آموزشهفته نامه

مقایسه قابلیت اطمینان موتورهای توربو و هیبرید؛ کدام‌یک بهتر است؟

در این مقاله به مقایسه قابلیت اطمینان موتورهای توربو و هیبرید خواهیم پرداخت تا ببینیم کدام‌یک از آن‌ها بهتر عمل می‌کند.
موتور هیبریدی

استفاده از سیستم توربوشارژر به خودروسازان اجازه داده تا موتورهایی پرقدرت و کم‌مصرف تولید کنند. در طول سال‌های گذشته پیشرفت‌های زیادی در این تکنولوژی رخ داده و بنابراین شاهد تولید موتورهای توربو با راندمان بالاتر هستیم. البته در کنار پیشرفت‌های صورت گرفته برای سیستم توربوشارژر، موتورهای هیبریدی نیز با استقبال زیادی مواجه شده‌اند و هم‌اکنون شاهد تولید انواع و اقسام خودروهای هیبریدی هستیم. سیستم‌های هیبریدی به همان شیوه توربوشارژرها در موتورهای درون‌سوز بکار رفته‌اند. این سیستم‌های نسبتاً جدید همان مزیت‌های توربو را ارائه می‌کنند اما پیش‌نیازها و مشکلات متفاوتی هم دارند. سیستم‌های توربو و هیبرید معمولاً دو روی یک سکه هستند اما کدام‌یک از آن‌ها قابلیت اطمینان بیشتری دارد؟

پیش از ورود به مسئله قابلیت اطمینان موتورهای توربو و هیبرید بهتر است نگاهی به قطعات بکار رفته در این قوای محرکه داشته باشیم. موتورهای هیبرید از نظر پیچیدگی سطوح متفاوتی دارند اما هسته اصلی آن‌ها موتوری برقی است که از انرژی ذخیره شده برای پشتیبانی موتور درون‌سوز و یا حتی به حرکت درآوردن چرخ‌ها استفاده می‌کند. سطح هیبریدی سازی یک خودرو متفاوت است و از سیستم‌های ساده‌تر همچون استارت/استاپ تا قوای محرکه پلاگین هیبریدی با حالت سواری تمام برقی را شامل می‌شود.

اما سیستم توربو به نوعی ساده‌تر از سیستم هیبریدی است. انواع مختلفی از موتورهای توربو وجود دارند که شامل یک توربو، توئین توربو، توئین اسکرول توربو، توربو با ژئومتری متغیر، توئین اسکرول توربوی متغیر و توربوی برقی است. اگرچه سخت‌افزار، پیکربندی و کاربرد هریک از این توربوها متفاوت است اما همه آن‌ها برای یک هدف طراحی شده‌اند که همان متراکم ساختن هوا و ارسالش به موتور برای افزایش قدرت تولیدی خواهد بود. خودروهای سواری استاندارد همچون هوندا CR-V از یک توربوی ساده استفاده کرده‌اند درحالی‌که در سیویک Si شاهد به‌کارگیری توربوی توئین اسکرول هستیم. خودروهای سطح بالایی همچون پورشه ۹۱۱ کررا به توربوی برقی مجهز هستند. با توجه به قطعات متحرکی که در موتورهای توربو و هیبریدی بکار رفته است بنابراین چندین مشکل در هر دوی آن‌ها وجود خواهد داشت که ابتدا به مشکلات سیستم‌های هیبریدی می‌پردازیم. به خاطر طراحی پیچیده‌تر و ماهیت سخت‌افزار محور موتورهای هیبریدی، این سیستم‌ها مشکلات شدیدتری خواهند داشت که عبارت‌اند از:

  • خرابی باتری
  • خرابی سیستم ترمز
  • مشکلات برقی
  • حساسیت بیشتر به شرایط نامساعد
  • سنسورهای اکسیژن
  • سیستم آلایندگی تبخیری

موتورهای توربو معمولاً قطعات متحرک و سخت‌افزار کمتری دارند اما استانداردهای کاربرد سخت‌تر باعث می‌شود این موتورها نیز ریسک بیشتری از نظر خرابی داشته باشند. از جمله مشکلات رایج موتورهای توربو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • داغ کردن
  • روان کاری ضعیف
  • استهلاک بالا در طول زمان
  • خطر ورود مواد خارجی به اگزوز
  • گرفتگی کانال‌های عبور روغن
  • افت قدرت موتور به خاطر آسیب توربو

باید دانست موتورهای هیبریدی استرس زیادی را به باقی بخش‌های قوای محرکه وارد نمی‌کنند اما چندین قطعه در سیستم هیبریدی دیده می‌شوند که امکان خرابی آن‌ها وجود دارد. یکی از آسیب‌پذیرترین قطعات که معمولاً ضعیف‌ترین اتصالات را در یک خودروی هیبریدی استاندارد دارد باتری است. برای مثال یکی از مالکان هوندا CR-V تورینگ هیبرید مدل ۲۰۲۰ گزارش کرده باتری این خودرو به خاطر هوای سرد یخ زده است. این مشتری ظاهراً اعلام کرده یخ زدن باتری یکی از مشکلات رایج CR-V مدل ۲۰۲۰ بوده است. البته این خودرو در مقایسه با مدل غیر هیبریدی فراخوان‌های کمتری داشته اما یکی از همان فراخوان‌ها به مبدلی اختصاص دارد که خاموش شده و مانع شارژ باتری می‌شود. موتورهای هیبریدی جدای از مشکلات باتری می‌توانند به خاطر خطاهای برقی دچار مشکل شوند.

همین مشکلات در موتورهای توربو وجود ندارند اما این به معنی بی‌عیب بودن آن‌ها نیست. یکی از رایج‌ترین مشکلات موتورهای توربو در درازمدت استهلاک سخت‌افزار آن‌هاست. تکنولوژی توربو از زمان معرفی تاکنون بسیار تکامل یافته و خودروسازان معتبر همچون پورشه و بی ام و موتورهایی با قابلیت اطمینان بالا تولید می‌کنند. طول عمر تخمینی یک موتور توربو قبل از وجود مشکلات شدید حدود ۳۰۰ هزار کیلومتر است. البته به خاطر اینکه تکنولوژی توربو مدت‌ها قبل از سیستم‌های هیبریدی بکار رفته بنابراین در زمان مقایسه قابلیت اطمینان آن‌ها باید به این نکته توجه داشت.

توربوها اولین بار در دهه ۸۰ میلادی روی خودروهای سواری نصب شدند. راندمان و قابلیت اطمینان موتورهای توربو با نمونه‌های تنفس طبیعی در یک سطح نیست اما تفاوت‌ها کمتر شده است. همین موضوع درباره موتورهای هیبریدی نیز صدق می‌کند. باید گفت قابلیت اطمینان موتورهای توربو بیشتر از نمونه‌های هیبریدی است اما با بهبود تکنولوژی قابلیت اطمینان آن‌ها نیز افزایش می‌یابد. به نظر می‌رسد در نهایت سیستم‌های توربو جای خود را به تکنولوژی هیبریدی خواهند داد. این دو سیستم قبلاً در کنار یکدیگر نیز بکار رفته‌اند اما شاید در آینده سیستم‌های هیبریدی همان نقش توربوی استاندارد را انجام دهند. از آنجایی که اکثر پیشرفت‌های کنونی در زمینه سیستم‌های هیبریدی و برقی رخ می‌دهد بنابراین احتمالاً راه‌حل اصلی برای خودروهای آینده همین سیستم‌ها خواهند بود؛ اما خودروسازان شاید برای خودروهای پرفورمنس همچنان از سیستم‌های توربو و هیبریدی استفاده کنند تا بیشترین میزان قدرت را به دست آورند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۴ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. علی جردن

    ۲۷ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1901 ديدگاه)

    موتور تنفس طبیعی در ایران عاقلانه ترین کاره
    هیبرید باطری هاش خراب میشن توربو هم با بنزین ایران داغ می کنه و افت توان موتور اتفاق می افته

    موافقم 45
    مخالفم 3
    1. پیام

      ۲۷ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (2079 ديدگاه)

      امکانات جدید توربو ایرانخودرو

      https://www.instagram.com/reel/C_95H1CiQiQ/?igsh=MXYxeG16bTYzaGFqYg==

      موافقم 3
      مخالفم 9
      1. پیام

        ۲۷ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (2079 ديدگاه)

        فقط اون برقی که به اون سوسک بیچاره داد و فرار کرد 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    2. amirkhanzadeh

      ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (428 ديدگاه)

      جالب اینجاست فوتون g7 تو ایران زیر کاپوت خودرو برچسب زدند که از بنزین یورو 5 و اوکتان بالای 95 استفاده بشه
      اما ما نه بنزین یورو 5 داریم و نه اوکتانی با این درصد واقعا خنده داره

  2. khashayar.

    ۲۷ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (41 ديدگاه)

    سیستم توربو ارتباط خاصی با نوع بنزین نداره. چون در حالت توربو توان بیشتری از موتور گرفته میشه باید سیستم روغن کاری تحت فشار بالاتری کار کنه (تا فیلم روغن اطراف یاتاقان ها شکل بگیره )

    موافقم 6
    مخالفم 17
    1. car lover

      ۲۷ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (1039 ديدگاه)

      سیستم توربو ارتباط خاصی با نوع بنزین نداره؟

      خشایار جان چطور این رو میگی؟

      توربو از گاز ناشی از احتراق بنزین داخل سیلندرها تغذیه میکنه برای چرخش توربین
      هرچقدر بنزین با کیفیت تر باشه، روی خروجی این گاز تاثیر میذاره
      برعکس هرچقدر بنزین بی کیفیت باشه باعت رسوبات و دوده و آشغال میشه و روی عملکرد توربو صدرصد تاثیر داره

      بنزین بی کیفیت حتی رو عملکرد خودروهای اتمسفریک هم تاثیر میذاره!چه برسه به توربوشارژ و سوپرشارژ که از گاز همین بنزین استفاده میکنن. تاثیرش روی ماشین GDI و حتی ماشین های ساده تر هم مشهوده! بنزین بی کیفیت باعث خفگی ماشین و احتراق ناقص و رسوب میشه.

      موافقم 34
      مخالفم 6
      1. khashayar.

        ۲۷ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (41 ديدگاه)

        خیر . فکر کنم منظورمو اشتباه برداشت کردی. منظور من مقایسه تنفس طبیعی با توربو بود.
        ————————————————————
        جدا از بحث کیفیت بنزین، یکی از دلایل احتراق ناقص و به تبع اون تشکیل دوده و رسوب کمبود اکسیژنه . که در موتور های توربو به دلیل بوست هوا این کمبود اکسیژن بخصوص در دور های بالاتر بوجود نمیاد.
        در مورد gdi هم چه در موتور تنفس طبیعی و چه در توربو اگه سوخت کیفیت مناسبی نداشته باشه تاثیرشو در اتمیزه شدن سوخت می زاره. که اتفاقا در موتور توربو به دلیل اینکه فشار انژکتور بالاتره اتمیزه شدن سوخت بهتر صورت میگیره.
        ————————————
        مسئله اصلی توربو اینه که پمپ روغن باید توانایی ایجاد فشار بالاتری برای تشکیل فیلم روغن بین یاتاقان و میلنگ داشته باشه. و مورد دوم هم مربوط به ویسکوزیته روغنه که چون فشار کاری زیاده ؛ روغن بیشتر داغ میکنه . که سبب کاهش ویسکوزیته میشه. برای این کار هم باید روغن هم خنک بشه چه با کارتر های فین دار چه با یک رادیاتور برای خنک کردن روغن

        موافقم 10
        مخالفم 2
      2. khashayar.

        ۲۷ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (41 ديدگاه)

        منظور کلی من این بود که اگر مشکلی از لحاظ کیفیت سوخت متوجه موتورهای توربو هست دقیقا همون مشکل هم برای تنفس طبیعی وجود داره

        موافقم 6
        مخالفم 5
  3. حسن توربو

    ۲۷ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    بنده مکانیک خودرو در بخش توربو هستم و معروف به حسن توربو به نظر شخص بنده بهترین موتور توربو در ایران با راندمان بالا مربوط به دنا پلاس س و شاهین است

    موافقم 6
    مخالفم 27
    1. hosen

      ۲۷ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (286 ديدگاه)

      شاهین و دنا راندمان بالا؟ جوک میگی بنده خدا چرا

      موافقم 21
      مخالفم 1
    2. JaMsHiD_R1988

      ۲۷ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (2383 ديدگاه)

      برای همینه تو دور بالا موتور 2000 زانتیا سرحال اینارو قورت میده؟
      تعصبی حرف نمیزنم ولی موتور تیبا دیگه ارزش انجام این کارا رو نداره

      موافقم 14
      مخالفم 4
    3. Galant.VR4(JDM)

      ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (817 ديدگاه)

      راندمان بالا؟ بهترین موتور توربو ایران با 150 اسب اندازه یه ماشین 100 اسبی هم شتاب و سرعت نداره
      توربو بسیار حساس و سیستم پر از ایرادات برقی
      افت توان در کارکرد های بالا حتی پس سرویس
      من به شخصه توربو باکیفیت حتی روی چینی ها ندیدم

      موافقم 4
      مخالفم 1
  4. احسان سعیدی

    ۲۷ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (39 ديدگاه)

    در ایران هیچ یک از این سیستم ها جوابگو نیست موتورهای توربو به دلیل کیفیت بسیار بد بنزین و روانکارها با مشکلات زیادی مواجه هستند.
    سیستم هیبرید با هزینه فوق العاده زیاد قطعات زمان بر بودن تامین قطعات به علت نبود نمایندگی
    رسمی و ضعف تعمیرکاران و نیاز به روانکارها با گرانروی صفر با مشکل مواجه است

    موافقم 12
    مخالفم 1
  5. دایناسور دانا

    ۲۷ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (29 ديدگاه)

    نمیدونم ولی عقیده من اینکه یک موتور ایده آل موتوری هست که ساده ترین ساختار با بیشترین راندمان رو داشته باشه

    یک تنفس طبیعی ساده

    که حتی اگه وسط بیابون خراب بشه خودت بتونی موتورش بریزی کف جاده دوباره سر همش کنی

    ن این هیبرید ها و توربو های حساس

    البته هیبریدی برای رانندگی شهری عالی هست

    موافقم 19
    مخالفم 4
  6. پاتریوت

    ۲۷ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (10 ديدگاه)

    توبوهای موجود در ایران اغلب چینیه و فشار خیلی زیادی روی پیستونها و شاتون و میل لنگ وارد میکنه پسر عموم تو خدمات ام وی ام و فونیکس سر مهندسه میگه اغلبشون زیر ۴۰ هزار کیلومتر پیستون میشکنن حتی یکی زیر ۵۰۰ کیلومتر راه نرفته بود که پیستون شکست و باید تمام قطعات رو عوض میکردیم.

    موافقم 11
    مخالفم 4
  7. حسین دهمرد

    ۲۷ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (2559 ديدگاه)

    بعید میدونم به همدیگه ربطی داشته باشن و کسی بخواد بین این دو یکی رو انتخاب کنه . اما فرضا اگر بخوام انتخاب کنم قطعا هیبرید رو انتخاب مبیکنم. چون خیلی وقتا نیاز میشه تو ماشین استراحت کنی و مجبوری کولر یا بخاری رو روشن کنی. یا جمعه بری تفریح چند ساعت میخوای تو طبیعت آهنگ بزاری. واسه هیبریدی لازم نیس همش موتور رو روشن کنی.

    موافقم 4
    مخالفم 4
  8. JDM سابق

    ۲۷ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (577 ديدگاه)

    توربو خیلی‌ با اطمینان تر از برقه
    پ.ن: عکس اول متعلق به پرسیژن توربو یکی از بهترین برندهای تولید توربو های های پرفورمنس

    1. Galant.VR4(JDM)

      ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (817 ديدگاه)

      بابا بنازم اطلاعات و دقت
      پرسیژن عالیه یه نمونه توربو هم دارع به اسم gen2
      تا مرز 900 اسب میشه رسوندش قیمتش هم که دیدم 3200 تا بود
      یکی از توربو های معروفش که تیونر ها برای درگستر ها استفاده میکنن اسمشPT 11008 Turbocharger
      حدود 7500 دلار آمریکا قیمتشه
      برند های دیگه هم میشه از مستر پاور IHI هالست
      و میتسوبیشی نامبرد که با بورگ وارنر هم خیلی وقت نیست که باهاش آشنا شدم

      1. JDM سابق

        ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (577 ديدگاه)

        گرت و هولست هم هستن
        هولست رو موتورای دیزل میبندن مثل دوج رم اویکو و اسکانیا ولوو میندن
        گرت هم رو بی ام و ولوو فولکس واگن فیات کرایسلر
        گرت خدای توربو شارژه ولی توربو هاش گرونن

    2. Saeed Boroomand

      ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (515 ديدگاه)

      توربو چارجر ها توی دما و فشار بالاتری نسبت به موتور های درون ساز تنفس طبیعی کار میکنن، بنابراین کمتر قابل اطمینان هستن روی کاغذ. خودرور های هیبریدی، بخصوص هیبریدی های سری این مزیت رو دارن که قطعاتی مثل جعبه رو میتونن حذف کنن ، و واز موتور الکتریکی کمتر استفاده کنن یا با بار کمتر و یا از موتور هایی استفاده کنن که اپتیمایز شدن برای رنج حاصی از عملکرد. خود موتور الکتریکی از نظر اطمینان قابل مقایسه با موتور درون سوز نیست، بنابراین اگه یه ماشین هیبریدی باتری قابل اتکایی داشته باشه نیازی به نگرانی در مورد اطمینانش نیست.

      1. JDM سابق

        ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (577 ديدگاه)

        به درستی با توربو رفتار بشه موقعی نیاز به تعویض داره که همون موقع کل پاورپوینت برقی از جمله موتور و باطری ها نیاز به تعویض دارن یا حتی بیشتر.
        من تجربه استفاده از توربو و حتی تعمیرش رو دارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا