به همان اندازه که محبوبیت خودروهای الکتریکی افزایش پیدا میکند، دانشمندان نیز ظرفیتهای زیادی را در باتریهای لیتیوم-گوگردی کشف میکنند. دلیل این کار هم عدم تکیه به منابع مواد خام گرانقیمت و هزینهبر قبلی همچون کبالت است. علاوه بر این چالشها و مشکلات دیگری نیز در زمینه پیشرفت تکنولوژی باتری خودروهای الکتریکی وجود داشته است. مهندسان دانشگاه درکسل میگویند این باتریها به استفاده تجاری نزدیک شدهاند و برای جلوگیری از انجام واکنشهای شیمیایی آسیبرسان در باتریها، فاز شیمیایی کمیابی از گوگرد را بکار گرفتهاند.
باتریهای لیتیوم-گوگرد امیدواریهای فراوانی را از نظر ذخیره انرژی ایجاد کردهاند چراکه گوگرد نه تنها عنصری فراوان است بلکه مشکل کمتری نسبت به کبالت، منگنز و نیکل بکار رفته در باتریهای کنونی دارد. شکل کمیاب گوگرد شاید عملکرد قابلتوجهی را نیز ارائه کند و باعث افزایش چند برابری ظرفیت ذخیره انرژی نسبت به باتریهای لیتیوم-یون کنونی شود؛ اما یک مشکل وجود دارد که دانشمندان با آن دستوپنجه نرم میکنند و آنهم تشکیل ترکیبات شیمیایی با نام پلی سولفیدها است.
با کار کردن باتری این ترکیبات وارد الکترولیت میشوند. الکترولیت محلولی است که الکترونها در داخل آن حرکت میکنند و واکنشهای شیمیایی انجام شده منجر به تولید الکتریسیته میشود. دانشمندان موفقیتهایی را در تغییر ترکیب محلول الکترولیتها کسب کردهاند و بجای الکترولیت کربناتی از الکترولیت اتر استفاده کردهاند که با پلی سولفیدها واکنش نمیدهد؛ اما این موضوع باعث ایجاد مشکلات دیگری شده است زیرا الکترولیت اتر بسیار فرار است و حاوی ترکیباتی با نقطهجوش پایین است بنابراین اگر دما افزایش یابد باتری به سرعت از کار میافتد یا ذوب میشود.
مهندسان دانشگاه درکسل روی راهحل دیگری کار کردهاند و میخواهند طراحی جدیدی از کاتد را معرفی کنند که با الکترولیتهای کربناتی قبلی کار میکند. این کاتد از نانو فیبرهای کربنی ساخته شده است و قبلاً کاهش حرکت پلی سولفیدها در الکترولیت اتر را نشان دادهاند؛ اما برای اینکه چنین کاتدهایی با الکترولیت کربناتی هم کار کنند باید آزمایشهایی انجام شود.
یکی از محققان ارشد این پروژه گفته است:
داشتن کاتدی که بتواند با الکترولیت کربناتی کار کند مسیری با کمترین هزینهها برای تولیدکنندگان تجاری است. به همین خاطر بجای تحتفشار گذاشتن صنعت برای استفاده از الکترولیت جدید، هدف ما تولید کاتدی است که بتواند با سیستم الکترولیت فعلی لیتیوم-یون کار کند
دانشمندان میخواهند گوگرد را در ساختار کربن نانو فیبر محصور کنند تا به این ترتیب از انجام واکنشهای شیمیایی مخرب جلوگیری کند. این کار با استفاده از تکنیکی به نام حالت بخار انجام میشود. این وضعیت خیلی باب میل دانشمندان نیست اما در واقع گوگرد را به روشی غیرمنتظره کریستالیزه میکند و آن را به محصولی به نام گوگرد مونوکلینیک فاز گاما تبدیل میکند. این فاز شیمیایی گوگرد تنها در دماهای بالا و در آزمایش تولید میشود. این ماده با الکترولیت کربنات واکنش نمیدهد و بنابراین ریسک تشکیل پلی سولفید را از بین میبرد.
یکی دیگر از دانشمندان حاضر در این تحقیق میگوید:
در ابتدا باور چیزی که یافته بودیم سخت بود زیرا در تمامی تحقیقات قبلی، گوگرد مونوکلینیک در دماهای زیر ۹۵ درجه سانتیگراد ناپایدار بود. در قرن گذشته تنها چند تحقیق درباره تولید گوگرد گاما مونوکلینیک انجام شده بود و این ماده در بیشترین میزان فقط به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پایدار بود؛ اما ما مادهای تولید کردیم که در هزاران سیکل شارژ و دشارژ و بدون کاهش عملکرد انجاموظیفه میکند و آزمایشهای یک سال بعد ما نشان داد فاز شیمیایی تغییری نکرده است
کاتد در طول یک سال تست و آزمایش و ۴ هزار سیکل شارژ و دشارژ پایدار باقی ماند و دانشمندان میگویند این تست به منزله ۱۰ سال استفاده عادی است. باتری پیشتولیدی این تیم که از کاتد موردبحث استفاده کرده است ۳ برابر یک باتری لیتیوم-یونی استاندارد ظرفیت دارد و بنابراین راه را برای تولید باتریهای پاکتر که باعث ایجاد شعاع حرکتی بیشتر میشوند باز میکند.
مدیر پروژه میگوید:
اگرچه ما هنوز در حال کار روی درک دقیق مکانیسم تولید این گوگرد مونوکلینیک پایدار در دمای اتاق هستیم اما یافته ما بسیار هیجانانگیز است و میتواند راههای جدیدی را روی توسعه باتریهای ارزانتر و پایدارتر بگشاید
Aboalfazl demon
۲۳ بهمن ۱۴۰۰امیدوارم سوخت هیدروژنی و سوخت مصنوعی تکامل پیدا کنه
Humer
۲۳ بهمن ۱۴۰۰پدال کم کار شدی اخر پست های جدید مال ۲ روز پیشه یکم بیشتر برسی خودرو بزار تا اخبار خودرویی
مثل فراخوان و تسلا و و و کمتر بزار
خواهشا 🙏
عزیز
۲۳ بهمن ۱۴۰۰بسیار عالی!
فقط یک مشکل بزرگ دارد
هزینه زیادی دارد!!!!!
mehran911
۲۳ بهمن ۱۴۰۰این دانشگاه درکسل در حوزه مواد بسیار بسیار قدرتمند کار میکنه سالهاست تیم های تحقیقاتی خوبی شکل گرفته و دستاورد های خوبی هم دارن
علاوه بر حوزه باتری ها در حوزه مواد پیشرفته هم حقیقتا خوب کار میکنن و قطعا برای دوستانی که در این حوزه فعال هستند انتخاب خوبی برای اپلای خواهد بود
به عنوان مثال پروفسور yury gogotsi به عنوان کسی که به نوعی کاشف فاز مکسین هست و تیمش در این دانشگاه فعالیت میکنن که از افراد مهم و موثر در تیمش میشه به جناب دکتر بابک عناصری اشاره کرد که در توسعه و کاربرد مکسین در سالهای اخیر فوق العاده عمل کردن
.
اینم بگم که مکسین به عنوان گرافن آینده مطرح هستش که سال 2011 از فاز MAX به نوعی سنتز شد و کاملا جدید هستش و بینهایت پتانسیل برای تحقیقات بیشتر در موردش وجود داره معروف ترین ساختار سنتز شده هم TI3C2 هستش که کاربردهای فراوانی در حوزه باتری ها و سنسور و فوتوکاتالیست ها و… داره
خوشبختانه در پژوهشگاه ملی مواد و انرژی هم با کمک اساتید موفق شدیم مکسین Ti3C2 را با خلوص بالا سنتز کنیم و در فرایند فوتوکاتالیستی ازش استفاده کنیم صد البته ی تیم دیگه از دوستان هم کاربردش در باتری ها رو دنبال میکنن که امیدوارم تست های دوستان هم جوابهای که انتظار میره رو بده
پویان
۲۳ بهمن ۱۴۰۰سلام اقا مهران این مکسن رو که تولید کردید فایده ونتیجش چیه؟چرا تولید صنعتی نمیکنید که باهاش، باطری برای هواپیمای برقی بسازیم
mehran911
۲۳ بهمن ۱۴۰۰سلام پویان جان
مکسین کاربردهای زیادی داره و هنوز تعداد بسیار زیادی فاز MAX وجود داره که مکسین اونها سنتز نشده و خیلی جای کار داره
تولید صنعتی و کاربرد عمومی اینهاش کلا ی داستان دیگه است نکته اول اینکه با توجه به زیرساخت های موجود اینکار کلا امکان پذیر نیست حتی اگر هم تکنولوژی و زیر ساخت لازم فراهم بود هم اینکار میسر نبود در کل تجاری سازی ی محصول تکنولوژیک محور خودش فرآیند عجیب غریب طولانی داره در مجموع نیاز به سالها تست بررسی و امکان سنجی وجود داره همین فاز MAX ای مثل Ti3AlC2 که با فرآیند زدایش شیمیایی به مکسین Ti3C2 سنتز میشه کار روتین راحتی نیست که فعلا بشه درحجم زیاد تجاری سازی تولیدش کرد چه برسه به ساخت محصول مورد استفاده ازش در کل تفاوت ما با غربی ها فارغ از ضعف علمی موجود همین عدم توانایی تجاری سازیست به نوعی عمده مقاله ها در این حوزه در شرق آسیا نوشته میشه میره غرب میشه محصول هر چند در یکی دو دهه اخیر شرقی ها مثل چین ژاپن کره و تایوان و… پیشرفت های خیلی خوبی داشتن اما هنوز هم همین داستان وجود داره
در بخش باتری الان بچه های ما درگیر تستر C-V ساده برای شارژ و دشارژ باتری هستن چون سیکل شارژ و دشارژ باتری مثل ابرخازن کوتاه نیست و نیاز به زمان های طولانی داره تصور کن ی تست ساده 400 یا 500 سیکلی باتری چقدر زمان خواهد برد
در کل می خواهم بگم امکاناتی که در یک موسسه ی سطح پایین اروپایی در دسترس هستش یک دهمش رو هم ما اینجا نداریم
پویان
۲۳ بهمن ۱۴۰۰ممنون اقا مهران
من خودم اولین بار بود اسم مکسین رو شنیدم
گرافن رو شنیده بودم. شما در پژوهشگاه روی تولیدرنگ عایق نانوحرارتی هم مطالعه و بررسی کردید؟ فکر کنم برا کشور همچین چیزی خوب باشه
محمد امین
۲۳ بهمن ۱۴۰۰سلام آقا مهران
جسارتا رشته ی تحصیلی شما چی هست ؟
mehran911
۲۳ بهمن ۱۴۰۰سلام محمد امین جان
من فیزیک می خونم کارشناسی محض ارشد حالت جامد
میثم
۲۳ بهمن ۱۴۰۰آفرین
واقعا درد دنیا الان همیناست که دارن روش کار میکنن
احمد
۲۳ بهمن ۱۴۰۰خیلی خوبه اگر عملی و تجاری سازی بشه