اکثر مالکان خودروهای برقی و کارشناسان دنیای خودرو معتقدند فاصله قابلتوجهی بین شعاع حرکتی اعلامی خودروسازان، تخمینهای EPA و میزان مشاهده شده در دنیای واقعی وجود دارد. مطالعه جدید انجام شده درباره هزاران دستگاه از خودروهای تسلا چنین چیزی را ثابت میکند.
یک کمپانی خریدوفروش خودرو با نام Recurrent Auto دادههای مربوط به بیش از ۱۲ هزار خودروی تسلا و ۳۶۰ هزار سیکل شارژ آنها را به همراه بازخوردهای رانندگان محصولات این برند جمعآوری کرده است. این شرکت میگوید شعاع حرکتی نمایش داده شده در پشت آمپر خودرو (قبل از تعیین مقصد) مواردی همچون دما و الگوی رانندگی را در نظر نمیگیرد. در دمای پایینتر از منفی ۱ درجه سانتیگراد، تسلا مدل Y شعاع حرکتی متوسطی برابر با ۴۵ درصد تخمینهای EPA را داشته است؛ اما در دماهای گرمتر یعنی بین ۲۱ تا ۳۲ درجه سانتیگراد این اختلاف کمتر میشود و مدل Y میتواند بیش از ۶۰ درصد تخمینهای EPA را پوشش دهد. این آمار و ارقام بر اساس بررسی ۳۳۳۲ دستگاه خودرو بهدست آمدهاند. دادههای مربوط به تسلا مدل S نیز نتایج مشابهی را نشان میدهد. در دماهای پایینتر این سدان برقی بیش از ۵۰ درصد شعاع حرکتی تخمینی را از دست میدهد اما در دماهای بالاتر حدود ۶۰ درصد شارژ باتری را حفظ میکند.
اسکات چیس مدیرعامل Recurrent Auto در تستی جداگانه فهمید حداکثر شعاع حرکتی تسلا مدل Y سال ۲۰۲۱ خود در ماههای گرم سال ۴۰۵ کیلومتر است درحالیکه EPA در تخمینهای خود این رقم را ۵۲۵ کیلومتر اعلام کرده بود. در ماههای سردتر سال یعنی دسامبر و ژانویه شعاع حرکتی واقعی خودرو به ۳۰۲ و ۳۱۵ کیلومتر کاهش یافته است. دادهها همچنین نشان میدهند فاصله بین شعاع حرکتی واقعی و تخمینی در خودروی شورولت بولت برقی نسبتاً کم اما در فورد موستانگ مک ای زیاد است. چیس با انتشار بیانیهای میگوید:
مالکان خودروهای برقی میدانند که شعاع حرکتی خودروهایشان در دماهای سرد و گرم کاهش مییابد اما آنها چنین چیزی را روی داشبورد خودرو نمیبینند. واقعیت این است که قوانین فیزیک شامل حال تسلا نیز میشوند و از این نظر اختلاف چندانی بین این برند و دیگر شرکتها نیست
مقایسه شعاع حرکتی تسلا مدل Y و S در شرایط واقعی و تخمین EPA
البته باید گفت نتایج به دست آمده در خودروهای برقی مجهز به پمپهای گرمایی و سیستمهای مدیریت گرمای پیشرفته بهتر است. تمامی محصولات جدید تسلا بصورت استاندارد از پمپ گرما استفاده میکنند. این سیستم گرمای تولیدی باتری را حفظ و از آن برای گرمای کابین، بهینهسازی سرعت شارژ و بهبود شعاع حرکتی خودرو استفاده میکند. شرکت یاد شده میگوید تستهای تخمین شعاع حرکتی EPA در آزمایشگاههایی با دمای کنترل شده انجام میشوند و سرعت خودروها نیز از ۹۶ کیلومتر در ساعت فراتر نمیرود. تستهای این موسسه همچنین اجازه تنظیمات مدنظر خودروسازان را میدهد که میتواند نتایج نادرستی در بر داشته باشد.
مقایسه شعاع حرکتی شورولت بولت و فورد موستانگ مک ای در شرایط واقعی و تخمین EPA
در دنیا روشها و استانداردهای گوناگونی برای تخمین شعاع حرکتی خودروها وجود دارد اما سیکل تست EPA در آمریکا واقعبینی بیشتری نسبت به استاندارد WLTP اروپا دارد. تستهای WLTP معمولاً ۲۲ درصد بیشتر از EPA شعاع حرکتی را اعلام میکنند. همچنین استاندارد NEDC چین نیز بین این سه روش خوشبینترین روش محسوب میشود و ارقام اعلامی آن ۳۵ درصد بیشتر از EPA است. به عنوان سخن پایانی باید گفت فاکتورهای زیادی روی شعاع حرکتی خودروهای برقی وجود دارند که علاوه بر دمای محیط و الگوی رانندگی میتوان به سرعت باد، تغییرات ارتفاع، نوع و شیب مسیر، کیفیت لاستیکها، عمر باتری، الگوی شارژ و… اشاره کرد.
مجتبی .
۷ مرداد ۱۴۰۲بله برقیها هنوز مجهولات زیادی دارن وبا استفاده بیشتر ازده سال وسیصد هزار کیلومتر عیار واقعیشون دست مردم وکارخونه ها میاد واون موقع بهتر میشه قضاوت کرد. هنوز فکرکنم راننده خودروهای برقی ناخودآگاه ویا آگاهانه دراستفاده از بخاری وکولروتهویه مطبوع دقت بیشتری نصبت به درونسوزها انجام میدن واگه بخوان مثل بعضیا که درحالت توقف هم چون هوای ماشین گرم یا سرد نشه بخاری وکولر روروشن میزارن درحالیکه خودشون بیرون ماشین هستن اختلافها خیلی بیشتر میشه. اما فکر میکنم این خوبه که برقیها باعث میشن نصبت به بعضی رفتارهامون تجدید نظر کنیم.
حسن خان
۸ مرداد ۱۴۰۲همین جوری توی ایران راننده ها برای روشن کردن چراغ ماشین دستشون میلرزه. وای به روزی که ماشین برقی هم سوار بشن
Ehsan
۷ مرداد ۱۴۰۲اون برقیایی که به شعاع و سرعت شارژ خوبی رسیدن الان باید روی سیستم پمپ گرما و سرما تمرکز کنن که بتونن با این فرایند تاثیر دمًا رو باتری مقابله کنن.این میتونه تبدیل بشه به برگه برنده برای اون برندی که بهش میرسه
Tesla
۷ مرداد ۱۴۰۲از بنزینی که خیلی بهتره !!! الکتریکی ها فقط توی هوا خیلی سرد یا خیلی گرم ( مثلا ۲۰ درجه زیر صفر یا ۴۰ درجه بالای صفر ) افت شعاع حرکتی میدن ، در صورتی که درونسوز ها علاوه بر هوا سرد و گرم ، در سربالایی ها ، سر پایینی ها ، جاده های سنگلاخی و … خودشون رو خراب میکنن !! یه آشغالی مثل ماکسیما با موتور ضعیف ۲۰۰ اسبی ، تو تابستون امکان نداره زیر ۲۰ لیتر سیکل ترکیبی بده پس با یه باک ۶۰ لیتری حداکثر بتونه ۳۰۰ کیلومتر بره که این یعنی از ۸۰ درصد الکتریکی های امروز شعاع حرکتی کمتری داره 🤣🤣 حالا میگین ماکسیما ۶ سیلندر ولی در مورد لگن های داخلی مثل پرشیا یا ۴۰۵ چی میگید که ۵ سال از عمرشون بگذره ، صدی ۲۵ – ۳۰ لیتر رو شاخشون و این یعنی باهاشون ۲۰۰ کیلومتر هم نمیتونی بری !! تا ۳ سال دیگه که نسل جدید باتری های تسلا رونمایی بشه ( حالت جامد ) : دستیابی به شعاع حرکتی ۱۵۰۰ براشون مثل آب خوردن ، حالا یه هیبریدی یا هیدروژنی بهم بگو که بتونه اینقدر بره ( تازه این ۱۵۰۰ کیلومتر سرشار از لذت رانندگی محض و شتاب محشر میشه نه مثل آشغال های درونسوز که باید بهشون فشار بیاری تا راه برن ) !!
مهدی
۷ مرداد ۱۴۰۲چرا فکر میکنی سربالایی یا بار اضافه رو درونسوز تاثیر داره اما روی برقی تاثیر نداره؟! برقی یا بنزینی بودن چه ربطی به جاده سنگلاخی داره این رو دقیقا از کجات درآوردی ؟ الان که گفتی جاده سنگلاخی و لذت سرشار رانندگی من یه چیزی رو تصور کردم ترجیح میدم تو خارج جاده صدای نعره موتور رو بشنوم تا اینکه صدای پلاستیک های خشک کابین یه خودرویی مثل تسلا مغزمو اذیت کنه
RIO
۷ مرداد ۱۴۰۲میشه بفرمائید ماکسیما چرا آشغاله؟؟؟؟
مجتبی .
۷ مرداد ۱۴۰۲شما اصلا خوندی تسلا جان؟؟داره میگه تودمای یک درجه سانتیگراد فقط ۴۵ درصد ازبرد ادعایی روداره بعد شما میگی زیر بیست وسی؟؟ بخوایم نخوایم برقیها همه گیر میشن ومعلوم نیست چه مدت درصدر بمونن ولی تعصبات عجیب غریب لازم ندارن. خداروشکر سهامدار تسلا نیستی وگرنه فکرکنم تاالآن حکم محاربه نصف کاربرای پدال روداده واجراء کرده بودی.
علی
۷ مرداد ۱۴۰۲کلیات حرفت را قبول دارم ولی آمارت درست نبود خیلی غلو کردی!!!
بهزاد
۷ مرداد ۱۴۰۲اینو باید به تحلیلگر مطرح وال استریت نشون بدی که فکر میکنه ماشین های تسلا در بهره وری از همه بهترن.
اگر قوانین محدود کننده نبود شانس برقی ها برای موفقیت نزدیک صفر بود.
حتما الان برخی دوستان با خودشون میگن مجلات این همه تست زدن چرا همچین تفاوتی نبوده و کلی هم جایزه میدن و کافیه به همین آمارها استناد بشه که چگونه مجلات با تولیدکنندگان هماهنگند و هر چی باشه اونها هم خرج و مخارج دارند.
فکر کنم در دنیا نزدیک ۲ میلیون ایستگاه شارژ ساخته و کلا ۲۰ هزارتا برای تسلاست و چند وقت پیش تسلا در چین ایستگاه های خودش را به روی رقبا باز کرد و ۲۰ تا مجله براش پنجاه خط نوشتن که مصرف کنندگان چینی از این به بعد میتونن از تکنولوژی تسلا بهره مند شوند در حالی که از مجموع ۱میلیون و ۲۰۰ هزار ایستگاه حدود ۱۶۰۰ ایستگاه به تسلا تعلق داشت و شاید بسیاری از مالکان خودرو در چین تا آخر عمرشون یک ایستگاه تسلا را نبینند اما رسانه میتونه کاری کنه که یک اتفاق پیش پا افتاده مهم جلوه کنه.
Car love
۷ مرداد ۱۴۰۲چون ژاپن تو برقی از همه دنیا عقب مونده فناش یهو شدن ضد برقی،حالا اگه همین جاپون جای تسلا یا بقیه میبود جای اینکه بیای هی ۱۰۰ خط بنویسی برقی رو دیس کنی بنزین رو دیس میکردی.اگه قرار به اینه که بگی مجلات و اون کسایی که تو یوتیوب مالک برقی هستن ویدیو میگیرن پول بهشون میدن از طرف برند های برقی پس میشه گفت این کمپانی که این گزارش رو داده هم پول گرفته از طرف برندایی که توی برقی عقب موندن و درجا میزنن! اگه به پول گرفتنه!
فعلا که جاپونت افتاده رو دور مدیر عامل عوض کردن
بهزاد
۷ مرداد ۱۴۰۲وقتی شما متوجه نشدی الان توضیح بدم میشی؟
زمانی که ژاپنی ها رفتن برای ساخت باتری ماشین خیلی ها این کار رو هدر رفت سرمایه میدونستن اما پاناسونیک و gs yuasa و… اینکارو کردن یا زمانی که TDK ژاپن رفت ۱۵ درصد CATL چین را خرید و کلی دانش فنی در اختیارشون گذاشت برای دل خودشون نبود و آینده را میدیدن.
این گزارش یک آماره نه تست یک نویسنده یا یوتیوبر.
ما نه مجیز گوی شرکتی هستیم نه با شرکتی دشمنی داریم و هنوز اول راه برقی هاست و فقط جواب مجیزگویانی که هزاران بار اینجا میگفتن تسلا سالها از رقبا جلوتره و بردی که با فلان میزان باتری بدست میاره از سایرین بهتره دادیم و الانم شما میتونی صبر کنی تا ورود رقبا را ببینی و احتمالا بر تهیج و خشمت اضافه هم بشه.
محمد
۷ مرداد ۱۴۰۲کولر بگیری بردش کم میشه ، بخاری روشن کنی یا اصلا فقط تو هوای سرد رانندگی کنی بازم بردش کم میشه ، سربالایی ، اتوبان با سرعت بالا و…. نمیگم ماشین های برقی بدن اتفاقا برای شهر عالین ولی چرا وقتی میشه کلی ماشین بنزینی خوب خرید ، آدم بره سمت فناوری که هنوز چند سال جای کار داره مشکلاتش برطرف بشه؟
مجتبی .
۷ مرداد ۱۴۰۲برای ما خرید ماشین برقی شاید ریسک بزرگی باشه ولی در کشورهای بهتر ازما پولش چندان زیاد نیست که بخواد زندگی طرف رو تحت تاثیر قرار بده. یک ماشین لیزینگ میکنن با چند سال شارژ رایگان هم فاله هم تماشا اما برای ما توخرید همین داغونایی که موجوده هم باید کای دقت کنیم که سرمایه مون دود نشه.
TRD PRO
۷ مرداد ۱۴۰۲باید برقی سازی با شیب ملایم تری صورت میگرفت
الان بهترین گزینه هیبرید ها هستن
تا تکنولوژی برقیا کم کم به تکامل برسه و مشکلاتشون مشخص بشه یه چن سالی طول میکشه .
اما چه میشه کرد از قدرت پول و سرمایه ، تبلیغات و رسانه و شومن های بزرگی که این عرصه رو راه انداختن .
Yasin
۷ مرداد ۱۴۰۲دنیا هنوز ۱۰۰ سال مونده تا به ماشین برقی عادت کنه..
مجتبی .
۷ مرداد ۱۴۰۲آقای برادر ناتنی ایلان جون من ازاوایل دهه هفتاد که ۴۰۵ فرانسوی دیدم تا الآن هیچکدوم مصرف بیست وسی نداشتن. چراعزیز برای قبولوندن نظرت به دروغ متوسل میشی.
محمد
۷ مرداد ۱۴۰۲کاربر Teslaانقدر از این برقی ها دفاع نکن!
اول و آخر این برقی ها جایگزین خودرو های امروزی میشن،پس دفاع کردن نداره!
Alireza
۷ مرداد ۱۴۰۲درون سوز ها در ترافیک و حالت سکون تنها انرژی هدر میدهند
مجتبی .
۷ مرداد ۱۴۰۲آره ولی اگه هیبریدی باشن توترافیک میره روی برق ودیگه اتلاف انرژی ندارن ظمن اینکه سیستم استارت استپ خیلی ازمشکل رورفع میکنه.
BMW
۷ مرداد ۱۴۰۲حیف دنیا واقعا