هفته نامه

شاسی‌بلندهایی که جهان را تغییر دادند (قسمت اول)

با محبوبیت روزافزون شاسی‌بلندها در بازارهای سراسر جهان، طی دو قسمت نگاهی به خودروهایی خواهیم داشت که این بخش را تعریف کردند.

طی چند سال گذشته، در سراسر جهان شاسی‌بلندها محبوبیتی فوق‌العاده پیدا کرده‌اند. این محبوبیت عجیب، برخی کلاس‌های خودرویی مثل استیشن‌ها و مینی‌ون‌ها را تقریباً منقرض کرده و از فروش سدان‌ها بسیار کاسته است؛ اما چگونه به اینجا رسیدیم؟ با ما همراه باشید تا تاریخچه و تکامل شاسی‌بلندها را بررسی کنیم و به خودروهایی که در این مسیر پیشگام بودند نگاهی بیندازیم.

شورلت سابربن

شورلت سابربن که در سال ۱۹۳۵ معرفی شد، اولین شاسی‌بلند جهان محسوب می‌شود و قدیمی‌ترین نام در حال تولید در دنیای خودروسازی به‌حساب می‌آید. هرچند نسل‌های اولیه سابربن با انتقال قدرت محرک عقب خیلی به تعریف امروزی شاسی‌بلند شباهت نداشتند اما نسل چهارم که در سال ۱۹۵۵ معرفی شد با فاصلهٔ بیشتر از زمین و امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک، سابربن را به یک شاسی‌بلند واقعی تبدیل کرد.

ویلیز MB

ازآنجایی‌که سابربن در سال ۱۹۵۵ شکل و شمایل شاسی‌بلند به خود گرفت، ویلیز MB را باید پدر همهٔ شاسی‌بلندهای جهان دانست. این خودرو که برای جنگ جهانی دوم ساخته شد، ساده و سرسخت بود و برای دسترسی به جاهایی که دیگر وسایل نقلیه نمی‌توانستند، از سامانهٔ چهارچرخ محرک بهره می‌برد. از ویلیز حدود ۳۶۰ هزار دستگاه ساخته و به اولین خودروی چهارچرخ محرک تولید انبوه جهان تبدیل شد.

لندروور دیفندر

شاید هیچ‌کدام از کسانی که در سال ۱۹۴۸ لندروور را توسعه دادند پیش‌بینی چنین موفقیتی را نمی‌کردند. ابن خودرو ابتدا به‌عنوان یک وسیلهٔ نقلیهٔ کاربردی و کشاورزی با الهام از جیپ طراحی شد اما بعداً بسیار فراتر رفت و یک برند کامل را ایجاد کرد. طی دهه‌ها، بیش از دو میلیون دستگاه از این ماشین ساخته و در سال ۱۹۸۳ نام دیفندر برای آن انتخاب شد. در سال ۲۰۱۹ نیز لندروور نسل جدید دیفندر را با تحولی بزرگ معرفی کرد.

تویوتا لندکروزر

لندکروزر هم یکی دیگر از شاسی‌بلندهای نمادین تاریخ است که پیشینهٔ نظامی دارد و از روی جیپ ساخته شد. این خودرو ابتدا BJ نام داشت و در سال ۱۹۵۴ به لندکروزر تغییر نام داد. از لندکروزر از زمان عرضه تاکنون در نسل‌های مختلف بیش از ۱۰ میلیون دستگاه تولید شده است. جدیدترین نسل این ماشین همچنان یک ۴×۴ توانمند برای سخت‌ترین مسیرها محسوب می‌شود.

جیپ واگنییر

واگنییر یکی دیگر از مدل‌های بسیار تأثیرگذار جیپ محسوب می‌شود. این خودرو پیشگام شاسی‌بلندهای لوکسی بود که امروزه بسیار محبوب هستند. واگنییر از همان ابتدای عرضه در سال ۱۹۶۳ با ویژگی‌های لوکسی مثل تعلیق مستقل جلو، فرمان هیدرولیک و سیستم تهویه ارائه می‌شد. تجهیزات لوکس بیشتر و پیشرانه‌های قوی‌تر نیز بعداً به‌مرور اضافه شدند. واگنییر نزدیک به سه دهه در یک نسل تولید شد که نشان می‌دهد چقدر جلوتر از زمان خود بوده است.

رنجروور

از زمان عرضهٔ نسل اول رنجروور در سال ۱۹۷۰، هیچ خودروی دیگری مثل این، ظاهر شیک، تجمل و توانایی آفرود فوق‌العاده را باهم ترکیب نکرده است. رنجروور مفهوم شاسی‌بلند لوکس را از واگنییر گرفته و آن را تکامل بخشید. این ماشین هم‌اکنون در نسل پنجم خود، از همیشه لوکس‌تر شده ولی بااین‌حال هنوز هم توانایی رفتن به جاهایی را دارد که دیگر شاسی‌بلندها نمی‌توانند.

سوزوکی جیمنی

جیمنی شاسی‌بلند کوچکی با میراث طولانی است و از زمان عرضه در سال ۱۹۷۰ تاکنون حدود ۳ میلیون دستگاه فروخته است. سری اول جیمنی که با نام LJ شناخته می‌شد بسیار کوچک بود و با پیشرانهٔ ۳۶۰ سی‌سی به فروش می‌رسید اما نسخه‌های بعدی با نام SJ بزرگ‌تر و شهری‌تر شدند. نسل سوم جیمنی دورهٔ تولید طولانی بیست‌ساله داشت و نسل چهارم یا کنونی که در سال ۲۰۱۸ معرفی شد، همچنان کوچک، سرسخت و یک آفرودر توانمند است.

جیپ چروکی

چروکی به دلیل تغییری که در بازار شاسی‌بلندها ایجاد کرد شایستهٔ حضور در این لیست است. این خودرو ابتدا در سال ۱۹۷۴ به‌عنوان نسخهٔ سه‌در و ارزان‌تر واگنییر عرضه شد و در نسل دوم با نام XJ در سال ۱۹۸۴ ظاهر بسیار شهری‌تری به خود گرفت. نسل‌های سوم و چهارم شخصیت خشن‌تری داشتند تا از گرند چروکی که در سال ۱۹۹۳ به بازار آمد و بیشتر شخصیت لوکسی داشت متمایز باشند. چروکی XJ دلیل اصلی خرید شرکت مادر جیپ یعنی AMC توسط کرایسلر در سال ۱۹۸۷ بود.

مرسدس بنز G کلاس

بدون شک G کلاس یکی از نمادین‌ترین محصولات تاریخ مرسدس بنز محسوب می‌شود هرچند که با معرفی در سال ۱۹۷۹، به‌اندازهٔ نام‌هایی مثل SL یا S کلاس سابقه ندارد. در طول سال‌ها، نسخه‌های AMG و شش چرخ به جذابیت G کلاس افزودند اما این ماشین حتی با وجود معرفی نسل کاملاً جدید در سال ۲۰۱۸، هنوز هم بسیار شبیه به خودرویی است که چهار دهه پیش معرفی شد. از آن زمان تاکنون G کلاس بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه فروخته است.

میتسوبیشی پاجرو

شهرت میتسوبیشی در زمینهٔ خودروهای چهارچرخ محرک آفرودی به خاطر پاجرو بود. این خودرو به لطف قابلت اطمینان و توانایی‌های آفرود فوق‌العاده، در طول چهل سال بیش از ۳.۳ میلیون دستگاه در سراسر جهان فروخت. نسل چهارم پاجرو در سال ۲۰۰۶ به بازار آمد و پس از یک دورهٔ تولید طولانی، متأسفانه در سال ۲۰۲۱ میتسوبیشی بدون معرفی جایگزین به تولید آن پایان داد.

جیپ رانگلر

با یک نگاه به رانگلر می‌توان متوجه ارتباط مستقیم آن با ویلیز MB سال ۱۹۴۱ شد. این ماشین که در سال ۱۹۸۶ به بازار آمد، جایگزین جیپ CJ بود که خود جانشین ویلیز محسوب می‌شد. رانگلر از زمان معرفی تاکنون بیش از دو میلیون دستگاه فروخته است. نسل چهارم این خودرو همچنان شاسی نردبانی مستقل و محورهای صلب پیشینیان خود را حفظ کرده و در طراحی بیرونی هم به میراث برجستهٔ خود اشاره دارد.

ادامه دارد…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰۳ رای
منبع
Autocar

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۶۲ دیدگاه‌ها

  1. مازیار

    ۴ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (850 ديدگاه)

    قدیمی‌ترین نام در حال تولید در دنیای خودروسازی سابربن نیست فانتوم هست که یک دهه زودتر شروع کرد

    موافقم 34
    مخالفم 20
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۴ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (10479 ديدگاه)

      چرا فامنتوم ؟
      همون سابربن هم قدیمی‌ترین به حساب نمیاد ، چرا ؟
      چون فقط ارتفاع از زمین داشت ولی چهارچرخ نبود !!!
      خود مقاله هم ذکر شده ، جیپ ویلیز پدرجَدِ همه شاسی بلندهاست !
      شاسی‌بلندها مدیونِ جنگ هستند !!!

      و در کل ، ۳ خودرو توانایی ادعا از اصالت دارند (((( جیپ ویلیز – لندروور دیفندر – تویوتا لندکروزر ))))!

      موافقم 30
      مخالفم 47
      1. مازیار

        ۴ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (850 ديدگاه)

        بحث شاسی بلند بودن یا نبودن نیست
        بحث قدمت نام در حال تولید هست
        سابربن ۱۹۳۵ در حالی که دیروز همینجا فانتوم ۱۹۲۵ جزء لیست زیباترین خودروها بود!

        موافقم 23
        مخالفم 9
        1. یوسف

          ۴ آذر ۱۴۰۲
          سوابق: (1044 ديدگاه)

          دوستان عزیز کلمه ساب اوربان یا همون سابربان خودمون یعنی… داخل شهری….
          بعدا ما میگیم اولین شاسب بلند آفروده.
          خود جنرال موتورز هم میگه آفرود نیست و داخل شهره و تک دفرانسیله….
          بعدش دوستان ما در اینجا میگن گه
          اولین شاسی بلند لوکس آفرود دنیا سابربان هست……

          موافقم 24
          مخالفم 17
        2. مازیار

          ۴ آذر ۱۴۰۲
          سوابق: (850 ديدگاه)

          درسته و من اصلا وارد اون بحث نشدم
          مسلمه که صرفا فاصله بیشتر از زمین تعریف شاسی بلند نیست

          موافقم 9
          مخالفم 9
        3. بابک

          ۱۸ آذر ۱۴۰۲
          سوابق: (19 ديدگاه)

          آقا یوسف
          Suburban یعنی حومه شهر یا خارج از شهر
          ضمن اینکه سابربن هم دو دیفرنسیل آفرودر داره هم تک دیفرنسیل با تعلیق مستقل در جلو و ارتفاع کمتر آنرود

      2. محمد

        ۴ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (1485 ديدگاه)

        کل سایت خوشحال بودن که بالاخره رفتی بازم برگشت نفر اول رو ریپلای زد و گلشعر نوشت

        موافقم 25
        مخالفم 14
        1. amir

          ۴ آذر ۱۴۰۲
          سوابق: (3601 ديدگاه)

          والا من دیگه کم کم داشتم شک میکردم
          پدال نیست که ت رول آباده

          موافقم 3
          مخالفم 8
      3. Kato

        ۵ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (469 ديدگاه)

        و البته پاجرو…

        موافقم 5
        مخالفم 3
    2. NAVID۰۰۹۸

      ۴ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (10479 ديدگاه)

      دوستان اگر سوزوکی جیمنی را از نزدیک ببینید به شدت عاشقش میشید !
      از اون دست ماشینائیه که بخری دیگه فکر فروشش نیستی و عضوی از خانواده میشه به دلایل مختلف که گفتنش طولانی میشه !
      فقط امیدوارم در کشور ما عادلانه قیمت‌گذاری و عرضه بشه تا به حرف من پِی ببرید .

      موافقم 21
      مخالفم 49
      1. Saeed

        ۴ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        نه اتفاقات اشتباه گفتی کاربر NAVID۰۰۹۸ من سوزوکی جیمنی رو از نزدیک دیدم به شدت ازش متنفر شدم و ازش بدم اومد و اصلا در حد آفرودر های بزرگتر و بهتر از خودش نیست
        سلیقه هرکس یه جوره سلیقه شما اینه ولی برای همه اینطور نیست فکر کنی بقیه هم ببینن همون باشه.
        خرف شما نظر شخصی خودته.

        موافقم 31
        مخالفم 22
        1. NAVID۰۰۹۸

          ۴ آذر ۱۴۰۲
          سوابق: (10479 ديدگاه)

          حالا چرا یه جوری جواب میدی که انگاری ارث پدر شما را بالا کشیدم !
          اصلاً جیمنی آشغال و به‌درد نخور !
          هر وقت اومد ، تونستی بخری پلاک ملی ؟؟؟ بعد بیا اینجا با من دعوا کن !

          در ضمن جیمنی بزرگی SUV هارو نداره که بخواد رَجَز بخونه ، ولی در مقابل جُسه و فنی و کارایی یه فلفل‌ریزه‌ی تمام‌عیاره که مالکش را ناامید نمیکنه !

          جیمنی برای خانواده ساخته نشده !

          یه ماشینِ دو نفره به حساب میاد که جمع‌جور باشه و بتونه یه سفر ماجراجویی کوچک را ساپورت کنه !

          مگه جنگِ که بخوان تجهیزش کنند بزنند به دل کویر کوه جنگل مثل جیپ یا تویوتا !

          همین شماها هستید که باعث به وجود اومدن این بازار با ماشین‌های زشت در ایران شدید چون سوادِ خودرویی ندارید اما تا دلتون بخواد ادعا و روشن‌فکرنمایی دارید !

          موافقم 22
          مخالفم 32
        2. Saeed

          ۴ آذر ۱۴۰۲
          سوابق: (5 ديدگاه)

          اتفتقا شما که برای دیگران تعیین تکلیف میکنی به غلط باعث به وجود اومدن این بازار با ماشین‌های زشت در ایران شدید چون سوادِ خودرویی ندارید اما تا دلتون بخواد ادعا و روشن‌فکرنمایی دارید !
          چون نظر شخصی ندادید.

          موافقم 21
          مخالفم 11
        3. Saeed

          ۴ آذر ۱۴۰۲
          سوابق: (5 ديدگاه)

          اتفاقا چون نظر شما شبیه نظر سخصی نیست و مشخصه دوست داری برای دیگران تعیین تکلیف کنی به غلط و با این نوع نگاه های اشتباه باعث به وجود اومدن این بازار با ماشین‌های زشت در ایران شدید چون سوادِ خودرویی ندارید اما تا دلتون بخواد ادعا و روشن‌فکرنمایی دارید !

          موافقم 17
          مخالفم 11
        4. Saeed

          ۴ آذر ۱۴۰۲
          سوابق: (5 ديدگاه)

          کاربر NAVID۰۰۹۸ اتفاقا کامنت شما نشون میده که سعی کردی نظر شخصی خودتون رو بعنوان فکت به دیگران تحمیل کنید!

          چون برعکس نظری که شما گفتی من سوزوکی جیمنی رو از نزدیک دیدم و به شدت ازش متنفر شدم و ازش بدم اومد و اصلا در حد آفرودر های بزرگتر و بهتر از خودش نیست.
          سلیقه های مختلف زیاد هست ولی تحمیل نظر اشتباهه و اینطور نیست فکر کنی بقیه هم ببینن همون باشه.

          خرف شما نظر شخصی خودته
          برای اینکه واستون روشن شه مثال میزنم مثلا من هم ماشین هایی رو دوست دارم که برای خیلی ها ممکنه عحیب باشه ولی نمیام بصورتی نظرم رو بگم که شبیه فکت باشه یا تحمیل کردن نظرم باشه
          من در این جور موارد نظرم رو فقط بصورت نظر شخصی میگم
          برای همین شما در این مورد اشتباه کردی
          و به شما گوشزد کردم

          وگرنه این چیزایی که شما گفتی رو خودمون خیلی بهتر میدونیم
          درنتیجه اینجا فقط شما در اشتباهی

          پس این جمله همین شما ها با این نوع نگاه های اشتباه باعث به وجود اومدن این بازار با ماشین‌های زشت در ایران شدید چون سوادِ خودرویی ندارید اما تا دلتون بخواد ادعا و روشن‌فکرنمایی دارید !
          به خود شما تعلق میگیره.

          موافقم 16
          مخالفم 12
        5. NAVID۰۰۹۸

          ۵ آذر ۱۴۰۲
          سوابق: (10479 ديدگاه)

          بحث کردن با افرادی چون شما بی‌فایدست !
          تو دنیای خودتان خوش باشید.
          پس هرچی میگید درسته !!!
          موفق باشید.

          موافقم 10
          مخالفم 16
        6. Saeed

          ۵ آذر ۱۴۰۲
          سوابق: (5 ديدگاه)

          اتفاقا بحث کردن با افرادی چون شما بی‌فایدست !
          تو دنیای خودتان خوش باشید.

          موافقم 7
          مخالفم 7
    3. امیر دهقان

      ۴ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (743 ديدگاه)

      اگر صرفاً به قدمت توجه کنیم بله فانتوم قدیمی‌تره اما اگر سال‌های استفاده رو در نظر بگیریم سابربن بالاتر قرار میگیره چون بین نسل‌های فانتوم چند بار وقفه افتاده
      مثلاً از سال 1939 تا 1950 و همینطور از سال 1990 تا 2003 از این نام استفاده نشده درحالیکه سابربن تقریباً بی‌وقفه از 1935 تا الان در حال تولید بوده
      شاید به همین دلیله که ویکی‌پدیا اینطور نوشته:
      Rolls-Royce has used the Phantom name on full-sized luxury cars over the past century, and is the second, longest-used automobile nameplate in the world after the Chevrolet Suburban.

      موافقم 21
      مخالفم 5
      1. مازیار

        ۴ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (850 ديدگاه)

        قانع کننده بود ممنون

        موافقم 16
        مخالفم 4
  2. (Ali(chevynova

    ۴ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (7375 ديدگاه)

    ماشالاه امریکن
    ماشالاه جیپ پدر افرودهای جهان و سنگ محک این کلاس
    ماشالاه سابربن با پشتوانه

    موافقم 29
    مخالفم 55
  3. (Ali(chevynova

    ۴ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (7375 ديدگاه)

    ((شورلت سابربن که در سال ۱۹۳۵ معرفی شد، اولین شاسی‌بلند جهان محسوب می‌شود و قدیمی‌ترین نام در حال تولید در دنیای خودروسازی به‌حساب می‌آید))

    ((ویلیز MB را باید پدر همهٔ شاسی‌بلندهای جهان دانست. این خودرو که برای جنگ جهانی دوم ساخته شد، ساده و سرسخت بود ))

    موافقم 21
    مخالفم 41
      1. (Ali(chevynova

        ۴ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (7375 ديدگاه)

        سواد فکر نکنم داشته باشی
        اگه داری در مورد ویلیز am مطالعه کن که از ۱۹۳۹ تاریخچه داره و با همون ویلیزهای ساخت امریکا نسخه آلمان رو پیچیدن

        موافقم 14
        مخالفم 20
        1. Alan.r

          ۴ آذر ۱۴۰۲
          سوابق: (1133 ديدگاه)

          علی خان مرسدس G1 از سال ۱۹۲۶ تولید می‌شد

          موافقم 9
          مخالفم 7
        2. حسن

          ۵ آذر ۱۴۰۲
          سوابق: (2083 ديدگاه)

          گوگل بالای هر صفحه یه تیک داره اسمش لانگویج لاندویچ ببخشید لنگویزجه من خودم متن خارجیش را دارم خوندمش خودش متنا به هر زبانی که بخوای تعجبه این مطلب ساده را نمیدونن اما یه شاسی بلند دو دف برا المان میسازن

          موافقم 6
          مخالفم 6
      2. ARMAN سابق

        ۴ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (490 ديدگاه)

        یک بار دیگه هم بهت گفته بودم.
        اون ماشین یه دونس ولی سابربن و ویلیز تولید انبوه بودن کل شرکتهای خودروسازی هم قبول دارن که سابربن اولین شاسی بلند تولیدی جهان بود ولی طبق منطق تعصبی و مسخره شما که معتقدین تو همه چیز اولینو آلمان زده این ماشین تک ساخته کلکسیونی اولینه.
        بلاخره باید قبول کنین که خیلی از اولین ها رو هم آمریکا زده

        موافقم 12
        مخالفم 10
        1. Alan.r

          ۴ آذر ۱۴۰۲
          سوابق: (1133 ديدگاه)

          مهندس اول برو مقاله رو بخون بعد نظر بده
          Dernburg wagen یک نمونه تک ساخت بود من در مورد نسخه‌های تولید انبوه
          (مثل G1 , G5 و……) حرف می‌زنم که تولید انبوه بودن و توسط ارتش آلمان و سایر کشور ها مورد استفاده قرار می‌گرفتن همشون هم قبل از به وجود آمدن جیپ و تویوتا و ….. به سیستم های چهارچرخ متحرک و چهارچرخ فرمان پذیر و…… مجهز بودند
          https://www.autoevolution.com/cars/mercedes-benz-l-1500-a-1941.html

          https://www.autoevolution.com/cars/mercedes-benz-170-vl-w139-1936.html

          https://www.autoevolution.com/cars/mercedes-benz-g4-w31-1934.html

          موافقم 10
          مخالفم 6
      3. حسن

        ۵ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (2083 ديدگاه)

        بزرگوار جی وان 4 چرخ نبود دو محور در عقب داشت
        مطلبی هم که قرار میدی اول بخون بعد سند قرار بده نوشته کلا تولید نشد
        Soon after, the concept vehicles were taken back and the carmaker started a new development, for a better vehicle, the G4. The G1 never went into production.

        بلافاصله پس از آن، خودروهای مفهومی پس گرفته شدند و خودروساز توسعه جدیدی را برای خودرویی بهتر، G4 آغاز کرد. G1 هرگز به تولید نرسید.

        موافقم 7
        مخالفم 5
      4. حسن

        ۵ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (2083 ديدگاه)

        وجدانا یه کم بخون متنا
        جی ۴ هم دو محور در عقب داشت و هرگز وارد جنگ نشد و یک خودروی اشرافی برای پیشوا و مقامات ارشد بود
        جی ۴ هرگز دو دیفرانسیل نبود

        موافقم 7
        مخالفم 5
  4. Amard

    ۴ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (832 ديدگاه)

    به نظر بنده جیپ تاثیر گذارترین بود بعد هم رنجرور تو شاسی بلند لوکس و مدرن بقیه یه جورایی الگو برداری کردند و توسعه دادن

    موافقم 24
    مخالفم 7
  5. pezhman

    ۴ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (75 ديدگاه)

    تو نسل های جدید این مدل ها
    از جیمنی بیشتر از همه خوشم میاد
    نقلی و کاربردی

    موافقم 9
    مخالفم 7
  6. Dark Knight

    ۴ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (580 ديدگاه)

    کلا وقتی بحث شاسی بلند میشه اولین اسمی که تو ذهن یک ماشین باز میاد جیپ هست ، میدونم g کلاس و رنجرور هم واقعا تاریخ سازی کردن ولی اگه جیپ نبود اصلا شاسی بلند به شکل امروزی که هم بشه تو خیابون باهاش رانندگی کرد و هم کوه و دشت وجود نداشت و با اطمینان میشه گفت : جیپ بود که کلاس شاسی بلند رو به وجود آورد

    موافقم 18
    مخالفم 15
  7. سالار جان خان جان فصل

    ۴ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (375 ديدگاه)

    جی کلاس به سفارش کی ساخته شد پدال؟

    موافقم 16
    مخالفم 5
    1. datsun

      ۴ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (3946 ديدگاه)

      ارتش فرانسه

      موافقم 8
      مخالفم 30
      1. حسین

        ۴ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (2 ديدگاه)

        ارتش ایران و به سفارش محمدرضا پهلوی، تاریخچه Gکلاسو بخونید،اقای دهقان نظر منو تایید می‌کنه.

        موافقم 21
        مخالفم 4
        1. بابک

          ۱۸ آذر ۱۴۰۲
          سوابق: (19 ديدگاه)

          درسته . بعد از انقلاب وقتی جی کلاس ها آماده شدند ایران آنها را نخواست . ارتش آلمان هم بودجه خریدشونو نداشت تا اینکه آرژانتین نصف شون را خرید و در جنگ فالکلند ازشون استفاده کرد.
          مشخصات مورد درخواست توسط محمدرضا شاه چهار نکته اصلی بود : دوام بالا ، سواری نرم مثل یک بنز سدان و قابلیت بالا در آفرود و همچنین شتاب گیری سریع .

    2. pezhman

      ۴ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (75 ديدگاه)

      The G-class was developed as a military vehicle from a suggestion by the King of Iran Mohammad Reza Shah to Mercedes
      Wikipedia

      موافقم 22
      مخالفم 5
      1. datsun

        ۴ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (3946 ديدگاه)

        الان میخای برم تو ویکی پدیا تغیرش بدم مثلا بزنم به سفارش عمه جو بایدن ساخته شده ویکی منبع خوبیه ولی معتبر نیست
        خود محمدرضا ش ا ه تو فرانسه اینو دیده بعد برا ایران هم سفارش داده نمونه اولیه g واگن p4 بوده،

        موافقم 8
        مخالفم 24
        1. Tecnica

          ۴ آذر ۱۴۰۲
          سوابق: (169 ديدگاه)

          همین الان برو تغییرش بده به اسم پدرت ببینم می تونی!!!

          موافقم 17
          مخالفم 7
        2. Tecnica

          ۴ آذر ۱۴۰۲
          سوابق: (169 ديدگاه)

          The G-class was developed as a military vehicle from a suggestion by the King of Iran Mohammad Reza Shah to Mercedes
          متن کپی شده از ویکی پدیا خارجی هست نه فارسی و صفحه هم قفله و نمیشه تغییرات توش ایجاد کرد

          موافقم 13
          مخالفم 2
        3. Tecnica

          ۴ آذر ۱۴۰۲
          سوابق: (169 ديدگاه)

          اتفاقا خواستم بزم توی سایت خود مرسدس و دقیق ترین اطلاعات رو از اونجا بگیرم ولی خب به لطف دوستانی که میخوان اطلاعات مردم ایران بالا باشه سایت برای ایران فیل*تر و سانسور شده

          موافقم 9
          مخالفم 2
        4. GMA

          ۴ آذر ۱۴۰۲
          سوابق: (849 ديدگاه)

          جناب داتسون درست میگن
          ایشون یه بار تاریخچه‌ی کامل بنز G کلاس را مفصل توضیح دادند و رفع ابهام کردند
          قضیه متفاوت از اون چیزی هست که همه فکر می‌کنند

          موافقم 9
          مخالفم 3
        5. pezhman

          ۴ آذر ۱۴۰۲
          سوابق: (75 ديدگاه)

          حالا ویکی پدیا نه
          کلی وب سایت دیگه هست

          موافقم 4
          مخالفم 1
        6. amir

          ۴ آذر ۱۴۰۲
          سوابق: (3601 ديدگاه)

          حالا درسته مردم میتونن تغییر تو ویکیپدیا بدن و اونقدر معتبر نیست ولی دیگه اینقدرم الکی نیست که

          موافقم 6
          مخالفم 1
        7. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

          ۴ آذر ۱۴۰۲
          سوابق: (2859 ديدگاه)

          برای تغییر در ویکی پدیا باید از یک‌منبع دیگه داخلش لینک بدین و همین‌جوری راحت، اجازه مزخرف گویی نمی‌ده

          موافقم 27
          مخالفم 3
        8. Tecnica

          ۴ آذر ۱۴۰۲
          سوابق: (169 ديدگاه)

          اصلا چرا سایت منابع تاریخی و خود تاریخ بر این قضیه دلالت داره

          موافقم 5
          مخالفم 3
        9. amir

          ۴ آذر ۱۴۰۲
          سوابق: (3601 ديدگاه)

          دقیقا آقای اشتری همینجوری هم شهر هرت نیست باید با منبع باشه و تایید شه

          موافقم 4
          مخالفم 2
    3. Dark Knight

      ۴ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (580 ديدگاه)

      شاه ایران

      موافقم 14
      مخالفم 4
      1. datsun

        ۴ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (3946 ديدگاه)

        Tecnica *** نگو چه تو بخای چه نخای اول p4 به سفارش ارتش فرانسه‌ تولید شده تاریخ اینو میگه

        موافقم 4
        مخالفم 13
        1. Tecnica

          ۴ آذر ۱۴۰۲
          سوابق: (169 ديدگاه)

          آقا اشتری خودش جوابتو داد در ضمن لطفا احترام خودتو حفظ کن و مودب باش
          و همینطور به جای بزند ژاپنی نیسان بنظرم ایران خودرو یا سایپا رو بزار پروفایلت که کاملا به شخصیتت هم بخوره!

          موافقم 7
          مخالفم 4
        2. datsun

          ۵ آذر ۱۴۰۲
          سوابق: (3946 ديدگاه)

          همین الان تو ویکی انگلیسی زدم به اسمت برو ببین با سفارش خودت زدم تا کاربر دیگه اصلاحش نکرده برو ببین

          موافقم 4
          مخالفم 2
        3. datsun

          ۵ آذر ۱۴۰۲
          سوابق: (3946 ديدگاه)

          اشتری جان برو همین الان ویکی بنز g رو ببین ببین چقد کشکی تغیرش دادم فردا پاکش میکنم

        4. amir

          ۵ آذر ۱۴۰۲
          سوابق: (3601 ديدگاه)

          صحیح داتسون جان بنز جی کلاس مشتق از پژو پی۴ هستش منتها جی کلاس واقعا به پیشنهاد شاه سفارش داده میشه

  8. Hadi

    ۴ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (598 ديدگاه)

    فقط G کلاس که به سفارش ایران و برای آب و هوای ایران ساخته شد ولی هیچوقت به ایران نرسید…
    روحش شاد…

    موافقم 33
    مخالفم 7
  9. Enzo Ferrari 2008

    ۴ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    به به چه مقاله ای

    موافقم 3
    مخالفم 1
  10. LH44

    ۴ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (179 ديدگاه)

    فقط با دیدن اسم جی کلاس یه چیز تو ذهنم میاد.
    روحت شاد آریامهر بزرگ….

    موافقم 13
    مخالفم 5
  11. همایون

    ۵ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (779 ديدگاه)

    حیف از پاجرو که با بی کفایتی مدیران میتسوبیشی به تاریخ پیوست در حالی که تو عصر شاسی بلندها میشد با عرضه نسل جدید با مشخصات خوب در کنار لندکروز و پاترول میتونست سه گانه سلاطین افرود ژاپنی رو تشکیل بدن و فروش زیادی داشته باشه دیگه یعنی هلدینگ میتسوبیشی با اون عظمت کمتر اینیوس گردنادیر بود که تونست با کمک گرفت از تکنولوژی و قدمت بقیه کمپانیها یه مدل خوب ارائه کنه دقیقا تو زمانی که تب شاسی بلندهای سرسخت جعبه ای شکل داره جهان رو فرامیگیره.کلا مدیران جدید خودروسازی میتسوبیشی از لحاظ فرصت سوزی رو دست مدیران ایرانخودرو و سایپا بلند شدن و میراث عظیم شرکت رو دود کردن و رفت.اکثر خودروسازان چینی با موتور و کمک فناوری میتسوبیشی شروع به خودروسازی کردن مخصوصا موتور میتسوبیشی بهشون جسارت تولید پیکاپ آفرودی و suv رو داد و روزگاری نه چندان دور خودروسازان چینی واسه فروختن خودروهاشون از واژه با تکنولوژی میتسوبیشی استفاده میکردن اما حالا محصولات میتسوبیشی دیگه ارزش واسه چینیها نداره و میتسوبیشی از این بازار پرحاصل بیرون رانده شده

    موافقم 4
    مخالفم 1
  12. امیردانا

    ۵ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (12 ديدگاه)

    البته درمورد تغییر که این وسیله ایجاد کرده شک ندارم.اما چه تغییری؟؟مهمترین تحول برای کارخونه دارها پزشکان وصنایع دارویی والبته مرده شورها ودلالان قبور.نوحه خوان.وازین دست.برای مردم هم بیماری آلودگی.هزینه های عجیب قریب
    عمرهای کوتاه.فراموشی.والا آخر..این سایت ها هم مارو گیر آوردن ومطالب رو پخش میکنندتاکاسبی عده ای رونق داشته باشه.چندی هم به به و چه چه
    میکنن اظهار نظرهایی هم البته .این وسیله خصوصا در کشورما خاصیتی نداره.شک ندارم به
    افرادی حس قدرت القا می‌کنه.اون هم کاذب.ازشما
    خواهش میکنم اینقدر تبلیغ این مجموعه آهن چدن و پلاستیک رو تبلیغ نکنید.تلاش در آگاهی مردم از مضرات .تشویق استفاده از حمل‌ونقل عمومی.ما همه از خودروی شخصی استفاده نمی‌کنیم قول میدم دولت مردان ما اندک زمانی
    چاره کار خواهند کرد..

  13. BMW

    ۵ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1496 ديدگاه)

    این کلاس جی هم طلاست ها

  14. Lamberto

    ۷ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (100 ديدگاه)

    افرود رو دست فیات کامپانیولای افسانه ای نخواهد اومد ویدیو هاش زیاده که قدرت بی نظیرشو در مناطق صعب العبور نشون داده
    اما همیشه اندریتد مونده و من تو سایت ایرانی مطلب ندیدم ازش

  15. یوسفی

    ۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (67 ديدگاه)

    عزیزان بحث فنی بکنید
    اطلاعات فنی بنویسید
    کری خواندن و حاکم و محکوم نکنید
    اینجا جای دعوا و ووو نیست
    با احترام به تمامی برندها

  16. فرزاد افشار

    ۱۰ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (160 ديدگاه)

    هر چی بوده تلاش کردن که الان تو دنیایی ک خوشیمون کمه حداقل ۴ تا ماشین و موتور هست که دلمون بهش خوش باشه زنده باد سازندگانشون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا