در این مقایسه بررسی خواهیم کرد که با بودجهای بین یک تا دو میلیارد تومان، از بین سه گزینهٔ ایرانی، چینی و هندی کدام بهتر خواهد بود.
هرچند هماکنون بازهٔ قیمتی یک تا دو میلیارد بازار خودروی کشورمان در انحصار خودروهای چینی است ولی گرانترین خودروهای داخلی به بخش پایینی این بازهٔ قیمتی وارد شدهاند درحالیکه در بخش بالایی هم ارزانترین خودروهای وارداتی به چشم میخورند؛ بنابراین، کسانی که با یک تا دو میلیارد تومان به دنبال خرید نو هستند، سه انتخاب مختلف خواهند داشت. به همین دلیل، قصد داریم در ادامه سه سدان در این بازهٔ قیمتی شامل تارا V4 Lx، آریزو ۶ پرو و سوزوکی سیاز را باهم مقایسه کنیم تا ببینیم در شرایط کنونی بازار کشور، خودروی ایرانی انتخاب بهتری خواهد بود یا چینی و یا هندی؟
همچنین بخوانید:
مقایسه هیوندای النترا وارداتی با فونیکس آریزو ۶ جیتی، برند یا آپشن؟
مقایسه تارا V4 با چری آریزو ۵، تقابل سدانهای ایرانی و چینی
تارا V4
تارا جدیدترین و بروزترین محصول ایرانخودرو محسوب میشود. البته پیشینهٔ این ماشین به حدود یک دهه پیش بازمیگردد یعنی زمانی که پژو ۳۰۱ معرفی شد. پلتفرم این سدان فرانسوی که در طول قراردادهای دوران برجام به ایرانخودرو رسید، پایهای برای ساخت تارا شد و این سدان جدید ایرانی در سال ۱۳۹۹ به بازار آمد. بااینحال، پلتفرم این خودرو از دیگر محصولات ایرانخودرو که همچنان به پلتفرمهای سالخوردهٔ پژو ۴۰۵ و پژو ۲۰۶ وابسته هستند بهمراتب مدرنتر است. تارا در تیپهای مختلفی تولید میشود که مجهزترین و گرانترین آنها V4 است. این تیپ همراه با تیپ V3 در اواخر اسفند ۱۴۰۱ با ارتقاءها و تغییراتی معرفی شد.
مهمترین تغییر بیرونی تیپ V4، گرافیک جدید چراغهای عقب است. ازآنجاییکه به طراحی چراغهای عقب تارا انتقادات زیادی وارد بود، ایرانخودرو برای این تیپها گرافیک داخلی جدیدی را طراحی کرده است که نمای بسیار بهتری دارد. بااینوجود، تارا V4 همچنان ظاهر خستهکننده و فاقد هیجانی دارد که در برابر رقبای چینی و ژاپنی حرفی برای گفتن نخواهد داشت. در داخل نیز دکمه شیشهبالابر از روی داشبورد به روی درها منتقل شده و رو دریها با دستگیرهها و دکمههایی که از سورن پلاس گرفته شده تغییر کردهاند. در اینجا نیز مثل بیرون، سدان ایرانخودرو فضایی کهنه و از مد افتاده دارد که ویژگی اصلی آن پلاستیک سیاه و خاکستری فراوان است.
تارا V4 از آپشنهای بیشتری شامل سنسور پایی برای باز شدن در صندوق، گرمکن صندلیهای جلو، تنظیمات برقی بیشتر صندلیهای جلو، چراغهای خوشامدگویی زیر درها و دوربین دندهعقب با خطوط راهنمای داینامیک بهره میبرد که باعث میشود از این لحاظ بتواند در برابر رقبای مجهز چینی عرضاندام کند. این سدان ایرانی در بخش فنی و قوای محرکه اما تغییری را تجربه نکرده و از همان پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری TU5P با ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور به همراه گیربکس شش سرعته اتوماتیک استفاده میکند. این پیشرانه هرچند قدرت بالای نمونههای توربوشارژ چینی را ندارد اما از مزیت استهلاک نسبتاً پایین و فراوانی قطعات و تعمیرکاران بهره میبرد هرچند که قدرت آن برای تارای ۱۲۷۰ کیلوگرمی خصوصاً در کنار گیربکس اتوماتیک چندان کافی نیست و با خودروی نسبتاً تنبلی مواجه هستیم.
آریزو ۶ پرو
این خودرو اساساً فیسلیفتی بزرگ روی آریزو ۵ محسوب میشود که سالها است در بازار کشورمان حضور دارد و پیشینهٔ آن به سال ۲۰۱۵ بازمیگردد. آریزو ۵ در نمایشگاه پکن ۲۰۱۵ بهعنوان جایگزین چری E5 یا همان امویام ۵۵۰ معرفی شد و تولید جدیدترین نسخهٔ آن که با نام آریزو ۵ اسپرت شناخته میشود همچنان در چین و کشورمان ادامه دارد. بااینحال، در نمایشگاه پکن ۲۰۱۸ چری نسخهای لوکستر از آریزو ۵ را با تغییرات بزرگی در طراحی جلو و عقب با نام آریزو GX معرفی کرد که این نسخه در سال ۱۳۹۸ با نام آریزو ۶ به ایران آمد. این خودرو ظاهر مدرنتر زیباتری نسبت به آریزو ۵ داشت اما چینیها که عادت دارند زودبهزود خودروهای خود را بروز کنند، حدود دو سال بعد دوباره دستبهکار شدند و فیسلیفت آریزو ۶ را در نمایشگاه گوانگژو ۲۰۲۰ رونمایی کردند.
این نسخه که از سال ۱۴۰۰ با نام آریزو ۶ پرو در کشورمان عرضه میشود، در قسمت جلوپنجره، سپرها و چراغهای عقب تغییراتی را تجربه کرده اما پروفیل جانبی همچنان با آریزو ۵ قدیمی یکسان است. در جلوی آریزو ۶ پرو جلوپنجرهٔ بسیار بزرگتری را نسبت به نسخهٔ قبلی میبینیم درحالیکه در عقب هم چراغهای جدید به همراه جا پلاکی که به روی در صندوق منتقل شده دیده میشود. در داخل نیز هرچند کلیت داشبورد آریزو ۶ پرو با نسخهٔ قبلی یکسان است اما تغییرات و بهبودهایی در جزئیات را تجربه کرده است که مهمترین آنها تجهیز به غربیلک فرمان D شکل، صفحه آمپر دیجیتالی، نمایشگر بزرگتر، بازطراحی کنسول مرکزی با شیفتر جدید و حذف پانل لمسی سیستم تهویه هستند. این باعث شده در بین سه خودروی مورد مقایسهٔ ما، آریزو ۶ پرو زیباترین و بروزترین کابین را داشته باشد.
آریزو ۶ پرو در بخش پیشرانه اما هیچ تغییری را تجربه نکرده و با همان موتور ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربوشارژی ارائه میشود که در آریزو ۵ و آریزو ۶ دیده بودیم. بااینحال، این پیشرانه که تنها نمونهٔ توربوشارژ در بین سه خودروی موردنظر ما محسوب میشود، با ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور، بسیار از دو رقیب خود قویتر است. انتقال نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس CVT با ۹ دنده مصنوعی صورت میگیرد. ازآنجاییکه این پیشرانه مدتها است در کشورمان مونتاژ میشود و در خودروهای مختلف چری مورداستفاده قرار میگیرد، قطعات آن راحتتر از دیگر خودروهای چینی پیدا میشود.
سوزوکی سیاز
سیاز یک سدان سابکامپکت اقتصادی است که برای جایگزینی با سدان سوزوکی SX4 در بازارهای آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین در نظر گرفته شده است. پیشنمایش این خودرو در قالب کانسپتی در نمایشگاه خودروی هند سال ۲۰۱۴ ارائه شد و سپس از اواسط همان سال در این کشور عرضه شد. سیاز علاوه بر هند، در دیگر کشورهای آسیایی مثل فیلیپین، تایلند و اندونزی هم عرضه میشود و تا زمان خروج سوزوکی از بازار چین در سال ۲۰۱۸، در این کشور هم به فروش میرسید. سیاز از سال ۲۰۲۱ نیز با برند و نام تویوتا بلتا در هند و برخی بازارهای آفریقایی عرضه میشود. این خودرو در هند توسط ماروتی سوزوکی تولید میشود و بنابراین انتظار یک ژاپنی اصیل و باکیفیت را نباید از آن داشت.
ازآنجاییکه سیاز در سال ۲۰۱۴ معرفی شده، طبق استانداردهای خودروهای امروزی سدان سالخوردهای محسوب میشود اما سوزوکی در اواسط سال ۲۰۱۸ آن را مورد فیسلیفت قرار داد تا کمی بروزتر شود. طی این فیسلیفت، نمای جلوی خود با جلوپنجره جدید و بازطراحی سپر، نمای زیباتری به خود گرفته و میتوان آن را قابلقبول دانست اما در عقب، چراغهای سادهای که البته سعی شده گرافیک داخلی آنها بروز شود، ذات قدیمی خودرو را نشان میدهند. سن بالای سیاز خود را در داخل کابین هم کاملاً نشان میدهد و در اینجا با طراحی قدیمی مواجه هستیم که خودروهای یک دهه پیش را به یاد میآورد زیرا در فیسلیفت سال ۲۰۱۸، داخل خودرو تغییری نداشته و بنابراین، پیشینه طراحی اینجا به همان سال ۲۰۱۴ بازمیگردد.
غربیلک فرمان سه پره ساده، نمایشگر ۷ اینچی کوچک، دریچههای تهویه قدیمی و طراحی بسیار ساده کنسول میانی همگی باعث میشوند سیاز در برابر رقبای مدرن چینی بازار ایران مثل آریزو ۶ پرو حرفی برای گفتن نداشته و در بهترین حالت در حد خودروهای داخلی مثل تارا و شاهین باشد هرچند که قطعاً از کیفیت بالاتری برخوردار است. سیاز از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی استفاده میکند که با ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۳۸ نیوتن متر گشتاور، حتی از تارا هم ضعیفتر است. انتقال نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس چهار سرعته اتوماتیک صورت میگیرد؛ بنابراین، سدان سوزوکی از لحاظ قوای محرکه هم با پیشرانه نسبتاً ضعیف و گیربکس قدیمی، حرف چندانی برای گفتن ندارد و به همین دلیل، ۱۴ ثانیه طول میکشد تا از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد.
مقایسهٔ امکانات و تجهیزات
در جدول زیر امکانات و آپشنهای این سه سدان را باهم مقایسه میکنیم:
تارا V4 | آریزو ۶ پرو | سوزوکی سیاز | |
کنترل کشش | دارد | دارد | ندارد |
کنترل پایداری | دارد | دارد | دارد |
سیستم کمکی حرکت در سربالایی | دارد | دارد | دارد |
ترمز کمکی | دارد | دارد | ندارد |
ترمز اضطراری | ندارد | دارد | ندارد |
ایربگ | ۴ عدد | ۶ عدد | ۲ عدد |
سیستم پایش نقاط کور | ندارد | دارد | ندارد |
هشدار تغییر لاین | ندارد | دارد | ندارد |
هشدار خروج از پارک | ندارد | دارد | ندارد |
صفحه آمپر | آنالوگ | دیجیتالی ۱۰.۲۵ اینچ | آنالوگ |
نمایشگر | ۷ اینچ | ۱۰.۲۵ اینچ | ۷ اینچ |
فرمان | برقی | برقی | برقی |
استارت از راه دور | ندارد | دارد | ندارد |
سیستم پایش باد تایرها | دارد | دارد | دارد |
تنظیم صندلی راننده | برقی ۶ جهته | برقی ۶ جهته | دستی ۶ جهته |
تنظیم صندلی سرنشین جلو | برقی ۶ جهته | دستی ۴ جهته | دستی ۴ جهته |
گرمکن صندلیهای جلو | دارد | دارد | ندارد |
آینههای جانبی | تاشو برقی | تاشو برقی با گرمکن | تاشو برقی |
استارت دکمهای و ورود بدون کلید | دارد | دارد | دارد |
سانروف | دارد | دارد | ندارد |
کروز کنترل | دارد | دارد | دارد |
دوربین ۳۶۰ درجه | ندارد | دارد | ندارد |
دوربین دنده عقب | دارد | دارد | دارد |
سنسور دنده عقب | دارد | دارد | دارد |
ترمز پارک برقی | ندارد | دارد | ندارد |
اتوهلد | ندارد | دارد | ندارد |
سنسور نور | دارد | دارد | دارد |
سنسور باران | دارد | دارد | دارد |
سیستم انتخاب حالات رانندگی | ندارد | دارد | ندارد |
سیستم صوتی | ۴ بلندگو | ۶ بلندگو | ۶ بلندگو |
رینگ | ۱۶ اینچی آلومینیومی | ۱۷ اینچی آلومینیومی | ۱۶ اینچی آلومینیومی |
جمعبندی
در حال حاضر، قیمت تارا V4 در بازار حدود یک میلیارد و ۳۰ میلیون تومان، آریزو ۶ پرو یک میلیارد و ۶۷۰ میلیون تومان و سوزوکی سیاز دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان است. این یعنی سیاز با ضعیفترین پیشرانه و کمترین امکانات، گرانترین قیمت را دارد. البته این خودرو توسط راسا موتور با قیمت یک میلیارد و ۴۳۰ میلیون تومان عرضه میشد اما میدانیم که خرید خودروهای وارداتی با قیمت نمایندگی برای خریداران عادی عملاً غیرممکن است؛ بنابراین، با توجه به پیشرانه، امکانات و فراوانی نمایندگیها، باید آریزو ۶ پرو را گزینهٔ برتر این مقایسه بدانیم اما اگر الزاماً میخواهید لوگوی یک برند ژاپنی را روی غربیلک فرمان خودروی خود ببینید، سیاز میتواند شما را گول بزند!
مقایسه مشخصات فنی
تارا V4 | آریزو ۶ پرو | سوزوکی سیاز | |
پیشرانه | ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر | ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربو | ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر |
قدرت | ۱۱۳ اسب بخار | ۱۴۷ اسب بخار | ۱۰۵ اسب بخار |
گشتاور | ۱۴۴ نیوتن متر | ۲۱۰ نیوتن متر | ۱۳۸ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک | CVT | ۴ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو | جلو | جلو |
شتاب صفرتاصد | ۱۳.۰ ثانیه | ۱۰.۵ ثانیه | ۱۴.۰ ثانیه |
وزن | ۱۲۷۰ کیلوگرم | ۱۴۱۵ کیلوگرم | ۱۱۳۰ کیلوگرم |
طول | ۴,۵۱۹ میلیمتر | ۴,۷۱۰ میلیمتر | ۴,۴۹۰ میلیمتر |
عرض | ۱,۷۴۸ میلیمتر | ۱,۸۲۵ میلیمتر | ۱,۷۳۰ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۴۶۶ میلیمتر | ۱,۴۹۰ میلیمتر | ۱,۴۸۵ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۶۵۲ میلیمتر | ۲,۶۷۰ میلیمتر | ۲,۶۵۰ میلیمتر |
قیمت نمایندگی | ۶۹۰ میلیون تومان | ۱.۴۳ میلیارد تومان | ۱.۴۳ میلیارد تومان |
قیمت بازار | ۱.۰۳ میلیارد تومان | ۱.۶۷ میلیارد تومان | ۲.۱۰ میلیارد تومان |
حمید
۲۰ تیر ۱۴۰۳این مقایسه مسخره ست، تو یه بازه قیمتی نیستند.
ارزش در مقابل قیمت پرداختی تارا چند برابر بیشتر از بقیه ست. کمتر از نصف بقیه قیمت داره (۶۹۰م در مقابل ۱۴۳۰م!) ولی امکانات مناسب و طراحی قشنگ تر و پخته تر. در مجموع هم محصول ارزشمندتریه نسبت به بقیه.
هرچند متأسفانه معمولاً تو فضای مجازی محصول ایرانی رو هر وی که باشه فقط مسخره میکنن، انقدر که مشتری رو دلسرد کنن! متأسفانه! در مقابل اگر به محصول غیرایرانی برسن (مخصوصا اگر اروپایی یا ژاپنی یا کره ای باشه) معمولاً تعریف و تمجید بی معنی و دروغ، اگر هم جایی ایرادی داشته باشه که نتونن چشم پوشی کنن خیلی محترمانه و بدون تمسخر ربطش میدن به اقتصادی بودن محصول.
خدا شفا بده غربزده ها رو، مریضی عجیب و مسری دارن.
حمید
۲۰ تیر ۱۴۰۳به قول یه دوستی، انگار یه سری تو ایرانیا هستن که هیچوقت از محصول خارجی ایراد نمیگیرن! هرچی که باشه فقط تعریف میکنن!!! و دقیقا همیشه باید محصول ایرانی رو مسخره کنن! هرچقدر هم که معرکه باشه.
بیژن
۲۰ تیر ۱۴۰۳معرکه رو خوب اومدی
حمید
۲۰ تیر ۱۴۰۳آره خب، انصاف داشته باشیم طراحی تارا معرکه است، از یه فاجعه طراحی به اسم پژو ۳۰۱ رسیدیم به یه طراحی استاندارد متناسب به اسم تارا.
یادمه چند وقت پیش مقاله ای میخوندم که همینو برعکس نوشته بود (تو همین سایت یا جایی شبیه این)، نوشته بود طراحی پژو ۳۰۱ تناسب داشت!!! ولی تارا نه!!! فکر کن مغز یه نفر تا کجا میتونه … بشه که از نظرش طراحی ۳۰۱ بهتر از تارا باشه!
NAVID۰۰۹۸
۲۰ تیر ۱۴۰۳حمید جان
خودتو ناراحت نکن!
اگر مسخره نکردن بیشتر باید ناراحت بشی از بس که لگنهای ایرانی مسخرهاند دیگر جایی برای گِله باقی نمیگذارند!!!
اول که این سه خودرو در یک گروه قیمتی نمیگنجند ولی در یک کلاسند!!!
سوزوکی که نیومده میگم یک شکست خوردست و خریدش هیچ منطقی ندارد!!!
آریزو در صورتی که قسطی خریداری شود با تورم ۴۰ تا ۵۰٪ ایران ، بسیار ارزشمنده ، بخصوص که اینقدر زیاد شده که خدماتشم بهتر صورت میگیره!!!
تنها دلیل خرید تارا اینه که به نامت در بیاد تا زیر ۷۰۰ میلیون تموم بشه و اگر نه کسی که یک میلیارد برای تارا پول میده اول باید یه نوار مغزی اَزَش گرفت بعد پلاک و سند زد به نامش!!!
دوستان ، کمی به تاریخ ۴۰ ساله بنگرید ، به نظر من کمی در خرید دست نگه دارید چون فکر میکنم بعد از پزشکیان بازار خودرو کمی رقابتیتر بشه و محصولات بهتر و بیشتری وارد بشه که بهتر میشه انتخاب داشت ولی ارزانی را از تو فکرتون بکنید بیرون و تمام!!!
NAVID@@98
۲۱ تیر ۱۴۰۳خود همین توصیه شما هم اشتباهه
چون اشتباهه
به قول معروف میگن تف به این لعنت به اون
این نسخه پیچیدن ها دردی رو دوا نمیکنه و بین بدَ و بَد تره چون NAVID۰۰۹۸ این وضعیت بَد خودروی کشور به سَبَبِ اینکه با انتخابات و دست نگه داشتن و … و این حرفا برنمیداره باید اساسی مشکلش حل شه
Gtc فقط ایتالیایی آلمانی انگلیسی شعبه ۲
۲۰ تیر ۱۴۰۳حمید جان تارا واقعا تناسب طراحی نداره از هر جهت!
چراغ عقب بزرگ خودرو کوچیک یا سپر اوور سایزش
Gtc فقط ایتالیایی آلمانی انگلیسی شعبه ۲
۲۰ تیر ۱۴۰۳دوست عزیز شما اشتباه برداشت کردید
تارا رو از نزدیک دیدن بدنه حلبی و بی کیفیت (درباره شاهین هم همینطوره!)
تنها نقطه قوت این ماشین فقط قیمت ارزان همین
بعد شما میگید افرادی بی کیفیتی خودرو های خارجی ربط میدن به اقتصادی بودن
عزیز جان الان نصف ماشین های ایران اقتصادی یا نیمه اقتصادی ویا نیمه لوکس باشه!
الان پورشه ماکان یک ماشین نسبتا نیمه لوکسه و یک ترکیب ارزان تر از کاین
تو ایران به خاطر شرایط اقتصادی یک خودرو لاکچری ۱۷ میلیارده (بگذریم که ۷ سال از سنش میگذره )
یا مثلا الان خودم بی ام و سری ۳ ۲۰۱۸ دارم هنوز بهم فشار میاد که همچین مبلغی براش پرداخت کردم
با اینکه کاملا راضیم ولی وقتی میفهمم الان تو آلمان اوراقش میکنن!
یا خریدار نداره میوفته بیخ گوش صاحابش
درسته بعضی افراد تعریف و تمجید الکی میکنند ولی خودرو های ایرانی هم تحفه خاصی نیست دوست عزیز
رضا
۲۰ تیر ۱۴۰۳سوزوکی سیاز دقیقا حکم پژو های تولید داخل رو داره.
پژو اصالت فرانسوی داره ولی چیزی که تو ایران سر هم میشه زمین تا آسمون با نمونه اورجینال فرانسوی فرق داره
این سوزوکی و نیسان سانی فقط اسم ژاپن رو یدک میکشن
نه کیفت ژاپنی دارن و نه مدرن هستن و آپشن دارن و نه رخ دارن.
سیاز حتی مانیتورش هم از این مانیتور های افتر مارکت اندرویدی چینی سه چهار تومنی هست
Avan
۲۰ تیر ۱۴۰۳می بینم که دلالها ریختن اینجا
محمود
۲۰ تیر ۱۴۰۳اتفاقا در یک بازهی قیمتی هستن و قیمت اریزو معادل قیمت کارخانهای تارا اتوماتیک هستش ولی خب بخاطر ۱۰ مدل تعرفه و مالیات، قیمت اریزو اینجا تقریبا دو برابر میشه. ضمنا تارا صرفا یک فیس لیفت از نسخه چینی شده پژو ۳۰۱ هستش که از لحاظ عملکرد و کیفیت اصلا به پای ۳۰۱ نمیرسه و نمیشه بهش گفت معرکه! مثلاً گیربکس ۳۰۱ ایسین ژاپنه و تارا dae چین که عملکرد و دوامشون زمین تا آسمون فرق میکنه. خود ۳۰۱ هم همچین تحفهای نبود ولی تارا دیگه خیلی داغونه و فقط ظاهرش رو میشه قابل قبول دونست
نویدی
۲۰ تیر ۱۴۰۳خودروی چینی و ژاپنی و هندی چه ربطی به غرب زدگی داره؟😂😂😂
محمود
۲۴ تیر ۱۴۰۳اول قیمتها رو مقایسه کنین بعدش هم چینی سوار ها خواهشاً فاز برندارن همشون آشغالن وبی کیفیت بزک شده هیچ کجای دنیا مثل ایران طرفدار این اسباب بازیها نیستند
حسن
۲۱ تیر ۱۴۰۳من خودم هیچکدوم از این خودرو ها رو ندارم. ولی قیافه داخل و خارج اریزو میارزه یه هر دوتای دیگه. داشبورد تارا خیلی قدیمی و بی روحه. سوزوکی هم که بدرد هندی ها و پاکستانی ها میخوره . امیدوارم روزی برسه که کارمند جماعت بتونن با حقوق یکسالشون یه ماشین بخرن .
فرشید
۲۱ تیر ۱۴۰۳شما ۶۹۰ میلیون سراغ داری من خریدارم. تارا یک میلیارد و چهل آگهی شده که واقعن ارزش خرید نداره
امیر
۲۲ تیر ۱۴۰۳دوست عزیز
یکماه که بعد از دوسال انتظار به من یه تارا اتوماتیک تحویل دادن،این ماشین کوهی از مشکلات رو باخودش برای صاحبانش به ارمغان میاره،خدای من گواهه تو این یکماه بیشتر از نصفش رو تو تعمیرگاه مرکزی ۱۰۶۷ گذرونده، این ماشین از ترمز تعطیله، این ماشین فرمان برقی تو ترافیک از مدار خارج میشه، این ماشین گیربکس گیج و و ناهماهنگه، این ماشین پر از ایرادات نرم افزاریه و همیشه یه خطا هست که روی صفحه نمایشش بدرخشه، خدمات گارانتی این ماشین فقط یه نمایش بزرگ ولی تو خالیه،
جعفری
۲۷ تیر ۱۴۰۳من هشت ماهه که تارا دارم و هیچ مشکلی هم نداشته. خیلی هم راضی ام.
آریا بای
۲۳ تیر ۱۴۰۳طراحیش خیلی زیادی پخته همش ته دیگ سوخته شده چراغهای جلو که داره زار میزنه گریه میکنه عقب هم که انگار داری دوو اسپرو 30 سال پیش می بینی نمای جانبی که تعطیل بخصوص ستون عقب
میلاد
۲۳ تیر ۱۴۰۳تارا از زشت ترین خودروهای داخلی است که قیمتش هم از قضا در تیپ v4 بالای ۱ تومن هست!!!
Farhad
۲۳ تیر ۱۴۰۳دوست عزیز اینکه الان سوزوکی توی کشور ما این قیمته و چرا این قیمته بماند ..شما یه سرچ بکن ببین داخل هند با چه قیمتی به مردم تحویل میدن اونوقت بیا بگو میزنن تو سر مال اگه بهت بگن که با همین قیمت تارا سوزوکی میخری و کمی هم ارزانتر و با شرایط اونوقت شما میای سوزوکی رو برمیداری یا تارا رو ….. انصافا راستشو بگو…رانت و رانت بازیه که سوزوکی شده 2 میلیارد
روشن بین
۲۷ تیر ۱۴۰۳آفرین گل گفتی. خود حقیر پنداری یبیماری عجیبی است که متأسفانه در میان جماعت غرب زده نشانه فرهیختگی محسوب میشه. هر چی خارجی باشه قابل احترامی و هر چی ایرانی باشه از نظر اینها شایسته تحقیر. خداوند همه بیماران را شفا دهد.
ALI
۲۰ تیر ۱۴۰۳قطعا بهترین و ارزشمندترین انتخاب آریزو ۶ پرو خواهد بود
به نظرم وقتی نسخه قبلی این خودرو با سراتو و مزدا ۳ و النترا قیاس میشد و چندان هم با توجه به مشخصات جلوی اونها کم نمیاورد یعنی خودروی ارزشمندیه پس قطعا به نسبت تارا V4 و سوزوکی سیاز برتره
مرتضی مقدم
۲۰ تیر ۱۴۰۳تارا هم از کیفیت هم ارزش به قیمت پرداختی بالاتره بدون شک.
حمید
۲۰ تیر ۱۴۰۳و هم از نظر طراحی، هرچند گفتن این جملات تقریبا تو رسانه های خودرویی ممنوعه است. قاعدتاً همیشه باید محصولی که طراحش ایرانی باشه مسخره بشه!
یه لحظه تصور کنیم اگر چراغ عقب تارا رو یه طراح ژاپنی، فرانسوی، آمریکایی یا ایتالیایی طراحی کرده بود، دیگه هیچکس ازش ایراد میگرفت؟ نه! ولی خب طراحیش کار طراحای ایرانی بود، پس انقدر ازش ایراد گرفتن و مسخرش کردن که …
چراغ عقب تارا زشت نبود، قشنگ و استاندارد بود، قسمت مهمی از طراحیش و متفاوت بود و برعکسِ بیشتر خودروهای این دوره با فکر طراحی شده بود، ولی انقدر مداوم تو سایتهای خودرویی مسخره شد که الان بعضی از مالکان چراغ عقب ماشین خودشونو قطع کردن… چیزی که باید با افتخار ازش حرف زده میشد و تعریف و تمجید میشد تبدیل شد به ایراد!
مشکل سایتهای خودرویی و مثلا خبرنگاراشون، خودِ طراحی نبود، مشکلشون ایرانی بودن طراح بود، فقط کافی بود دقیقا همین چراغ عقب رو یه اروپایی برای تارا طراحی کرده بود، اونوقت میشد مهمترین نقطه قوت و زیباترین بخش طراحیش!
امان از غربزدگی، امان از غربزده ها، اعصاب مردم این کشور چی کشید از دست غربزده های مریض.
علیرضا
۲۰ تیر ۱۴۰۳دوست گرامی
شما در مورد غرب زدگی صحبت میکنید اما خودروهایی که صحبتش شد در واقع همه شرقی هستند ( چین و هند) این مقایسه بازهی قیمتی داخل بازار خودرو رو در نظر گرفته و نه قیمت نمایندگی و کارخانه، اگرچه اگر بازار آزادی وجود داشت و واردات به صورت آزاد بود خودروهای دیگری در این مقایسه شرکت داشتند چیزی که در بازار لوازم خانگی و غیره هم دیده میشه
از نظر طراحی میشه گفت یه جورایی سلیقهای هستش و اگر در مورد به روز بودن طراحی صحبت کنیم الگوهای خاصی وجود دارد که بیشتر در آریزو ۶ پرو قابل مشاهده است
علی جردن
۲۱ تیر ۱۴۰۳آقا حمید صدرصد شما آریزو ۶ پرو و سوزوکی سیاز را از نزدیک ندیدین که میگین طراحی تارا زیباتر از این دوتاست… حتما یکبار طراحی آریزو ۶ پرو از نزدیک ببینید یا سوزوکی سیاز را بعد اظهار نظر کنید هرچند همه چیز سلیقه اییه اما سلیقه ۹۰٪ اوناییکه طراحی این سه خودرو را از نزدیک دیدند تارا زشت طرین جمع خطاب کردند چه از جلو چه از عقب چه از کابین
سلطانخواه
۲۱ تیر ۱۴۰۳الان از نظر تو چراغ عقب تارا خوشگل تر از چراغ عقب آریزو ۶ پرو ؟؟؟؟؟ عکساش همینجا موجوده ملت قضاوت کنید
حسن
۲۱ تیر ۱۴۰۳داداش گل من تارا که کلا از پژو تقلید کرده. داشبورد و بدنه کاملا با پژو وارداتی۵۰۷ ایران خودرو یکی هست. طراحی برای ایران !!!!!! ریرا هم دقیقا کپی پژو ۲۰۰۸ هست. فقط یکم جلو و عقب و داخل خودرو رو تغییر دادن.
فرشید
۲۱ تیر ۱۴۰۳یه تارا خریدی ما رو ساییدی داداش. اصلن تارا از همه ماشین ها قشنگتر و بهتره. شما خوش باش با تارا
سروش آریا
۲۴ تیر ۱۴۰۳متأسفانه یه تب عجیب غرب زدگی و شرق زدگی و جدیداً هم ترکیه و حوزه خلیج فارس زدگی تو کشور باب شده که یه سری افراد اغلب بیسواد و بی مطالعه فکر میکنن اگه با این موج همراه بشن دیگه خیلی امروزی و مدرن به نظر میان، هرکدومشون رو از نزدیک دیدم فقط آدمهایی بودن که کارشون تکرار و تأیید حرف بقیه هست، از خودشون هیچی ندارن و به هیچ وجه حاضر به حتی یک دقیقه تفکر نیستن و به طرز عجیبی در مقابل فهمیدن مقاومت میکنن
Matin
۲۰ تیر ۱۴۰۳اگه قیمت رو در نظر نگیریم سوزوکی از مظر قیافه بهتره
آریزو از نظر فنی
تارا هم کلا از رده خارج
علی جردن
۲۰ تیر ۱۴۰۳خودتون بگین کابین ماشین چینی از همه رقباش زیباتر و ارگونومیک تر هست یا نیست ؟
صدرصد است.
car lover
۲۰ تیر ۱۴۰۳حق با شماست از نظر زیبایی ظاهری و امکانات چینی ها چیزی کم و کسر ندارن اما یه سری موضوعات دیگه مثل قیمت بالا، استهلاک زیاد، دوام پایین، بی اصالتی باعث شده زیاد جالب نباشن هرچند بنظرم ماشین چینی انتخاب بهتری نسبت به هندی و ایرانی هست👍
علی جردن
۲۰ تیر ۱۴۰۳دقت مونتاژ خودروی چینی از خودروی هندی قطعا بیشتره
سروش آریا
۲۴ تیر ۱۴۰۳استهلاک زیاد کاما دوام پایین!
هشت کاما بعد از هفت
Samuel
۲۰ تیر ۱۴۰۳این سه تا ماشین رو ۳ قشر مختلف سوار میشن
اختلافشون هر کدوم ۵۰۰ میلیونه همین باعث میشه تغییری تو بازار فروش ماشین ایرانی ایجاد نشه
چینی ها واسه خودشون سود میکنن وارد کننده ها و دلال ها هم همین طور فقط مصرف کننده اس که ….. میره
میر سلیم خطاب به ما:
you know how we do it foooooool
مهدی
۲۰ تیر ۱۴۰۳شاید برخلاف خیلی ها اما من ظاهر رادیکالی تارا رو به عنوان یه خودروی اقتصادی شهری میپسندم در قیاس با رقبای داخلی
حسین دهمرد
۲۰ تیر ۱۴۰۳آریزو دوبرابر تارا قیمت داره معلومه که بهتره. کولرشم بهتره
حمید
۲۰ تیر ۱۴۰۳قیمت بیشتر نقطه قوت نیست، بزرگترین نقطه ضعفه.
اساساً بهتر بودن رو باید با ارزش محصول در مقابل قیمت پرداختی سنجید. والسلام.
حسین دهمرد
۲۱ تیر ۱۴۰۳دوست عزیز منظورم اینه که دوبرابر قیمت داره معلومه که امکانات بیشتری داره و باید بهتر باشه. تارا هم تو محدوده ی قیمتی خودش خوبه. هرچی پول بدی همونقد آش میخوری.
اینجا هم چون قرار نیس پول بدیم میتونیم به هر مدلی که دوس داریم رای بدیم
ناشناس
۲۰ تیر ۱۴۰۳«سیاز از سال ۲۰۲۱ نیز با برند و نام تویوتا بلتا در هند و برخی بازارهای آفریقایی عرضه میشود. این خودرو در هند توسط ماروتی سوزوکی تولید میشود و بنابراین انتظار یک ژاپنی اصیل و باکیفیت را نباید از آن داشت».چند سئوال درباره این پاراگراف از امیر دهقان خودرونویس مثلا قدیمی این سایت پر ادعا دارم.
1) از کی تا حالا برند سوزوکی هندی شده است؟!
2) تو چطور خودرو نویسی هستی که هنوز با الفبای اولیه خودروسازی در دنیای مدرن آشنا نیستی و هنوز هم فکر می کنی که تمام تولیدات و قطعات یک برند باید حتما در خاک اصلی آن کشور تولید شود تا کیفیت آن تضمین شود؟کدام برند خودروساز معتبری در دنیا وجود دارد که تمامی خروجی تولیدات آن فقط منحصر به خاک اصلی کشور خودش باشد؟آیا امروزه تویوتا تمام مدل های خود را در خاک ژاپن تولید می کند؟آیا هیوندای تمام تولیدات خود را در خاک کره جنوبی تولید می کند؟و….واقعا کدام شرکت چند ملیتی خودروسازی در دنیا وجود دارد که منحصرا فقط در کشور خودش ماشین تولید بکند؟
3) از کجا می دانی که این ماشین کیفیت یک ژاپنی اصیل را ندارد؟ مگر مالک این ماشین بودی و آن را به صورت درازمدت یا میان مدت استفاده کردی که اینطور قاطعانه درباره کیفیت آن حکم صادر می کنی؟از کجا می دانی که شرکت سوزوکی هیچ کنترلی در مورد کیفیت نهایی این ماشین ندارد؟
sorenas
۲۰ تیر ۱۴۰۳سوزوکی پیاز😂 با ضعیف ترین موتور گیربکس و کمترین اپشن و محصول هند گرونترینه خیلی منطقیه
فرزاد
۲۰ تیر ۱۴۰۳اگه قیمت دلاری سه محصول تو نمودار بود مقایسهی راحتتری میبود
ضمناً داشبورد تارا حداقل 80 درصد شبیه شاهینِ و طراحی چراغ جلو یکی از بیحالترین و لـَـشترین طرحهای چراغ خودروئه و عقبش هم انگار دامنشو کشیده بالا که خیس نشه
البت کلیت طراحی برای یه خودروی اقتصادی که 80 درصد مردم توان خریدش رو ندارن قابل قبوله
رضا
۲۰ تیر ۱۴۰۳تارا قطعا نسبت به قیمت ارزش خرید بیشتری داره طراحیش هم بد نیست قابل قبوله امکاناتش هم خوبه کار رو راه میندازه تو جاده از هر دوی اینا سرتره خودتون امتحان کنید
آریزو 6 نسبت به تارا 150 بالا می ارزه
سوزوکی محصول هند هم نهایت هم قیمت تارا می ارزه هیچ چیزی هم سرتر نداره
کیفیت موتور tu5از هر دوی اینا بهتره و سرتره
آریزو تو جاده کم میاره تو گرمای بالای جنوب بیشتر 80یا 90 نمیتونه بره
تارا 160یا 170 آمپر وسط کولر یخ میتازونه
تولید کشورتون رو خفیف نکنید
محصول خوبیه امیدوارم بهتر ازیناشو بسازن
علی جردن
۲۱ تیر ۱۴۰۳حرف تخریب و خفیف کردن مافیای خودروسازی وطنی نیست لطفا دیگه زرنگ بازی درنیار.
طراحی کابین تارا کجا طراحی کابین رقبا کجا
چشم هارا باید شست و از زاویه دیگر باید دید.
سوزوکی محصول هند اگه مدل فول آپشنش وارد میشد که در حد بیامو سری ۳ بود اما همین مدل کم آپشنش از هزارتا تارا بهتره
موتور TU5 هم به درد موزه میخوره نهیتا از موتور تیبا (پراید سابق) بهتر باشه
Blue
۲۰ تیر ۱۴۰۳عادلانه به تارا و سیاز نگاه کنید پلتفرم جفتشون مال یک دهه پیشه و تقریباً هم سن هستن ، از نظر آپشن و موتوری خب تارا یه مقدار سر تره و طراحی هم سلیقه ای هست سیاز فقط از نظر کیفیت متریال یرتری داره به تارا که بنظرم ارزش دو برابر پول دادن نداره در کل اگه سیاز در حد دویست میلیون بیشتر از تارا بود می ارزید بهش پول داد ولی دوبرابر تارا نمی ارزه
امیرحسین
۲۰ تیر ۱۴۰۳چی میشد تاره v6 یا v8 بود😊
علی جردن
۲۱ تیر ۱۴۰۳اونوقت رقیب آمریکاییا میشد
@
۲۰ تیر ۱۴۰۳هرکی پولش برسه قطعا سوزوکی میخره
مقایسه چرته
سوزوکی ۲۰ سال بدون دردسر کار میکنه
abbas
۲۱ تیر ۱۴۰۳هر کی پولش ب سوزوکی برسه عقلش کمه میون اون همه گزینه کارکرده و نو تو بازار بره این لگن هندی رو بخره
سروش آریا
۲۴ تیر ۱۴۰۳سوزوکی؟ 20 سال بدون دردسر؟ داشتی؟ از نزدیک دیدی اصلا؟ تو بگو دوسال بدون دردسر
علی جردن
۲۱ تیر ۱۴۰۳مرسدسبنزم باشه اگه روزی گیربکس CVT بزاره روی یکی از مدلهاش سمت اون مدل نمیرم.
گیربکس CVT یعنی فاجعه
موتور توربوشارژر با بنزین ایران یعنی هروز تعمیرگاه بودن
اگه میخوایین سرتون کلاه نره هر ماشینی قصد خریدن داشتین حواستون باشه گیربکس CVT نداشته باشه اینو میتونم راهنمایی کنم موتور تنفس طبیعی هم گزینه بی دردسری هست
یاغی
۲۱ تیر ۱۴۰۳باهاتون موافقم
ALI
۲۱ تیر ۱۴۰۳تو کشوری که واردات ماشین بالای دو لیتر ممنوعه و اکثر واردات از چینه که خوده چین هم رو محصولاتش محدودیت مالیاتی برای حجم موتور وضع میکنه میگی ماشین توربو نخریم؟این که نشد راه حل
باید برای ماشین توربو شارژر با توجه به کیفیت پایین بنزین از اکتان استفاده کرد تا به مشکل نخوره
سلطانخواه
۲۱ تیر ۱۴۰۳در این مقایسه تارا به ۲ علت برنده اعلام میشه
۱_ موتور تنفس طبیعی
۲_داشتن سانروف
_________________________
نقات منفی آریزو ۶ پرو
۱.موتور توربو
۲.گیربکس CVT
نقاط منفی سوزوکی سیاز
۱.نداشتن سانروف
میلاد
۲۱ تیر ۱۴۰۳امنیت: تارا
کیفیت: سوزوکی
زیبایی و اپشن: آریزو
در کل تارا را انتخاب میکنم بعدش سوزوکی و سراغ چینی نمیرم!!!!!!!!!!!!
فلک.زده
۲۱ تیر ۱۴۰۳با درود فراوان سروران گرامی فرا رسیدن نوروز سال اینده رو پیشاپیش به شما تبریک میگویم – مقایسه این سه اشتباه محض بود تارا رو باید با خودروهای داخلی مقایسه کرد – ما که پول خریدن دوچرخه رو هم نداریم پس برا من فرقی نداره که کدومش بهتره ؛ شما که پولش رو دارید خودروی چینی ۹۰ درصد از تارا و سوزکی بهتره
سعید
۲۴ تیر ۱۴۰۳کاری به داخلی خارجی و قیمت ندارم
اما با این اوضاع مالی خراب و تورم
فکر کنید خدای نکرده تصادف کنید
قطعات چینی گیر نمیاد و اگه بیاد
بعنوان مثال چراغ جلو آریزو ۶ پرو الان ۱۹ میلیون هست و تارا ۳ میلیون و سوزوکی هم خدماتش از چینی ها مسلما کمتره
حمید
۲۴ تیر ۱۴۰۳خنده داره که ماشین ژاپن رو داری با تارا و این ماشین چینیا مقایسه میکنید
حتما حتما شما از مدیران خوردو پول گرفتید که برشون تبلیغ کنید
رضا
۲۴ تیر ۱۴۰۳خدایش آریزو ۶ و، با این آشغالها ایرانی، هندی مقایسه نکنید ،کلاس این ماشین خیلی بالاتر از این تارا ،دنا این ماشینهای هندی هست ،سوار نشودید تورو خدا نظر الکی ندید بابا مردم منحرف میکنید به سمت این آشغالها مثل تارا
امیر
۲۵ تیر ۱۴۰۳من هم سیاز دارم و هم برند چینی ۲میلیاردی،
اصلا قابل مقایسه نیستند. سیاز بسیار نرم و دوست داشتنی است. وقتی داخلش نشستی حس اصالت داری. ۵ لیتر سوخت معمولی میخاد نه اکتان و نه دردسرهای دیگه.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۵ تیر ۱۴۰۳چه جالب
لطفا چند تا عکس از سیاز به آیدی تلگرام من بفرستید
@ashtarimr
سیامک
۲۶ تیر ۱۴۰۳بابا یجوری حرف میزنید انگار دو میلیارد پول تو جیبتون دارید حالا بین تارا و آریزو 6 گیر کردین
پولت میرسه آریزو 6 بخر نمیتونی و پولت به تارا میرسه اونو بخر البته اگه ماشین صفر کیلومتر میخای
اگه هم نداری و پولت اندازه کوییک مثل من کوییک بخر حالشو ببر
هر وقت تونستم تارا یا آریزو بخرم حتما خر کدوم که بودجشو داشتم میخرم
رضا
۱۸ مرداد ۱۴۰۳وای خدا مردم از خنده! شما مردم رو واقعا چی فرض کردین درسته سوزکی مونتاژ هنده اما ژاپنیه مثل ویتارای ایران خودرو ماشین ژاپنی رو با قوطی حلبی تارا یا ماشینای آشغال چینی مقایسه میکنی سوزوکی فقط اسم برندش هم قیمت اون دو تا آشغاله