خودروهای JDM طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارند اما آیا میدانید این حروف مخفف چه عبارتی هستند؟
بیشک خودروهای JDM محبوبترین وسایل نقلیه در سراسر دنیا به شمار میروند و به همین خاطر طبیعی است که در تمامی بحثهای خودرویی نام آنها مطرح شود. البته اگر علاقه ویژهای به خودروهای ژاپنی نداشته باشید شاید اصلاً ندانید JDM مخفف چیست. باید دانست JDM مخفف عبارت Japanese Domestic Market یا بازار داخلی ژاپن است و به خودروهایی اشاره دارد که برای فروش و استفاده در بازار ژاپن طراحی و ساخته شدهاند.
با این تفاسیر، خودروهایی همچون تویوتا GR کرولا، پریوس و یا لکسوس GX را نمیتوان JDM دانست حتی اگر در ژاپن تولید شده باشند چراکه این خودروها برای بازارهای صادراتی همچون آمریکای شمالی، اروپا یا استرالیا ساخته میشوند. شایان ذکر است حروف JDM در بسیاری از موارد به تمامی خودروهایی که توسط برندهای ژاپنی تولید میشوند اشاره میکند. حتی اگر این خودروها در ژاپن ساخته نشده باشند نیز افراد زیادی به آنها خودروهای JDM میگویند. البته برخی افراد نیز اعتقاد دارند JDM فقط به خودروهای پرفورمنسی که در ژاپن یا در بازارهای خارجی همچون آمریکا به فروش رسیدهاند اطلاق میشود هرچند در هر حالتی آن خودرو باید دو پیشنیاز اصلی را رعایت کند تا به عنوان محصول JDM شناخته شود. اول اینکه باید بهصورت کامل در ژاپن طراحی و ساخته شود. مورد دوم اینکه آن خودرو باید فقط در ژاپن فروخته شده و استفاده شود.
اما چرا خودروهای JDM بسیار محبوب هستند؟ اگر به مباحث اقتصادی علاقه داشته باشید شاید بتوانید دلیل این محبوبیت را کشف کنید. خودروهای JDM بهصورت محدود در دسترس هستند و همچنین از ویژگیها و مشخصات منحصربهفردی سود میبرند و به همین خاطر قابلیت انحصاری بالایی دارند که آنها را به گزینههای بسیار جذاب برای کلکسیونرها و ماشین بازها بدل میکند. از طرف دیگر خودروهای JDM توانایی تیونینگ بسیار بالایی دارند. پیشرانههای این محصولات به خاطر قابلیت اطمینان بسیار بالا و تولید قدرت قابلتوجه مشهور شدهاند و برای مثال پیشرانه RB26 نیسان اسکای لاین GT-R R34 با بلوک استوک خود میتواند قدرت ۷۰۰ اسب بخار و بیشتر تولید کند.
خودروهای JDM حتی در حالت استوک نیز عملکرد فوقالعادهای دارند و مخصوصاً در دهه ۹۰ میلادی نظرات زیادی را به خود جلب کردهاند. برخی از این خودروها پرفورمنس فوقالعادهای در مقایسه با رقبای گرانقیمت اروپایی داشتهاند. برای مثال پیشرانه ۶ سیلندر ۲.۶ لیتری توئین توربوی RB26DETT نیسان اسکای لاین GT-R R32 در دوران خود بسیار مشهور بوده است. جدای از قدرت بالای پیشرانهها و قابلیت تیون پذیری زیاد، فرهنگ خودروهای JDM نیز متمایز بوده است. خودروهایی همچون نیسان اسکای لاین GT-R، مزدا RX-7، تویوتا سوپرا، هوندا S2000 و هوندا NSX در فیلمها و بازیهای ویدئویی بسیار پرطرفدار حضور داشتهاند که از جمله آنها میتوان به سریع و خشن، نید فور اسپید و گرن توریسمو اشاره کرد. چنین فیلمها و بازیهایی نه تنها باعث شدهاند خودروهای JDM حس نوستالژیک داشته باشند بلکه به یک نماد فرهنگی تبدیل شدهاند و همچنان ماشین بازها را تحت تأثیر قرار میدهند.
car lover
۸ مهر ۱۴۰۳JDM= ژاپنی بازها
USDM= آمریکایی بازها
EDM= اروپایی بازها
amirkhanzadeh
۸ مهر ۱۴۰۳یاد سریع و خشن افتادم
چه دورانی بود
HamiD
۸ مهر ۱۴۰۳عشقن همشون :)
فرشید
۸ مهر ۱۴۰۳به طرز افراطی تمام دنیای ماشین شده قدرت و اسب بخار. هرچی اسب بخار بیشتر باشه یعنی اون ماشین بهتره! این چیزا فقط به درد مجله ها، نوجوون ها و نمایش های تلوزیونی مثل تاپ گیر میخوره درحالیکه توی دنیای واقعی و زندگی روزمره کاربرد نداره. شما یه ماشین داشته باش یک تریلیون اسب بخار قدرت داشته باشه کجا میخوای استفاده کنی؟ چقدر به کارت میاد؟ توی دنیای واقعی اولویت خرید سطح آرامش و آپشن، هزینه نگهداری پایین، مصرف سوخت مقرون به صرفه، ایمنی و این چیزاست که مهمه. متاسفانه اکثر نظرات از افرادیه که علی رغم نداشتن تجربه فقط تعصب به خرج میدن. یه مدت مالکیت دنا پلاس توربو رو با اون مصرف سوخت وحشتناکش تجربه کن اگه از پسش براومدی بعد در مورد موتور هشت سیلندر و چند صد اسب بخاری تعصب به خرج بده
Galant.VR4(JDM)
۸ مهر ۱۴۰۳کاملا قبول دارم و این یکی از دلایل سلطه چین در بازار جهانیه مثل تمام برند های آسیایی از قبیل ژاپن و کرهجنوبی
اروپایی و آمریکایی ها در کنار این همه ماشین شاهکار به ماشین های خوش قیمت کاربردی بیشتر بها بدن
عليرضا
۸ مهر ۱۴۰۳فقط یک سری از محصولات ژاپنی فابریک ماشین های قدرت مندی بودن نه همشون مثلا نسل ۴ سوپرا از ۲۰۶ توربو تو درگ خورد
Taha Ayoobi
۸ مهر ۱۴۰۳😐
datsun
۸ مهر ۱۴۰۳سوپرا فابریک شتاب ۵ ثانیه ی و حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر محدود شده به نظر شما این ماشین کندی بوده تو دهه نود؟
علیرضا
۸ مهر ۱۴۰۳خودرو کندی نبود اما از رقباش مثل بیموه e36 بشدت عقب افتاده تر بود اون هندلینگ بیموه نداشت اون قدرت بیموه نداشت و همون سال ۱۹۹۸ با درگ بین بیموه e36 که در ژاپن انجام شد باخت ، سوپرا فقط بدرد بچهای ۱۲ ساله میخوره که بگن از بوگاتی بهتره
datsun
۸ مهر ۱۴۰۳بیموه خودروساز جدیده!!
سوپرا پیست محور نبود ولی اسکای لاین پیست محور بود تو سه نسل r32 33 و ۳۴ همینطور جایزه و رکورد درو میکرد حرف هندلینگ جلو ژاپنی ها دهه نود نزن خواهشا اسکایلاین با سیستم چهار چرخ و تقسیم گشتاور جادویی میتسوبیشی لنسر اوولوشن با هندلینگ افسانه ی و سیستم انتقال قدرت بی نظیر هوندا nsx سوبارو wrx با سیستم و هندلینگ افسانهی
کار به اون بچه سالهای گیمر ندارم ولی سوپرا یه خودرو افسانهی که تو کل دنیا ازش یاد میشه،
Taha Ayoobi
۸ مهر ۱۴۰۳علیرضا کجا سیر میکنی برا خودت؟
یکی از به بهترین و تاپ ترین انجین های دنیا برای تیون رو سوپرا داشت که بی ام و مثلشو نداره.
Galant.VR4(JDM)
۸ مهر ۱۴۰۳اون 206 تقریبا نزدیک 500اسب قدرت دات سبک سازی شده بود و تایمشو زیر 4 ثانیه میزد ولی اون سوپرا 310 اسبی بود با یه تیون ساده بدون سبک سازی توی دنیای درگ فقط تیونر حرف اول میزنه نه ماشین
علیرضا
۸ مهر ۱۴۰۳اگر اون ۲۰۶ ۵۰۰ اسب سبک سازی شده بود که سوپرا ۱۰ متر پرت میکرد عقب اجازه نفس کشیدن به سوپرا نمی داد اون ماشین tu5 توربو بود از صدای موتور مشخص
Galant.VR4(JDM)
۹ مهر ۱۴۰۳واقعا فکر کردی که اگه سوپرا تیون بود یا هردو فابریک بودن 206 میبرد
موتور تیوفایو نبود RC بود من رفتم تو پیجش 500اسب بود ستاپ درگ
دوما شما میای ماشین تیون رو ملاک برتری قرار میدی اگه یه سوپرا 500 اسبی بود ستاپ درگ اونموقع باید مقایسه کرد.
منطق شما اینه :پراید bp از پورشه کررا فابریک تو درگ سریعتره پس پراید از پورشه بهتره
JaMsHiD_R1988
۸ مهر ۱۴۰۳چه ربطی به هم دارن
آرش
۱۰ مهر ۱۴۰۳: (
چی میگی
اخه قوطی حلبی میتونه افسانه رو سکشت بده
hosen
۸ مهر ۱۴۰۳فکر نمیکنم دیگه مثل دهه 90 میلادی تکرار بشه
mmd@
۸ مهر ۱۴۰۳من ژاپنی فن نیستم ولی جی دی ام از همه بهتره🗿
آرش
۱۰ مهر ۱۴۰۳حق🗿🤝🗿
مازیار
۸ مهر ۱۴۰۳با به خودروهای ژاپنی علاقه زیاد ندارم اما یه حسی بهم میگه ماشین بازی یعنی JDM
amir
۸ مهر ۱۴۰۳داش مازیار ما جوونی و نوجوونیمون با اسپرت کردن ماشینای jdm توی nfs گذشت
الان کی چه میدونه تا خرخره تیون کردن سوپرا مارک چهار چه حسی داره
مازیار
۸ مهر ۱۴۰۳جالبه که من بدون کوچکترین تجربه از این بازیها این حرفو زدم
اصلا نمیدونم اینا که میگی چی هستن
من اون موقع زنجیر بلدوزر باز و بسته میکردم😅
JaMsHiD_R1988
۸ مهر ۱۴۰۳☠️☠️☠️
amir
۸ مهر ۱۴۰۳الانم دیر نشده یه دفعه nfs underground 2 رو کامپیوترت بریز کمتر از یه گیگ حجم داره تازه متوجه میشی سیستم تیونینگ و اسپرت کردن یعنی چی ماشینای خفن اون موقع هم داره
مازیار
۸ مهر ۱۴۰۳امیر
وقتی دیگر شاید
JaMsHiD_R1988
۸ مهر ۱۴۰۳فقط لنسر اوو ماست وانتد
ترمیناتوری بود برا خودش
ای کاش ادامه پیدا میکرد تولیدش
حیف و صد حیف …
amir
۸ مهر ۱۴۰۳ماست وانتد سال ۲۰۱۲ هم اومد ولی مثل ۲۰۰۵ اش معروف نشد ولی حتی اونم قشنگ بود به جز پی بک و هیت که واقعا بد بودن تا حتی ریوالز هم خوب بود…
فورزا که خدای نسل جدید ریسینگ و ماشین بازیه
JaMsHiD-R1988
۸ مهر ۱۴۰۳ریوالز خیلی خوب بود من بازیش کردم
خیلی حال میده از آخرین نید فور اسپید هایی بود که واقعا میشد بهش گفت نید فور اسپید
amir
۸ مهر ۱۴۰۳اوخ یه پاگانی هوایرا مکس لول با shock wave و turbo عجب چیزی میشد تا پلیس نزدیک میشد از پشت اول یه شوک میدادم بعد یه توربو و تاپ اسپید ۴۰۰ کیلومتری دیگه عمو پلیسه رو نمیدیدم بای بای
یادش بخیر
JaMsHiD-R1988
۹ مهر ۱۴۰۳من معمولا تو بخش پرسوت بازی کار میکردم
تا بوگاتی ویرون و کوئنیگ زگ رفتم دیگه خیلی بعدش بازی نکردم
بهترین هندلینگ هم لامبو اونتادور LP700 داشت
یادش بخیر هی ….
Taha Ayoobi
۸ مهر ۱۴۰۳https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/09/20-1.webp
عجب عکسی
محمدهادی
۸ مهر ۱۴۰۳مال گرن توریسموعه دیگه
یکی از مرجع های تاریخچه شناسی روان و ساده برای عاشقان خودرو
ولی بنظر من JDM یعنی هر خودروی اسپرتی که ساخت برندی ژاپنیه و در دهه نود ساخته شده
ربطی به داخل آمریکا بودن یا اروپا بودن یا در اروپا یا امریکا ساخته شدنش نداره
اسپرت ژاپنی باشه که ریشه در دهه ی نود میلادی داشته باشه اون قطعا یک JDM اصیله
Taha Ayoobi
۸ مهر ۱۴۰۳👍👍👍
B
۸ مهر ۱۴۰۳Rx7 برای من یچیز دیگست بین همشون
Galant.VR4(JDM)
۸ مهر ۱۴۰۳تو گیم نیدفوراسپید ماستوانتد تنها باسی که اذیتم میکرد اون لنسر بود حداقل چندبار باید میرفتی تا بتونی شکستش بدی اونجا بود دیگه اون M3 با اینکه افسانهای بود برام حکم هویج داشت. داخل بازی که سال 2005 عرضه شده قشنگ هندلینگ لنسر رو به نمایش میزاره و حسش میکنی
یکی ازدلایل محبوبیت JDM اینه که وقتی میخوای یه ماشینی رو تیون کنی چه ظاهری چه باطنی تنها محدودیتش خودتی که میخوای اندازه یه سوپر اسپرت تیونش کنی یا میخوای مثل یه سدان معمولی باشه
مثلا توی یه همایش بزرگ در آمریکا حدود 2هزار ماشین اومد که حدود 700 تا ماشین ژاپنی بینشون بود که هیچکدوم شبیه هم تیونشون نکرده بودن تنها شباهتشون یا اسم برندشون بود یا بعضیا رنگ
تا ابد JDM🎌💀
JDM سابق
۸ مهر ۱۴۰۳جی دی ام خوشم میومد تا موقعی که تیون های افراطی از یه مشت بچه سال و طرفداری یه عده بچه سال و دیدم که ماشین های تیون شده رو با غول های صنعت خودرو مقایسه میکردن ازون موقع کلا دیدگاهم عوض شد نه اینکه بدم بیاد اتفاقاً JDM دهه نود با یه تیون مردانه و فاقد استیکر و بادی کیت های افراطی فوقالعاده چشم نواز هستن خلاصه ازون موقع به بعد طرفداری از برند خاصی و گذاشتم کنار و سعی کردم مزایا و معایب هر مدلی رو بازگو کنم حتی مدلهایی که خوشم میاد ازشون و نام کاربری ام به JDM سابق تغییر کرد
Galant.VR4(JDM)
۹ مهر ۱۴۰۳مخواستم ازتون بپرسم حالا چرا JDM سابق که خودتون گفتین😂
به نظر من بهترین کار کردین
طرفداری از خودرو بدون تعصب و جهت دادن خیلی خوبه مخصوصا حفظ اون ریشهای که شمارو به دنیای خودرو وصل کرده
ولی من شمارو یه JDM باز میدونم و بهش هم افتخار میکنم
JDM سابق
۹ مهر ۱۴۰۳شما لطف دارید،
جنس خوب خوبه
کی میتونه اساطیری مثل R34 GT-R، هوندا NSX، میتسو 2000GT, لنسر اوو و… که با یه تیون عاقلانه فوقالعاده میشن رو از یاد ببره
واقعاً حیف که گیره افراد تعصبی بچه سال افتادیم
amirboss
۸ مهر ۱۴۰۳JDM یه فرهنگ هست نه خودرو.
با اینکه ژاپنی باز نیستم و تو خیلی مباحث باهاشون کل میندازم و یه رفیق داشتم حدود ده ساله سر این موضوع باهام قطع رابطه کرده ولی واقعا از jdm های تا دندان مسلح لذت میبرم.
Galant.VR4(JDM)
۹ مهر ۱۴۰۳خب فرهنگه دیگه از لحاظ معنی که نه اما دربین خود ژاپنی ها جز فرهنگه مثلا سبک زندگی خودشون رو دارن و سعی در متفاوت بودن با دنیا
مثالش هم همین ماشیناشون
JaMsHiD_R1988
۸ مهر ۱۴۰۳میتسوبیشی خدا لعنتت کنه کل جهان خواهان لنسر اوولوشن هستن بعدا بخاطر فروش پایین سدان ها و فروش بالای کراس اوور ها و برقی ها کلا دیگه لنسر اوو رو نمیبینیم
حالا ای کاش زیاد میفروخت اونم با پلتفرم خودش
با پلتفرم رنو بازم هیچ پخی نیست .
به گفته سهامدارانش شاید حتی بخش خودروسازی رو فدای دیگر بخش های میتسوبیشی کنن .
ای خدا ای خدا
Galant.VR4(JDM)
۹ مهر ۱۴۰۳اینکارو نمیکنه مدیریت بخش خودروسازی اشاره هایی به همکاری با خودروساز داخلی کرده اونم چندبار که توی پدال هم احتمال همکاری هوندا نیسان و میتسوبیشی تیتر کرده بود
JaMsHiD-R1988
۹ مهر ۱۴۰۳خدارو شکر