آستون مارتینمرسدس بنزهفته نامه

استون مارتین والکری و مرسدس-ای ام جی وان چگونه قوانین فیزیک را زیر پا می‌گذارند؟

استون مارتین والکری و مرسدس-ای ام جی وان روش‌های متفاوتی را برای رسیدن به یک نتیجه بکار گرفته‌اند: رسیدن به سرعت‌هایی که فیزیک را زیر پا می‌گذارد!

عرضه مرسدس-ای ام جی وان به معنی پایان یک حماسه برای این خودروساز ژرمنی خواهد بود. این خودروساز پروژه وان را در سال ۲۰۱۷ کلید زد اما پیچیدگی‌های استفاده از پیشرانه فرمول یک در خودرویی جاده‌ای باعث شد فرایند توسعه هایپرکار وان بسیار طولانی‌تر از حد انتظارات شود. همین موضوع درباره استون مارتین والکری نیز صدق می‌کند، خودرویی که با همکاری ردبول ریسینگ و طراحی آدریان نیووی تولید شد. هر دو خودرو حالا آماده حضور در خیابان‌ها هستند.

اگرچه دو خودروی موردبحث در طول فرایند توسعه خود تغییر کرده‌اند و شاید به اندازه زمانی که معرفی شدند پیشرفته و مدرن نباشند اما تقریباً قانون فیزیک سوپرکارها را زیر پا می‌گذارند. تزریق چنین سطحی از تکنولوژی فرمول یک به خودرویی جاده‌ای کار آسانی نیست و مرسدس و استون مارتین به خوبی از عهده این کار برآمده‌اند و شاید بهترین سوپرکارهای نسل اخیر را تولید کرده‌اند. امیدواریم این خودروها در خاطره‌ها بمانند…

مرسدس-ای ام جی وان فقط روی نصب پیشرانه فرمول یک بر خودرویی جاده‌ای تمرکز دارد. زیر کاپوت این هیولا نیروگاه فرمول یک سال ۲۰۱۶ مرسدس بنز جا خوش کرده و این پیشرانه در تأسیسات بریکس ورث که به تولید پیشرانه‌های فرمول یک می‌پردازد توسعه یافته است. وان از پیشرانه درون‌سوز ۶ سیلندر ۱.۶ لیتری با قدرت ۵۶۶ اسب بخار استفاده می‌کند. چهار پیشرانه الکتریکی نیز وجود دارند که در مجموع باعث تولید قدرت ۱۰۴۸ اسبی می‌شوند. شاید خودروهای قوی‌تری نیز در بازار حضور داشته باشند اما این قدرت هنوز هم فوق‌العاده به نظر می‌رسد.

البته برای بسیاری از افراد، والکری در بحث پیشرانه‌ها برنده خواهد بود زیرا زیر کاپوتش پیشرانه ۱۲ سیلندر ۶.۵ لیتری شرکت کاثورث را جای داده است. این پیشرانه قدرت ۱۰۰۰ اسبی داشته و ۱۶۰ اسب بخار دیگر نیز از پیشرانه الکتریکی به دست می‌آید. این پیشرانه با همکاری شرکت مشهور ریمک تولید می‌شود. والکری سقف سرعت ۴۰۲ کیلومتر در ساعت را دارد درحالی‌که حداکثر سرعت وان به ۳۵۲ کیلومتر در ساعت می‌رسد و به همین خاطر شاید والکری خودرویی احساس‌برانگیزتر باشد؛ اما این خودرو هم تکنولوژی فرمول یک را به روشی متفاوت روی جاده آورده است.

استون مارتین والکری نمای اصلی

استون مارتین قوانین فیزیک سوپرکارها را با چگونگی پرفورمنس والکری نقض می‌کند. نیووی تلاش داشته تا بیشترین میزان ممکن از داون فورس را برای والکری در نظر بگیرد و این هیولا بیش از پیش به فرمول یک شباهت داشته باشد. خبری از پیشرانه ۱۲ سیلندر در فرمول یک نیست بنابراین این آئرودینامیک بوده که از فرمول یک به والکری تزریق می‌شود. محصول استون مارتین از مزیت تأثیر ونچوری استفاده می‌کند که تولید داون فورس از کف و شبیه روش نسل جدید خودروهای فرمول یک ۲۰۲۲ است. والکری مرکز ثقل بسیار پایینی دارد و درب‌های گالوینگ نیز باعث ایجاد حس پروتوتایپ های لمانز می‌شوند.

اما همان‌طور که گفتیم مرسدس-ای ام جی وان مستقیماً از پیشرانه ۶ سیلندر فرمول یک استفاده می‌کند. ژرمن‌ها از سال ۲۰۱۴ تاکنون برنده بلامنازع عصر هیبریدی فرمول یک بوده‌اند هرچند به نظر می‌رسد این عنوان در سال جاری تکرار نخواهد شد. البته آئرودینامیک فعال نیز نقش مهمی در وان ایفا می‌کند. این خودرو از فلپ های متحرک در دیفیوزر جلو، ورودی‌های هوای روی قوس‌های چرخ و بال عقب فعال استفاده کرده است. قطعاً مشتاق مقایسه این خودروها در پیست هستیم ولی احتمال برنده شدن والکری بیشتر خواهد بود.

آیا برنده واضحی بین دو خودرو وجود دارد؟ در روی کاغذ بله و آن خودرو قطعاً والکری است. استون مارتین قدرت بیشتری دارد و این برتری در زمینه حداکثر سرعت نیز صدق می‌کند. والکری در تئوری نیز داون فورس بیشتری تولید می‌کند. علاوه بر این مدل تولیدی والکری چندین ماه زودتر از ای ام جی وان تولید شده است. اگرچه شک و تردیدهایی درباره شکست خوردن این دو خودرو از گوردون موری T.50 وجود دارد اما در کل هر دو خودرو مشخصات بسیار احساس‌برانگیزی دارند؛ اما به نظر می‌رسد استون مارتین محصول بهتری را تولید کرده است.

آینده این دو خودرو چگونه خواهد بود؟ صادقانه باید گفت آینده‌ای جالب در انتظار والکری و وان خواهد بود. احتمال اینکه خودروساز دیگری چنین پروژه‌ای را شروع کند بسیار کم است زیرا تزریق تکنولوژی فرمول یک به خودرویی جاده‌ای بسیار سخت خواهد بود. به همین خاطر این دو خودرو می‌توانند جزو خاص‌ترین خودروهای تاریخ باشند. استون مارتین و مرسدس تکنولوژی سوپرکارها را به محدودیت مطلق خود رسانده‌اند و ثابت کرده‌اند قوانین عادی طراحی سوپرکارها را می‌توان از نو نوشت…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۳ دیدگاه‌ها

  1. مازیار

    ۴ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (3301 ديدگاه)

    بله قطعا جزء خاص ترین خودروهای تاریخ این صنعت هستند

    اما اونجایی که گفت اگرچه شک و تردیدهایی درباره شکست خوردن این دو خودرو از گوردون موری T.50 وجود دارد خاص ترین و تعجب برانگیزترین لحظه امروز بود

    موافقم 43
    مخالفم 1
    1. Reza Waffen SS

      ۵ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (5346 ديدگاه)

      گوردون موری T.50 اصلا تو قدوقواره ای نیست که با مرسدس رقابت کنه

      موافقم 38
      مخالفم 35
      1. GMA

        ۵ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (1658 ديدگاه)

        رضا تند نرو،هنوز نشناختی شاهکار موری را،کمبود قدرت و گشتاور را با تکنولوژی های شاهکار و خاص جبران کرده

        موافقم 23
        مخالفم 5
        1. akrh78

          ۶ تیر ۱۴۰۱
          سوابق: (1359 ديدگاه)

          گوردون موری اصلا دنبال عدد و رقم نبوده تو این ماشین. فلسفه تی 50 خالص‌ترین و درگیر کننده ترین تجربه رانندگی هست
          از طرفی تو دوره کنونی گیربکس های دو کلاچه اینقدر پیشرفت کردن که یه ماشین با گیربکس دستی توان رقابت نداره به اون صورت

    2. Reza Waffen SS

      ۵ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (5346 ديدگاه)

      انتتخابم مرسدس هم طراحی خوب وهم پرفورمنس عالی

      موافقم 40
      مخالفم 25
    3. ایلیا

      ۵ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (506 ديدگاه)

      عاشق هر دوتاشونم

      موافقم 1
      مخالفم 4
      1. Iman99

        ۷ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (1864 ديدگاه)

        هردو عالی و بهترین هستن مرسدس ای ام جی تاکیدش روی موتور و تکنولوژی و پاسخگویی در پرفورمنس موتور شبیه فرمول یک هست با تاکید روی موتور و آیرودینامیک فعال
        و در آستون مارتین والکری هم تاکید شده روی طراحی شاسی و بدنه و آیرودینامیک و پرفورمنس و تایم پیست
        هرکدوم فلسفه اولیه متفاوتی در ساخت داشتن ولی در عملکرد حد نهایی هستن

        موافقم 10
  2. Swedish Arrogant Tiger

    ۴ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1893 ديدگاه)

    بنظرم هنوز زوده برای تعیین برنده و باید حداقل منتظر رکورد ها بود، وان با موتور اف 1 و طراحی معقول و زیبا تر، والکری با اون 12 سیلندر و طراحی ای که تو نگاه اول بنظر نمیرسه جاده ای باشه!
    اما چیزی که واضحه t50 در حد و اندازه های این دو نیست.

    موافقم 33
    مخالفم 8
  3. Alan.r

    ۴ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1132 ديدگاه)

    در مورد وان و والکری که تا تایمشون در نوربرگ رینگ و سایر پیست های مشهور منتشر نشه نمی‌شه نظر قاطع و درستی داد ولی T50 رقیب این دو هیولا نیست

    موافقم 31
    مخالفم 3
  4. JDM lover

    ۴ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (882 ديدگاه)

    لامصب هنوز نمیتونم چشم از والکری بردارم

    برای نتیجه گیری باید منتظر تایم پیست هر دو بمونیم

    موافقم 28
    مخالفم 2
  5. JDM lover

    ۴ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (882 ديدگاه)

    پدال من ظهر که وارد سایت میشدم ، سایت ارور ۵۰۲ میداد: 502 gateway bad ( دقیق یادم نیس ولی فک‌ کنم همین بود)
    الانم که وارد میشم خیلی کند سایت بالا میاد

    موافقم 27
    مخالفم 1
    1. جواد عقیلی

      ۵ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (751 ديدگاه)

      درود بر شما. مشکل با تلاش همکاران فنی برطرف شده. پوزش از همه دوستان و همراهان پدال بابت مشکلات دیروز. و ممنون از صبر و حوصله شما در همراهی با ما. ارادت

      موافقم 16
      مخالفم 2
  6. javadhy

    ۴ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (330 ديدگاه)

    جفت این خودرو ها از هر نظر خارق العاده اند و همینطوری که گفته شد شاید تئوریکال استون مارتین برنده باشه ولی شخصا انجین بنزو برتر میدونم بخاطر رد لاین و گشتاورش تو دور های مختلف و به خصوص نحوه دورگیریش البته همه اینها فعلا در حد حرفه هر چند بسیار نزدیک به واقعیته و در آینده این ویژگی های خاص خودشونو توی عملکرد ماشین نشون میدن
    در کل امیدم به amg1 بالاست ولی استونم خیلی خوب عمل کرده درباره gma t.50 هم باید گفت اون خودرو ردلاین دیوانه وار تری از جفت اینا داره(۱۲۱۰۰ در برابر ۱۱۰۰۰بنز و ۱۱۱۰۰ استون مارتین)
    Gma t.50 با وجود قدرت کمتر حتی در نسخه s(اگه اشتباه نکنم اسم نیکی لاودا افسانه ای هم روش هست البته نسخه s برای جاده قانونی نیست و مخصوص پیسته) که ۷۲۵ اسب بخاره ولی وزنش حدود ۸۵۰ کیلوگرمه که خیلی کمتره (دربرابر استونamr pro ۱۱۰۰ کیلویی و بنز ۱۶۹۵ کیلویی)
    ولی شخصا احساس نمیکنم gma t.50 s شانس زیادی تو این رقابت داشته باشه البته این کلاس از خودروها واقعا غیر قابل پیش بینی اند و به خصوص این ۳ تا که کاملا از ۳ روش متفاوت خواستن به اون حد از عملکرد برسن پس باید صبر کرد و دید که چه اتفاقی میفته

    موافقم 21
    مخالفم 2
  7. محمد هادی

    ۵ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (2476 ديدگاه)

    مرسدس زیبا تر و مخوف تر
    استون کارامد تر و پرفورمنس تر
    البته اختلافشون تو این پارامتر ها درحد ۲۰ درصده نسبت بهم
    پس ینی هم استون خودرویی زیباست
    و هم پروژه وان خودرویی بسیار تند و تیز خواهد بود

    موافقم 18
    مخالفم 1
  8. aminbikar

    ۵ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (299 ديدگاه)

    با نیوتون قرارداد بستن 🗿

    موافقم 16
    مخالفم 1
  9. مهدی

    ۵ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1747 ديدگاه)

    مرسدس ماشین قشنگی ساخته اما فقط همین. چیز احساس برانگیز دیگه ای توش نمی‌بینم. با کمال احترام استون مارتین از هر نظر محصول بهتریه

    موافقم 10
    مخالفم 25
  10. تحت پیگرد

    ۵ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (357 ديدگاه)

    گودون موری t50 به اندازه 20 سال از اینا عقبتره اصلا چجوری اسم t50 میاد کنار این دوتا جل الخالق

    موافقم 6
    مخالفم 15
    1. HamiD

      ۵ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (2452 ديدگاه)

      عه یعنی در حد بنز اس ال ار و لامبو گالاردو عه T.50 ?!
      این چ حرفیه میزنی دیگه

      موافقم 15
      مخالفم 2
    2. GMA

      ۵ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (1658 ديدگاه)

      حیا نمیکنی این … رو به T.50 نسبت میدی؟!
      فقط چون برندش معروف نیست بیست سال عقبه؟

      موافقم 15
      مخالفم 6
  11. GMA

    ۵ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1658 ديدگاه)

    حالا که هر دو معرفی شدند میشه گفت،والکری یه پله بالاتره

    موافقم 9
    مخالفم 17
    1. Clean energy (سلام فرمانده)

      ۵ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (1328 ديدگاه)

      من مخالفم
      کاری که بنز کرده
      هزاران بار با ارزش تر از آستونه
      اون ذامصب اومده موتور فورمول یکو دقیق آورده!!! تازه آیرودینامیک هم مثل اونه!!
      در حال که آستون مارتین موتور رو بر اساسش تاسیس داده نه خودش
      مرسدس شاهکاری درست کرده که قطعا در آینده جایگاه بالایی داره….

      موافقم 22
      مخالفم 10
      1. HamiD

        ۵ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (2452 ديدگاه)

        عجب …
        هزاران بار با ارزش تر …
        عجب …
        هزاران بار با ارزش تر بود هزاران برابر قیمت میزاشتن روش …
        منکر کار مرسدس نیستم اما باید دید نتیجه نهایی چی میشه … می‌تونه از والکری و غیره سریع تر باشه یا نه … نتیجه مهمه … حالا مهم نیست ماشینت موتور اف وان داره یا نه …
        اگه بتونه سریع تر از والکری باشه واقعا گاده!

        موافقم 5
        مخالفم 13
        1. Clean energy (سلام فرمانده)

          ۵ تیر ۱۴۰۱
          سوابق: (1328 ديدگاه)

          سید مبالغه کردم ها!
          منظورم اینه کارش واقعا سختتره
          فقط پرفورمنس نیست!!

          موافقم 3
          مخالفم 2
  12. GMA

    ۵ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1658 ديدگاه)

    برام جالبه که با T.50 مقایسه شدند،هم خیلی سبک تره و البته خیلی خیلی ضعیف تر البته اون فن اثر زمینی خیلی میتونه تأثیر گذار باشه
    انتخاب من به ترتیب:
    GMA T.50
    والکری
    One

    موافقم 5
    مخالفم 14
  13. GMA

    ۵ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1658 ديدگاه)

    برای من یکی از جذاب ترین مقاله های پدال بود

    موافقم 7
    مخالفم 1
  14. Poria

    ۵ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (107 ديدگاه)

    والکری یه بخشی از کلیپ معرفی اش تو جاده بود و وان هم تو جاده معرفی شد. هر دو شونم ماشین هایی نیستن که صرفا جاده یی یا فقط برای پیست نیستن. ولی چون تو جاده معرفی شدن ؛ فکر کنم وان انتخاب بهتری باشه

    موافقم 12
    مخالفم 3
  15. Mf1

    ۵ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (242 ديدگاه)

    t50 خودرو سبک وزنی هست که میتونه تایم های خوبی بزنه تو پیست شایدهم از پس بنز بربیاد معلوم نیست

    موافقم 7
    مخالفم 2
  16. حمید

    ۵ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (5 ديدگاه)

    هردوی این خودروها شکست رو پذیرفته اند
    حالا هی اینجا چند نفر از رو احساس و تعصب به خصوص به مرسدس یقه پاره میکنن من متوجه نمیشم
    قرار نیست مرسدس خودرویی تولید کرد بی عیب و نقص باشه.
    تعصب و کل کل تا یه حدی خوبه ولی شورشو دیگه در نیارین. من خودم به شخصه طرفدار مرسدسم ولی باید واقع بین باشم.
    حالا دلیلش رو مختصر میگم، وقتی رئیس بخش AMG میگه اشتباه کردیم تو قبول این پروژه یعنی خیلی حرف پشت این قضیه هست، فقط بخاطر اینکه پیش فروش انجام داده بودند و مشتریها چشم انتضار تحویل خودرو سه سال پیش بودند و وجه برند زیر سوال نره به زور راهی خط تولید شد.
    خودرویی که ۵ سال طول بکشه با این قدرت و وزن که همون ۵ سال پیش تعدادی از خودرو ساز ها این قدرتو ارائه میدادن زیاد دست خوش خوشهالی حداقل برای مدیران آستون و مرسدس نداره.

    موافقم 4
    مخالفم 16
    1. Porsche 911

      ۹ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (1217 ديدگاه)

      با املای کلمه انتضار به سطح شما پی بردیم مسطح عزیز

      1. حمید

        ۱۱ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (5 ديدگاه)

        غلط املایی رو حالا این بار به بزرگی خودت ببخش، من بی سواد.
        شما که با سواد هستید و سطح علم تون بالاست
        بفرمائید چند تا نکته مثبت و یا اینکه چه تکنولوژی خاصی برای این دوتا استفاده کردند و چه رکوردهایی رو خواهند زد… بیشتر توضیح بدید.
        نا سلامتی پیشکسوت سایت هستید با بالای ۷۰۰ تا دیدگاه.

        موافقم 1
        مخالفم 2
  17. محمد هادی

    ۵ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (2476 ديدگاه)

    ولی انصافا استون مارتین با این رونماییش به همه دنیا نشون داد توانایی های کهن این شرکت رو
    برای سالها این ماشین سر زبون ها خواهد ماند
    چیزی شبیه به اتفاقی که برای XJ220 تو اوایل دهه نود افتاد

    موافقم 4
    مخالفم 2
  18. Hamed

    ۶ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (219 ديدگاه)

    جفتشون صرفا اسم هایپرکار شهری رو یدک میکشن وگرنه کاملا پیست محور طراحی شدن
    خب تقریبا چندسال قبل همین کار رو مک لارن با مدل سنا انجام داد اینقدر هیاهو رسانه ای هم نداشت و اومد تقریبا رکورد اکثر پیستها رو مال خودش کرد. حتی فراری هم میتونست رو FXX-K یسری تغییرات انجام بده و مثل اینا اسم ماشین شهری رو هم قاچاقی یدک بکشه یا حتی مثلا پاگانی زوندا F تو سالهای گذشته.
    من که شخصا در آینده به عنوان یه ماشین شهری یادشون نمیفتم ولی به عنوان سلاطین پیست چرا
    قطعا باید از سنا حداقل خیلی سریع تر باشن تا ارزش این هزینه ها رو داشته باشن

    موافقم 3
    مخالفم 1
  19. Amir

    ۷ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به نظر من فکر کنم مقایسه کردن این دو زیاد کار منطقی از نظر موتوری نباشه چون کلن دوتا فلسفه ی جدایی از هم دارن یکی مستقیم از موتور f1 بهره میبره و اون یکی دیگه پیشرانه ی ۱۲ سیلندر داره،به نظر من اگه استون میخواست این کار و این پروژه ای رو استارت بزنه و شاهکاری خلق کنه باید همه چیش مثل خودروی f1 باشه مثل مرسدس
    ولی از نظر ایرودینامیکی میشه این دو رو باهم مقایسه کرد که به نظر اونجا جالب میشه داستان و اینکه مستقیم دوتا مهندس های طراحی باهم رقابت میکنن
    در کل اگه بخوایم به این دونا نگاه کنیم مطمنن والکری برندس با این موتور حذابش ولی
    اگه دوتا پیشرانشون یکی بود خدا بود داستان و رقابتشون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا