هفته نامه

رویارویی با رویاها در جذاب‌ترین پیست‌های اروپایی

شاید گمان کنید بهترین پیست‌های اروپا تنها به نام‌هایی چون «اسپا»، «سیلور اِستون»، «پیست سارثه» و… خلاصه شده است اما این‌گونه نیست. اگر به دنبال هیجان واقعی رانندگی باشید، تعدادی پیست دیگر نیز در کنار این نام‌های بزرگ وجود دارند که لذت واقعی موتوراسپرت را برایتان تشریح خواهند کرد. در ادامه به معرفی ۱۰ پیست جذاب اروپا خواهیم پرداخت:

۱۰. بیلستربِرگ (Bilster Berg)

درازا ۴.۲ کیلومتر

طراح پیست‌های اتومبیلرانی، «هرمن تیلکه»، که پیش‌تر پیست‌های خسته‌کننده‌ای چون «Tilkedrome» را نیز طراحی کرده است، شاید آنقدرها هم شایسته حرف‌های بد پشت‌سرش نباشد. جایی در قلب جنگل‌های کاج در شمال «بیلفیلد» در آلمان، چشمتان به یک درازای آسفالت می‌خورد. این پیست با پیچ «Mausefalle» شروع شده و با سرعت بالایی تا به سمت پایین ادامه پیدا می‌کند تا جایی که راننده را به یک پیچ کاملا کور و سربالایی برساند.

می‌توان طراحی این پیست تا ناشی از حس شوخ‌طبعی طراحش دانست اما راستش را بخواهید، رانندگی در آن واقعا دیوانه‌وار است. بیلستربرگ یک نوردشلیف کوچک است که چابکی خودرو را به چالش می‌کشد. بهترین خودرو برای پیست لوتوس اکسیج است.

۹. فرانچیاکورتا (Franciacorta)

درازا ۲.۵ کیلومتر

اگر به موتوراسپرت ایتالیا فکر کنید مسلما نخستین پیست‌هایی که به ذهنتان خطور می‌کنند معبد سرعت، «مونزا»، «ایمولا»، «موگلو»، «فیورانو» یا «واله‌لوگا» هستند. ممکن است تاکنون حتی نام فرانچیاکورتا را نیز به گوش نشنیده باشید اما اگر احیانا مالک یک دستگاه پورشه هستید، بهتر است از وجود آن آگاه باشید.

فرانچیاکورتا در سال ۲۰۰۷ به‌طور رسمی بازگشایی شد و سپس پورشه آن را خریداری کرد و در سال گذشته، بزرگترین مرکز تست پورشه را در آن راه‌اندازی کرد. این مجموعه در کنار پیست اصلی فنی، یک پیست جداگانه کم‌اصطکاک از جنس بتن پولیش‌شده نیز برای بررسی فرمان‌پذیری خودرو نیز دارد. اگر هم خواستار رانندگی آفرود هستید، می‌توانید به سومین پیست این مجموعه سر بزنید. فاصله این پیست از فرودگاه «بِرسکیا» تنها ۳۰ کیلومتر است؛ پس می‌توان یک تاکسی گرفت، به مجموعه وسیع خودروهای آماده برای پیست فرانچیاکورتا رسید و از پیست لذت برد. به همین سادگی!

۸. پیست لِدِنون (Circuit de Ledenon)

درازا ۳.۲ کیلومتر

لدنون درست مانند «پورتیمائو» با فرازونشیب‌هایش، چشمان شما را به آسمان و زمین خیره می‌کند. این پیست ترن‌هوایی‌مانند در سال ۱۹۷۱ و توسط یک زوج ساخته شد. لدنون در کنار بهره‌وری از مناظر بی‌نظیر منطقه «کاماگو»، همچنان دردستان خانواده موسس آن است و ۳۰۰ روز سال باز است.

هر ساله افراد محلی که علاقه‌مند به موتوراسپرت هستند، رویدادهای متعددی را در آن برگزار می‌کنند؛ بنابراین پیداکردن زمان مناسب برای رانندگی در آن شاید کمی چالش‌برانگیز باشد. بهترین خودرو برای این پیست، خودرویی با گشتاور بالا است. جالب است بدانید که رکورددار این پیست یک دوج وایپر است.

۷. کانتی‌دروم (contidrom)

درازا ۳.۸ کیلومتر

کانتی‌دروم درحقیقت یک پیست آزاد نیست؛ این پیست آلمانی متعلق به شرکت تایرسازی «کانتیننتال» می‌باشد که از آن برای تست تایر استفاده می‌کند. کانتیننتال برخلاف سایر مالکان پیست‌های خصوصی، گهگاه درهای پیست را به‌روی عموم باز می‌کند و میزبان رویدادهای متعدد می‌شود.

این مجموعه دارای یک پیست اصلی خشک ۳.۸ کیلومتری و یک پیست خیس ۱.۸ کیلومتری است. اگر مالک یک خودروی دیفرانسیل عقب با تعادل مناسب هستید، حتما باید آن را تجربه کنید. این پیست در سال ۱۹۶۷ دارای دو بخش مستقیم موازی بود، تا سرانجام مهندسان تصمیم گرفتند آن‌ها را به یکدیگر متصل کنند. رانندگی در این پیست تجربه‌ای به‌یادماندنی را رقم خواهد زد.

۶. پیست گادیکس (Circuito Guadix)

درازا ۳ کیلومتر

اگر عاشق دریفت کشیدن هستید و می‌خواهید بدون آسیب‌رسانی به لاستیک‌هایتان مهارت خود را افزایش دهید، پیست «Mike G Guadix» مخصوص شما است. این مجموعه یکی از معدود پیست‌های اروپایی است که هنگام برف، راننده را با مناظر کوه‌های برفی روبه‌رو می‌کند.

گادیکس عموما برای بررسی خودروها مورداستفاده قرار می‌گیرد؛ به همین دلیل در مکانی دور از شهر واقع شده تا به‌صورت تمام‌وقت میزبان خودروهای پرسروصدا باشد. این پیست که در سال ۲۰۰۸ تاسیس شد، شامل ۱۹ پیچ با آسفالت کم‌درجه می‌شود. مایکل شوماخر علاقه زیادی به رانندگی هوندا CBR خود در این پیست داشت.

۵. پارکموتور کاسِلولی (Parcmotor Castelloli)

درازا ۴.۱۴ کیلومتر

این مجموعه اسپانیایی در حاشیه کوه‌های «مونتسِرات» بارسلونا واقع است، به‌عنوان پیست مخصوص موتور شناخته می‌شود اما اگر مالک یک خودروی چابک و سبک باشید، مسلما برای شما نیز تجربه عالی را رقم خواهد زد. پیت این پیست گنجایش ۱۴ وسیله‌نقلیه را دارد؛ این یعنی رویدادهای بزرگ موتوراسپرت در آن برگزار نخواهند شد.

۴. پیست چاراد (Circuit de Charade)

درازا ۳.۹۸ کیلومتر

«کلرمونت فراد» که به‌عنوان خانه میشلین شناخته می‌شود، در نزدیکی یکی از هیجان‌انگیزترین، سریع‌ترین و جذاب‌ترین پیست‌های اروپا واقع شده است. پیست چاراد که در سال ۱۹۵۸ ساخته شد، ابتدا ۸.۰۵ کیلومتر درازا داشت. این پیست در سال‌های ۱۹۶۵، ۱۹۶۹، ۱۹۷۰ و ۱۹۷۲ و پیش از بازگشایی پیست «پول ریچارد»، میزبان گرندپری فرانسه بود.

متاسفانه روزهای پرشور این پیست با تصادف سه راننده درطی مسابقات خودروهای تورینگ سال ۱۹۸۰ به سر رسیدند. این پیست دوباره در سال ۱۹۸۸ بازگشایی و بازطراحی شد. با این همه، پیست چاراد همچنان دارای بخش‌هایی خطرناک است که توسط دیوارهای بتنی محافظ می‌شوند اما درکل، پیستی زیبا همراه با مناظر جذاب است. بخش‌های قدیمی و اصلی این پیست هم‌اکنون به جاده‌های عمومی تبدیل شده‌اند.

۳. گاتلند رینگ (Gotland Ring)

درازا ۷.۳ کیلومتر

سفر به جزیره گاتلند که در دریای بالتیک و میان سوئد و لاتویا قرار گرفته است، اتفاقی بسیار نادر است؛ اما اگر کسی فرصتش را داشته باشد، حقیقتا ارزش سفر را دارد. گاتلند درطول توستعه خود طولی به درازای ۲۸ کیلومتر داشت که آن را به طولانی‌ترین پیست هدفمند جهان تبدیل می‌کند.

این مجموعه به چند بخش تقسیم شده است، یک پیست فنی شمالی و یک پیست جنوبی. این مجموعه توسط خودروسازان بسیاری مورداستفاده قرار می‌گیرد؛ چراکه به‌خاطر موقعیت مکانی خود از فضای خصوصی مناسبی برخوردار است.

۲. پیست مونتی‌بلانکو (Circuito MonteBlanco)

درازا ۴.۴۳ کیلومتر

پیست مونتی‌بلانکو تمام انتظارات شما را از یک پیست برآورده می‌کند. این پیست که مجوز درجه T1 برای بررسی خودروهای فرمول ۱ را از «فیا» دارد، میزبان مسابقان درجه دو مانند GP2 نیز بوده است؛ بنابراین می‌دانید که با مجموعه‌ای کاملا جدی سروکار دارید.

چرخه ۴.۴۳ کیلومتری مخصوص مسابقات گرندپری به سه پیت جداگانه مجهز شده است. سازندگان پیست مونتی‌بلانکو را به بخش‌های متعدد و ۲۶ چینش پیست مختلف مجهز کرده‌اند تا برای بررسی‌های متعدد مورداستفاده قرار گیرد.

۱. اولتون پارک (Oulton Park)

درازا ۳.۶۴ کیلومتر

رتبه نخست می‌توانست دردست هر پیست ناشناخته بریتانیایی دیگری هم باشد اما تصمیم گرفتیم که اولتون پارک را انتخاب کنیم. اگر تنها فرصت سواری در یک پیست بریتانیایی را دارید، به «برندز هچ» (Brands Hatch) بروید؛ اگر برای یک پیست دیگر هم فرصت دارید بد نیست به اولتون پارک سری بزنید.

اگر با شجاعت رانندگی کنید و بتوانید به‌خوبی از پس پیچ «Druids» بربیایید، حتما از لحظات خود در اولتون پارک لذت خواهید برد. با رسیدن به مسیر منهتی به پیچ «کاسکِید»، حس دیوانه‌وار شتاب را با کمترین ورودی گاز حس خواهید کرد. اگر هم با یک خودرو دیگر به‌صورت همزان به مارپیچ «Hislop» برسید، آنگاه معنای چالش واقعی رانندگی را حس می‌کنید. برای داشتن تجربه‌ای مناسب در این پیست باید خودرویی پرشتاب ولی قابل‌تنظیم داشته باشید ولی در انتخاب چنین خودرویی نباید زیاده‌روی کرده به سراغ خودروهایی چون مرسدس‌بنز A45 S بروید، چون منطقه شمالی انگلستان بسیار مرطوب است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. GMA

    ۶ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1662 ديدگاه)

    نوربرگ رینگ
    سیلورستون
    مونزا
    اسپا
    Sarthe
    معروف ترین ها هستند اما نمیدونم پیست هایی که در لیست نام برده شدن، واقعا از اینها جذاب تر هستند؟!

    موافقم 8
    مخالفم 1
  2. ماکسیمیلیان

    ۶ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (646 ديدگاه)

    عاشق تیتر های فوق العاده ی جناب صفر پور هستم ، نویسنده ی منتخبِ پدالی بنده!
    عالی به مانند همیشه!

    موافقم 9
    مخالفم 1
    1. Clean energy (صیانت!)

      ۶ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (1333 ديدگاه)

      آقای صفرپور جدای از نویسندگی عالی
      بشدت خوش سلیقه ان
      من هنزم نمیتونم انتخاب ماشین سالشون رو فراموش کنم😍❤
      ۲۹۶ جی تی بی❤❤

      موافقم 7
      مخالفم 2
      1. علی صفرپور

        ۷ فروردین ۱۴۰۱
        سوابق: (171 ديدگاه)

        لطف شماست…خوشحالیم که مطالب باب پسندتون هست
        سپاس از همراهیتون

        1. ماکسیمیلیان

          ۷ فروردین ۱۴۰۱
          سوابق: (646 ديدگاه)

          سلام و درود!
          لطف نیست جناب صفر پور وظیفه است.
          شخصاً از نوشته های شما لَذَّت میبرم.
          یا علی🌷

  3. Jdm باز

    ۶ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1062 ديدگاه)

    خیلی مقاله خوبی بود ممنون
    اقای صفر پور واقعا همیشه مقاله هاشون عالی و بی نظیر هست خودروی سالی هم که انتخاب کردن خیلی عالی و خاص بود

    1. علی صفرپور

      ۷ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (171 ديدگاه)

      سپاس از همراهی شما…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا