خودروهای JDM طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارند اما آیا میدانید این حروف مخفف چه عبارتی هستند؟
بیشک خودروهای JDM محبوبترین وسایل نقلیه در سراسر دنیا به شمار میروند و به همین خاطر طبیعی است که در تمامی بحثهای خودرویی نام آنها مطرح شود. البته اگر علاقه ویژهای به خودروهای ژاپنی نداشته باشید شاید اصلاً ندانید JDM مخفف چیست. باید دانست JDM مخفف عبارت Japanese Domestic Market یا بازار داخلی ژاپن است و به خودروهایی اشاره دارد که برای فروش و استفاده در بازار ژاپن طراحی و ساخته شدهاند.
با این تفاسیر، خودروهایی همچون تویوتا GR کرولا، پریوس و یا لکسوس GX را نمیتوان JDM دانست حتی اگر در ژاپن تولید شده باشند چراکه این خودروها برای بازارهای صادراتی همچون آمریکای شمالی، اروپا یا استرالیا ساخته میشوند. شایان ذکر است حروف JDM در بسیاری از موارد به تمامی خودروهایی که توسط برندهای ژاپنی تولید میشوند اشاره میکند. حتی اگر این خودروها در ژاپن ساخته نشده باشند نیز افراد زیادی به آنها خودروهای JDM میگویند. البته برخی افراد نیز اعتقاد دارند JDM فقط به خودروهای پرفورمنسی که در ژاپن یا در بازارهای خارجی همچون آمریکا به فروش رسیدهاند اطلاق میشود هرچند در هر حالتی آن خودرو باید دو پیشنیاز اصلی را رعایت کند تا به عنوان محصول JDM شناخته شود. اول اینکه باید بهصورت کامل در ژاپن طراحی و ساخته شود. مورد دوم اینکه آن خودرو باید فقط در ژاپن فروخته شده و استفاده شود.
اما چرا خودروهای JDM بسیار محبوب هستند؟ اگر به مباحث اقتصادی علاقه داشته باشید شاید بتوانید دلیل این محبوبیت را کشف کنید. خودروهای JDM بهصورت محدود در دسترس هستند و همچنین از ویژگیها و مشخصات منحصربهفردی سود میبرند و به همین خاطر قابلیت انحصاری بالایی دارند که آنها را به گزینههای بسیار جذاب برای کلکسیونرها و ماشین بازها بدل میکند. از طرف دیگر خودروهای JDM توانایی تیونینگ بسیار بالایی دارند. پیشرانههای این محصولات به خاطر قابلیت اطمینان بسیار بالا و تولید قدرت قابلتوجه مشهور شدهاند و برای مثال پیشرانه RB26 نیسان اسکای لاین GT-R R34 با بلوک استوک خود میتواند قدرت ۷۰۰ اسب بخار و بیشتر تولید کند.
خودروهای JDM حتی در حالت استوک نیز عملکرد فوقالعادهای دارند و مخصوصاً در دهه ۹۰ میلادی نظرات زیادی را به خود جلب کردهاند. برخی از این خودروها پرفورمنس فوقالعادهای در مقایسه با رقبای گرانقیمت اروپایی داشتهاند. برای مثال پیشرانه ۶ سیلندر ۲.۶ لیتری توئین توربوی RB26DETT نیسان اسکای لاین GT-R R32 در دوران خود بسیار مشهور بوده است. جدای از قدرت بالای پیشرانهها و قابلیت تیون پذیری زیاد، فرهنگ خودروهای JDM نیز متمایز بوده است. خودروهایی همچون نیسان اسکای لاین GT-R، مزدا RX-7، تویوتا سوپرا، هوندا S2000 و هوندا NSX در فیلمها و بازیهای ویدئویی بسیار پرطرفدار حضور داشتهاند که از جمله آنها میتوان به سریع و خشن، نید فور اسپید و گرن توریسمو اشاره کرد. چنین فیلمها و بازیهایی نه تنها باعث شدهاند خودروهای JDM حس نوستالژیک داشته باشند بلکه به یک نماد فرهنگی تبدیل شدهاند و همچنان ماشین بازها را تحت تأثیر قرار میدهند.
car lover
۸ مهر ۱۴۰۳JDM= ژاپنی بازها
USDM= آمریکایی بازها
EDM= اروپایی بازها
HamiD
۸ مهر ۱۴۰۳عشقن همشون :)
فرشید
۸ مهر ۱۴۰۳به طرز افراطی تمام دنیای ماشین شده قدرت و اسب بخار. هرچی اسب بخار بیشتر باشه یعنی اون ماشین بهتره! این چیزا فقط به درد مجله ها، نوجوون ها و نمایش های تلوزیونی مثل تاپ گیر میخوره درحالیکه توی دنیای واقعی و زندگی روزمره کاربرد نداره. شما یه ماشین داشته باش یک تریلیون اسب بخار قدرت داشته باشه کجا میخوای استفاده کنی؟ چقدر به کارت میاد؟ توی دنیای واقعی اولویت خرید سطح آرامش و آپشن، هزینه نگهداری پایین، مصرف سوخت مقرون به صرفه، ایمنی و این چیزاست که مهمه. متاسفانه اکثر نظرات از افرادیه که علی رغم نداشتن تجربه فقط تعصب به خرج میدن. یه مدت مالکیت دنا پلاس توربو رو با اون مصرف سوخت وحشتناکش تجربه کن اگه از پسش براومدی بعد در مورد موتور هشت سیلندر و چند صد اسب بخاری تعصب به خرج بده
عليرضا
۸ مهر ۱۴۰۳فقط یک سری از محصولات ژاپنی فابریک ماشین های قدرت مندی بودن نه همشون مثلا نسل ۴ سوپرا از ٢٠۶ توربو تو درگ خورد
hosen
۸ مهر ۱۴۰۳فکر نمیکنم دیگه مثل دهه 90 میلادی تکرار بشه
mmd@
۸ مهر ۱۴۰۳من ژاپنی فن نیستم ولی جی دی ام از همه بهتره🗿