صنعت ساخت خودروهای عملکرد بالا ازجمله خودروهای اسپرت و سوپرخودروها سرعت پیشرفت بالایی دارد. مهندسان و طراحان در این بخش، همواره درحال جابهجایی مرزهای صنعت هستند تا به چیزی فراتر از داراییهای موجود برسند. هر خودرو در نوع خود متفاوت است اما برخی از آنها به فناوریهایی مجهز شدهاند که دنیای امروزی خودروها را تشکیل میدهند. در این مقاله، به شرح مختصر ۱۰ مورد از برترین این اختراعها میپردازیم:
۱. جعبهدنده ZF 8HP
زمان عرضه | سال ۲۰۰۹ |
عرضهکننده | بامو 760Li |
اگر تصور میکنید که جعبهدندههای دوکلاچی نخستین فناوری بودند که مبدلهای قدیمی گشتاور را بازنشسته کردند، کمی در اشتباه هستید. شرکت هم ZF (مخفف Zahnradfabrik Fierdrichshafen) ایدههایی در این زمینه داشته است. این شرکت در ابتدا به تولید چرخدنده برای «زپلینز» میپرداخت، جعبهدندهای کوچک و ۸ سرعتی با ۴ چرخدنده سیارهای، سه کلاچ و دو ترمز تولید کرد. این سیستم قادر بود تا تنها با اختلاف ۲۰۰ میلیثانیه به تعویض دنده بپردازد. جعبهدنده ZF بهحدی نرم و روان کار میکرد که جعبهدندههای DCT دربرابرش مانند سیستمی کهنه جلوه میکردند.
جعبهدنده ZF 8HP با قابلیت تطبیق با خودروهای دیفرانسیل عقب یا چهارچرخ محرک، قادر به راندن خودروهایی در محدوده گشتاور ۲۲۰ تا ۱۰۴۴ نیوتن متر بود. خودروسازانی چون آئودی و بامو نیز در مدلهای RS5 و M5 بهجای جعبهدندههای DCT از آن استفاده کردند. درست است که طول اضافهتر در مبدلهای گشتاور باعث عملکرد بهتر در خودروهای موتورمیانی عملکرد بالا میشود اما در کاربردهای دیگر و جایی که سخن از تعویض دنده سریع باشد، جعبهدنده ZF همچنان بهعنوان پرچمدار میدرخشد.
۲. تویین توربو تناوبی
زمان عرضه | سال ۱۹۸۶ |
عرضهکننده | پورشه |
با وجود اینکه تاریخچه ساخت توربوهای متصل به اگزوز به ۱۹۰۵ بازمیگردد و سیستم تزریق اجباری موازی-تناوبی نیز تا پیش از ورود جتها در صنعت هوانوردی مورداستفاده قرار میگرفت اما این پورشه بود که در سال ۱۹۸۶، با همکاری «KKK» به ساخت نخستین مجموعه تناوبی در صنعت خودرو کرد.
سیستم توربوشارژ KKK برخلاف مدلهای گذشته تویین توربو (که در فشارهای بالا هر دو و در فشارهای پایین تنها یکی از آنها مورد استفاده قرار میگرفت)، تا دور 4000rpm توسط یکی از توربوها و پس از آن، توسط دیگری مدیریت میشد. این فناوری که پورشه نخستینبار از آن در مدل ۹۵۹ استفاده کرد، تاخیر توربو را از میان برمیداشت و باعث افزایش راندمان میشد.
۳. آیرودینامیک فعال
زمان عرضه | سال ۱۹۸۶ |
عرضهکننده | پورشه |
در این مقاله قصد نداریم تمام ویژگیهای ۹۵۹ را بهعنوان اختراعات برتر معرفی کنیم اما جا دارد از نخستین سیستم تنظیم ارتفاع خودکار در این خودرو استفاده شده بود، یادی کنیم. پس از آن، خودروهایی چون فولکسواگن کورادو ۱۹۸۸ با بالچه فعال عقب و میتسوبیشی 3000GT مدل ۱۹۹۰ با بالچه فعال عقب و جلو معرفی شدند. با ورود به قرن ۲۱ میلادی نیز شاهد معرفی خودروهایی چون پاگانی هوایرا یا زنوو TSR-S بودیم که یکی به چهار پنل متحرک بدنه و دیگری، به بالچهای با ۳ درجه آزادی مجهز بود.
نمونه مشهور دیگر آیرودینامیک فعال، سیستم ALA لامبورگینی است که نخستینبار در مدل اوراکان پرفورمانته معرفی شد. این سیستم با استفاده از جهتدهی به جریان باد به کنترل مجزای نیروی عمودی موجود بر هر چرخ میپرداخت. دلیل اصلی سریعتر بودن پرفورمانته نسبتبه مدلهای بهروزتری چون اوراکان Evo نیز همین است. سیستم آیرودینامیک فعال در کنار افزایش عملکرد خودرو در کاربردهای اینچنینی، به افزایش بهرهوری و بهبود مصرف سوخت نیز کمک شایانی میکند.
۴. دیفرانسیل الکترونیکی جهتدهی گشتاور
زمان عرضه | سال ۱۹۹۶ |
عرضهکننده | میتسوبیشی |
«کنترل فعال محور Y» که میتسوبیشی آن را در سال ۱۹۹۶ و در مدل لنسر Evo iV GSR رونمایی کرد، در نوع خود یک انقلاب به حساب میآمد. این سیستم با استفاده از کلاچ خیس الکترونیکی خود مشخص میکرد که کدام چرخ سهم بیشتری از گشتاور را دارد. بهخاطر عملکرد این دیفرانسیل، گشتاور در هنگام کمفرمانی به چرخهای بیرونی فرستاده میشد. در باقی لحظات نیز سیستم با بررسی وضعیت، تصمیم میگرفت که کدام چرخ به گشتاور بیشتر یا کمتری نیاز دارد و براساس آن، ورودی هر چرخ را تنظیم میکرد.
امروزه در خودروهایی چون فورد فوکوس RS و مرسدسبنز A45 S AMG مجهز به سیستم 4Matic پلاس، شاهد فرستادن بخش زیادی از گشتاور به چرخهای عقب یا حتی یک چرخ بهخصوص هستیم (مورد دوم در حالت دریفت فعال میشود).
۵. بهروزرسانیهای از راه دور (OTA)
زمان عرضه | سال ۲۰۰۹ |
عرضهکننده | جنرال موتورز |
شاید بسیاری همچون ایلان ماسک تصور کنند که تسلا مدل S نخستین خودرویی باشد که بهروزرسانیهای سیستمی را از راه دور دریافت میکند اما حقیقت چیز دیگری است. شرکت جنرال موتورز نخستینبار در سال ۲۰۰۹ با معرفی «پلتفرم نبوغ خودرو» موفق به بهروزرسانی سیستم خودرو از راه دور شد.
با وجود گذشته بیش از یک دهه از ورود این فناوری به بازار، خودروسازان با وجود فرستادن بهروزرسانیهای نرمافزاری متعدد (موسوم به SOTA) به خودروهایشان، هنوز هم از تمام گنجایش آن استفاده نکردهاند. در سوی دیگر، شرکتهایی چون تسلا و نیو، با استفاده از این دسته بهروزرسانیها به بهبود عملکرد سختافزاری خودرو خود نیز میپردازند (FOTA).
بیشتر خودروسازان هنوز ۳ تا ۴ سال با استفاده از پتانسیل کامل بهروزرسانیهای FOTA فاصله دارند؛ برای نمونه، مرسدسبنز برای استفاده از سیستم جدید خود باید تا سال ۲۰۲۴ منتظر بماند. درکل، استفادهها و کاربردهای بهروزرسانیهای از راه دور بیشمار است.
۶. کنترل پایداری
زمان عرضه | سال ۱۹۹۵ |
عرضهکننده | بامو و مرسدسبنز |
بگذارید به دورهای که هنوز خبری از سیستم کنترل پایداری نبود، نگاهی داشته باشیم. فراری F40 و پورشه ۹۹۶ GT2 بهترتیب با ۵۷۰ و ۵۹۶ اسب بخار قدرت نمونههای خوبی هستند. این خودروها تعریفی از نهایت مهندسی بودند؛ چراکه در آن زمان حدی برای قدرتمندتر کردن خودروهای دیفرانسیل عقب وجود داشت. اگر پا را از آن حد فراتر میگذاشتید، خودروتان غیرقابل راندن میشد.
امروزه داستان متفاوت است. میتوانید پشت فرمان یک فراری ۲۹۶ GTB با ۸۳۰ اسب بخار قدرت بنشینید و نگرانی از بابت حادثه هم نداشته باشید. بخش بزرگ این آرامش خاطر به لطف سیستم کنترل پایداری خودرو میسر شده است. استفاده از این سیستم بهقدری رایج شده است که حتی گوردون موری هم برای ساخت سوپرخودروهای وحشی خود از آن بهره برده است. ریشه این سیستم به سال ۱۹۹۵ در مرسدسبنز و بامو بازمیگردد تا درنهایت با محصولاتی چون «حالت پویای چسبنده M» از بامو و «کنترل لغزش جانبی» از فراری کامل شد.
۷. سیستم پایش فشار باد لاستیک
زمان عرضه | سال ۱۹۸۶ |
عرضهکننده | پورشه |
سیستم پایش فشار باد لاستیک موسومبه TPMS، ریشه خود را در سال ۱۹۸۶ پیدا میکند. این سیستم برای خودروهای اسپرت، سوپرخودروها و ابرخودروها کاربردی حیاتی دارد؛ چراکه راننده باید از امنیت لاستیکهای خود بهخوبی آگاه باشد. در نوع غیرمستقیم، TPSM از الگوریتمها و الگوهایی خاص مبنیبر سرعت چرخ و دادههای محورها استفاده میکند تا به فشار باد لاستیک پی ببرد. در خودروهای مجهز به TPSM مستقیم نیز، یک سنسور فشار درون لاستیک وجود دارد که اطلاعات را به راننده ارائه میکند.
پایش فشار باد در کنار جلوگیری از خطرهای احتمالی، با آگاهسازی راننده به افزایش عمر لاستیک نیز کمک میکند.
۸. میشلین C3M
زمان عرضه | سال ۱۹۹۴ |
عرضهکننده | میشلین |
در سال ۱۹۹۴، میشلین نحوه ساخت تایر را بهکلی متحول کرد. تولید تایر پیش از مدل C3M، متکی به مراکز بزرگ تولید انبوه بود که نیازمند سرمایه و مواد خام بسیار بودند. در نتیجه هزینه تولید بهشدت افزایش مییافت.
با معرفی C3M، میشلین پایگاههای رباتیک متکی به رینگ خودرو را معرفی کرد که میتوانستند در کنار تولید تایری با کیفیتتر، مراحل ساخت و پرداخت تایر را با سرعتی بیشتر و روی خود رینگ انجام دهند. این روش ساخت به تامینکنندگان اجازه داد تا دستههای کمتر ولی سفارشیشدهتر از تایر را سفارش دهند که از کیفیت بیشتر و هزینه کمتری برخوردار بودند. کمپانی پیرلی نیز با ادامه این روش و معرفی فناوری MIRS در سال ۱۹۹۷، آن را به تکامل رساند.
۹. جعبهدنده دو کلاچی (DCT)
زمان عرضه | سال ۲۰۰۳ |
عرضهکننده | فولکسواگن |
این فناوری نخستینبار در فولکسواگن گلف R32 معرفی شد و ریشه در کاربردهای مسابقهای داشت. پورشه نیز در سال ۱۹۸۴ نخستین نمونه جعبهدنده دو کلاچی خود را موسوم به PDK وارسی کرده بود اما این فناوری که در مدلهای ۹۵۶ و 962c استفاده میشد، هنوز راه خود را به جادهها باز نکرده بود.
DCTدر مقایسه با جعبهدندههای رایج، تعویض دندههایی سریعتر، نرمتر و بهینهتر داشت. این سیستم روی مصرف سوخت خودرو نیز تاثیرگذار است.
۱۰. میراگرهای مغناطیسی
زمان عرضه | سال ۲۰۰۲ |
عرضهکننده | جنرال موتورز |
خودروسازان برای کنترل میرایی میراگرها (دمپرها) به راهحلی نیاز داشتند تا ازطریق آن بتوانند تطبیقپذیری خودروهایشان را بیشتر کنند. در نهایت جنرال موترز موفق شد تا با استفاده از کنترل مایع میراکننده درون میراگرها و تنظیم اجزای آن با استفاده از میدان مغناطیسی، میراگرهای مغناطیسی را خلق کند.
نخستینبار کادیلاک سویل STS مدل ۲۰۲۲ به این فناوری مجهز شده بود. پس از آن، شاهد استفاده بیشتر فناوری یادشده در سالهای ۲۰۰۳ و ۲۰۰۶ و در مدلهای کوروت C5 و آئودی R8 بودیم. امروزه شرکتهای دیگری چون فراری، لامبورگینی، فورد، HSV، هوندا، لندروور، شورولت و… نیز برای تنظیم سفتی راندمان خودروهایشان از این فناوری استفاده میکنند.
ماکسیمیلیان
۵ فروردین ۱۴۰۱این است هنر پورشه ، استاد آلمان ها!
Clean energy (صیانت!)
۵ فروردین ۱۴۰۱آلمان یعنی مهندسی خالص
تمام
کافر مقدس
۵ فروردین ۱۴۰۱استاد اینارو یک کمپانی های دیگه تو یک کشور های مختلفیی ساختن و خودروساز ها فقط لایسنس رو خریدن
بعد یک سایتی اومده طبق سلیقه خودش انتخاب کرده و کلی هم اطلاعات غلط ریخته تو مطلب به منبع خودش یک سری بزنید حداقل ببینید چی میگه
این نگاه کشور محوری تو پدال چه میکنه رو نمیدونیم ولی هرکی دنبال کشور محوری میره گویا اطلاع ناقصی داره. پدال هم به سلیقه خودش یکسری چیزا رو کات کرده و نیاورده تو مطلب مثل این
Since then, innovations in variable geometry turbocharging have largely rendered the cost and complexity of sequential twin turbocharging redundant. Those who have ever tried to troubleshoot an FD3 RX-7 turbo issue, we feel your pain.
https://www.whichcar.com.au/features/top-ten-performance-car-innovations
فقط چیزایی که خوده فراری ساخته و از جای دیگری نخریده رو بیارن لیست کنن از کل اینا بیشتر ـه . یا چیزایی که خوده سیتروئن ساخته
خوده مطلب مشکل داره هیچ . مترجم پدال هم what رو در مفهوم به معنی عرضه کننده ارائه داده به مخاطب
Clean energy (صیانت!)
۶ فروردین ۱۴۰۱منم میتونم بیام بگم پرواز می کنم
ولی آیا واقعا میتونم؟
هر اختراعی رو هرکی قبلش ساخته مهم نیست ( منظورم این نیست سازنده اون اختراع بی ارزش بوده) کسی که به نحو احسن استفاده اش می کنه قطعا به اسمش در میاد…
حرف زدن مهم نیست انجام دادن مهمه
ماشین دوست
۵ فروردین ۱۴۰۱ولی تویوتا هیچ اختراعی نداره!
آینده اختراعات خودرو هم از آن کره و چین است
کافر مقدس
۵ فروردین ۱۴۰۱TPMS برای 1986 نیست . بلکه برای 1980 هست که در خودروهای پسنجر و چند نوع کامیون ولوو استفاده میشده . پورشه به عنوان اولین خودرو تولید انبوه استفاده میکرده . اصلا یک سازنده دیگری داره . پورشه اصلا این سیستم رو عرضه نکرده . نمیدونم ترجمه مشکل داره یا منبع ایراد داره
https://www.tirebuyer.com/education/tpms#:~:text=History%20of%20TPMS,Enhancement%20Accountability%20and%20Documentation)%20Act.
این الان مثلا شد توضیح و استدلال که این سیستم ریشه خودرا سال 1986 پیدا میکند؟ خوب کو اسم کمپانی سازنده ش؟ جالبه خوده توضیحات هم نگفته اینو پورشه ابداء کرده بعد شما زدی عرضه کننده پورشه! سال 1980 یکسری خودرو پسنجر و کامیون ولوو این سیستم رو داشتن ریشه اصلی اینجاست نه این چیزی که شما گذاشتید به اسم فکت !
اطلاعات غلط فراوانی داره این مطلب. حداقل تو 4تا سایت خارجی اهل تاریخچه فکت چک میکردید . منبع شما شده wichcar استرالیا که اصلا در حد سایتهای موتور ترند نیست و همیشه تو کامنت هاش گیر میدن به اطلاعات غلط ش
viper2
۵ فروردین ۱۴۰۱یه سوال دارم . اگر میشه لطفا جواب بدید .
گیربکس zf که تو متن اشاره شد . همونی هست که روی بی ام و m5 کامپتیشن و دوج چلنجر و چارجر هست؟
Jdm باز
۵ فروردین ۱۴۰۱مثل اینکه همون گیربکسه
ولی فک کنم برای هر خودرو یه تغییراتی توش انجام شده تا بهترین عملکرد رو روی هر خودرو داشته باشه
کوروش
۵ فروردین ۱۴۰۱سلام علیکم
مهندسی ناب شرکت میتسوبیشی موتورز ژاپن در بین این ابراختراعات قرن نیز می درخشد .
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۵ فروردین ۱۴۰۱بله وقتی اون عزیزی که مطلب رو نوشته دل باخته آلمانی باشه میره سراغ چیزایی که خودش رو گول بزنه.الان مثلا سیستم آیرودینامبک فعال به چه درد کلیت خودروها میخوره فقط برا ماشینهای مسابقه و سوپر کار اهمیت نداره.اختراعی که خودرو سازی رو تکون بده به اینا میگن.اولین اتاق فلزی کدیلاک.اولین وی8 وی12 وی 16 کدیلاک.اولین گیربکس اتوماتیک جنرال موتورز.اولین صندلیهای برقی فورد.اولین کولر اشتباه نکنم یا کورده یا هادسن.اولین استارت جنرال موتورز.اولین دفرانسیل کدیلاک.اولین اتاق یک پارچه کورد.اولین ایربگ جنرال موتورز.اولین لاستیک گودیر آمریکا.اولین کمر بند فورد.اولین کروز کنترل جنرال موتورز.در اصل ایم چیزی که الان ما میرونیم به اسم ماشین توسط آمریکاییها شکل گرفت و اگر به آلمان بود همچنان یه یه چرخه گازی در دست عموم بود.نکته دیگه بیشتر اختراعات از هواپیما سازی آمریکا بیرون اومده
GMA
۵ فروردین ۱۴۰۱کل لیست پورشه بود فقط! مهندسی پورشه یعنی این
R@m!n
۵ فروردین ۱۴۰۱خیلی از اطلاعات مقاله اشتباه هست و خیلی هاشم پورشه ابداع نکرده.
ماشین دوست
۵ فروردین ۱۴۰۱فقط نمیدونم چرا همه اخنراعاتش تو سال 1986 بود؟!!
زیزیگولو
۵ فروردین ۱۴۰۱اصل کار کمپانی مرسدس هستش که اولین ماشین جهان رو ساخت
کافر مقدس
۵ فروردین ۱۴۰۱اولین ماشین های جهان برقی و هیدروژنی بودن 45سال قبل از ماشین درون سوز موتور واگن مرسدس . مرسدس اون موقع فرد بوده نه کمپانی . مرسدس 23سال بعد از فورد و 8سال بعد از bmw تاسیس شده
کل پدال رو اطلاعات غلط برداشته . بعد طبق اطلاعات غلط فکت صادر میشه و سم پاشی تا حد مرگ
زیزیگولو
۵ فروردین ۱۴۰۱درود برشما …. کدوم اطلاعات غلط؟؟ میشه بفرمایین؟؟ پس اولین ماشین دنیا رو کی ساخت؟؟ میشه بفرمایین؟؟ سال ۱۸۸۶ به عنوان تولد خودروها و ماشینای مدرن شناخته میشه چرا که این سال سالی هستش که کارل بنز اولین ماشین خودش و جهان رو اختراع کرد ولی در واقع شرکت بنز این ماشین سه چرخ رو تو سال ۱۸۸۵ طراحی کرده بود و ساخته بود ولی یه سال بعدش ثبت اختراع جهانی شد که این اولین ماشین ساخته شده به اسم Patent Motorwagen شناخته میشده که فقط سه تا چرخ داشته و تک سیلندر بوده …… آقای کافر مقدس اگه چیز دیگه ای غیر از این هستش در موردش توضیح بدین تا بچه های پدال مطلع بشن
زیزیگولو
۵ فروردین ۱۴۰۱در ضمن یادم رفت بگم که اکثر کمپانیای بزرگ کارشون از یه گاراژ کوچیک یا پارکینگو زیر زمین یه خونه شروع شده و به مرور زمان و با تلاشو زحمتو کار بی وقفه تونستن به یه کمپانی بزرگ تبدیل بشن که این مدل کمپانیای بزرگو موفق تو دنیا کم نیستن ….. معلومه که کمپانی مرسدس از روز اول همچین کمپانی بزرگو پیشرفته ای نبوده
افشار
۵ فروردین ۱۴۰۱آن اطلاعات و سواد خودرویی ات داخل حلق من🤦🤦
مردیم از خوشی
۵ فروردین ۱۴۰۱اعتماد به نفس شما هم تو حلقم
افشار
۵ فروردین ۱۴۰۱مردیم از خوشی جان چه ربطی به اعتماد به نفس بنده دارد!؟ همه عالم و آدم و حتی موجودات فضایی هم میدانن که اولین خودروی دنیا را مرسدس ساخته اما این بابا داره اطلاعات غلط میده و تازه با گوشی و لپ تاپ همسایه ها و دوستان و اقوام دارد به خودش لایک فیک و به دیگران دیسلایک فیک میدهد!!
datsun
۵ فروردین ۱۴۰۱جناب افشار شما هم کمی مطالعه کنید بد نیست اینقدر قاطعانه فکر نکنید همه چیز رو میدونید قبل از ماشین کارل بنز وسایل نقلیه زیادی تولید شد افراد زیادی تلاش کردن ولی در کل کارل بنز رو مخترع ماشین مدرن میدونن و همین هم هست.
مردیم از خوشی
۵ فروردین ۱۴۰۱همه عالم اشتباه میدونند اولین خودرو ها را فرانسوی ها ساختند
افشار
۵ فروردین ۱۴۰۱آقای داتسون بله وسایل نقلیه زیادی مثل کالسکه و گاری و ارابه ساخته شد که اگر منظورتان اینها نباشد ! و خیلی تلاشها برای ساختن وسایلی که بدون گاو و اسب و قاطر و الاغ بتواتد حرکت کند انجام شد ولی کدام یک موفق بوده و در تاریخ ثبت شده به جز اختراع کارل بنز ؟ و یا خیلی ها در آرزو و رویای پرواز برای ساختن وسیله ای قابل کنترل که انسان بتواند با آن پرواز کند تلاش می کردند و چیزهایی می ساختند ولی همه میدانن که فقط تلاشهای برادران رایت به ثمر نشست و فقط آنها بودند که موفق به ساختن اولین وسیله موتور دار و قابل کنترل به اسم هواپیما شدند که انسان موفق شد و توانست با آن پرواز کند
افشار
۵ فروردین ۱۴۰۱مردیم از خوشی جان !! خوش به حالت ! یک وقت نمیری از خوشی !! 🤦
datsun
۵ فروردین ۱۴۰۱نه دوست عزیز منظورم اسب کالسکه قاطر نیست وسایل نقلیه چهار چرخ و سه چرخ با نیروی محرک بخار، برق و… در کل کارل بنز مخترع ماشین مدرن لقب گرفته و موتور درون سوز هم از قبلش اختراع شده بود
افشار
۵ فروردین ۱۴۰۱آقای داتسون خودتان دارید جواب خودتان را میدید !!!! موتور اختراع شده بوده و نه ماشینی که روی سه چرخ یا چهار چرخ حرکت کند و این موتورهایی که گفای برای مصارف دیگری مثل به حرکت درآوردن فقط یک چرخ برای مصارفی مثل کشیدن آب از چاه بوده و این که سیستم موتور بخار کلاً با موتور درون سوز از زمین تا آسمان متفاوت است و دو مقوله جدا از هم هستن
کافر مقدس
۵ فروردین ۱۴۰۱خیلی بیشتر از اینا داریم . اینا تعداد کمی ش بودن که یکسری هاشون امروز استفاده نمیشن
یکسری کمپانی میساختن و خودروسازها هم جذب شون میشدن .
جالبه خبری از فورد و آئودی نبود که خیلی حرکتا زدن . نمیدونم لیست رو کی سلیقه کرده ولی نمیشه از تویوتا و امثال اعهم نام نبرد که هنوزم خیلی از سیستم هاشون استفاده میشه مثل :
E-four
Vehicle Dynamics Integrated Management
Multi Stage Hybrid System
toyota ahs
و خیلی کمپانی های دیگه . لیست رو به عنوان برترین ها قبول ندارم خیلی هاشم یکسری کمپانی های دیگه ساختن و لایسنس فروختن به خودروساز ها . چیزایی مثل جعبه دنده دو کلاج ـه هم مختص به فولکس نمیشه خیلی قبلتر از فولکس ماشین های مسابقه ایی داشتن . حتی انژکتور هم دهه 20 میلادی توسط سوئدی ها ابداء میشه ولی ابتدا در کوروت مسابقه ایی استفاده میشه و سپس میاد ماشین های تولید انبوه
کنترل پایداری هم بوش ساخته . مرسدس استفاده کرده . مطلب ایرادات اساسی داره تو خوده سایت منبع هم به ایرادات ش اشاره شده
viper2
۵ فروردین ۱۴۰۱اون سیستم فنر و زیر بندی bose که تو لکسوس ال اس ۴۰۰ بود . خیلی جالب بود . فقط یه سوال شما میدونید الان تو خودرو های امروزی (خارجی) از همون فنر بندی استفاده میشه؟
Twin H Power
۵ فروردین ۱۴۰۱گیربکس دوکلاچه نرم تر از مبدل گشتاوری ؟!
به هیچ عنوان موافق نیستم .
گیربکس دوکلاچه در دسته amt یا نیمه اتوماتیک ها قرار میگره . این گیربکس ها ساختارشون کاملا شبیه گیربکس های دستی هست اما به صورت خودکار و اتوماتیک کار میکنن و انتقال قدرت با صفحه کلاچه هست در صورتی که در نوع at یا همون اتومات معروف و قدیمی ساختار کلا متفاوت هست و انتقال قدرت با مبدل گشتاوره (انتقال قدرت با روغن ! یه جورایی یه هیدروموتور یا توربینه !)
دوکلاچه هم همون amt هست که دو کلاچ و دو شفت ورودی داره که دنده ها معمولا به صورت زوج و فرد روی این شفت ها هستن و این باعث میشه تعویض دنده سریع تر باشه . اینژور تصور کنید که شما وقتی با دنده سه حرکت میکنید دنده چهار هم جا خورده ! و فقط منتظره کلاچ دنده های فرد بیاد عقب و کلاچ زوج درگیر بشه .
مزیت amt اینه که به خاطر استفاده از کلاچ نیروی موتور بدون افت به گیربکس میرسه به همین دلیل معمولا در کامیون ها و ماشین های اسپورت استفاده میشه . از طرفی ساده تر از at هست پس واسه ماشینای اقتصادی هم کاربرد داره مثل mg3 . دو کلاچه هم که در کنار این مزیت سرعت تعویض بالا روهم داره .
ولی همین درگیر شدن کلاچه باعث میشه این دسته از ماشینا به هیچ عنوان به نرمی at دنده عوض نکنن
واسه ماشین سواری بهترین گیربکس at هست بنظرم !
R@m!n
۵ فروردین ۱۴۰۱یه چند تا نکته راجب سیستم مگنه راید که الان در نسل چهارش هست و میشه بهش لقب بهترین سیستم تعلیق تاریخ رو داد به طور خیلی خلاصه اضافه کنم:
یه تعریف خلاصه از این سیستم:
یک سیستم میرایی فعال که از آهنرباهای الکتریکی و سیال مغناطیسی برای کمک به تغییر نرخ میرایی کمک فنرها استفاده می کنه. شتابسنجهای چرخ، اطلاعات مسیر را تا 1000 بار در ثانیه (نسل 4) میخونن و باعث تنظیم بار مغناطیسی در مایع میشن و این مایع فوراً ضربهها را تنظیم میکنه و به خودرو اجازه میده تا به سطوح مختلف جاده و پیچها واکنش بهتری نشون بده و کشش تو جاده همیشه در حداکثر حالت ممکن باشه.
توی نسل 4 شتابسنجهای توپی جدید، یک واحد اندازهگیری اینرسی که چهار برابر سریعتر از نسل قبل عمل پردازش و تصمیم گیری رو انجام می ده. نقشههای دمایی جدید برای حرکت سیال، کنترل شار جدید برای ارائه سازگارتر، افزایش تغییرات دقیقتر بین برگشت و فشردهسازی، کاهش اصطکاک دمپر برای تفاوتهای بارزتر بین حالتهای رانندگی، و نرمافزار و سختافزار جدید برای کمک به تراز ماندن خودرو هنگام عبور از پیچها.
حالا تفاوت ها نسبت به نمونه های سنتی چیه ؟؟
برخلاف سیستمهای تعلیق سنتی، سیستم مگنه راید از هیچ سوپاپ مکانیکی یا سایر قطعات متحرک که در اثر زمان فرسوده و به دنبالش دچار افت عملکرد بشن استفاده نمی کنه. این سیستم از چهار دمپر تک لوله ای، یک مجموعه حسگر و یک واحد کنترل الکترونیکی تشکیل شده که کل سیستم تعلیق رو مدیریت میکنه. دمپرها همونطور که بالاتر اشاره شد حاوی مایع مغناطیسی هستن که از مخلوطی از ذرات آهن مغناطیسی شده در روغن هیدروکربنی مصنوعی ساخته شدن. یه پیستون حاوی دو سیم پیچ الکترومغناطیسی و یک گذرگاه سیال در داخل هر دمپر قرار داره، دو سیم پیچ قادر به ایجاد یک میدان مغناطیسی متغیر در کل گذرگاه سیال هستند.
زمانی که از خواص مغناطیسی سیم پیچ ها استفاده نمی شه، دمپرها می تونن آزادانه حرکت کنن که منجر به سواری راحت تر می شن با این حال، زمانی که سیستم تشخیص بده یا حالت رانندگی تغییر کنه و تعلیق سفتتری لازم باشه، میدان الکترومغناطیسی ایجاد شده در داخل هر دمپر به طور موثر ویسکوزیته سیال (ویسکوزیته مقاومت یک سیال (مایع یا گاز) در برابر تغییر شکل یا حرکت قسمت های مجاور نسبت به یکدیگر هست) رو افزایش میده. به طور کلی سیستم مگنه راید، خواص شیمیایی و فیزیکی دمپرها را دستکاری میکنه تا سواری راحتتر، تهاجمیتر یا چیزی ما بین این دو رو اراثه بده.
معجزه این سیستم رو در برادران بلک وینگ، کوروت نسل 8 و اسکلید و خیلی از سوپراسپرت های بزرگ دیدیم.
این تکنولوژی حاصل 20 سال زحمت و مهندسی، آزمون و خطا و میلیون ها دلار هزینه هست. وقتی می گیم یه مشت تازه به دوران رسیده خیلی مونده که برسن بخاطر این مسائل هست.
محمد امین
۵ فروردین ۱۴۰۱خیلی ممنون
دقیقا ، این سیستم تعلیق خیلی محبوب و انعطاف پزیره و پلتفرم های زیادی رو پوشش میده
خودم به شخصه دوست دارم یه ماشین لوکس و راحت رو با پیکر بندی پول راد برای سیستم تعلیق داشته باشیم …. به نظرم فضای زیادی برای توسعه داره
البته اینطور تعلیق ها معمولا مختص به ماشین های پرفورمنس هست و قیمت بالایی داره
مثلا بازوی ویشبورن فراری انزو به تنهایی حدود ۷۰ هزار دلار هزینه ی ساختش بوده 🤕
البته فراری انزو فکر میکنم ساختار پوش راد داشته باشه
R@m!n
۵ فروردین ۱۴۰۱تعلیق پول راد و پوشراد که به هیچ وجه برای ماشین های جاده ای منطقی نیست چون هم خیلی خیلی گرونه و هم تعمیرش بسیار پرهزینه هست و هم عملا نقطه مقابل راحتی رو جاده هست. دیگه خودت می دونی این تعلیق ماشین های فرمول ۱ هست.
بنظرم سیستم مگنه راید صنعت خودروسازی مخصوصا تو بخش سوپراسپرت رو از هزینه های گزاف و فدا شدن راحتی سواری نجات داد.
محمد امین
۵ فروردین ۱۴۰۱اره … ولی به نظرم جالب میشد…
البته خب جایگذاری این تعلیق ها هم توی ماشین های جاده ای خیلی سخته
ولی درکل نهایت پرفورمنس رو میدن … ولی منم مثل شما فکر میکنم مگنه راید پتانسیل بهتری داره برای خودرو های جاده و یکی از نکات بسیار جذابش این هست که سرعت واکنش بسیار بالایی در جذب ضربه ها داره ، در محدوده ی کمتر از میلی ثانیه و این میتونه هم برای سومر اسپورت ها و هم ماشین های لوکس و …. مناسب باشه
Asghar
۵ فروردین ۱۴۰۱مطلب عالی بود
لطفا بیشتر از این دست مطالب رو بذار علی.
کافر مقدس
۵ فروردین ۱۴۰۱22 مهندس شبانه روز در سوئد بیچاره شدن تا سیستم TPMS را ابداء کنن ، بعد مطلب این همه زحمت رو خلاصه میکنه به این نیم خط جمله . *ریشه خود را در سال ۱۹۸۶ پیدا میکند.*
خوده پورشه هم تا قبل این مطب خبر نداشته اینجا تبدیل شده به عرضه کننده ش :) بعد شما ببین اصل ریشه کجاست
As far back as 1970, the U.S. National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) looked into the benefits of low tire pressure warning equipment. However, technology did not exist to make such devices practical or affordable. Later in the 1970s, an Indiana State University study suggested that under-inflated tires were the cause of 1.5 % of all motor vehicle crashes, because tires low on pressure hamper handling and braking on dry and wet roads. An
بعد دوباره سال 79 میره که بشه استاندارد
After the second major fuel crisis of 1979, NHTSA again considered mandating low-pressure warning equipment as a means to reduce fuel consumption by the general public. At the time, vehicles with radial tires that were properly inflated achieved mileage gains of 3-4 % compared to those with tires underinflated by 10 psi. By the early 1980s, tire pressure sensor technology had advanced somewhat, but equipment was still not reliable or accurate enough for prime time. A cost increase of $200 per vehicle during the recession of the time was the final nail in the coffin of
بعد این سال 80 میاد رو یکسری خودرو کم تولید و سه تا از کامیون های ولونصب میشه . در واقع همکاری یکسری مهندس دانشکده آمریکایی و سوئدی ختم میشه به TPMS نه چیزی که اینجا اسمشو گذاشتن ریشه!
بوش کنترل کشش رو میسازه . مرسدس و بی ام و میشن عرضه کننده! گویا ما معنی عرضه کننده رو نمیدونیم واقعا! نمیدونم چرا سطح این مطالب اینقدر پایینه و از نظر فکت چک اساسا مشکل دارن
آرم@ن
۵ فروردین ۱۴۰۱قشنگ آلمان یه تنه برد بالا صنعتو!
آرش+وان
۵ فروردین ۱۴۰۱درصد سهم کشورهای دنیا در ثبت اختراع فایل شده در اروپا موسوم به 🇪🇺 Euro-Patent 🇪🇺 در صنعت 🚘خودرو 🛵 در سال ۲۰۱۸ طبق گزارش EPO.org و وبسایت آمریکایی Statista
1 ژاپن🇯🇵 28%
2 آلمان🇩🇪 27%
3 آمریکا🇺🇸 12%
4 فرانسه🇫🇷 9%
5 ایتالیا 4% 🇮🇹
6 سوئد 4% 🇸🇪
7 انگلستان 3% 🇬🇧
8 چین 2% 🇨🇳
Nima
۵ فروردین ۱۴۰۱آمار آمریکاییش رو هم دارید؟
Jdm باز
۵ فروردین ۱۴۰۱بنظرم بهتر بود مینوشتین ۱۰ اختراع برتر المانیا
مهندسی ونواوری کار همیشگیه المانیا :)
datsun
۵ فروردین ۱۴۰۱شما یه سرچ ساده تو ویکی هم انجام بدید نویسنده عزیز میبیند اولین سیستم کنترل پایداری رو تویوتا ۱۹۸۳ روی کروان تجهیز کرده
عرشیا
۶ فروردین ۱۴۰۱شاید فکر کنین من دیوانه ام ولی نیستم خداییش مزخرف ترین اختراع سیستم کنترل پایداری خودرو بود چون من عاشق دریفت زدنم و این حالت کابوس دریفت است