هفته نامه

کدام کشورها بیشترین مصرف سوخت فسیلی در جهان را دارند؟

در سال ۲۰۲۳، چین و ایالات‌متحده حدود نیمی از کل سوخت فسیلی جهان را مصرف کرده‌اند درحالی‌که هند در رتبهٔ سوم و ایران در رتبهٔ ششم قرار دارند.

مصرف سوخت فسیلی در جهان در سال ۲۰۲۳ به بالاترین حد خود رسیده که این ناشی از افزایش استفاده از زغال‌سنگ و نفت در چین علیرغم رونق انرژی‌های تجدید پذیر در سراسر جهان بوده است. از کل انرژی مصرفی جهان در سال ۲۰۲۳، سهم گاز، نفت و زغال‌سنگ مجموعاً ۸۱.۵ درصد بوده که کاهشی جزئی را نسبت به سهم ۸۲ درصدی در سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد. در نمودار زیر، می‌توانید ۱۲ کشوری که در سال ۲۰۲۳ بیشترین مصرف سوخت فسیلی را در جهان داشته‌اند ببینید. در این نمودار، رنگ قهوه‌ای تیره مصرف زغال‌سنگ، رنگ قهوه‌ای روشن مصرف گاز و رنگ طوسی مصرف نفت را نشان می‌دهد.

چینی و آمریکا تقریباً نیمی از مصرف جهانی سوخت فسیلی را به خود اختصاص داده‌اند. این دو کشور سال گذشته ۴۷ درصد از کل سوخت فسیلی جهان را مصرف کرده‌اند. در سال ۲۰۲۳، چین مجموعاً ۱۴۰ اگزاژول سوخت فسیلی مصرف کرده که معادل ۵.۸ میلیارد تن زغال‌سنگ است. پس‌ازاین، ایالات‌متحده با ۷۶ اگزاژول و هند با ۳۵ اگزاژول در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند. سال گذشته، مصرف نفت خام برای اولین بار از ۱۰۰ میلیون بشکه در روز فراتر رفت و مصرف زغال‌سنگ رکورد سال ۲۰۲۲ را پشت سر گذاشت.

چین همچنان بزرگ‌ترین مصرف‌کنندهٔ زغال‌سنگ در جهان محسوب می‌شود و ۵۶ درصد از کل مصرف زغال‌سنگ جهان را به خود اختصاص داده که یک رکورد جدید برای این کشور محسوب می‌شود. علاوه بر این، در سال ۲۰۲۳ مصرف زغال‌سنگ هند هم برای اولین بار از مجموع مصرف کل اروپا و آمریکای شمالی پیشی گرفت. در جدول زیر می‌توانید میزان مصرف انواع سوخت فسیلی به اگزاژول توسط کشورهای مختلف در سال ۲۰۲۳ را ببینید.

رتبه کشور نفت گاز زغال‌سنگ مجموع
۱ چین ۳۳ ۱۵ ۹۲ ۱۴۰
۲ آمریکا ۳۶ ۳۲ ۸ ۷۶
۳ هند ۱۱ ۲ ۲۲ ۳۵
۴ روسیه ۷ ۱۶ ۴ ۲۷
۵ ژاپن ۷ ۳ ۵ ۱۵
۶ ایران ۴ ۹ ۰ ۱۲
۷ عربستان ۷ ۴ ۰ ۱۲
۸ کره جنوبی ۵ ۲ ۳ ۱۰
۹ کانادا ۴ ۴ ۰ ۹
۱۰ اندونزی ۳ ۲ ۴ ۹
۱۱ آلمان ۴ ۳ ۲ ۹
۱۲ بریتانیا ۳ ۲ ۰ ۵

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۵۳ دیدگاه‌ها

  1. BlackWing

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1301 ديدگاه)

    متاسفانه ایران به نسبت جمعیت و سطح پیشرفته بودن شاید بشه گفت بدترین عملکرد و بالاترین مصرف رو داره ( مصرف که نیس ، بیشترش پِرت میشه و هدر میره مخصوصاً گاز )

    موافقم 14
    مخالفم 7
    1. amir

      ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (3601 ديدگاه)

      اینجا میشه جنایت چین رو متوجه شد و فهمید که این داستان برقی سازی فقط بازیه
      تازه اینو در نظر بگیرید زغال سنگ انرژی کمتر آلایندگی بیشتری نسبت به نفت داره که آقای چین مقدس برخی مدافعین معبد شائولین ۹۲ اگزاژول از ۱۴۰ اگزاژول انرژی مصرفی رو داره از زغال سنگ بدست میاره و اختلاف خیلی معنا داری هم هم از نظر مصرف سوخت های فسیلی هم از لحاظ مصرف زغال سنگ با بقیه کشور ها داره
      برقی سازی فقط حقه ای بود که چین بتونه فاصله تکنولوژیکش با خودروسازی دنیا که به دهه ها میرسید رو جبران کنه
      قبری بود که ایلان ماسک و تسلا برای خودشون کندن
      ماشالا هم که چین ابرقدرت‌شده واحدی جلودارش نیست الا آمریکا که اونم پشت پرده حسابی با هم همدست و همکارن

      موافقم 13
      مخالفم 13
      1. کیان

        ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (1491 ديدگاه)

        فکر میکنم اگر دنیا با هم از چین و هند بخوان که جمعیت افسار گسیخته خودشون و کنترل کنن، خیلی از مسائل بشری و زیستی حل میشه
        چین و هند ادم رو دارن صادر میکنن با سایر کشورها، این حجم از مهاجر چینی و هندی در همه جای دنیا واقعا سالها بعد برای کشورهای میزبان معضل خواهد شد.
        اگر این جمعیت کثیر نباشه، نیاز به هزار نوع تسهیلات به شدت پایین میاد، مصرف گرایی بیش از حدی که به وجود اومده از بین میره، طمع غرب هم از نیروی کار ارزون برطرف میشه، ثبات بهتری حاصل میشه و …
        سرزمین چین همیشه تاریخ طاعون بوده برای زمین، اخرینش هم کرونا و …
        وقتی یه جاهایی تسهیلات ندارن مثه هند که یک فردی همه دوران زندگیش از بدو تولد و تا اخر عمرش و تو خیابون میگذرونه چرا دولتهاشون هیچ کاری نمیکنن واقعا ؟ حتی از لحاظ دیگه هم نگاه کنی این زندگی برای اون ادمها چه کیفیتی داره ؟

        موافقم 13
        مخالفم 4
        1. پویان

          ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (827 ديدگاه)

          امیر شایولین خودت خندت نمیگیره.
          کشوری مثل چین که حدود یک سوم تمام تولید دنیا رو داره معلومه که باید زغال سنگ هم بسوزونه برای تولید انرژی. کدوم نوابغی برای تو لایک زدن نمیدونم😂

          موافقم 6
          مخالفم 5
        2. amir

          ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (3601 ديدگاه)

          آمریکا هم خیلی از تولید دنیا رو داره ولی زغال سنگ میسوزونه؟
          من شکایتم به اینه که چرا داره زغال سنگ میسوزونه الایندگیش از بنزینم بدتره حتی

          موافقم 4
          مخالفم 1
      2. Saeed Boroomand

        ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (537 ديدگاه)

        بیشتر تولیدات صنعتی دنیا توی چین انجام میشه و بخصوص طی بیست سال گذشته از غرب منتقل شدن به چین. بجز این چین برنامه های مشخصی داره برای کاهش تولید گاز های گل خانه ای اش داره و توی تولید انرژی های نو هم از همه جلوتره. نه ماسک پسر خاله شماست و نه ژی پین، باید نگاه کرد و دید که کجا کشور ها مسیر رو به جلویی رو طی میکنن.

        موافقم 5
        مخالفم 5
      3. احسان

        ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (152 ديدگاه)

        فرض کنیم ماشین الکتریکی رواج پیدا نمی کرد،مگر اونوقت چین مصرف انرژی فسیلیش قطع میشد؟خب زیادتر میکرد و همین افزایش انرژی های تجدید پذیر رو هم انجام نمیداد.
        الان رواج پیدا کرده یا حداقل در حال انجامه الان بایستی کشور هایی مثل چین و هند و… سعی کنند انرژی شون رو مثل نروژ ،برزیل و… که اکثر انرژی شون برپایه منابع تجدیدپذیر هست انجام بدن و وسایلشون از جمله خودرو ،کشتی کارخانه ها و… رو بر این پایه مثل هیدروژن سبز،برق سبز و.. تبدیل کنند یا همه چیز برگرده به مصرف سوخت فسیلی بیشتر؟
        افزایش جمعیت چین متوقف شده و کاهش پیدا خواهد کرد در طول چندین دهه آینده ،اما هند که کمونیستی نیست اون که داره افزایش میده!!!
        این توهم توطئه که آمریکا و چین همدستن و.. ول کن. دلیل واضح هم کمونیست های پدرسوخته چین ،هم کشور های نفتی چون عمان ،قطر و امارات ، هم کشور های غربی هم فهمیدن همین فرمون تکیه کنیم رو سوخت فسیلی صد سال دیگه دویست سال دیگه کره زمین فاتحه اش رو باید بخونیم. همین الان هر سال دنیا رکورد میزنه در گرما.

        موافقم 3
        مخالفم 2
        1. پویان

          ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (827 ديدگاه)

          احسان نیاز نیست، با گفتن کمونیست و.. جو بدی. تولید نفت خود امریکا الوده ترین نوع تولیده. کاهش، دادن برا خودت حتی ثابت هم نگه نمی داره. و تا میتونا میخواد افزایش بده. البته حق داره. ولی با این جمله کمونیست، و اب و هوا و… خودت رو گول نزن

          موافقم 2
          مخالفم 5
        2. حسین دهمرد

          ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (2643 ديدگاه)

          سررشته نداری لااقل یه سرچ بزن. نسخه هم میدی. داری میگی چین که ۱۵۰ برابر نروژ جمعیتشه بیاد مثه نروژ عمل کنه؟ جمعیت، وسعت ، آب و هوا. همه چی کشکه این وسط؟

      4. محمدهادی

        ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (2406 ديدگاه)

        چین و امریکا هرساله باید غرامت به سازمان ملل بپردازن
        سازمان ملل هم باید اون مبلغ رو بین کشورهای فقیر و پیشرفته ی کم مصرف عادلانه تقسیم کنه
        اینجوری اون دوسه تا غول سیری ناپذیر تشویق میشن رو به مصرف انرژی های پاک بیارن و دنیا هم شاید یه نفس راحتی بکشه
        ایران هم برای تاسیس نیروگاه های عظیم خورشیدی در قلب کویر و نیروگاه های اتمی هیچ مشکلی نداره
        باید ازین فسیل سوزی احمقانه دست کشید

      5. محمد

        ۳۰ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (1236 ديدگاه)

        خب گیریم که تراوشات جناب عالی درست باشد.
        خب آفرین به چین که انقدر نقشه خوبی کشیده👏👏👏👏
        حالا چرا شما فشار می خوری میایی برای ما طومار می نویسی؟؟؟

    2. new reventon

      ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (451 ديدگاه)

      خدا لعنت کنه اون مافیاهایی رو که برای بار اول سوختای فسیلی رو از زمین کشیدن بیرون و رواج دادن و کره زمین رو نابود کردن. وقتی میشد از انرژی های پاک استفاده کرد.
      متوسط دمای ایران 4 درجه نسبت به 15 سال گذشته افزایش پیدا کرده

      موافقم 4
      مخالفم 8
      1. B

        ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (865 ديدگاه)

        نفت هزاران ساله که استفاده میشه اون موقع انرژی پاک از کجا میاوردن؟ حتی در قرن ۲۱ صفحات خورشیدی و توربین های بادی اونقدری که باید بازدهی ندارن تا جای سوخت فسیلی رو بگیرن

        موافقم 4
        مخالفم 1
      2. محمدهادی

        ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (2406 ديدگاه)

        زمانیکه نفت شد پایه اصلی تولید ثروت تمدن جدید،هنوز فناوری انقد پیشرفت نکرده بود که الکتریسیته و انرژی های پاک در دسترس تمدن بشری باشه
        اون موقه منطقی بود
        ولی اون مال ۲۰۰ سال پیشه
        ما تو این ۲۰۰ سیصد سال بشدت کربن به جو آزاد کردیم
        انگار بطور مصنوعی دنیا با یک عصر کوه زایی وآتشفشانی مواجه شده،که طبیعتا از نتایجش افزایش شدید متوسط دمای جهانی و انقراض های پیاپی هستش
        این کار ما واقعا عجیبه
        باید بسرعت منبع تامین انرژی تمدن بشر رو به انرژی های دوستدار محیط تغیر داد
        وگرنه خودمون سرویس خواهیم شد
        این قطعیه

        1. محمد

          ۳۰ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (1236 ديدگاه)

          البته اگر زیادی کربن ‌و دود بره تو هوا ممکنه بریم تو عصر یخبندان.

    3. کسرا

      ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (159 ديدگاه)

      شما چطور سنجش کردید؟
      منبعتون واسه سنجش پیشرفته بودن چیه؟
      ابن همه صنعت پتروشیمی و خودروسازی و نیروگاه و معادن و … همش کشکن؟
      جمعیت ایران که حدود ۸۹ میلیونه و ۱۷ ام هستش و اگه کشورهایی که از انرژی های تجدید پذیر بیشتر استفاده میکنن و اونهایی که اصلا صنعت ندارن که مصرف زیادی داشته باشن کاملا عادیه
      خواهشا تو چیزی که سر رشته ای نداری لااقل نظر نده

      موافقم 3
      مخالفم 7
      1. B

        ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (865 ديدگاه)

        صنعت ایران کجاست ؟ حتما از صنعت آلمان و کره جنوبی و انگلستان قویتره 🤣🤣🤣 البته پهناوری و جغرافیای یک کشور هم تاثیر بسزایی داره ولی ناموسا با دلیل صنعت نیاین جلو حتما ایران خودرو و سایپا از فولکس و بنز بی ام و هیوندای و … بزرگترن

        موافقم 2
        مخالفم 2
    4. SS

      ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (818 ديدگاه)

      مقایسه با همسایمون که چنین چیزی رو نشون نمیده
      با بیش از دو برابر جمعیت (منهای تعداد نامشخص مهاجرها) و حجم تولید صنعتی بسیار بیشتر تقریبا مصرف مشابهی داریم و نحوه تامین انرژی ایران هم بهتر هست چون (در تئوری) بیشتر گاز طبیعی مصرف میشه که بسیار پاکتر از نفت هست
      اگر منظورتون از سطح پیشرفته بودن کم بودن تکنولوژی و به روز نبودن خیلی از دستگاه ها هست هم که خودش باعث افزایش مصرف انرژی هست.
      دوستان اشتباها فکر نکنن که میگم عربستان صنعت نداره بلکه تولید صنعتی رو به پیشرفتی داره منظورم این هست که در حال حاضر تولید صنعتی ایران بیشتر هست و اکثر اقلام مصرفی در ایران تولید میشه و این خودش انرژی بر هست (این هم به یاد داشته باشیم که افزایش مصرف انرژی همراه با افزایش تولید آرزوی خیلی از کشورها هست)
      ضمن اینکه هر دو کشور تابستان های بسیار گرمی دارن که بسیار انرژی بر هست (برای مثال متوسط مصرف برق در تابستان تگزاس بیش از 1000 کیلووات به ازای هر نفر هست اما معمولا در این زمینه با سوئیس مقایسه میشیم که اصلا نیازی به سرمایش نداره) اما خیلی از نقاط ایران زمستان های سردی هم دارن که باز هم باعث افزایش مصرف انرژی نسبت به متوسط جهانی میشه (قطعا یارانه های انرژی هم در بهینه نشدن مصرف در همه زمینه ها تاثیر داره)

      موافقم 2
      مخالفم 4
  2. MehdiTurbo

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2362 ديدگاه)

    واقعا فکر میکنیند چندین هزار سال پیش دایناسور جک و جونورا مردند رفتند زیر خاک از اسنخوناشون روغن دادند روغن طی میلیون سال مونده زیر زمین و ما ازش استفاده میکنیم 🤔
    چقدر دایناسور جک جونور بلید میمردند که روغنشون اینا همه سال استفاده بشه ؟؟؟🤔
    عجیب نیست 🤔
    ما کجای جهانیم 🤔

    شبکه ۴ زیاد ببینید 😂

    موافقم 3
    مخالفم 9
    1. car lover

      ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1409 ديدگاه)

      مگه فقط دایناسورها بودن؟ ضمنا کی گفته نفت فقط از دایناسورها بدست میاد؟ تشکیل نفت هزار تا راه داره که بقیای فسیل حیوانات فقط یکی شونه

      موافقم 6
      مخالفم 1
      1. amir

        ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (3601 ديدگاه)

        اتفاقا سخت پوست ها که بیشتر آبزی و خیلی کوچیک هستن تو آب دریا منبع اصلی اسید چرب و مواد آلی منشا نفت هستن
        زغال سنگ هم که بیشتر از بقایای درخت های جنگل بدست میاد

        موافقم 6
        مخالفم 1
        1. Taha Ayoobi

          ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (4314 ديدگاه)

          پلانکتون‌ها

          موافقم 2
          مخالفم 1
    2. Taha Ayoobi

      ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (4314 ديدگاه)

      جالبه بدونید نفتی که امروزه توی کره زمین موجوده و ما ازش استفاده میکنیم، فقط 0.01 درصد از کل نفت هاییه که در طول تاریخ بوده.

      موافقم 4
      مخالفم 3
      1. کیان

        ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (1491 ديدگاه)

        سوال :
        خب بقیه نفتها چی شدن ؟ استفاده شدن ؟ اکتشاف نشدن ؟ خود به خود از بین رفتن ؟
        یکمی بیشتر توضیح بده

        1. Taha Ayoobi

          ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (4314 ديدگاه)

          کیان جان همونطور که امیر هم گفت، اگر در مسیر حرکت نفت از سنگ مادر مانعی نباشه، نفت میاد روی آب و چشمه نفتی رو به وجود میاره.
          در این صورت نفت دچار اکسایش و تبخیر میشه و ذخایر قیر طبیعی رو به وجود میاره.
          اگر در مسیرش مانعی باشه، نفت رو نگه میداره و ذخیره میکنه و میشه ذخایر نفت.

          موافقم 2
          مخالفم 1
        2. amir

          ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (3601 ديدگاه)

          اون مانع بر سر راه حرکت نفت هم یه لایه نفوذ ناپذیر مثل گچ یا شیل هست که بهش میگن پوش سنگ و نفت رو توی سنگ مخزن که از اجزای تله نفت گیره گیر میندازه و به این حرکت نفت از اعماق زمین به سوی سطح زمین مهاجرت اولیه میگن و بعدش حتی بر اثر تفاوت چگالی توی سنگ مخزن آب و نفت و گاز جدا میشن که بهش میگن مهاجرت ثانویه

          موافقم 3
          مخالفم 1
        3. Taha Ayoobi

          ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (4314 ديدگاه)

          نفت گیر ها مدل های مختلفی هم دارن مثل تاقدیسی، گنبد نمکی، گسلی و ریف.

          اون لایه نفوذناپذیر وقتی جلوی حرکت نفت رو میگیره توی سنگ مخزن که یکی از اجزای نفت گیره به دام میندازه.

          سنگ مخزن بر خلاف گچ و شیل، تخلخل و نفوذپذیری زیاد دارن.

      2. amir

        ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (3601 ديدگاه)

        دقیقا طاها
        بالای ۹۰ درصد نفت تولید شده در داخل زمین بر اثر راه یافتن به سطح زمین دچار اکسایش و تغلیظ به قیر تبدیل میشن و در نهایت تبخیر میشن و از بین میرن

        موافقم 5
        مخالفم 1
        1. Taha Ayoobi

          ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (4314 ديدگاه)

          دقیقا 👍👍👍

          خیلی برام عجیبه که اگر اون ذخایر هم بودن چقدر میشد…

          موافقم 1
          مخالفم 1
        2. amir

          ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (3601 ديدگاه)

          طاها هنوز زمین شناسی رو یادته ها شیطون!😅😅

          موافقم 2
          مخالفم 1
        3. amir

          ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (3601 ديدگاه)

          به نظرم اینکه چقدر باشن مهم نیست روزی که تموم شن جنگ منابع جالب خواهد بود
          راستش یه بازی داریم به اسم fallout توش که دقیقا بعد از تموم شدن نفت و به راه افتادن جنگ منابع چین به آلاسکا حمله میکنه و بعد از اینکه آمریکا چین رو از آلاسکا عقب میرونه وارد چین میشه چین حمله هسته ای میکنه به آمریکا و دقیقا آمریکای بعد از آخرالزمان هسته ای رو به نمایش میزاره

        4. Taha Ayoobi

          ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (4314 ديدگاه)

          تو هم خوب یادته ها😂

          چه بازی جالبی

        5. amir

          ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (3601 ديدگاه)

          گرافیک قدیمی داره ماله سال ۲۰۰۸ عه ولی …. فضای مرده عالی داره میشه توش ساعت ها غرق شد

        6. Taha Ayoobi

          ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (4314 ديدگاه)

          ❤️👏

    3. Saeed Boroomand

      ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (537 ديدگاه)

      سوخت های فسیلی روغن حیوانات نیستن، در مورد چیزی که نمیدونید مطالعه کنید و از خندیدن بی دلیل هم اجتناب کنید، باعث میشه خوشحال به نظر برسید،

  3. MehdiTurbo

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2362 ديدگاه)

    بالاخره تو یه جدول ته جدول نبودیم 👏
    اونم ربطی به ما نداشت مال طبیعت کشور بود و جدول مال مصرف گرایی اگه نه اخر میبودیم
    بزن جدول ارزش پول ها 😎 ببینم کی چند چند

    موافقم 11
    مخالفم 3
  4. car lover

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1409 ديدگاه)

    کاملاً قابل پیش بینی بود، چین و امریکا بیشترین میزان تولید ماشین برقی رو دارن که یکی از علت های مصرف زیادشون هم همینه.

    موافقم 3
    مخالفم 1
  5. F134

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (9 ديدگاه)

    کشورای بزرگ مثل امریکا ، چین ، ژاپن و المان به علت جمعیت بالا و کارخونه‌های متعدد مصرفشون زیاده
    اما در ایران ، مصرف نادرست و کارخونه های پرمصرف و کم بازده باعث شده به این جایگاه برسه

    موافقم 12
    مخالفم 2
    1. amir

      ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (3601 ديدگاه)

      موتور فراری f136 بود یا f134?

      موافقم 1
      مخالفم 2
  6. F134

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (9 ديدگاه)

    این نشون میده سرمایه های خدادادی ما داره هدر میره . با تمام توان داره استخراج میشه و روز به روز کمتر میشه و درصد بالاییش هم به علت کارخونه های قدیمی داره بدون استفاده مفید هدر میره
    درحالیکه از آلمان مصرف بیشتری داریم و نزدیک به ژاپنیم اونم با اون همه کازخونه و تولید ، اما بهره کافی رو نمیبریم و تقریبا در اکثر صنایع هیچ حرفی برای گفتن نداریم
    یاد اون سکانسی افتادم که طرف برای گرم شدن و زنده موندن ، اسکناسای دلار رو آتیش میزد . ما هم برای همین زنده موندن داریم منابعی رو دود میکنیم که آرزوی کشورایی مثل ژاپن و المانه

    موافقم 10
  7. datsun

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3942 ديدگاه)

    متأسفانه سیستم پالایشگاها هم قدیمیه و هم خیلی کمبود قطعات داران که خیلی از همین انرژی ها تو پالایشگاه فلرینگ میشه،

  8. مازیار

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3300 ديدگاه)

    علامت سوال لیست عربستانه
    نه جمعیت چندانی نه صنعت!!

    موافقم 9
    مخالفم 2
  9. اشکان

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (16 ديدگاه)

    درسته اصلا مربوط به مصرف مردم و ارزون بودن سوخت نیست تقصیر قدیمی بودن کارخونه هاست.

  10. علی جردن

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2123 ديدگاه)

    صد افسوس که ایران همیشه تو بدبختی اوله

  11. محمد

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1236 ديدگاه)

    الان همه کاربرا کارشناس انرژی شدن و دارند می گویند که عیب و ایراد کار کجاس.
    بزارید اهل فن نظر بدهند.
    آقای اشتری مهندسه برقه،اگر افتخار دادند بیان و بگن که ایران تو وضع مطلوبی هست یا خیر و اگر هم نیست عیب و ایراد کار چیه.

    موافقم 1
    مخالفم 4
    1. GRT

      ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (33 ديدگاه)

      اینجا بلخره مهندس و تحصیل کرده کم نداریم
      اگه قرار بود کسی نظر نده بخش کامنتا کامل بسته میشد
      مثل اون رپورتاژ اگهی‌ها

      موافقم 5
      مخالفم 1
      1. محمد

        ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (1236 ديدگاه)

        چه ربطی داره الان همه تحصیل کردن‌.
        دلیل نمیشه چون من دانشگاه رفتم،بیام تو این مورد انقدر تخصصی نظر بدم.
        ۹۰ درصد مردم ایران همین هستن.
        این نشون دهنده جهله‌.

        موافقم 1
        مخالفم 3
    2. amir

      ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (3601 ديدگاه)

      برای مشخص کردن وضعیت ایران حتی به سواد احتیاج نیست حتی بچه ها هم به راحتی میتونن مشخص کنن تا این حد!!

      موافقم 3
      مخالفم 2
  12. بهزاد

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2544 ديدگاه)

    چین زغال سنگ میسوزنه تا برق ماشیناشو تامین کنه بعد طرفداران محیط زیست میگن خودروهای درون سوز موجب گرمایش زمین هستند!
    همین الان چین و هند دست از سر زغال سنک بردارن حجم عظیمی از تولید کربن کاسته میشه و اگر قدرت ها زغال سنگ را برای چین تحریم کنند صدها برابر تاثیر بیشتری به نسبت صنایع مثلا نیمه رسانا داره😄
    محیط زیستیا کجان؟

    موافقم 4
    مخالفم 2
  13. حسین دهمرد

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2643 ديدگاه)

    ایران هم اندازه ی آلمان داره نفت میسوزونه پس اینهمه آلودگی شهرهای بزرگی مثه تهران از چیه؟ ضمنا آلمان خوش آب و هواست و مثه ایران نیاز نیس اسپیلت بیس چاری روشن باشه. اینجا ۲۲ ساعت در شبانه روز اسپیلت روشنه.
    نگید گاز چون گاز آلایندگیش یک دهم نفت هم نیس.

  14. adak

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2198 ديدگاه)

    این آمار نشان میده برقی سازی خودروها چقدر مسخره اس و بیشتر بنطرم یه مد هست

    موافقم 1
    مخالفم 1
  15. Cert

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (173 ديدگاه)

    سوزاندن نفت کار درستی نیست می توان از آن چیز های خوب ساخت

  16. علی

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (41 ديدگاه)

    این نمودار مقیاس درستی برای مصرف سوخت های فسیلی نیست. باید با تعداد مردم اون کشور مقیاس بشه. قرار نیست یه کشور یک میلیارد نفری با یه کشور 10 میلیون نفری یکسان مصرف کنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا