تکنولوژی معمولاً نمادی از وضعیت عصر حاضر است اما برخی از تکنولوژیهایی که هماکنون استفاده میکنیم برای چند سال محدود طراحی شدهاند. روزهایی که وسایل خانگی به مدت ده سال یا بیشتر در خانهها دوام میآوردند گذشته است. از یک طرف دلیل این کار به سرعت نوآوریها مربوط میشود که با نیازهای مشتریان گسترش پیدا میکند. از طرف دیگر هم مسئله به میزان فروش بستگی دارد. منسوخ شدن برنامه ریزی شده مانع از تخریب تکنولوژی باتری در وسایلی همچون گوشیهای هوشمند میشود. خوشبختانه منسوخ شدن برنامهریزی شده در دنیای خودروهای الکتریکی مشابه گوشیهای هوشمند نیست. شایعاتی درباره طراحی و تولید مجموعه باتریهای ۱.۶ میلیون کیلومتری با شعاع حرکتی ۶۴۴ کیلومتری به گوش میرسد و بنابراین آینده برای این خودروها روشن خواهد بود. اما با وجود آیندهای الکتریکی هم این ترس وجود دارد که منسوخ شدن برنامهریزی شده به یک تکنیک برای فروش خودروهای جدید تبدیل شود.
هرچند منسوخ شدن برنامهریزی شده در صنعت خودرو میتواند به همهگیر شدن خودروهای الکتریکی آسیب بزند و دلیل آن نیز واضح است. درحالیکه منسوخ شدن برنامهریزی شده باتری میتواند برای خودروسازان وسوسهانگیز به نظر برسد اما احتمالاً مشکلات بزرگی را ایجاد خواهد کرد. به خاطر طرز کار باتریهای لیتیوم-یون، این مجموعهها در معرض خطر قرار دارند. باتریهای موردبحث حتی میتوانند منفجر شوند و بنابراین اگر باتری از کار بیفتد راهحل تعمیر سریعی برای آن وجود ندارد. برخلاف خودروهای درونسوز که به سرعت میتوان انژکتور سوخت را با هزینه کمی تعویض کرد، تعمیر یا جایگزینی باتری خودروهای الکتریکی هزینه بالایی دارد و برای تعویض برخی ماژول باتریها باید بیش از ۷ هزار دلار کنار گذاشت. چنین هزینههای بالایی به این معنی است که اگر طول عمر باتری برای مالکیت متوسط یک خودرو یعنی ۶ سال طراحی شده باشد، خودروهای قابل استفاده به خاطر باتری از کار افتاده اوراق خواهند شد. چرا یک راننده باید ۱۴ هزار دلار برای تعویض دو ماژول باتری هزینه کند در صورتی که میتواند خودروی خود را اوراق کند و یک خودروی درونسوز دستدوم و تمیز را با قیمت زیر ۷ هزار دلار بخرد؟
در واقع یک تسلا مدل S مجهز به باتری ۸۵ کیلووات ساعتی از ۱۶ ماژول باتری استفاده میکند و اگر تمامی سلولها از کار بیفتند هزینه تعویض آنها میتواند به ۱۱۲ هزار دلار برسد که تقریباً سه برابر قیمت خودروست. خوشبختانه باتری خودروهای الکتریکی طول عمری بیشتر از ۶ سال دارند. در حال حاضر مرسدس بنز و تسلا گارانتی ۸ سال یا ۱۶۰ هزار کیلومتر را برای خودروهای الکتریکی و باتری محصولات خود ارائه میکنند که بسیار بیشتر از گارانتی خودروهای درونسوز است. البته به خوبی میدانیم که خودروهای درونسوز طول عمر بالاتری خواهند شد و به راحتی دوره گارانتی را پشت سر خواهند گذاشت. سن متوسط یک خودرو در یونان به ۱۶ سال میرسد. دلیل اصلی طول عمر بیشتر خودروهای درونسوز نیز به هزینههای نگهداری و تعمیر کم مربوط میشود. پس چرا طول عمر بالاتر باتری خودروهای الکتریکی اهمیت دارد؟ یکی از فاکتورهای مهم بازار خودروهای کارکرده است. خودروهای الکتریکی گران هستند و معمولاً یک مصرفکننده متوسط نمیتواند آنها را خریداری کند. بازار خودروهای کارکرده در آینده بسیار اهمیت دارد اما اگر باتریها به راحتی تعمیر نشوند و باتری نیز حداقل ۱۰ سال کار نکند، مشتریان چندانی از آنها استقبال نخواهند کرد.
اگر خودروسازان بتوانند باتریهایی با طول عمر بالا بسازند آینده حملونقل به خودروهای الکتریکی تعلق خواهد داشت. آنها همچنین باید با شرکتها و نمایندگیهای مستقل برای تعمیر و نگهداری باتریها همکاری کنند و حتی بتوانند باتری خودروها را بین مدلهای گوناگون تعویض نمایند تا بازار خودروهای الکتریکی کارکرده به پایداری برسد. یک مشکل که باید در نظر نگه داشته شود این است که خودروهای الکتریکی کارکرده با گارانتیهای اصلی عرضه نمیشوند. به این ترتیب افترمارکت نیازمند توجه به هزینههای نگهداری این خودروها خواهد بود. قطعا تیمهای سازنده باید تمرکز بیشتری روی هزینههای نگهداری باتریها داشته باشند. تعمیرگاههای مدرن و مشهور باید تکنسینهای موردنیاز برای این کار را تربیت کنند و نرمافزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی نیز کنترلهای بهتری در اختیار خواهند گذاشت. همچنین خدمات پس از فروش مدرن نه تنها باعث تضمین این موضوع میشود که تعمیرات با سیاستهای خودروسازان هماهنگی دارند بلکه باعث تضمین استانداردهای مدنظر مصرفکنندگان نیز خواهند شد.
شاهرخ
۵ اسفند ۱۴۰۰روسیه به اوکراین حمله کرد بخش هایی ازش رو گرفت اگه بخواد تو یه روز کلش رو هم میگیره
ابررررررر قدرت دنیا که آمریکا باشه هیچ غلطی نکرد همینطور متحدانش که میشن ناتو
یانکی و اون سه چهار نفر که از قدرت آمریکا حرف میزدین ببینید آمریکا هرچقدرم قدرت داشته باشه جرئت جنگیدن نداره
امین
۵ اسفند ۱۴۰۰بحث جرات نیست، بحث منفعت هست.سیاست خطی نیست.کلی معادلات و مسایل پیشبینی نشده داره. چیزی که واضح هست ،امریکا قویترین و مجهزترین ارتش دنیا رو داره
شاهرخ
۵ اسفند ۱۴۰۰پدال لطفا کامنتمو منتشر کن توش حرف بدی که نزدم فقط یه اخبار دادم و جواب بعضی هارو دادم
GMA
۵ اسفند ۱۴۰۰جدیدا پدال بسیار جانب دارانه کامنت منتشر میکنه و اگه ما جواب توهین های بی شمار یه آقایی رو دادیم باس سرکوب بشیم💔 چرا آخه؟ 😕
جواد عقیلی
۵ اسفند ۱۴۰۰درود بر شما. توهین و جواب توهین هر دو حذف خواهند شد و البته در شان شما بزرگواران هم نیست. این دوستمون هم دارن از جنگ روسیه و اوکراین می گن که هیچ ربطی به پدال نداره.
مخلص
آرم@ن
۵ اسفند ۱۴۰۰ألبته اقای عقیلی خیلی وقتا جانب دارانه رفتار میشه از طرف شما ! بوده کسایی توهین کردن ولی مشکلی براشون پیش نیومده
GMA
۵ اسفند ۱۴۰۰آقای عقیلی درود
برای نمونه میتونم اشاره کنم به الفاظی مثل مهندسی پوشالی، بساط گرون فروشی، گسل تکنولوژی و قورباغه!
این کامنت ها به راحتی منتشر شدند و حداقل از نظر بنده توهین به حساب میاد
تشکر
حسین
۵ اسفند ۱۴۰۰پدال،جانب داری میکنی
مردیم از خوشی
۵ اسفند ۱۴۰۰تا بوده همین بوده