در این مقاله به بررسی و مقایسه دو موتور تولیدی ایرانخودرو یعنی TU5 با EF7 خواهیم پرداخت و مزایا و معایب هریک را ذکر خواهیم کرد.
موتور یا پیشرانه هر خودرو قلب تپنده و مهمترین بخش آن به شمار میرود. پیشرانههای درونسوز در طول یک قرن گذشته پیشرفتهای چشمگیری را تجربه کردهاند و اگرچه کمکم جای خود را به موتورهای برقی بدون آلایندگی میدهند اما برخی برندهای مطرح دنیا همچنان به دنبال یافتن روشهایی برای ادامه تولید موتورهای درونسوز هستند. پیش از این درباره تفاوت موتور XU7 با XU7P صحبت کرده و مقایسه موتور M15 با TU5 را انجام دادهایم. در این مطلب میخواهیم دو نمونه از شناختهشدهترین موتورهای تولیدی ایرانخودرو یعنی TU5 و EF7 را با یکدیگر مقایسه کنیم پس همراه ما باشید.
مقایسه موتور TU5 با EF7
شرکت خودروسازی پژو سیتروئن فرانسه از دهه ۸۰ میلادی سری موتورهای موسوم به TU را جایگزین موتورهای قدیمی خود کرد. دو نمونه از مشهورترین موتورهای سری TU در ایران با نامهای TU3 و TU5 شناخته میشوند و در خودروهایی همچون ۲۰۶، ۲۰۷، پارس، رانا و… بکار رفتهاند. این موتور جزو موتورهای کم استهلاک و خوب تولیدی ایران خودروست که در طول این سالها عملکرد خود را ثابت کرده و البته اخیراً نیز نسخه ارتقا یافته آن با پسوند پلاس تولید شده است.
اما یکی از حرکات مثبت ایرانخودرو در چند سال اخیر را میتوان طراحی و توسعه موتور EF7 دانست. موتور EF7 که با نام موتور ملی نیز شناخته میشود در اواخر سال ۱۳۸۶ با کمک آلمانیها تولید و از سال ۱۳۸۷ روی سمند نصب شد. این موتور بهصورت پایه گازسوز طراحی شده هرچند هماکنون اکثراً شاهد تولید نسخههای بنزینی آن هستیم. یکی از ویژگیهای شاخص موتور EF7 به تکنولوژی زمانبندی متغیر سوپاپها مربوط میشود که سبب بهبود راندمان پیشرانه خواهد شد. شایان ذکر است ایرانخودرو نسخههای متنوعی از موتور EF7 را تولید کرده که شامل نسخه تنفس طبیعی و نسخه توربوشارژر آن است. این موتور روی محصولات متنوعی همچون سمند، سورن و دنا نصب میشود.
پیشرانه TU5 از نوع ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری است که ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتون متر گشتاور تولید میکند. البته با برخی تغییرات میتوان قدرت و گشتاور این پیشرانه را افزایش داد. در طرف مقابل باید به موتور EF7 اشاره کنیم که در حالت بنزین سوز ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتون متر گشتاور تولید میکند. این موتور به دلیل تکنولوژی VVT خود قادر است قدرت و گشتاور را در طیف وسیعتری از دور موتور ارائه کند و بنابراین انعطافپذیری خوبی دارد. هر دو پیشرانه یاد شده قابلیت هماهنگی با گیربکسهای دستی و اتوماتیک را دارند. با عنایت به قدرت و گشتاور دو پیشرانه میتوان گفت موتور EF7 تا حدودی برتر از TU5 ظاهر شده و خروجی بالاتری دارد. در جدول زیر مشخصات فنی هر دو موتور ذکر شدهاند:
مقایسه موتور TU5 با EF7 | ||
TU5 | EF7 | |
تعداد سیلندر | ۴ | ۴ |
حجم موتور (سیسی) | ۱۵۸۷ | ۱۶۴۵ |
حداکثر توان موتور (اسب بخار) | ۱۰۵ | ۱۱۳ |
حداکثر گشتاور (نیوتون متر) | ۱۴۲ | ۱۵۵ |
نسبت تراکم | ۱۰.۵ | ۱۱ |
تعداد سوپاپ | ۱۶ | ۱۶ |
نوع سوخت سازگار | بنزین بدون سرب با اکتان ۸۷ و ۹۵ | بنزین بدون سرب با اکتان ۹۵ |
سیستم انژکتوری | پاشش چندنقطهای | پاشش چندنقطهای |
از جمله مزایای پیشرانه TU5 میتوان به سروصدای کم، مصرف سوخت پایین در مقایسه با دیگر خودروهای تولیدی، قدرت و شتاب مناسب، فراوانی قطعات و خدمات و هزینههای نگهداری مناسبتر در مقایسه با موتور EF7 اشاره کرد. البته این موتور مشکلاتی نیز دارد که شامل حساسیت به نوع روغن مصرفی، دمای کارکرد بالا و تکنولوژی قدیمی اشاره کرد.
همچنین بخوانید:
در مقابل باید گفت موتور EF7 به دلیل طراحی پایه گازسوز خود از مزیتی مهم سود میبرد و افرادی که به دنبال کار با خودروی خود هستند و یا نمیخواهند صرفاً به استفاده از یک نوع سوخت در خودرو بسنده کنند قطعاً به دنبال نسخه دوگانهسوز آن خواهند بود. البته جدای از پایه گازسوز بودن، موتور EF7 دارای مزایای دیگری همچون سروصدای تولیدی کم، قدرت بالاتر در مقایسه با موتور TU5 و تکنولوژی بهروزتر است. ایرادات این موتور هم به مواردی همچون روغنریزی، قیمت بالاتر قطعات و هزینه تعمیرات، کیفیت پایین برخی قطعات و… مربوط میشود. همچنین برخی مالکان به مشکلات دستهموتور محصولات مجهز به این موتور نیز اشاره کردهاند.
از نظر مصرف سوخت نمیتوان یکی را بر دیگری پیروز دانست و اختلاف چندانی بین نسخههای بنزینی موتور TU5 و EF7 وجود ندارد. در بحث طراحی ظاهری هر دو موتور چیدمان قابل قبولی دارند و خبری از سیمکشیهای نامنظم و ناهماهنگ برخی موتورها همچون XU7 و M15 در آنها نیست. در خاتمه باید گفت مقایسه موتور TU5 با EF7 پیروز قاطعی ندارد و اولویتهای مصرفکنندگان میتواند نتیجه را مشخص کند. درصورتیکه به دنبال خرید خودرویی با هزینههای نگهداری و استهلاک کمتر هستید و نوع سوخت مصرفی آن اهمیت ندارد موتور TU5 پاسخگوی نیازها خواهد بود؛ اما اگر اولویت شما موتوری دوگانهسوز و بهروزتر است موتور EF7 انتخاب بهتری به نظر خواهد رسید. در پایان از همه شما عزیزان تقاضا میکنیم تجربیات مالکیت خود را نیز با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.
موتور TU5 | موتور EF7 | |
نقاط قوت | مصرف سوخت و آلایندگی کم، سروصدای کم، خدمات پس از فروش گسترده | قدرت تولیدی بالاتر، سروصدای کم، پایه گازسوز بودن |
نقاط ضعف | دمای کارکرد بالا، حساسیت به روغن مصرفی | قیمت بالای قطعات، استهلاک بالاتر، روغنریزی برخی قطعات |
amir
۱۶ دی ۱۴۰۲مقایسه دو موتور از رده خارج کم توان پر استهلاک و پرمصرف صرفا مناسب برای کار راه انداختن که امروزه از سر عقب ماندگی بر روی انواعی از گاری های وطنی نصب و جوانان ۱۵ الی ۲۰ ساله تعصب آنهارا کشند!!!
NAVID۰۰۹۸
۱۶ دی ۱۴۰۲بین TU5 و EF7 انتخابم لامباداست !!!
شما چطور ؟
datsun
۱۶ دی ۱۴۰۲لامبدا از اینا بدترِ
NAVID۰۰۹۸
۱۷ دی ۱۴۰۲خب حالا که اینطوره ، پس مجبورم بین TU5 , لامبادا و EF7 تنها و تنها تتا را انتخاب کنم !
مجبورم ، چارهای نیست متاسفانه !
حمید دانا
۱۷ دی ۱۴۰۲با درود، موتور TU5 البته از نوع اورجینال و فرانسویش بدلیل ساخت با کیفیت قطعات و رعایت آلیاژ و تلرانسهای مناسب، قطعا عملکرد بسیار خوبی ارایه میده با کارکرد ۳۴۰ هزار کیلومتری هنوز مصرف حدود ۶/۸ و استهلاک و صدای کم تولید میکنه، در خصوص EF7 جدای از مشکلات تعمیر و نگهداریش، فکر نمیکنم عملکردش چنین باشه، پاینده باشید بامید تولید موتور ملی در خور ملت ایران…
بازنشسته
۱۷ دی ۱۴۰۲من احساس میکنم خودرو های داخلی مثل تخم مرغ شانسی هستن اگر کارگرای خط تولید نئشه باشن یا حقوقشون به موقع همراه پاداش داده بشه اونوقت مونتاژ خودروشون خوب میشه اما وای به روزی که حالشون خوب نباشه حالا بستگی به شانس داره ماشین روز خوبشون مونتاژ بشه یا روز بدشون
IKCO
۱۸ دی ۱۴۰۲انتخاب بنده ماشینی با موتور EF7 GDI با 205اسب بخار قدرت است که البته لازم به ذکر است این موتور قرار است بر روی خودروهای جدید همچون سمند شاسی بلند و دیگر محصولات جدید ایران خودرو قرار گرفته شود
عجب
۱۶ دی ۱۴۰۲هر دو موتور TU5 و EF7 جهانسومی هستند و ای کاش مسئولان ایرانخودرو میدانستند که تویوتا چیست
Milad
۱۶ دی ۱۴۰۲متأسفانه از بخت بد سالهاست توآمان از هردوی این موتورها روی اتاق اورجینالشون استفاده میکنم. در هر شرایطی انتخابم EF هست.
h-a-m-i
۱۶ دی ۱۴۰۲فعلا تو ایران موتور TU5 کمترین اذیت رو داره بنظرم . EF7 نه اینکه بد باشه منتهی اصلی تمرین دلیلی که کمتر طرفش میرن اینکه بعد این همه سال هنوز خیلی از مکانیکها بهش تسلط ندارن ومشکل رومخی هم که داره سیمکشی داخل موتوره . اگه بحث انتخاب باشه مطمئنا اکثریت TU5 رو انتخاب میکنند
۱۶ دی ۱۴۰۲قطعا اونی که طراحیش کرد مرض داشت
فقط خواست کار تحویل بده
H2
۱۶ دی ۱۴۰۲شاهین جان میگن موتور جدید TU5 پلاس به بنزین حساس شده و باید اکتان استفاده کنی. درسته؟
A.H MOTORS
۱۶ دی ۱۴۰۲ما تیو فایو پلاس تارا رو داریم و مشکلی هم تا فعلا (km۱۱۰۰۰) نداشته ایم .
سعید
۱۷ دی ۱۴۰۲11000تازه آبندیش تموم شده
احمد مورفی
۱۷ دی ۱۴۰۲ماهم ef7 سورن پلاس داریم و تا الان ۳۰۰۰۰کیاومتر مشکلی نداشته البته 7سال پارس تیوفایو هم داشتم که به دلیل ضعیف بودن اون نسبت به بزرگی اتاق چنگی به دل نمیزنه،تیوفایو خوبه اما رو 207و206 فقط حتی بروز شدش روی تارا و شاهین مثل پارس قطعا کم میاره و چنگی به دل نمی زنه،بی خودی نسبت به پارس تیوفایو تعصب نشون میدن،207تیوفایو3 داشتم واقعا با قدرت و پرتوان،عالی،سورن پلاس ef7 هم خوبه هم توان داره هم بیصدا تر از پارس تیوفایو هم واقعا کشش داره ضمنا تا الان هم خرجی نداشته.
شاهین
۱۶ دی ۱۴۰۲سلام وقت بخیر
تو جدول مشخصات این موتور توصیه شده از بنزین با اکتان ۹۵ استفاده بشه اما چیزی درباره حساسیتش نشنیدم واقعیتش.
حسین
۱۷ دی ۱۴۰۲موتور tu5+ مگه الان توسط پژو استفاده نمیشه ، پس چرا میگید قدیمی هست؟
بنظر من ef7 بهتره بشرطی که همه قطعات اش با کیفیت باشه و ساخت اروپا .
موتور tu5 قطعات افترمارکتش زیاده و راحت میشه تقویتش کرد .
ی استاد داشتیم میگفت ef7 بر اساس tu5 ساخته شد که داستانش طولانی هست .
علیرضا
۱۷ دی ۱۴۰۲آخه ef7 کجای دنیا … تولید شده که شرکت اروپایی براش قطعه بسازه
این موتور از روی tu5 ساخته شده که کمی کورس میل لنگ بیشتر شده دقیقا مثل موتور پیکان ۱۸۰۰ که از روی ۱۶۰۰ ساختن و محکوم به انقراض شد
مجتبی
۱۸ دی ۱۴۰۲دوست عزیز من تو شرکت ریخته گری توحید خراسان کار میکنم و بازرس کنترل کیفیت هستم و هر دو نوع بلوک موتور tu5و ef7رو داریم برای ایرانخودرو تولید میکنیم و جسارتا باید بگم که این 2 هیچ شباهتی به هندیگه ندارن و موتورtu5مشکلات تولید بسیار پایینتر و البته نظارت بازرسان فرانسوی رو داره از نظر کیفیت ساخت کنترل بیشتری روش هست از نظر طراحی کانال های اب و روغن tu5بسیار بزرگتر از کانال های اب و روغن ef7 هست که مهمترین فاکتوره برای جلوگیری از واسر زدن
محمدباقر
۴ آبان ۱۴۰۳بازرسان فرانسوی در خط تولید ایران؟ مطمئنی داداش؟
آریا
۱۸ دی ۱۴۰۲خراب شده یعنی چی؟ بچه ای؟ آدم به وطنش میگه خراب شده؟ یکم عقل و شعور هم بد نیست، امتحان کن شاید خوشت اومد
JaMsHiD
۱۸ دی ۱۴۰۲وطنی که شده برای صد هزار نفر بالا شهر نشین تهران و لواسون و خودمون دو متر زمین تو وطنمون نداریم😏
وطن ما اگه وطن بود ، این حجم از مهاجر سرتاسر دنیا نداشتیم
حسن
۱۸ دی ۱۴۰۲میگند تکنولوژی ۴۰ سال پیش فرانسه هست
حسین
۱۷ دی ۱۴۰۲کاش رانا با موتور ef4 توربو و هاچ بک عرضه میشد.
علیرضا
۱۷ دی ۱۴۰۲ماشین فقط تویوتا یا ماشین های امریکایی
فرشاد
۱۷ دی ۱۴۰۲واکنش المان
😂👈🤡
پیمان
۱۷ دی ۱۴۰۲من سالهاست سمند ای اف سون دارم قبلنا که اصلا قطعاتش گیر نمیومد حالا هم مکانیک ها تا میگی ای آف سون هست میگن ما دست نمیزنیم ،،منم میگم لابد فقط پراید تعمیر میکنید وقتی تعمیرکار های ما ازپس تعمیر همین دوموتور هم بر نمیان موتور جدیدتر وپیشرفته تر دیگه کجا باید تعمیر کرد
ایران
۱۸ دی ۱۴۰۲باسلام دوست عزیز وقتی میگن دست نمیزنیم مشکل ازبلدنبودن نیست متاسفانه بدترین عیب ef7بدجا بودن قطعاتش وچیدمان خیلی بدی داره،مثلا برای تعمیر دینام نصف لوازم موتور بایدبازبشه
مسعود
۱۷ دی ۱۴۰۲در واقع راهنمای انتخاب بین دو تا بد هست
اکبر
۱۷ دی ۱۴۰۲داداش تو پولدار مشکوکی که میتون ماشین چند میلیاردی سوار شی . البته معلوم نیست آشغال چینی یا کره ای . این مطلب که خوندی مقایسه دو تولید داخله که ماها مجبوریم به نسبت توانمان انتخاب کنیم وگرنه ماهم دلمان ماشین آمریکایی میخواد نه چینی و کره ای که فقط به واسطه عواض و گمرکات میلیادین وگرنه همین پراید بره بیرون با کشتی وارد کشور بسه نزدیک میلیار پولشه ووووووو
اکبر
۱۷ دی ۱۴۰۲من پارس ال ایکس دارم ۷ ساله خیلی راضیم . لامصب بالای ۱۲۰ رانندگیش تازه لذت بخشه . فقط ایرادش قطعات یدکیش واقعا افتضاحه . اگه هرکی میخواد تا ۱۵ سال تضمینی داشته باشه باهاش خوب تا کنه و قطعات فابریک تهیه کنه و آب و دونشو حتما برسه . لاشش می ارزه به دهتای چینی . حداقل اسموتورش برنده
JaMsHiD
۱۸ دی ۱۴۰۲لذت بخش تر از نعره XU7 تو دور موتور چهار هزار نیست😂😂💔
sasan
۱۷ دی ۱۴۰۲سلام من دنا پلاس توربو دستی ۵ دنده دارم مدل ۹۹ تا الان خداروشکر خوب بوده و راضی بودم ولی چند روزی هست رفتم سوزن انژکتور و دریچه گاز رو سرویس کردم و شمع ها رو عوض کردم و رفتم کارواش برگشتن تو مسیر سربالایی ماشین به اصطلاح کپ کرد و چراغ چک روشن شد و حالا موتور سه کار میکنه و هرجا بردم گفتن ما به این موتور دست نمیزنیم و تعمیرش کار هرکسی نیس ولی بهم گفتن موتور سوپاپ زده و شمع شماره دو از کار افتاده و کمپرس صفر هست و بقیه سوپاپ ها ۱۸۰ ولی دود نمیکنه و بردم نمایندگی ها خم دست نزدن میگن اگه موتور باز کنیم اندازه دوتا موتور پژو فقط پیچ داره و توربو خراب میشه باید نو بخری و قطعات هم گیر نمیاد حالا من موندم و یه ماشین خراب در بندرعباس و کلام آخر اینکه هردوموتور خوب هستن فقط مکانیک خوب ندارن . با تشکر
mostafa
۱۷ دی ۱۴۰۲دوست عزیز منم مدل ۹۷ دارم مکمل ریختم تو باک دقیقا همینطوری شد سوزنها گیر کرد سنسورهای بالای سرسیلندر یکیش سوخت که تعویض کردم اوکی شد البته بگم بعد از شستشوی کامل انژکتور تعویض کردم
میکانیک ایسوزوازتهران
۱۷ دی ۱۴۰۲سلام به جای مکمل گازوئیل بریزیدتوباک ۶۰لیتربنزین ۳لیترگازوئیل من خودم دنا۹۵دارم هرموقع ۶۰لیتربنزین میزنم ۳لیترگازوئیل میریزم تمام هم مصرف مییادپایین هم شتاب ماشین مییره بالا
ناصر عسگری مشهدی
۱۷ دی ۱۴۰۲سلام واسه پرایدکاربرات هم این کارجوابه یانه؟
حسین
۱۷ دی ۱۴۰۲ببر سلیمان شهر پیش اوستا کاوش جلو خودت قطعه رو عوض میکنه آدم بسیار با انصاف و شریف ef7هم زیاد تعمیر میکنه
جواد
۱۷ دی ۱۴۰۲اوستا غلام حرف نداره
جواد
۱۷ دی ۱۴۰۲تو که بندر عباسی به مسجد سلیمان نزدیکی نوبت بگیر برو جای اوستا غلام کارش حرف نداره.
نویدی
۱۷ دی ۱۴۰۲یا یکی از سنسورا سوخته،یا شمع و وایر شمع مشکل داره…بخاطر همچین موردی به هیچ عنوان انجین رو باز نکن.
بهروز پارسا
۱۷ دی ۱۴۰۲یه موتور ارپایی بنداز روش،اخه اگر خوب بوده چرا رفتی سرویس،که برات خرابش کنه
وحید
۱۸ دی ۱۴۰۲سلام وقتی از کارواش برگشتی اینجوری شد کوئل هم چک کن نسوخته باشه
رسول
۱۸ دی ۱۴۰۲سلام
نمی تونه از سوپاپ باشه بی انصاف ها می خوان جیبت رو خالی کنن داداش سوزن انژکتور یکی از سیلندرها پاشش نداره با توجه به سرویسشون!!! حتماً با تینر فوری شستن درد بزرگیه چون یه مواد مخصوصی برا شستن دارند من الان حضور ذهن ندارم چی می گن لیتری چند میلیون خوب با تینر روغنی یا فوری می شورن پدر انژکتور مرحوم رو در می یاره فهمیدن از کار افتادن کدوم سیلندر کار ساده ای هست موتور روشن باشه تک تک وایر ها رو در بیارحتما متوجه تغییر کارکرد موتور می شی و در حالت کارکرد سالم موتور بعد از در آوردن وایر موتور با سه سیلندر کار می کنه و چون موتور شما سه کار می کنه اون سیلندر از کار افتاده هیچ تغییری در کارکرد موتور نداره و البته با احتیاط چون برق ولتاژ بالا دار ممکنه شوک وارد دستت بکنم پس یه دستکش می تونه کمک کنه و البته باید وایر لختی نداشته باشه اون انژکتور معیوب باید عوض بشه البته اگه ولتاژ طبیعی نشون بده شاید شستشوی مجدد چاره ساز باشه یه احتمال دیگه خرابی یا قطعی مدار سنسور مپ یا دمای ورودی یا دریچه گازه حوصله کن و مسیر سیم کشی رو رصد کن موفق باشی
کارن
۱۹ دی ۱۴۰۲تایمش چک کن
امیر
۱۷ دی ۱۴۰۲درمورد Ef7 پیشنهاد نمیکنم ۱۱سال این موتور داشتم مصرف روغن ۵ لیتر است در هر دوره واینکه موتور بسیار شلوغ ودستگیر هست وروغن ریزی به هیچ عنوان تمامی ندارد ودر ضمن مکانیک دست نمیزنه چون دستگیر هست
mostafa
۱۷ دی ۱۴۰۲موتور EF7 معروفه به شاتون زدن اینو میگم که دوستان بدونن من دنا دارم به خاطر قطعات بی کیفیتی که موتورش داره شاتون زد و سیلندر هم سوراخ شد اصلا موتور خوبی نیست و هزینه بره حالا شاید بخودتون بگید روغن نداشته ولی ۱۰ روز قبلش سرویس کامل شده بود
احمد تمدن
۱۷ دی ۱۴۰۲من ef7داشتم،موتور خوبیه،تو خیابون متورش افتاد کف خیابون ولی ماشین بدون متور حالا داره کار میکنه
مهدی
۱۷ دی ۱۴۰۲من چندسالی هست سمند ef7 دارم بهترین دوگانه سوز هستش منکه راضی هستم
وحید غفاری فرد
۱۷ دی ۱۴۰۲با سلام خدمت دوستان عزیز ماها راننده نیستیم دراصل وگرنه ماشین بنزم بدن دستمون یا روغن ریزی داره یا شاتون میزنه یا سوپاپ کج میکنه…..من ۷ساله ef7دارم بدون ذرهای روغن کم کردن یا بد کار کردن….ولی قطعه رو اصل آلمانی باید بگیری یزد هستم گیرم میاد
پرویز
۱۸ دی ۱۴۰۲دوست عزیز تو بازار اکثر قطعات تقلبی و بی کیفیت هستن حتی به اسم اصلی هم میدان باز تقلبی درمیاد
وحید
۱۷ دی ۱۴۰۲سلام من سورن پلاس صفر گرفتم خداوکیل ۲ ماه داشتمش تواین مدت ۳۰روزش نمایندگی بودم دسته وسایلی که عوض کردم دینام ۱روز کامل با یکماه قطعه اومده ریگلاتور گاز .دسته موتور.دیسک صفحه.پمپ رودر.کمک هردو.لامپ سپر ۱۰بار تیوتر هردو.گیریبوکس باز کردم کاسه نمد فروختمش راحت الان ی پراید گرفتم راحت💛💛💛
سام
۱۷ دی ۱۴۰۲سلام منم یه چند سالی سمند ef7 داشتم خیلی هم راضی بودم ازش خدایی ماشین پرقدرت و کم مصرفیه ولی وقتی به خرج بیفته دیگه داستانه هر مکانیکی بهش دست نمیزنه و دستمزدش هم نسبت به بقیه ماشینها بالاست من خودم اگر بخوام دوباره بین این دو موتور یکی رو انتخاب کنم تی یوفایو رو انتخاب میکنم شایدم برا تنوع
شهرام
۱۷ دی ۱۴۰۲با سلام
در بحث مقایسه ، طراحی و پیچیدگی موتور یک بحث هست و کیفیت قطعات و کیفیت مونتاژ هم بحث دیگه….
ما که مجبور هستیم از محصولات ایرانخودرو و سایپا استفاده کنیم و از بین ماشین های سدان اقصادی بنده بدلیل مبلمان بهتر و جادار تر و همینطور ایمنی خیلی بیشتر سال هاست سمند استفاده میکنم…
سمند xu7 داشتم که اونایی که پژو و سمند xu7 داشتن داستان واشر سرسیلندر سوزوندن و کف تراشی و تعویض سر سیلندر بعد دو سه بار واشر زدن رو میدون چیه….
بعد اون سمند ای اف سون دوگانه سوز داشتم مدل 90 ، مهمترین ایراد سیم کشی بود که از سال 91 اصلاح شده بود و منم کامل سیم کشی داخل موتور عوض کردم…
ایراد بعدی ef7 عدم همخوانی موتور پر قدرت با گیربکس خانواده پژو هست که دو سال یکبار حداقل باید دیسک و صفحه عوض کنی….
هیچ ماشین گاز سوزی نسبت به ای اف سون برتری نداره و روی گاز فوق العاده است فقط روغن کم میکند که طبیعیه…
سوخت ارزان مهمترین مزیت این ماشینه بدون اینکه قدرت و شتاب کم باشه و رو مخت باشه و هر سال بری مکانیکی برای واشر زدن
دستمزد مکانیک ef بالاست ، من برای تعویض زغال دینام یک میلیون و دویست دستمزد دادم در صورتیکه پول زغال 25 هزار تمن بود…
از آنجایی که مکانیک های ما اکثراً شاگرد بودن و بصورت تجربی یاد گرفتن از ماشین های بروز سر در نمیارن و هزینه خیلی زیادی بیخود و بی جهت رو دست مالکین ef7 میذارن…
گاهی ی ایراد خیلی جزیی و کوچک داره که هزینه سنگینی بهت تحمیل میکنند
در کل ef7 موتور خوبیه اگر درست و با قطعات اصلی مونتاژ شده باشه و دست راننده ای باشه که اطلاعات کافی ازش داشته باشه…..
الان چند نمونه موتور ef7 داریم از دریچه گاز برقی و سیمی و سیستم بوش آلمان و کروز اشغال ایرانی و غیره
مثل تخم مرغ شانسی خوبش گیر بیاد حرف نداره…
من بعد مدل 90 ، کلی گشتم یکی مدل 96 که سفارش آپکو بود( همه چی آلمانی)خریدم که با مدل صفر که از قطعات بی کیفیت و آشغال استفاده کردند عوضش نمیکنم ..
موتور TU5 هم چند ماهی روی 206 تیپ پنج سوار شدم خوب بود و در کل بی آزار تر از بقیه است…
مهمترین نکته در مورد TU5 اینکه روی ماشین هایی که اتاق سنگین دارند جواب نمیده ، بهترین راندمان روی 206..
از ای اف سون نا امید شدن موتور tu5 گذاشتن روی تارا و روی شاهین هم میخان بذارن ، ولی مالکین تارا بدانند و آگاه باشند گندش بعد دو سه سال کارکرد در میاد ، چون این موتور گشتاور مناسب روی دور موتور بالا میده
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۷ دی ۱۴۰۲سپاس از وقتی که گذاشتین و اطلاعاتی که به ما دادین
مهدی حیدری
۱۷ دی ۱۴۰۲سلام منظورتون ماشینای مدل ۹۰ef۹۰efماشینای خوبی هستن
مهدی حیدری
۱۷ دی ۱۴۰۲سلام کجای یزد جنس خوبش هست
Ahmad Asadi
۱۷ دی ۱۴۰۲باتشکرازارسال تجربه تان.درجمله آخرآیا روی تارامی بایستEF7می زدند؟آیاموتورTU5روی گشتاوربالاجواب میده؟کمی بیشترتوضیح دهید.سپاسگزارم.
محمد rs
۱۸ دی ۱۴۰۲ممنون از نظرات شما عالی و کامل بود،شما کلا برای من که دانشجو هستم دنبال ماشین تا ۳۵۰ تومن هستم پارس tu5 رو پیشنهاد میکنین کلا بعد اکه بخوام یک تقویت مختصری هم انجام بدم که گشتاورش جبران شه،مثل تقویت شمع وایر و هدرز اینا،و این کهپارس تی یو بهتره یا ۴۰۵ اس ال ایکس تیو۵ ممنون راهنمایی کنین؟؟؟
کامران
۱۷ دی ۱۴۰۲اچسی کراس با موتورtu5دارم سال ۹۶ صفر خریدم ..تا الان بجز اب و روغن و لنت ترمز و باطری هیچی نیاز نداشته ..حتی جلوبندی هم تعویض نکردم …واقعا راضی هستم …قبلا سمند ال ایکس نو داشتم xu7 بد نبود اما تعمیرات گاه و بیگاه لازم داشت حتی از روز اول .پراید نو هم داشتم اونم تعمیرات گاه و بیگاه حتی از ماه اول نیاز داشت .اما اچسی واقعا برای من مثل تویوتا تا الان عمل کرده از بابت نیاز به تعمیرات و بعد ۶ سال حتی تعمیر جزیی نخواسته ..حتی جلوبندی هم آکبند روز اول هست و هنوز سالم هست .اگه نو با همون کیفیت وجود داشت یکی نو میخریدم
توکلی
۱۷ دی ۱۴۰۲سلام درود من همه نوع ماشین ایرانی داشتم الان ده ساله ال90دارم خدای خیلی راضیم عالیه امکانات داخلی کمه ولی موتور عالیه فقط روغن خوب میخاد آسب زین کرده هست
احمد
۱۷ دی ۱۴۰۲ممنون ازتهیه مطلب برای دو موتور کاربردی درکشور.تجربه ای که من ازموتورTU4دارم اینست که درصورت جمع شدن رسوبات(لجن)درکارتل وورودآن به اویل پمپ منجربه پاشش کمترروغن به بالا(رینگ پیستون وبالای سیلندر)شده واین خودباعث خرابی رینگهای پیستون ومتعاقب آن روغن سوزی می شود.باتوجه به گرانی روغن برای کسیکه ازاول مسئله تعویض روغن راجدی نگرفته بودباعث جمع شدن رسوبات بیشترودرنتیحه خراش به جدارسیلندرو…می شود.باین حال گزارشاتی راشنیدم که دارنده این موتورباتعویض۵۰۰۰تایی هنوزبالای۵۰۰هزارداره کارمیکنه ونیازبه تعمیرپیدانکرده است.
شاکر
۱۷ دی ۱۴۰۲واقعا موتور ef7 به نسبت موتورهای دیگر از تولیدات ایران خودرو ، یک سر و گردن بالاتر هست ، سمند ef7 پایه گاز سوز مدل نود و پنج دارم ، تنها ماشین ایرانی بوده که داشتم و بعد از نزدیک به هشت سال هنوز نه واشر سر سیلندر ترسانده ، نه دیسک و صفحه گیربکس خواسته ، با گاز از بنزین بهتر و قدرتمند تر هست ، حتی توی سینه کش های تند ، با پنج سرنشین و کولر روشن ، شاید باور نکنید ، توی جاده لوله آب رادیاتور سوراخ شده بود بدون اینکه متوجه بشم دویست و ده کیلومتر بدون یک قطره آب در رادیاتور مانده باشه رفتم و کوچکترین مشکلی براش پیش نیومد ، هر موتور دیگه آیی بود مطمئنا واشر میزد ، ( البته شب بود و هوا خنک ) اما باز هر موتوری بود واشر میزد
اکبر دزفولی
۱۷ دی ۱۴۰۲باسلام
به ماشین های داخلی هیچوقت هیچ اطمینانی نیست و نخواهد بود چون خودم از نزدیک با همشون بودم
سید علی
۱۷ دی ۱۴۰۲موتور تسمه تایم شاتون بلند اصلا بدرد نمیخوره یا دنده تایم یازنجیر تایم یا تسمه تایم شاتون کوتاه
اسدالله رجائی
۱۸ دی ۱۴۰۲سلام میشه مثال بزنید چه موتورهای شاتون کوتاه یا زنجیر یا تسمه ای هستند یا کدام شاتون بلند هستند.ممنونم
محسن پاکروان
۱۸ دی ۱۴۰۲با درود بر سروران گرامی واقیعت اینه که ماشینهای تولید داخلی در چند سالن مونتاژ میشه وسالن یک۱ بهترینن قالبها و استاها و تعمیرکاران رو داره و کیفیت ساختش از بقیه سالن ها بهتره و هم صادرمیشه از کشور به بیرون و بعضا هم به داخل کشور تزریق میشه و با نگاه کردن به زیر باک بنزین ماشین که با لاک مینویسن و ساعت خروج هم زده میشه .میشه فهمید مال کدوم سالن هستش
عیسی پلنگ
۱۹ دی ۱۴۰۲من خودم سمند ef7 داشتم و تا ۲۵۰ هزار کیلومتر باش رفتم وغیر از آب و روغن وبنزین هیچ مشکل واستهلاکی نداشت وبعد از اون فروختمش ونمیدانم بعد از من چند تای دیگه کارکرد داشته ،،،قدرت وسرعت عالی مصرف سوخت خوب و واقعا حرف نداشت وسر وصدا هم که اصلا نداشت،،وقابل مقایسه با tu5 نیست،،،،،،،وبه اون حرف بنده خدایی که گفته بود بستگی به حال کارگرای شرکت داره خودرو رو چطور ببندن معتقد هستم،
بعضی وقتا قطعات وسیستم همان سیستمه ولی تفاوت زیاد
محسن
۲۰ دی ۱۴۰۲اینقدر ماشینهای آشقالو بی کیفیت سوار شدیم که داریم از این دوتای دیگه تعریف میکنیم،اجناس با آلیاژ بسیار بی کیفیت تولید داخل جای تعریف نداره،توی کل ایران در هر چهاردیواری داره قطعات تولید میشه ،اصلا معلوم نیست چه خبره،اینا انصافا جای تعریف دارن؟بنده لوازم یدکی دارم ومشکلات بسیارزیاد ملتو هرروز شاهدم با همین خودروهایی که یه عده دارن کلی تعریف میکنن و میگن با کیفیت،به امید پیشرفت روز افزون تکنولوژی برای مردم عزیز ایران موید باشین
فرزاد
۲۰ دی ۱۴۰۲سلام موتور EF7 دو نوع داره قبل سال 1390 و بعد 1391 نمونه های اولیه که از سال 1387تا 1390 تولید شدن تمام قطعات آلمانی هست تا 350000 آخ نمیگه ما خودمون مدل 90 داشتیم 350000 هزارتا کارکرده بود ولی یک پیچ از موتورش بازنشده بود اونو فروختیم مدل 89 خریدیم این بعد 600000 هزارتا تعمیر اساسی شد کلن فرق میکنن چه از نظر قدرت و مصرف استهلاک با مدل 91 به بالا البته شانسی هست ولی اکثرا همین طور هست