این روزها تعداد بسیار کمی از خودروها هنوز از پیشرانههای V12 استفاده میکنند. در ادامه دلیل این موضوع را بررسی خواهیم کرد.
پیشرانههای دوازده سیلندر جزء محبوبترین موتورها بین علاقهمندان خودرو هستند. البته این پیشرانهها هیچگاه گزینهای متداول زیر کاپوت خودروها نبودهاند اما این روزها موتورهای V12 بسیار کمیابتر شدهاند زیرا از یک سو قوانین سختگیرانهٔ آلایندگی پیشرانهها را کوچک کردهاند و از سوی دیگر خودروسازان راههای جدیدی برای نرمتر و قویتر کردن موتورهای کوچکتر با تعداد سیلندر کمتر یافتهاند. علاوه بر این، حرکت به سمت خودروهای الکتریکی هم یکی دیگر از عوامل انقراض موتورهای دوازده سیلندر است.
بااینحال، پیشرانههای V12 سالها پیش از وضع قوانین آلایندگی سختگیرانه و الکتریکیسازی در معرض خطر انقراض قرار گرفتند. در گذشته، دلیل اصلی استفاده از موتورهای دوازده سیلندر در خودروها، تولید قدرت بیشتر و کارکرد نرمتر بود زیرا این موتورها بهطور ذاتی متعادل کار میکنند و نیازی به شافتهای تعادل اضافی ندارند. اما همین نرمی کارکرد تا حد زیادی در موتورهای V8 هم وجود دارد و طی یک دهه اخیر که خودروسازان توانستهاند با استفاده از پرخوران تقریباً هر قدرتی را از پیشرانههای هشت سیلندر بیرون بکشند، موتورهای V12 رفتهرفته کنار گذاشته شدند.
وقتی یک پیشرانهٔ V8 با وزن سبکتر و فرایند ساخت آسانتر میتواند قدرت و پرفورمنسی بهتر از یک V12 بزرگ فراهم کند، چرا باید سراغ موتور دوازده سیلندر رفت؟ به همین دلیل، در خودروهای مدرن امروزی، دلیل اصلی استفاده از موتور V12 بجای V8، بیشتر به میراث برمیگردد تا پرفورمنس. موتورهای V12 زمانی که قدرت صرفاً به حجم موتور وابسته بود محبوبیت داشتند و در سوپراسپرتها و سدانها و کوپههای لوکس استفاده میشدند اما امروز که از پیشرانههای کوچک و کمحجم میتوان قدرتهای بسیار بالایی را بیرون کشید، خودروسازان دلیلی برای استفاده از موتور V12 نمیبینند.
تقریباً تمام موتورهای دوازده سیلندری که هنوز تولید میشوند، بر اساس نمونههای چند دهه پیش شکل گرفتهاند و خودروسازان برای توسعهٔ پیشرانههای V12 جدید سرمایهگذاری نمیکنند. از دههٔ ۳۰، استفادهٔ از موتورهای V12 در خودروها آغاز شد و برخی سازندگان در اروپا و آمریکا سراغ این پیشرانهها رفتند اما این فراری و لامبورگینی هستند که در طول تاریخ به استفاده از موتورهای V12 شهرت یافتند و هنوز به این سنت پایبند هستند. جالب اینکه در دههٔ ۹۰ چسباندن دو موتور V6 به هم راه خوبی برای ساخت موتور V12 بود و بهعنوانمثال، پیشرانهٔ دوازده سیلندر آستونمارتین در آن زمان با استفاده از دو موتور V6 فورد ساخته شد.
یکی از مهمترین نوآوریها در پیشرانههای دوازده سیلندر طرح W شکل فولکسواگن بود. این پیشرانه که با اتصال دو موتور نوآورانهٔ VR6 فولکسواگن به یکدیگر ساخته شد، با چینش سیلندرها در چهار ردیف سهتایی، طول بسیار کمتری نسبت به موتور V12 معمولی دارد. اولین خودروی تولیدی که از پیشرانهٔ W12 استفاده کرد، آئودی A8 در سال ۲۰۰۱ بود. بعداً نیز نسخهٔ توئین توربوی این موتور در محصولات بنتلی مورداستفاده قرار گرفت. متأسفانه تولید این پیشرانه هم بهزودی در اوایل سال ۲۰۲۴ خاتمه خواهد یافت.
جالب اینکه در دنیای موتورهای دوازده سیلندر، مدلهای توربوشارژ نتوانستهاند از لحاظ قدرت، نمونههای تنفس طبیعی را تحتالشعاع قرار دهند و عنوان قویترین موتور V12 حال حاضر جهان در اختیار پیشرانۀ ۶.۵ لیتری V12 تنفس طبیعی کاسورث آستونمارتین والکری است. در رتبهٔ بعدی، موتور ۶ لیتری V12 توئین توربوی مرسدس AMG در پاگانی یوتوپیا با ۸۶۵ اسب بخار قدرت قرار دارد و پسازآن، بازهم یک موتور تنفس طبیعی را میبینیم. این پیشرانۀ ۶.۵ لیتری فراری است که در SP3 دیتونا 840 اسب بخار و در ۸۱۲ کامپتیزیونه 830 اسب بخار قدرت تولید میکند. در لامبورگینی روئلتو هم پیشرانه V12 بهتنهایی ۸۲۵ اسب بخار قدرت تولید میکند که این رقم با کمک سیستم هیبریدی به ۱۰۱۵ اسب بخار میرسد.
ehsan.fa
۹ دی ۱۴۰۲چون ماها هنوز در حسرت شش سیلندر موندیم دارن ما رو میسوزونند
اصالت یعنی چین
۹ دی ۱۴۰۲بنده خواستاز انقراض موتور های درون سوز حتی 3 سیلندر و گسترش خودروهای پرروح الکتریکی هستم
مرگ سازندگان خودروهای آلوده کننده هوا که کره زمین را نابود کردند
فرهاد
۹ دی ۱۴۰۲مطمئن باش وقتی هم که دنیا تمام برقی بشه اوضاع هیچ فرقی نمیکنه ! چین فقط فعلا تا حدی تو بورس هست ولی وقتی که امثال تویوتا یا فولکس جدی وارد قضیه برقی سازی بشن ، همه جوجه چینی ها میرن حاشیه و اون موقع یعنی حداکثر تا ۱۰ سال دیگه تبدیل میشن به برند های داخلی فقط برای خود چین یا حداکثر دو سه تا کشور عقب مونده ای مثل ایران 🤣🤣🐥
اصالت یعنی چین
۹ دی ۱۴۰۲فعلا که تویوتا از چین باتری میخره
وعده های 10 سال دیگه تویوتا رو نیو الان محقق کرده
هرچند که تویوتا در زمینه دروغ گفتن برای خودش استاده همین الکتریکیه که 3 چرخش در میرفت بردش 300 کیلومتر از اعلامی کمتر بود
تویوتا در بهترین حالت همین ریبج کردنBYD رو در 20 سال آینده انجام بده
البته به شرطی که پیچ چرخ ها هارو از BYDبخره 🤣🤣🤣🤣
سهام سایپا از سهام تویوتا بیشتر آینده
فضل احمد بلوچ
۹ دی ۱۴۰۲سلام راستیش برادرمن اتباع هستم و۳سال قبل که به ایران امدم فکرکردم یک قرن به عقب برگشتم چون ماشین های دیدم که کلاجش سیمی بودوکاربراتوری ودنده بودخودم میکانیک ماشین هستم شماباوجودکه میگیدافغانستان کشورعقب مانده است یک سال هم بگردی کاشین باچنین مشخصات که عرض کردم راپیدانمیکنی من میگم تمام عمرتووقت گشتن کن بازهم پیدانمیشه
مهدی
۱۰ دی ۱۴۰۲خب به نظرم عقب ماندگی صنعت خودرو ایران قابل دفاع نیست ولی اگر بخوایم بزنیم هم درست بزنیم . کاربراتوری عموما نداریم دیگه مگه پیکان ها و کلاسیک هایی که گاهی به چشم میخوره اما در مورد دنده ای بودن و سیم کلاچ داشتن نه تنها توی ایران و افغانستان بلکه قول میدم همین الان تو بورلی هیلز هم خودروهایی دنده ای و سیم کلاچ هنوز رد میشه
Muty
۱۰ دی ۱۴۰۲فضل احمد بلوچ جان
اگه هنوز ایرانی زودی برگرد برو افغانستان که دوباره 100 سال به جلو حرکت کنی
متاسفانه خیلی ها علی الخصوص نوجوانان فکر میکنند در دسترس بودن خودروی خوب یعنی خوشبختی!!! البته من منکر این نیستم ولی مد نظر داشته باشین این درصد کمی از نیازهای زندگانی هست
هر چند سایر نیازهای ما در ایران هم روی هواست و بر باده…
مرد مون 4 تا ماشین خوب تو افغانستان دیدی حالا ایران را با افغانستانی که مردمش نون ندارن بخورن مقایسه میکنی!
دیگه از شرایط اجتماعی و فرهنگیش که دیگه هیچ
اسیر شدیم بخدا
ما میایم تو مجاز از مشکلات کشور و خواسته هامون نسبت به کشورهای جهان اول شکوایه میکنیم، بعضیا جوگیر میشن افغانستان رو تو سرمون میزنن
New anti tesla
۹ دی ۱۴۰۲فقط اینو بدون که هنر صنعت یعنی ساختن پیشرانه های درونسوز افسانه ای مثل 2jz تویوتا یا flat 6 پورشه که با اینکه خیلی وقته ساخته شدن اما هنوز خیلی ها تو ساختنشون ناتوان هستن ، برقی کردن که کاری نداره چیزیه که ایرانخودرو یا سایپا هم تا دو سال دیگه میسازن و چه بسا چیز های خوبی هم بشن چون واقعا برقی سازی هنر چندانی نمیخواد ! البته درکت و حق داری این حرفو بزنی چون چین بیچاره بعد از گذشت این همه سال هنوز نتونسته یه موتور از خودش بسازه و هر چی که هست یا ماله میتسوبیشیه یا روی ساختار موتور میتسوبیشی ساخته شده بنابراین بنده خدا ها از ناتوانی و عقب ماندگی پناه بردن به الکترو موتور ها 😂
اصالت یعنی چین
۹ دی ۱۴۰۲آنتی تسلا
خود مدیر عامل تویوتا میره چین میگه من از BYDخیلی چیز ها یاد گرفتم بعد تو میای میگی چین پناه اورده به الکترو موتور 🤣🤣🤣
در زمینه درون سوز ها چانگان رکورد دار بازده موتور کل دنیا رو زده با 40 درصد تکنولوژی و تجربه ولوو در دسترس جیلی هست AVL کارکرد های میلیون کیلومتری میزنه بعد به چین میگی عقب مونده🤣🤣🤣
درضمن 2jzگر چیز خوبی بود خود تویوتا مثل موتور اتاق70 پنجاه سال نگهش میداشت نه اینه دست به دامن آلمان بشه
الان با استدلال تو ژاپن عقب موندست که دست به دامن آلمان شده؟
Mercedes-Benz
۹ دی ۱۴۰۲چه عجب یکی پیدا سد ازچینی ها خوشش بیاد🤣🤣🤣
فرزاد
۹ دی ۱۴۰۲برق این خودروهایی که فرمودین از سوختن مازوت در نیروگاه های اطراف شهر های بزرگ تامین میشه
جوری گفتین موتور درون سوز منقرض بشه که انگار مشکل تامین برق رو حل کردین ابتدا
Dark Knight
۹ دی ۱۴۰۲پسرم به جای اینکارا که داری وقتتو تلف میکنی برو درساتو بخون امتحانا نزدیکه و اگه نتونی نمره خوبی بگیره پدر و مادرت موبایلتو ازت میگیرن و دیگه نمیتونی بیای اینجا و از چین حمایت کنی
Mercedes-Benz
۹ دی ۱۴۰۲خودرویی های پرروح برقی🤣🤣🤣🤣😂😂😂
در ضمن پر روح هم معنی نداره😂😂🤣😂😂
فرشاد
۹ دی ۱۴۰۲بنده خواستار انقراض خودت هستم
چن نفر از دوستان موافقن؟
محسن
۱۰ دی ۱۴۰۲اصالت یعنی چین خدا شفات بده یعنی اسمت مدرک برای تیمارستانه
علی ماشین باز
۱۰ دی ۱۴۰۲آقایی که دور گه ایرانی و چینی هستی موتور با اصالت هیچ وقت از دور خارج نمیشه ولی از نظر بازدهی و محیط زیستی ارتقا پیدا میکنه در ضمن انقدر چین چین نکن مگر دلال باشی که از چین جنس بیاری
که آنموقع انتظاری از شما نمیره
morteza
۱۰ دی ۱۴۰۲زیاد بخودت فشار نیار. خودروهای چینی به همین زودی ها جایی پیدا نمیکنه تو ایران.شاید هم هیچوقت پیدا نکنه.چون شحصیت خودرویی خاصی ندارن.مثه بقیه محصولاتشون. هدف فقط تولیده نه چیز دیگه ،تولید با کمترین هزینه .همین تا زمانی که ایده شون همین باشه بازم همون چینی بدرد نخورن.شاید خود چینی ها یروزی بخوان محصولات خودشونو بخرن.
سلام
۱۱ دی ۱۴۰۲و برق را با سوزاندن سوخت فسیلی تولید کنیم خخخخ هر وقت سراسرکشور به نیروگاه های تجدید پذیر مجهز شد خودرو برقی بدرد میخوره
Mercedes-Benz
۹ دی ۱۴۰۲امیدوارم خودرو های هیدروژنی به تولید برسن
Mercedes-Benz
۹ دی ۱۴۰۲یعنی شما آلودگی هوا آسیب رسیدن به زمین و موجودات زنده به خاطر بنزین سوزها تحمل کنی
منم از برقی ها بدم میاد و امیدم به هیدروژنی هاست
Mercedes-Benz
۹ دی ۱۴۰۲جونم v12 های amg استون و پاگانی
Reza Waffen SS
۱۰ دی ۱۴۰۲سوختیم رفت پی کارش
۹ دی ۱۴۰۲بخواطر شاخ شدن v4 ها
راستی تو ایران ماشینی میشناسید که موتور بالای 10 سیلندر داشته باشه؟
علی یوسفی
۹ دی ۱۴۰۲کارب عزیز بله برخی جگوار های قدیمی اگه اشتباه نکنم ۱۲ سیلندر هستن و در ایران وجود دارن لامبورگینی هم مدل های قدیمی ۱۲ سیلندرش در ایران هست
Saeed
۹ دی ۱۴۰۲بنز w180 v12 هم داریم
JaMsHiD
۹ دی ۱۴۰۲چند مدل بنز اتاق تانک دوازده سیلندر که قبلاً تشریفات بودند در فول ترین حالت خودشون دارن نگه داری میشن . موتور دوازده سیلندر بنز هم تو بعضی کلینیک های تخصصی تعمیر خودرو آلمانی هست !
sinasvj
۹ دی ۱۴۰۲کمپانی هایی که هنوز V12 میزنن تنها دلیلین که هنوز میتونم به این صنعت امید داشته باشم
PURIYA
۱۰ دی ۱۴۰۲والا سینا جان
مادیگه تقریبا از این صنعت قطع امید کردیم🥲
بهترین و بولد ترین ماشین های جهان از خط تولید خارج شدن بهترین ماشینای دنیا هیبرید شدن
کرایسلر ۳۰۰ رفته چلنجر و چارجر رفتن کامارو رفته موستانگ جدیدم حالو هوای قبلو نداره نسل جدید m5 اصلا در حد اسمش نیست و هیبریدی شده طراحی ماشینای بی ام و بشدت داغون شده این جدیدا، همه ی ماشینا طراحی های اصیلشونو از دست دادن ماشینای خوب و دوست داشتنی یکی یکی دارن الکتریکی میشن دیگه کم کم صدای غرش و نعره ماشینا خفه شده، ماشینای آشغالو بی اصالت چینی روز به روز بیشتر دارن تولید میشن با طراحی زشتشون و بطور کلی باید بگم ماشینای خوب رفتن و الان ماشینای آشغالی جاشونو گرفتن.
این دنیای کثیف ماشینبازی هم از ما گرفت🥲😭😭
sinasvj
۱۰ دی ۱۴۰۲هععی چی بگم داش پوریا هرچی دارم میگم فقط دارم خودمو گول میزنم الکی دل به این امیدای واهی خوش کردم
R@min
۹ دی ۱۴۰۲موتور 12 سیلندر امروزه مثل یه نماد اگزوتیک در دنیای خودرو هست، به هر حال فروختن یه لامبو، فراری یا هر نمونه 12 سیلندر چندین برابر ارزش واقعیش خیلی آسون تر از نمونه 6 یا 8 سیلندر هست هر چند قوی تر و سریع تر باشه.
برندهایی که اینطوری می خورن از محصولشون ضرر زیادی می بینن.
مازیار
۹ دی ۱۴۰۲کلا تو این صنعت مصلحت داره جای عشقو می گیره
PegaSus
۹ دی ۱۴۰۲بنازم عکس اولی… 12 سیلندره بنز اتاق تانک 🤤 آرزومه یه روزی یدونه مشکیشو بخرم ( البته تو اون دنیا، اینجا که حتی دیدنشم آرزو شد برامون:/ )
Royal Driver
۱۰ دی ۱۴۰۲R129, SL73 AMG*
yaghoub
۹ دی ۱۴۰۲متأسفانه امروزه دنیای خودرو فقط شده آمار و شتاب و زمانگیری پیست و آلایندگی و. . . .
دیگه کسی اهمیتی به لذت رانندگی نمیده . اصلأ دیگه روح خودرو بی معنی شده .
New anti tesla
۹ دی ۱۴۰۲داداش مطمئن باش ماشین ها به این زودی تمام برقی نمیشن ( حداقل تا ۲۰ یا ۳۰ سال دیگه ) این که میگن ممنوعیت گذاشتن برای سال فلان همش چرته و فعلا هیچ موعد مشخصی برای تمام برقی شدن وسایل نقلیه وجود نداره به چند دلیل : اولا هنوز آنقدری لیتیوم تو دنیا استخراج نشده که بخواد برای ساخت میلیارد ها باتری به کار بره و تا ده سال دیگه هم هیچ خبری نیست اون باتری های حالت جامد هم که میگن نیاز کمتری به فلزات کمیاب مثل نیکل یا لیتیوم دارن فعلا فقط روی کاغد ساخته شدن و تا تولیدشون راه زیادی مونده و دوما پولدار ترین شرکت های دنیا غول های نفتی مثل آرامکو هستن که نفوذ زیادی هم تو دولت ها دارن پس مطمئن باش به این راحتی ها اکثر درآمدشون که مربوط به بنزین هست رو از دست نمیدن و در نهایت پروژه سوخت های مصنوعی همچنان در حال توسعه هست همانطور که فراری قول داده قراره تا ۲۰۳۵ به نتیجه برسه و میشه با یه دستکاری کوچیک تو موتور های معمولی اونها رو با این سوخت های پاک سازگار کرد ، موفق باشی
JaMsHiD
۹ دی ۱۴۰۲استخراج منابع نفت تا سال ۲۰۳۰ به صفر میرسه . ولی با این وجود اروپا گفته ماشین درون سوز از ۲۰۳۰ پلاک نمیکنیم نگفته همه رو اسقاط میکنیم . میتونن ازش استفاده بکنند و تازه این قانون فقط مال اروپا هست ! یعنی آسیا و استرالیا و آمریکا و... رو در بر نمیگیره !
ولی خب موقعی نفتی استخراج نشه و بنزینی نمونه چه اون ماشین درون سوز باشه چه نباشه فرق نداره ! فقط از لحاظ کلکسیونی ارزشمند میشن !
شکیبا
۹ دی ۱۴۰۲جدیدا وقتی اینجور مقاله ها رو میخونم یاد صمد آقا میفتم که پشت شیشه کبابی چسبیده بود و به دو نفر مشتری که داشتن کباب میخوردن میگفت:پیازم بخور!!! روزی صد بار سجده شکر بجا میارم که کوبا و کره شمالی و سودان نشدیم هنوز!!؟؟🤐
Sevlan
۱۰ دی ۱۴۰۲با این روند میشیم عزیز، میشیم،به نوبت!!!!
New anti tesla
۹ دی ۱۴۰۲فقط منتظر اون روزی هستم که پورشه یا فراری اعلام کنن که پروژه سوخت های مصنوعی به نتیجه رسیده و میتونن با کمی تغییرات تو پیشرانه ها اونها رو با این سوخت های جدید تطبیق بدن پس تو این شرایط حتی موتور های ۱۲ سیلندر هم دوباره میتونن برگردن ، اونموقع چهره کودکان جاروبرقی فن خیلی باحال میشه 😂🙌
JaMsHiD
۹ دی ۱۴۰۲نیازی به تغییر نیست همین الان میتونی این سوخت رو از موتور XU7 گرفته تا موتور VR38DETT و موتور های مسابقه لمانز پورشه استفاده کنی !
و تازه تولید کربن منفی دارن !؟
یعنی نه تنها کربن تولید نمیکنه بلکه کربن هم بخاطر فرآیند تولید سوخت از روی کره زمین دفع میکنه .
ولی فرآیند تولید سوخت بسیار گران در میاد و در حدی مقادیر تولید سوخت کم هست که فقط کفاف ماشین های درون سوزی که برای ریس اومدن تو پیست رو میده . همونم خوبه البته
الف.ی
۹ دی ۱۴۰۲آقا عالی
مقاله پر از حس خوب
و اطلاعات مفید
عکسارو ببین فقط
ابهت و زیبایی از این موتورا میباره
Scuderia Ferrari
۹ دی ۱۴۰۲“جان اِلکان” مدیر فراری میگه از یک انجین V8 TT میشه پرفورمنس بهتری نسبت به یک V12 تنفس طبیعی گرفت ولی اون قدرت ، شخصیت و حس برتری رو دیگه نداری
ما تا جایی که امکان داشته باشه انجین V12 رو در محصولات خودمون حفظ می کنیم
فقط ای کاش فراری اون V8 TT با اون همه افتخار و جوایز رو کنار نمی گذاشت و با بروزرسانی دوره ای اون رو تو محصولاتش به کار می برد
گرچه V6 TT جدید فراری تا به اینجا خوب جواب داده و عملکرد تحسین برانگیزی داشته
Mamad
۹ دی ۱۴۰۲چرا موتور های 12سیلندر در حال انقراض هستند؟؟
چون مردم بد سلیقه شدند
LAMBORGHINI
۹ دی ۱۴۰۲امید ما الان فقط به لامبورگینی و فراری
Arya
۹ دی ۱۴۰۲اگه به من بگن یک موتور 8 سیلندر یا آقا اصن بگیم 6 سیلندر با 1000 اسب بخار رو انتخاب میکنی یا 12 سیلندر 500 اسبی قطعا v12 انتخاب اول و اخر منه.
v12 بهت حس قدرت میده ،بهت حس اصالت میده و مهمتر از همه موتور های v12 صدایی رو تولید میکنن که یک موتور 8 سیلندر با خدا توربو و سوپرشارژر نمیتونه تولید کنه
شاهرخ
۱۰ دی ۱۴۰۲ماشین بدون موتور قدرتمند هیچ ارزشی نداره
صدای موتور روح ادم رو جلا میده
هیچ وقت فکر جارو برقی رو به سرتون راه ندید
من امروز اینو تجریه کردم
یه ماشین تویوتا پریوس خواستم بگیرم وقتی سوارش شدم ماشین تو سکوت گامل بود کلا پشیمون شدم
وقتی ماشین خودم رو سوار شدم فقط قربون صدقه صداش میرفتم
شاهرخ
۱۰ دی ۱۴۰۲صدای یه کامارو به صدتا ماشین برقی می ارزه
دانیال
۱۰ دی ۱۴۰۲کجا در حال انقراض هستن،؟ فکر کنم خودرو سازی ایران در حال انقراض هست،،واقعا یک ماشین ملی قشنگ و مطمئن که توش دلالی،و مونتاژ ،و کار دلسوزانه باشه زدید،،که میخاهیم هواپیما بزنیم؟؟ هنور تو نیسان آبی موندیم.ما موتور اشغالی،کویر درست میکنیم ،موتر خیابانی سنگین مثل هوندا ۱۰۰۰ یا سوزکی قاچاق هست چرا اخه؟؟,کسی بخاد ترو کنه با دوچرخه هم ترور میکنه، مردم موتر خیابانی میخان،موتور پیست هم تو پیست داریم؟؟ نه پس بهتره برن مواد بزنن
تام خان
۱۰ دی ۱۴۰۲۴تاهم زیادشه
ماکان
۱۰ دی ۱۴۰۲سلام . من یکی از افرادی هستم که تعداد سیلندر پیشرانه زیاد برام مهم نیست و بیشتر قدرت کلی پیشرانه برام مهم هست .
حمید
۱۰ دی ۱۴۰۲کاش کنار تعداد دیدگاه ارسالی سن افراد رو هم مینوشتین . بنظرم خیلیا اصلا صدای چیزی که درباره ش صحبت میکنن رو هم نشنیدن . یا اینکه دوستمون نوشته چین یعنی اصالت خب معلومه تو همین دوازده سال اخیر زندگی کرده
لاتخت
۱۰ دی ۱۴۰۲واقعا چین خیلی یشرفت کرده موتور های ۱۸ سیلندر با ۳ پیشرانه ۱۸۰ سوپات من بوندم که چطور موتور های این سازنده هنوز قابل استفاده هستند تسلا هم که بنز رو شکست داد
حمید
۱۱ دی ۱۴۰۲خب. خودروی برقی راحت تره. لازم نیست خیلی سختی بکشی. امیدوارم ایران خودرو و سایپا هم برقی کنن و بساط جولان این غربی ها بر دنیا تموم بشه. یکی این بحث خودرو هست و یکی دیگه بحث لوازم الکترونیک که چین داره پیشرفت خوبی می کنه. مردم ما خیلی مرعوب غری شدند و فکر کردن که غیر قابل دستیابی هستند.
فرزاد افشار
۱۱ دی ۱۴۰۲هر وقت میشنوم دنیای درون سوزها میخا تموم بشه قلبم درد میگیره ماشین برقی روح ماشین بنزینی رو نداره
BMW
۱۱ دی ۱۴۰۲چون ما بدبختیم 😂🤨😁