به نظر شما هزینه مالکیت بعلاوه هزینه مصرف سوخت یک خودروی داخلی کمتر از همین هزینهها برای یک خودروی برند خارجی است؟
تویوتا پریوس اخیراً در یک تست در ایالات متحده توانست مصرف سوخت ۲.۵ لیتری را در مسافتی چند هزار کیلومتری برجای گذارد. این یک خودروی کاملاً عادی از نسخه پایه و مسافت طی شده نیز معمول و شامل اتوبان و شهر و… بود. این خودرو، قیمت پایه ۲۷ هزار دلاری دارد و به بسیاری از تجهیزات مدرن و امروزی رفاهی و ایمنی هم مجهز است.
قیمت بنزین طبق آمار globalpetrolprices در ایران، با نرخ ۲.۹ سنت در لیتر، ارزانترین نرخ سوخت در جهان است. گرانترین سوخت هم در هنگ کنگ با قیمت لیتری ۳.۲ دلار فروخته میشود. بااینحال قیمتی حدود ۱.۲ دلار در هر لیتر به عنوان میانگین و مشابه با قیمت سوخت در کشوری چون ترکیه را در نظر میگیریم.
هدف ما ارزیابی گرانی یا ارزانی سوخت در ایران و زمینهسازی برای گرانی آن نیست. ما در واقع به مصرف سوخت خودروهای داخلی و تأثیر آن روی شاخصهای اقتصاد خرد و کلان میپردازیم.
میخواهیم ببینیم یک خودروی داخلی مثلاً تارا V4 در طول عمر خود هزینه مالکیت و نگهداری بیشتری دارد یا یک خودروی امروزی مانند تویوتا پریوس هیبریدی؟ برای چنین مقایسهای میتوان بسیاری دیگر از خودروهای موجود تولیدی در ایران را مثال آورد و بهجای پریوس هم میتوان خودروهای متنوع برقی یا هیبریدی را انتخاب کرد. بااینحال اینکه حق انتخاب ما بین تارا و تویوتا پریوس میتوانست چه تأثیری روی اقتصاد کشور بگذارد میتواند بسیار جالب و برای تصمیمگیران و مسئولان راهگشا باشد.
خودروی تارا بهعنوان یک خودروی ملی و جدید برای این مقایسه انتخاب شد. البته میدانیم که مصرف سوخت بسیاری دیگر از خودروها مخصوصاً خودروهای چینی، شاسیبلندهای موجود و پیکاپها بهمراتب از این ارقام بالاتر است. تستهای عملی پدال نشان میدهد بسیاری از خودروهای چینی مصرف میانگینی بالای ۱۰ لیتر دارند که با اعداد اعلامی کمپانی بسیار متفاوت است. شاسی بلندها و پیکاپها وضع اسف آورتری دارند و مصرف میانگین اکثر آنها در بازه ۱۳ لیتر و بالاتر است.
تویوتا پریوس به یک پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر ۱۵۰ اسبی و ۱۸۸ نیوتن متری مجهز است که وقتی موتورهای الکتریکی به کمک آن بیایند، خروجی آن به ۱۹۰ اسب بخار قدرت افزایش پیدا میکند که نهایتاً از طریق یک جعبهدنده eCVT به چرخهای جلو منتقل میشود.
در سوی دیگر ایرانخودرو تارا V4 قرار دارد که موتور TU5P آن با حجم ۱.۶ لیتر میتواند ۱۱۳ اسب بخار نیرو و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این نسخه از گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک سود میبرد و دیفرانسیل جلو است. مصرف سوخت این مدل توسط ایرانخودرو ۷.۳ لیتر اعلام شده است که ما نیز برای محاسبات از این رقم استفاده کردیم.
فارغ از تفاوتهای کیفی، تجهیزات، طول عمر خودرو، هزینههای نگهداری متفرقه، سن فرسودگی و ازاینقبیل، ما تنها دو پارامتر را درنظر میگیریم. یکی قیمت خرید اولیه خودرو و دیگری قیمت سوخت مصرفی بر اساس قیمت میانگین جهانی در طول عمر مفید خودرو.
سن فرسودگی خودروها در ایران ۲۰ سال و در کشورهای دیگر کمتر است. بااینحال از انجا که در ایران معمولاً خودروها به این میزان یا بیشتر نگهداری میشوند، عمر خودرو را ۲۰ سال در نظر میگیریم.
ایرانخودرو تارا | تویوتا پریوس | |
هزینه خرید به دلار | ۱۷,۰۰۰ | ۲۷,۰۰۰ |
کیلومتر پیمایش سالانه میانگین | ۱۵,۰۰۰ | ۱۵,۰۰۰ |
هزینه بنزین (در ۲۰ سال) به دلار | ۲۶,۲۸۰ | ۹,۰۰۰ |
مجموع هزینه مالکیت در ۲۰ سال | ۴۳,۲۸۰ | ۳۶,۰۰۰ |
به زبان ساده، وقتی بهجای یک خودرو با مصرف سوخت ۸ لیتر، به سراغ یک خودرو با مصرف سوخت ۲.۵ لیتر و قیمت بهمراتب بالاتر میروید، هنوز نه تنها ضرر نکردهاید که صرفه جویی قابل ملاحظه ۷۲۸۰ دلاری هم داشتهاید که در بعد کلان، بسیار چشمگیر میشود.
این در حالی است که اگر بهجای خودرو پریوس هیبریدی از یک خودروی برقی در این محاسبات استفاده کنیم، اعداد و صرفهجویی بهمراتب شگفتآورتر خواهند بود. این که تولید چنین خودروهایی با این مصرف سوخت در طول عمر خود چقدر به اقتصاد خانواده و کشور آسیب وارد میکنند، تحلیلی جداگانه است؛ اما سیاستمداران باید تأثیر تصمیمات خود را در ابعاد چند میلیون دستگاهی بهخوبی روی داراییهای ملی، اقتصاد، سلامتی و حفظ منابع کشور بسنجند. این موضوع که چه خودروهایی باید تولید یا وارد شوند تصمیم پیچیدهای است که در صورت انتخاب درست میتواند ثمرات بسیاری در کشور داشته باشد یا باعث فقر و ازدستدادن ثروت شود. این فقر نتیجه حمایتهای کورکورانه از تولیدات مهجور داخلی به بهانههای مختلف است.
ممکن است بپرسید که راننده ایرانی در حال پرداخت هزینه سوخت با رقم یارانهای و بسیار پایینتر از رقم میانگین منطقه و جهان است، پس چرا از نرخ داخل کشور استفاده نمیکنیم. پاسخ این است که مازاد این هزینه به طور مستقیم توسط دولت پرداخت میشود و به شکل غیرمستقیم مجدداً توسط مردم در حال هزینه است. بهعنوانمثال، درصورتیکه مصرف سوخت میانگین خودروهای کشور، نصف شود، حدود ۷۰ میلیون لیتر روزانه در مصرف سوخت صرفه جویی میشود و این رقم که سالانه به ۳۰ میلیارد دلار بالغ میشود میتواند صرف بهبود معیشت مردم، رفاه اجتماعی، تولید زیرساختها، رفع ناترازیها، افزایش یارانهها و حقوقها و از این قبیل شود. در حالی که هم اکنون به واسطه استفاده از خودروهای با تکنولوژی قدیمی در حال سوختن و تبدیل به آلایندگی است.
نظر خود را با ما در میان بگذارید.
حسین۲
۲ مهر ۱۴۰۳با سلام . مهمترین دلیل کسری بودجه دولت در ایران قیمت بنزین هست که با روشهای خطرناکی مثل چاپ پول بدون پشتوانه و یا استقراض از بانک مرکزی و یا سایر بانکها جبران میشه که عوارض آن تورم مزمن بالای ۱۰۰ درصد سالانه هست .
واین موضوع رو تقریبا اکثر مردم متوجه نیستن
هراکلیوس
۲ مهر ۱۴۰۳مهترین دلیل کسری بودجه هزینه شدن بودجه در جاها و کشورهای هست که به مردم ربطی ندارد یکی هزینه میلیاردی برای صداسیمایی که مردم روزی یکساعت هم نگاه نمی کنن و………………………………………………………………… جای که همه میدونن
jalal rasooly
۳ مهر ۱۴۰۳از قرار معلوم شما یکبار بودجه کشور و تحلیلش رو نگاه نکردید. البته شاید نگرانی شما ارزشمند باشه ولی اصلا نگاه درستی از بودجه رو نشون نمیده
مصطفی
۳ مهر ۱۴۰۳دقیقا همین تفکر هست که مانع از اصلاح اقتصادی و پیشرفت میشه، نتیجه نهاییش همین کشور رو به زوال و ورشکسته ای هست که میبینیم
نانو
۲ مهر ۱۴۰۳اول ببین در امد یه کارگر ساده چقدر هست بعد درباره هزینه بنزین برای دولت چقدر میشه حرف بزن
مصطفی
۳ مهر ۱۴۰۳تو هیچ جای جهان قیمت مصرف کننده رو بر اساس توان خرید عمومی تعیین نمیکنن بلکه بر اساس قیمت تمام شده محاسبه میشه. حالا اگه قیمت تمام شده کمتر از توان خرید عمومی باشه قیمت عرضه میره بالا ولی اگه بالاتر باشه تولید محدود میشه. لذا نمیشه وقتی قیمت تمام شده کالایی بالا هست چون درامد ما ایرانی ها کمه با یارانه و سوبسید به مردم عرضه بشه
نانو
۳ مهر ۱۴۰۳دولت اعلام کرده 67میلیارد دلار هزینه مصرف بنزین و گازوییل تو سال بوده خب این میشه نفری 800دلار درسال که به تومان میشه 4میلیون در ماه این پول بده به مردم جاش قیمت بنزین ازاد کنه
فرشاد راعی
۳ مهر ۱۴۰۳تا وقتی که یکسری که فرق 206 و لندکروز را متوجه نمیشوند در مسند امور هستند همین هست که همین، اوضاع بهتر نخواهد شد که هیچ، روز به روز بدتر هم خواهد شد و اتفاقات ناخوشایند بصورت زنجیره وار رخ میدهد، مثلا به دلیل کمبود بنزین جلوی جایگاه های سوخت کل کشور ترافیک میشود، و خودروها روشن در صف بنزین همین یک گزینه در سطح کلان را که حساب کنید میشود کلی بنزین و آلودگی هوا و استهلاک انسان ها…. از آنطرف بنزین کم میآورند و جهت تامین بنزین به پالایشگاه ها دستور کاهش کیفیت و افزایش تولید میدهند… کاهش کیفیت بنزین موجب خرابی روزمره خودروها و مصرف بیشتر بنزین و آلوده شدن هوا و بیماری افراد و مراجعه به مراکز درمانی و رفت و آمد حاصل از آن و مجددا افزایش مصرف بنزین… ببینید چه زنجیره خوبی درست کردند
aliHOZA
۳ مهر ۱۴۰۳۸۰۰ دلار میشه نزدیک ۵۰ میلیون نه چهار میلیون.
علی اصغر رشیدی
۳ مهر ۱۴۰۳سلام دوست عزیز
خب مثلا 4 میلزون رو در ماه اومد داد به شما و بنزین و گازوییل رو آزاد کرد
اولین اتفاقی میفته به دلیل گرانی بنزبن حمل و نقل گرون میشه
مثلا کرایه تاکسی
مثلا هزینه باربری کامیونها و وانت ها و… گرون میشه یعنی اساسی گرون میشه
مثلا یه نیسان با صد کیلومتر راه رفتن حدودا 15 لیتر میسوزونه و قبلا میشده 45.000 تومان و کرایه هم میگرفته 500.000 تومان
حالا بنزین 1 دلاری باید بزنه و پول 15 لیترش میشه 900.000 تومان و کرایس هم میسه 1.500.000 تومان
پس کرایه ماشینها گرون شد و اجناس از خوراک تا همه چیز گرون میشه…. بعدش باید اون 4 تومان که دولت بهت داده باز 10 تومان هم روش بذاری تا بتونی هزینه ها رو پرداخت کنی… فهمیدی قربونت
این موضوع آزاد کردن حامل های انرژی خیلی دنگ و فنگ داره متاسفانه …
امیرسام
۳ مهر ۱۴۰۳جالبه بنزین شده اسم رمز دولت برای منت گذاشتن سر مردم، اوکی بنزین گرون بشه، اما قبلش در ایران خودرو و سایپا به یک دلیل خیلی ساده تخته بشه، به اعتراف خودشون که هر سال هم تکرار میکنن این دو تا کمپانی زیان ده هستن و ادامه ی کارشون توجیح عقلانی ندارد(توجیح رانتی داره و هممون میدونیم رانتش کجاها خرج میشه) شما یه قیمت بنزین رو گرفتید دستتون و خودتون بهتر از هرکس میدونین تو این ماتم سرا چه خبره و کی میبره و کی بازنده است.
سامان اذری
۳ مهر ۱۴۰۳برادر عزیز
مشکل اینجاست که هر کمپانیی که سود ده باشه در ایران
یه ارگان نظامی صاحب میشه اسمشو نمینویسم ولی همه میدونید
و اون ارگان غرق در فساد و رانت و دزدی هست و طایفه گی همگی یه سمت گرفتن دستشون و میلیاردی میخورن
ببینید سالی چند تا ماشین تو ویرانخودرو تولید میشه و چند هزار نفر پرسنل دارید
و اونو مقایسه کنید با کمپانی هایی مثل کیا موتورز که اوتا با چن نفر پرسنل چه تعداد ماشین تولید میکنن
arash
۳ مهر ۱۴۰۳با سلام. چرا واضح نمی گویی منظور شما شیاطین اس اس و گشتاپو است در زمان آلمان نازی هیتلری. مثل سرهنگ کسلر.
مرتضی
۳ مهر ۱۴۰۳حرف بی پشتوانه و بی سند که کنتور نمیندازه
مجید
۳ مهر ۱۴۰۳شما فقط صدا و سیمای میلی می بینی پس نظرات بی مورده، کسری بودجه در اثر تحریم و بی مدیریتی داخلی و خرج در کشورهای دیگه بوجود می آید قیمت بنزین نسبت به درآمد مردم باید باشه پس گران ترین قیمت بنزین دنیا را نسبت به درآمد مردم داریم
مرتضی
۳ مهر ۱۴۰۳اولا مقایسه خودروی برقی با بنزینی اشتباهه ثانیاً به جای تمرکز بر روی تخته کردن در کارخونه ها ، باید این کارخونه ها رو از دست مدیران نالایق و بی عرضه نجات داد تا مردم سوار خودروی ملی با بهترین کیفیت جهانی بشن نه اینکه مرتب تو سر توان ملی یک ملت بزنید ضمن اینکه بلایی که اسرائیل با پیجرها سر لبنان آورد هر عاقلی رو از غفلت در این باره بر حذر میداره
جواد
۳ مهر ۱۴۰۳کلا سیستم تولید به شیوه ایرانخودرو وسایپا خیلی وقته در دنیا منسوخ شده چون در دنیای امروزی تولیدی ضرر بدهد باید تعطیل شود البته این دوکارخونه که وسعت انبارهای نگهداری خودرو ان در جاده کرج از وسعت ۴کارخانه بنز وبی ام و وتویوتا و سوزوکی بزرگتر است اما به لطف رانتخوارن دزد وتسبیح بدست از جیب ملت اشغال تولید می کنند وبه هیچ کس هم حساب پس نداده ونخواهند داد در پشت حفاظ امن هستند
آرمان
۳ مهر ۱۴۰۳تیگو ۷ پرو به طور میانگین بین ۱۳ تا ۱۵لیتر در ۱۰۰تا مصرف داره و اگه فقط تو شهر و ترافیک رانندگی کنیم باهاش بالاتر هم میره
جالب اینه همچنان وانت آریسان با موتور پیکان تولید میشه و موتور پژو xu7 ۱۸۰۰ cc بعد از ۲۵سال عمر،دوباره با پسوند پلاس به تولید برگشته،موتوری که مصرف میانگین اش صدی ۱۲ لیتر هستش و البته Ef7 پلاس که روی ری را گذاشتن مصرف میانگین بالای ۱۳ لیتر داره
jalal rasooly
۳ مهر ۱۴۰۳البته دقیق ترش این هست، قیمت گزاری دستوری که شامل قیمت گزاری دستوری در حوزه انرژی هم میشه
آرمان اشرف زاده
۳ مهر ۱۴۰۳اگه قیمت بنزین همین امسال بشه لیتری ۵۰هزار تومن (یعنی همون ۱.۲دلار البته با نرخ دلار بانکی) باز هم بعد ۱۰سال ارزون ترین بنزین دنیا تو ایران میشه خرید چون مشکل ما اقتصادی هست که با خلق پول و نقدینگی و ناترازی درآمد هر روز باعث بی ارزش شدن پول ملی میشه
سال ۹۸ برای بنزین ۳هزار تومنی ۱ماه مملکت آشوب بود،همه عصبانی الان همه دعا میکنن بنزین ۳تومن باشه و گرون تر نشه
با افزایش حقوق و یارانه هیچ مشکلی حل نمیشه و بدتر هم میشه،مثلا حقوق سال ۹۸ ۲میلیون بود،الان ۸میلیون ولی شرایط زندگی اون موقع آسون تر و راحت تر بود
یادمون نره مشکل کجاست و هر ۱۰۰۰تومنی که حقوق و دستمزد کارگر اضافه بشه،کشیده میشه ردی قیمت همون جنس تولیدی که همون نیروی کار در کارخانه خودش تولید میکنه
دیا
۲ مهر ۱۴۰۳مسئله همون دست های دیگست. مقاله خیلی بجا بود ولی اینو دیگه همه مردم حتی یک نوجوان هم میدونه، اینجا دو تا سوال پیش میاد ایا مسئولین اینو میدونن و به خاطر منافع شخصی خودشون کاری نمی کنن ؟؟ یا نه عقلشون نمیرسه به این مسال و همینجوری مسئول شدن؟؟ ولی در هر صورت به این نتیجه میرسیم مسیولین این مملکت رو به این روز انداختن و مردم باید تاوان بدن. و چه وقت درست میشه ……… یه مساله جداست.
ولی طبق منطق مسئولین مرگ بر امریکا همش تقصیر اوناست
ممد ژانگولر
۲ مهر ۱۴۰۳فقط با ی چرکه انداختن ساده اختلاف دلاری هزینه مصرفی تارا با پریوس میشه ۱۰ سال هر روز ۳ تا کالباس هایدا با سیب زمینی و کانادا اضافه بخوری و سیر بشی ماشینتم زیر پات باشه .
Taha Ayoobi
۲ مهر ۱۴۰۳ممد ساقی تو خریدارم
amirkhanzadeh
۲ مهر ۱۴۰۳از این قضیه سود می کنند مسئولین
و همچنین دولت هم چیزی نمی گه چرا چون خودشم عسلی میشه
مجید
۳ مهر ۱۴۰۳این را همه مردم ایران می دانند که سیاست خارجی کشور ما جنگ امروزی و تنش آوری هست نتیجه آن تحریم و نابودی کشور شده ،با این اوصاف غیر ممکنه که کشوری مثل ژاپن تکنولوژی خودرو هیبرید به ایران بده یا بتوانند پولی داشته باشند یا مثل یک کشور عادی روابط تجاری داشته باشند پس از چین میان نفت را نصف قیمت می دن و خودرو بی کیفیت از رده خارج می خرند
حسین دهمرد
۳ مهر ۱۴۰۳جوووون سیاست مدار سایت وارد میشود. نکشیمون تحلیلگر. تو از اونایی که وقتی تو مدرسه بهت پس گردنی میزدن سرتو پایینتر میگرفتی که یکی دیگه هم بزنن مبادا تنش زایی کنی. تقصیر تو نیست همینجوری تربیت شدین.
علیرضا
۳ مهر ۱۴۰۳فعلا که آخرین رییس جمهور به آمریکایی ها میگه برادر و به ما دم از بنزین و گرانی میزنه کجای کارین؟!
ehsan.fa
۳ مهر ۱۴۰۳ما مقتول هایی هستیم که با قاتل خودمون همدستیم
حسین
۲ مهر ۱۴۰۳اون پریوس استثنا هست . همون پریوس را بدی یک فرد عادی با رانندگی معمولی ، چند برابر اون رقم مصرف میکنه!
اتفاقا در گوگل سرچ کنی میانگین مصرف سوخت خودرو های آمریکا ، یک لیتر بیشتر از ایران هست.
B
۲ مهر ۱۴۰۳مهندس تو اون خودرو های ۸ سیلندر و پرخور مورد علاقه آمریکایی ها هم هست
اما تو ایران ماشین سواری ۸ سیلندر و ۶ سیلندر تقریبا وجود خارجی نداره ۱ لیتر فقط کمتر مایه افتخاره برات؟ اونم کشوری که ۹۸ درصد ماشیناش ۴ سیلندر ۲ لیتر یا کمتره ؟
دوما که راجب ایران هیچ آمار معتبری وجود نداره خودرو های ار کار افتاده اوراقی که بجای ۷ و ۸ لیتر بالای ۱۲ لیتر مصرف میکنن بماند
۲ مهر ۱۴۰۳چرا از خودت حرف در میاری
ماهان
۲ مهر ۱۴۰۳شما داری می گی آمریکا!خودروهای آمریکایی اکثرا اسپورت هستند!ژاپن کلا به ساخت خودورهای کم مصرف مشهوره!
Engineer
۳ مهر ۱۴۰۳دقیقا ، خود مقاله گفته رکورد پریوس، یعنی با سرعت بالا و مسیری هموار و مستقیم حرکت کرده، این مقاله مبنای درستی نداره، قیمت سوخت ترکیه هم با ایران مبنای درستی نیست چون ایران تولید کننده هست، ابتدا دولت باید حفوق ایرانی ها را به حقوق ترکیه برسونه بعد سوخت را گرون کنه، رئیس جمهور با حقوق پزشکی سخت میتونه پایه حقوق را درک کنه.
MasouD
۲ مهر ۱۴۰۳هزینه تعمیرات ناخواسته و سرویس های عمدا از گارانتی خارج رو بزارید وسط عددها چند سال نوری از هم فاصله میگیرن
تازه اگه خدایی نکرده تصادف و صدمات اعضای بدن و جانی و … رو فراموش کنیم
اینجا باید کار کنی تا چاله دیگران پر بشه نه مال خودت
هنوز بنزین هم گرون نشده تازه
خیلی اوضاع خیطه
علیرضا
۳ مهر ۱۴۰۳هزینه تعویض باتری که سر به فلک میکشه
علی جردن
۲ مهر ۱۴۰۳اگه خودروی کم خرج میخواین سمت ایرانی ها نرو چینی مدل ۱۴۰۱ به بعد بخر از لحاظ کیفیت مخصوصا مدل های ۱۴۰۳ عالین
Galant.VR4(JDM)
۲ مهر ۱۴۰۳ستون چینی های داخل ایران وقتی تو خرج افتادن دیگه فاتحه خوندس مخصوصا وقتی گارانتی تموم بشه که فقط نماده وگرنه گارانتی وجود نداره
اولا خدمات و تامین قطعات خیلی ضعیفه همین باعث وقت هدر رفتنه همینطور کمیابی قطعه باعث میشه با قیمت بالاتر تهیه کنی
دومین مسئله پیداکردن مکانیک خوب یجور بدبختیه
همون ایرانی بخرین خیلی بهتره درسته کیفیت ندارن ولی حداقل قطعات و مکانیکش همه جا هست
دیجی
۲ مهر ۱۴۰۳اتفاقا نگارنده این مطلب باید پراید با پریوس مقایسه می کرد چون 60درصد ایرانی پراید دارن تا تارا
علی جردن
۳ مهر ۱۴۰۳خرج سالانه ماشین چینی ۱۴۰۳ از تویوتا پریوسم کمتره
hamidr
۲ مهر ۱۴۰۳قیمت سوخت وقتی به قیمت جهانی معنی داره که ماشین هم به قیمت جهانی باشه مثل ۱۹۰ تا کشور دیگه!
SS
۳ مهر ۱۴۰۳و درآمد جهانی
فرح
۲ مهر ۱۴۰۳ماشین کم خرج فقط چینی
ایرانی ها استهلاک بالا و خرج روی دستت میزارن
اژدها
۲ مهر ۱۴۰۳چشم بادومی ها ژاپن کره چین کلا کم خرجن
Galant.VR4(JDM)
۲ مهر ۱۴۰۳دوست عزیز به زمانی فکر کن که تو خرج بیوفتن
حتی همون ژاپنی کم خرج
حتی قطعات مصرفی هم دردسر میشه برات مخصوصا اگه شهرستان باشی
تو اینجور شرایط همون ایرانی بهتره مگراینکه همیشه 50 میلیون ته حسابت باشه
یوسف
۲ مهر ۱۴۰۳تازه این رقم اعلامی کارخونه ست من تا حالا سمند ساینا ۲۰۶ پارس ۴۰۵ راناپلاس داشتم همه ی ماشین های ایرانی تو رانندگی شهری صدی ۱۱ تا ۱۳ لیتر میسوزونن تو اتوبان هم صدی ۷ تا ۸ لیتر اونم در حالت صفر کیلومتر
تازه به این رقم ها هزینه ی درمان هزاران بیمار ناشی از آلودگی هوا صدها هزار نفر در تصادفات رانندگی قطع نخاعی و …. تازه بماند بیمه های کلان که باید پرداخت بشه تصویر زشت شهر ها با ماشین های زشت و…..
سه تا وزارت خونه به اندازه ی یک دهم خودرو سازها قدرت ندارند وزارت بهداشت با کلی هزینه برای درمان تصادفی ها و بیماران آلودگی هوا کار و رفاه برای بیمه ی این تصادفات و هزینه های تحمیل شده آتی و وزارت نفت با دود کردن سالانه ملیاردها لیتر بنزین و مردمی که در کشوری زندگی میکنند که روی دست مافیاها میچرخه
OM.01
۲ مهر ۱۴۰۳نکته اینجا هست مصرف 2.5 لیتری پریوس جدید با شتاب 6.5 ثانیه ای و 400 متر 15 ثانیه بدست میاد
یعنی یه ماشین ارزون اقتصادی ایمن کم مصرف کم دردسر طراحی معقول و شتاب خوب!
با 30 هزار دلار حالا پریوس رو بزاریم کنار میشه خودروهای خوب چینی هایبرید خرید با مصرف 3 لیتر شتاب 5 ثانیه
تو دنیا با 30 هزار دلار میشه خودروهای هایبرید کم مصرف خرید حالا چه ژاپنی چه چینی چه هربرند دیگه ای با 700 کیلومتر به بالا پیمایش مصرف کم شتاب بسیار خوب و از همه مهمتر ایمنی بالا
تو ایران هم 1 میلیارد و دویست یعنی 20 هزار دلار باید داد ریرا خرید. با میانگین حقوق 350 دلار در ماه تازه…
Dark Knight
۲ مهر ۱۴۰۳واقعا عالی بود 👏 تازه نکته اینجاست که لگن های ایرانی و چینی عمرا بتونن به ۱۰ سالگی برسن در صورتی که اون پریوس یکی از بخش های اصلی سیستم تاکسی رانی و حمل و نقل عمومی تو کل دنیا هست و هنوز نسل اول این ماشین که الان تقریبا ۲۰ سال هم عمر داره ، خیلی راحت داره به عنوان تاکسی با کیلومتر های بالا ۲ تا ۳ میلیون کیلومتر به کار گرفته میشه و در طول این سال ها همیشه جزو کم استهلاک ترین و قابل اعتماد ترین های دنیا بوده
هیروهیتو
۲ مهر ۱۴۰۳فرق دو تا کشور رو میشه تو همین ۱۰۰۰۰ دلار فهمید 😔
اسمائیل
۲ مهر ۱۴۰۳البته پریوس هایبرید هر ۱۰ سال یکبار باید نزدیک ۴۰۰۰ دلار باطریهاش عوض بشه
توی ۲۰ سال یه ۸۰۰۰ دلار هزینه اضافه میشه
Ali
۲ مهر ۱۴۰۳شرمنده(اسپم)،
،
،
،
چند وقتیه خبری از نوید ۹۸ ژاپنی نیست کسی خبری ازش داره حالش خوبه یا نه؟
خیلی اذیتش کردیم دیسلایک بهش دادیم فکر کنم رفته از سایت…
مرتضی نیکسرد
۲ مهر ۱۴۰۳بهتر…
علی جردن
۲ مهر ۱۴۰۳کجان اوناییکه می گفتن ماشین ایرانی کم خرجه :|
علی معنوی
۲ مهر ۱۴۰۳با سلام به نظر میرسه یک راهکار میتونه این باشه با کمک متخصصین و اقتصاد دانان دانشگاهی مستقل طرحی برای تغییر خط تولیدات داخلی به تولیدات خودروسازان خوب و اقتصادی مانند تویوتا و هیوندا در ایران عملیاتی و پیاده بشه تا هم کم کم ما به تکنولوژی ماشین سازی بروز دست پیدا کنیم هم کیفیت ماشین از نمره ۵ به ۱۰۰ برسه ولی این منوط به تغییر رویکرد و تعامل با جهان هست هم قطع دست رانت خودرو سازان داخلی از همه مردم امید که بزودی اصلاحات اساسی انجام بشه انشاالله.
Galant.VR4(JDM)
۲ مهر ۱۴۰۳موضوع اصلی اینه که ماشین های وارداتی چینی کرهای ژاپنی و…. با مشکل تامین قطعات و هزار مسئله روبرو نستن تو وضعیت بد کشور ماشین ایرانی بهترین گزینههست
درسته کیفیت پایینی دارن از هر لحاظ اما قطعات و خدماتشون خوبه
مقایسه جالبی هم بود و جالبتر میشد که توی شرایط آب و هوایی یکسان مقایسه میشدن که تاثیر زیادی داره
حسن
۳ مهر ۱۴۰۳درصورتیکه مصرف سوخت میانگین خودروهای کشور، نصف شود، حدود ۷۰ میلیون لیتر روزانه در مصرف سوخت صرفه جویی میشود و این رقم که سالانه به ۳۰ میلیارد دلار بالغ میشود میتواند صرف هر چیزی شود جز بهبود وضع مردم
حسن
۳ مهر ۱۴۰۳مساله اینه بعد 50 سال هنوز یک کار مثبت برای بهبود وضع صورت نگرفته تمام تلاشهای اینها در راستای بهره برداری از منابع ایران و غارت اونهاست فازهای عسلویه پتروشیمیها فولاد و معادن فقط و فقط برای خارج کردن پوله
برق نداریم اب نداریم بیابانها گسترش یافته زمینهای مرغوب در حال نابودی است شما با کشوری نابود شده و ورشکسته طرفید که هیچ شانسی نداره با خودروی خوب یا بد این کشور نابود میشود
daruosh
۳ مهر ۱۴۰۳سلام من یه تویوتا کرولا اتومات برا هجده سال پیش دارم که الان ده سال دست من مصرف سوختش عالی صدی پنج و نیم تو اتوبان و شیش تو شهر میسوزنه
تو این ده سال هر روز ماشین استارت خورده و حرکت بالا صدو پنجاه کیلومتر در روز رو راه رفتم
اصلا تعمیرگاه هم نرفتم خدارو شکر و فقط روغن و لنت براش میخرم
واقعا ماشین های ژاپنی یه چیز دیگه هستن نسبت به بقیه ماشین های خارجی
خداوند مردم ژاپن رو از بلایای طبیعی در امان نگهدارد
مصطفی
۳ مهر ۱۴۰۳کل دنیا داره میره به سمت خودروهای برقی دولت برای خریدش ۵ تا ده هزار دلار وام بلاعوض میده خودرو تسلا در چین مونتاژ میشه ، چین فقط داره ملا ها رو گول میزنه هیچ تکنولوژی هم به ایران عرضه نخواهد کرد ، در شرکتهای خودروسازی را باید گل گرفت
Alireza
۳ مهر ۱۴۰۳یکی از بدترین بخش های قضیه آلودگی هواست که شهرهای صنعتی رو بسیار آزار میده
جاوید
۳ مهر ۱۴۰۳یک مقایسه از اساس اشتباه
اولاً نرخ بنزین را چرا جهانی حساب کردی؟ مگر اینجا با چند برابر قیمتی که محاسبه کردی بنزین میزنند؟ الان چندین ساله که پریوس تو ایران هست که چند برابر امثال تارا فقط خرج قطعاتی که گیر نمیاد و تعمیراتی که قیمتش چندین برابر تارا ست رو دارم وحتی تعویض روغن آن چند برابر تاراست هزینههایی که نمیبینید ومن که پریوس دارم متوجه هستم چقدر هزینه داره وخدا نکنه تصادف کنی باید ماشین رو حداقل ۳ماه دورش رو خط بکشی تا بتونی قطعه گیر بیاری
جواد عقیلی
۳ مهر ۱۴۰۳دوست عزیز، شما اساس مقایسه رو اشتباه متوجه شدید. این یک مقایسه در بعد کلان بین یک خودروی ایرانی و خودروی روز جهانی در بعد مصرف سوخت و هزینه های آن است و چون بنزین در ایران یارانه ای است، باید نرخ جهانی ان را برای کشف میزان تاثیر منفی ادامه ساخت خودروهای پرمصرف بر اقتصاد استفاده کنیم. این جداول نه برای مقایسه دو خودرو برای خریداران، بلکه برای اگاهی سیاستمداران و تصمیم گیران کشور است. در بعد خرد، همه خودروها ازجمله خودروهای ایرانی هم هزینه های نگهداری متفرقه ریز و درشت دارند که اصلا مورد بحث ما نیست.
قدرت طهماسبی
۳ مهر ۱۴۰۳بنزین جهانی مساوی با پرداخت حقوق جهانی و خرید خودرو به قیمت جهانی و این حالت به نفع ملت و ضرر دولت است .
مجید
۳ مهر ۱۴۰۳درود به فهم و شرفت، ولی مسئولین کشور ما نه درک دارند و نه سواد
G
۳ مهر ۱۴۰۳وقتی یک خودرو مثل پریوس با عمر مفید پانصد هزار کیلومتر فروش نمیره یک خودرو با عمر مفید سی و پنج هزار کیلومتر اندازه پژو پارس ملی چطور فروش بره
M
۳ مهر ۱۴۰۳ولا من هرچی حساب کردم یا ماشین حساب من خرابه یا حساب کتاب شما تارا شما بگو صدی ۱۰ مصرف کنه به طور میانگین سالی ۱۵۰۰۰ که گفتید که برا ۲۰ سال میشه ۳۰۰۰۰۰ کیلومتر که تارا برا ۱۰۰ کیلومتر ۱۰ لیتر مصرف میکنه به عبارتی یعنی برا ۲۰ سال ۳۰۰۰۰لیتر بنزین که به قیمت بنزین ۳۰۰۰تومن هم حساب کنیم میشه ۹۰.۰۰۰.۰۰۰تومن که به دلار آزاد ۶۰۰۰۰تومن میشه ۱۵۰۰دلار حالا شما ۲۶۰۰۰ دلار از کجا آوردید نمی دونم
البته که من نظرات این نیست که تارا خوبه این که اصلا یا اینکه هزینه های تارا کمتره اما توی ایران هزینه سوخت پایینه و قیمت ماشین فضایی
اس اس نازنازی
۳ مهر ۱۴۰۳من از بالا اکثر کامنت خواندم به نظرتون مسیولین این حرف قشنگ شما نمیدونن ۱۰۰%همه این میدونن حتی بهتر از من و شما فقط که اون رانت خواران بنزین تولید ماشین و… نمیزارن وگرنه از سود حاصل از تعطیلی این ایران خودرو و سایپا میشه تمام ماشین فرسود جمع کرد و ماشین صفر خارجی داد و تمامی کارکنانشون با حقوق بفرستین برن خونه وهنوز کلی سود دیگه حتی تمام شرکت بیمه از سود میتونن چندین کارخانه بزنن البته نه خودرو سازی خیلی چیز دیگه فقط نمیخوان که بشه میخوام تو از آلودگی مریض بشی بری بیمارستان میخوانن بیشتر بنزین بزنی تا بیشتر سود کن و...۸یلی چیزا دیگه نمیشه حامل بگی به نظرتون اینها فقط چه چور شب میخوابن از آه ونفرین مردم
رضا
۳ مهر ۱۴۰۳هزینه تعویض باتری تویوتا پریوس بعد از 20 سال حدود 35 هزار دلار است حالا چطوری این اعداد را به دست آوردید؟
علی
۳ مهر ۱۴۰۳قیمت پریوس ۲۷ تا باطریش ۳۵ تا ،بهتر بود تارا یا هراشغال وطنی با کرولا ۲۰۰۵ مقایسه بشه با توجه به استهلاک بالای تارا و نداشتن ایمنی و سوخت بالا کرولا راحت پیروز میشد نیاز به باطری این مدلی نداشت.
Nf
۳ مهر ۱۴۰۳همه چیز این گزارش درست بود بجز قسمت آخر که میگفت ۳۰ میلیارد دلار حاصل از صرفه جویی خرج آبادانی کشور میشه.
محمد رضا مجیدی فر
۳ مهر ۱۴۰۳اولا تویوتا رو به ۲۷هزار دلار به ما نمیدین یعنی یک میلیارد و ششصد بلکه دوبرابر حداقل قیمتشه
دوماً شما هرچی ماشین بنزین مصرف کنه همون اول یکجا پولشو از مردم میگیری حالا اینکه تو یک ماشین یک میلیاردی که دویست تومن هم نمیارزه داری همون اول و بصورت یکجا هشتصد میلیون اضافه میگیری که مسلما سود هشتصد تومنو اگه در نظر بگیریم یعنی داری ماشین دویست تومنی رو دو میلیارد میفروشی
یعنی هر چقدر ماشین بنزین مصرف میکنه داری بیست برابر همون اول دریافت میکنید پس منت سوخت ارزان رو سر ما ندارید چون اگه رایگان هم بشه باز شما بردید