هفته نامه

JDM مخفف چیست و چرا طرفداران زیادی دارد؟

خودروهای JDM طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارند اما آیا می‌دانید این حروف مخفف چه عبارتی هستند؟


بی‌شک خودروهای JDM محبوب‌ترین وسایل نقلیه در سراسر دنیا به شمار می‌روند و به همین خاطر طبیعی است که در تمامی بحث‌های خودرویی نام آن‌ها مطرح شود. البته اگر علاقه ویژه‌ای به خودروهای ژاپنی نداشته باشید شاید اصلاً ندانید JDM مخفف چیست. باید دانست JDM مخفف عبارت Japanese Domestic Market یا بازار داخلی ژاپن است و به خودروهایی اشاره دارد که برای فروش و استفاده در بازار ژاپن طراحی و ساخته شده‌اند.

با این تفاسیر، خودروهایی همچون تویوتا GR کرولا، پریوس و یا لکسوس GX را نمی‌توان JDM دانست حتی اگر در ژاپن تولید شده باشند چراکه این خودروها برای بازارهای صادراتی همچون آمریکای شمالی، اروپا یا استرالیا ساخته می‌شوند. شایان ذکر است حروف JDM در بسیاری از موارد به تمامی خودروهایی که توسط برندهای ژاپنی تولید می‌شوند اشاره می‌کند. حتی اگر این خودروها در ژاپن ساخته نشده باشند نیز افراد زیادی به آن‌ها خودروهای JDM می‌گویند. البته برخی افراد نیز اعتقاد دارند JDM فقط به خودروهای پرفورمنسی که در ژاپن یا در بازارهای خارجی همچون آمریکا به فروش رسیده‌اند اطلاق می‌شود هرچند در هر حالتی آن خودرو باید دو پیش‌نیاز اصلی را رعایت کند تا به عنوان محصول JDM شناخته شود. اول اینکه باید به‌صورت کامل در ژاپن طراحی و ساخته شود. مورد دوم اینکه آن خودرو باید فقط در ژاپن فروخته شده و استفاده شود.

اما چرا خودروهای JDM بسیار محبوب هستند؟ اگر به مباحث اقتصادی علاقه داشته باشید شاید بتوانید دلیل این محبوبیت را کشف کنید. خودروهای JDM به‌صورت محدود در دسترس هستند و همچنین از ویژگی‌ها و مشخصات منحصربه‌فردی سود می‌برند و به همین خاطر قابلیت انحصاری بالایی دارند که آن‌ها را به گزینه‌های بسیار جذاب برای کلکسیونرها و ماشین بازها بدل می‌کند. از طرف دیگر خودروهای JDM توانایی تیونینگ بسیار بالایی دارند. پیشرانه‌های این محصولات به خاطر قابلیت اطمینان بسیار بالا و تولید قدرت قابل‌توجه مشهور شده‌اند و برای مثال پیشرانه RB26 نیسان اسکای لاین GT-R R34 با بلوک استوک خود می‌تواند قدرت ۷۰۰ اسب بخار و بیشتر تولید کند.

خودروهای JDM حتی در حالت استوک نیز عملکرد فوق‌العاده‌ای دارند و مخصوصاً در دهه ۹۰ میلادی نظرات زیادی را به خود جلب کرده‌اند. برخی از این خودروها پرفورمنس فوق‌العاده‌ای در مقایسه با رقبای گران‌قیمت اروپایی داشته‌اند. برای مثال پیشرانه ۶ سیلندر ۲.۶ لیتری توئین توربوی RB26DETT نیسان اسکای لاین GT-R R32 در دوران خود بسیار مشهور بوده است. جدای از قدرت بالای پیشرانه‌ها و قابلیت تیون پذیری زیاد، فرهنگ خودروهای JDM نیز متمایز بوده است. خودروهایی همچون نیسان اسکای لاین GT-R، مزدا RX-7، تویوتا سوپرا، هوندا S2000 و هوندا NSX در فیلم‌ها و بازی‌های ویدئویی بسیار پرطرفدار حضور داشته‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به سریع و خشن، نید فور اسپید و گرن توریسمو اشاره کرد. چنین فیلم‌ها و بازی‌هایی نه تنها باعث شده‌اند خودروهای JDM حس نوستالژیک داشته باشند بلکه به یک نماد فرهنگی تبدیل شده‌اند و همچنان ماشین بازها را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۶ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۴۳ دیدگاه‌ها

  1. car lover

    ۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1409 ديدگاه)

    JDM= ژاپنی بازها
    USDM= آمریکایی بازها
    EDM= اروپایی بازها

    موافقم 31
    مخالفم 12
    1. amirkhanzadeh

      ۸ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (1034 ديدگاه)

      یاد سریع و خشن افتادم
      چه دورانی بود

      موافقم 24
      مخالفم 1
  2. HamiD

    ۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (2464 ديدگاه)

    عشقن همشون :)

    موافقم 16
    مخالفم 3
  3. فرشید

    ۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (263 ديدگاه)

    به طرز افراطی تمام دنیای ماشین شده قدرت و اسب بخار. هرچی اسب بخار بیشتر باشه یعنی اون ماشین بهتره! این چیزا فقط به درد مجله ها، نوجوون ها و نمایش های تلوزیونی مثل تاپ گیر میخوره درحالیکه توی دنیای واقعی و زندگی روزمره کاربرد نداره. شما یه ماشین داشته باش یک تریلیون اسب بخار قدرت داشته باشه کجا میخوای استفاده کنی؟ چقدر به کارت میاد؟ توی دنیای واقعی اولویت خرید سطح آرامش و آپشن، هزینه نگهداری پایین، مصرف سوخت مقرون به صرفه، ایمنی و این چیزاست که مهمه. متاسفانه اکثر نظرات از افرادیه که علی رغم نداشتن تجربه فقط تعصب به خرج میدن. یه مدت مالکیت دنا پلاس توربو رو با اون مصرف سوخت وحشتناکش تجربه کن اگه از پسش براومدی بعد در مورد موتور هشت سیلندر و چند صد اسب بخاری تعصب به خرج بده

    موافقم 34
    مخالفم 8
    1. Galant.VR4(JDM)

      ۸ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (1159 ديدگاه)

      کاملا قبول دارم و این یکی از دلایل سلطه چین در بازار جهانیه مثل تمام برند های آسیایی از قبیل ژاپن و کره‌جنوبی
      اروپایی و آمریکایی ها در کنار این همه ماشین شاهکار به ماشین های خوش قیمت کاربردی بیشتر بها بدن

      موافقم 11
      مخالفم 1
  4. عليرضا

    ۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (258 ديدگاه)

    فقط یک سری از محصولات ژاپنی فابریک ماشین های قدرت مندی بودن نه همشون مثلا نسل ۴ سوپرا از ۲۰۶ توربو تو درگ خورد

    موافقم 6
    مخالفم 26
    1. Taha Ayoobi

      ۸ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (4314 ديدگاه)

      😐

      موافقم 17
      مخالفم 1
    2. datsun

      ۸ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (3942 ديدگاه)

      سوپرا فابریک شتاب ۵ ثانیه ی و حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر محدود شده به نظر شما این ماشین کندی بوده تو دهه نود؟

      موافقم 24
      مخالفم 2
      1. علیرضا

        ۸ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (258 ديدگاه)

        خودرو کندی نبود اما از رقباش مثل بیموه e36 بشدت عقب افتاده تر بود اون هندلینگ بیموه نداشت اون قدرت بیموه نداشت و همون سال ۱۹۹۸ با درگ بین بیموه e36 که در ژاپن انجام شد باخت ، سوپرا فقط بدرد بچهای ۱۲ ساله میخوره که بگن از بوگاتی بهتره

        موافقم 1
        مخالفم 31
        1. datsun

          ۸ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (3942 ديدگاه)

          بیموه خودروساز جدیده!!
          سوپرا پیست محور نبود ولی اسکای لاین پیست محور بود تو سه نسل r32 33 و ۳۴ همینطور جایزه و رکورد درو میکرد حرف هندلینگ جلو ژاپنی ها دهه نود نزن خواهشا اسکایلاین با سیستم چهار چرخ و تقسیم گشتاور جادویی میتسوبیشی لنسر اوولوشن با هندلینگ افسانه ی و سیستم انتقال قدرت بی نظیر هوندا nsx سوبارو wrx با سیستم و هندلینگ افسانه‌ی
          کار به اون بچه سالهای گیمر ندارم ولی سوپرا یه خودرو افسانه‌ی که تو کل دنیا ازش یاد میشه،

          موافقم 25
        2. Taha Ayoobi

          ۸ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (4314 ديدگاه)

          علیرضا کجا سیر میکنی برا خودت؟

          یکی از به بهترین و تاپ ترین انجین های دنیا برای تیون رو سوپرا داشت که بی ام و مثلشو نداره.

          موافقم 20
          مخالفم 1
    3. Galant.VR4(JDM)

      ۸ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (1159 ديدگاه)

      اون 206 تقریبا نزدیک 500اسب قدرت دات سبک سازی شده بود و تایمشو زیر 4 ثانیه میزد ولی اون سوپرا 310 اسبی بود با یه تیون ساده بدون سبک سازی توی دنیای درگ فقط تیونر حرف اول میزنه نه ماشین

      موافقم 19
      مخالفم 1
      1. علیرضا

        ۸ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (258 ديدگاه)

        اگر اون ۲۰۶ ۵۰۰ اسب سبک سازی شده بود که سوپرا ۱۰ متر پرت میکرد عقب اجازه نفس کشیدن به سوپرا نمی داد اون ماشین tu5 توربو بود از صدای موتور مشخص

        موافقم 1
        مخالفم 22
        1. Galant.VR4(JDM)

          ۹ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (1159 ديدگاه)

          واقعا فکر کردی که اگه سوپرا تیون بود یا هردو فابریک بودن 206 میبرد
          موتور تیوفایو نبود RC بود من رفتم تو پیجش 500اسب بود ستاپ درگ
          دوما شما میای ماشین تیون رو ملاک برتری قرار میدی اگه یه سوپرا 500 اسبی بود ستاپ درگ اونموقع باید مقایسه کرد.
          منطق شما اینه :پراید bp از پورشه کررا فابریک تو درگ سریعتره پس پراید از پورشه بهتره

    4. JaMsHiD_R1988

      ۸ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (2756 ديدگاه)

      چه ربطی به هم دارن

      موافقم 10
      مخالفم 1
    5. آرش

      ۱۰ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (385 ديدگاه)

      : (
      چی میگی
      اخه قوطی حلبی میتونه افسانه رو سکشت بده

  5. hosen

    ۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (633 ديدگاه)

    فکر نمیکنم دیگه مثل دهه 90 میلادی تکرار بشه

    موافقم 17
    مخالفم 1
  6. mmd@

    ۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (333 ديدگاه)

    من ژاپنی فن نیستم ولی جی دی ام از همه بهتره🗿

    موافقم 19
    مخالفم 6
    1. آرش

      ۱۰ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (385 ديدگاه)

      حق🗿🤝🗿

  7. مازیار

    ۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (3300 ديدگاه)

    با به خودروهای ژاپنی علاقه زیاد ندارم اما یه حسی بهم میگه ماشین بازی یعنی JDM

    موافقم 19
    مخالفم 2
    1. amir

      ۸ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (3601 ديدگاه)

      داش مازیار ما جوونی و نوجوونیمون با اسپرت کردن ماشینای jdm توی nfs گذشت
      الان کی چه میدونه تا خرخره تیون کردن سوپرا مارک چهار چه حسی داره

      موافقم 18
      مخالفم 2
      1. مازیار

        ۸ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (3300 ديدگاه)

        جالبه که من بدون کوچکترین تجربه از این بازی‌ها این حرفو زدم
        اصلا نمیدونم اینا که میگی چی هستن
        من اون موقع زنجیر بلدوزر باز و بسته میکردم😅

        موافقم 13
        مخالفم 1
        1. JaMsHiD_R1988

          ۸ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (2756 ديدگاه)

          ☠️☠️☠️

          موافقم 7
          مخالفم 2
        2. amir

          ۸ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (3601 ديدگاه)

          الانم دیر نشده یه دفعه nfs underground 2 رو کامپیوترت بریز کمتر از یه گیگ حجم داره تازه متوجه میشی سیستم تیونینگ و اسپرت کردن یعنی چی ماشینای خفن اون موقع هم داره

        3. مازیار

          ۸ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (3300 ديدگاه)

          امیر
          وقتی دیگر شاید

      2. JaMsHiD_R1988

        ۸ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (2756 ديدگاه)

        فقط لنسر اوو ماست وانتد
        ترمیناتوری بود برا خودش
        ای کاش ادامه پیدا می‌کرد تولیدش
        حیف و صد حیف …

        موافقم 11
        مخالفم 1
        1. amir

          ۸ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (3601 ديدگاه)

          ماست وانتد سال ۲۰۱۲ هم اومد ولی مثل ۲۰۰۵ اش معروف نشد ولی حتی اونم قشنگ بود به جز پی بک و هیت که واقعا بد بودن تا حتی ریوالز هم خوب بود…
          فورزا که خدای نسل جدید ریسینگ و ماشین بازیه

          موافقم 10
        2. JaMsHiD-R1988

          ۸ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (2756 ديدگاه)

          ریوالز خیلی خوب بود من بازیش کردم

          خیلی حال میده از آخرین نید فور اسپید هایی بود که واقعا میشد بهش گفت نید فور اسپید

        3. amir

          ۸ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (3601 ديدگاه)

          اوخ یه پاگانی هوایرا مکس لول با shock wave و turbo عجب چیزی میشد تا پلیس نزدیک میشد از پشت اول یه شوک میدادم بعد یه توربو و تاپ اسپید ۴۰۰ کیلومتری دیگه عمو پلیسه رو نمیدیدم بای بای
          یادش بخیر

        4. JaMsHiD-R1988

          ۹ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (2756 ديدگاه)

          من معمولا تو بخش پرسوت بازی کار میکردم
          تا بوگاتی ویرون و کوئنیگ زگ رفتم دیگه خیلی بعدش بازی نکردم
          بهترین هندلینگ هم لامبو اونتادور LP700 داشت
          یادش بخیر هی ….

    1. محمدهادی

      ۸ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (2406 ديدگاه)

      مال گرن توریسموعه دیگه
      یکی از مرجع های تاریخچه شناسی روان و ساده برای عاشقان خودرو
      ولی بنظر من JDM یعنی هر خودروی اسپرتی که ساخت برندی ژاپنیه و در دهه نود ساخته شده
      ربطی به داخل آمریکا بودن یا اروپا بودن یا در اروپا یا امریکا ساخته شدنش نداره
      اسپرت ژاپنی باشه که ریشه در دهه ی نود میلادی داشته باشه اون قطعا یک JDM اصیله

      موافقم 14
      مخالفم 1
      1. Taha Ayoobi

        ۸ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (4314 ديدگاه)

        👍👍👍

  8. B

    ۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (865 ديدگاه)

    Rx7 برای من یچیز دیگست بین همشون

    موافقم 13
    مخالفم 1
  9. Galant.VR4(JDM)

    ۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1159 ديدگاه)

    تو گیم نید‌فوراسپید ماست‌وانتد تنها باسی که اذیتم میکرد اون لنسر بود حداقل چندبار باید میرفتی تا بتونی شکستش بدی اونجا بود دیگه اون M3 با اینکه افسانه‌ای بود برام حکم هویج داشت. داخل بازی که سال 2005 عرضه شده قشنگ هندلینگ لنسر رو به نمایش میزاره و حسش میکنی
    یکی ازدلایل محبوبیت JDM اینه که وقتی میخوای یه ماشینی رو تیون کنی چه ظاهری چه باطنی تنها محدودیتش خودتی که میخوای اندازه یه سوپر اسپرت تیونش کنی یا میخوای مثل یه سدان معمولی باشه
    مثلا توی یه همایش بزرگ در آمریکا حدود 2هزار ماشین اومد که حدود 700 تا ماشین ژاپنی بینشون بود که هیچکدوم شبیه هم تیونشون نکرده بودن تنها شباهتشون یا اسم‌ برندشون بود یا بعضیا رنگ
    تا ابد JDM🎌💀

    موافقم 9
    مخالفم 1
  10. JDM سابق

    ۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (707 ديدگاه)

    جی دی ام خوشم میومد تا موقعی که تیون های افراطی از یه مشت بچه سال و طرفداری یه عده بچه سال و دیدم که ماشین های تیون شده رو با غول های صنعت خودرو مقایسه میکردن ازون موقع کلا دیدگاهم عوض شد نه اینکه بدم بیاد اتفاقاً JDM دهه نود با یه تیون مردانه و فاقد استیکر و بادی کیت های افراطی فوق‌العاده چشم نواز هستن خلاصه ازون موقع به بعد طرفداری از برند خاصی و گذاشتم کنار و سعی کردم مزایا و معایب هر مدلی رو بازگو کنم حتی مدلهایی که خوشم میاد ازشون و نام کاربری ام به JDM سابق تغییر کرد

    1. Galant.VR4(JDM)

      ۹ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (1159 ديدگاه)

      مخواستم ازتون بپرسم حالا چرا JDM سابق که خودتون گفتین😂
      به نظر من بهترین کار کردین
      طرفداری از خودرو بدون تعصب و جهت دادن خیلی خوبه مخصوصا حفظ اون ریشه‌‌ای که شمارو به دنیای خودرو وصل کرده
      ولی من شمارو یه JDM باز میدونم و بهش هم افتخار میکنم

      1. JDM سابق

        ۹ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (707 ديدگاه)

        شما لطف دارید،
        جنس خوب خوبه
        کی می‌تونه اساطیری مثل R34 GT-R، هوندا NSX، میتسو 2000GT, لنسر اوو و… که با یه تیون عاقلانه فوق‌العاده میشن رو از یاد ببره
        واقعاً حیف که گیره افراد تعصبی بچه سال افتادیم

  11. amirboss

    ۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (724 ديدگاه)

    JDM یه فرهنگ هست نه خودرو.
    با اینکه ژاپنی باز نیستم و تو خیلی مباحث باهاشون کل میندازم و یه رفیق داشتم حدود ده ساله سر این موضوع باهام قطع رابطه کرده ولی واقعا از jdm های تا دندان مسلح لذت میبرم.

    1. Galant.VR4(JDM)

      ۹ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (1159 ديدگاه)

      خب فرهنگه دیگه از لحاظ معنی که نه اما دربین خود ژاپنی ها جز فرهنگه مثلا سبک زندگی خودشون رو دارن و سعی در متفاوت بودن با دنیا
      مثالش هم همین ماشیناشون

  12. JaMsHiD_R1988

    ۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (2756 ديدگاه)

    میتسوبیشی خدا لعنتت کنه کل جهان خواهان لنسر اوولوشن هستن بعدا بخاطر فروش پایین سدان ها و فروش بالای کراس اوور ها و برقی ها کلا دیگه لنسر اوو رو نمی‌بینیم
    حالا ای کاش زیاد می‌فروخت اونم با پلتفرم خودش
    با پلتفرم رنو بازم هیچ پخی نیست .
    به گفته سهامدارانش شاید حتی بخش خودروسازی رو فدای دیگر بخش های میتسوبیشی کنن .
    ای خدا ای خدا

    1. Galant.VR4(JDM)

      ۹ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (1159 ديدگاه)

      اینکارو نمیکنه مدیریت بخش خودروسازی اشاره هایی به همکاری با خودروساز داخلی کرده اونم چندبار که توی پدال هم احتمال همکاری هوندا نیسان و میتسوبیشی تیتر کرده بود

      1. JaMsHiD-R1988

        ۹ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (2756 ديدگاه)

        خدارو شکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا