با محبوبیت روزافزون شاسیبلندها در بازارهای سراسر جهان، طی دو قسمت نگاهی به خودروهایی خواهیم داشت که این بخش را تعریف کردند.
طی چند سال گذشته، در سراسر جهان شاسیبلندها محبوبیتی فوقالعاده پیدا کردهاند. این محبوبیت عجیب، برخی کلاسهای خودرویی مثل استیشنها و مینیونها را تقریباً منقرض کرده و از فروش سدانها بسیار کاسته است؛ اما چگونه به اینجا رسیدیم؟ با ما همراه باشید تا تاریخچه و تکامل شاسیبلندها را بررسی کنیم و به خودروهایی که در این مسیر پیشگام بودند نگاهی بیندازیم.
شورلت سابربن
شورلت سابربن که در سال ۱۹۳۵ معرفی شد، اولین شاسیبلند جهان محسوب میشود و قدیمیترین نام در حال تولید در دنیای خودروسازی بهحساب میآید. هرچند نسلهای اولیه سابربن با انتقال قدرت محرک عقب خیلی به تعریف امروزی شاسیبلند شباهت نداشتند اما نسل چهارم که در سال ۱۹۵۵ معرفی شد با فاصلهٔ بیشتر از زمین و امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک، سابربن را به یک شاسیبلند واقعی تبدیل کرد.
ویلیز MB
ازآنجاییکه سابربن در سال ۱۹۵۵ شکل و شمایل شاسیبلند به خود گرفت، ویلیز MB را باید پدر همهٔ شاسیبلندهای جهان دانست. این خودرو که برای جنگ جهانی دوم ساخته شد، ساده و سرسخت بود و برای دسترسی به جاهایی که دیگر وسایل نقلیه نمیتوانستند، از سامانهٔ چهارچرخ محرک بهره میبرد. از ویلیز حدود ۳۶۰ هزار دستگاه ساخته و به اولین خودروی چهارچرخ محرک تولید انبوه جهان تبدیل شد.
لندروور دیفندر
شاید هیچکدام از کسانی که در سال ۱۹۴۸ لندروور را توسعه دادند پیشبینی چنین موفقیتی را نمیکردند. ابن خودرو ابتدا بهعنوان یک وسیلهٔ نقلیهٔ کاربردی و کشاورزی با الهام از جیپ طراحی شد اما بعداً بسیار فراتر رفت و یک برند کامل را ایجاد کرد. طی دههها، بیش از دو میلیون دستگاه از این ماشین ساخته و در سال ۱۹۸۳ نام دیفندر برای آن انتخاب شد. در سال ۲۰۱۹ نیز لندروور نسل جدید دیفندر را با تحولی بزرگ معرفی کرد.
تویوتا لندکروزر
لندکروزر هم یکی دیگر از شاسیبلندهای نمادین تاریخ است که پیشینهٔ نظامی دارد و از روی جیپ ساخته شد. این خودرو ابتدا BJ نام داشت و در سال ۱۹۵۴ به لندکروزر تغییر نام داد. از لندکروزر از زمان عرضه تاکنون در نسلهای مختلف بیش از ۱۰ میلیون دستگاه تولید شده است. جدیدترین نسل این ماشین همچنان یک ۴×۴ توانمند برای سختترین مسیرها محسوب میشود.
جیپ واگنییر
واگنییر یکی دیگر از مدلهای بسیار تأثیرگذار جیپ محسوب میشود. این خودرو پیشگام شاسیبلندهای لوکسی بود که امروزه بسیار محبوب هستند. واگنییر از همان ابتدای عرضه در سال ۱۹۶۳ با ویژگیهای لوکسی مثل تعلیق مستقل جلو، فرمان هیدرولیک و سیستم تهویه ارائه میشد. تجهیزات لوکس بیشتر و پیشرانههای قویتر نیز بعداً بهمرور اضافه شدند. واگنییر نزدیک به سه دهه در یک نسل تولید شد که نشان میدهد چقدر جلوتر از زمان خود بوده است.
رنجروور
از زمان عرضهٔ نسل اول رنجروور در سال ۱۹۷۰، هیچ خودروی دیگری مثل این، ظاهر شیک، تجمل و توانایی آفرود فوقالعاده را باهم ترکیب نکرده است. رنجروور مفهوم شاسیبلند لوکس را از واگنییر گرفته و آن را تکامل بخشید. این ماشین هماکنون در نسل پنجم خود، از همیشه لوکستر شده ولی بااینحال هنوز هم توانایی رفتن به جاهایی را دارد که دیگر شاسیبلندها نمیتوانند.
سوزوکی جیمنی
جیمنی شاسیبلند کوچکی با میراث طولانی است و از زمان عرضه در سال ۱۹۷۰ تاکنون حدود ۳ میلیون دستگاه فروخته است. سری اول جیمنی که با نام LJ شناخته میشد بسیار کوچک بود و با پیشرانهٔ ۳۶۰ سیسی به فروش میرسید اما نسخههای بعدی با نام SJ بزرگتر و شهریتر شدند. نسل سوم جیمنی دورهٔ تولید طولانی بیستساله داشت و نسل چهارم یا کنونی که در سال ۲۰۱۸ معرفی شد، همچنان کوچک، سرسخت و یک آفرودر توانمند است.
جیپ چروکی
چروکی به دلیل تغییری که در بازار شاسیبلندها ایجاد کرد شایستهٔ حضور در این لیست است. این خودرو ابتدا در سال ۱۹۷۴ بهعنوان نسخهٔ سهدر و ارزانتر واگنییر عرضه شد و در نسل دوم با نام XJ در سال ۱۹۸۴ ظاهر بسیار شهریتری به خود گرفت. نسلهای سوم و چهارم شخصیت خشنتری داشتند تا از گرند چروکی که در سال ۱۹۹۳ به بازار آمد و بیشتر شخصیت لوکسی داشت متمایز باشند. چروکی XJ دلیل اصلی خرید شرکت مادر جیپ یعنی AMC توسط کرایسلر در سال ۱۹۸۷ بود.
مرسدس بنز G کلاس
بدون شک G کلاس یکی از نمادینترین محصولات تاریخ مرسدس بنز محسوب میشود هرچند که با معرفی در سال ۱۹۷۹، بهاندازهٔ نامهایی مثل SL یا S کلاس سابقه ندارد. در طول سالها، نسخههای AMG و شش چرخ به جذابیت G کلاس افزودند اما این ماشین حتی با وجود معرفی نسل کاملاً جدید در سال ۲۰۱۸، هنوز هم بسیار شبیه به خودرویی است که چهار دهه پیش معرفی شد. از آن زمان تاکنون G کلاس بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه فروخته است.
میتسوبیشی پاجرو
شهرت میتسوبیشی در زمینهٔ خودروهای چهارچرخ محرک آفرودی به خاطر پاجرو بود. این خودرو به لطف قابلت اطمینان و تواناییهای آفرود فوقالعاده، در طول چهل سال بیش از ۳.۳ میلیون دستگاه در سراسر جهان فروخت. نسل چهارم پاجرو در سال ۲۰۰۶ به بازار آمد و پس از یک دورهٔ تولید طولانی، متأسفانه در سال ۲۰۲۱ میتسوبیشی بدون معرفی جایگزین به تولید آن پایان داد.
جیپ رانگلر
با یک نگاه به رانگلر میتوان متوجه ارتباط مستقیم آن با ویلیز MB سال ۱۹۴۱ شد. این ماشین که در سال ۱۹۸۶ به بازار آمد، جایگزین جیپ CJ بود که خود جانشین ویلیز محسوب میشد. رانگلر از زمان معرفی تاکنون بیش از دو میلیون دستگاه فروخته است. نسل چهارم این خودرو همچنان شاسی نردبانی مستقل و محورهای صلب پیشینیان خود را حفظ کرده و در طراحی بیرونی هم به میراث برجستهٔ خود اشاره دارد.
ادامه دارد…
مازیار
۴ آذر ۱۴۰۲قدیمیترین نام در حال تولید در دنیای خودروسازی سابربن نیست فانتوم هست که یک دهه زودتر شروع کرد
NAVID۰۰۹۸
۴ آذر ۱۴۰۲چرا فامنتوم ؟
همون سابربن هم قدیمیترین به حساب نمیاد ، چرا ؟
چون فقط ارتفاع از زمین داشت ولی چهارچرخ نبود !!!
خود مقاله هم ذکر شده ، جیپ ویلیز پدرجَدِ همه شاسی بلندهاست !
شاسیبلندها مدیونِ جنگ هستند !!!
و در کل ، ۳ خودرو توانایی ادعا از اصالت دارند (((( جیپ ویلیز – لندروور دیفندر – تویوتا لندکروزر ))))!
مازیار
۴ آذر ۱۴۰۲بحث شاسی بلند بودن یا نبودن نیست
بحث قدمت نام در حال تولید هست
سابربن ۱۹۳۵ در حالی که دیروز همینجا فانتوم ۱۹۲۵ جزء لیست زیباترین خودروها بود!
یوسف
۴ آذر ۱۴۰۲دوستان عزیز کلمه ساب اوربان یا همون سابربان خودمون یعنی… داخل شهری….
بعدا ما میگیم اولین شاسب بلند آفروده.
خود جنرال موتورز هم میگه آفرود نیست و داخل شهره و تک دفرانسیله….
بعدش دوستان ما در اینجا میگن گه
اولین شاسی بلند لوکس آفرود دنیا سابربان هست……
مازیار
۴ آذر ۱۴۰۲درسته و من اصلا وارد اون بحث نشدم
مسلمه که صرفا فاصله بیشتر از زمین تعریف شاسی بلند نیست
بابک
۱۸ آذر ۱۴۰۲آقا یوسف
Suburban یعنی حومه شهر یا خارج از شهر
ضمن اینکه سابربن هم دو دیفرنسیل آفرودر داره هم تک دیفرنسیل با تعلیق مستقل در جلو و ارتفاع کمتر آنرود
محمد
۴ آذر ۱۴۰۲کل سایت خوشحال بودن که بالاخره رفتی بازم برگشت نفر اول رو ریپلای زد و گلشعر نوشت
amir
۴ آذر ۱۴۰۲والا من دیگه کم کم داشتم شک میکردم
پدال نیست که ت رول آباده
Kato
۵ آذر ۱۴۰۲و البته پاجرو…
NAVID۰۰۹۸
۴ آذر ۱۴۰۲دوستان اگر سوزوکی جیمنی را از نزدیک ببینید به شدت عاشقش میشید !
از اون دست ماشینائیه که بخری دیگه فکر فروشش نیستی و عضوی از خانواده میشه به دلایل مختلف که گفتنش طولانی میشه !
فقط امیدوارم در کشور ما عادلانه قیمتگذاری و عرضه بشه تا به حرف من پِی ببرید .
Saeed
۴ آذر ۱۴۰۲نه اتفاقات اشتباه گفتی کاربر NAVID۰۰۹۸ من سوزوکی جیمنی رو از نزدیک دیدم به شدت ازش متنفر شدم و ازش بدم اومد و اصلا در حد آفرودر های بزرگتر و بهتر از خودش نیست
سلیقه هرکس یه جوره سلیقه شما اینه ولی برای همه اینطور نیست فکر کنی بقیه هم ببینن همون باشه.
خرف شما نظر شخصی خودته.
NAVID۰۰۹۸
۴ آذر ۱۴۰۲حالا چرا یه جوری جواب میدی که انگاری ارث پدر شما را بالا کشیدم !
اصلاً جیمنی آشغال و بهدرد نخور !
هر وقت اومد ، تونستی بخری پلاک ملی ؟؟؟ بعد بیا اینجا با من دعوا کن !
در ضمن جیمنی بزرگی SUV هارو نداره که بخواد رَجَز بخونه ، ولی در مقابل جُسه و فنی و کارایی یه فلفلریزهی تمامعیاره که مالکش را ناامید نمیکنه !
جیمنی برای خانواده ساخته نشده !
یه ماشینِ دو نفره به حساب میاد که جمعجور باشه و بتونه یه سفر ماجراجویی کوچک را ساپورت کنه !
مگه جنگِ که بخوان تجهیزش کنند بزنند به دل کویر کوه جنگل مثل جیپ یا تویوتا !
همین شماها هستید که باعث به وجود اومدن این بازار با ماشینهای زشت در ایران شدید چون سوادِ خودرویی ندارید اما تا دلتون بخواد ادعا و روشنفکرنمایی دارید !
Saeed
۴ آذر ۱۴۰۲اتفتقا شما که برای دیگران تعیین تکلیف میکنی به غلط باعث به وجود اومدن این بازار با ماشینهای زشت در ایران شدید چون سوادِ خودرویی ندارید اما تا دلتون بخواد ادعا و روشنفکرنمایی دارید !
چون نظر شخصی ندادید.
Saeed
۴ آذر ۱۴۰۲اتفاقا چون نظر شما شبیه نظر سخصی نیست و مشخصه دوست داری برای دیگران تعیین تکلیف کنی به غلط و با این نوع نگاه های اشتباه باعث به وجود اومدن این بازار با ماشینهای زشت در ایران شدید چون سوادِ خودرویی ندارید اما تا دلتون بخواد ادعا و روشنفکرنمایی دارید !
Saeed
۴ آذر ۱۴۰۲کاربر NAVID۰۰۹۸ اتفاقا کامنت شما نشون میده که سعی کردی نظر شخصی خودتون رو بعنوان فکت به دیگران تحمیل کنید!
چون برعکس نظری که شما گفتی من سوزوکی جیمنی رو از نزدیک دیدم و به شدت ازش متنفر شدم و ازش بدم اومد و اصلا در حد آفرودر های بزرگتر و بهتر از خودش نیست.
سلیقه های مختلف زیاد هست ولی تحمیل نظر اشتباهه و اینطور نیست فکر کنی بقیه هم ببینن همون باشه.
خرف شما نظر شخصی خودته
برای اینکه واستون روشن شه مثال میزنم مثلا من هم ماشین هایی رو دوست دارم که برای خیلی ها ممکنه عحیب باشه ولی نمیام بصورتی نظرم رو بگم که شبیه فکت باشه یا تحمیل کردن نظرم باشه
من در این جور موارد نظرم رو فقط بصورت نظر شخصی میگم
برای همین شما در این مورد اشتباه کردی
و به شما گوشزد کردم
وگرنه این چیزایی که شما گفتی رو خودمون خیلی بهتر میدونیم
درنتیجه اینجا فقط شما در اشتباهی
پس این جمله همین شما ها با این نوع نگاه های اشتباه باعث به وجود اومدن این بازار با ماشینهای زشت در ایران شدید چون سوادِ خودرویی ندارید اما تا دلتون بخواد ادعا و روشنفکرنمایی دارید !
به خود شما تعلق میگیره.
NAVID۰۰۹۸
۵ آذر ۱۴۰۲بحث کردن با افرادی چون شما بیفایدست !
تو دنیای خودتان خوش باشید.
پس هرچی میگید درسته !!!
موفق باشید.
Saeed
۵ آذر ۱۴۰۲اتفاقا بحث کردن با افرادی چون شما بیفایدست !
تو دنیای خودتان خوش باشید.
امیر دهقان
۴ آذر ۱۴۰۲اگر صرفاً به قدمت توجه کنیم بله فانتوم قدیمیتره اما اگر سالهای استفاده رو در نظر بگیریم سابربن بالاتر قرار میگیره چون بین نسلهای فانتوم چند بار وقفه افتاده
مثلاً از سال 1939 تا 1950 و همینطور از سال 1990 تا 2003 از این نام استفاده نشده درحالیکه سابربن تقریباً بیوقفه از 1935 تا الان در حال تولید بوده
شاید به همین دلیله که ویکیپدیا اینطور نوشته:
Rolls-Royce has used the Phantom name on full-sized luxury cars over the past century, and is the second, longest-used automobile nameplate in the world after the Chevrolet Suburban.
مازیار
۴ آذر ۱۴۰۲قانع کننده بود ممنون
(Ali(chevynova
۴ آذر ۱۴۰۲ماشالاه امریکن
ماشالاه جیپ پدر افرودهای جهان و سنگ محک این کلاس
ماشالاه سابربن با پشتوانه
(Ali(chevynova
۴ آذر ۱۴۰۲((شورلت سابربن که در سال ۱۹۳۵ معرفی شد، اولین شاسیبلند جهان محسوب میشود و قدیمیترین نام در حال تولید در دنیای خودروسازی بهحساب میآید))
((ویلیز MB را باید پدر همهٔ شاسیبلندهای جهان دانست. این خودرو که برای جنگ جهانی دوم ساخته شد، ساده و سرسخت بود ))
Alan.r
۴ آذر ۱۴۰۲https://www.autoevolution.com/mercedes-benz/g1-g4-g5-l-1500-a-170-vl-170-vk/
(Ali(chevynova
۴ آذر ۱۴۰۲سواد فکر نکنم داشته باشی
اگه داری در مورد ویلیز am مطالعه کن که از ۱۹۳۹ تاریخچه داره و با همون ویلیزهای ساخت امریکا نسخه آلمان رو پیچیدن
Alan.r
۴ آذر ۱۴۰۲علی خان مرسدس G1 از سال ۱۹۲۶ تولید میشد
حسن
۵ آذر ۱۴۰۲گوگل بالای هر صفحه یه تیک داره اسمش لانگویج لاندویچ ببخشید لنگویزجه من خودم متن خارجیش را دارم خوندمش خودش متنا به هر زبانی که بخوای تعجبه این مطلب ساده را نمیدونن اما یه شاسی بلند دو دف برا المان میسازن
ARMAN سابق
۴ آذر ۱۴۰۲یک بار دیگه هم بهت گفته بودم.
اون ماشین یه دونس ولی سابربن و ویلیز تولید انبوه بودن کل شرکتهای خودروسازی هم قبول دارن که سابربن اولین شاسی بلند تولیدی جهان بود ولی طبق منطق تعصبی و مسخره شما که معتقدین تو همه چیز اولینو آلمان زده این ماشین تک ساخته کلکسیونی اولینه.
بلاخره باید قبول کنین که خیلی از اولین ها رو هم آمریکا زده
Alan.r
۴ آذر ۱۴۰۲مهندس اول برو مقاله رو بخون بعد نظر بده
Dernburg wagen یک نمونه تک ساخت بود من در مورد نسخههای تولید انبوه
(مثل G1 , G5 و……) حرف میزنم که تولید انبوه بودن و توسط ارتش آلمان و سایر کشور ها مورد استفاده قرار میگرفتن همشون هم قبل از به وجود آمدن جیپ و تویوتا و ….. به سیستم های چهارچرخ متحرک و چهارچرخ فرمان پذیر و…… مجهز بودند
https://www.autoevolution.com/cars/mercedes-benz-l-1500-a-1941.html
https://www.autoevolution.com/cars/mercedes-benz-170-vl-w139-1936.html
https://www.autoevolution.com/cars/mercedes-benz-g4-w31-1934.html
حسن
۵ آذر ۱۴۰۲بزرگوار جی وان 4 چرخ نبود دو محور در عقب داشت
مطلبی هم که قرار میدی اول بخون بعد سند قرار بده نوشته کلا تولید نشد
Soon after, the concept vehicles were taken back and the carmaker started a new development, for a better vehicle, the G4. The G1 never went into production.
بلافاصله پس از آن، خودروهای مفهومی پس گرفته شدند و خودروساز توسعه جدیدی را برای خودرویی بهتر، G4 آغاز کرد. G1 هرگز به تولید نرسید.
حسن
۵ آذر ۱۴۰۲وجدانا یه کم بخون متنا
جی ۴ هم دو محور در عقب داشت و هرگز وارد جنگ نشد و یک خودروی اشرافی برای پیشوا و مقامات ارشد بود
جی ۴ هرگز دو دیفرانسیل نبود
Amard
۴ آذر ۱۴۰۲به نظر بنده جیپ تاثیر گذارترین بود بعد هم رنجرور تو شاسی بلند لوکس و مدرن بقیه یه جورایی الگو برداری کردند و توسعه دادن
pezhman
۴ آذر ۱۴۰۲تو نسل های جدید این مدل ها
از جیمنی بیشتر از همه خوشم میاد
نقلی و کاربردی
Dark Knight
۴ آذر ۱۴۰۲کلا وقتی بحث شاسی بلند میشه اولین اسمی که تو ذهن یک ماشین باز میاد جیپ هست ، میدونم g کلاس و رنجرور هم واقعا تاریخ سازی کردن ولی اگه جیپ نبود اصلا شاسی بلند به شکل امروزی که هم بشه تو خیابون باهاش رانندگی کرد و هم کوه و دشت وجود نداشت و با اطمینان میشه گفت : جیپ بود که کلاس شاسی بلند رو به وجود آورد
سالار جان خان جان فصل
۴ آذر ۱۴۰۲جی کلاس به سفارش کی ساخته شد پدال؟
datsun
۴ آذر ۱۴۰۲ارتش فرانسه
حسین
۴ آذر ۱۴۰۲ارتش ایران و به سفارش محمدرضا پهلوی، تاریخچه Gکلاسو بخونید،اقای دهقان نظر منو تایید میکنه.
بابک
۱۸ آذر ۱۴۰۲درسته . بعد از انقلاب وقتی جی کلاس ها آماده شدند ایران آنها را نخواست . ارتش آلمان هم بودجه خریدشونو نداشت تا اینکه آرژانتین نصف شون را خرید و در جنگ فالکلند ازشون استفاده کرد.
مشخصات مورد درخواست توسط محمدرضا شاه چهار نکته اصلی بود : دوام بالا ، سواری نرم مثل یک بنز سدان و قابلیت بالا در آفرود و همچنین شتاب گیری سریع .
pezhman
۴ آذر ۱۴۰۲The G-class was developed as a military vehicle from a suggestion by the King of Iran Mohammad Reza Shah to Mercedes
Wikipedia
datsun
۴ آذر ۱۴۰۲الان میخای برم تو ویکی پدیا تغیرش بدم مثلا بزنم به سفارش عمه جو بایدن ساخته شده ویکی منبع خوبیه ولی معتبر نیست
خود محمدرضا ش ا ه تو فرانسه اینو دیده بعد برا ایران هم سفارش داده نمونه اولیه g واگن p4 بوده،
Tecnica
۴ آذر ۱۴۰۲همین الان برو تغییرش بده به اسم پدرت ببینم می تونی!!!
Tecnica
۴ آذر ۱۴۰۲The G-class was developed as a military vehicle from a suggestion by the King of Iran Mohammad Reza Shah to Mercedes
متن کپی شده از ویکی پدیا خارجی هست نه فارسی و صفحه هم قفله و نمیشه تغییرات توش ایجاد کرد
Tecnica
۴ آذر ۱۴۰۲اتفاقا خواستم بزم توی سایت خود مرسدس و دقیق ترین اطلاعات رو از اونجا بگیرم ولی خب به لطف دوستانی که میخوان اطلاعات مردم ایران بالا باشه سایت برای ایران فیل*تر و سانسور شده
GMA
۴ آذر ۱۴۰۲جناب داتسون درست میگن
ایشون یه بار تاریخچهی کامل بنز G کلاس را مفصل توضیح دادند و رفع ابهام کردند
قضیه متفاوت از اون چیزی هست که همه فکر میکنند
pezhman
۴ آذر ۱۴۰۲حالا ویکی پدیا نه
کلی وب سایت دیگه هست
amir
۴ آذر ۱۴۰۲حالا درسته مردم میتونن تغییر تو ویکیپدیا بدن و اونقدر معتبر نیست ولی دیگه اینقدرم الکی نیست که
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۴ آذر ۱۴۰۲برای تغییر در ویکی پدیا باید از یکمنبع دیگه داخلش لینک بدین و همینجوری راحت، اجازه مزخرف گویی نمیده
Tecnica
۴ آذر ۱۴۰۲اصلا چرا سایت منابع تاریخی و خود تاریخ بر این قضیه دلالت داره
amir
۴ آذر ۱۴۰۲دقیقا آقای اشتری همینجوری هم شهر هرت نیست باید با منبع باشه و تایید شه
Dark Knight
۴ آذر ۱۴۰۲شاه ایران
datsun
۴ آذر ۱۴۰۲Tecnica *** نگو چه تو بخای چه نخای اول p4 به سفارش ارتش فرانسه تولید شده تاریخ اینو میگه
Tecnica
۴ آذر ۱۴۰۲آقا اشتری خودش جوابتو داد در ضمن لطفا احترام خودتو حفظ کن و مودب باش
و همینطور به جای بزند ژاپنی نیسان بنظرم ایران خودرو یا سایپا رو بزار پروفایلت که کاملا به شخصیتت هم بخوره!
datsun
۵ آذر ۱۴۰۲همین الان تو ویکی انگلیسی زدم به اسمت برو ببین با سفارش خودت زدم تا کاربر دیگه اصلاحش نکرده برو ببین
datsun
۵ آذر ۱۴۰۲اشتری جان برو همین الان ویکی بنز g رو ببین ببین چقد کشکی تغیرش دادم فردا پاکش میکنم
amir
۵ آذر ۱۴۰۲صحیح داتسون جان بنز جی کلاس مشتق از پژو پی۴ هستش منتها جی کلاس واقعا به پیشنهاد شاه سفارش داده میشه
Hadi
۴ آذر ۱۴۰۲فقط G کلاس که به سفارش ایران و برای آب و هوای ایران ساخته شد ولی هیچوقت به ایران نرسید…
روحش شاد…
Enzo Ferrari 2008
۴ آذر ۱۴۰۲به به چه مقاله ای
LH44
۴ آذر ۱۴۰۲فقط با دیدن اسم جی کلاس یه چیز تو ذهنم میاد.
روحت شاد آریامهر بزرگ….
همایون
۵ آذر ۱۴۰۲حیف از پاجرو که با بی کفایتی مدیران میتسوبیشی به تاریخ پیوست در حالی که تو عصر شاسی بلندها میشد با عرضه نسل جدید با مشخصات خوب در کنار لندکروز و پاترول میتونست سه گانه سلاطین افرود ژاپنی رو تشکیل بدن و فروش زیادی داشته باشه دیگه یعنی هلدینگ میتسوبیشی با اون عظمت کمتر اینیوس گردنادیر بود که تونست با کمک گرفت از تکنولوژی و قدمت بقیه کمپانیها یه مدل خوب ارائه کنه دقیقا تو زمانی که تب شاسی بلندهای سرسخت جعبه ای شکل داره جهان رو فرامیگیره.کلا مدیران جدید خودروسازی میتسوبیشی از لحاظ فرصت سوزی رو دست مدیران ایرانخودرو و سایپا بلند شدن و میراث عظیم شرکت رو دود کردن و رفت.اکثر خودروسازان چینی با موتور و کمک فناوری میتسوبیشی شروع به خودروسازی کردن مخصوصا موتور میتسوبیشی بهشون جسارت تولید پیکاپ آفرودی و suv رو داد و روزگاری نه چندان دور خودروسازان چینی واسه فروختن خودروهاشون از واژه با تکنولوژی میتسوبیشی استفاده میکردن اما حالا محصولات میتسوبیشی دیگه ارزش واسه چینیها نداره و میتسوبیشی از این بازار پرحاصل بیرون رانده شده
امیردانا
۵ آذر ۱۴۰۲البته درمورد تغییر که این وسیله ایجاد کرده شک ندارم.اما چه تغییری؟؟مهمترین تحول برای کارخونه دارها پزشکان وصنایع دارویی والبته مرده شورها ودلالان قبور.نوحه خوان.وازین دست.برای مردم هم بیماری آلودگی.هزینه های عجیب قریب
عمرهای کوتاه.فراموشی.والا آخر..این سایت ها هم مارو گیر آوردن ومطالب رو پخش میکنندتاکاسبی عده ای رونق داشته باشه.چندی هم به به و چه چه
میکنن اظهار نظرهایی هم البته .این وسیله خصوصا در کشورما خاصیتی نداره.شک ندارم به
افرادی حس قدرت القا میکنه.اون هم کاذب.ازشما
خواهش میکنم اینقدر تبلیغ این مجموعه آهن چدن و پلاستیک رو تبلیغ نکنید.تلاش در آگاهی مردم از مضرات .تشویق استفاده از حملونقل عمومی.ما همه از خودروی شخصی استفاده نمیکنیم قول میدم دولت مردان ما اندک زمانی
چاره کار خواهند کرد..
BMW
۵ آذر ۱۴۰۲این کلاس جی هم طلاست ها
Lamberto
۷ آذر ۱۴۰۲افرود رو دست فیات کامپانیولای افسانه ای نخواهد اومد ویدیو هاش زیاده که قدرت بی نظیرشو در مناطق صعب العبور نشون داده
اما همیشه اندریتد مونده و من تو سایت ایرانی مطلب ندیدم ازش
یوسفی
۸ آذر ۱۴۰۲عزیزان بحث فنی بکنید
اطلاعات فنی بنویسید
کری خواندن و حاکم و محکوم نکنید
اینجا جای دعوا و ووو نیست
با احترام به تمامی برندها
فرزاد افشار
۱۰ آذر ۱۴۰۲هر چی بوده تلاش کردن که الان تو دنیایی ک خوشیمون کمه حداقل ۴ تا ماشین و موتور هست که دلمون بهش خوش باشه زنده باد سازندگانشون