آمار فروش سال ۲۰۲۳ اروپا نشان میدهد خریداران این قاره استقبال قابلتوجهی از خودروهای شاسیبلند به عمل آوردهاند.
سرانجام پیشبینیهایی که قبلاً توسط کارشناسان انجام شده بود به واقعیت پیوست. همه میدانیم که خودروهای شاسیبلند در سراسر دنیا محبوبیت زیادی دارند و حتی در بازار آمریکا پرفروشتر از وانت پیکاپ ها ظاهر شدهاند. همین موضوع درباره بازار اروپا نیز صدق میکند اما در قارهی سبز سهم شاسی بلندها به رقم بیسابقهای رسیده است.
تخمینهای فروش سال قبل چنین چیزی را تائید میکردند و هماکنون نیز با انتشار دادههای رسمی باید گفت خودروهای شاسیبلند سهمی بیش از ۵۰ درصد کل فروش خودروهای جدید قاره اروپا را به خود اختصاص دادهاند. در واقع سهم ۵۱ درصدی این محصولات بیشتر از کل فروش سدان ها، وانت پیکاپ ها، استیشنها و هاچبک های قاره اروپا در سال ۲۰۲۳ بوده است. این میزان فروش رشد ۱۹ درصدی را نسبت به سال ۲۰۲۲ نشان میدهد و یکی از اصلیترین دلایل آن را نیز میتوان استقبال از تسلا مدل Y دانست که توانست عنوان پرفروشترین خودروی سال ۲۰۲۳ اروپا را به خود اختصاص دهد. شایان ذکر است فروش مدل Y در اروپا ۸۵ درصد رشد داشته است.
تا همین چند سال پیش خودروهای هاچبک حرف اول را در اروپا میزدند اما هماکنون شاسی بلندهای کوچک بازی را به سود خود تمام کردهاند. اتوموتیو نیوز اروپا میگوید خودروهای کوچک و کامپکت موردبحث بیشترین طرفدار را دارند و به فروش ۴.۱ میلیون دستگاه رسیدهاند. البته دادهها حکایت از آن دارند که شاسی بلندهای لوکس با رشد فروش ۳۱ درصدی و رسیدن به آمار ۸۴۳,۹۳۹ دستگاهی بیشترین میزان جهش فروش در سال قبل را به خود اختصاص دادهاند. با توجه به عملکرد مثبت اکثر برندهای لوکس در سال قبل چنین چیزی قابلانتظار بوده است.
اگرچه تسلا از موفقیت مدل Y حداکثر لذت را میبرد اما این خودرو پرفروشترین محصول بازار آمریکا نیست و با اینکه خودروهای شاسیبلند در این کشور درخشانتر از وانت پیکاپ ها ظاهر شدهاند اما وانتهای فول سایز هنوز هم طرفداران زیادی دارند. در آمریکا فورد سری F به مدت چندین دهه حرف اول را در لیست فروش میزند و این خانواده در سال قبل به فروش ۷۵۰,۷۸۹ دستگاهی رسیده که حاکی از رشد ۱۴.۸ درصدی است. شورولت سیلورادو با فروش ۵۵۵,۱۴۸ دستگاه در رده دوم قرار گرفته و مقام سوم فروش هم به رم با ۴۴۴,۹۳۶ دستگاه رسیده است. محبوبترین شاسیبلند آمریکا در رده چهارم قرار دارد اما این خودرو محصول تسلا نیست. ما درباره تویوتا راو ۴ صحبت میکنیم که فروش ۴۳۴,۹۴۳ دستگاهی داشته است. مقام پنجم هم به تسلا مدل Y با فروش ۴۰۳,۹۸۷ دستگاهی میرسد.
NAVID۰۰۹۸
۱۸ بهمن ۱۴۰۲اشتباه نکنید ، میگه استقبال نه بیشترین فروش ، چرا ؟!
چون کوچه خیابونهای شهرهای اروپایی و بخصوص اروپای غربی تنگه ، بیمه مالیاتهای مختلف بر اساس کلاس خودرویی و فنی هستش ، هر خودرویی جز هاچبک داشتن میشه عذاب !!!
در اروپا بهترین انتخاب یا موتورسیکلت هست یا هاچبک !!!
البته برقی داشتن به شدت بهصرفه هست چون فاصلهها کوتاست ترافیک زیاد و دولتها هم حمایتگر ولی دیگر به مانند قبل تشویقی و یارانه خرید نمیدهند !!!!!
حسن
۱۸ بهمن ۱۴۰۲خودروهای شاسیبلند سهمی بیش از ۵۰ درصد کل فروش خودروهای جدید قاره اروپا را به خود اختصاص دادهاند.
Anti BTS
۱۸ بهمن ۱۴۰۲محبوبترین شاسیبلند آمریکا در رده چهارم قرار دارد اما این خودرو محصول تسلا نیست. ما درباره تویوتا راو ۴ صحبت میکنیم که فروش ۴۳۴,۹۴۳ دستگاهی داشته است .
بین اون همه شاسی بلند بی نظیر امریکایی ، یه ژاپنی اومده و همه رو کنار زده . احسنت به تویوتای کاربلد و با اعتبار . الکی نیست ۴ ساله خودروساز یک جهانه .
Piero Ferrari
۱۸ بهمن ۱۴۰۲کلن سمت کراس اور داره میره
۱۸ بهمن ۱۴۰۲نیمی از بازار ایران محصولات سایپا
AHMADREZA
۱۸ بهمن ۱۴۰۲کسی هست عین من مینی ون دوست داشته باشه؟
B
۱۸ بهمن ۱۴۰۲فقط ون پدر بزرگ مکس 🤘 اونایی که بن تن دیدن میدونن
Reza-a
۱۸ بهمن ۱۴۰۲تو کشور ما خیلی ها هنوز هم علاقه به شاسی بلند یا کراس اور ها رو ربط جهان سومی بودن و این چرندیات میدن و این آمار خیلی خوب نشون همه جای دنیا طرز فکر غالب مردم یکیه و این مدل منفی حرف زدن اصلا جالب نیست
علی یوسفی
۱۹ بهمن ۱۴۰۲کاربر عزیز reza_a ربطش به جهان سوم غلطه اما یه نکته ای هم نباید فراموش کنیم که متاسفانه فرهنگ انتخاب خودرو در ایران غلطه مثلا شما در کشوری مث ژاپن برای انتخاب خودرو حجم و ارتفاع پارکینگ و عرض کوچه رو هم در نظر میگیرین تا خدای ناخواسته مزاحمت برای دیگران ایجاد نکنید اما در ایران!! از اونطرف خودم افراد زیادی رو دیدم نمیگم اکثریت میگم زیاد که این افراد فقط رو چشم و همچشمی و اینکه باجناق و همسایه و دختر پسر عمو یه ماشین شاسی بلند داره پس ما هم باید شاسی بلند بگیریم غافل از اینکه نوع کاربری و کنترل خودرو و سطح تجهیزات رو طرف اصلا آگاهی نداره بنابراین مقایسه فرهنگ انتخاب خودرو در ایران با اروپا و برخی از کشورهای جهان غلطه هرچند که تقصیر اصلی گردن متولیانه بازار انحصاری و عدم آموزشه.
Reza-a
۱۹ بهمن ۱۴۰۲با شما موافقم ولی منصفانه نگاه کنیم این رو هم باید در نظر گرفت که بازار بسته ایران، عنوان «شاسی بلند» رو تبدیل به خودروی گران قیمت و مختص به ثروتمندان در مکالمات عامیانه کرده.
علی یوسفی
۱۹ بهمن ۱۴۰۲reza_a عزیز کاملا فرمایشتونو قبول دارم بخاطر همینم نوشتم تقصیر اصلی گردن متولیانه.
BMW
۱۸ بهمن ۱۴۰۲کلا شاسی بلند ها رو خیلی ها باهاش حال می کنند.😂👍