هفته نامه

چرا خودروسازان قدرت واقعی خودروها را کمتر اعلام می‌کنند؟

تست‌های داینوی زیادی نشان داده‌اند که برخی خودروسازان معتبر جهانی قدرت پیشرانه خودروها را کمتر از میزان واقعی اعلام کرده‌اند.


بی ام و به‌صورت غیر رسمی به خاطر دروغ‌گویی درباره عملکرد محصولات خود مشهور شده اما این موضوع خوبی است. اگر جزو خریداران خوش‌شانس M4 CS باشید، قدرت بیشتری نسبت به ادعای بی ام و به دست می‌آورید. ژرمن‌ها می‌گویند پیشرانه ۶ سیلندر S58 قدرت ۵۴۳ اسب بخار دارد اما با توجه به آنچه دیده‌ایم، خروجی این نیروگاه به حدود ۶۰۰ اسب بخار می‌رسد. ما از این رفتار بی ام و سورپرایز نشده‌ایم چراکه قبلاً هم موارد مشابهی را دیده‌ایم اما همیشه هم این‌طور نیست! مثال بارز ادعای نادرست قدرت تولیدی یک خودرو به مرسدس AMG C63 S E پرفورمنس مربوط می‌شود که بنا به ادعای مرسدس قدرت ۶۷۰ اسب بخاری دارد اما فقط به مدت ۱۰ ثانیه می‌تواند چنین قدرتی را ارائه کند.

بی ام و تنها خودروسازی نیست که چنین دروغ دل‌نشینی را می‌گوید. بخش GR تویوتا، فورد، مک لارن و فولکس‌واگن نیز مشخصات واقعی برخی محصولات خود را اعلام نکرده‌اند. برای مثال تست داینوی فولکس‌واگن گلف GTI نشان داده این خودرو قدرت بیشتری نسبت به ادعای شرکت سازنده دارد؛ اما چرا خودروسازان درباره قدرت تولیدی پیشرانه‌های خود دروغ می‌گویند؟ قطعاً ۶۰۰ اسب بخار بهتر از ۵۴۳ اسب بخار به نظر می‌رسد اما ریشه اصلی این اختلاف کجاست؟

در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی نیز برخی خودروهای عضلانی قدرت بیشتری نسبت به ادعای سازنده داشتند اما توضیح دادن پدیده موردبحث در آن زمان راحت‌تر بوده است. قدرت بیشتر در چند دهه قبل به معنی تصادف بیشتر بوده و از بین ۱۰ خودرویی که بیشترین احتمال تصادف را داشته‌اند تنها نیمی از آن‌ها را می‌توان مدل‌های پرفورمنس دانست. از طرف دیگر این خودروها جزو پرفروش‌ترین محصولات بازار آمریکا هستند. از نظر آماری، احتمال فوت یک راننده در فورد سری F بیشتر از مک لارن سنا خواهد بود زیرا شانس خرید سنا کمتر از وانت فورد است. شرکت‌های بیمه نیز چنین شرایطی را به همراه محل زندگی و سابقه رانندگی افراد در نظر می‌گیرند. یک راننده ۲۱ ساله با چند جریمه سرعت غیرمجاز حق بیمه بیشتری نسبت به یک راننده ۵۰ ساله که هیچ سابقه جریمه‌ای ندارد پرداخت خواهد کرد.

دلیل دیگر دروغ‌گویی خودروسازان می‌تواند به رقابت با سایر شرکت‌ها مربوط شود. دو مثال بارز این قضیه نسل‌های قبلی بی ام و M3 و مرسدس C63 هستند. بی ام و از پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری توئین توربو با ۴۲۵ اسب بخار قدرت ادعایی استفاده می‌کند درحالی‌که مرسدس از پیشرانه ۸ سیلندر ۴ لیتری ۴۶۹ اسب بخار قدرت می‌گیرد. انتظار داریم در یک مسابقه درگ مرسدس پیروزی راحتی را کسب کند اما درست نقطه مقابل رخ می‌دهد. احتمالاً علت این کار تفاوت وزن نیست بلکه عدم اعلام قدرت واقعی M3 است که چندین تست داینو این موضوع را نشان داده‌اند. گفته می‌شود قدرت واقعی M3 به حدود ۴۷۰ اسب بخار می‌رسد.

علت بعدی دراین‌باره به حفاظت یک خودروساز از سایر محصولات پرفورمنس خود بازمی‌گردد. تصور کنید راهی نمایندگی بی ام و می‌شوید تا M8 گرند کوپه کامپتیشن ۲۰۲۵ با قدرت ادعایی ۶۱۷ اسب بخار را بخرید. شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه پیشرانه این خودرو ۷۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند اما شما زمان مراجعه به نمایندگی از این موضوع باخبر نیستید. M8 حدود ۱۴۰ هزار دلار قیمت دارد. حالا تصور کنید قدرت واقعی M3 CS بیش از ۵۴۳ اسب بخار ادعایی باشد. در این حالت شما ۱۱۹ هزار دلار برای یک محصول جدید با حدود ۶۰۰ اسب بخار قدرت پرداخت می‌کنید یا ۱۴۰ هزار دلار برای M8 قدیمی‌تر؟

دقت کنید تا زمانی که پشت فرمان یک خودروی برقی ۱۰۰۰ اسبی ننشینید قدرت زیاد یک خودرو خیلی دقیق نخواهد بود چراکه فاکتورهای زیادی در این زمینه دخیل هستند. دو دهه قبل طرفداران مرسدس از اینکه E55 AMG قدرت بیشتری نسبت به ۹۱۱ توربو داشت احساس غرور می‌کردند اما این روزها یک فرد عادی از شما می‌پرسد قدرت ۷۰۰ اسب بخاری یک خودروی عضلانی به درد نمی‌خورد. پاسخ‌هایی همچون من می‌توانم این خودرو را بخرم یا ۷۰۰ اسب بخار قدرت بسیار جذاب است دیگر قابل‌قبول نیستند. فراموش نکنید مقامات کشورها نیز دست روی خودروهای پرقدرت و سریع می‌گذارند و می‌پرسند چه نیازی به چنین قدرت سرسام‌آوری است؟

دلایلی که ذکر شد درباره خودروهای مدرن صدق می‌کرد اما چند دهه قبل دلایل دیگری برای دروغ‌گویی خودروسازان وجود داشت. ساده‌ترین دلیل در این زمینه هزینه‌های بیمه بوده‌اند. آسان‌ترین راه برای بررسی ریسک یک راننده قدرت خودروی اوست. احتمال تصادف خودروهای پرقدرت بیشتر است و به همین خاطر خودروسازان درباره قدرت خودروهای خود دروغ گفته‌اند. دلیل بعدی قانون‌های مختلف در کشورهای جهان بوده است هرچند برخی شرکت‌ها قبل از محدودیت‌ها به یک توافق نانوشته بین خود رسیده‌اند که مشهورترین آن بین خودروسازان ژاپنی بوده است. در نهایت باید گفت واقعاً اهمیتی ندارد که دلیل دروغ‌گویی خودروسازان چیست چراکه اگر قدرت واقعی یک خودرو بیشتر از آن چیزی باشد که سازنده ادعا کرده بنابراین همه خوشحال خواهند شد. این‌طور نیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۷ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. sinasvj

    ۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (399 ديدگاه)

    کاش همه آدمای زندگیمون مثل این کمپانیا دروغ میگفتن😄

    موافقم 20
    مخالفم 1
    1. SMS

      ۳ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (453 ديدگاه)

      داشتن قدرت بیشتر از چیز هایی که کمپانی گفته هم یکم خفنه

  2. هراکلیوس

    ۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (195 ديدگاه)

    خودرو سازهای کشور ما همینطور هستن 100اسب بخار میگن 200تا یارو ماشین میخره می بینه 80تا نیست

    موافقم 20
  3. arash

    ۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (88 ديدگاه)

    با سلام این مقاله نشان میدهد که بنز و بی ام و هم دست کمی از ایران خودرو سایپا پارس خودرو در تقلب و دغل بازی و کلاشی و کلاه برداری و مال مردم خوری و رانت و زد وبند و آقازاده ها و ژن های برتر ندارد … اما بنز و بی ام و کجا و ایران خودرو و سایپا کجا به قول شاعر مردم دریا کنار و مردم دروازه غار هر دو عریانند اما این کجا و آن کجا.

    موافقم 15
    مخالفم 7
  4. reza342

    ۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (212 ديدگاه)

    کلاهبردای از مردم

    موافقم 6
    مخالفم 3
    1. datsun

      ۳ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (3861 ديدگاه)

      چه کلاهبرداریه یه ماشین مثلا ۴۰۰ اسبی بهت میدن ولی درواقع ۵۰۰ اسبه این کلاهبرداریه؟ تنها ایراد این کار تقلب در رقابته،

      موافقم 6
      مخالفم 2
  5. علی Shelby

    ۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (322 ديدگاه)

    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/05/2025-bmw-m4-cs-18.jpg

    چه طراحی جسورانه و زیبایی داره

    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/09/bmw-m4_competition_package-2016–e1727126313444.jpeg

    اینم با رنگ سبز عکس بالا( ام ۴ سی اس) خیلی زیبا میشه

    موافقم 5
    مخالفم 2
  6. (Ali(chevynova

    ۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (7263 ديدگاه)

    آلمانی ها یه مشت کلاه بردار شیک پوشن یقه سفیدن که با کراوات و ادکلن کلاه برمیدارن از سر مشتری

    موافقم 6
    مخالفم 30
    1. sinasvj

      ۳ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (399 ديدگاه)

      وقتی متنو نمیخونی …

      موافقم 13
      مخالفم 4
    2. car lover

      ۳ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (1075 ديدگاه)

      آمریکایی ها کلاهبردار که قدرت رو الکی اعلام میکنن چی؟ یه مشت متقلب درغگو

  7. R@min

    ۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1994 ديدگاه)

    دروغ قدرت تو خودروهای مدرن بخاطر ابجاد توهم مهندسی برتره و تبلیغات رسانه ای حول همین موضوع.

    موافقم 10
    مخالفم 10
  8. Galant.VR4(JDM)

    ۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (859 ديدگاه)

    مشخصا برای بهم ریختن استراتژی رقبا در بحث قدرت رو پرفورمسنه مخصوصا رقبای نزدیک اینجور دروغ هایی میگن
    حالا کسی نیست از این دروغ‌ها بهم بگه؟ من زودباورم بخدا

  9. ALI MOPAR

    ۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (76 ديدگاه)

    اوووف خدا رنگ لعاب اون چلنجرو ببین😍

    موافقم 4
    مخالفم 3
  10. ش

    ۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (318 ديدگاه)

    مطلب جالب و دلنشینی بود

    موافقم 1
    مخالفم 1
  11. BMW

    ۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1472 ديدگاه)

    چه کنیم دیگه😂😂

    موافقم 1
    مخالفم 1
  12. مازیار

    ۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (3198 ديدگاه)

    دروغ من ضعیفتر هستم
    از دروغ من قوی‌تر هستم خیلی آبرومندانه تر هست
    دستکم لاف زنی بحساب نمیاد و دهها و صدها بار تو میادین درگ مضحکه نمیشه

    موافقم 5
    مخالفم 3
  13. Siyavash

    ۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (729 ديدگاه)

    بله ایران‌خودرو هم با tu5که به بدبختی ۹۵ اسب میده .اعلام میکنه ۱۰۵ اسب قدرت داره یا یا ۱۰۰ اسب..

    موافقم 2
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا