هفته نامه

خطرات زیاد شاسی‌بلندهای بزرگ برای عابران و دوچرخه‌سواران

داده‌های جدید IIHS آمریکا نشان می‌دهد شاسی بلندهای بزرگ امروزی در مقایسه با دیگر خودروها خطرات بیشتری برای عابران و دوچرخه‌سواران و موتورسواران دارند.

آمار تلفات جاده‌ای کشور آمریکا در سال ۲۰۲۰ به حد نگران کننده‌ای رسید اما در طول ۲ سال اخیر این آمار کاهش یافته است. البته علیرغم کاهش میزان مرگ‌ومیر جاده‌ای در آمریکا، کاهش تلفات برای همه یکسان نیست. بر اساس داده‌های فدرال که اخیراً منتشر شده‌اند، تصادفات منجر به فوت دوچرخه‌سواران در نه‌ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۲ رشد ۸ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین مطالعه جدید IIHS نیز به این نکته اشاره می‌کند که شاسی بلندهای بزرگ امروزی در مقایسه با دیگر خودروها خطرات بیشتری برای دوچرخه‌سواران و موتورسواران دارند.

سام مانفورت که محقق اصلی این مطالعه بوده می‌گوید:

شاسی بلندها نسبت به دیگر خودروها شدت عمل بیشتری دارند و دوچرخه‌سواران را به زمین می‌کوبند.

در واقع بجای اینکه دوچرخه‌سوار با برخورد به خودرو روی کاپوت بیفتد به سمت زمین پرت می‌شود. مانفورت می‌افزاید:

احتمالاً دلیل این کار بخش جلوی شاسی بلندهاست که ارتفاع بیشتری دارد و به بخش بالای مرکز ثقل دوچرخه‌سواران برخورد می‌کند.

واضح است که برخورد شدید با سطح زمین باعث ایجاد صدمات بدنی شدید در دوچرخه‌سواران و موتورسواران خواهد شد. IIHS برای تکمیل مطالعه خود داده‌های مرکز بین‌المللی پزشکی خودرویی درباره ۷۱ تصادف دوچرخه‌سواران در میشیگان را بررسی کرده است. تصادفات یک دوچرخه‌سواران با سن ۱۶ سال یا بالاتر با خودرو پایش شده و داده‌ها نیز با استفاده از گزارش‌های پلیس، بیمارستان و… به دست آمده‌اند. مانفورت می‌گوید جراحات وارده به دوچرخه‌سواران در بخش‌های پایینی بدن صرف‌نظر از نوع خودرو شباهت زیادی بین تمامی تصادفات داشته است. البته برخی دوچرخه‌سواران در بخش‌های سر، ستون فقرات، گردن و شکم جراحات شدیدتری داشته‌اند. این مطالعه نشان می‌دهد ترومای بدنه در تصادفات با شاسی بلندها ۵۵ درصد بیشتر بوده است. این رقم برای آسیب سر به ۶۳ درصد می‌رسد. البته در جراحات دیگر بخش‌های بدن تفاوت زیادی بین شاسی بلندها و سایر خودروها وجود نداشته است.

یکی از مطالعات قبلی IIHS در سال ۲۰۲۰ نشان داد که شاسی بلندها به خاطر طراحی بزرگ بخش جلوی خودرو خطرات بیشتری برای عابران پیاده خواهند داشت. البته برخلاف دوچرخه‌سواران که در صورت برخورد با شاسی بلندها به زمین پرت می‌شوند، عابران پیاده در بخش‌هایی همچون لگن و سینه آسیب بیشتری می‌بینند. در سال ۲۰۲۰ تعداد ۹۳۲ دوچرخه‌سوار در جاده‌های آمریکا جان خود را از دست دادند درحالی‌که این رقم در سال ۲۰۱۰ تعداد ۶۲۱ نفر بوده است. مرگ‌ومیر دوچرخه‌سواران آمریکایی در سال ۲۰۲۲ نیز رشد داشته است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. محمد

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (599 ديدگاه)

    من که دوچرخه سوارم دقیقا این خطر رو درک کردم
    نه فقط شاسی بلند
    حتی لگنی مثه پراید که از در و دیوار تو این مملکت میباره

    موافقم 28
    مخالفم 4
  2. Alan.r

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1133 ديدگاه)

    بیشتر خودروهای لوکس و بالارده مجهز به ترمز اضطراری و سامانه جلوگیری از برخورد با عابر و دوچرخه سوار هستند حتی بعضی از تراک ها هم مثل آکتروس این سیستم رو دارن

    موافقم 16
    مخالفم 4
  3. Arshia m3csl

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1182 ديدگاه)

    اونوقت مردم عشق شاسی بلند باشن و این بیریختای و بد قواره رو به ماشین های جادار و کاربردی استیشن ترجیح بدن استیشن خیلی امنیتش برای عابر ها بیشتره و هندلینگ و ترمزش بهتر از شاسی بلند هست

    موافقم 16
    مخالفم 26
  4. mahdi-es17

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (565 ديدگاه)

    اتفاقا این دوچرخه سوار ها برای ماشین خطر نام هستند

    موافقم 4
    مخالفم 31
  5. HOSSEINK3

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (63 ديدگاه)

    پس شاسی بلند بخرید تا دوچرخه روی کاپوت نیفته و بره با دوچرخه سوار زیر چرخ ماشین 😐

    موافقم 17
    مخالفم 3
  6. ۲۸ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (27 ديدگاه)

    من دوستت دارم کجایی ای دوست من کجایی من تو را دوست دارم دوستم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا