در سالهای اخیر غولهای تکنولوژی دنیا همچون انویدیا ارتباط عمیقتری با دنیای خودرو پیدا کردهاند اما دلیل این علاقه چیست؟
اگر از نزدیک اخبار مربوط به دنیای تکنولوژی و سهام را دنبال کرده باشید احتمالاً با نام انویدیا آشنا هستید؛ و اگر این شرکت را نمیشناسید قطعاً شرکتهای خودروسازی مشهور دنیا همچون تسلا، ولوو، جگوار لندرور، مرسدس بنز، بی وای دی و هیوندای را میشناسید که از محصولات سختافزاری و نرمافزاری انویدیا استفاده میکنند. اساساً در دوران پیش رو که TOPS (ترا عملیات در یک ثانیه که معیاری از میزان سریع بودن چیپ های کامپیوتری در پردازش دادهها است) به اندازه اسب بخار و مصرف سوخت اهمیت خواهد داشت، انویدیا به یک بازیگر مهم در صنعت خودرو بدل میشود و بنابراین حتماً باید به آن اهمیت داد.
همچنین بخوانید: داشبورد دیجیتال خودرو چگونه تجربه رانندگی را ارتقا میبخشد؟
از آنجایی که خودروهای خودران نیازمند قدرت پردازش زیادی هستند بنابراین صنعت خودرو یک تجارت بسیار بزرگ برای انویدیاست و ارزش سالانه آن به حدود ۵ میلیارد دلار میرسد؛ اما علی کنی به عنوان مدیرکل و نایبرئیس خودرویی انویدیا در زمان برگزاری رویداد CES در لاسوگاس اظهار داشته است که کمتر از ۱۰ درصد بازار امروز خودرو سیستم خودران سطح ۲ را ارائه میکند. انویدیا در سال ۱۹۹۳ تأسیس شد تا به ساخت واحدهای پردازنده گرافیکی GPU بپردازد. این چیپ ها باعث شدند کامپیوترهای خانگی و کنسولهای بازی گرافیک بسیار جذابی داشته باشند و به خاطر اینکه این کنسولها و کامپیوترها نیازمند قدرت پردازش زیادی برای تصاویر سهبعدی هستند بنابراین GPU ها نیز به گزینهای بسیار مطلوب برای محاسبات پیشرفته هوش مصنوعی بدل گردیدند. باید دانست انویدیا در زمینه هوش مصنوعی برتری واقعی دارد و به همین خاطر است که ارزش سهام آن در سالهای اخیر بسیار افزایش یافته و این شرکت هماکنون ۳.۳ تریلیون دلار ارزش دارد.
اما حضور انویدیا در صنعت خودرو تقریباً یک اتفاق و حادثه بود و مشتریان اولیه همچون آئودی سفارش ساخت چیپ های سیستمهای اطلاعات سرگرمی را به این شرکت ارسال کردند. کنی میگوید:
نمایشگرهای درون خودروها نیازمند گرافیک زیادی هستند و خودروسازان نیز میخواستند این نمایشگرها ظاهر زیبایی داشته باشند. ما در زمینه گرافیک بسیار خوب بودیم و چیپ هایی ساختیم که امکان نصب در خودرو را داشتند. این آغاز راه بود اما پس از آن فهمیدیم که خودروهای خودران در راه هستند
خودروهای خودران برای عملکرد خود نیازمند محاسبه هوش مصنوعی زیادی هستند و به همین خاطر است که انویدیا به صنعت خودرو علاقه دارند. توسعه تکنولوژی این خودروها بنا به گفته کنی نیازمند سطح وسیعی از یادگیری عمیق است. شما همچنین نیازمند مدلهای تمرینی در فضای ابری و تولید دادههای مصنوعی هستید زیرا شما نمیتوانید تمامی رویدادهایی را که در دنیای واقعی اتفاق میافتند تست و بررسی کنید. کنی میگوید همین موضوع یک فرصت فوقالعاده برای انویدیا بود مخصوصاً که صنعت خودروی خودران به سمت محصولات نرمافزاری حرکت میکند و خودروها پر از سیستمهای دیجیتالی هستند و این سیستمها را میتوان بهصورت از راه دور بهروزرسانی کرد.
انویدیا سه محصول اصلی در دسته خودروها دارد که شامل کامپیوتر داخل خودرو با نام درایو AGX، کامپیوترهای ابری بکار رفته برای مدلهای هوش مصنوعی DGX و نهایتاً کامپیوترهای شبیهساز هستند. کنی میگوید:
حضور در این بازار دشوار بوده زیرا صنعت خودرو بروکراسی زیادی دارد. در این صنعت زیرساخت سیاسی با افراد دخیل زیادی وجود داشته و باید با دولتها و اتحادیهها و هیئتمدیرهها گفتوگو و مذاکره کرد. کل فرایند تصمیمگیری برای یک استارت آپ تکنولوژی جدید و تازه بوده است. خود ما اگر فکر کنیم انجام کاری صحیح است آن را انجام میدهیم؛ اما شرکتهای خودروسازی میگویند ابتدا بیایید با یک کانسپت کار را شروع کنیم. آنها چندین سال روی این کانسپت کار میکنند و شما فکر میکنید کارها اصلاً پیش نمیروند.
کنی اذعان میکند چنین فرایندی یک شوک فرهنگی برای انویدیا بوده اما نشانههایی وجود دارد که صنعت خودرو به آرامی در حال تغییر است. تا همین چند سال پیش خودروسازان باید محصول نهایی را عرضه میکردند و هرگونه بازنگری در محصول به فیس لیفت های آتی موکول میشد اما هماکنون خودروهای ارتباطی وجود دارند و امکان بهروزرسانی مداوم آنها با نرمافزارهای جدید وجود دارد. کنی میگوید این موضوع تفکر خودروسازان درباره محاسبات را تغییر میدهد، چیزی که ابتدا توسط تسلا کلید زده شد. علی کنی ادامه میدهد:
در سالهای گذشته اگر شرکتی یک خودروی ارزانقیمت میساخت از ارزانترین چیپ ممکن استفاده میکرد. برای خودروهای رده میانی هم چیپ هایی با قیمت متوسط بکار میرفت و در خودروهای لوکس و گران نیز از چیپ های گرانبها استفاده میشد؛ اما تسلا از چیپ هایی با کارایی بالا در همه خودروهای خود استفاده کرد و روی نرمافزار متمرکز شد. با تولید محصولی که توسط نرمافزار توصیف میشود شما بهترین کامپیوتر و نرمافزار را در خودرو استفاده میکنید و در سالهای آتی خودرو را ارتقا میدهید
کنی میگوید همین روش را اپل در آیفونها بکار گرفته و با اینکه شرکتهای خودروسازی به کندی به تسلا واکنش نشان دادهاند اما او عقیده دارد خیزش برندهای چینی که نرمافزارهای خودران واقعاً خوبی میسازند همهچیز را تغییر داده است:
چینیها خطری واقعی هستند و بنابراین خودروسازان فکر میکنند که چگونه تصمیمات را سریعتر اتخاذ کنیم
بسیاری از خودروسازان به کوتاه کردن سیکلهای توسعه خودروهای خود فکر میکنند تا با چینیها رقابت کنند اما کنی میگوید این رویکرد را قبلاً دیدهایم:
چینیها هر دو سال یکبار خودروی جدیدی میسازند. اکثر خودروسازان مطرح سیکل تولید چهار تا پنج ساله دارند. اگر رقیب شما هر دو سال یکبار ارتقا یابد و شما این کار را هر چهار یا پنج سال انجام دهید، آنها شما را احاطه خواهند کرد.
کنی خاطرنشان میسازد اولین برندهای اروپایی که قرارداد استفاده از درایو AGX اورین انویدیا (مغز خودروهای خودران) را امضا کردند مرسدس بنز و ولوو بودند هرچند چندین سال طول کشید تا این قرارداد بهصورت واقعی عملیاتی شود درحالیکه مشتریان چینی ۹ ماه بعد از امضای قرارداد از این تکنولوژی در خودروهای تولیدی استفاده کردند. خودرویی همچون ولوو EX90 که از اورین استفاده کرده تازه به بازار آمده اما انویدیا پلتفرم قویتر درایو AGX ثور را در سال ۲۰۲۲ عرضه کرده و قبلاً خودروهای چینی از آن استفاده کردهاند. کنی میگوید:
شما در همان زمان کار را شروع میکنید اما تا زمانی که خودروها را عرضه کنید از همان روز اول عقب افتادهاید. وقتی ما با دل، اچ پی و اپل صحبت میکنیم آنها میپرسند چه زمانی کامپیوتر بعدی شما در دسترس خواهد بود و سپس آنها محصول بعدی خود را با این زمانبندی هماهنگ میکنند. چیزی که خودروسازان باید در نظر بگیرند این است که پلتفرم بعدی کی در دسترس خواهد بود. پس از آن است که باید خود را آماده هماهنگی با زمان عرضه محصول ما و تولید خودروهای خود کنند.
تغییر مسیر صنعت خودرو به سمت خودروهایی مبتنی بر نرمافزار آسان نبوده و میتوان چالشهای فولکسواگن و تأخیرهای ولوو در عرضه محصولات جدید را مثال زد. کنی اظهار میدارد یکی از دلایل این مشکلات به کندی خودروسازان در درک نوع نرمافزار موردنیاز برای نسل جدید خودروها ارتباط دارد. زمانی که از او درباره چگونگی مدیریت این تغییرات توسط خودروسازان پرسیدیم کنی پاسخ داد:
قطعاً آنها آگاهتر میشوند. تیمهای بیشتری با دانش بالاتر روی این قضیه کار میکنند. چالش کوتاهمدت خودروسازان چگونگی توسعه نرمافزاری است. در گذشته شرکتهایی همچون بی ام و، مرسدس بنز و فولکسواگن از نرمافزار درک متحرک استفاده کرده و سپس بهصورت جداگانه نرمافزارها را ترکیب کرده و برنامهریزی و کنترل را نیز بهصورت جدا انجام میدادند؛ اما حالا دیگر اینگونه نیست و شما نرمافزار درک خود را به شرکتهای دیگر سفارش میدهید و مدلی اند تو اند دارید که درک، ادغام و برنامهریزی را در یک مدل انجام میدهد.
کنی ادامه میدهد:
مشکل این است که خودروسازان یادگیری زیادی دارند اما نوع نرمافزاری که آنها دارند چیزی نیست که در آینده بکار میرود بنابراین آنها باید افراد کاملاً جدیدی را که میتوانند یادگیری ماشینی انجام دهند استخدام کنند. این موضوع سختتر از آن چیزی است که تصور میشود اما ما بهترینهای خود را برای کمک به خودروسازان آماده خواهیم کرد. این کار ماست: اجازه دهیم به شما در حل این مشکلات کمک کنیم.
کنی رابطه انویدیا با خودروسازان را به عنوان همکاری مطرح میسازد و انویدیا در حال ارائه راهحلهایی برای نیازهای خودروسازان است. با اینکه پکیج محصولات انویدیا قوی است اما کنی میگوید در آینده محاسبات ابری و سیستمهای شبیهسازی اهمیت فزایندهای خواهند داشت. در واقع بزرگترین همکار خودرویی انویدیا که تسلاست هماکنون از سختافزار این شرکت برای توسعه هوش مصنوعی استفاده میکند. فرصت تجاری بزرگ انویدیا با خودروهای خودران مهیا خواهد شد و در سالهای پیش رو میتوان انتظار تولید خودروهای خودران سطح ۴ را داشت. در نهایت انتظار میرود انویدیا نقش مهمی در صنعت خودرو داشته باشد. کنی در نهایت میگوید:
این بازار برای ما تازه آغاز راه است، بازاری که قبلاً به ارزش ۵ میلیارد دلاری رسیده است.
مهدی میباخ
۱۰ اسفند ۱۴۰۳سلام خدمت دوستان عزیز
یک سوال غیر مرتبط به این مطلب دارم
یک درخواست نصیحتی از شما دارم
یکی از آشنایان گفتت بود که در بازه ۲ تا ۳ میلیارد تومان چه ماشینی بخرم و من به ایشون گفتم که اگر دنبال ماشین وارداتی که سرمایه باشه هستی ، کرولا / لوین بخر
اگر یه ماشین کارامد با خدمات پس از فروش هوب و بازار دسته دو خوب هستی تیگو ۷ پرو بخر
بنظرتون نصیحتم خوب بود؟ نظرتون چیه؟ خیلی ممنون میشم که پاسخ بدید🙏
BlackWing
۱۰ اسفند ۱۴۰۳این روزا اکثر خودروها تبدیل به وسیله ای بی روح و کپی شده از همدیگه ، فقط و فقط برای جابجایی انسان ها شدن و برای سازنده ها هم ابزار درآمد میلیارد دلاری و سود کلان هستن
همه چیز کاملاً عوض شده… دنیای جدید واقعاً عجیبه
KAIZEN
۱۰ اسفند ۱۴۰۳چقدر نکات خوبی از این پست یاد گرفتم
ممنون