هفته نامه

کدام خودروهای 2023 به قدرت بیشتری نیاز دارند؟

هرچند خودروها نسل به نسل قوی‌تر می‌شوند اما برخی مدل‌ها هستند که نه نسبت به نسل قبلی خود افزایش قدرتی داشته و نه برای رقابت با رقبا از قدرت کافی برخوردار هستند.

قدرت خودروها به‌مرور زمان بیشتر و بیشتر شده و این روزها به لطف توربوشارژر و سیستم‌های هیبریدی حتی برخی خودروهای اقتصادی هم بیش از ۱۵۰ اسب بخار قدرت دارند اما بااین‌حال، حتی در همین دوران هم خودروهای جدیدی معرفی می‌شوند که به نظر می‌رسد به قدرت بیشتری نیاز دارند. البته منظور ما خودروهای اقتصادی ارزان‌قیمتی که در بسیاری از کشورهای درحال‌توسعه عرضه می‌شوند و زیر ۱۰۰ اسب بخار قدرت دارند نیست بلکه با خودروهایی کار داریم که نسبت به نسل قبلی خود افزایش قدرت قابل‌توجهی نداشته و یا از رقبای خود ضعیف‌تر هستند. در ادامه تعدادی از این خودروها را معرفی می‌کنیم و تکمیل کردن این لیست را به عهدهٔ شما می‌گذاریم.

هوندا پایلوت

هوندا پایلوت یکی از شاسی‌بلندهایی است که به‌زودی به افزایش قدرت بزرگی نیاز خواهد داشت زیرا نسل جدید این خودرو که به‌تازگی معرفی شده همچنان از همان پیشرانهٔ V6 تنفس طبیعی نسل قبلی استفاده می‌کند. البته قدرت این موتور با ۵ اسب بخار افزایش به ۲۸۵ اسب بخار رسیده اما هیچ‌کس این تفاوت را احساس نخواهد کرد. ۲۸۰ اسب بخار قدرت و ۳۵۵ نیوتن متر گشتاور این موتور برای زمانی که نسل قبلی پایلوت در سال ۲۰۱۶ معرفی شد مناسب بود اما این روزها که هوندا با رقبای جدیدی از هیوندای، کیا و جیپ مواجه است اضافه کردن کمی قدرت به پایلوت می‌تواند آن را برجسته‌تر کند.

سوبارو WRX

یکی دیگر از خودروهایی که بشدت به افزایش قدرت نیاز دارد نسل جدید سوبارو WRX است. هرچند این خودرو بجای موتور ۲ لیتری قبلی حالا به پیشرانهٔ بزرگ‌تر ۲.۴ لیتری مجهز شده اما قدرت آن تنها ۳ اسب بخار بیشتر شده و به ۲۷۱ اسب بخار رسیده که اصلاً کافی نخواهد بود. همچنین وقتی بدانیم در این نسل خبری از نسخهٔ STI هم نیست شرایط بدتر می‌شود زیرا WRX با ۲۷۱ اسب بخار قدرت هرگز نمی‌تواند حریف خودروهایی مثل هوندا سیویک تایپ R، فولکس‌واگن گلف R و حتی تویوتا GR کرولای سه سیلندر شود.

مینی کوپر

مینی کوپر در هردو نسخهٔ پایه و S سزاوار داشتن اسب‌های بیشتری زیر کاپوت است. در سال ۲۰۱۰ این خودروها به ترتیب ۱۱۸ و ۱۷۲ اسب بخار قدرت داشتند و امروز یعنی بیش از یک دهه بعد این ارقام به ۱۳۴ و ۱۸۹ اسب بخار رسیده است. هرچند چنین قدرتی برای یک هاچ‌بک کوچک کافی به نظر می‌رسد اما مینی سزاوار پیشرفت بسیار بیشتری است و قدرتی در حدود ۲۲۰ اسب بخار می‌تواند آن را بسیار جذاب‌تر کند.

آئودی RS5 کامپتیشن

آئودی RS5 خودروی جذاب و چشمگیری است اما همیشه زیر سایهٔ رقبای هم‌وطن خود بوده است. نسل دوم RS5 در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۷ رونمایی شد و هرچند به پیشرانهٔ ۲.۹ لیتری V6 توئین توربوی جدیدی مجهز شده بود اما همچنان دقیقاً مثل موتور ۴.۲ لیتری V8 تنفس طبیعی نسل قبلی ۴۵۰ اسب بخار قدرت داشت. حدود یک سال پیش نیز آئودی مدل جذاب‌تر RS5 کامپتیشن را معرفی کرد که ارتقاءهای زیادی را در قسمت‌های مختلفی مثل تعلیق، گیربکس و کاهش وزن تجربه کرده اما همچنان ۴۵۰ اسب بخار قدرت دارد بازهم خبری از افزایش نیرو نیست. آیا خودرویی که قصد رقابت با ب‌ام‌و M4 کامپتیشن با ۵۱۰ اسب بخار قدرت و مرسدس C63 با ۶۸۰ اسب بخار قدرت را دارد و با قیمت ۹۳ هزار دلاری حتی از کوپهٔ باواریایی‌ها هم گران‌تر است به قدرت بیشتری نیاز نخواهد داشت؟

ب‌ام‌و M135i

نسل قبلی ب‌ام‌و سری ۱ که روی پلت‌فرم محرک عقب ساخته شده بود، در قوی‌ترین نسخه با نام M140i از پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی با ۳۴۰ اسب بخار قدرت استفاده می‌کرد و خودروی منحصربه‌فردی محسوب می‌شد. در نسل کنونی اما ب‌ام‌و سراغ پلت‌فرم محرک جلو رفته و پیشرانهٔ شش سیلندر را هم کنار گذاشته است. قوی‌ترین نسخهٔ نسل فعلی مدل M135i است که موتور ۲ لیتری چهار سیلندر توربوی آن تنها ۳۰۶ اسب بخار قدرت تولید می‌کند؛ بنابراین، در این نسل ب‌ام‌و هیچ نسخه‌ای برای رقابت با مرسدس A45 AMG و آئودی RS3 ارائه نکرده است.

لامبورگینی اوروس پرفورمانته

زمانی که لامبورگینی اوروس در سال ۲۰۱۸ به بازار آمد، با ۶۵۰ اسب بخار قدرت، قوی‌ترین و سریع‌ترین شاسی‌بلند جهان محسوب می‌شد اما طی همین چهار پنج سال جهان خودرو بسیار تغییر کرده و شاسی‌بلندهای قدرتمند زیادی به بازار آمده‌اند. به همین دلیل، لامبورگینی چند ماه پیش اوروس پرفورمانته را معرفی کرده که قوی‌تر و سبک‌تر است. قدرت این نسخه اما تنها ۱۶ اسب بخار افزایش پیدا کرده و به ۶۶۶ اسب بخار رسیده که برای رقابت با رقبایی مثل آستون‌مارتین DBX707، فراری پوروسانگوئه و ب‌ام‌ XM لیبل رد که بیش از ۷۰۰ اسب بخار قدرت دارند اصلاً کافی نیست. همچنین نام پرفورمانته شایستهٔ افزایش قدرت بیشتری آن‌هم درحالی‌که نسخهٔ فیس‌لیفت اوروس با نام S نیز دقیقاً ۶۶۶ اسب بخار قدرت دارد.

این‌ها چند نمونه از خودروهایی هستند که به قدرت بیشتری نیاز دارند اما از دید شما چه خودروهای دیگری را می‌توان به این لیست اضافه کرد؟ در بخش نظرات می‌توانید به این سؤال پاسخ دهید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۴ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. Tesla

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (652 ديدگاه)

    اوروس پلاگین هیبرید که تا کمتر از ۲ سال دیگه به بازار عرضه میشه : بیش از ۸۳۰ اسب بخار قدرت داره و صفر تا صدش زیر ۳ ثانیه هست ، اوروس پرفورمانته نسخه پیست محور اوروس هست و برای یه خودرو پیست محور اسب بخار و صفر تا صد زیاد در اولویت نیست ( بیش تر کاهش وزن و بهبود های آیرودینامیکی مهمه )

    موافقم 39
    مخالفم 7
    1. Reza Waffen SS

      ۲۳ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (5341 ديدگاه)

      👏👏👏👏

      موافقم 8
      مخالفم 1
    2. Amin

      ۲۴ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (2185 ديدگاه)

      شاسی بلند پیست محور …کمی مضحک نیست ؟

      موافقم 2
      مخالفم 6
  2. AY61

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    همشون عشقن ‌
    خدایی این خارجیا حالشو میبرنا . فرض کن پولشو داشته باشی ، دستت بازه هر چی میخای برداری .
    تازه ماشینای بالارده اما کارکرده هم افت قیمت میخوره
    یا یه کلاسیک برمیداری و بازسازی میکنی
    هعی جوانی .

    موافقم 44
    مخالفم 1
  3. Bayerische Motoren Werke

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (955 ديدگاه)

    مرسدس C63 با ۶۸۰ اسب بخار قدرت !!!
    یااااااااا ایمام !!

    موافقم 33
    مخالفم 3
    1. علیx76

      ۲۳ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (435 ديدگاه)

      وزنش هم به همون اندازه رفته بالا و تو راه رفتن فرق خاصی با M3 نداره.

      موافقم 27
      مخالفم 4
    2. محمدهادی

      ۲۳ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (2546 ديدگاه)

      همه شون بنظرم درست بود
      مخصوصا سوبارو ایمپرزا و مینی کوپر و بی ام و سری یک
      بی ام و سری یک باید برگرده به همون پلتفرم مخوف محرک عقب خودش،تا هویتی خاص خودش داشته باشه در کنار بزرگان این رده مثا گلف و هوندا سیویک و تویوتا جی آر و مرسدس a45 و آئودی Rs3
      این محرک جلو بودن خیلی پسرفت عظیمی برای بی ام و بود

      موافقم 16
      مخالفم 1
    3. mercedes

      ۲۳ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (423 ديدگاه)

      اون از توان بالا رنج میبره

      موافقم 7
      مخالفم 2
  4. R/T

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (957 ديدگاه)

    سوبارو wrx واقعا باید افزایش قدرت داشته باشه
    مینی کوپر با ۲۲۰ اسب معرکه میشه

    موافقم 16
    مخالفم 1
    1. phonix

      ۲۳ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (1880 ديدگاه)

      این بشرو باید بکوبن از اول بسازن اصلا جانشینی خوبی نی نه فنی نه ظاهری
      سوبارو باید مدیراشو عوض کنه چهارتا ادم جون تر بیاره تا مثل جوانایی مدیران این شرکت یه حالی بهمون بدن

      موافقم 7
      مخالفم 2
  5. Cert

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (6 ديدگاه)

    نیازی به این کار ندارند بعضی ها هم در نسل بعدی افزایش می دهند برخی هم برای کار های دیگری در نظر گرفته می شوند
    و قدرت برایشان مهم نیست

    موافقم 4
    مخالفم 2
  6. Hamilton1970

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (533 ديدگاه)

    کاملا لیست دقیقی بود امیدوارم که این اتفاقها بیفته مخصوصا سوبارو…
    ای کاش یه لیست همین شکلی درباره گشتاور خودروها هم درست کنید و مثلاً خودروهایی مثل راو۴ پرایم که گشتاور پایینی بعنوان یک کراس‌اور داره بذارید
    با تشکر از عوامل پدال

    موافقم 6
    مخالفم 1
  7. محمد

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1472 ديدگاه)

    با توجه به اینکه ماشین ها سال به سال سنگین تر میشن و وجود رقبای برقی با قدرت و گشتاور بالا افزایش قدرت این ماشین ها واقعا لازمه ، خصوصا سوبارو wrx ،قبل از معرفیش شایعه شده بود بالای ۳۰۰ اسب قدرت داره ولی موقع رونمایی طرفدارانش رو ناامید کرد ، در کل تموم ماشین های این لیست بهبود فنی اساسی می‌خوان

    موافقم 8
    مخالفم 3
  8. سالار فصل

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (49 ديدگاه)

    سوبارو کم کم داره مخصولات 2024 رو معرفی میکنه ، همه منتظر سرنوشت wrx هستیم

    موافقم 4
    مخالفم 1
  9. Mazda

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (65 ديدگاه)

    می‌دونم ربطی به مقاله نداره ولی چرا ۶۶۶ اسب بخار😐
    حداقل ۶۶۷ میذاشتن ملت بهشون گیر نمیدادن
    ولی جدا با ۴ تای آخر کاملا موافقم

    موافقم 2
    مخالفم 2
  10. ❤BMW❤

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1247 ديدگاه)

    با دیدن اسم c63 ، یاد بی‌ام‌و m3 کامپتیشن افتادم که شتاب ۲.۸ زده بود ، خدایی بی‌ام‌و مهندسی خیلی خفنی داره ، اون ماشین ۲.۸ میزنه با ۱۰۰ اسب بخار و کلی گشتاور کمتر از c63 ، و بنز هم نمیدونم شتاب واقعی اش چنده ، ولی خب اینو میدونم که از بیمر کند تره

    حالا جدا از این بحثا ، خدایی باید بی‌ام‌و یه کاری واسه سری ۱ بکنه ، یه انجین ۶ سیلندر ۴۰۰ اسبی بزاره …

    موافقم 4
    مخالفم 1
  11. دیمن

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (170 ديدگاه)

    سوبارو ماشین خاص ودوست داشتنی، همیشه جزو بهترینها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا