هفته نامه

کدام برندها در حال حاضر قدیمی‌ترین خودروها را تولید می‌کنند؟

ما همیشه آمار فروش برندها و خودروهای گوناگون، عملکرد محصولات جدید و نظرسنجی‌های کیفیت خودروها را مطالعه می‌کنیم. همواره رقابتی نفس‌گیر بین خودروسازان چینی، آمریکایی، اروپایی، ژاپنی، کره‌ای، هندی، روسی و اخیراً ترکیه‌ای و ویتنامی وجود دارد؛ اما نظر شما درباره متوسط سن خودروهایی که خودروسازان عرضه می‌کنند چیست؟

بر اساس تحقیقی که روی ۷۰۵ خودرو و ۳۰ خودروساز در سراسر جهان انجام شده، تمامی خودروسازان به‌صورت یکسان محصولات خود را نونوار نمی‌کنند. تحلیل‌های موردبحث که شامل اکثر برندهای چینی نیست نشان می‌دهند تسلا دومین برند با قدیمی‌ترین خودروها بین ۲۷ خودروساز مطالعه شده است. اما این تحقیق چگونه انجام شده است؟ محاسبه سن متوسط یک خودرو با حساب کردن تفاوت زمانی ماه دسامبر ۲۰۲۲ و روز معرفی رسمی خودروی تولیدی انجام می‌شود. البته در این محاسبه فیس لیفت ها، به‌روزرسانی‌ها و هرگونه تغییر جزئی و کلی مدنظر نیست و تنها نسل جدید یک خودرو مدنظر است. همچنین خودروهای ریبج شده نیز از مطالعه مستثنا شده‌اند.

برای مثال سومین نسل شورولت مونتانا که هفته پیش معرفی شد جدیدترین خودروی این مطالعه بوده و در نقطه مقابل لادا 4×۴ یا نیوا قرار دارد که از آوریل ۱۹۷۷ تاکنون تولید می‌شود. همان‌طور که انتظار می‌رفت لادا قدیمی‌ترین محصولات را عرضه می‌کند. متوسط سن محصولات این شرکت روسی ۱۸.۹ سال است. علیرغم همکاری‌های چند سال اخیر این شرکت با رنو، لادا از بروکراسی خاص روس‌ها، نبود خلاقیت و تکیه شدید به بازار داخلی رنج می‌برد.

اما نکته سورپرایز کننده اینکه تسلا در رتبه دوم این مطالعه با متوسط سن ۷.۸ سال سبد محصولاتش قرار دارد. البته باید به این نکته اشاره شود که تسلا مدل S اولین بار در مارس ۲۰۰۹ معرفی شد و مدل X نیز سپتامبر ۲۰۱۵ از راه رسید. جدیدترین محصول این شرکت مدل Y است که حدود ۴ سال پیش و در مارس ۲۰۱۹ پرده‌برداری شد. تسلا با فاصله بسیار از دیگران سنگ محک بازار خودروهای برقی به شمار می‌رود و هرسال رکوردهای فروش جدیدی ثبت می‌کند؛ اما همان‌طور که قبلاً نیز گفته شده این خودروساز دنباله‌روی سایر برندهای مطرح در عرضه نسل جدید محصولاتش در بازه زمانی ۶ تا ۸ سال نیست. مدل S کاملاً قدیمی بوده و مخصوصاً وقتی آن را با پورشه تایکان، مرسدس بنز EQE و نیو ET7 مقایسه کنید این سن بالا به چشم خواهد آمد.

اما وضعیت دیگر برندها با محصولات جدیدتر چگونه است؟ برند ژاپنی ایسوزو و ژیپنگ و نیو چین جوان‌ترین محصولات را دارند. سن متوسط محصولات ایسوزو تنها ۲.۶ سال است زیرا فقط دو خودروی سواری دی مکس و MU-X را اخیراً معرفی کرده است. ژیپنگ نیز با چهار محصول و نیو با شش محصول در رده‌های بعدی قرار دارند. از دیگر برندها با محصولات جدیدتر می‌توان به سوبارو، هوندا و هیوندای اشاره کرد. در بین اروپایی‌ها مک لارن و فراری پیشتاز هستند و پس از آن نیز مرسدس بنز، بی ام و و استون مارتین قرار دارند. از طرف دیگر استلانتیس با سن متوسط ۵.۵ سال بالاترین سن متوسط خودروها را داراست.

میهمانان قابل‌احترام

ایران‌خودرو، سایپا، زامیاد و…

اگرچه مطالعه انجام شده شامل خودروسازان یا مونتاژکاران داخلی نیست اما نیم‌نگاهی به سبد محصولات آن‌ها نشان دهنده تولید محصولاتی کاملاً قدیمی با تکنولوژی منسوخ، ایمنی و کیفیت بسیار پایین است. برای مثال می‌توانیم به پژو پارس و ۲۰۶ اشاره کنیم که از سال ۷۹ و ۸۰ در حال تولید هستند. سابقه تولید پراید و مشتقات آن نیز به سال ۷۲ بازمی‌گردد. زامیاد Z24 یا همان نیسان آبی نیز عمری بیشتر از اکثر طرفداران خودرو در پدال دارد!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۴ دیدگاه‌ها

  1. مردیم از خوشی

    ۲۰ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1449 ديدگاه)

    ما همیشه اولیم همیشه
    البته توی چیزای 💩

    توی آلودگی هوا
    توی میزان گمرکی
    توی دلال بازی
    توی بی ارزش بودن پول ملی
    توی اختلاس
    توی ………

    موافقم 175
    مخالفم 9
    1. shayan1renault

      ۲۰ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (1113 ديدگاه)

      سیاسیش نکنین…
      اقا واردات رو ازاد کنن هم خودروی ملی با کیفیت میشه هم ملت راضی

      در این مورد زیاد بودن عمر تولید خودرو خوبه چون قطعاتش راحت گیر میاد شاید باور نکنید الان حتی تو روستا تراشکار میتونه به خوبی قطعات پیکان رو بسازه!!!
      اما بدیش عقب موندن از دنیاس که با بروز رسانی ها وتولید نسل های متعدد باید جلو افتاد
      ویه نکته هست اینم اینه که زمانی که پراید اومد یه ماشین لوکس برا افراد ثروتمند بود
      الان شده یه ماشین برای افراد فقیر جامعه
      یعنی تو ایران اونقدر یه ماشینو تولید میکنن تا تبدیل به وانت حمل خاک بشه…

      موافقم 9
      مخالفم 174
      1. مردیم از خوشی

        ۲۰ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (1449 ديدگاه)

        پراید لوکس بود ؟
        چطور با آزاد شدن واردات کیفیت خودرو های ملی بالا میره ؟
        ایم حرف درست بود ۲۰ سال پیش نه الان
        درضمن چه فایده واردات آزاد باشه وقتی قراره
        سه برابر قیمت واقعی بهمون فروخته بشه
        همین حالا چینی مونتاژی ۲۰ هزار دلاره بالا ۴۰ هزار تو ایران فروخته میشه وای به حال واردات

        راه نجات ما فقط یک راهه

        موافقم 132
        مخالفم 7
        1. shayan1renault

          ۲۱ آذر ۱۴۰۱
          سوابق: (1113 ديدگاه)

          پراید زمان خودش لوکس بود
          اگه یکم فکر کنی میفهمی که واردات باعث رقابت میشه ورقابت باعث پیشرفت
          ۲۰هزار دلار سه برابرش۶۰هزار دلار میشه نه۴۰ هزار دلار
          بازار ازاد باشه همه چی حله البته نه ازاد به نفع پژو پارس..

          موافقم 7
          مخالفم 21
        2. mercedesbenz

          ۲۲ آذر ۱۴۰۱
          سوابق: (527 ديدگاه)

          با همین جمله پراید لوکسه سوادتون از دنیای خودرو مشخص شد ، لطفا شما که حتی درکی از کلاسبندی ندارین ، نظر تخصصی در مورد وضعیت تولید خودرو در ایران ندین

          موافقم 22
          مخالفم 2
      2. A1

        ۲۰ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (254 ديدگاه)

        اگه افرادی مثل شما بفهمن که نظرشون نه کار میکنه نه اهمیتی داره خیلی مشکلات اصلا وجود نداشتن که حالا نیاز به این بحثا باشه

        موافقم 53
        مخالفم 14
      3. بیلمیش

        ۲۰ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (36 ديدگاه)

        بیا پایین

        موافقم 51
        مخالفم 4
      4. مهردادکمال

        ۲۰ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (1986 ديدگاه)

        انگار شما به سیستم و مسئولین خیلی خوش بین هستین

        موافقم 38
        مخالفم 2
      5. Mustang shelby gt 350

        ۲۳ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (11 ديدگاه)

        سیاسیش نکنید؟ پس چیش بکنیم؟

    2. زیزیگولو

      ۲۰ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (6036 ديدگاه)

      مردیم از خوشی تازه کجاشو دیدی؟؟ پراید شد تیبا!!! و تیبا هم شده ساینا و کوییک!!!! و الآنم مراید داره به نوه هاش که ساینا و کوییک هستن میگه : نوه های عزیزم من دیگه آخرای عمرمه پس شما دوتا رو جانشین خودم انتخاب میکنم …. در برابر تحریم مقاوم باشین و هرگز اجازه ندین جنس و قطعه خوب روتون نصب کنن!!!!! هر سال که از عمرتون گذشت چند میلیون بزارین رو قیمتتون تا بتونین وقتی چهل پنجاه ساله شدیین چند صد میلیونی و حتی میلیاردی بشین …. تولیدتون رو انبوه کنین و مطمئن باشین مردم راهی جز خریدنتون ندارن!!!! جوری رفتار کنین که هر روز تو قسمت حوادث روزنامه ها و سایتهای خبری عکستونو همه ببینن!!!!! و آخرش وقتی بالغ شدین بزارین وانت ساینا و وانت کوییکم بزنن …. نوه های عزیزم هیچوقت اسممو فراموش نکنین و راه منو ادامه بدین و مثل من بهترینو نزدیکترین راه واسه رسیدن مردم شریف به خدا باشین و مردم ایرانو به بهشت برین برسونین

      موافقم 52
      مخالفم 1
    3. مجتبی .

      ۲۱ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (1231 ديدگاه)

      ودلیل همش؟؟؟

      موافقم 13
      مخالفم 1
  2. VIPER

    ۲۰ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (2622 ديدگاه)

    جمله آخر به مخاطبان پدال سنگین بود😄😉

    موافقم 87
    1. DoctoR

      ۲۰ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (1037 ديدگاه)

      نیسان از سال 1970 داره تولید میشه روایت داریم وقتی خدا آدم رو آفرید, آدم از خدا پرسید اون چیه خدا گفت نمیدونم منم اومدم اینجا پارک بود

      موافقم 83
      مخالفم 2
      1. امین

        ۲۰ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (464 ديدگاه)

        دمت گرم.کلی خندیدم

        موافقم 46
        مخالفم 2
  3. Amir

    ۲۰ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (113 ديدگاه)

    2016 قدیمیه؟!
    کامیونای بنز تقریبا صد سال پیش رو هنوز داریم تولید می‌کنیم تازه تریلی شون کردیم هنوز کار داریم باهاشون

    موافقم 81
    مخالفم 2
  4. aMiRsHaYaN

    ۲۰ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (459 ديدگاه)

    تهش عالی بود 😂😂😂

    موافقم 57
    مخالفم 1
  5. ممد ژانگولر

    ۲۰ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (4149 ديدگاه)

    با بی ارزشی پول ملی هر چی میشینم فکر میکنم لادای روسیه اسپرتش کنی خوبه ها
    من لادا میخوام

    موافقم 15
    مخالفم 26
  6. Sina

    ۲۰ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (831 ديدگاه)

    آقا میشه یکی بیاد بگه جریان این قیمت گذاری توی بازار چیه
    چرا سمندهای ال ایکس ساده دست دوم مدل ۹۱ ۹۲ ۹۳ با کلی کارکرد مثلا ۲۵۰هزارتا قیمتش با سمند ال ایکس های ساده مدل ۹۷ با کارکرد زیر ۱۰۰هزارتا یکیه؟!!
    مگه توی مدل های جدید چه بلایی سرش آوردن

    کاشکی پدال یه گوشه از سایتش یه جایی رو واسه چت و این چیزها برای تبادل نظرو پرسو جو میگذاشت
    اینستا که فعلا اوضاش رو هواست

    موافقم 47
    مخالفم 3
  7. بیقراق

    ۲۰ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (53 ديدگاه)

    کاملا مشخصه که رسانه های بزرگ جهان از وجود چیزهایی به نام ایران خودرو و سایپا بی خبر هستن

    موافقم 46
    مخالفم 1
    1. آقای همساده

      ۲۳ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (100 ديدگاه)

      خبر دارن روشون نمیشه چیزی ازینا بگن

  8. علی جردن

    ۲۰ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (2123 ديدگاه)

    اگه پژوپارس و ۲۰۶ قدیمی هستن از سال ۷۹ روی خط تولید هستن چرا پس واسه یه قرعه کشی (معلوم نیست برنده شی نشی) صف می کشید؟؟؟؟؟

    موافقم 45
    مخالفم 6
    1. TESLA

      ۲۰ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (1248 ديدگاه)

      داداش مردم دیگه چاره ای ندارن ، تازه همین ۲۰۶ و پارس که از ۲۲ سال پیش تا حالا داره تولید میشه هم برای خیلی ها آرزو شده ، خدا لعنت کنه باعث و بانیش رو 😔

      موافقم 57
      مخالفم 5
    2. MNM

      ۲۰ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (20 ديدگاه)

      برا این که چیز دیگه ای نیست سوار بشیم مجبوریم به زور مجبوریم این 💩 ها رو سوار شیم

      موافقم 42
      مخالفم 4
    3. ۲۰ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (4900 ديدگاه)

      سلام ما تو قرعه کشی دنا پلاس صف میکشیم ولی اون آقای ناظر از اسممون خوشش نمیاد و ما رو هیچ وقت برنده نکرد

      موافقم 13
      مخالفم 8
      1. علی جردن

        ۲۰ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (2123 ديدگاه)

        واسه من راناپلاس در اومد خریدم خیلی راضیم اما حیفففففففففففف گیربکس اتوماتیک نزاشتن

        موافقم 6
        مخالفم 20
  9. TESLA

    ۲۰ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    پژو پارس رو نمیدونستم ولی ۴۰۵ جستجو کردم از سال ۱۳۶۸ تو تعداد خیلی کمی از خود فرانسه وارد ایران شد ولی تولیدش به صورت انبوه از سال ۷۲ استارت خورد ( یعنی حدود ۳۰ سال پیش ) و متاسفانه هنوز به صورت صفر کیلومتر توسط فرغون سازان محترم تولید میشه 🤦‍♂️😂😂🙌

    موافقم 39
    مخالفم 4
  10. ۲۰ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (4900 ديدگاه)

    از همون موقع که ماشین وارد ایران شد وضعیت همینجوری بود
    چه تو دوران شاه چه تو الان
    اوموقع شاید به جای ماشینای چینی میومدیم شورلت و… مونتاژ میکردیم
    و برای قشر پایین تر پیکان و ژیان آورده بودن
    الان همون ژیان و پیکانو اگه سالم نگه داشته باشی ۱۰۰ ملیون بیشتر میارزه
    از هر پنج مرد ایرانی دو ایرانی وجود داره که پراید یا تیبا یا کوییک یا.. داره و یه تا ایرانی وجود داره که پژو یا سمند یا ..دارن و یه ایرانی وجود داره که ماشین چینی داره و یه ایرانی بدبخت وجود داره که اصلا ماشین نداره
    چه انقلاب بشه چه انقلاب نشه وضعیت خودرو های ما همینه 🤝

    موافقم 7
    مخالفم 47
    1. حسین

      ۲۱ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (3001 ديدگاه)

      علتش سیاست اقتصادی هست ، خودرو و طلا و دلار و مسکن نقدینگی را جمع میکنند

      موافقم 4
      مخالفم 6
    2. ۲۱ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (4900 ديدگاه)

      نامردا من چی گفتم که کردم ۳۲ تا دیسلایک زدید 😐

      موافقم 2
      مخالفم 9
  11. AMD

    ۲۰ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (249 ديدگاه)

    اون نیسان اولین خریدارش حضرت آدم بوده 🙂🤣🤣🤣

    موافقم 38
    مخالفم 4
  12. امیرحسین

    ۲۰ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (157 ديدگاه)

    کمبود برق، کمبود گاز، کمبود شغل، کمبود گوشی موبایل، کمبود مسکن، کمبود خودرو، کمبود هوا، کمبود آب، کمبود گوشت، کمبود انسولین، کمبود آنتی بیوتیک، کمبود پوشک، کمبود بودجه، و از همه مهم تر کمبود عقل و انسانیت و اخلاق…

    موافقم 26
    مخالفم 2
    1. آقای همساده

      ۲۳ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (100 ديدگاه)

      همشون هست ولی دم دست نیست تو انباره

      موافقم 3
      مخالفم 1
  13. حسین

    ۲۱ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (3001 ديدگاه)

    نیسان ابتدا ۲۰۰۰ و ۴ دنده بود؟
    بعداً موتور و گیربکس پاترول را براش گذاشتن؟

    موافقم 15
    مخالفم 1
  14. مهربد

    ۲۱ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (320 ديدگاه)

    من یک مجله تایم چاپ نیویورک مربوط به سال 1978 دارم که مابین صفحات آن ، آگهی تبلیغاتی نیسان زد – 24 ، هست..!

    موافقم 10
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا