هفته نامه

چرا ظهور خودروهای برقی به معنی تعطیلی کارخانه‌های سنتی است؟

با ظهور خودروهای برقی به نظر می‌رسد نفس تولید خودروهای درون‌سوز به شماره افتاده است. ظاهراً کارخانه‌های سنتی تولید خودرو نیز جایگاهی در آینده جدید صنعت خودرو نخواهند شد.

نگرانی‌های روزافزونی درباره ظرفیت بیش از حد تولید خودرو در جهان وجود دارد. چندین دهه است که چنین امری در صنعت خودرو وجود داشته است زیرا هر خودروسازی به دنبال پیشی گرفتن از رقباست. با تمرکز شدید روی تأسیس کارخانه‌های زیاد، خودروسازان اروپایی، آمریکایی و ژاپنی با حفظ توازن مناسب تولید و فروش به دنبال دست‌یابی به حاشیه سود بالا بودند. رقبای جدید از کره جنوبی و چین باعث شدند ظرفیت تولید خودروی جهانی افزایش یابد و فشار زیادی روی سوددهی صنعت خودرو در کشورهای گوناگون به وجود آید. ظهور خودروهای برقی نیز موجب افزایش حداکثری ظرفیت تولید خودرو خواهد شد.

هیوندای و کیا در این زمینه بسیار پیشرفت کرده‌اند و به حدی رسیده‌اند که تولید آن‌ها در سطح سودده باقی مانده است؛ اما مشکل بزرگ به چین مربوط می‌شود یعنی جایی که خودروسازان زیادی به دنبال سهم خواهی از بازار محلی هستند. با اشباع شدن بازار داخلی، چینی‌ها به دنبال افزایش صادرات بوده‌اند. از یک طرف خودروسازان بزرگ‌تر سریعاً رشد کرده‌اند و کارخانه‌های بزرگی را نیز بکار گرفته‌اند و هم‌اکنون به دنبال صادرات هستند. از طرف دیگر بسیاری از خودروسازان کوچک و تولید محدود نیز ناپدید شده‌اند. به‌طور سنتی هدف‌گذاری استفاده از ظرفیت ۸۰ درصدی و بالاتر تولید برای سوددهی یک کسب‌وکار نرمال خواهد بود. کارخانه‌های تأسیس شده در بازارهای بزرگ معمولاً در همان ظرفیت ۸۰ درصدی کار می‌کنند مگر اینکه مشکلاتی در زمینه دستمزد یا برخی تغییرات دیگر وجود داشته باشد. وجود ظرفیت تولید ۷۰ درصدی در کارخانه‌های فورد یا فولکس‌واگن به ندرت دیده خواهد شد اما چنین وضعیتی در سال‌های اخیر تغییر کرده‌اند و کارخانه‌های جدید استارت آپ های برقی و ظهور موفق خودروسازان چینی چشم‌انداز جدیدی را ایجاد کرده‌اند.

هم‌اکنون بازار در حال رویگردانی به سمت خودروهای برقی است و خودروسازان راه‌های کاراتری را برای تأسیس کارخانه‌های ویژه خودروهای برقی پیدا کرده‌اند. تبدیل یک کارخانه تولید خودروهای درون‌سوز به تولید خودروهای برقی راندمان بالایی نخواهد داشت و با در نظر گرفتن این موضوع خودروسازان در حال تأسیس کارخانه‌های جدید برای تولید خودروهای برقی هستند. این کارخانه‌های جدید در اکثر موارد جایگزین کارخانه‌های کنونی نیستند و شامل گسترش برنامه ریزی شده کارخانه‌های کنونی همچون کارخانه کنیترا استلانتیس در مراکش و یا کارخانه‌های تسلا در سراسر دنیا نخواهد بود.

تنها با در نظر گرفتن همین گروه ساده از کارخانه‌های جدید می‌توان گفت ظرفیت برنامه‌ریزی شده به منظور تولید خودروهای سبک حدود سه میلیون دستگاه افزایش خواهد یافت. کارخانه‌های کنونی تا سال ۲۰۱۷ حدود ۹۶ میلیون دستگاه خودرو تولید می‌کردند و انتظار نمی‌رود تا پیش از سال ۲۰۲۸ بتوان از چنین ظرفیت تولیدی عبور کرد. با این تفاسیر، تکلیف ظرفیت تولید اضافی چه خواهد شد؟ واضح است که برخی کارخانه‌ها باید بسته شوند. در خلال گذر از خودروهای درون‌سوز و رسیدن به خودروهای برقی، خودروسازان محصولات جدیدی را تولید می‌کنند. بسیاری از افراد در سال‌های ابتدایی تولید خودروهای برقی فقط به دنبال نمایش آن بوده‌اند که اولین هستند اما در آینده چنین وضعیتی تغییر خواهد کرد. از آنجایی که خودروهای برقی جدید با تیراژ بالاتری تولید و فروخته می‌شوند، دیگر خبری از خودروهای سنتی نخواهد بود و در نهایت تقاضا برای چنین محصولاتی کاهش خواهد یافت و نهایتاً نیاز به کارخانه‌های سنتی تولید خودرو نیز کمتر خواهد شد.

در آمریکای شمالی بیش از ۲ میلیون دستگاه خودرو در کارخانه‌های جدید مخصوص خودروهای برقی تولید خواهند شد. جنرال موتورز در حال تبدیل کارخانه‌های سنتی خود به تأسیسات تولید محصولات برقی است و انتظار می‌رود دیگر برندها نیز در کوتاه‌مدت تولید خودروهای برقی در کارخانه‌های فعلی را کلید بزنند. این کار موجب کاهش تولید خودروهای درون‌سوز خواهد شد. اگر استارت آپ هایی همچون لوسید، فارادی فیوچر، ریویان و… موفق عمل کنند، خودروسازان بزرگ نیازمند تعطیلی کارخانه‌های قدیمی خود در ۵ تا ۱۰ سال آینده خواهند بود. این امر می‌تواند تعدیل نیروی هزاران نفری را در پی داشته باشد. ماهیت ساده‌تر مونتاژ خودروهای برقی باعث کاهش تکیه به نیروی کاری نیز خواهد شد اما دلیل اصلی تعدیل نیروها به تعطیلی کارخانه‌های فعلی مربوط می‌شود. ظهور خودروهای برقی و همه گیری آنها پیشرفت کندتری نسبت به انتظارات خواهد داشت اما در هر صورت رخ خواهد داد. این امر نیازمند تعطیلی کارخانه‌های سنتی و تعدیل نیرو خواهد بود. بله نگرانی‌های زیادی درباره تولید بیشتر از تقاضا وجود دارد و رفع این مشکل نیز به تدریج صورت خواهد گرفت. همه این موارد در نهایت باعث بزرگ‌ترین دگرگونی صنعت خودرو از زمان رکورد اقتصادی بزرگ خواهد شد و تنها بهترین و خوش‌شانس‌ترین برندها زنده خواهند ماند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۷ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. (Ali(chevynova

    ۵ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (7375 ديدگاه)

    فقط ابهت هامر در عکس اخری

    موافقم 23
    مخالفم 18
    1. زیزیگولو

      ۵ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (6036 ديدگاه)

      کمپانیای بزرگی که از قدیم تا الآن با ماشیناشون تو شهرای دنیا مشغول دلبری کردن بودن اگه دیر بنجنبن تو آینده هیج اسمی ازشون نمیمونه چون بودن کمپانیا و برندای بزرگی که در گذشته اسمو رسمی داشتن ولی الآن مثل مُرده ها تا ابد خُفتن و دیگه اسمی ازشون نیستش (مثل کمپانی کُداک) ….. صحنه رقابت تو صنعت خودروی امروزی شبیه میدون نبرد دیوها و غولهایی شده و تو این میدون اونایی که قوی ترو ورزیده ترن پیروز میشن و بقیه بعد از یه مدت توسط غولا و دیوها بلعیده میشن ……….. و در نهایت حرفم اینه که غولا و دیوهای صنعت خودرو که الآن دارن تو دنیا جولان میدن و حریف میطلبین اگه دیر وارد حوزه برقیا بشن و دیر بجنبن ورشکسته های آینده هستن

      موافقم 20
      مخالفم 3
      1. زمستانم

        ۶ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (219 ديدگاه)

        غولا و دیوا ؟

  2. Amiro

    ۵ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (397 ديدگاه)

    فکر کنم تا قرن های آینده فقط ایرانه که کارخانه های سنتیشو هنوز داره و هنوز داره مزخرف تولید می‌کنه 😂😂😂😂
    🤍♥️🤍

    موافقم 44
    مخالفم 7
  3. حسن

    ۵ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (2083 ديدگاه)

    اقتصاد مال خره اگه جامعه ی جهانی هم افسار اقتصاد را بده دست خران بیسواد همه چی درست میشه

    موافقم 45
    مخالفم 2
    1. زیزیگولو

      ۵ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (6036 ديدگاه)

      🤦‍♂️🤦‍♂️🤦‍♂️🤦‍♂️

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا