ما همیشه آمار فروش برندها و خودروهای گوناگون، عملکرد محصولات جدید و نظرسنجیهای کیفیت خودروها را مطالعه میکنیم. همواره رقابتی نفسگیر بین خودروسازان چینی، آمریکایی، اروپایی، ژاپنی، کرهای، هندی، روسی و اخیراً ترکیهای و ویتنامی وجود دارد؛ اما نظر شما درباره متوسط سن خودروهایی که خودروسازان عرضه میکنند چیست؟
بر اساس تحقیقی که روی ۷۰۵ خودرو و ۳۰ خودروساز در سراسر جهان انجام شده، تمامی خودروسازان بهصورت یکسان محصولات خود را نونوار نمیکنند. تحلیلهای موردبحث که شامل اکثر برندهای چینی نیست نشان میدهند تسلا دومین برند با قدیمیترین خودروها بین ۲۷ خودروساز مطالعه شده است. اما این تحقیق چگونه انجام شده است؟ محاسبه سن متوسط یک خودرو با حساب کردن تفاوت زمانی ماه دسامبر ۲۰۲۲ و روز معرفی رسمی خودروی تولیدی انجام میشود. البته در این محاسبه فیس لیفت ها، بهروزرسانیها و هرگونه تغییر جزئی و کلی مدنظر نیست و تنها نسل جدید یک خودرو مدنظر است. همچنین خودروهای ریبج شده نیز از مطالعه مستثنا شدهاند.
برای مثال سومین نسل شورولت مونتانا که هفته پیش معرفی شد جدیدترین خودروی این مطالعه بوده و در نقطه مقابل لادا 4×۴ یا نیوا قرار دارد که از آوریل ۱۹۷۷ تاکنون تولید میشود. همانطور که انتظار میرفت لادا قدیمیترین محصولات را عرضه میکند. متوسط سن محصولات این شرکت روسی ۱۸.۹ سال است. علیرغم همکاریهای چند سال اخیر این شرکت با رنو، لادا از بروکراسی خاص روسها، نبود خلاقیت و تکیه شدید به بازار داخلی رنج میبرد.
اما نکته سورپرایز کننده اینکه تسلا در رتبه دوم این مطالعه با متوسط سن ۷.۸ سال سبد محصولاتش قرار دارد. البته باید به این نکته اشاره شود که تسلا مدل S اولین بار در مارس ۲۰۰۹ معرفی شد و مدل X نیز سپتامبر ۲۰۱۵ از راه رسید. جدیدترین محصول این شرکت مدل Y است که حدود ۴ سال پیش و در مارس ۲۰۱۹ پردهبرداری شد. تسلا با فاصله بسیار از دیگران سنگ محک بازار خودروهای برقی به شمار میرود و هرسال رکوردهای فروش جدیدی ثبت میکند؛ اما همانطور که قبلاً نیز گفته شده این خودروساز دنبالهروی سایر برندهای مطرح در عرضه نسل جدید محصولاتش در بازه زمانی ۶ تا ۸ سال نیست. مدل S کاملاً قدیمی بوده و مخصوصاً وقتی آن را با پورشه تایکان، مرسدس بنز EQE و نیو ET7 مقایسه کنید این سن بالا به چشم خواهد آمد.
اما وضعیت دیگر برندها با محصولات جدیدتر چگونه است؟ برند ژاپنی ایسوزو و ژیپنگ و نیو چین جوانترین محصولات را دارند. سن متوسط محصولات ایسوزو تنها ۲.۶ سال است زیرا فقط دو خودروی سواری دی مکس و MU-X را اخیراً معرفی کرده است. ژیپنگ نیز با چهار محصول و نیو با شش محصول در ردههای بعدی قرار دارند. از دیگر برندها با محصولات جدیدتر میتوان به سوبارو، هوندا و هیوندای اشاره کرد. در بین اروپاییها مک لارن و فراری پیشتاز هستند و پس از آن نیز مرسدس بنز، بی ام و و استون مارتین قرار دارند. از طرف دیگر استلانتیس با سن متوسط ۵.۵ سال بالاترین سن متوسط خودروها را داراست.
میهمانان قابلاحترام
ایرانخودرو، سایپا، زامیاد و…
اگرچه مطالعه انجام شده شامل خودروسازان یا مونتاژکاران داخلی نیست اما نیمنگاهی به سبد محصولات آنها نشان دهنده تولید محصولاتی کاملاً قدیمی با تکنولوژی منسوخ، ایمنی و کیفیت بسیار پایین است. برای مثال میتوانیم به پژو پارس و ۲۰۶ اشاره کنیم که از سال ۷۹ و ۸۰ در حال تولید هستند. سابقه تولید پراید و مشتقات آن نیز به سال ۷۲ بازمیگردد. زامیاد Z24 یا همان نیسان آبی نیز عمری بیشتر از اکثر طرفداران خودرو در پدال دارد!
مردیم از خوشی
۲۰ آذر ۱۴۰۱ما همیشه اولیم همیشه
البته توی چیزای 💩
توی آلودگی هوا
توی میزان گمرکی
توی دلال بازی
توی بی ارزش بودن پول ملی
توی اختلاس
توی ………
shayan1renault
۲۰ آذر ۱۴۰۱سیاسیش نکنین…
اقا واردات رو ازاد کنن هم خودروی ملی با کیفیت میشه هم ملت راضی
در این مورد زیاد بودن عمر تولید خودرو خوبه چون قطعاتش راحت گیر میاد شاید باور نکنید الان حتی تو روستا تراشکار میتونه به خوبی قطعات پیکان رو بسازه!!!
اما بدیش عقب موندن از دنیاس که با بروز رسانی ها وتولید نسل های متعدد باید جلو افتاد
ویه نکته هست اینم اینه که زمانی که پراید اومد یه ماشین لوکس برا افراد ثروتمند بود
الان شده یه ماشین برای افراد فقیر جامعه
یعنی تو ایران اونقدر یه ماشینو تولید میکنن تا تبدیل به وانت حمل خاک بشه…
مردیم از خوشی
۲۰ آذر ۱۴۰۱پراید لوکس بود ؟
چطور با آزاد شدن واردات کیفیت خودرو های ملی بالا میره ؟
ایم حرف درست بود ۲۰ سال پیش نه الان
درضمن چه فایده واردات آزاد باشه وقتی قراره
سه برابر قیمت واقعی بهمون فروخته بشه
همین حالا چینی مونتاژی ۲۰ هزار دلاره بالا ۴۰ هزار تو ایران فروخته میشه وای به حال واردات
راه نجات ما فقط یک راهه
shayan1renault
۲۱ آذر ۱۴۰۱پراید زمان خودش لوکس بود
اگه یکم فکر کنی میفهمی که واردات باعث رقابت میشه ورقابت باعث پیشرفت
۲۰هزار دلار سه برابرش۶۰هزار دلار میشه نه۴۰ هزار دلار
بازار ازاد باشه همه چی حله البته نه ازاد به نفع پژو پارس..
mercedesbenz
۲۲ آذر ۱۴۰۱با همین جمله پراید لوکسه سوادتون از دنیای خودرو مشخص شد ، لطفا شما که حتی درکی از کلاسبندی ندارین ، نظر تخصصی در مورد وضعیت تولید خودرو در ایران ندین
A1
۲۰ آذر ۱۴۰۱اگه افرادی مثل شما بفهمن که نظرشون نه کار میکنه نه اهمیتی داره خیلی مشکلات اصلا وجود نداشتن که حالا نیاز به این بحثا باشه
بیلمیش
۲۰ آذر ۱۴۰۱بیا پایین
مهردادکمال
۲۰ آذر ۱۴۰۱انگار شما به سیستم و مسئولین خیلی خوش بین هستین
Mustang shelby gt 350
۲۳ آذر ۱۴۰۱سیاسیش نکنید؟ پس چیش بکنیم؟
زیزیگولو
۲۰ آذر ۱۴۰۱مردیم از خوشی تازه کجاشو دیدی؟؟ پراید شد تیبا!!! و تیبا هم شده ساینا و کوییک!!!! و الآنم مراید داره به نوه هاش که ساینا و کوییک هستن میگه : نوه های عزیزم من دیگه آخرای عمرمه پس شما دوتا رو جانشین خودم انتخاب میکنم …. در برابر تحریم مقاوم باشین و هرگز اجازه ندین جنس و قطعه خوب روتون نصب کنن!!!!! هر سال که از عمرتون گذشت چند میلیون بزارین رو قیمتتون تا بتونین وقتی چهل پنجاه ساله شدیین چند صد میلیونی و حتی میلیاردی بشین …. تولیدتون رو انبوه کنین و مطمئن باشین مردم راهی جز خریدنتون ندارن!!!! جوری رفتار کنین که هر روز تو قسمت حوادث روزنامه ها و سایتهای خبری عکستونو همه ببینن!!!!! و آخرش وقتی بالغ شدین بزارین وانت ساینا و وانت کوییکم بزنن …. نوه های عزیزم هیچوقت اسممو فراموش نکنین و راه منو ادامه بدین و مثل من بهترینو نزدیکترین راه واسه رسیدن مردم شریف به خدا باشین و مردم ایرانو به بهشت برین برسونین
مجتبی .
۲۱ آذر ۱۴۰۱ودلیل همش؟؟؟
VIPER
۲۰ آذر ۱۴۰۱جمله آخر به مخاطبان پدال سنگین بود😄😉
DoctoR
۲۰ آذر ۱۴۰۱نیسان از سال 1970 داره تولید میشه روایت داریم وقتی خدا آدم رو آفرید, آدم از خدا پرسید اون چیه خدا گفت نمیدونم منم اومدم اینجا پارک بود
امین
۲۰ آذر ۱۴۰۱دمت گرم.کلی خندیدم
Amir
۲۰ آذر ۱۴۰۱2016 قدیمیه؟!
کامیونای بنز تقریبا صد سال پیش رو هنوز داریم تولید میکنیم تازه تریلی شون کردیم هنوز کار داریم باهاشون
aMiRsHaYaN
۲۰ آذر ۱۴۰۱تهش عالی بود 😂😂😂
ممد ژانگولر
۲۰ آذر ۱۴۰۱با بی ارزشی پول ملی هر چی میشینم فکر میکنم لادای روسیه اسپرتش کنی خوبه ها
من لادا میخوام
Sina
۲۰ آذر ۱۴۰۱آقا میشه یکی بیاد بگه جریان این قیمت گذاری توی بازار چیه
چرا سمندهای ال ایکس ساده دست دوم مدل ۹۱ ۹۲ ۹۳ با کلی کارکرد مثلا ۲۵۰هزارتا قیمتش با سمند ال ایکس های ساده مدل ۹۷ با کارکرد زیر ۱۰۰هزارتا یکیه؟!!
مگه توی مدل های جدید چه بلایی سرش آوردن
کاشکی پدال یه گوشه از سایتش یه جایی رو واسه چت و این چیزها برای تبادل نظرو پرسو جو میگذاشت
اینستا که فعلا اوضاش رو هواست
بیقراق
۲۰ آذر ۱۴۰۱کاملا مشخصه که رسانه های بزرگ جهان از وجود چیزهایی به نام ایران خودرو و سایپا بی خبر هستن
آقای همساده
۲۳ آذر ۱۴۰۱خبر دارن روشون نمیشه چیزی ازینا بگن
علی جردن
۲۰ آذر ۱۴۰۱اگه پژوپارس و ۲۰۶ قدیمی هستن از سال ۷۹ روی خط تولید هستن چرا پس واسه یه قرعه کشی (معلوم نیست برنده شی نشی) صف می کشید؟؟؟؟؟
TESLA
۲۰ آذر ۱۴۰۱داداش مردم دیگه چاره ای ندارن ، تازه همین ۲۰۶ و پارس که از ۲۲ سال پیش تا حالا داره تولید میشه هم برای خیلی ها آرزو شده ، خدا لعنت کنه باعث و بانیش رو 😔
MNM
۲۰ آذر ۱۴۰۱برا این که چیز دیگه ای نیست سوار بشیم مجبوریم به زور مجبوریم این 💩 ها رو سوار شیم
۲۰ آذر ۱۴۰۱سلام ما تو قرعه کشی دنا پلاس صف میکشیم ولی اون آقای ناظر از اسممون خوشش نمیاد و ما رو هیچ وقت برنده نکرد
علی جردن
۲۰ آذر ۱۴۰۱واسه من راناپلاس در اومد خریدم خیلی راضیم اما حیفففففففففففف گیربکس اتوماتیک نزاشتن
TESLA
۲۰ آذر ۱۴۰۱پژو پارس رو نمیدونستم ولی ۴۰۵ جستجو کردم از سال ۱۳۶۸ تو تعداد خیلی کمی از خود فرانسه وارد ایران شد ولی تولیدش به صورت انبوه از سال ۷۲ استارت خورد ( یعنی حدود ۳۰ سال پیش ) و متاسفانه هنوز به صورت صفر کیلومتر توسط فرغون سازان محترم تولید میشه 🤦♂️😂😂🙌
۲۰ آذر ۱۴۰۱از همون موقع که ماشین وارد ایران شد وضعیت همینجوری بود
چه تو دوران شاه چه تو الان
اوموقع شاید به جای ماشینای چینی میومدیم شورلت و… مونتاژ میکردیم
و برای قشر پایین تر پیکان و ژیان آورده بودن
الان همون ژیان و پیکانو اگه سالم نگه داشته باشی ۱۰۰ ملیون بیشتر میارزه
از هر پنج مرد ایرانی دو ایرانی وجود داره که پراید یا تیبا یا کوییک یا.. داره و یه تا ایرانی وجود داره که پژو یا سمند یا ..دارن و یه ایرانی وجود داره که ماشین چینی داره و یه ایرانی بدبخت وجود داره که اصلا ماشین نداره
چه انقلاب بشه چه انقلاب نشه وضعیت خودرو های ما همینه 🤝
حسین
۲۱ آذر ۱۴۰۱علتش سیاست اقتصادی هست ، خودرو و طلا و دلار و مسکن نقدینگی را جمع میکنند
۲۱ آذر ۱۴۰۱نامردا من چی گفتم که کردم ۳۲ تا دیسلایک زدید 😐
AMD
۲۰ آذر ۱۴۰۱اون نیسان اولین خریدارش حضرت آدم بوده 🙂🤣🤣🤣
امیرحسین
۲۰ آذر ۱۴۰۱کمبود برق، کمبود گاز، کمبود شغل، کمبود گوشی موبایل، کمبود مسکن، کمبود خودرو، کمبود هوا، کمبود آب، کمبود گوشت، کمبود انسولین، کمبود آنتی بیوتیک، کمبود پوشک، کمبود بودجه، و از همه مهم تر کمبود عقل و انسانیت و اخلاق…
آقای همساده
۲۳ آذر ۱۴۰۱همشون هست ولی دم دست نیست تو انباره
حسین
۲۱ آذر ۱۴۰۱نیسان ابتدا ۲۰۰۰ و ۴ دنده بود؟
بعداً موتور و گیربکس پاترول را براش گذاشتن؟
مهربد
۲۱ آذر ۱۴۰۱من یک مجله تایم چاپ نیویورک مربوط به سال 1978 دارم که مابین صفحات آن ، آگهی تبلیغاتی نیسان زد – 24 ، هست..!