شاسی بلندها اگرچه همچنان به کسب سهم بیشتر از بازار خودرو ادامه میدهند اما استقبال از آنها در بازارهای بزرگی همچون آمریکا و چین با افت محسوسی روبرو شده است.
اگر تنها یک دلیل برای توانایی صنعت خودرو در مواجهه با بحرانهای گوناگون سالهای اخیر وجود داشته باشد آن دلیل تولید شاسی بلندها خواهد بود. خودروی موردبحث ما بیشتر از خودروهای برقی، وانت پیکاپ ها و توسعه بازارهای نوظهور روی پیشبرد اهداف خودروسازان نقش داشتهاند. شاسی بلندها پیشران درآمد و رشد یک برند محسوب میشوند و سود سرشاری را نصیب سازندگان میکنند؛ اما سؤال این است که آیا روند کنونی برای همیشه ادامه خواهد یافت یا اینکه خطراتی در کمین کلاس خودروهای شاسیبلند وجود دارد؟
شاسی بلندها در سال ۲۰۲۱ سهم حدود ۴۲ درصدی از فروش خودروهای جدید در کل جهان داشتهاند. مشتریان در سراسر جهان حدود ۳۱.۹ میلیون دستگاه شاسیبلند خریداری کردهاند که رشد ۱۳ درصدی را نسبت به سال ۲۰۲۰ نشان میدهد. چنین رشدی واقعاً احساسبرانگیز است مخصوصاً اینکه آمار را با رشد ۱ درصدی خودروهای سواری و رشد ۳ درصدی فروش وانت پیکاپ ها مقایسه کنیم. دلایل روشنی برای استقبال زیاد از شاسی بلندها وجود دارد که از جمله آنها میتوان گزینههای گسترده در کلاسهای مختلف، تولید نسخههای هیبریدی و برقی و… اشاره کرد. همچنین خودروهای یاد شده به خاطر موقعیت رانندگی خود حس اطمینان و ایمنی را القا میکنند و ورود و خروج به آنها راحتتر است. دادههای سال ۲۰۲۲ نیز نشان میدهند شاسی بلندها سهم ۴۵ تا ۴۶ درصدی از فروش خودروهای مسافری صفرکیلومتر در دنیا داشتهاند.
استقبال از چنین خودروهایی در کشورهای هند، آلمان، بریتانیا، مکزیک، اندونزی، ترکیه، مالزی، ویتنام، آفریقای جنوبی، تایلند و فیلیپین رشد قابلتوجهی داشته است اما تقاضا برای شاسی بلندها در آمریکا به عنوان دومین بازار بزرگ خودرو در جهان افت ۷ درصدی را نشان میدهد. چینیها نیز ۲ درصد کمتر از به استقبال شاسی بلندها رفتهاند و ۱۰.۴ میلیون دستگاه از آنها را خریداری نمودهاند. باید به این نکته اشاره کرد که رشد فروش شاسی بلندها با خطر اعمال قوانین سختگیرانه روی آلایندگی و وزن آنها وجود دارد. با اینکه میزان آلایندگی چنین خودروهایی در سالهای اخیر بهبود قابلتوجهی داشته است اما معمولاً خودروهایی سنگین که نیازمند پیشرانههای بزرگتر هستند در نظر گرفته میشوند. دادههای جاتو دینامیک نشان میدهد کلاس خودروهای شاسیبلند بهجز مدلهای لوکس بین سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ با کاهش آلایندگی متوسط در قاره اروپا همراه بوده است اما میزان آلایندگی کلی و متوسط آنها در حدود ۱۰۷.۹ گرم دیاکسید کربن در هر کیلومتر است که رقم بالاتری را نسبت به خودروهای شهری و کامپکت نشان میدهد.
اگر فاصله آلایندگی بین خودروهای شهری و شاسی بلندها ادامه یابد دولتها در قارههایی همچون اروپا میتوانند جریمههایی را در بخشهای آلایندگی و همچنین فضای اشغال شده اعمال نمایند. یک شاسیبلند همواره بزرگتر و سنگینتر از مدلهای قابلمقایسه سواری است. برای مثال یک شاسیبلند در اروپا ۲۷ درصد سنگینتر از خودرویی کوچک خواهد بود و این رقم در آمریکا به ۲۲ درصد میرسد. اعمال مالیات بالاتر روی شاسی بلندها میتواند تقاضا برای آنها را کاهش دهد و خطری جدی برای سوددهی سازندگان باشد. از طرف دیگر باید گفت شاسی بلندها به دلیل تمرکز خودروسازان روی قوای محرکه سرمایه لازم را ایجاد میکنند. برنامههای برقی سازی متنوعی که توسط برندهای گوناگون اعلام میشود بدون وجود سرمایهای که از فروش شاسی بلندهای بنزینی و دیزلی به دست میآید عملیاتی نخواهند شد؛ اما آیا قانونگذاران در زمان بررسی برنامههای احتمالی خود به منظور اعمال جریمه روی خودروهای سنگینتر و آلایندهتر چنین مواردی را مدنظر قرار خواهند داد؟ این سؤالی است که زمان پاسخ آن را خواهد داد…
زیزیگولو
۸ اسفند ۱۴۰۱من فکر نمیکنم به این زودیا این اتفاق بیوفته
کرگدن باواریا
۸ اسفند ۱۴۰۱من عاشق رنجروور 2023 با رنگ کرمی و سقف و ستون سیاه هستم،خصوصا روش گُل بارون شده باشه و داخلش کسی باشه که جز آبادی کاری از دستش بر نمیاد.
NAVID۰۰۹۸
۸ اسفند ۱۴۰۱بورس ایران کمی جامپ زده بالا و سهامداران خوشحال از شرکتهاشون که جز ضرر اصلاً سودی نداشتهاند ، ولی نمیفهمند حاصل از گرانی دلار هست که فقط سرمایهها بالا رفته و نه پیشرفتی در فروش و تحول شرکتها حاصل شده !
حالا چرا این رو گفتم تا برسم به نکتهی شاستیبلندها !
بحران سوخت افتاده به جان کشورها و قیمتها در دو سال اخیر بالا رفته به جز تورمی که دارند و همین باعث کمرنگ شدن فروش شاستیبلندها شده !
شاستیبلندها از هر نظر هزینهی بالاتری روی دست مالکان میگذارند و به سبب همین فروش کمتر شده !
لامصب دلار ۶۰ تومنی ما روی اونها هم اثر گذاشته 🤣 !
منتظر ترکش دلار ۶۰ تا یکی دو ماه آینده باشید که تازه جذابیتها آوار نشده روی سَرِمان !
حالِ دنیا اصلاً خوب نیست و وضعیت جهانی داره بد و بدتر میشه که اوضاع خرابش هنوز مانده و باید دید مسخرهبازی روسیه و اوکراین به درازا میکشد و شریک جذب میکنند یا خیر !
جداً ما دهه ۶۰تیها همه بدبختیهایی که تنها یک نسل ۱۰۰ ساله را از پا در میآورد را یکجا داریم از سر میگذرانیم در مدتی کوتاه با مدلهای مختلف !
مکافات دهه ۶۰تی ایرانی را فقط با فرنگیها مقایسه کنید تا ناخداگاه برایش ختم قرآن بگیرید و خون گریه کنید !
این همه مردم گفتند ( ز ، ز ، آ ) ، اما یکی صداش در نیومده که سفرهها خالی شده و فقر ریشه دوانده !
زیزیگولو
۸ اسفند ۱۴۰۱مهار نرخ دلار از دست دولت خارج شده و در رفته و دلار با سرعت سرسام آور داره میره سمت ۱۰۰ تومن
RENAULT5
۹ اسفند ۱۴۰۱احسنت اقا نوید اصلا درمورد گرونی حرف نزدن
وبیشتر دنبال ز.ز.آ بودن
دیگه رسما داریم میریم سمت سقوط تومان
سید پویا
۱۱ اسفند ۱۴۰۱تو ایران هنوز آغاز نشده که بخواد به پایان برسه 😆جهان چه آغاز و پایان هایی به خودش میبینه که ما اصلا تو فازش نیستیم😆
F22RAPTOR
۸ اسفند ۱۴۰۱ایا امکان داره نسل جدید ملیبو و ایمپالا تولید شه؟
فیوژن و تاروس چطور؟
لاکراس چطور؟
R@min
۸ اسفند ۱۴۰۱متاسفانه جواب همشون منفی هست.
وی
۹ اسفند ۱۴۰۱باورم نمیشه 4 تاشون رفتن بیرون😐
MC20
۸ اسفند ۱۴۰۱اولین ماشین به شکل و شمایل امروزیه ماشین ، سدان بوده … سدان امروز هست … سدان همیشه خواهد بود … سدان معنای تعادل است … سدان روی تار خنثی طراحی شده … هر چیزی روی تار خنثی حرکت کنه ، نامیرا است … همیشگی است …
OM.01
۸ اسفند ۱۴۰۱https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/02/ezgif.com-webp-to-jpg-29-390×220.jpg
پدال جان عکسی که روی مقاله گذاشتید برام جالب بود و به خاطر این عکس رفتم گوگل و چیزهای جالبی کشف کردم!! موتور ترند با بسیاری از متخصصان 3 روز ماشینا رو تست کردن فیلم هاش هم تو یوتویب و سایتشون گذاشتن و فهمیدن دنیا دست کیه…!
این تست روز اول
https://www.motortrend.com/events/2023-four-wheeler-of-the-year-introduction/
این تست روز دوم
https://www.motortrend.com/events/pickup-truck-and-suv-of-the-year-2023-day-2/
این تست روز سوم
https://www.motortrend.com/events/pickup-truck-and-suv-of-the-year-2023-day-3/
تست شتاب ماشین ها
https://www.motortrend.com/events/2023-four-wheeler-of-the-year-evaluation/
برنده نهایی
https://www.motortrend.com/events/2023-four-wheeler-of-the-year-winner-wagoneer-series-ii-off-road/
از پدال خیلی ممنونم که عکس مقاله رو اون گذاشت چون سبب شد برم تحقیق کنم و چیزهای جدید بفهمم. با اینکه هرروز موتورترند رو چک میکنم ولی این مقاله موتورترند رو ندیده بودم.
Sohrab
۸ اسفند ۱۴۰۱از اونجا که تصمیم سیاسی و صنعتی بر اینه که در دهه اینده خودروها تمام برقی بیشترین سهم بازار رو خواهند داشت و از اونجا که پاشنه آشیل این خودروها شعاع حرکتی اونهاست به نطر من آینده به خودروهای کراساور تعلق داره چون هم برای رانندگان عادی حس شاسیبلند رو داره و هم ضریب آیرودینامیکی نزدیک به سدان و از شاسی بلند به مراتب بهتره. خودرویی مثل تسلا y با چنین رویکردی در حال حاضر در اروپا بیشترین فروش بین خودروهای برقی رو داره و فولکسواگن هم رویکرد پروزه ترینیتی که آینده برقیهاش هست رو تغییر داد و اولین محصولش رو میخواد یک کراسآور شبیه تسلا y تولید کنه روی پلتفرم نسل آینده خودروهای برقی به نام ssp.
به شخصه تا اولین محصول پروژه ترینیتی فولکس تولید نشه، ماشین برقی نمیخرم
حسن
۸ اسفند ۱۴۰۱البته تو بازار امریکا باید جمع امار شاسی بلند و پیکاپها را در هر سال با هم در نظر بگیری و با سالهای قبل مقایسه کنی . چون وقتی شاسی بلند امارش کم شده فروش پیکاپها رشد داشته و بالعکس و وانتها هم جزئی از خانواده ی شاسی بلندها حساب میشن و با توجه به امار فروش 15 مدل پیکاپ میشه گفت 7 درصد جذب پیکاپها شدن.
۱۰ اسفند ۱۴۰۱ما شاستی بلند داریم اسمش سانتافه است واقعا ماشین خوبیه ازش رازی هستیم