در این مقاله به بررسی و مقایسه دو موتور تولیدی ایرانخودرو یعنی TU5 با EF7 خواهیم پرداخت و مزایا و معایب هریک را ذکر خواهیم کرد.
موتور یا پیشرانه هر خودرو قلب تپنده و مهمترین بخش آن به شمار میرود. پیشرانههای درونسوز در طول یک قرن گذشته پیشرفتهای چشمگیری را تجربه کردهاند و اگرچه کمکم جای خود را به موتورهای برقی بدون آلایندگی میدهند اما برخی برندهای مطرح دنیا همچنان به دنبال یافتن روشهایی برای ادامه تولید موتورهای درونسوز هستند. پیش از این درباره تفاوت موتور XU7 با XU7P صحبت کرده و مقایسه موتور M15 با TU5 را انجام دادهایم. در این مطلب میخواهیم دو نمونه از شناختهشدهترین موتورهای تولیدی ایرانخودرو یعنی TU5 و EF7 را با یکدیگر مقایسه کنیم پس همراه ما باشید.
مقایسه موتور TU5 با EF7
شرکت خودروسازی پژو سیتروئن فرانسه از دهه ۸۰ میلادی سری موتورهای موسوم به TU را جایگزین موتورهای قدیمی خود کرد. دو نمونه از مشهورترین موتورهای سری TU در ایران با نامهای TU3 و TU5 شناخته میشوند و در خودروهایی همچون ۲۰۶، ۲۰۷، پارس، رانا و… بکار رفتهاند. این موتور جزو موتورهای کم استهلاک و خوب تولیدی ایران خودروست که در طول این سالها عملکرد خود را ثابت کرده و البته اخیراً نیز نسخه ارتقا یافته آن با پسوند پلاس تولید شده است.
اما یکی از حرکات مثبت ایرانخودرو در چند سال اخیر را میتوان طراحی و توسعه موتور EF7 دانست. موتور EF7 که با نام موتور ملی نیز شناخته میشود در اواخر سال ۱۳۸۶ با کمک آلمانیها تولید و از سال ۱۳۸۷ روی سمند نصب شد. این موتور بهصورت پایه گازسوز طراحی شده هرچند هماکنون اکثراً شاهد تولید نسخههای بنزینی آن هستیم. یکی از ویژگیهای شاخص موتور EF7 به تکنولوژی زمانبندی متغیر سوپاپها مربوط میشود که سبب بهبود راندمان پیشرانه خواهد شد. شایان ذکر است ایرانخودرو نسخههای متنوعی از موتور EF7 را تولید کرده که شامل نسخه تنفس طبیعی و نسخه توربوشارژر آن است. این موتور روی محصولات متنوعی همچون سمند، سورن و دنا نصب میشود.
پیشرانه TU5 از نوع ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری است که ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتون متر گشتاور تولید میکند. البته با برخی تغییرات میتوان قدرت و گشتاور این پیشرانه را افزایش داد. در طرف مقابل باید به موتور EF7 اشاره کنیم که در حالت بنزین سوز ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتون متر گشتاور تولید میکند. این موتور به دلیل تکنولوژی VVT خود قادر است قدرت و گشتاور را در طیف وسیعتری از دور موتور ارائه کند و بنابراین انعطافپذیری خوبی دارد. هر دو پیشرانه یاد شده قابلیت هماهنگی با گیربکسهای دستی و اتوماتیک را دارند. با عنایت به قدرت و گشتاور دو پیشرانه میتوان گفت موتور EF7 تا حدودی برتر از TU5 ظاهر شده و خروجی بالاتری دارد. در جدول زیر مشخصات فنی هر دو موتور ذکر شدهاند:
مقایسه موتور TU5 با EF7 | ||
TU5 | EF7 | |
تعداد سیلندر | ۴ | ۴ |
حجم موتور (سیسی) | ۱۵۸۷ | ۱۶۴۵ |
حداکثر توان موتور (اسب بخار) | ۱۰۵ | ۱۱۳ |
حداکثر گشتاور (نیوتون متر) | ۱۴۲ | ۱۵۵ |
نسبت تراکم | ۱۰.۵ | ۱۱ |
تعداد سوپاپ | ۱۶ | ۱۶ |
نوع سوخت سازگار | بنزین بدون سرب با اکتان ۸۷ و ۹۵ | بنزین بدون سرب با اکتان ۹۵ |
سیستم انژکتوری | پاشش چندنقطهای | پاشش چندنقطهای |
از جمله مزایای پیشرانه TU5 میتوان به سروصدای کم، مصرف سوخت پایین در مقایسه با دیگر خودروهای تولیدی، قدرت و شتاب مناسب، فراوانی قطعات و خدمات و هزینههای نگهداری مناسبتر در مقایسه با موتور EF7 اشاره کرد. البته این موتور مشکلاتی نیز دارد که شامل حساسیت به نوع روغن مصرفی، دمای کارکرد بالا و تکنولوژی قدیمی اشاره کرد.
همچنین بخوانید:
در مقابل باید گفت موتور EF7 به دلیل طراحی پایه گازسوز خود از مزیتی مهم سود میبرد و افرادی که به دنبال کار با خودروی خود هستند و یا نمیخواهند صرفاً به استفاده از یک نوع سوخت در خودرو بسنده کنند قطعاً به دنبال نسخه دوگانهسوز آن خواهند بود. البته جدای از پایه گازسوز بودن، موتور EF7 دارای مزایای دیگری همچون سروصدای تولیدی کم، قدرت بالاتر در مقایسه با موتور TU5 و تکنولوژی بهروزتر است. ایرادات این موتور هم به مواردی همچون روغنریزی، قیمت بالاتر قطعات و هزینه تعمیرات، کیفیت پایین برخی قطعات و… مربوط میشود. همچنین برخی مالکان به مشکلات دستهموتور محصولات مجهز به این موتور نیز اشاره کردهاند.
از نظر مصرف سوخت نمیتوان یکی را بر دیگری پیروز دانست و اختلاف چندانی بین نسخههای بنزینی موتور TU5 و EF7 وجود ندارد. در بحث طراحی ظاهری هر دو موتور چیدمان قابل قبولی دارند و خبری از سیمکشیهای نامنظم و ناهماهنگ برخی موتورها همچون XU7 و M15 در آنها نیست. در خاتمه باید گفت مقایسه موتور TU5 با EF7 پیروز قاطعی ندارد و اولویتهای مصرفکنندگان میتواند نتیجه را مشخص کند. درصورتیکه به دنبال خرید خودرویی با هزینههای نگهداری و استهلاک کمتر هستید و نوع سوخت مصرفی آن اهمیت ندارد موتور TU5 پاسخگوی نیازها خواهد بود؛ اما اگر اولویت شما موتوری دوگانهسوز و بهروزتر است موتور EF7 انتخاب بهتری به نظر خواهد رسید. در پایان از همه شما عزیزان تقاضا میکنیم تجربیات مالکیت خود را نیز با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.
موتور TU5 | موتور EF7 | |
نقاط قوت | مصرف سوخت و آلایندگی کم، سروصدای کم، خدمات پس از فروش گسترده | قدرت تولیدی بالاتر، سروصدای کم، پایه گازسوز بودن |
نقاط ضعف | دمای کارکرد بالا، حساسیت به روغن مصرفی | قیمت بالای قطعات، استهلاک بالاتر، روغنریزی برخی قطعات |
عرفان
۲۱ دی ۱۴۰۲من تیوفایو دارم ۳۲۰.۰۰۰.۰۰۰ هزارتا کار کرده و موتورش هنوز پلمپه و این نشانه برتری هستش
محمد
۲۲ دی ۱۴۰۲منم ی ef7 دارم با ۳۵۰ کارکرد موتور و گیربکس هنوز پلمپ هست
رضا
۱ اسفند ۱۴۰۲۳۵۰ تا ؟؟ خخخخ داداش من آردی داشتم ۶۲۳۰۰۰ هزار تا کارکرده و موتورش پلمپ بود !! مدل ۷۸ !!!!
گیربکس آلمانی ، بخاطر خریدن سمند فروختمش وگرنه هنوز کار میکرد …
باباپنجلی
۲۲ دی ۱۴۰۲چندساله این ماشین رو داری؟مبارک باشه و خیر ببینی ازش،حداقل باید ده سال این ماشین رو داشته باشی، با این عدد کیلومتر واقعا موتورش عالیه
یوسف
۲۲ دی ۱۴۰۲دوستان من ۶سال تیوفایو داشتم و الان دنا توربو اتومات دارم بنظر من همچی برمیگرده ب طرز نگهداری ونوع کارکرد خودرد درکل تقریبا همسطح هستن ولی بنظرم ef7از لحاظ کارکرد بهتر هست در فشار زیاد
مسعود عسگری
۲۲ دی ۱۴۰۲ef7 فقط موتور رو دستش نیومده
مهران
۲۲ دی ۱۴۰۲از ۹۷ سمند ef7 دارم نسبت به قیمت خودروی خوبیه
موتور نرم و بیصدا .
در جاده ۷،۵ مصرف داره و در شهر ۱۰
ماشین پرسرعت اما بسیار کم شتاب.
صندلیهای راحتی داره و کیفیت رنگش خوبه .
ترمزها خوب عمل میکنه
موارد تعویض که داشتم: ۱_باطری ۲_ یک عدد کویل ۳-روتوروزغال دینام۴- تعویض شمع، ۵_ تعوض اب رادیاتور،۶_سوختن یک عدد لامپ مه شکن جلو۷- تیغه برف پاکنها
شاپور ساسانی
۲۳ دی ۱۴۰۲سلام من هم از سال ۹۶ سمند EF7 دارم و تا حالا ۳۴۰ هزارتا راه رفتم و خوشبختانه موتور و گیربکس پلمپ است فقط برای تعویض دیسک و صفحه گیربکس پایین آوردم. من سرعتی هستم و این موتور از شتاب و سرعت خوبی برخوردار است. تعمیرات جزئی دینام و استارت داشتم و بیشتر از گاز استفاده میکنم. در کل بسیار راضی هستم و اگر باز بخواهم خوردو عوض کنمو بخواهم خودرو داخلی بخرم حتما خودرویی که موتور EF7 دارد خواهم خرید. سپاسگزارم
رحیم ب
۲۲ دی ۱۴۰۲رویا برای من
حامد
۲۲ دی ۱۴۰۲من سمند ef7مدل ۹۳ دارم یه سال هست خریدم….تعمییر موتور اساسی کردم… فوقالعاده است این موتور… لامصب هر چی داغتر میشه انگار وحشی تر میشه…روغن موتور رو همیشه هزارتا کمتر تعویض میکنم…پیشنهاد میکنم با توجه به گاز خور ماشین و صدای کم و نرمی موتور اگه یه روز بفروشمش دوباره با همین موتور یه ماشین دیگه میخرم… واقعا راضیم
کمال
۲۲ دی ۱۴۰۲دوستان جایی خواندم موتورef7هر5000کیلومتریک لیترروغن کم میکنه واین جزوخصوصیات فنی این موتورها ایا درسته کسی دقیق چک کرده؟
مهدی
۲۳ دی ۱۴۰۲سلام من مدل ۸۹ دارم کم میکنه میگن چون دائم با گاز کار میکنه بخاطر اونه،نمی دونم والا
جواد
۲۳ دی ۱۴۰۲بله تو دفترچه خودرو هم نوشته و من در عمل هم اینو تجربه کردم هر هزار کیلومتر ۲۰۰ cc کم می کنه که میشه ۵۰۰۰ کیلومتر یک لیتر حتما روغن فول سنتتیک استفاده کنید من ۵ یا حداکثر ۶ هزار کیلومتر تعویض روغن می کنم
Amin
۲۳ بهمن ۱۴۰۲من رو سه هزارتا نیم لیتر میریزم،حدودا یه مقدار از رو فول میاد بالا.رو پنج هزار هم ک تعویض میکنم حدودا ۲۰۰ سیسی کمتره انگار از رو فول.ولی خب بنظر من خوبه بهش عادت کردم و چیز خاصی نیست
حمید افشار
۲۲ دی ۱۴۰۲سلام.منxu7 یورو۴دارم ازسال ۹۰و۳۵۰هزارتاکارکرده قدرت عالی یکبار واشروسرسیلندرتازگیاعوض کردم.موتورقدیمیه اماراضیم سوخت توجاده به زور۶لیترمیرسه.به نظرم همه چیزبستگی به نگهداری وشرایط رانندگی داره.
شاهرخ
۲۳ دی ۱۴۰۲سال ۹۱ یه سمند ef7داشتم تو یه سال دو بار موتور خراب شد بار اخر که شاتون زد سیلندر پاره شد دیگه توبه کردم سراغ ماشین ایرانی نرفتم
ولی الان خیلی بهتر شدن دوستم یه تارا داره پشتش نشستم ماشین خوبی بود
محمد 13
۲۳ دی ۱۴۰۲منم چند ماهی هست که ef7 دارم، تقریبا 12 هزارتا باهاش کار کردم، فعلا ازش راضیم، و چون هدرز و کیت مکش و .. بستم از شتاب و کشش مناسبی برخوردار ه. معمولا تو جاده 150 تا 160 میرم ، بعد از این قصدم اینه که تارا دنده دستی بگیرم البته نه با موتور tu5, چون قراره تارا با موتور efp عرضه بشه، و منم دنبال اونم.
محموی
۲۳ دی ۱۴۰۲سلام بنده et7 سمند داشتم مدل ۹۴ تا ۳۰۰ هزار تا داشتم و فروختم
موتور کم صدا ، مصرف عالی در جادها ، نرم و رانندگی راحت
اما اشکالات
اینکه اکثر افراد ازجمله خودم تا مدتهااطلاعات کافی درخصوص نوع روغن نداشتم و اما روغنش گران است و هزینه تعمیرات و قطعات بسیار بسیار بالاست نسبت به ۲۰۶ تیپ ۵ و مکانیک این خودرو کم هست هرجایی نمیتوانند رفع عیب و تعمیرکنند منتهی موتور خیلی ۲۰۶ بالاتر است
شاهرخ
۲۳ دی ۱۴۰۲سال ۹۱ یه سمند ef7 داشتم تو یه سال ۲ بار موتور خراب شد بار اخر که شاتون زد سیلندر رو پاره کرد دیگه توبه کردم سراغ ماشین ایرانی نرفتم
عارف
۲۳ دی ۱۴۰۲سلام
دوستان گرامی من قصدم خرید ای اف ۷ دوگانه است به نظر شما و تجربتون .. تصمیمم برای خرید این خودرو درسته یا اینکه اشتباه و ماشین دیگه ای بخرم..
جواد
۲۳ دی ۱۴۰۲سلام توان و کشش موتورش عالیه البته تجربه من که چند ماهه سمند ef7 مدل ۹۳ دارم تا ۱۲۰ کیلومتر صدای نرم و خوبی داره ولی از ۱۳۰ به بالا صداش خیلی زیاد میشه البته با tu5 تجربه نکردم که مقایسه کنم.. مشکل عمده ef7 هزینه قطعات و تعمیراتشه فقط مکانیک های مخصوص ef7 رو بائو پیدا کنی و موتور رو بهشون بسپاری خیلی از تعمیرکارها اصلا زیر بار تعمیر این موتور نمیرن ولی در کل من از رانندگی با اون لذت بردم. امیدوارم توضیحاتم مفید بوده باشه
پیمان
۲۳ دی ۱۴۰۲سلام دوست گرامی من از سال 94سمند efدارم از صفریش دست خودمه تاکسی بین شهریه تا الان 4بار موتور باز کردم البته اینم بهت بگم که کیلومتر من یه بار صفر شده در کل ازش راضیم فقط روغن به موقع تعویض کن تا عکمر داری بهانه
Amin
۲۳ بهمن ۱۴۰۲سلام دوست گرامی،شما کجا ساکنی؟اگه تهران پاکدشتی ادرس تعمیر کار ef7 خوب بهم بدی؟
حمزه سلطانی
۲۹ دی ۱۴۰۲سلام
من چند ساله ef7 دارم که تا الان از همه نظر عالی بوده و راضی بودم هزینه و استهلاک یه کم بیشتره که طبیعیه. هرکی میخواد ماشین بهتر سوار بشه باید بیشترم هزینه کنه
جواد
۲۳ دی ۱۴۰۲بله تو دفترچه خودرو هم نوشته و من در عمل هم اینو تجربه کردم هر هزار کیلومتر ۲۰۰ cc کم می کنه که میشه ۵۰۰۰ کیلومتر یک لیتر حتما روغن فول سنتتیک استفاده کنید من ۵ یا حداکثر ۶ هزار کیلومتر تعویض روغن می کنم
Ali
۲۳ دی ۱۴۰۲سلام. من از سال ۱۳۸۹ سمند ef7 سوار میشم هر ۳ سال یه بارم عوض میکنم. ماشین خیلی خوبیه . فقط یه ایراد تو همه ef7 هایی که من داشتم اینه که روغن خیلی کم میکنه یعنی هر ۱۰۰۰ کیلومتر ۱ لیتر سر ریز میکنم.
حامد حسنی
۲۳ دی ۱۴۰۲منم یه خر دارم، از بچه گی داره راه میره. بیشاز ۵۰۰ هزار تا رفته. آخ هم نمیگه و پلمپ هستش.
آخه من نمیدونم اون دوستانی که نظر میدن، یه کم فنی باشید.
علی
۳ اسفند ۱۴۰۲ساطحی آخرش ساطحیه…
رومن
۳۰ فروردین ۱۴۰۳من دوتا ۲۰۶ تیپ دو عوض کردم خوب بودن ولی شتاب خیلی پایین و فقط به درد داخل شهر میخورد ولی در کل راضی بودم
بعد رفتم سراغ کوییک سه ماه بیشتر نتونستم تحمل کنم چون واقعا الان هم وقتی میبینمش یه جوری میشم. صدای موتور واقعاً روی مخ هست وقتی هم گاز میدی یه جوری غرش میکنه انگار میخواد زمین پاره کنه و خیلی هم خشک هست. البته امکانات ش خوب بود.
بعد رفتم سراغ ۲۰۷ ارتقاء یافته که ماشین خیلی خوبی هست فقط تنها ایرادی که داره به درد خانواده نمی خوره و بخاطر نیاز مالی فروختم.
حالا هم یدونه سمند EF7 بنزینی مدل ۹۶ خریدم. فعلاً استفاده نکردم ولی با توجه به نظرات اطرافیان احتمالا ازش راضی باشم.
یا حق
Mobin
۱۴ خرداد ۱۴۰۳ef7موتوره بسیار خوبیه قتریبا باهاش 600.000کیلومتر باهاش راه رفتم تازه موتورشو بازم کردم اونم بازم نمیخواست ولی چون رینگ ضعیف کرده بود برای اطمینان تعمیرم کردم
هم شتاب خوبی داره هم قدرت خوبی در دور بالا ماشین دوگانه سوز هس هیچ فرقی در بنزین گاز در قدرت فرق نداره
منیفولد چدنی موتور بوش مدل ۸۹ دوگانه واقعا موتور بینظریه صدای موتور کم راحتی در جاده
فقط تنها مشکلش دریچه گازش برقیه کپ داره ولی اونم با ریمپ حل میشه میتونم بگم فانتوم میشه خیلی بهتره ازtu5 در دوربالا
تو ۴۰۰۰تا هم روغن عوض میکنم من واقعا ازش راضی ام
خسرو
۲۹ تیر ۱۴۰۳سلام
اقا من به عنوان یک نفری که تجربه جفتش رو داشته میخوام بدون تعصب نظرم رو بنویسم،،
من به مدت دوسال یک دناپلاس دنده دستی داشتم که بعد ۱۴ هزارتا کارکرد فروختمش،،دناپلاس موتورش ef7 هستش علی رغم اتاق بزرگش ولی توش حتی از ۲۰۶ هم کوچکتره،شتابش کمه ولی وقتی رو تو جاده رو دور میفته هیچ ماشینی تو هندلینگ و ثبات اتاق بهش نمیرسه،،من تو جاده با پژو پارس با ۴۰۵ و l90 و جک s5 و دنا پلاس و زانتیا نشستم اگر بخوام نمره بدم تو ثبات و پایداری و هندلینگ و حس نکردن سرعت زیاد بخوام نمره بدم اول زانتیا بعدشم دناپلاس بعد جک s5 بعد پرشیا و ۴۰۵ و l90 ،،، موتور ef7 وقتی رو دور میفته واقعا معرکه میره،،یکبار گشت نامحسوس گذاشت دنبالم میخواست ماشین رو بخوابونه 😂😂،،الان یک ۲۰۶ sd تیپ v8 دارم،،شتابش از ef7 بیشتره ولی تو سرعت و ثبات اتاق به دناپلاس نمیرسه،مصرف سوختشونم تقریبا یکیه فرقی نداره