یکی از بزرگترین گردهماییهای خودرویی به هفته سرعت دریاچه نمک بونویل مربوط میشود که در آن خودروهای رکورددار سرعت حضور دارند؛ اما چرا در این خودروها از فیبر کربن استفاده نشده است؟
در دریاچه نمک بونویل بود که گری گابلیچ توانست به سرعت ۱۰۰۱.۵ کیلومتر در ساعت برسد، رکوردی که در سال ۱۹۷۰ ثبت شد! همچنین در این رویداد سرعت شاهد حضور هر نوع وسیله نقلیهای هستید که تنها یک هدف دارد: سریع رفتن تا حد ممکن! البته رعایت قوانین ایمنی در بونویل الزامی است و شرکتکنندگان میبایست دستورالعملها را رعایت کنند. کل این رویداد توسط انجمن تایم گیری جنوب کالیفرنیا SCTA برگزار میشود و هرساله حدود ۵۰۰ تا ۵۵۰ خودرو و موتورسیکلت در آن شرکت میکنند.
هر نوع وسیله نقلیه از سدان ها و وانت پیکاپ های استاندارد گرفته تا موتورسیکلتهای عجیب و رودسترهای آنتیک و حتی خودروهای شبیه تانک در بونویل حضور پیدا میکنند. اگرچه در این رویداد هر نوع وسیله نقلیهای حضور دارد اما چیزی که به ندرت دیده خواهد شد فیبر کربن است، مادهای که تقریباً در اکثر خودروهای اسپرت و پرفورمنس امروزی بکار میرود؛ اما چرا اکثر خودروهای رکورددار سرعت از فیبر کربن استفاده نمیکنند؟ همانطور که میدانید اکثر خودروهای مسابقهای به ویژه نمونههایی که به دنبال سرعتهای بالایی دارند معمولاً از تکنولوژیها و نوآوریهای زیادی استفاده میکنند. با نگاه به مسابقات فرمول یک یا ایندی متوجه خواهید شد که از فیبر کربن، کولار و دیگر مواد پیشرفته استفاده میشود تا وزن خودروها پایین آمده و سرعت آنها تا حد امکان بالا برود؛ اما وقتی به خودروهای رکورددار سرعت زمینی نگاه کنید وضعیت متفاوتی وجود خواهد داشت. تنها ماده سبکوزنی که در این محصولات بکار میرود پانلهای بدنه آلومینیومی است اما دلیل آن چیست؟ آیا وزن کم در این خودروها واقعاً اهمیتی ندارد؟ فریم بدنه با پانلهای آلومینیومی هنوز هم وزنی بالای ۲۲۵۰ کیلوگرم خواهند داشت که برای چنین خودروهایی زیاد است.
هرچقدر به این موضوع فکر میکنیم بیشتر متعجب میشویم که چرا برای رکوردهای سرعت بالا باید وزن شما پایین باشد. خودروهای فرمول یک را به یاد بیاورید که باید شتاب و ترمز بسیار سریعی داشته باشند و با شتاب جانبی زیادی از پیچها عبور کنند؛ اما خودروهای رکورد سرعت زمینی LSR نیازی به انجام هیچیک از این کارها ندارند و در خط مستقیم حرکت میکنند و مسافتی چند کیلومتری برای ثبت رکورد در اختیار دارند. خودروهای فرمول یک همچنین در پیستهای هموار با چسبندگی زیاد رانده میشوند اما خودروهای رکورد سرعت زمینی روی نمک حرکت میکنند و چسبندگی زیادی نیز برای لاستیکها وجود ندارد.
فاکتور دیگری که در این زمینه وجود دارد به سرعتهای بسیار بالا و آیرودینامیک خودروهای LSR مربوط میشود. در سرعت ۴۸۰ تا ۶۴۰ کیلومتر در ساعت درگ آیرودینامیکی به فاکتور مهمی در تعیین میزان سرعت شما تبدیل میشود. برای اینکه بتوان در چنین سرعتهایی بر باد مخالف غلبه کرد نیروی زیادی لازم است. در یک نقطه درگ تلاش میکند سرعت خودرو را کاهش دهد و اندازه آن با نیروی لاستیکها برای حرکت رو به جلوی خودرو برابر خواهد شد. وقتی به این نقطه برسید دیگر نخواهید توانست سریعتر حرکت کنید و اینجا قدرت بیشتر پیشرانه اهمیتی نخواهد داشت. قدرت عظیم پیشرانه تنها باعث هرزگردی چرخها خواهد شد و سرعت خودرو را افزایش نخواهد داد. در این نقطه چیزی که نیاز دارید نیروی چسبندگی بیشتر لاستیکهاست و از آنجایی که نمیتوان نمک را چسبندهتر کرد بنابراین تنها چیزی که شما میتوانید انجام دهید ایجاد اصطکاک بیشتر بین لاستیکها و نمک است.
شما میتوانید این کار را با افزودن بالها به خودرو انجام دهید یعنی شبیه چیزی که در خودروهای فرمول یک انجام میشود اما بالها باعث افزایش درگ میشوند. بهترین و راحتترین روش برای افزایش اصطکاک بین لاستیکها و نمک افزایش وزن خودروست. از آنجایی که مسافت شتاب گیری زیادی وجود دارد بنابراین وزن زیاد احتمالاً خیلی خودرو را کند نخواهد کرد. در واقع اگر ما قدرت کافی در پیشرانه داشته باشیم کشش بیشتر ناشی از وزن بالا به شتاب گیری سریعتر کمک خواهد کرد. البته محدودیتهایی نیز وجود دارد. ما فضای بینهایت برای شتاب گیری خودرو نداریم و با اینکه چندین کیلومتر مسیر مستقیم برای این کار تعبیه شده است اما زمانی که تلاش کنید به سرعت بالای ۶۰۰ کیلومتر در ساعت برسید این مسافت بسیار سریع به پایان خواهد رسید. در حقیقت همهچیز به توازنی بینقص بین وزن، قدرت پیشرانه و آیرودینامیک بستگی دارد.
Jack
۱۱ شهریور ۱۴۰۲خیلی جالب بود . راننده بعد سرعت 600 ب بالا چ نیرویی به بدنش وارد میشه؟
الف.ی
۱۱ شهریور ۱۴۰۲این مقاله عالی بود
همیشه برام سوال بود افزایش اصطکاک بین چرخ و زمین، باعث چی میشه؟
1)ماشین بخاطر نیروی اصطکاک مخالف بیشتر کند بشه
یا
2)بخاطر انتقال بیشتر نیروی موتور و چرخ به زمین سریعتر بشه
فک کنم جواب در همون جمله آخر متن نهفتست
Cyber truck punk
۱۱ شهریور ۱۴۰۲یک خبری رو توی چند سال پیش شنیدم که کانسپت کار SRT Tomhawk که تو بازی گرن توریزمو ۷ بود قراره تو سال ۲۰۲۵ یا ۲۶ معرفی شه و به حقیقت بپیونده.
این مگا کار قابلیت این رو داره که به سرعتی نزدیک به ۶۰۰ کیلومتر یا حتی بیشتر از اون برسه .
برای جزئیات بیشتر دوستان فقط نام خودرو رو گوگل کنن ظاهر ماشین با یکسری خرده اطلاعات رو میشه تو ویکی پدیا پیدا کرد.
من خودم اخبار رو تصادفا تو اخبار روزانه گیم دنبال میکردم و متوجه شدم قراره این ماشین ساخته بشه.
این خودش میتونه یک جهش تو صنعت خودرو سازی محسوب بشه.
هایپر کار و مگا کار های کنونی الآن نهایتاً بتونن ۵۱۰ کیلومتر بر ساعت برن اونم در حد فرضیه مثل کونیگزگ.
Bmwgg6
۱۱ شهریور ۱۴۰۲یجورایی هم گزینه یک میشه هم دو
به ساده ترین شکل بخوایم توضیح بدیم باید تا حدی اصطکاک زیاد باشه تا از هدر رفت قدرتی که به چرخ ها میشه جلوگیری کنیم (ماشین در جا نزنه)(هنگام شتابگیری)
و به اندازه ای هم اصطکاک کم باشه تا بر سرعت ماشین بیش از حد غلبه نکند(بعد لانچ) . کلا اصطکاک همیشه هست و نمیشه ازش فرار کرد.
ولی اگه یه مسیر های مسابقه ی مخصوص داشتیم که هنگام لانچ کردن اصطکاک بسیار زیاد بود و بعد لانچ اصطکاک ان تا رسیدن خودرو به نهایت سرعت مثل یخ میبود بنظرم بهترین زمین مسابقه هست.
تو یه جمله بخوام بگم تو لانچ اطکاک بیشتر باشه بهتره و بعدش اصطکاک کمتر
مهردادکمال
۱۱ شهریور ۱۴۰۲وقتی ملتی صنعتی باشه نتیجه اش میشه همین! تو همین امریکا سالیانه انواع مسابقات ریز و درشت برگزار میشه که معمولا مردمش این محصولاتو تو گاراژ خودشون میسازن!
NAVID۰۰۹۸
۱۱ شهریور ۱۴۰۲به چه نکتهای اشاره کردید 👌 !!!
اومدم یه کامنت طولانی نوشتم ولی پاکش کردم چون گفتنش در اینجا بیفایدست !
Enzo Ferrari 2008
۱۱ شهریور ۱۴۰۲فیبر کربن بخاطر سبک بودن و استحکام بالا استفاده میشه الان بوگاتی نصف بدنش کربن هست
حتی بعضی از ابر خودرو ها شاسی فیبر کربن
دارن
مایکل مایرز
۱۲ شهریور ۱۴۰۲ماشین ها در جاده