فرهنگ خودرویی آمریکا توجه خاصی به مواردی چون مصرف سوخت و محدودیت فضا ندارد. مردم این کشور کلاً خودروهای بزرگرا دوست دارند اما چرا؟
هیچ شکی در این نیست که مردم ایالاتمتحده علاقه خاصی به خودروهای بزرگ و پهنپیکر دارند. همین دلیل باعث شده تا این کشور مهد کادیلاکهای بیشاز اندازه کشیده، وانتهای غولپیکر فورد و شاسیبلندهای عظیم الجثه شورولت است. «ریک پیتون»، کلکسیونر خودرو، میگوید:
فرهنگ ما درباره فضاهای باز است. ما خودروهای بزرگ میرانیم چون میتوانیم.
آمریکا خودروهای بزرگ میخواهد
بازار خودروهای بزرگ در آمریکا برخلاف کشورهایی چون انگلستان و ژاپن که محدودیت فضا دارند، بسیار بیشتر است. برای نمونه، در سال ۲۰۲۱ و در اروپا خودروهای شهری، ریزخودروها، خودروهای کلاس A حدود ۳۵ درصد سهم بازار را به خود اختصاص دادهاند. همین بخش از بازار در آمریکا سهمی کمتر از ۱۰ درصد داشته است.
علاقه و استفاده مشتریان آمریکایی از خودروهایشان خودروسازان را مجبور به تولید خودروهای بزرگتر از قبل کرده است. شکی نیست که این خودروها فضای بیشتری را در جادهها و پارکینگها اشغال میکنند، چه برقی باشند و چه بنزینی برای محیطزیست مضرتر هستند و غالبا هزینه بیشتری برای تولید آنها صرف میشود. گذشته از موارد یادشده، کشندگی این خودروها در تصادفات بیشتر از سایر خودروهای جادهای قلمداد میشود.
رسانه «CNBC» از شبکههای آمریکا، نگاهی به دلایل پشت پرده علاقه مردم این کشور به خودروهای بزرگ داشته است. پیتون، مالک خودروهای قدیمی آمریکایی دهه ۵۰، ۶۰ و ۷۰، معتقد است که خودروهای قدیمیشان به این دلیل بزرگ بودهاند که محدودیت و دلیلی برای کوچککردن آنها وجود نداشته است. مردم آمریکا به مصرف سوخت اهمیتی نمیدادهاند و بهجای آن، تمرکز خود را روی راحتی، فضا و زیبایی خودرو میگذاشتند.
خودروهای بزرگتر در دهههای میانی قرن بیستم میلادی معنای امروزی خود را داشتند؛ آنها نشان ثروت و موقعیت اجتماعی مالکشان بودند. مالکیت یک لینکلن کانتیننتال یا کادیلاک الدورادو نشان از این داشت که شما شخصی مرفه با زندگی مناسب هستید.
مجموعه خودروهای پیتون که شامل بزرگترین خودروهای کادیلاک در سال ۱۹۵۵ میشود نشان میدهد که علاقه مردم آمریکایی چندین دهه سابقه دارد. او معتقد است که خودروهایش معنای امروزی سوارشدن به کادیلاک اسکالید را میدادند.
جنون ابعاد و اندازه
«اد کیم» از مجموعه «اتو پاسیفیک»، برگزارکننده نظرسنجیهای متنوع برای خودروسازان، میگوید که پاسخ مردم به سوالی درباره اندازه خودروی بعدیشان معمولاً این است که قصد دارند خودرویی بزرگتر و بهتر بخرند. خودروسازان هم به این خواسته مشتریان پاسخ میدهند؛ برای نمونه، نگاهی به بیامو M3 داشته باشید که در ابتدای معرفی خود، به مراتب کوچکتر بود اما به مرور زمان، افزایش حجم بدنه و فضا را تجربه کرد.
بسیاری ابعاد بیامو M3 E36 را درست، کافی و ایدهآل قلمداد میکنند اما این خودرو با گذر زمان، بزرگ و بزرگتر شد؛ تا جایی که امروزه به ابعاد چند نسل قبل یک M5 درآمده است. کیم میگوید که خودروسازان این پاسخ مردم را به معنای واژه برداشت میکنند و تصمیم به ساختن نسل بعدی محصولاتشان با ابعادی بزرگتر میگیرند. از آنجا که خود را با همدیگر یک مقایسه میکنند، اجرای این روند توسط چند خودروساز سرانجام به سایر آنها هم سرایت خواهد کرد.
محققان مجموعه «Consumer Reports» بیشتر شواهد جنون ابعاد و اندازه را در مالکان خودروی وانت مشاهده کردهاند. آنها متوجه شدهاند ارتفاع کاپوت و وزن وانتهای سایز متوسط بازار آمریکا نظیر فورد F-150 و شورولت سیلورادو از سال ۲۰۰۰ بهترتیب ۱۱ و ۲۴ درصد افزایش یافته است. «کیث بَری» از این موسسه تحقیقاتی میگوید که ارتفاع کاپوت برخی وانتهای سنگینی چون F-250 سوپردیوتی آنقدر زیاد شده که با سقف مدلهای سدان برابری میکند.
فورد رنجر یکی از مدلهایی است که اخیرا پس از چند سال غیبت، دوباره وارد بازار شده است. سازنده پس از توقف تولید این خودرو، دلیل این کار را علاقه کم بازار برای خرید وانتهای کوچک اعلام کرد. بری نکته پنهان را در حق انتخاب مشتریان میبیند. زمانی که مردم بتوانند خودروی بزرگتری را بخرند، حتما همین کار را میکنند.
آمار فروش نشان میدهند که از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۲، آمار فروش خودروهای کلاس گوناگون در برابر شاسیبلندها که ابعاد کوچکتری دارند، بهمراتب افت بیشتری داشته است؛ از زمانی که این کلاس خودرویی سهم ۵۰ درصدی در بازار داشته، روند تصاحب بازار را ادامه داده و حال بیش از ۷۰ درصد فروش خودروهای نو را به خود اختصاص داده است.
تاثیر قوانین
موج ورود خودروهای کوچک آسیایی و اروپایی به بازار آمریکا در دهه ۷۰ میلادی، این کشور را مجبور کرد تا قانونی وضع کند که نهایتاً به نفع خودروسازهای آمریکایی و خودروهای بزرگشان تمام میشد؛ آنها عملاً فشار را از روی سازندگان خودروهای بزرگتر برداشتند. داستان از این قرار بود که هرچه خودروساز تعداد خودروی بزرگ بیشتری تولید میکرد، کمتر زیر بار قوانین میرفت و همین مسئله خودروسازان آمریکایی را تشویق میکرد. قوانین تازه همچنین خودروها را به دو دسته مسافربری و کامیونتهای سبک تقسیم کرد که شامل شاسیبلندها و وانتها میشد. تازه اگر خودرو از حد مشخصی بزرگتر بود، اصلا برای قوانین محدودکننده بررسی نمیشد!
مواردی اینچنینی روی اندازه خودروها تاثیر مستقیم گذاشت. با اینکه از آن زمان تاکنون تغییر محسوسی روی ابعاد بزرگترین خودروهای بازار ایجاد نشده اما میانگین وزنی آنها ۴۵۰ کیلوگرم افزایش یافته است.
معایب
تحقیقات نشان داده که به ازای هر ۴۵۰ کیلوگرم وزن اضافه در خودرو، شانس مرگومیر تا ۵۰ درصد افزایش مییابد. بری میگوید که مردم نمیتوانند خودروهای دوروبر خود را ببینند. در همین راستا، وانتهایی با نقاط کور در بخشهای جلویی بدنهشان وجود دارند که رفتوآمد را برای دیگر خودروها خطرآفرین میکنند.
متخصصان به پدیدهای اشاره میکنند که در آن، مردم با تصور شرایط تصادف، به این نتیجه میرسند که خودروهای بزرگتر ایمنتر هستند پس به سراغ خرید آنها میروند. این روند امروزه بهعنوان یک دلیل محکم برای خرید شاسیبلندها و خودروهای بزرگتر شناخته میشود چون مردم با یکدیگر رقابت میکنند.
کیم اذعان میکند که این رویه بسیاری از خودروهای سدان سایز متوسط مانند یاریس سدان و هاچبک را از بازار آمریکای حذف کرده است. فورد قید مدلهای فوکوس و فیستا را زد و شورولت هم با سونیک و کروز خداحافظی کرد. این موج به خودروهای برند خاصی محدود نمیشود و تمام خودروسازان کرهجنوبی، ژاپن، ایتالیا و… قید فروش خودروهای کوچک را در بازار ایالاتمتحده زدهاند. در سوی دیگر، شرکتهایی چون جیپ و رم در این روزها موفقیت روزافزونی را تجربه میکنند.
خودروهای کوچکی که در آمریکا اقبال ندارند، در کشورهایی که نرخ سوخت کمتر، مشکل فضا بیشتر و جادهها کوچکتر هستند فروش بیشتری دارند؛ با این همه، این به معنای کمشدن محبوبیت شاسیبلندها در بازارهای اروپایی نیست! به نظر شما آیا تولید خودروهای بزرگ و افزایش ابعاد محصولات خودروسازان مضر است یا مفید؟ روند آینده بازار چگونه خواهد بود؟!
MILADZM
۲۰ خرداد ۱۴۰۲بالاخره ابرقدرت دنیاست
رئیس دنیاست
سرور دنیاست
سالار دنیاست
باید هم همه چیزش درجه یک و بزرگ و مهیب و گنده باشه 💪💪💪
مازیار
۲۰ خرداد ۱۴۰۲جالبه که اون مواضع بشردوستانه!! شما نسبت به کل اروپا شامل امریکا نمیشه. خیلی قدیس تشریف دارن یانکی ها بله؟ اونایی که شصت میلیون گاومیش رو قتل عام کردن تا معدود سرخپوستهایی که موفق به کشتنشون نشده بودن از گرسنگی بمیرن
elonlion
۲۰ خرداد ۱۴۰۲اون ها مهاجرین اروپایی بودن که رسیدن امریکا
نسل امریکایی ها از بچه های اون ها تشکیل میشه
datsun
۲۰ خرداد ۱۴۰۲عمو ایلون نسل اونا رو که میخاستن به طور کامل منقرض کنن دیگه تعدادیش از دستشون در رفت شما فکر کن بری یه جا که از قبل هزاران سال اونجا میلیون ها نفر زندگی میکرد بعد بگی من اینجا رو کشف کردم🙂بعد میلونها نفر رو قتل عام کنی برا یه سر یه مرد بومی ۱۰۰سکه طلا و برای سر کودک و زن ۵۰ سکه جایزه تعیین کنی بعد بیای کشتار حیواناتش رو شروع کنی تا اونا از گشنگی بمیرن و یعنی داعش جلو اینا سازمان حقوق بشر بود
elonlion
۲۱ خرداد ۱۴۰۲همون دیگه اونایی که جنایت های که میگی رو کردن
انگلیسی ها آلمانی ها و اسپانیایی هایی بودن که از اروپا پاشدن رفتن آمریکا
ایالات متحده از وقتی تشکیل شد که نوه نتیجههای اون ها از زیر استعمار اروپایی ها بیرون اومدن
یکم تاریخ بخونید
این اروپایی ها بودن که جنایت میکردن
elonlion
۲۱ خرداد ۱۴۰۲اصلا بخوام کامل تر توضیح بدم مبدأ امپریالیسم اروپا هست
از اسپانیایی ها بگیر که مرکز و جنوب آمریکا رو به استعمار گرفته بودن
تا انگلیسی ها که نصف دنیا رو مستعمره اون ها بود
تا فرانسوی ها که از شرق آسیا تا شمال آفریقا رو استعمار میکردن
نصف بقیه آفریقا هم که مستعمره آلمان بود
فقط اسم ایالات متحده بد در رفته
که هیچ مستعمره ای نداشته تازه خود آمریکا هم که از زیر استعمار بریتانیایی ها بیرون اومده
کشت کشتار مخصوص اروپایی بوده از قدیم
مازیار
۲۱ خرداد ۱۴۰۲آره امریکایی ها ۱۷۰۰۰ کیلومتر رفتن که تو ویتنام درس انسانیت بدن
اگه بگم چه ساده ای که این سادگی هم نیست
مازیار
۲۱ خرداد ۱۴۰۲من خیلی کم وارد اینطور بحث ها میشم که لعنت به این و رحمت به اون و الانم قصدم فقط یادآوری بود نه گرفتن دلیل چون چنین تناقضی خودش گویای همه چیزه
“یادت باشه قدرتمندان همه سروته یه کرباسن”
چه زمانی که اروپایی ها قدرت اول بودن چه الان که امریکا
Erfan
۲۱ خرداد ۱۴۰۲اون هایی که میگی اروپایی ها بودن که تازه داشتن با جنگ با بومی ها آمریکا رو میگرفتن همون بریتانیا اسپانیا و پرتغال …
Car love
۲۰ خرداد ۱۴۰۲یه خروج سالارانه از برجام و تحریم های سالارانه ترش هم واس تو
Amirmohammad
۲۰ خرداد ۱۴۰۲یادش بخیر! زمان برجام یکم داشتیم وارد دنیای نرمال میشدیم.یادمه هتل های اصفهان و شیراز و مشهد پر شده بودن و برند های خارجی یکی یکی داشتن میومدن! دلار هم ثابت مونده بود ۲ سال! با یک مصاحبه اون از خدا بی خبر همه چی نابود شد و برگشت رو حالت قبل! خیلیا سرمایشون نابود شد یه شبه.خودم که خیلی ضرر کردم.دو سال تعامل با دنیا رو حس کردیم و خوب بود.
❤BMW❤
۲۰ خرداد ۱۴۰۲دوستت دارم
:)
NAVID۰۰۹۸
۲۱ خرداد ۱۴۰۲کلاً موقعیت که پا بده ، همه بزرگپسندند !
JDM
۲۳ خرداد ۱۴۰۲امریکا در برابر ژاپن و کره عددی نیست این کشور بدون زورگویی به کشور های ضعیف سرپا مونده بدبخت
امیرمحمد
۲۴ خرداد ۱۴۰۲اروپا و آمریکا هر دوتا شون بشر دوست نیستن!
آمریکا رو که کار هاش رو دیدیم
مثال اروپا انگلیسه که باعث نبود غذا و مواد خوراکی در ایران شد و چندین میلیون ایرانی فوت شدن
jaghori
۲۰ خرداد ۱۴۰۲خودشان انتخاب کردند که اینجوری باشند….
Python
۲۰ خرداد ۱۴۰۲حقیقتا هم ماشین عظیم الجثه خوبه
زمانی که در رانا و207یا206 خدایی ناکرده سرنیشین عقب میشم به این موضوع پی میبرم.
کیان
۲۰ خرداد ۱۴۰۲فرهنگ آمریکایی در همه چیز همه چیزو بزرگ و زیاد میخواد
R/T
۲۰ خرداد ۱۴۰۲دقیقا
Car love
۲۰ خرداد ۱۴۰۲سلیقه ها متفاوته.اروپایی ها هم عشق ماشینای ریزه میزه هستن!
ولی کلا امریکایی ها سلیقشون خوبه تو ماشین
elonlion
۲۰ خرداد ۱۴۰۲چرا باید یکی در چنین پلتفرمی فعالیت بکنه ؟
یکم دندون رو جیگر بزارید گوشی های جدید به استارلینک وصل میشن
به ازادی بیان چیز زیادی نمونده خودتون درگیر سیستم نکنید
yaazid
۲۰ خرداد ۱۴۰۲چرا هرچی این عکسو نگاه میکنم ازش خسته نمیشم؟
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/06/cadillac-eldorado-why-amaricans-love-big-cars_1024x.jpg
حسن
۲۱ خرداد ۱۴۰۲چون جیگر دوست داری
امیرمحمد
۲۴ خرداد ۱۴۰۲چون خوابت نمیاد😴 (بی ربط)
mahdi84akhavan
۲۰ خرداد ۱۴۰۲🇩🇪🇩🇪🇩🇪🇩🇪🇩🇪🤣💪
سوشیانت
۲۰ خرداد ۱۴۰۲کاملا باهاشون موافقم ماشین هر چی بزرگتر بهتر
سوشیانت
۲۰ خرداد ۱۴۰۲از لحاظ بزرگ بودن کادیلاک همیشه حرف اول رو میزده و میزنه نمونش تو سدان و شاسی بلند تو دهه هفتاد کادیلاک فلیت وود سری ۷۵ با طول ۶۴۰۶ میلی متر تولید شد که هنوز هم طویل ترین سدانه اسکالید ای اس وی هم طویل ترین شاسی بلنده
genius
۲۰ خرداد ۱۴۰۲Bigger is better فرهنگ غالب امریکایی های قدیمه تا دهه ۸۰ میلادی بعدش ولی خیلی آپدیت شدن و فهمیدن برای جابجایی یک نفر دو نفر تو شهر نباید دوج رم راه بیفته تو معبر واسه همین یدونه ماشین ژاپنی یا کره ای جمع جور دارن برای شهر و یه هیولا برای تعطیلات کنار ساحل یا سرکشی به باغات و مزارع دقیقا عقل سلیم هم همینو توصیه میکنه تو داستان لندکروزر و ۲۰۶ فقط فرقش اینه درامد ما یک دهم امریکا نیست!
Kamy
۲۰ خرداد ۱۴۰۲حجم صندوق عقب خودروهای غیر آمریکایی ؟ لیتر یا متر مکعب
حجم صندوق عقب خودروهای آمریکایی ؟ ( باید با مثال بگم )
حجم صندوق با ظرفیت حمل ۵ جنازه 😂😂
امیرمحمد
۲۴ خرداد ۱۴۰۲😂😂😂
کابوی تشریف دارن دیگه😂
زیزیگولو
۲۰ خرداد ۱۴۰۲چون واسه اکثر مردم آمریکا بزرگتر اغلب همون معنی بهتر رو میده
محمد
۲۱ خرداد ۱۴۰۲ما هم عاشق خودرو های بزرگ هستیم باورکن
مهرداد
۲۱ خرداد ۱۴۰۲دهه ۶۰ و۷۰ زیباترین طراحی ظاهری خودرو رو انجام داده امریکا، حتی اگه لاانم توو خیابون ببینی بازم از همه ماشین های به روز زیباترن البته اگه شانس بیاریو ببینی😂 به نظر من هیچ شخصی یا مردم کشوری ماشین کوچیک دوست نداره چون هیچ ماشین کوچیکی راحت ونرم نیست برعکس ماشین های بزرگ، اروپاهام ماشین بزرگ دوست فقط شرایط جادهاش و شهراش و… مناسب نیست مثله امریکا
Mahdi
۲۱ خرداد ۱۴۰۲چون هیچ محدودیت جاده یا منطقه ای ندارن بیشتر خونه هامون شهرک های تک واحدیه ، کشور بزرگیه ، خیابان ها و جاده های پهن و بیابون زیاد داره توی ایرانارو اروپا بیشتر خونه ها آپارتمانی توی دهن همدیگست ولی آمریکا اینجوری نیست چون محدودیت زمین و ساخت ساز ندارن و اختلاف خونه هاشون از هم دیگه هم زیاده
نویدی
۲۱ خرداد ۱۴۰۲خودروی بزرگ و باابهت خوبه ولی به شرطی که وانت نباشه!
حسن
۲۱ خرداد ۱۴۰۲کاش من هم یک امریکایی بودم
ARMAN سابق
۲۱ خرداد ۱۴۰۲من کلا همه چیو بزرگ دوست دارم و یکی از دلایلی که آمریکایی فنم اینه که آمریکا واقعا سایز بزرگ میزنه
arash
۲۱ خرداد ۱۴۰۲با عرض سلام و احترام. این داشتن خودروهای بزرگ و پرمصرف و بیخود نشان دهنده فرهنگ مصرف گرایانه و امپریالیستی و کاپیتالیستی و سرمایه داری به درد نخور آمریکایی میباشد که نمود بارز آن در نامردی بنام ترامپ میباشد. اگر کسی میخواهد فرهنگ آمریکاییها را درک کند خوب است برخی فیلمهای آمریکایی از جمله فیلم هشت نفرت انگیز اثر برادر تارانتینو را مشاهده کند که نشان میدهد در سرمای شدید هشت نفر دور هم در کلبه ای در آمریکا جمع شده اند و همگی آنها حتی مرد سیاه پوست و زن افتخارشان این است که در کمیت و کیفیت توانسته اند در تیراژ بیشتری کشتار انسانها را داشته باشند در واقع در تاریخ اسم آلمانیها و نازیها بد در رفته است اما آمریکاییها با بمب اتم در ژاپن یا در ویتنام عراق و افغانستان روی هرچی ستمگر مثل چنگیز خان را سفید کرده اند و به قول رهبر خودمان وقتی کارخانه های آمریکایی خودروسازی بخاطر تولید محصولات پرمصرف و بزرگ و سنگین از جمله بیوک شورولت ورشکست شده است و در ایران برخی برای واردات آنها سر و دست می شکنند این البته مشکوک است.
سوشیانت
۲۱ خرداد ۱۴۰۲اطلاعات غلط نده کی گفته بیوک و شورولت ورشکسته شدن
Peyman.JDM
۲۱ خرداد ۱۴۰۲ما هم ۲۰۶ داریم از شدت بزرگی بعضیا یکم قدشون بلند باشه سرشون میخوره به سقف
hesam.falahat
۲۱ خرداد ۱۴۰۲من ماشین های کوچک تر رو ترجیح میدهم چون راندمان و کاربرد بیشتردارند چابک تر و لذت بخش تر اند ، مصرف سوخت کمتری دارند و به محیط زیست آسیب کمتری میرنند.
سوشیانت
۲۱ خرداد ۱۴۰۲اتفاقا ماشین های کوچیک موتور ضعیف تری دارن و از لحاظ امکانات به ماشین های بزرگ نمیرسن
مجتبی .
۲۱ خرداد ۱۴۰۲بشین بنویس وبنویس بعد پدال جان حذفش کنه.
دانیال
۲۱ خرداد ۱۴۰۲(( اگر خودرو از حد مشخصی بزرگتر بود، اصلا برای قوانین محدودکننده بررسی نمیشد ))
وقتی به جمله بالا و به حمایت های گسترده از ورزشهایی که هیکل آدم رو بلندتر و قوی تر میکنه مثل بکستبال و بدنسازی و فوتبال آمریکایی و باقی افکار بلندپروازانه شون دقت میکنیم می بینیم که ظاهرا به طور عمدی سلیقه های مردمشون رو به این سمت کشوندن . خواستن آقای دنیا باشن و قبلش حتی از لحاظ ظاهری خودشون رو آماده و برازنده کردن
Rahman
۲۱ خرداد ۱۴۰۲من اگه پولشو داشته باشم یه ماشین کوچک واسه کارای روزمره و یه ماشین بزرگ و راحت واسه تفریح و گردش با زن و بچه ، اگه پولشو نداشته باشم یه ماشین متوسط.
کامران
۲۱ خرداد ۱۴۰۲مردمش متوجه شدن چی خوبه ماشین کوچیک باشه نمی خرنش،مثل ایران نیست که برای پراید دست و سر میشکونند الکی آمریکا نیست سروردنیاست به خاطر مردمش که عقل دارن
sina
۲۱ خرداد ۱۴۰۲کشور بزرگ و پهناور با جمعیت غیرمتمرکز
درآمد سرانه بالا
قوانین آلایندگی غیردست و پا گیر
چرا که نه
Navid AJ
۲۱ خرداد ۱۴۰۲bigger is better همیشه همراهشون بوده و هست. یه مسأله ی دیگه هم اینه که واقعا زود عادت میکنی به ماشین سایز بزرگ، و بعد از اون دیگه نمیتونی ماشین کوچک سوارشی. همکارم الانترا داشت و بعد رم 1500 گرفت. حتی من که صاحب ماشین نبودم بعد از دیدن تفاوت، تصمیم به خرید ماشین بزرگ و جادار گرفتم. تقریبا همه ی کسانی که در حاشیه شهرها زندگی میکنن، یا تراک دارن یا شاسی بلند فولسایز که بتونن باهاش قایق و کانتینر و کفی یدک بکشن. این خودش بیشتر از 40 درصد بازار مصرف کننده میشه. به جز داون تاون شهرهای بزرگ، در جای دیگه مشکلی بابت جای پارک نداری. خیابان ها و جاده ها هم طوری طراحی و ساخته شده که حتی تریلی هم برای رفت و آمد مشکلی نداشته باشه. برای همین نیازی نیست که ماشین کوچک داشته باشی (و بعد از یه مدت، سلیقه ت هم نمیپسنده)
blackwing
۲۱ خرداد ۱۴۰۲کلاً امریکاییا همه چیز رو از نوع بزرگش دوس دارن 🍑😂
شهریار
۲۲ خرداد ۱۴۰۲موضوع فرهنگ خودرویی و بقیه لوزام زندگی یک چیز ارگانیکه که به مرور زمان شکل گرفته، در آمریکا فضاها و فواصل بسیار بزرگه، خیابانها عریض و ساختمانها (بجز مرکز شهر) معمولا ویلایی و بزرگ، و بخاطر زمین زیادی که دارن مزارع بزرگ هستند(مثل استرالیا) ، در حالیکه در اروپا شما شهرهای قدیمی دارین که الان جمعیت چند میلیونی دارن، رشد این شهرها مثل تهران خودمون بوده یعنی کوچه های باریک و ساختمانهای بلندی که نه جای پارک بهتون میده نه امکان مانور با خودروی بزرگ قاعدتا در چنین فضایی هاچبک های کوچک و تند و تیز گزینه ایده الی هستن در حالیکه با همین هاچبک نمیشه از یک ایالت آمریکا به ایالت دیگه رفت… همونطور که با 206 نهایتا به سختی بشه سفر 3 ساعته رفت و نمیشه در مسیر تهران به کرمان سفر راحتی داشت…
خلاصه کلام اینکه این فرهنگ متفاوت آمریکایی و اروپایی به فضاها و محیط زندگیشون ربط داره نه به چشم هم چشمی و این چیزا…
در مورد ایران هم فضاهای تنگ شهری خصوصا در تهران و جاده های طولانی و بیابانی باعث شده به هر دو نوع خودرو نیاز داشته باشیم و شاید فراگیر شدن کراس اورها به همین دلیل باشه که کمی هاچبک هستن و کمی بزرگ… کاش پول داشتیم و یه هاچبک و یه اس یو وی میخریدیم