چشم اندازهفته نامه

مقایسه هزینه مالکیت و نگهداری تارا با تویوتا پریوس

به نظر شما هزینه مالکیت بعلاوه هزینه مصرف سوخت یک خودروی داخلی کمتر از همین هزینه‌ها برای یک خودروی برند خارجی است؟
مقایسه هزینه مالکیت تویوتا پریوس و تارا

تویوتا پریوس اخیراً در یک تست در ایالات متحده توانست مصرف سوخت ۲.۵ لیتری را در مسافتی چند هزار کیلومتری برجای گذارد. این یک خودروی کاملاً عادی از نسخه پایه و مسافت طی شده نیز معمول و شامل اتوبان و شهر و… بود. این خودرو، قیمت پایه ۲۷ هزار دلاری دارد و به بسیاری از تجهیزات مدرن و امروزی رفاهی و ایمنی هم مجهز است.

قیمت بنزین طبق آمار globalpetrolprices در ایران، با نرخ ۲.۹ سنت در لیتر، ارزان‌ترین نرخ سوخت در جهان است. گران‌ترین سوخت هم در هنگ کنگ با قیمت لیتری ۳.۲ دلار فروخته می‌شود. بااین‌حال قیمتی حدود ۱.۲ دلار در هر لیتر به عنوان میانگین و مشابه با قیمت سوخت در کشوری چون ترکیه را در نظر می‌گیریم.

قیمت بنزین در کشورهای مختلف جهان

هدف ما ارزیابی گرانی یا ارزانی سوخت در ایران و زمینه‌سازی برای گرانی آن نیست. ما در واقع به مصرف سوخت خودروهای داخلی و تأثیر آن روی شاخص‌های اقتصاد خرد و کلان می‌پردازیم.

می‌خواهیم ببینیم یک خودروی داخلی مثلاً تارا V4 در طول عمر خود هزینه مالکیت و نگهداری بیشتری دارد یا یک خودروی امروزی مانند تویوتا پریوس هیبریدی؟ برای چنین مقایسه‌ای می‌توان بسیاری دیگر از خودروهای موجود تولیدی در ایران را مثال آورد و به‌جای پریوس هم می‌توان خودروهای متنوع برقی یا هیبریدی را انتخاب کرد. بااین‌حال اینکه حق انتخاب ما بین تارا و تویوتا پریوس می‌توانست چه تأثیری روی اقتصاد کشور بگذارد می‌تواند بسیار جالب و برای تصمیم‌گیران و مسئولان راهگشا باشد.

خودروی تارا به‌عنوان یک خودروی ملی و جدید برای این مقایسه انتخاب شد. البته می‌دانیم که مصرف سوخت بسیاری دیگر از خودروها مخصوصاً خودروهای چینی، شاسی‌بلندهای موجود و پیکاپ‌ها به‌مراتب از این ارقام بالاتر است. تست‌های عملی پدال نشان می‌دهد بسیاری از خودروهای چینی مصرف میانگینی بالای ۱۰ لیتر دارند که با اعداد اعلامی کمپانی بسیار متفاوت است. شاسی بلندها و پیکاپ‌ها وضع اسف آورتری دارند و مصرف میانگین اکثر آنها در بازه ۱۳ لیتر و بالاتر است.

تویوتا پریوس به یک پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر ۱۵۰ اسبی و ۱۸۸ نیوتن متری مجهز است که وقتی موتورهای الکتریکی به کمک آن بیایند، خروجی آن به ۱۹۰ اسب بخار قدرت افزایش پیدا می‌کند که نهایتاً از طریق یک جعبه‌دنده eCVT به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

در سوی دیگر ایران‌خودرو تارا V4 قرار دارد که موتور TU5P آن با حجم ۱.۶ لیتر می‌تواند ۱۱۳ اسب بخار نیرو و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این نسخه از گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک سود می‌برد و دیفرانسیل جلو است. مصرف سوخت این مدل توسط ایران‌خودرو ۷.۳ لیتر اعلام شده است که ما نیز برای محاسبات از این رقم استفاده کردیم.

فارغ از تفاوت‌های کیفی، تجهیزات، طول عمر خودرو، هزینه‌های نگهداری متفرقه، سن فرسودگی و ازاین‌قبیل، ما تنها دو پارامتر را درنظر می‌گیریم. یکی قیمت خرید اولیه خودرو و دیگری قیمت سوخت مصرفی بر اساس قیمت میانگین جهانی در طول عمر مفید خودرو.

سن فرسودگی خودروها در ایران ۲۰ سال و در کشورهای دیگر کمتر است. بااین‌حال از انجا که در ایران معمولاً خودروها به این میزان یا بیشتر نگهداری می‌شوند، عمر خودرو را ۲۰ سال در نظر می‌گیریم.

ایران‌خودرو تارا تویوتا پریوس
هزینه خرید به دلار ۱۷,۰۰۰ ۲۷,۰۰۰
کیلومتر پیمایش سالانه میانگین ۱۵,۰۰۰ ۱۵,۰۰۰
هزینه بنزین (در ۲۰ سال) به دلار ۲۶,۲۸۰ ۹,۰۰۰
مجموع هزینه مالکیت در ۲۰ سال ۴۳,۲۸۰ ۳۶,۰۰۰

به زبان ساده، وقتی به‌جای یک خودرو با مصرف سوخت ۸ لیتر، به سراغ یک خودرو با مصرف سوخت ۲.۵ لیتر و قیمت به‌مراتب بالاتر می‌روید، هنوز نه تنها ضرر نکرده‌اید که صرفه جویی قابل ملاحظه ۷۲۸۰ دلاری هم داشته‌اید که در بعد کلان، بسیار چشمگیر می‌شود.

این در حالی است که اگر به‌جای خودرو پریوس هیبریدی از یک خودروی برقی در این محاسبات استفاده کنیم، اعداد و صرفه‌جویی به‌مراتب شگفت‌آورتر خواهند بود. این که تولید چنین خودروهایی با این مصرف سوخت در طول عمر خود چقدر به اقتصاد خانواده و کشور آسیب وارد می‌کنند، تحلیلی جداگانه است؛ اما سیاستمداران باید تأثیر تصمیمات خود را در ابعاد چند میلیون دستگاهی به‌خوبی روی دارایی‌های ملی، اقتصاد، سلامتی و حفظ منابع کشور بسنجند. این موضوع که چه خودروهایی باید تولید یا وارد شوند تصمیم پیچیده‌ای است که در صورت انتخاب درست می‌تواند ثمرات بسیاری در کشور داشته باشد یا باعث فقر و ازدست‌دادن ثروت شود. این فقر نتیجه حمایت‌های کورکورانه از تولیدات مهجور داخلی به بهانه‌های مختلف است.

ممکن است بپرسید که راننده ایرانی در حال پرداخت هزینه سوخت با رقم یارانه‌ای و بسیار پایین‌تر از رقم میانگین منطقه و جهان است، پس چرا از نرخ داخل کشور استفاده نمی‌کنیم. پاسخ این است که مازاد این هزینه به طور مستقیم توسط دولت پرداخت می‌شود و به شکل غیرمستقیم مجدداً توسط مردم در حال هزینه است. به‌عنوان‌مثال، درصورتی‌که مصرف سوخت میانگین خودروهای کشور، نصف شود، حدود ۷۰ میلیون لیتر روزانه در مصرف سوخت صرفه جویی می‌شود و این رقم که سالانه به ۳۰ میلیارد دلار بالغ می‌شود می‌تواند صرف بهبود معیشت مردم، رفاه اجتماعی، تولید زیرساخت‌ها، رفع ناترازی‌ها، افزایش یارانه‌ها و حقوق‌ها و از این قبیل شود. در حالی که هم اکنون به واسطه استفاده از خودروهای با تکنولوژی قدیمی در حال سوختن و تبدیل به آلایندگی است.

نظر خود را با ما در میان بگذارید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۳ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. حسین۲

    ۲ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (31 ديدگاه)

    با سلام . مهمترین دلیل کسری بودجه دولت در ایران قیمت بنزین هست که با روشهای خطرناکی مثل چاپ پول بدون پشتوانه و یا استقراض از بانک مرکزی و یا سایر بانکها جبران میشه که عوارض آن تورم مزمن بالای ۱۰۰ درصد سالانه هست .
    واین موضوع رو تقریبا اکثر مردم متوجه نیستن

    موافقم 19
    مخالفم 6
  2. دیا

    ۲ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (149 ديدگاه)

    مسئله همون دست های دیگست. مقاله خیلی بجا بود ولی اینو دیگه همه مردم حتی یک نوجوان هم میدونه، اینجا دو تا سوال پیش میاد ایا مسئولین اینو میدونن و به خاطر منافع شخصی خودشون کاری نمی کنن ؟؟ یا نه عقلشون نمیرسه به این مسال و همینجوری مسئول شدن؟؟ ولی در هر صورت به این نتیجه میرسیم مسیولین این مملکت رو به این روز انداختن و مردم باید تاوان بدن. و چه وقت درست میشه ……… یه مساله جداست.
    ولی طبق منطق مسئولین مرگ بر امریکا همش تقصیر اوناست

    موافقم 25
    مخالفم 4
    1. ممد ژانگولر

      ۲ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (4009 ديدگاه)

      فقط با ی چرکه انداختن ساده اختلاف دلاری هزینه مصرفی تارا با پریوس میشه ۱۰ سال هر روز ۳ تا کالباس هایدا با سیب زمینی و کانادا اضافه بخوری و سیر بشی ماشینتم زیر پات باشه .

      موافقم 12
      مخالفم 1
      1. Taha Ayoobi

        ۲ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (3688 ديدگاه)

        ممد ساقی تو خریدارم

  3. حسین

    ۲ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (2994 ديدگاه)

    اون پریوس استثنا هست . همون پریوس را بدی یک فرد عادی با رانندگی معمولی ، چند برابر اون رقم مصرف می‌کنه!
    اتفاقا در گوگل سرچ کنی میانگین مصرف سوخت خودرو های آمریکا ، یک لیتر بیشتر از ایران هست.

    موافقم 5
    مخالفم 32
    1. B

      ۲ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (775 ديدگاه)

      مهندس تو اون خودرو های ۸ سیلندر و پرخور مورد علاقه آمریکایی ها هم هست
      اما تو ایران ماشین سواری ۸ سیلندر و ۶ سیلندر تقریبا وجود خارجی نداره ۱ لیتر فقط کمتر مایه افتخاره برات؟ اونم کشوری که ۹۸ درصد ماشیناش ۴ سیلندر ۲ لیتر یا کمتره ؟
      دوما که راجب ایران هیچ آمار معتبری وجود نداره خودرو های ار کار افتاده اوراقی که بجای ۷ و ۸ لیتر بالای ۱۲ لیتر مصرف میکنن بماند

      موافقم 5
      مخالفم 1
    2. ۲ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (4821 ديدگاه)

      چرا از خودت حرف در میاری

  4. MasouD

    ۲ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (67 ديدگاه)

    هزینه تعمیرات ناخواسته و سرویس های عمدا از گارانتی خارج رو بزارید وسط عددها چند سال نوری از هم فاصله میگیرن
    تازه اگه خدایی نکرده تصادف و صدمات اعضای بدن و جانی و … رو فراموش کنیم
    اینجا باید کار کنی تا چاله دیگران پر بشه نه مال خودت
    هنوز بنزین هم گرون نشده تازه
    خیلی اوضاع خیطه

    موافقم 14
  5. علی جردن

    ۲ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1919 ديدگاه)

    اگه خودروی کم خرج میخواین سمت ایرانی ها نرو چینی مدل ۱۴۰۱ به بعد بخر از لحاظ کیفیت مخصوصا مدل های ۱۴۰۳ عالین

    موافقم 7
    مخالفم 18
  6. hamidr

    ۲ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (35 ديدگاه)

    قیمت سوخت وقتی به قیمت جهانی معنی داره که ماشین هم به قیمت جهانی باشه مثل ۱۹۰ تا کشور دیگه!

    موافقم 19
  7. فرح

    ۲ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (73 ديدگاه)

    ماشین کم خرج فقط چینی
    ایرانی ها استهلاک بالا و خرج روی دستت میزارن

    موافقم 5
    مخالفم 14
  8. اژدها

    ۲ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (73 ديدگاه)

    چشم بادومی ها ژاپن کره چین کلا کم خرجن

    موافقم 3
    مخالفم 13
  9. یوسف

    ۲ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (36 ديدگاه)

    تازه این رقم اعلامی کارخونه ست من تا حالا سمند ساینا ۲۰۶ پارس ۴۰۵ راناپلاس داشتم همه ی ماشین های ایرانی تو رانندگی شهری صدی ۱۱ تا ۱۳ لیتر میسوزونن تو اتوبان هم صدی ۷ تا ۸ لیتر اونم در حالت صفر کیلومتر
    تازه به این رقم ها هزینه ی درمان هزاران بیمار ناشی از آلودگی هوا صدها هزار نفر در تصادفات رانندگی قطع نخاعی و …. تازه بماند بیمه های کلان که باید پرداخت بشه تصویر زشت شهر ها با ماشین های زشت و…..
    سه تا وزارت خونه به اندازه ی یک دهم خودرو سازها قدرت ندارند وزارت بهداشت با کلی هزینه برای درمان تصادفی ها و بیماران آلودگی هوا کار و رفاه برای بیمه ی این تصادفات و هزینه های تحمیل شده آتی و وزارت نفت با دود کردن سالانه ملیاردها لیتر بنزین و مردمی که در کشوری زندگی میکنند که روی دست مافیاها میچرخه

  10. OM.01

    ۲ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (519 ديدگاه)

    نکته اینجا هست مصرف 2.5 لیتری پریوس جدید با شتاب 6.5 ثانیه ای و 400 متر 15 ثانیه بدست میاد
    یعنی یه ماشین ارزون اقتصادی ایمن کم مصرف کم دردسر طراحی معقول و شتاب خوب!

    با 30 هزار دلار حالا پریوس رو بزاریم کنار میشه خودروهای خوب چینی هایبرید خرید با مصرف 3 لیتر شتاب 5 ثانیه

    تو دنیا با 30 هزار دلار میشه خودروهای هایبرید کم مصرف خرید حالا چه ژاپنی چه چینی چه هربرند دیگه ای با 700 کیلومتر به بالا پیمایش مصرف کم شتاب بسیار خوب و از همه مهمتر ایمنی بالا

    تو ایران هم 1 میلیارد و دویست یعنی 20 هزار دلار باید داد ریرا خرید. با میانگین حقوق 350 دلار در ماه تازه…

    موافقم 2
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا