هفته نامه

سنگین‌ترین سوپراسپرت‌های برقی جهان کدام‌اند؟

در گذشته، یکی از اصلی‌ترین فاکتورهای ساخت سوپراسپرت‌ها و ابرخودروها، کاهش وزن بدنه برای افزایش عملکرد بود. رانندگی این دسته از خودروها هیچگاه آسان نبوده چون راننده باید به‌جز احتیاط در رانندگی با این هیولاهای وحشی، با راندمان خشک و خشن آن‌ها کنار می‌آمد. با گذر زمان این ماجرا تغییر کرد و کار به جایی رسید که راندن سوپراسپرت‌ها مدرن به‌راحتی راندن یک خودروی شهری شد. کمی بعدتر، انقلاب خودروهای برقی از راه رسید و بهانه‌ای شد تا سوپراسپرت‌های قدرتمند برقی تمام سنت‌های پیشین را کنار بگذارند و به‌جای وزن کم و رانندگی خشک را با وزن زیاد و راندمان راحت همراه کنند.

دسترسی این محصولات نوآورانه به گشتاور لحظه‌ای که از طریق الکتروموتور فراهم می‌شد، بازی را به نفع آن‌ها تغییر داد تا این محصولات بتوانند رکوردها را جابه‌جا کنند. رکوردهایی که عملکرد خیره‌کننده آن‌ها را نشان می‌دهد اما منکر وزن بالای آن‌ها نمی‌شود.

لوتوس اویا

تنها ابرخودروی برقی برند لوتوس که توان دستیابی به سرعت ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت را دارد و شارژ باتری آن درعرض ۱۲ دقیقه از ۰ به ۸۰ درصد می‌رسد، وزنی برابر ۱,۶۷۸ کیلوگرم دارد. البته که این رقم در مقایسه با ابرخودروهای درون‌سوز هم چندان بالا نیست و می‌توان از این جهت، تلاش لوتوس را تحسین کرد اما در بازی ابرخودروها، هر کیلوگرم می‌تواند نتیجه را تغییر دهد.

نیو EP9

ابرخودروی نیو که در سال ۲۰۱۶ به بازار رونمایی شد، محصولی خاص و نوآورانه به شمار می‌رفت. این محصول که به دلیل عدم‌دریافت مجوز حضور در خیابان‌ها با افت فروش مواجه شد، پس از گذر حدودا ۸ سال موفق شد خود را برای قرارگرفتن در معرض عموم آماده کند. شایعات مختلفی پیرامون نیو EP9 با وزن ۱,۷۳۵ کیلوگرمی‌اش وجود دارد که شامل ثبت رکورد دور خودران در «پیست امریکاس» و ثبت رکورد ۶ دقیقه و ۴۵ ثانیه در پیست نوربرگرینگ در سال ۲۰۱۷ می‌شود؛ البته وقتی به خروجی ۱,۲۴۱ اسب بخاری موتورهای برقی و نیروی عمودی ۱,۸۱۴ کیلوگرمی تولیدشده توسط آن نگاه می‌کنید، متوجه می‌شوید که این اعداد چندان هم عجیب نیستند.

پینین فارینا باتیستا

باتیستا که امروزه یکی از زیباترین ابرخودروهای جهان به شمار می‌رود، محصولی لوکس و ۲,۰۶۲ کیلوگرمی از شرکت طراحی خودروی پینین‌فارینا به شمار می‌رود که در زمینه‍‌های مختلف مانند شتابگیری اولیه، رکوردهای جهانی دارد. سازندگان ایتالیایی این خودرو برای تولید آن از ریمک کمک گرفتند و محصول نهایی خود را با ۴ الکتروموتور، ۱,۸۷۷ اسب بخار قدرت و باتری ۱۲۰ کیلووات ساعتی روانه بازار کردند.

مازراتی گرن توریسمو فولگوره

نسل جدید گرن‌توریسمو، گرن‌‎تورر محبوب و زیبای مازراتی، یکی از سنگین‌ترین‌های کلاس خود به شمار می‌رود. این محصول که دو نسخه برقی فولگوره و بنزینی تروفئو به فروش می‌رسد برخلاف نسل گذشته به سیستم چهارچرخ محرک، نمایشگر باکیفیت مرکزی و حجم زیادی از قدرت مجهز شده است. نسخه برقی این خودرو، فولگوره، ۷۶۱ اسب بخار قدرت و ۱,۳۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد که برای یک گرن‌تورر لوکس، رقمی بالا به شمار می‌رود. ناگفته نماند که بدنه آن ۲,۲۶۰ کیلوگرم وزن دارد.

پورشه تایکان توربو GT

مهم‌ترین خودروی برقی پورشه که در نسخه‌های متعدد به فروش می‌رسد، یکی از سریع‌ترین محصولات بازار به شمار می‌رود. نسخه GT این خودرو حدود ۲,۳۰۸ کیلوگرم وزن دارد و به‌لطف فناوری فوق‌العاده فنربندی پورشه، درکنار فراهم‌سازی عملکرد حس راحتی را هم به‌خوبی به سرنشینانش القا می‌کند. نسخه دیگر این خودرو یعنی توربو S رکورد سریع‌ترین خودروی برقی پیست نوربرگرینگ را از تسلا مدل S پلید ربود.

ریمک نورا

سریع‌ترین و تنها ابرخودروی کشور کروآسی که ۲,۳۱۳ کیلوگرم وزن دارد، ۱,۸۷۷ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. ریمک نسخه سبک‌تر و پیست‌محورتر این خودرو را با نام نورا R رونمایی کرد که هم قدرت بیشتری داشت و هم در سر پیچ‌ها، عملکرد بهتری را از خود به نمایش می‌گذاشت. نورا یکی از سریع‌ترین خودروهای جهان به شمار می‌رود.

لوسید ایر سفایر

هر چند این محصول لوکس لوسید یک سدان خانوادگی به شمار می‎‌رود اما عملکرد آن در زمینه شتابگیری از تمام خودروهای درون‎‌سوز جهان بهتر است. سدان ۱,۲۳۴ اسب بخاری این برند آمریکایی حدود ۲,۴۱۹ کیلوگرم وزن دارد و نیروی خود را از سه متور الکتریکی و یک بسته باتری ۱۱۸ کیلووات ساعتی تامین می‌کند.

آیا خودروهای آینده صنعت خودرو باز هم سنگین‌تر خواهند شد؟ نظر شما چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۸ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. Titanium

    ۱۱ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (233 ديدگاه)

    وای پسر هیچوقت فکر نمی‌کردم کرواسی تو صنعت خودروسازی اینطوری بدرخشه

    موافقم 7
    مخالفم 1
  2. ALI

    ۱۱ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (773 ديدگاه)

    مطمعنن با پیشرفت باتری ها وزن و برد ماشین های الکتریکی خیلی خیلی بهتر میشه و ارزش خریدشون خیلی میره بالا….

    موافقم 13
    مخالفم 5
    1. حسین

      ۱۱ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (205 ديدگاه)

      دیگه قراره باطری چقدر پیشرفت بکنه
      خارج از محدوده فیزیک ؟
      میدونی هزینه های ساختشون چقدر بالاست و چقدر انرژی و سرمایه برای ساخت همین الکتریسیته هدر میره همش هم گردن سوخت های فسیلیه
      وگرنه تا الان هیچ برقی در کار نبود
      چرا باید دروغ گفت
      سوخت های فسیلی ارزونن ، انرژی زیادی دارند
      و به بشر کمک بزرگی کردند
      تنها راه آینده بهتر پیدا کردن سوخت های پاکه،
      برق که خودش به انرژی زیادی احتیاج داره که به درک، تهیه کردن اون انرژی و پیشرفت تکنولوژی هم انقدر هزینه های سرسام آوری داره که بنظرم این برقی سازی اولا تماما داره به سود اون طرفی که باعثش شد، تموم میشه؛ ولی دوما با وجود اینکه هیچ سودی نداره ولی ناخواسته باعث شده بشر تحت فشار بیافته تا مثل یک تلنگر باشه براش، شاید درس بگیرن، و درصد کمی هم به پیشرفت کمک کرده.

      موافقم 2
      مخالفم 6
  3. جان ویک هتل fun تیننتال

    ۱۱ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (838 ديدگاه)

    اینفینیتی g37 نسخه کانسپت داشته ؟؟؟

    البته قبل از تولید انبوه

    موافقم 4
    مخالفم 1
  4. POUYAN

    ۱۱ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (216 ديدگاه)

    نبود تسلا مدل اس پلد یه مقدار عجیبه.

    موافقم 2
    مخالفم 2
  5. Ali

    ۱۱ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (37 ديدگاه)

    باتیستا و نورا عالین با اینکه برقی ان واقعا زیبان و حس بنزینی بودن ماشین رو میده

    موافقم 4
    مخالفم 1
  6. حسین

    ۱۱ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (205 ديدگاه)

    موافق خودروی برقی نیستم به جز لوسید ایر سافایر
    چقدر دوست داشتنیه
    این ماشینو تو ایران بیاری مردم وحشت میکنن 😂

    موافقم 2
    مخالفم 1
  7. Warrior

    ۱۱ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (9 ديدگاه)

    ولی انصافاً مازراتی خیلی خاصه
    اصالت داره
    طراحی زیبای خودشو نگه داشته
    متاسفانه با مشکل فروش روبه‌رو شده

    موافقم 4
    مخالفم 1
  8. ALI.A.NLANSR

    ۱۱ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (129 ديدگاه)

    سلامتی کسایی که تصادف ریچارد هموند رو هنوز یادشونه با کانسپت وان 😎

    موافقم 2
    مخالفم 3
  9. Armanbimmer

    ۱۱ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (6 ديدگاه)

    من هنوز هم نتونستم باور کنم که m5 g90 که تازه هیبرید هست 1.5 تن وزن داره

    موافقم 2
    مخالفم 3
    1. Mr wrong

      ۱۱ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (398 ديدگاه)

      2.5 تن

      موافقم 4
      مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا