هفته نامه

چرا خودروسازان قدرت واقعی خودروها را کمتر اعلام می‌کنند؟

تست‌های داینوی زیادی نشان داده‌اند که برخی خودروسازان معتبر جهانی قدرت پیشرانه خودروها را کمتر از میزان واقعی اعلام کرده‌اند.


بی ام و به‌صورت غیر رسمی به خاطر دروغ‌گویی درباره عملکرد محصولات خود مشهور شده اما این موضوع خوبی است. اگر جزو خریداران خوش‌شانس M4 CS باشید، قدرت بیشتری نسبت به ادعای بی ام و به دست می‌آورید. ژرمن‌ها می‌گویند پیشرانه ۶ سیلندر S58 قدرت ۵۴۳ اسب بخار دارد اما با توجه به آنچه دیده‌ایم، خروجی این نیروگاه به حدود ۶۰۰ اسب بخار می‌رسد. ما از این رفتار بی ام و سورپرایز نشده‌ایم چراکه قبلاً هم موارد مشابهی را دیده‌ایم اما همیشه هم این‌طور نیست! مثال بارز ادعای نادرست قدرت تولیدی یک خودرو به مرسدس AMG C63 S E پرفورمنس مربوط می‌شود که بنا به ادعای مرسدس قدرت ۶۷۰ اسب بخاری دارد اما فقط به مدت ۱۰ ثانیه می‌تواند چنین قدرتی را ارائه کند.

بی ام و تنها خودروسازی نیست که چنین دروغ دل‌نشینی را می‌گوید. بخش GR تویوتا، فورد، مک لارن و فولکس‌واگن نیز مشخصات واقعی برخی محصولات خود را اعلام نکرده‌اند. برای مثال تست داینوی فولکس‌واگن گلف GTI نشان داده این خودرو قدرت بیشتری نسبت به ادعای شرکت سازنده دارد؛ اما چرا خودروسازان درباره قدرت تولیدی پیشرانه‌های خود دروغ می‌گویند؟ قطعاً ۶۰۰ اسب بخار بهتر از ۵۴۳ اسب بخار به نظر می‌رسد اما ریشه اصلی این اختلاف کجاست؟

در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی نیز برخی خودروهای عضلانی قدرت بیشتری نسبت به ادعای سازنده داشتند اما توضیح دادن پدیده موردبحث در آن زمان راحت‌تر بوده است. قدرت بیشتر در چند دهه قبل به معنی تصادف بیشتر بوده و از بین ۱۰ خودرویی که بیشترین احتمال تصادف را داشته‌اند تنها نیمی از آن‌ها را می‌توان مدل‌های پرفورمنس دانست. از طرف دیگر این خودروها جزو پرفروش‌ترین محصولات بازار آمریکا هستند. از نظر آماری، احتمال فوت یک راننده در فورد سری F بیشتر از مک لارن سنا خواهد بود زیرا شانس خرید سنا کمتر از وانت فورد است. شرکت‌های بیمه نیز چنین شرایطی را به همراه محل زندگی و سابقه رانندگی افراد در نظر می‌گیرند. یک راننده ۲۱ ساله با چند جریمه سرعت غیرمجاز حق بیمه بیشتری نسبت به یک راننده ۵۰ ساله که هیچ سابقه جریمه‌ای ندارد پرداخت خواهد کرد.

دلیل دیگر دروغ‌گویی خودروسازان می‌تواند به رقابت با سایر شرکت‌ها مربوط شود. دو مثال بارز این قضیه نسل‌های قبلی بی ام و M3 و مرسدس C63 هستند. بی ام و از پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری توئین توربو با ۴۲۵ اسب بخار قدرت ادعایی استفاده می‌کند درحالی‌که مرسدس از پیشرانه ۸ سیلندر ۴ لیتری ۴۶۹ اسب بخار قدرت می‌گیرد. انتظار داریم در یک مسابقه درگ مرسدس پیروزی راحتی را کسب کند اما درست نقطه مقابل رخ می‌دهد. احتمالاً علت این کار تفاوت وزن نیست بلکه عدم اعلام قدرت واقعی M3 است که چندین تست داینو این موضوع را نشان داده‌اند. گفته می‌شود قدرت واقعی M3 به حدود ۴۷۰ اسب بخار می‌رسد.

علت بعدی دراین‌باره به حفاظت یک خودروساز از سایر محصولات پرفورمنس خود بازمی‌گردد. تصور کنید راهی نمایندگی بی ام و می‌شوید تا M8 گرند کوپه کامپتیشن ۲۰۲۵ با قدرت ادعایی ۶۱۷ اسب بخار را بخرید. شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه پیشرانه این خودرو ۷۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند اما شما زمان مراجعه به نمایندگی از این موضوع باخبر نیستید. M8 حدود ۱۴۰ هزار دلار قیمت دارد. حالا تصور کنید قدرت واقعی M3 CS بیش از ۵۴۳ اسب بخار ادعایی باشد. در این حالت شما ۱۱۹ هزار دلار برای یک محصول جدید با حدود ۶۰۰ اسب بخار قدرت پرداخت می‌کنید یا ۱۴۰ هزار دلار برای M8 قدیمی‌تر؟

دقت کنید تا زمانی که پشت فرمان یک خودروی برقی ۱۰۰۰ اسبی ننشینید قدرت زیاد یک خودرو خیلی دقیق نخواهد بود چراکه فاکتورهای زیادی در این زمینه دخیل هستند. دو دهه قبل طرفداران مرسدس از اینکه E55 AMG قدرت بیشتری نسبت به ۹۱۱ توربو داشت احساس غرور می‌کردند اما این روزها یک فرد عادی از شما می‌پرسد قدرت ۷۰۰ اسب بخاری یک خودروی عضلانی به درد نمی‌خورد. پاسخ‌هایی همچون من می‌توانم این خودرو را بخرم یا ۷۰۰ اسب بخار قدرت بسیار جذاب است دیگر قابل‌قبول نیستند. فراموش نکنید مقامات کشورها نیز دست روی خودروهای پرقدرت و سریع می‌گذارند و می‌پرسند چه نیازی به چنین قدرت سرسام‌آوری است؟

دلایلی که ذکر شد درباره خودروهای مدرن صدق می‌کرد اما چند دهه قبل دلایل دیگری برای دروغ‌گویی خودروسازان وجود داشت. ساده‌ترین دلیل در این زمینه هزینه‌های بیمه بوده‌اند. آسان‌ترین راه برای بررسی ریسک یک راننده قدرت خودروی اوست. احتمال تصادف خودروهای پرقدرت بیشتر است و به همین خاطر خودروسازان درباره قدرت خودروهای خود دروغ گفته‌اند. دلیل بعدی قانون‌های مختلف در کشورهای جهان بوده است هرچند برخی شرکت‌ها قبل از محدودیت‌ها به یک توافق نانوشته بین خود رسیده‌اند که مشهورترین آن بین خودروسازان ژاپنی بوده است. در نهایت باید گفت واقعاً اهمیتی ندارد که دلیل دروغ‌گویی خودروسازان چیست چراکه اگر قدرت واقعی یک خودرو بیشتر از آن چیزی باشد که سازنده ادعا کرده بنابراین همه خوشحال خواهند شد. این‌طور نیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۴ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۴۸ دیدگاه‌ها

  1. sinasvj

    ۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (425 ديدگاه)

    کاش همه آدمای زندگیمون مثل این کمپانیا دروغ میگفتن😄

    موافقم 93
    مخالفم 3
    1. SMS

      ۳ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (578 ديدگاه)

      داشتن قدرت بیشتر از چیز هایی که کمپانی گفته هم یکم خفنه

      موافقم 46
      مخالفم 1
    2. amirkhanzadeh

      ۳ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (1034 ديدگاه)

      مثلاً خودرو های سایپا بجای 94 یا 100
      یکدفعه 556 اسب بخار بدن بیرون 🤣🤣😈😈

      موافقم 50
    1. amir

      ۳ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (3601 ديدگاه)

      ناله سوپرشارژر….. و دیگر هیچ

      موافقم 36
      مخالفم 1
      1. nikan

        ۳ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (160 ديدگاه)

        این عکس چلنجر برای هنسی دیمن ۱۷۰۰ اسب بخاریه که تویین توربوعه

        موافقم 19
        مخالفم 1
      2. Taha Ayoobi

        ۴ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (4314 ديدگاه)

        اونم از نوع دیمن 170

    2. JaMsHiD_R1988

      ۳ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (2753 ديدگاه)

      ماسل کار ❌
      ماشین عضلانی💪 ✔️

      موافقم 30
      مخالفم 1
  2. هراکلیوس

    ۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (266 ديدگاه)

    خودرو سازهای کشور ما همینطور هستن 100اسب بخار میگن 200تا یارو ماشین میخره می بینه 80تا نیست

    موافقم 70
    مخالفم 1
    1. RD 1600cc

      ۳ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (425 ديدگاه)

      اون دنا توربوه😂

      موافقم 24
  3. arash

    ۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (105 ديدگاه)

    با سلام این مقاله نشان میدهد که بنز و بی ام و هم دست کمی از ایران خودرو سایپا پارس خودرو در تقلب و دغل بازی و کلاشی و کلاه برداری و مال مردم خوری و رانت و زد وبند و آقازاده ها و ژن های برتر ندارد … اما بنز و بی ام و کجا و ایران خودرو و سایپا کجا به قول شاعر مردم دریا کنار و مردم دروازه غار هر دو عریانند اما این کجا و آن کجا.

    موافقم 47
    مخالفم 15
  4. reza342

    ۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (216 ديدگاه)

    کلاهبردای از مردم

    موافقم 17
    مخالفم 10
    1. datsun

      ۳ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (3942 ديدگاه)

      چه کلاهبرداریه یه ماشین مثلا ۴۰۰ اسبی بهت میدن ولی درواقع ۵۰۰ اسبه این کلاهبرداریه؟ تنها ایراد این کار تقلب در رقابته،

      موافقم 46
      مخالفم 6
      1. مردیم از خوشی

        ۳ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (1448 ديدگاه)

        بله وقتی میخواد به دروغ بگه من خیلی تکنولوژیم بالاست

        موافقم 14
        مخالفم 3
  5. علی Shelby

    ۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (527 ديدگاه)

    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/05/2025-bmw-m4-cs-18.jpg

    چه طراحی جسورانه و زیبایی داره

    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/09/bmw-m4_competition_package-2016–e1727126313444.jpeg

    اینم با رنگ سبز عکس بالا( ام ۴ سی اس) خیلی زیبا میشه

    موافقم 20
    مخالفم 8
  6. (Ali(chevynova

    ۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (7375 ديدگاه)

    آلمانی ها یه مشت کلاه بردار شیک پوشن یقه سفیدن که با کراوات و ادکلن کلاه برمیدارن از سر مشتری

    موافقم 13
    مخالفم 83
    1. sinasvj

      ۳ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (425 ديدگاه)

      وقتی متنو نمیخونی …

      موافقم 61
      مخالفم 5
      1. NGU

        ۳ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (120 ديدگاه)

        @(Ali(chevynova
        علی ماشالا اینکه یه ماشین مثلا بی ام و بخری بعد قدرت واقعیش از قدرت اعلامی خود کارخونه بیشتر باشه میشه کلاهبرداری از مشتری؟؟ مشتری از خداش هم باشه ماشینی که خریده قدرت واقعیش بیشتر از روی کاغذ باشه
        فک نمیکنی برعکسش میشه کلاهبرداری؟

        موافقم 26
        مخالفم 4
    2. car lover

      ۳ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (1409 ديدگاه)

      آمریکایی ها کلاهبردار که قدرت رو الکی اعلام میکنن چی؟ یه مشت متقلب درغگو

      موافقم 13
      مخالفم 29
      1. سوشیانت

        ۳ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (3506 ديدگاه)

        نگران نباش آمریکایی ها هم بلدن تو شرایط خاص قدرت بیشتر بدن مثل آلمانی ها فکر کنم لینک کوروت رو یادت رفته

        موافقم 12
        مخالفم 20
        1. car lover

          ۳ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (1409 ديدگاه)

          سوشیانت گفتی قدرت بالاتر کوروت؟
          https://www.pedal.ir/chevrolet/chevy-corvette-z06-dyno-run/
          با استفاده از تنظیمات SAE داینو، رایانه مرکزی قدرت حدود ۵۹۷ تا ۶۰۰ اسب بخار را روی چرخ ها ثبت کرده است.😂😂😂 670 کجا 600 اسب کجا؟ یعنی 70 اسب اختلاف؟😲
          tu5 هم نهایتش با عدد کارخونه 10 اسب اختلاف داره اونوقت این 70 اسب اختلاف داره!

          موافقم 12
          مخالفم 6
        2. سوشیانت

          ۳ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (3506 ديدگاه)

          این محصول تازه‌نفس شورولت قدرت ۶۷۰ اسب بخار و گشتاور ۶۲۴ نیوتون متر را در میل‌لنگ تولید می‌کند. با در نظر گرفتن میزان تلفات انرژی در گیربکس و دیگر قطعات مکانیکی می‌توان انتظار هدر رفت ۱۰ تا ۱۵ درصدی قدرت را داشت که این به معنی وجود قدرت حدود ۶۰۰ اسب بخار در سر چرخ ها خواهد بود.
          آفرین کار لاور از این به بعد نخونده لینک بفرست کار ما رو هم راحت میکنی مثل قضیه لینکلن چینی😂 تو خود متن گفته ۶۷۰ درسته😂 یه لینک فرستادم نوشته بود که حتی شورولت این ماشین رو دست کم گرفته مطمئنم خوندیش😁

          موافقم 10
          مخالفم 1
        3. car lover

          ۴ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (1409 ديدگاه)

          سعی نکن الکی سر خودت رو شیره بمالی اینی که من فرستادم رو بخون! مگه تو نمیگفتی فراتر از 670 اسبه؟ پس چجوری شد 597 اسب؟ بعد فکر نمیکنی 15 درصد اتلاف انرژی یکم زیاده؟ tu5 هم تهش 4 5 درصد اتلاف انرژی داره نه 15 درصد
          مثلا این پرچمدار شورلته😂😂😂 گفته بودم که اسب بخار آمریکایی همش فیکه

          موافقم 3
          مخالفم 6
        4. سوشیانت

          ۴ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (3506 ديدگاه)

          تو خود لینکت گفتی طبیعیه که سر چرخ ۶۰۰ اسب بده بعدش اصن بحث ما سر چرخ نبود سر میل لنگ بود پس نزن جاده خاکی در ضمن اون فراتر تر از ۶۷۰ اسب هم لینکش رو فرستادم بار ها گفتم که چیزی به اسم قدرت بیشتر از عدد اعلامی وجود نداره چه برای آلمامی ها چه برای آمریکایی ها و هر کشور دیگه ای اون تو شرایط آب و هوایی خاصه

    3. amir

      ۳ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (3601 ديدگاه)

      اون زمانی که همون کاربرات های چهاردهنه که واسشون میمیری قدرتشون از اعلامی بیشتر بود عیبی نداشت مگه نه؟

      موافقم 18
      مخالفم 3
      1. Taha Ayoobi

        ۳ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (4314 ديدگاه)

        امیر اون زمان به خاطر قوانین آلایندگی بود ولی الان فرق داره.

        موافقم 10
        مخالفم 4
        1. amir

          ۳ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (3601 ديدگاه)

          الانم دقیقا به خاطر قوانین آلایندگی رو ماشین ۲ ۳ تنی ۴۰۰ ۵۰۰ اسب قدرت میبینی فرقی نکرده جفتش همون شد آخر دوما قبل ۱۹۷۳ هم دیده میشد اون حرفا زمان اوج american dream

          موافقم 2
          مخالفم 1
      2. سوشیانت

        ۳ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (3506 ديدگاه)

        در واقع قدرتشون بیشتر نبود! اون زمان قدرت ها اکثرا بر اساس اسب بخار ناخالص محاسبه میشدن ولی ماسل کار ها اسب بخار خالص اعلام میکردن نمونش کوروت c2 که حدوو ۶۰۰ اسب ناخالص قدرت داشت ولی شوروت ۴۳۵ اسب اعلام کرده بود

        موافقم 2
        مخالفم 1
        1. car lover

          ۴ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (1409 ديدگاه)

          600 اسب واسه اون سال🤣🤣🤣 خالی بندی هم حدی داره. پس من هم میام میگم پورشه 500 اسب اعلام کرده اما قدرت واقعیش 700 اسبه. همه میدونن اسب بخار آمریکایی الکیه ماشین 600 اسبی که پرفورمنسش در حد یه ماشین 300 اسبیه همون 300 اسب حساب میشه😂

          موافقم 1
          مخالفم 7
        2. سوشیانت

          ۴ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (3506 ديدگاه)

          دارم میگم اسب بخار ناخالص ببین چی بوده بعد کامنت بده اسب بخار الکی که فقط حرف تو هست و منطق علمی پشتش نیست الان هم اسب بخار ناخالص کلا وجود نداره

          موافقم 1
          مخالفم 1
        3. سوشیانت

          ۴ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (3506 ديدگاه)

          چیزی به اسم اسب بخار فیک نداریم اون ناخالصه برو سرچ کن ببین چیه که البته الان دیگه وجود نداره
          پدال پاک نکن لطفا

  7. R@min

    ۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (2050 ديدگاه)

    دروغ قدرت تو خودروهای مدرن بخاطر ابجاد توهم مهندسی برتره و تبلیغات رسانه ای حول همین موضوع.

    موافقم 25
    مخالفم 13
    1. سوشیانت

      ۳ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (3506 ديدگاه)

      دقیقا اگر واقعی بود باید اعلام میشد که به چه دلیلی اینکارو میکنن

      موافقم 4
      مخالفم 12
    2. car lover

      ۳ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (1409 ديدگاه)

      شما که دیگه این حرفو نزن! اینکه میگی مهندسی برتر خالی بندیه داری اشتباه میکنی. بخوام مثال بزنم شما الان هماهنگی بین موتور گیربکس یه ماشین آلمانی رو میتونی با یه ماشین کره ای مقایسه کنی؟ پس چیزی به اسم مهندسی برتر وجود داره

      موافقم 9
      مخالفم 9
      1. R@min

        ۳ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (2050 ديدگاه)

        قیاس مع الفارغ نزنین ! کره بازیگر جریانی نیست.

        موافقم 14
        مخالفم 4
      2. B

        ۳ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (865 ديدگاه)

        الان کره ای هم رده پورش و بنز و بی ام و داریم ؟ نه
        وقتی میگه مهندسی بدتر منظورش اینه بنز میگه ۶۰۰ اسب قدرت دارم ۷۲۰ نیوتن متر گشتاور
        بعد بی ام و میگه من ۵۵۰ اسب و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور دارم با وزن برابر
        اما بی ام و میبینی پرفورمنس بهتری میده و طرفدارا و مردم میگن وای نگاه کنید اسب بخارای بقیه دروغه باسه بیمر واقعیه و …
        حالا مثلا فکر میکنی بنزی که داره تو فورمول یک رقابت میکنه و موتوراش رو هایپر کارای مختلف هستن تکنولوژی و مهندسیش پایینتر از بی ام و هست ؟
        که پرفورمنس کمتری رو از بی ام و میگیره با شرایط بهتر؟

  8. Galant.VR4(JDM)

    ۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1159 ديدگاه)

    مشخصا برای بهم ریختن استراتژی رقبا در بحث قدرت رو پرفورمسنه مخصوصا رقبای نزدیک اینجور دروغ هایی میگن
    حالا کسی نیست از این دروغ‌ها بهم بگه؟ من زودباورم بخدا

    موافقم 8
    مخالفم 2
  9. ALI MOPAR

    ۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (162 ديدگاه)

    اوووف خدا رنگ لعاب اون چلنجرو ببین😍

    موافقم 12
    مخالفم 5
  10. ش

    ۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (320 ديدگاه)

    مطلب جالب و دلنشینی بود

    موافقم 3
    مخالفم 1
  11. BMW

    ۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1496 ديدگاه)

    چه کنیم دیگه😂😂

    موافقم 4
    مخالفم 4
  12. مازیار

    ۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (3300 ديدگاه)

    دروغ من ضعیفتر هستم
    از دروغ من قوی‌تر هستم خیلی آبرومندانه تر هست
    دستکم لاف زنی بحساب نمیاد و دهها و صدها بار تو میادین درگ مضحکه نمیشه

    موافقم 15
    مخالفم 7
    1. سوشیانت

      ۳ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (3506 ديدگاه)

      نداشتن توهم دروغ ضعیف و قوی بودن خیلی آبرومندانه تر از همشونه

      موافقم 6
      مخالفم 8
  13. Siyavash

    ۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (797 ديدگاه)

    بله ایران‌خودرو هم با tu5که به بدبختی ۹۵ اسب میده .اعلام میکنه ۱۰۵ اسب قدرت داره یا یا ۱۰۰ اسب..

    موافقم 8
    مخالفم 1
  14. mickeyy

    ۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (57 ديدگاه)

    آشغالای ساخت ایران هم همینجوریه با این تفاوت که برعکسه یعنی مثلا ماشین بهت میده مثلا 105 اسب بخار با ادعای شتاب 11/5 و مصرف بنزین صدی 7 بعد در عمل ماشینه نهایت 85 90 اسب خروجی میده با شتاب 14/5 ثانیه با مصرف بنزین صدی 11 12

    موافقم 11
    1. Siyavash

      ۳ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (797 ديدگاه)

      دقیقا👌

  15. کاظم جفائی

    ۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (44 ديدگاه)

    یعنی موتور کامیون ولوو FH با قدرت ۴۲۰ اسب برابری می کنه با موتور یک سواری اسپرت؟ درحالی‌که طبق ادعای شما قدرت سواری حتی بیشتره!
    دقت کنید دارم از عدد ژول بر ثانیه حرف می‌زنم، نه عدد نیوتون در متر

  16. Mahmood

    ۵ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (7 ديدگاه)

    همین میشه که میگیم ۲۰۰ اسب آلمانی از ۲۰۰ اسب ژاپنی بهتره این جوری بازار گرمی هم می کنن

    1. car lover

      ۷ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (1409 ديدگاه)

      200 اسب آلمانی از 200 اسب آمریکایی بهتره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا