با پایان ماه ژوئن، خودروسازان آمار فروش خود در سهماههٔ دوم سال ۲۰۲۲ را اعلام کردهاند که این اعداد، کاهش تقاضا برای اکثر شرکتها را نشان میدهد. به نظر میرسد خودروسازان ژاپنی از کمبود چیپ بیشترین لطمه را خوردهاند زیرا فروش هوندا در این سه ماه با کاهش چشمگیر ۵۰.۷ درصدی مواجه شده و آکورا با ۵۱.۲ درصد کاهشی حتی بیشتر را تجربه کرده است. شرایط نیسان و اینفینیتی هم به ترتیب با کاهشهای ۳۸.۶ و ۴۰.۹ درصدی خیلی بهتر نیست ولی تویوتا و لکسس که به ترتیب با افت فروش ۱۸.۳ و ۱۵.۲ درصدی مواجه شدهاند، کمی بهتر عمل کردهاند.
شرایط کرهایها هم هرچند کمی بهتر بوده اما آنها هم کاهش فروش را تجربه کردهاند. در سه ماه گذشته، فروش کیا ۱۱.۹ درصد و فروش هیوندای ۱۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کمتر شده است؛ اما بپردازیم به آمریکاییها که در بین آنها یک استثناء عجیب وجود دارد. فروش جنرال موتورز در سهماههٔ دوم سال ۲۰۲۲ مثل اکثر خودروسازان بزرگ بازار آمریکا مجموعاً کاهشی ۱۵.۴ درصدی داشته است. در بین برندهای این شرکت، کادیلاک با ۶.۷ درصد کمترین کاهش فروش را داشته و پس از آنهم شورلت با ۱۰.۵ درصد و جیامسی با ۱۳.۷ درصد قرار دارند اما از سوی دیگر، بیوک با افت فروش چشمگیر ۵۶.۱ درصدی مواجه شده است.
در سهماههٔ دوم امسال روند نزولی فروش فورد متوقف شده و این شرکت توانسته فروش محصولات خود را به میزان جزئی ۱.۸ درصد افزایش دهد. این افزایش به خاطر عملکرد قوی فورد در ماه ژوئن و افزایش ۳۱.۵ درصدی فروش شرکت در این ماه بوده است. تسلا نیز در این سهماهه موفق به تحویل ۲۵۴,۶۹۵ دستگاه خودرو شده که افزایشی ۲۶.۵ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان میدهد. بااینحال، این رقم نسبت به تحویل بیش از ۳۰۰ هزار دستگاهی در سهماههٔ اول امسال کاهش داشته است؛ اما عجیبترین عملکرد در سهماههٔ دوم ۲۰۲۲ را کرایسلر داشته که افزایش فروش بسیار غیرمنتظرهای را تجربه کرده است. این برند دیترویتی در سه ماه گذشته با ثبت افزایش فروش ۹۵ درصدی، همه را متعجب کرده است.
البته هرچند این عدد از لحاظ درصد بسیار بزرگ است اما توجه داشته باشید که کرایسلر هماکنون فقط دو مدل ۳۰۰ و پاسیفیکا را در سبد محصولات خود دارد و بنابراین فروش آن با وجود این افزایش هنوز هم از لحاظ تعداد در مقایسه با اکثر برندها کمتر است. درهرحال، دلیل اصلی این افزایش فروش، مینیون پاسیفیکا بوده که در سهماههٔ دوم امسال موفق به فروش ۳۲,۰۹۷ دستگاه شده است. این رقم نسبت به فروش تنها ۱۳,۲۲۹ دستگاهی در مدت مشابه سال قبل، افزایش فوقالعادهٔ ۱۴۳ درصدی را نشان میدهد. به گفتهٔ کرایسلر، این جهش فروش پاسیفیکا به دلیل سفارشات ناوگانی بوده است. همچنین به گفتهٔ این شرکت، نسخهٔ هیبریدی این مینیون ۱۳ درصد از کل فروش پاسیفیکا را به خود اختصاص داده است.
دیگر برندهای فیات-کرایسلر اما در سهماههٔ دوم ۲۰۲۲ عملکرد خوبی نداشتهاند زیرا در این مدت رم ۲۷ درصد و دوج ۳۰ درصد کاهش فروش را تجربه کردهاند درحالیکه اوضاع جیپ با کاهش ۱۱ درصدی خیلی بد نبوده است. از سوی دیگر اما فیات با کاهش فروش فوقالعادهٔ ۷۲ درصدی مواجه شده است هرچند که این برند هم مثل کرایسلر سبد محصولات بسیار محدودی دارد.
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۱۵ تیر ۱۴۰۱نکته جالب سرمایه گذاری احمقانه استلانتیس روی محصولات مضخرف ایتالیایی هستش.انقدر احمقن که به خاطر علاقه شخصی از سود کمپانی چشم پوشی میکنن.اگر نسل جدید کرایسلر 300 میومد یا به جای مازراتیهای بدون مشتری اون مدلها رو برای کرایسلر و داج میساختن.در هر صورت بزودی با تمام این لج بازیهای ایتالیایی آلفا و مازراتی راهی جز زباله دان تاریخ ندارن.
AMD
۱۵ تیر ۱۴۰۱میتونن با برنامه ریزی هم به ایتالیایی ها و هم به آمریکایی ها کمک کنن ولی متاسفانه فقط در پی کراس اوور های به درد نخور کوچک هستند .
علی
۱۵ تیر ۱۴۰۱فقط یه آلمانی فن یا یه نوجوان عشق آمریکا میتونه اینقدر از آلفا و مازراتی متنفر باشه . بعید میدونم از تاریخ صنعت خودرو اطلاع داشته باشی . فعلا برو با پوسترهای ماشین توی اطاقت حال کن به مازراتی و آلفا هم کاری نداشته باش
AMANTE
۱۵ تیر ۱۴۰۱افزایش فروش فورد فکر کنم بخاطر دو مدل برقی یعنی Mach E و F150 Lightning باشه.
نبود چیپ اینقدر روی بازار تاثیر داشته که مشتری ها هم دیگه نمیرن سراغ خرید یا اینکه ماشینی برای عرضه به اندازه ی تقاضا موجود نیست!؟
Nima
۱۵ تیر ۱۴۰۱آمریکا الان عرضه به اندازه تقاضا نداره
قیمت بعضى دست دوم ها بالاتر از نمایندگى هست.
phonix
۱۵ تیر ۱۴۰۱یه آقایی هست عشق ماشین های ژرمن تو امریکا زندگی میکنه کانال یوتیوب داذه به نام گاراژ بخردی
خیلی وقته داره درباره کاهش عرضه ماشین ها و اینجور چیزا شکایت میکنه کانال جالبیه دوست داشتید بهش یه سری بزنید
برقیه جارو برقی
۱۵ تیر ۱۴۰۱بهت توصیه میکنم به اینستاش هم سر بزنی خیلی جالبه
AMANTE
۱۵ تیر ۱۴۰۱شرکت های ژاپنی مثل تویوتا و هوندا و…. اینقدر سرمایه دارن که اگه این افت فروش تا یک دهه هم ادامه داشته باشه باز ورشکست نشن.
ولی اینکه شرکت های ژاپنی دارن خیلی آروم به سمت الکتریکی میرن درسته و حاظر به ریسک نیستن و میخوان حساب شده وارد بازار ماشین های الکتریکی بشن.
phonix
۱۵ تیر ۱۴۰۱اگه بهمون نمی گید ژاپنی فن و ترول باید خدمتتون بگم
انقدر کارشون خوب بوده که همه خودشون رو باهاشون مقایسه می کنن
جدا شدن چرخ هم هیچ ربطی به پیشران ماشین نداره حضرات
سال ها هم ژاپن در برابر شرکت های آمریکایی و اروپایی حرفی برای گفتن نداشت در بحث خودرو های اقتصادی ولی اومد خودشو رو ثابت کرد احتمالا شاهد همچین چیزی هم در خودرو های برقی باشیم
شب بلند است و قلندر بیدار
لطف کنید اگه خواستید ریپلای بزنید جانب دارانه نظر ندید من دوستدار تمام برندهای کره ای هستم
JDM lover
۱۵ تیر ۱۴۰۱فورد خیلی خوب عمل کرده نسبت به بقیه
Elmiraj
۱۵ تیر ۱۴۰۱دلیل کاهش فروش تسلا نسبت به سه ماهه اول تعطیلی ۲۲ روزه گیگافاکتوری شانگهای بود که منجر به ازدست دادن تولید ۶۰ هزار دستگاه شد ، علاوه بر این یک ماه کامل هم طول کشید تا کارخانه به سرعت تولید روز های قبل تعطیلی برسه .
فروش بیش از ۳۲۰ هزار دستگاهی برای این سه ماهه پیش بینی شده بود که متاسفانه محقق نشد .
meysam
۱۵ تیر ۱۴۰۱استاد معظم چینی فن، یک بار دیگه مقاله را بخون، نوشته افت فروش بخاطر کمبود چیپ
چه ربطی به الکتریکی سازی داشت
ارین صاحب جمعی
۱۵ تیر ۱۴۰۱خوب همه پوکیدن که بنز و بی ام و آئودی و پورشه چی کار کردن ؟؟
TML BN
۱۵ تیر ۱۴۰۱من شنیدم در بازار خودرو آمریکا تورم زیادی وجود داره