به نظر شما هزینه مالکیت بعلاوه هزینه مصرف سوخت یک خودروی داخلی کمتر از همین هزینهها برای یک خودروی برند خارجی است؟
تویوتا پریوس اخیراً در یک تست در ایالات متحده توانست مصرف سوخت ۲.۵ لیتری را در مسافتی چند هزار کیلومتری برجای گذارد. این یک خودروی کاملاً عادی از نسخه پایه و مسافت طی شده نیز معمول و شامل اتوبان و شهر و… بود. این خودرو، قیمت پایه ۲۷ هزار دلاری دارد و به بسیاری از تجهیزات مدرن و امروزی رفاهی و ایمنی هم مجهز است.
قیمت بنزین طبق آمار globalpetrolprices در ایران، با نرخ ۲.۹ سنت در لیتر، ارزانترین نرخ سوخت در جهان است. گرانترین سوخت هم در هنگ کنگ با قیمت لیتری ۳.۲ دلار فروخته میشود. بااینحال قیمتی حدود ۱.۲ دلار در هر لیتر به عنوان میانگین و مشابه با قیمت سوخت در کشوری چون ترکیه را در نظر میگیریم.
هدف ما ارزیابی گرانی یا ارزانی سوخت در ایران و زمینهسازی برای گرانی آن نیست. ما در واقع به مصرف سوخت خودروهای داخلی و تأثیر آن روی شاخصهای اقتصاد خرد و کلان میپردازیم.
میخواهیم ببینیم یک خودروی داخلی مثلاً تارا V4 در طول عمر خود هزینه مالکیت و نگهداری بیشتری دارد یا یک خودروی امروزی مانند تویوتا پریوس هیبریدی؟ برای چنین مقایسهای میتوان بسیاری دیگر از خودروهای موجود تولیدی در ایران را مثال آورد و بهجای پریوس هم میتوان خودروهای متنوع برقی یا هیبریدی را انتخاب کرد. بااینحال اینکه حق انتخاب ما بین تارا و تویوتا پریوس میتوانست چه تأثیری روی اقتصاد کشور بگذارد میتواند بسیار جالب و برای تصمیمگیران و مسئولان راهگشا باشد.
خودروی تارا بهعنوان یک خودروی ملی و جدید برای این مقایسه انتخاب شد. البته میدانیم که مصرف سوخت بسیاری دیگر از خودروها مخصوصاً خودروهای چینی، شاسیبلندهای موجود و پیکاپها بهمراتب از این ارقام بالاتر است. تستهای عملی پدال نشان میدهد بسیاری از خودروهای چینی مصرف میانگینی بالای ۱۰ لیتر دارند که با اعداد اعلامی کمپانی بسیار متفاوت است. شاسی بلندها و پیکاپها وضع اسف آورتری دارند و مصرف میانگین اکثر آنها در بازه ۱۳ لیتر و بالاتر است.
تویوتا پریوس به یک پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر ۱۵۰ اسبی و ۱۸۸ نیوتن متری مجهز است که وقتی موتورهای الکتریکی به کمک آن بیایند، خروجی آن به ۱۹۰ اسب بخار قدرت افزایش پیدا میکند که نهایتاً از طریق یک جعبهدنده eCVT به چرخهای جلو منتقل میشود.
در سوی دیگر ایرانخودرو تارا V4 قرار دارد که موتور TU5P آن با حجم ۱.۶ لیتر میتواند ۱۱۳ اسب بخار نیرو و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این نسخه از گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک سود میبرد و دیفرانسیل جلو است. مصرف سوخت این مدل توسط ایرانخودرو ۷.۳ لیتر اعلام شده است که ما نیز برای محاسبات از این رقم استفاده کردیم.
فارغ از تفاوتهای کیفی، تجهیزات، طول عمر خودرو، هزینههای نگهداری متفرقه، سن فرسودگی و ازاینقبیل، ما تنها دو پارامتر را درنظر میگیریم. یکی قیمت خرید اولیه خودرو و دیگری قیمت سوخت مصرفی بر اساس قیمت میانگین جهانی در طول عمر مفید خودرو.
سن فرسودگی خودروها در ایران ۲۰ سال و در کشورهای دیگر کمتر است. بااینحال از انجا که در ایران معمولاً خودروها به این میزان یا بیشتر نگهداری میشوند، عمر خودرو را ۲۰ سال در نظر میگیریم.
ایرانخودرو تارا | تویوتا پریوس | |
هزینه خرید به دلار | ۱۷,۰۰۰ | ۲۷,۰۰۰ |
کیلومتر پیمایش سالانه میانگین | ۱۵,۰۰۰ | ۱۵,۰۰۰ |
هزینه بنزین (در ۲۰ سال) به دلار | ۲۶,۲۸۰ | ۹,۰۰۰ |
مجموع هزینه مالکیت در ۲۰ سال | ۴۳,۲۸۰ | ۳۶,۰۰۰ |
به زبان ساده، وقتی بهجای یک خودرو با مصرف سوخت ۸ لیتر، به سراغ یک خودرو با مصرف سوخت ۲.۵ لیتر و قیمت بهمراتب بالاتر میروید، هنوز نه تنها ضرر نکردهاید که صرفه جویی قابل ملاحظه ۷۲۸۰ دلاری هم داشتهاید که در بعد کلان، بسیار چشمگیر میشود.
این در حالی است که اگر بهجای خودرو پریوس هیبریدی از یک خودروی برقی در این محاسبات استفاده کنیم، اعداد و صرفهجویی بهمراتب شگفتآورتر خواهند بود. این که تولید چنین خودروهایی با این مصرف سوخت در طول عمر خود چقدر به اقتصاد خانواده و کشور آسیب وارد میکنند، تحلیلی جداگانه است؛ اما سیاستمداران باید تأثیر تصمیمات خود را در ابعاد چند میلیون دستگاهی بهخوبی روی داراییهای ملی، اقتصاد، سلامتی و حفظ منابع کشور بسنجند. این موضوع که چه خودروهایی باید تولید یا وارد شوند تصمیم پیچیدهای است که در صورت انتخاب درست میتواند ثمرات بسیاری در کشور داشته باشد یا باعث فقر و ازدستدادن ثروت شود. این فقر نتیجه حمایتهای کورکورانه از تولیدات مهجور داخلی به بهانههای مختلف است.
ممکن است بپرسید که راننده ایرانی در حال پرداخت هزینه سوخت با رقم یارانهای و بسیار پایینتر از رقم میانگین منطقه و جهان است، پس چرا از نرخ داخل کشور استفاده نمیکنیم. پاسخ این است که مازاد این هزینه به طور مستقیم توسط دولت پرداخت میشود و به شکل غیرمستقیم مجدداً توسط مردم در حال هزینه است. بهعنوانمثال، درصورتیکه مصرف سوخت میانگین خودروهای کشور، نصف شود، حدود ۷۰ میلیون لیتر روزانه در مصرف سوخت صرفه جویی میشود و این رقم که سالانه به ۳۰ میلیارد دلار بالغ میشود میتواند صرف بهبود معیشت مردم، رفاه اجتماعی، تولید زیرساختها، رفع ناترازیها، افزایش یارانهها و حقوقها و از این قبیل شود. در حالی که هم اکنون به واسطه استفاده از خودروهای با تکنولوژی قدیمی در حال سوختن و تبدیل به آلایندگی است.
نظر خود را با ما در میان بگذارید.
عباس
۳ مهر ۱۴۰۳طبق گفته شما اگر فرق قیمت تارا با تویوتا شما 10,000دلار هست که اگر تویوتا رو با اون قیمت به ما برسونن,10,000دلار هزینه کمتر و کار با ان یا حتی بانک ماهانه13میلیون سود داره که میشه خرج تارا کرد,هزینه های نگهداری تویوتا ,بیمه,مالیات و…اتفاقات احتمالی و تعویض باطری تویوتا رو هم بررسی کن بعد برا مردم توضیح بده😊
کیومرث سالیانی
۳ مهر ۱۴۰۳باسلام
من هم دقیقاً با همین مسئله موافقم ولی متاسفانه کو گوش شنوا در این سالها یک موتور دیزلی وارد کشور نشد و تا دلتون بخواد موتورهایی با تکنولوژی پایین و مصرف سوخت بالا وارد کشور شد.
بهزاد
۳ مهر ۱۴۰۳راجب سود بانکی و کارکردن با 1000 دلار تورم زیاد داخل کشور رو از قلم انداختید دوست عزیز، که پول تو بانک گذاشتن جز ضرر چیزی نداره چون نرخ تورم خیلی بالاتر از نرخ سود بانک هست و ایمنی و آسایش تویوتای ژاپن با خودروی داخلی قابل مقایسه نیست و در آخر یک سوال: چه کاری میشه با هزار دلار کرد که این تفاوت زیاد رو جبران کنه؟
مجتبی
۴ مهر ۱۴۰۳راجع به درست است نه راجب متاسفانه خیلی املای این کلمه اشتباه نوشته میشه.
عباس
۳ مهر ۱۴۰۳شما امنیت و آسایش تویوتا رو با پول مقایسه نکن.
تویوتا حافظ جان و مال شماست.
مسلماً هزینه نگهداری تویوتا پایین و از کم استهلاک ترین خودروهای دنیاست.
در این مقاله جای خالی ایمنی و تصادفات و مرگ و میر و نقص عضو و آسیبهای اجتماعی از نبود یک از اعضای خانواده باید مد نظر قرار بگیره.
شرکتهای بیمه هم هم سودشان بیشتر خواهند شد چون مجبور نیستند دم به دقیقه دیگه فوت و نقص عضو بدن.
احمد
۳ مهر ۱۴۰۳دلسوزی وجود ندارد هر راهی که به نفع شخص سیاست گذار یا اطرافیانشان باشد اتخاذ میگردد
رحیم
۴ مهر ۱۴۰۳قیمت بنزین در ایران 3000 تومان معادل 5 سنت میباشد
پس ارزانترین سوخت را نداریم
علی
۴ مهر ۱۴۰۳جهت اطلاع
تویوتا پریوس ها از جمله تاکسی ها با پیمایش بالای ۴۰۰ هزار کیلومتر هنوز با تعویض باطری مواجه نشده اند
من خودم ۵ سال هست که پریوس دارم و بعد از ۱۲۰ هزار کارکرد هنوز لنت ترمز هم تعویض نکردم و نمایندگی هر بار که بازدید میکنه میگه اگر به ۵۰ درصد برسد باید تعویض شود.
شما شاید لنت ترمز را ۲برابر هزینه کنید، ولی ۱۰ برابر جنس ایرانی طول عمر خواهد داشت.
سام
۸ مهر ۱۴۰۳شما واقعا تفاوت سواری گرفتن رو متوجه نمیشی گویا
از طرفی کیفیت متریال و قطعه ها
خودروهای ایرانی اشغال ترین و بی کیفیت ترین خودرو هستند ، البته من میگم به جای خودرو باید بگیم لگن
سهراب
۹ مهر ۱۴۰۳عباس جان سلام.مهندس فکر کنم که شما از سهامداران ایران خودرو باشید وگرنه با این توضیحات جایی برای قیاس الکی نیست تارا تا دلت بخواد عیب داره نه اینکه پریوس نداره ولی باید پریوس را با ماشینهای بنجل چینی خودروهای از سرتا پا عیب مقایسه نکنیم برند جهانیه تارا چه حرفی برای گفتن داشته که شما اینهمه سنگش رو به سینه میزنید.
استحکام بالا،هندلینگ خوب.تعادل جادهای قطعات یدکی بروز ،تازه هنری که ایران خودرو کرده اومده یه موتور تی یو فایو از پژو برداشته گذاشته رو این بدنه.اگر راست میگه بیاد موتور خودش بسازه نه از تولیدات دیگران استفاده کنه.
به این کار میگن دزدی.
اسماعیل
۳ مهر ۱۴۰۳چرا همه چیز رو به قیمت دلار میخواهند بفروشند. وقتی کارگر داره به ریال حقوق میگیره چه دلیل داره صحبت بنزین به دلار باشه. حقوق کارگر را طبق کشورهایی که بنزین دلاری میفروشند پرداخت کنند بعد متوجه میشوید چقدر دارند کم حقوق میدهند. باقی حقوق ملت چه میشود
Farhad
۳ مهر ۱۴۰۳این بنده خدا گفت که منظور قیمت کم بنزین در ایران نیست..البته مصرف تارا هم اینقدر نیست و بیشتره..البته هزینه های نگهداری خودرو رو هم باید لحاظ کرد که این مقاله اصلا از اساس درست نیست اگه تنها در بحث مصرف سوخت باشه بله و بله و بله درسته و واقعا فقط مقدار مصرف سوخت نیست شما ببینید چقدر آلایندگی خودرو بیشتره و با استفاده از خودروهای جدید با مصرف سوخت کمتر با بازدهی و توان بیشتر و ایمن تر و آلایندگی کمتر هوای پاکتر و
مردم سالمتری خواهیم داشت ای کاش ما خودرو سازی نداشتیم یا مدیران خودرویی لایقتر داشتیم
هدف کل نظام
۳ مهر ۱۴۰۳درود. دوستان نتیجه اینه که دولت باید تعرفه واردات خودروهای برقی و هایبرید درجه۱ ماندند پریوس رو صفر کنه و حتی وام و مشوق های جذاب تعریف کند تا نفعش به مردم و بویژه مملکت برسه، البته این کارها دولتمردان دلسوز و باشرف می طلبه…
کازی
۳ مهر ۱۴۰۳البته هزینه مالکیت تنها سوخت نیست، موارد دیگر مانند استهلاک، هزینه تعمیرات و قطعات در طول این بیست سال را هم باید حساب کرد. در مورد خودروهای برقی ابتدا بایستی زیرساخت فراهم گردد. البته نصف شدن مصرف سوخت خودروها موجب کاهش مصرف به میزان هفتاد میلیون لیتر در روز و صرفه جویی سی میلیارد دلار در سال واقعا شگفت انگیز هست.
فواد
۳ مهر ۱۴۰۳اگر تلفات و قربانیان تصادفات را هم در نظر بگیریم میتوان نتیجه گرفت که به نفع کشور و مردم و شرکتهای بیمه است اگر همین امروز تمام کارخانه های خودروساز ایرانی و مونتاژکاران چینی تعطیل شوند
ماهیانه حدود 17000فوتی در صحنه تصادف عددی وحشتناک است تقریبا معادل تعداد شهدای هر ماه در جنگ تحمیلی ، واقعا جان انسانها و مخصوصا جوانها در نزد مافیاهای خودرو چه ارزشی دارد ؟؟؟
روحالله رحمتی
۳ مهر ۱۴۰۳با نظر شما موافقم. قصد داشتم که همین مطلب بیان کنم. جان انسانها باید اولین اولویت باشه. در ضمن این همه معلولی که از خسارات ناشی از ماشین بی کیفیت بر جامعه تحمیل مشود باید در نظر بگیریم.
Ah
۴ مهر ۱۴۰۳طبق کدوم آمار ماهانه 17هزار نفر رو به کشتن دادی😂😂
آمار رو درست کن.
سالیانه است
سیاوش
۳ مهر ۱۴۰۳سلام این صرف جویی در بنزین شامل حال مردم در معیشت و رفاه که نمیشه عزیرم صرف اختلاس های بزرگ میشه فقط
درضمن دولت خودش واراوت ماشین های برقی که صادرنمیکنه چون سود خوبی از گمرک و کران فروشی خودرو خارجی میبره
مردم را ساده فرض نکنید
فرزاد
۳ مهر ۱۴۰۳خودروی ژاپنی و چینی از خودروی ایرانی کم خرج تره
ایرانیا استهلاک بالا و خرابی های ریزودرشت دارن
امیرحسین
۳ مهر ۱۴۰۳اگر همه مبالغ و درآمد و خرج کرد دولتها شفاف بشه،غمی از گرانی بنزین نیست.ولی…
درضمن دستمزد به دلار بشه بعد قیمتها با دلار و منطقه محاسبه بشن.
مجتبی
۳ مهر ۱۴۰۳ژاپن اگه تونسته همچین خودرویی بسازه چون روی پای خودش و ایستاده وغیرت دارن ما ایرانیها ازمردمون تا خودروسازمون فقط بلد آیه یاس بخونیم وبگیم چقدر مابدبختیم ما نمی تونیم مابیچاره آیم و نتیجه هم همین میشه دولت هاهم از تولید کننده های واقعی حمایت نکردن انتظاری بیشتری داری؟
مجتبی
۴ مهر ۱۴۰۳آیه یاس نیست تحمل ما کم شده به نظر شما کی وضعیت خودروی ایرانی به لحاظ کیفی و قیمت مثل ژاپن میشه؟ بگو تا بیشتر صبر کنیم و آیه یاس نخونیم.
Irani
۴ مهر ۱۴۰۳بعد چهل سال حمایت سالی ۲۰ هزار کشته ۱۵۰ هزار معلول و نیاز به واردات بنزین بخاطر مصرف بالا! و کلی هزینه تعمیر قطعات بی کیفیت رو دست مردم اگه کسی وجدان داشته باشه دیگه با واردات مخالفت نمیکنه حتی یه خر میدونه وقتی رقابت نداشته باشه تولید کننده داخلی با محصول خارجی هیچ پیشرفتی نمیکنه!
اشنا
۳ مهر ۱۴۰۳هزینه تعویض باتری پریوس رو حساب نکردی
یوسف
۳ مهر ۱۴۰۳دقیقا
هزینه تعویض باطری خودرو درصد بسیار بالایی از قیمت کل خودرو هست و تمام محاسبات را میسابه به الک
مهدی
۳ مهر ۱۴۰۳دوس دارم تجربه مودراختیاردوستان قراربدم ضمناهیچ تعصبی به برندندارم بنده متن این مقاله روتجربه کردم به مدت۴سال فوتون تونلند دیزل داشتم براشرکت کارکردم ۲سال توی اقساط جلوافتادم مصرفش نسبت به حجم موتور وجثه ماشین میانگین۸لیتر بود خیلی عالی بوداشتباه کردم فروختمش امیدوارم دوباره بتونم بخرم
ت
۳ مهر ۱۴۰۳دولت یا اگر اجازه دهد بخش خصوصی میتواند این خودرو ژاپنی را در کشور تولید کند هم ارزانتر دربیاد هم تکنولوژی بیاد داخل ولی اینها همه رویاست ،اولا بخش خصوصی نداریم خصولتی داریم ، صرفه جویی هم بشه اینجا خرج نمیشه میره اونور کلا نمیشه حرکتی زد اخرش هم همه هماهنگ میشن به هر قیمتی قیمت بنزین میبرن بالا ومدتی پول میاد دستشان دوباره چون عرضه کنترل تورم را ندارند چند سال بعد نیاز به انجام دوباره و سه باره این کار هست
سید مسعود حسینی
۳ مهر ۱۴۰۳سلام
اولا مصرف برق خودروی هیبرید را به نرخ دلار هم حساب کنید
دوما تفاوت قیمت قطعات مصرفی هر دو ماشین را برای مصرف کننده ایرانی عنوان کنید
سوما اگه تویوتا مصرف را 2.5 زده واقعا همینه و ایران خودرو که مصرف را برای تارا اتومات 7.3 زده چرا خودرو بنده 9.5 به بالا مصرف میکنه
چهارم اختلاف راحتی و آسایش راننده و قیمت جون آدمیزاد که در ایران البته ارزشی ندارد را هم حساب کنید واقعا رانندگی تویوتا را با تارا مقایسه میکنید
مجید
۳ مهر ۱۴۰۳قابل توجه آقای رییس جمهور
Abbas Babaey
۳ مهر ۱۴۰۳هزینه تعمیر و نگهداری یک خودرو هیبرید را هم در نظر بگیرید
مرتضی مقدم
۳ مهر ۱۴۰۳اول ایراد اینکه کسی که دلاری ماشین میخره بیست سال نگهش نمیداره یعنی نمیتونه نگهداره انقد که هزینه مالیات و عوارض و …بطور تصاعدی افزایش پیدا میکنه.بنابراین برا حداکثر ده سال خساب کنید که قطعا تارا بهتره.دوم آپشن های تارا را هم مقایسه کنید با پریوس که فقط ی آرم تویوتا داره.سوم داریم در مورد ایران حرف میزنیم.توی این معادله هر مولفه ای بسپر نا مربوط از ی جایی استخراج شده.این چه طرز مقایسه و نتیجه گیریه آخه عزیز جان؟
محمد
۳ مهر ۱۴۰۳به هرحال صرفه جویی 30 میلیارد دلاری صرف رفاه مردم نمی شد بلکه قسمت مختلسان! رانت خواران و سایر ناکارامدی های عزیزان مسئول می گردید.
علی مهربان
۴ مهر ۱۴۰۳مشکل نویسنده محترم اینست که فکر میکند در این کشور عقلانیت(عقلا) حاکمند و میخواهد با حساب دو دو تا چارتا از فواید حاکمیت منطق ابراز کند بله به گفته خودشان فقط سود حاصل از صرفه جویی در سوخت با آزاد سازی و حذف گمرکی واردات خودرو سالانه ۶۰ میلیارد دلار است که میتوان حقوق تمام پرسنل شاغل در صنعت خودرو را فرستاد خانه و با تنها جزئی از این مبلغ پرداخت کرد بقیه رو هم سبیل مملکت رو چرب کرد (ای آقا کجای کاری! دادام دئیهردی ایش صاحابو الیندن چیخیب!)
بوشوک
۴ مهر ۱۴۰۳پریوس و تارا و دلار و آزاد و سوبسید و…… همه این اراجیف رو بذارید کنار. با وجدان آگاهتون جواب بدید!!!!!!! خودتونم گول نزنید…. مگه اصلا قراره چیزی درست بشه؟!!!!!! تا ابد بهش فکر کن…..
بیسواد
۴ مهر ۱۴۰۳بیفایده است آقایون به خودتون زحمت ندید… به هیچ عنوان این مدل وسایل نقلیه و یا به عبارت دیگه هر چیز خوب اجازه نداره وارد ایران بشه، چون میگن چیزی که داخل تولید میشه اجازه نداره وارد ایران بشه.. اینو دستور دادن.
حسن
۵ مهر ۱۴۰۳قیمتی که گذاشتین برای بنزین غلطه…اگر مبنا منافع کشور باشه، قیمت واقعی بنزین باید به صورت فوب خلیج یعنی لیتری ۵۰ سنت محاسبه بشه…در اینصورت پریوش حرفی برای گفتن نخواهد داشت..
مهدی
۶ مهر ۱۴۰۳سلام متاسفانه تولید خودرو داخلی با این وضعیت کار بسیار اشتباهی هست و تمام ملت ضرر می کنند چه کسی. که از آن استفاده می کند و چه کسی از آن بی بهره هست خدا بداد همه برسد فقط گروه اندکی هستند که سودهای کلانی می برند و آن را ادامه می دهند
حسین
۶ مهر ۱۴۰۳سلام وقت بخیر در مقایسه شده اشاره به تفاوت هزینه نگهداری اشاره کردید وگفته اید هزینه موتور برقی به مراتب کمتر است ولی هیچ به هزینه ناشی ازتعویض باطری های موتور برقی نکردید زیرا آنها هم عمر مفید ودرکنارش قیمت بالایی دارند
Reza
۶ مهر ۱۴۰۳تویوتا با آن تجهیزات ایمنی و پیشرفته واقعا به صرفه است نسبت به تارا با موتور بنزینی
مرتضی
۶ مهر ۱۴۰۳پول که اضافه میاد اختلاس صورت میگیره .ها ؟!؛ کو ؟! اینهمه میوه به خارج صادر میشه پولش میاد به جیب کی میره ؟! یا کشاورز و یا تاجر و بازرگان .پس چرا بقیه مردم تاوان صادرات را با کمبود میوه در داخل و افزایش قیمت می دهند؟! کی تضمین میکنه که پول وارده از طریق صادرات به نفع مردم هم باشه ؟! هیشکی در این بین نیست یعنی شبکه ی صادرات پیچ در پیچ و تو در توست و همش به ضرر مردم است
تاابد گرفتار
۸ مهر ۱۴۰۳هدف از این بررسی فقط وفقط زمینه سازی برای گرونی بنزینه وگرنه مقایسه سه چرخه با اف ۳۵ از اساس بچه گول زنکه
این گرگ سالهاست که با گله آشناست
حسام
۱۴ مهر ۱۴۰۳حال پدال خراب شده
چی رو با چی مقایسه می کنه
چه اعتماد به نفسی