دو شرکت تسلا و BYD در سال ۲۰۲۳ سهم ۳۵ درصدی از کل فروش خودروهای برقی در جهان را به خود اختصاص دادهاند.
بیش از ۱۳.۶ میلیون خودروی پلاگین برقی در سال قبل به فروش رفته که به معنی سهم حدود ۱۶ درصدی از کل فروش خودروهای صفرکیلومتر دنیاست. امروز میخواهیم نگاهی به بزرگترین تولیدکنندگان خودروهای قابل شارژ دنیا بیندازیم. بنا به گزارش EV-Volumes، پنج شرکت همچنان بیش از نیمی از خودروهای قابل شارژ دنیا را تولید میکنند. ابتدا نگاهی خواهیم انداخت به میزان تولید و سهم این برندها در بازار خودروهای قابل شارژ و سپس بهطور اختصاصی بازار خودروهای برقی را بررسی خواهیم کرد.
- خودروهای پلاگین (شامل خودروهای پلاگین هیبریدی و برقی)
بخش خودروهای پلاگین شامل دو دسته خودروهای پلاگین هیبریدی و برقی است. ۵ تولیدکننده برتر در این بازار شامل گروه BYD، تسلا، گروه فولکسواگن، جیلی–ولوو و سایک هستند. این ۵ شرکت بیش از ۷.۵ میلیون خودروی قابل شارژ را تولید و عرضه کردهاند که نسبت به سال قبل از آن رشد ۴۱ درصدی را نشان میدهد. همین میزان تولید باعث شده سهم ۵۵ درصدی از بازار را در اختیار داشته باشند که ۵۲.۸ درصد نسبت به سال ۲۰۲۲ رشد دارد. به این ترتیب حدود ۶.۱ میلیون خودرو یا ۴۵ درصد دیگر هم سهم سایر خودروسازان حاضر در بازار است.
BYD همچنان با تولید بیش از ۳ میلیون دستگاه خودروی پلاگین بزرگترین گروه خودروسازی در این بخش است و سهم آن از ۱۸.۴ درصد سال ۲۰۲۲ به ۲۲ درصد در سال قبل رسیده است. تسلا جایگاه دوم را با محصولات برقی خود تثبیت کرده و بیش از ۱.۸ میلیون خودرو را فروخته که نسبت به سهم ۱۳ درصدی سال ۲۰۲۲ رشد ناچیزی داشته و به ۱۳.۲ درصد میرسد. BYD و تسلا باهم ۳۵.۲ درصد کل بازار خودروهای پلاگین دنیا را در اختیار دارند. یک سال قبل از آن سهم دو شرکت ۳۱.۴ درصد بوده است.
سومین خودروساز بزرگ حاضر در بازار خودروهای پلاگین گروه فولکسواگن است که توانسته ۹۹۴,۴۰۳ خودروی پلاگین هیبریدی و برقی را به فروش برساند. نکته قابلتوجه اینکه سهم ژرمنها در این بازار از ۸.۲ درصد سال ۲۰۲۲ به ۷.۳ درصد در سال قبل کاهش یافته است. جیلی-ولوو هم سال قبل با سبقت از سایک رده چهارم را به خود اختصاص داده و فروش ۹۲۵,۱۱۱ دستگاهی آن به معنی سهم ۶.۸ درصدی از بازار است. سهم سایک هم به ۵.۸ درصد کاهش پیدا کرده است. دیگر شرکتهایی که سهم زیر ۵ درصد از بازار خودروهای پلاگین دنیا را دارند عبارتاند از: استلانتیس (۴.۲ درصد)، گروه بی ام و (۴.۱ درصد)، گک (۳.۸ درصد) و گروه هیوندای موتور (سهم ۳.۷ درصد). در بین این برندها سهم استلانتیس و هیوندای از بازار کاهش یافته است. در ادامه میزان فروش خودروهای پلاگین این برندها را ذکر میکنیم:
- گروه BYD: فروش ۳,۰۱۲,۰۷۰ دستگاه و سهم ۲۲ درصد از بازار
- تسلا: فروش ۱,۸۰۸,۶۵۲ دستگاه و سهم ۱۳.۲ درصد از بازار
- گروه فولکسواگن: فروش ۹۹۴,۴۰۳ دستگاه و سهم ۷.۳ درصد از بازار
- جیلی-ولوو: فروش ۹۲۵,۱۱۱ دستگاه و سهم ۶.۸ درصد از بازار
- سایک: فروش ۷۹۱,۵۲۱ دستگاه و سهم ۵.۸ درصد از بازار
این ۵ خودروساز در مجموع ۷,۵۳۱,۷۵۷ دستگاه خودروی پلاگین را در سال ۲۰۲۳ به فروش رساندهاند و ۵۵ درصد از کل بازار را در اختیار دارند. شرکتهای دیگر هم با فروش ۶,۱۵۷,۵۳۴ دستگاهی به سهم ۴۵ درصدی رضایت دادهاند. میزان کل فروش خودروهای پلاگین هیبریدی و برقی در سال قبل نیز ۱۳,۶۸۹,۲۹۱ دستگاه بوده است.
- خودروهای برقی
در بخش فروش خودروهای برقی تسلا حرف اول را میزند. این خودروساز آمریکایی سهم ۱۹.۱ درصدی از بازار خودروهای برقی را به خود اختصاص داده و بیش از ۱.۸ میلیون خودرو را فروخته است. سهم تسلا از بازار در سال ۲۰۲۲ برابر با ۱۸.۲ درصد بوده است. به این ترتیب رشد تسلا سریعتر از میزان متوسط ثبت شده برای خودروهای برقی بازار خواهد بود. BYD با فروش ۱,۵۷۰,۳۸۸ دستگاه خودروی برقی رده دوم را کسب کرده و سهم ۱۶.۵ درصدی آن نسبت به سهم ۱۲.۶ درصدی سال ۲۰۲۲ رشد خوبی را نشان میدهد.
تسلا و BYD در مجموع ۳۵.۶ درصد بازار خودروهای برقی دنیا در سال ۲۰۲۳ را به خود اختصاص دادهاند. این رقم در سال ۲۰۲۲ حدود ۳۱ درصد بوده است. سومین خودروساز برتر در این کلاس سایک شامل جوینت ونچر سایک-جنرال موتورز-وولینگ است که فروش ۷۴۸,۱۵۹ دستگاهی و سهم ۷.۹ درصدی را بر جای گذاشته است. سهم این برند چینی از بازار نسبت به سال ۲۰۲۲ کاهش یافته است. گروه فولکسواگن با فروش ۷۴۲,۷۰۳ دستگاه خودروی برقی و سهم ۷.۸ درصدی در رده بعدی قرار دارد و جیلی-ولوو هم با فروش ۵۸۹,۹۳۲ دستگاهی و سهم ۶.۲ درصدی در رده پنجم قرار میگیرد. این ۵ خودروساز در مجموع سهم ۵۷.۵ درصدی از بازار خودروهای برقی دنیا در سال ۲۰۲۳ را به خود اختصاص دادهاند، رقمی که در سال ۲۰۲۲ برابر با ۵۳.۳ درصد بوده است. در ادامه میزان دقیق فروش خودروهای برقی ۵ خودروساز برتر سال قبل را خدمت شما تقدیم میکنیم:
- تسلا: فروش ۱,۸۰۸,۶۵۲ دستگاه و سهم ۱۹.۱ درصد از بازار
- گروه BYD: فروش ۱,۵۷۰,۳۸۸ دستگاه و سهم ۱۶.۵ درصد از بازار
- سایک: فروش ۷۴۸,۱۵۹ دستگاه و سهم ۷.۹ درصد از بازار
- گروه فولکسواگن: فروش ۷۴۲,۷۰۳ دستگاه و سهم ۷.۸ درصد از بازار
- جیلی-ولوو: فروش ۵۸۹,۹۳۲ دستگاه و سهم ۶.۲ درصد از بازار
این ۵ خودروساز در مجموع ۵,۴۵۹,۸۳۴ دستگاه خودروی برقی در سال ۲۰۲۳ به فروش رساندهاند و سهم ۵۷.۵ درصدی از بازار را در دست دارند. شرکتهای دیگر هم ۴,۰۳۳,۲۰۶ خودرو فروختهاند که به معنی سهم ۴۲.۵ درصدی است. مجموع فروش خودروهای برقی سال قبل نیز ۹,۴۹۳,۰۴۰ دستگاه بوده است.
(Ali(chevynova
۲۳ بهمن ۱۴۰۲تسلا چه میکنه
ماشالاه
B
۲۳ بهمن ۱۴۰۲دوستان دقت کنید که فروش تسلا در برقی ها بیشتر از بی وای دی بوده این مدت همش میگفتین بی وای دی برقی بیشتری فروخته
حسین
۲۳ بهمن ۱۴۰۲دوست عزیز اگر دقت کنید بی وای دی در فصل آخر 2023 فروش برقی بیشتری از تسلا داشته.
B
۲۴ بهمن ۱۴۰۲آها الان دیدی در سال فروشش کمتر بوده رفتین ۳ ماهو در آوردین 😂😂😂
Car love
۲۳ بهمن ۱۴۰۲همش دروغه بیشترین سهم مال عقب افتاده هاس 💔
جومونگ
۲۳ بهمن ۱۴۰۲گروه هیوندای ، یعنی اون دو تا برند پر ادعای کره ای سر هم مجموع هیچ نقشی در بازار الکتریکی ندارن :)
فقط تو پلاگین یه اسمی ازش آورده شد اونم سهمش کاهشی بود :)
تازه گفته گروه هیوندای ! یعنی کیا و هیوندای با هم 😂
اینم از برقیاتون . فقط ادعا پشت ادعا .
پیام
۲۳ بهمن ۱۴۰۲خب دیگه. اینم از سهم تویوتا تو پلاگین هیب رید 😂😂😂
سبحان
۲۳ بهمن ۱۴۰۲مشکل اینه تویوتا پلتفرم جالبی برای استفاده از باتری های بزرگ تر نداره .
باتری بزرگ تر یعنی فاصله دو محور بیشتر در خودرویی که طول برابر با خودروی درون سوز داشته باشه
سالار فصل
۲۳ بهمن ۱۴۰۲گروه هیوندای موتور (سهم ۳.۷ درصد).
هیوندا و کیا با این حجم از سرمایه گزاری هم راه بجایی نبردند
اون چرخ در رفته bz4x رو یادته؟
اون میارزه به کل تاریخ صنعت ماهی فروشان( کره جنوبی)
.
.
.
شوخی بود البته :)
پیام
۲۳ بهمن ۱۴۰۲سالار فصل پاییز جالب اینجاست اصلا اسمتون توی لیست نیست! ولی بازم ادعا دارید 😂😂😂😂 خداییش یکم انصاف 😂😂😂
سالار فصل
۲۳ بهمن ۱۴۰۲پاییز گذشت
داره کم کم بهار میاد دایی
amir
۲۳ بهمن ۱۴۰۲جالب اینجاست بعد این همه دادار دودور و عرضه ۱۵۰ مدل الکتریکی با شتاب زیر ۲ و برد ۵ هزار کیلومتری و شکست دادن بوگاتی شیرون کلا ۴ درصد از بازار رو در دست داره هیوندای
ولی بازم ادعا داری انصاف داشته باش🤣🤣🤣🤣🤣🤣
جومونگ
۲۳ بهمن ۱۴۰۲همه میدونن ژاپن حضور جدی تو برقی نداره و توقعی ازش نیست .
اسم هیوندای چرا تو برقیا نیست ؟ 😂
مشکل وقتیه که اون همه مدل برقی بدی تو بازار کلی هم کارت صد آفرین و جایزه بخری اما هیچ اسمی ازت نباشه 😂
اینه که بده . خیلی هم بده
amir
۲۳ بهمن ۱۴۰۲چیز ببخشید از اتاق فرمان اشاره میکنن بدون عرضه حتی یک مدل الکتریکی فروش دودوتای عقب مونده از مجموع اینا رو هم بیشتره
جومونگ
۲۳ بهمن ۱۴۰۲سهم گروه هیوندای از برقیا ؟ error 404 – Not Found
سهم گروه هیوندای از پلاگین ؟ همون یه ذره هم کاهشیه .
اون همه ادعا میکردی آخرش با این خبر تمام لینکات و کارشناسیای پیشرفته ت همه ش بازم رفت هوا 😂
هیچ اسمی از سومین غول پلاستیکی خودروسازی جهان و نمیدونم دومین تولید کننده باتری انفجاری دنیا و مهد تکنولوژی جهان و ازین مزخرفات نیست 😂
باید با ذره بین یه رد و نشان خیلی کمرنگی پیدا کرد ازتون 😂
javad-bmw
۲۳ بهمن ۱۴۰۲پاچه تویوتارو نگیری وقتت نمیگذره؟
Piero Ferrari
۲۳ بهمن ۱۴۰۲تسلا استراتژی خوبی انتخاب کرده
Arshia m3csl
۲۳ بهمن ۱۴۰۲از تسلا و byd واقعا برم میاد طراحی هاشون اصلا ظرافت و زیبایی خاص ندارن و داخلشان هم همش صفحه نمایشگره و متریال با کیفیت توشون اصلا نیست همش پلاستیک خشکه تسلا و byd
downfall
۲۳ بهمن ۱۴۰۲بعضیا با اون همه ادعا و معرفی ده پونزده تا الکتریکی و کلی شوآف رسانه ای هیچ جایگاهی ندارن 😂 رسما بازار نشون داد همونطور که در مورد خودورهای درون سوز کره رو قبول نداره، در مورد خودروی برقی هم استقبال نمی کنه و امثال بی وای دی رو ترجیح میده :)
((در بین این برندها سهم استلانتیس و هیوندای از بازار کاهش یافته است)) این از همه بدتر بود. این همه شوآف، این همه محصول جدید و آخرش کاهش
جومونگ
۲۳ بهمن ۱۴۰۲برای منم سواله اون همه ادعاشون کجا رفت ؟
بزرگترین تولید کننده باتری و نمیدونم سومین غول پلاستیکی خودروسازی و غول فناوری دنیا و اینا چرا هیچ خبری ازش نیست ؟ 😂
اولین و بزرگترین تولید کننده دروغ و چاخان 😂
۲۳ بهمن ۱۴۰۲من میگم تسلا ماشین های خوشگل تری داره از بی وای دی ولی فکر کنم باتری های بی وای دی بهتره
کوشا
۲۳ بهمن ۱۴۰۲دوستان قبل از دعوا کردن دقت کنید که این کمپانی ها با حداقل یک کارخانه چینی همکاری جوینت ونچری دارن یا اینکه یک کارخانه در چین دارند. علت کمرنگ بودن حضور گروه تویوتا و گروه هیوندای توی این لیست دقیقا به خاطر حضور ضعیف در بازار بسیار بزرگ چین هست.
البته که بازار آزاد این حرفا حالیش نیست ولی اگه آمار فروش بازار چین رو حذف کنید نتایج بسیار متفاوت خواند بود..
وحید
۲۴ بهمن ۱۴۰۲جالب میدونید چیه..وقتی با چین وارد کار میشی ینی بی کیفیتی… ولی فروش بیشتر اونم بدلیل ارزون بودن نسبت به بقیه،چین با بی کیفیتی و ارزون بودن نسبت به بقیه ،،تونسته پیشی بگیره. از وقتی چین توو صنعت قدم گزاشته تمام قطعات صنعتی الکتریکی الکترونیکی همشون بی کیفیت شده
Taha Ayoobi
۲۳ بهمن ۱۴۰۲به به