هرچند خودروها نسل به نسل قویتر میشوند اما برخی مدلها هستند که نه نسبت به نسل قبلی خود افزایش قدرتی داشته و نه برای رقابت با رقبا از قدرت کافی برخوردار هستند.
قدرت خودروها بهمرور زمان بیشتر و بیشتر شده و این روزها به لطف توربوشارژر و سیستمهای هیبریدی حتی برخی خودروهای اقتصادی هم بیش از ۱۵۰ اسب بخار قدرت دارند اما بااینحال، حتی در همین دوران هم خودروهای جدیدی معرفی میشوند که به نظر میرسد به قدرت بیشتری نیاز دارند. البته منظور ما خودروهای اقتصادی ارزانقیمتی که در بسیاری از کشورهای درحالتوسعه عرضه میشوند و زیر ۱۰۰ اسب بخار قدرت دارند نیست بلکه با خودروهایی کار داریم که نسبت به نسل قبلی خود افزایش قدرت قابلتوجهی نداشته و یا از رقبای خود ضعیفتر هستند. در ادامه تعدادی از این خودروها را معرفی میکنیم و تکمیل کردن این لیست را به عهدهٔ شما میگذاریم.
هوندا پایلوت
هوندا پایلوت یکی از شاسیبلندهایی است که بهزودی به افزایش قدرت بزرگی نیاز خواهد داشت زیرا نسل جدید این خودرو که بهتازگی معرفی شده همچنان از همان پیشرانهٔ V6 تنفس طبیعی نسل قبلی استفاده میکند. البته قدرت این موتور با ۵ اسب بخار افزایش به ۲۸۵ اسب بخار رسیده اما هیچکس این تفاوت را احساس نخواهد کرد. ۲۸۰ اسب بخار قدرت و ۳۵۵ نیوتن متر گشتاور این موتور برای زمانی که نسل قبلی پایلوت در سال ۲۰۱۶ معرفی شد مناسب بود اما این روزها که هوندا با رقبای جدیدی از هیوندای، کیا و جیپ مواجه است اضافه کردن کمی قدرت به پایلوت میتواند آن را برجستهتر کند.
سوبارو WRX
یکی دیگر از خودروهایی که بشدت به افزایش قدرت نیاز دارد نسل جدید سوبارو WRX است. هرچند این خودرو بجای موتور ۲ لیتری قبلی حالا به پیشرانهٔ بزرگتر ۲.۴ لیتری مجهز شده اما قدرت آن تنها ۳ اسب بخار بیشتر شده و به ۲۷۱ اسب بخار رسیده که اصلاً کافی نخواهد بود. همچنین وقتی بدانیم در این نسل خبری از نسخهٔ STI هم نیست شرایط بدتر میشود زیرا WRX با ۲۷۱ اسب بخار قدرت هرگز نمیتواند حریف خودروهایی مثل هوندا سیویک تایپ R، فولکسواگن گلف R و حتی تویوتا GR کرولای سه سیلندر شود.
مینی کوپر
مینی کوپر در هردو نسخهٔ پایه و S سزاوار داشتن اسبهای بیشتری زیر کاپوت است. در سال ۲۰۱۰ این خودروها به ترتیب ۱۱۸ و ۱۷۲ اسب بخار قدرت داشتند و امروز یعنی بیش از یک دهه بعد این ارقام به ۱۳۴ و ۱۸۹ اسب بخار رسیده است. هرچند چنین قدرتی برای یک هاچبک کوچک کافی به نظر میرسد اما مینی سزاوار پیشرفت بسیار بیشتری است و قدرتی در حدود ۲۲۰ اسب بخار میتواند آن را بسیار جذابتر کند.
آئودی RS5 کامپتیشن
آئودی RS5 خودروی جذاب و چشمگیری است اما همیشه زیر سایهٔ رقبای هموطن خود بوده است. نسل دوم RS5 در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۷ رونمایی شد و هرچند به پیشرانهٔ ۲.۹ لیتری V6 توئین توربوی جدیدی مجهز شده بود اما همچنان دقیقاً مثل موتور ۴.۲ لیتری V8 تنفس طبیعی نسل قبلی ۴۵۰ اسب بخار قدرت داشت. حدود یک سال پیش نیز آئودی مدل جذابتر RS5 کامپتیشن را معرفی کرد که ارتقاءهای زیادی را در قسمتهای مختلفی مثل تعلیق، گیربکس و کاهش وزن تجربه کرده اما همچنان ۴۵۰ اسب بخار قدرت دارد بازهم خبری از افزایش نیرو نیست. آیا خودرویی که قصد رقابت با بامو M4 کامپتیشن با ۵۱۰ اسب بخار قدرت و مرسدس C63 با ۶۸۰ اسب بخار قدرت را دارد و با قیمت ۹۳ هزار دلاری حتی از کوپهٔ باواریاییها هم گرانتر است به قدرت بیشتری نیاز نخواهد داشت؟
بامو M135i
نسل قبلی بامو سری ۱ که روی پلتفرم محرک عقب ساخته شده بود، در قویترین نسخه با نام M140i از پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی با ۳۴۰ اسب بخار قدرت استفاده میکرد و خودروی منحصربهفردی محسوب میشد. در نسل کنونی اما بامو سراغ پلتفرم محرک جلو رفته و پیشرانهٔ شش سیلندر را هم کنار گذاشته است. قویترین نسخهٔ نسل فعلی مدل M135i است که موتور ۲ لیتری چهار سیلندر توربوی آن تنها ۳۰۶ اسب بخار قدرت تولید میکند؛ بنابراین، در این نسل بامو هیچ نسخهای برای رقابت با مرسدس A45 AMG و آئودی RS3 ارائه نکرده است.
لامبورگینی اوروس پرفورمانته
زمانی که لامبورگینی اوروس در سال ۲۰۱۸ به بازار آمد، با ۶۵۰ اسب بخار قدرت، قویترین و سریعترین شاسیبلند جهان محسوب میشد اما طی همین چهار پنج سال جهان خودرو بسیار تغییر کرده و شاسیبلندهای قدرتمند زیادی به بازار آمدهاند. به همین دلیل، لامبورگینی چند ماه پیش اوروس پرفورمانته را معرفی کرده که قویتر و سبکتر است. قدرت این نسخه اما تنها ۱۶ اسب بخار افزایش پیدا کرده و به ۶۶۶ اسب بخار رسیده که برای رقابت با رقبایی مثل آستونمارتین DBX707، فراری پوروسانگوئه و بام XM لیبل رد که بیش از ۷۰۰ اسب بخار قدرت دارند اصلاً کافی نیست. همچنین نام پرفورمانته شایستهٔ افزایش قدرت بیشتری آنهم درحالیکه نسخهٔ فیسلیفت اوروس با نام S نیز دقیقاً ۶۶۶ اسب بخار قدرت دارد.
اینها چند نمونه از خودروهایی هستند که به قدرت بیشتری نیاز دارند اما از دید شما چه خودروهای دیگری را میتوان به این لیست اضافه کرد؟ در بخش نظرات میتوانید به این سؤال پاسخ دهید.
Tesla
۲۳ فروردین ۱۴۰۲اوروس پلاگین هیبرید که تا کمتر از ۲ سال دیگه به بازار عرضه میشه : بیش از ۸۳۰ اسب بخار قدرت داره و صفر تا صدش زیر ۳ ثانیه هست ، اوروس پرفورمانته نسخه پیست محور اوروس هست و برای یه خودرو پیست محور اسب بخار و صفر تا صد زیاد در اولویت نیست ( بیش تر کاهش وزن و بهبود های آیرودینامیکی مهمه )
Reza Waffen SS
۲۳ فروردین ۱۴۰۲👏👏👏👏
Amin
۲۴ فروردین ۱۴۰۲شاسی بلند پیست محور …کمی مضحک نیست ؟
AY61
۲۳ فروردین ۱۴۰۲همشون عشقن
خدایی این خارجیا حالشو میبرنا . فرض کن پولشو داشته باشی ، دستت بازه هر چی میخای برداری .
تازه ماشینای بالارده اما کارکرده هم افت قیمت میخوره
یا یه کلاسیک برمیداری و بازسازی میکنی
هعی جوانی .
Bayerische Motoren Werke
۲۳ فروردین ۱۴۰۲مرسدس C63 با ۶۸۰ اسب بخار قدرت !!!
یااااااااا ایمام !!
علیx76
۲۳ فروردین ۱۴۰۲وزنش هم به همون اندازه رفته بالا و تو راه رفتن فرق خاصی با M3 نداره.
محمدهادی
۲۳ فروردین ۱۴۰۲همه شون بنظرم درست بود
مخصوصا سوبارو ایمپرزا و مینی کوپر و بی ام و سری یک
بی ام و سری یک باید برگرده به همون پلتفرم مخوف محرک عقب خودش،تا هویتی خاص خودش داشته باشه در کنار بزرگان این رده مثا گلف و هوندا سیویک و تویوتا جی آر و مرسدس a45 و آئودی Rs3
این محرک جلو بودن خیلی پسرفت عظیمی برای بی ام و بود
mercedes
۲۳ فروردین ۱۴۰۲اون از توان بالا رنج میبره
R/T
۲۳ فروردین ۱۴۰۲سوبارو wrx واقعا باید افزایش قدرت داشته باشه
مینی کوپر با ۲۲۰ اسب معرکه میشه
phonix
۲۳ فروردین ۱۴۰۲این بشرو باید بکوبن از اول بسازن اصلا جانشینی خوبی نی نه فنی نه ظاهری
سوبارو باید مدیراشو عوض کنه چهارتا ادم جون تر بیاره تا مثل جوانایی مدیران این شرکت یه حالی بهمون بدن
Cert
۲۳ فروردین ۱۴۰۲نیازی به این کار ندارند بعضی ها هم در نسل بعدی افزایش می دهند برخی هم برای کار های دیگری در نظر گرفته می شوند
و قدرت برایشان مهم نیست
Hamilton1970
۲۳ فروردین ۱۴۰۲کاملا لیست دقیقی بود امیدوارم که این اتفاقها بیفته مخصوصا سوبارو…
ای کاش یه لیست همین شکلی درباره گشتاور خودروها هم درست کنید و مثلاً خودروهایی مثل راو۴ پرایم که گشتاور پایینی بعنوان یک کراساور داره بذارید
با تشکر از عوامل پدال
محمد
۲۳ فروردین ۱۴۰۲با توجه به اینکه ماشین ها سال به سال سنگین تر میشن و وجود رقبای برقی با قدرت و گشتاور بالا افزایش قدرت این ماشین ها واقعا لازمه ، خصوصا سوبارو wrx ،قبل از معرفیش شایعه شده بود بالای ۳۰۰ اسب قدرت داره ولی موقع رونمایی طرفدارانش رو ناامید کرد ، در کل تموم ماشین های این لیست بهبود فنی اساسی میخوان
سالار فصل
۲۳ فروردین ۱۴۰۲سوبارو کم کم داره مخصولات 2024 رو معرفی میکنه ، همه منتظر سرنوشت wrx هستیم
Mazda
۲۳ فروردین ۱۴۰۲میدونم ربطی به مقاله نداره ولی چرا ۶۶۶ اسب بخار😐
حداقل ۶۶۷ میذاشتن ملت بهشون گیر نمیدادن
ولی جدا با ۴ تای آخر کاملا موافقم
❤BMW❤
۲۴ فروردین ۱۴۰۲با دیدن اسم c63 ، یاد بیامو m3 کامپتیشن افتادم که شتاب ۲.۸ زده بود ، خدایی بیامو مهندسی خیلی خفنی داره ، اون ماشین ۲.۸ میزنه با ۱۰۰ اسب بخار و کلی گشتاور کمتر از c63 ، و بنز هم نمیدونم شتاب واقعی اش چنده ، ولی خب اینو میدونم که از بیمر کند تره
حالا جدا از این بحثا ، خدایی باید بیامو یه کاری واسه سری ۱ بکنه ، یه انجین ۶ سیلندر ۴۰۰ اسبی بزاره …
دیمن
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲سوبارو ماشین خاص ودوست داشتنی، همیشه جزو بهترینها