خودروهای سنگینهفته نامه

معرفی بزرگ‌ترین و قوی‌ترین کامیون‌های معدن دنیا

با دیدن یک کامیون‌ معدن از نزدیک مفهوم اصلی عظمت و بزرگی یک وسیله را درک می‌کنید!‌ این کامیون‌‌ها به‌قدری بزرگ هستند که امکان تردد آن‌ها در هیچ جاده‌ای وجود ندارد. به همین علت شرکت سازنده قطعات را از هم جدا کرده و به محل مأموریت کامیون می‌فرستد و در آنجا اقدام به مونتاژ قطعات می‌کند. شاید یک تایر از این کامیون‌های کمپرسی معدن به اندازه چند خودرو ارتفاع و وزن داشته باشد.

بعد از آشنا شدن با این کامیون‌های کمپرسی، حتی بزرگ‌ترین تریلی‌ها و کامیون‌های سطح جاده نیز در نظرتان کوچک می‌آید. البته قیمت این نوع کامیون‌ها بسیار بالا است و معمولاً برای خرید یک نسخه معمولی از آن‌ها باید ۵ میلیون دلار بپردازید. شاید بگویید بهتر است از کامیون‌های معمولی برای کار در معدن استفاده کرد تا هم هزینه کمتری صرف شود و هم حمل نقل آن‌ها در جاده‌ها میسر باشد اما جالب است بدانید که ضعیف‌ترین کامیون‌ معدن لیست ما قادر است به اندازه ۲۲ کامیون معمولی بار حمل کند! حالا خودتان حساب کنید خرید یک کامیون معدن به‌صرفه‌تر است یا ۲۲ کامیون معمولی!

 

۱۰. کاترپیلار ۷۹۵ اف (Caterpillar 795F AC)

حداکثر ظرفیت باربری: ۳۳۸ تن

کاترپیلار ۷۹۵ اف

کاترپیلار این کامیون را در سال ۲۰۰۹ به بازار عرضه کرد. موتور ۱۶ سیلندر این کامیون قادر به تولید ۳۴۰۰ اسب بخار قدرت است. فضای بار این کامیون حدود ۲۵۲ مترمکعب حجم دارد. طبق گفته کاترپیلار، حداکثر سرعت ۷۹۵ اف به ۶۴ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. جالب است بدانید این کامیون به‌تنهایی ۲۳۸ تن جرم دارد! متأسفانه هنگام طراحی قوای محرکه، کاترپیلار توجه چندانی قوانین آلایندگی نداشته و به همین خاطر ۷۹۵ اف فقط در معادن کشورهایی که قوانین ساده‌تری برای آلایندگی وضع کرده‌اند حضور دارد.

۹. بلاز ۷۵۶۰۴ (BelAZ 75604)

حداکثر ظرفیت باربری: ۳۶۰ تن

بلاز ۷۵۶۰۴

شرکت بلاروسی بلاز این کامیون را در ۴ نسخه مختلف به باز عرضه می‌کند. البته هر چهار نسخه ۷۵۶۰ قادر به حمل ۳۶۰ تن بار هستند و تفاوتشان در طراحی موتورها برای کار در شرایط مختلف آب و هوایی است. فضای بار این کامیون ۲۰۱۸ مترمکعب حجم دارد. بلاز برای این خودرو یک موتور ۳۷۵۰ اسب بخاری در نظر گرفته. مهندسی خاص ۷۵۶۰۴ سبب شده تا بتواند در دمای ۵۰- تا ۵۰+ کار کند! حداکثر سرعت این کامیون ۶۴ کیلومتر بر ساعت و جرم خالص آن ۲۶۱ تن اعلام شده.

۸. کوماتسو ۹۸۰ ای ۴ (Komatsu 980E-4)

حداکثر ظرفیت باربری: ۳۶۳ تن

کوماتسو ۹۸۰ ای ۴

کوماتسو برای این کامیون موتور ۱۸ سیلندر ۳۵۰۰ اسب بخاری خود که با کد SSDA18V170 شناخته می‌شود را در نظر گرفته. ۹۸۰ ای قادر به حمل بارهایی با حجم ۲۵۰ مترمکعب است. جرم خالص این کامیون به ۲۶۲ تن می‌رسد. حداکثر سرعت این کامیون ۶۱ کیلومتر بر ساعت است. این ساخته کوماتسو سال ۲۰۱۶ به بازار عرضه شد و از آن زمان در بسیاری از معادن آمریکا، استرالیا و کانادا دیده شده.

۷. ایکس سی‌ام جی، ایکس دی‌ای ۴۰۰ (XCMG XDE400)

حداکثر ظرفیت باربری: ۳۶۳ تن

ایکس سی‌ام جی، ایکس دی‌ای ۴۰۰

ایکس دی‌ای ۴۰۰ توسط یک کمپانی چینی ساخته شده. این کامیون شباهت زیادی به کوماتسو ۹۸۰ ای دارد. حداکثر سرعت این کامیون کمپرسی ۶۴ کیلومتر بر ساعت و جرم خالص آن ۲۶۰ تن اعلام شده. موتور ایکس دی‌ای ۴۰۰ قادر به تولید ۳۷۵۰ اسب بخار قدرت و ۱۵ هزار نیوتن‌متر گشتاور است. جالب است بدانید شعاع گردش این کامیون حدود ۳۲ متر است!

۶. کوماتسو ۹۸۰ ای ۵ (Komatsu 980E-5)

حداکثر ظرفیت باربری: ۳۶۳ تن

کوماتسو ۹۸۰ ای ۵

تیپ ۵ ۹۸۰ ای سه سال پس از ساخت تیپ ۴ (۲۰۱۹) این کامیون به بازار عرضه شد. هدف تولید این نسخه از ۹۸۰ ای برکنار کردن تیپ ۴ و جانشینی تیپ پنج بود. در این نسخه کابین، سیستم‌های الکترونیکی و ماهواره‌ای بسیار پیشرفته‌تر از نسخه ۴ این کامیون است. مشخصات فنی این دو کامیون کاملاً شبیه به هم هستند و تنها تفاوتشان در حداکثر سرعت آن‌هاست. تیپ ۵ ۹۸۰ ای قادر است ۴ کیلومتر بر ساعت از برادر بزرگ‌ خود سریع‌تر برود. ۹۸۰ ای ۵ هم در بسیاری از معادن کانادا و آمریکا دیده می‌شود.

۵. تیرکس ام تی ۶۳۰۰ (Terex MT6300AC)

حداکثر ظرفیت باربری: ۳۶۳ تن

تیرکس ام تی ۶۳۰۰

شرکت تیرکس با تولید ام تی ۶۳۰۰ (که اکنون تحت مالکیت کاترپیلار قرار دارد) در سال ۲۰۰۸، بزرگ‌ترین کامیون زمان خود را به بازار عرضه کرد. البته ظرفیت ۲۳۰ مترمکعبی فضای بار این کمپرسی این روزها بین رقیبان خود چندان جذاب جلوه نمی‌کند. مشخصات فنی‌ام تی ۶۳۰۰ بسیار شبیه به رقیبان خود است و تقریباً هیچ تفاوتی با آن‌ها ندارد.

۴. لیبهر تی ۲۸۴ (Liebherr T 284)

حداکثر ظرفیت باربری: ۳۶۳ تن

لیبهر تی ۲۸۴

تی ۲۸۴ در سال ۲۰۱۲ به‌عنوان بزرگ‌ترین کامیون کمپرسی معدن شناخته شد. همان‌طور که ابعاد این کامیون رکوردها را جابه‌جا کرد توان موتور ۴۰۲۳ اسب بخار آن هم رکودهای قبلی را شکست (که البته امروزه توسط کامیون شماره یک لیست ما شکسته شده). البته ظرفیت باربری ۳۶۳ تنی و حداکثر سرعت ۶۴ کیلومتر بر ساعتی این کامیون مانند باقی قسمت‌ها شگفتی نمی‌آفریند. جالب است بدانید محفظه بار این کامیون (که به خواسته مشتری ساخته می‌شود) تقریباً با ۵ بار ریختن مصالح یا ضایعات توسط بیل مکانیکی خود شرکت لیبهر پر می‌شود!

۳. کاترپیلار ۷۹۷ اف (Caterpillar 797F)

حداکثر ظرفیت باربری: ۳۶۴ تن

کاترپیلار ۷۹۷ اف

۷۹۷ اف تنها با یک تن ظرفیت باربری بیشتر، توانسته به‌جای رتبه چهارم، در رتبه سوم جدول ما قرار گیرد. موتور ۲۰ سیلندر این کامیون قادر به تولید ۴ هزار اسب بخار قدرت است. کاترپیلار ۷۹۷ اف بسته به میزان تجهیزات، در بازه قیمتی ۳.۵ تا ۵ میلیون دلار قرار می‌گیرد. حداکثر سرعت ۶۸ کیلومتری این کامیون نیز در جدول ما رتبه اول را کسب می‌کند.

۲. کاترپیلار ۷۹۸ ای سی (Caterpillar 798 AC)

حداکثر ظرفیت باربری: ۳۷۲ تن

کاترپیلار ۷۹۸ ای سی

موتور ۱۶ سیلندر این کاترپیلار قادر به تولید ۳۵۰۰ اسب بخار قدرت است. حداکثر سرعت این کامیون نیز مانند دیگر رقیبان خود حدود ۶۴ کیلومتر بر ساعت است. وزن خالص ۷۹۸ ای سی نیز ۲۵۲ تن اعلام شده. این کامیون غول‌پیکر در حال حاضر در معادن شن، ماسه استرالیا و کانادا استفاده می‌شود. جالب است بدانید ساز رینگ‌های ۷۹۸ ای سی حدود ۷۰ اینچ است. فاق لاستیک‌های این کامیون معدن نیز تقریباً ۸۰ سانتی‌متر است!

۱. بلاز ۷۵۷۱۰ (BelAZ 75710)

حداکثر ظرفیت باربری: ۴۵۰ تن (۵۰۰ تن برای مسافت‌های بسیار کوتاه!)

بلاز ۷۵۷۱۰

زمانی که تمام ۵۴۰ تن بار را روی این کامیون بگذارید، جرم آن به ۸۱۰ تن می‌رسد! قدرت موتور ۴۶۰۰ اسب بخاری و محفظه بار ۲۶۸ مترمکعبی آن تمام رکوردهای قبلی را شکسته. ۷۵۷۱۰ حدود ۲۰.۶ متر طول،‌ ۸.۲ متر ارتفاع و ۱۰.۶ متر عرض دارد (جایگاه راننده تقریباً ۷ متر بالاتر از سطح زمین است!). درحالی‌که تمام کامیون‌های معدن از ۶ تایر استفاده می‌کنند، بلاز برای ۷۵۷۱۰ از ۸ چرخ در نظر گرفته. حداکثر سرعت ۶۴ کیلومتری این بلاز نشان می‌دهد که در یک مسابقه درک در برابر رقیبان خود کم نمی‌آورد!

قیمت این بلاز بسیار بالاتر از رقیبان خود بوده و تقریباً حدود ۶ میلیون دلار است.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۳۲ رای
منبع
lectura

نیما شیرازی

نویسنده و مترجم وبسایت پدال

مطالب مشابه

‫۳۶ دیدگاه‌ها

  1. mahdi-es17

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (565 ديدگاه)

    یکی از اینا به من بدین برم از روی ویران خودرو باهش رد شم

    موافقم 140
    مخالفم 3
    1. RENAULT5

      ۲۱ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (1113 ديدگاه)

      ویران خودرو رو ولش
      هپکو رو پچسب که داره حلبی تولید میکنه
      هپکو حیف شد.

      موافقم 68
      مخالفم 1
      1. Iman1199

        ۲۳ بهمن ۱۴۰۱
        سوابق: (1864 ديدگاه)

        آره اینها خیلی خفنن این رو بگم بدونید خوبه کاترپیلا و لیبهر بهترین و بادوام ترین ماشین آلات سنگین صنعتی رو دارن طوری که حتی سازنده های مطرح دیگه از اینها برای محصولاتشون کمک میگیرن
        مثلا دامپتراک کوماتسو از موتور ۱۸ سیلندر کامینز امریکایی استفاده میکنه با کد qsk78 کامینز که
        Cummins QSK78(Komatsu SSDA18V170)
        که کلا متعلق به کامینز بوده که برای استفاده در کوماتسو توسعه دادن
        و همچنین دامتراک کوماتسو از ژنراتور جنرال الکتریک امریکا استفاده میکنه
        و موتور الکتریکی اونم یعنی ترکشن موتور اون هم متعلق به جنرال الکتریک هستش
        GE GTA-39 alternator with (2) GE GDY108 induction traction motors

        همچنین در اولین دامپتراک بعنی بلاز از موتور دیزلی مان ام تی یو آلمان استفاده میشه
        که با موتور الکتریکی و ژنراتور زیمنس آلمان کوپل شدن
        MTU MAN و siemens آلمان
        موتور دیزلی اینم ۳۲ سیلندر داره یعنی دوتا شانزده سیلندر

        موافقم 42
        مخالفم 4
  2. Amir mahdi @-1387

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (208 ديدگاه)

    دم کاترپیلار گرم همشو اون ساخته
    باورم نمیشه که ۳۶۳ تن می برن

    موافقم 83
    مخالفم 10
    1. net

      ۲۱ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (3397 ديدگاه)

      امریکا تو همه زمینه ها بهترین در دنیاست

      موافقم 109
      مخالفم 46
  3. 911

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (599 ديدگاه)

    نمیدونم چرا از بچگی، چیز هایی که برا این کارا بوده، دوست دارم.
    یا حسین فقط عکس آخر

    موافقم 91
    مخالفم 3
  4. کیان

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (1491 ديدگاه)

    دوستان تا جایی ک من میدونم این خودروها یه ژنراتور دیزلی دارن اکثرا، ک برق مورد نیاز موتور برقی و تامین میکنه و …
    اینطور بازدهی بیشتر هست نسبت به استفاده از درون سوز مستقیم یا درون سوزی نمیشد بسازنن ک نیاز و براوردذه کنه

    اگر کسی میدونه راهنمایی کنه، ممنون

    موافقم 43
    مخالفم 1
    1. گلاب

      ۲۱ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (186 ديدگاه)

      اینکه موتور در نقش ژنراتور هست درسته اما ژنراتور پمپ روغن کلا با فشار روغن به حرکت در میان پیشرانه برقی اینقدر زور نداره که اینو در جا تو سر بلایی ها بکشه ترمز شون هم با استفاده از خلاف گردش پمپ روغن هست و بجای گیربکس و دیفرانسیل پمپ روغن اینکار رو میکنه و همه چی هیدرولیک هست

      موافقم 42
      مخالفم 5
      1. Volvo fh

        ۲۱ بهمن ۱۴۰۱
        سوابق: (242 ديدگاه)

        سلام
        هیدرولیک نیست ،فقط سیستم ترمز و فرمون و بالابر اتاق هیدرولیک هست
        موتور برقی هست فوق العاده هم قوی و پرشتاب هست ،برای ریتاردر هم همین موتور تبدیل ب ژنراتور میشه ،انرژی جنبشی تبدیل ب الکتریکی میشه و بعد توسط یه سری مقاومت تبدیل ب حرارت میشه

        موافقم 28
        مخالفم 1
        1. Iman1199

          ۲۳ بهمن ۱۴۰۱
          سوابق: (1864 ديدگاه)

          Volvo fh آفرین دقیقا منم همینهارو میخواستم بگم
          تو لوکوموتیو ها هم از همین سیستم دیزل الکتریک استفاده میشه
          این روش کارایی و انعطاف پذیری و دوام بهتری نسبت به انتقال قدرت با گیربکس دنده ای داره
          حتی تو کارخونه های بزرگ اگه دیده باشین
          سنگین ترین کارها و قدرتی ترین کارها رو با موتور های الکتریکی قدرتمند انجام میدن

          موافقم 18
          مخالفم 1
  5. زیزیگولو

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (6036 ديدگاه)

    این کامیونا علی‌رغم بزرگی و عظمتشون، پدال گازو ترمزو کلاچ و فرمونشون به اندازه همون کامیونهای معمولی هستش

    موافقم 49
    مخالفم 10
    1. مجتبی .

      ۲۱ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (1231 ديدگاه)

      ماشین بزرگتره رانندش بزرگتر نیست که بخواد فرمون وترمز وکلاج بزرگتر باشه!! قدرت اونهام توسط هیدرولیک تامین میشه.

      موافقم 75
      مخالفم 1
      1. زیزیگولو

        ۲۱ بهمن ۱۴۰۱
        سوابق: (6036 ديدگاه)

        مجتبی یه حرفایی میزنیا!!!!!! من زمانی که بچه دبستانی بودم فکر میکردم کسایی که پشت این کامیونا میشنن غول بیابونی هستن و سه چهار متر قد و هیکل دارن تا اینکه تو همون دوران بچگی موقعیتش پیش اومد از نزدیک ببینم و دیدم که نه بابا از این خبرا نیستش و آدمای معمولی مثل باباهای خودمون پشت این کامیونای غول پیکر میشینن و واسه همین این کامنت رو گذاشتم …….. ولی بطور کلی فرمون و پدال گاز و ترمز و کلاچ کامیون یه مقدار از ماشینای سواری بزرگتر هستش

        موافقم 45
        مخالفم 4
      2. ram1500trx

        ۲۴ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (212 ديدگاه)

        نه پس.راننده جفت پا میپره رو گاز بعد میخواد ترمز کنه به شاگرده میگه برو رو نردبون منم میام بپریم رو ترمز😂😂😂

    2. F22RAPTOR

      ۲۱ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (2622 ديدگاه)

      خب داداش جان راننده هاش غول پیکر نیستن
      که هم سایز منو شمان

      موافقم 24
      مخالفم 2
      1. زیزیگولو

        ۲۱ بهمن ۱۴۰۱
        سوابق: (6036 ديدگاه)

        😂 حالا واسه چی شماها فکر کردین که من یه جور دیگه فکر میکنم؟؟ …….. تو کامنت بالایی راجبش توضیح دادم

        موافقم 31
        مخالفم 7
        1. F22RAPTOR

          ۲۱ بهمن ۱۴۰۱
          سوابق: (2622 ديدگاه)

          اگه آخر پیامت یه ایموجی خنده می‌داشتی
          درست میشد😉

          موافقم 24
          مخالفم 1
        2. زیزیگولو

          ۲۱ بهمن ۱۴۰۱
          سوابق: (6036 ديدگاه)

          F22RAPTOR بعضی وقتا تو کامنت نمیشه درست منظور خودتو بیان کنی که این باعث برداشت اشتباه بقیه میشه😉

          موافقم 22
          مخالفم 4
        3. F22RAPTOR

          ۲۱ بهمن ۱۴۰۱
          سوابق: (2622 ديدگاه)

          واقعا هم همینطور داداش
          حالا که فک میکنم کامنت
          زیبایی داشتی

          موافقم 20
          مخالفم 1
    3. Volvo fh

      ۲۱ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (242 ديدگاه)

      دامپتراکها کلاچ ندارن ،همشون اتومات هستن
      دامپتراکهای ژنراتوری گیربکس و دیفرانسیال هم ندارن

      موافقم 15
      مخالفم 3
      1. زیزیگولو

        ۲۲ بهمن ۱۴۰۱
        سوابق: (6036 ديدگاه)

        دارم میگم وقتی بچه بودم قدیمیشو که دیدم اینشکلی بودش

        موافقم 12
        مخالفم 1
    4. علی

      ۹ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (107 ديدگاه)

      نابغه 😐

  6. Hemn

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (101 ديدگاه)

    مطلب عالی بود دررود🌹

    موافقم 23
    مخالفم 1
  7. ❤BMW❤

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    ۴۶۰۰ اسب بخار ،
    خیلیه
    ۶ میلیون دلار ،
    بازم خیلیه
    ۴۵۰ تن ،
    بازم خیلیه 😆

    موافقم 62
    مخالفم 1
  8. گلاب

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (186 ديدگاه)

    کت ۷۹۷ در کشور مون خیلی دیده میشه واقعا یکی از بهترین طراحی ها رو داره و خیلی خیلی بزرگه و تا اونجایی که می‌دونم از پاکستان میارن ایران و تعمیراتشون هم تو پاکستان انجام میشه

    موافقم 37
    مخالفم 1
    1. Volvo fh

      ۲۱ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (242 ديدگاه)

      کاتر ۷۹۷ داخل ایران نیست
      همشون ۷۷۷هستن که ظرفیتشون ۷۵تن هست

      موافقم 22
      مخالفم 1
      1. گلاب

        ۲۲ بهمن ۱۴۰۱
        سوابق: (186 ديدگاه)

        توی معدن نیمور ۳ عدد هست

        موافقم 13
        مخالفم 1
  9. Royal Driver

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (1293 ديدگاه)

    یکی از جالبترین مطلبای این دو سه روز همین بود. عالی بود.

    موافقم 28
    مخالفم 1
  10. رامتین

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (3257 ديدگاه)

    بسیار عالی بود. یکی از دوستان عمرانی بنده میگفت در این زمینه کاترپیلار بی رقیبه. در این جدول هم دیدیم اکثر مدلها ساخت این شرکت آمریکایی است.

    موافقم 26
    مخالفم 1
  11. مختار

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    و جالب تر این که در بسیاری از معادن بیشتر از ظرفیت اعلامی کمپانی بار میزنن مثل کامیون کمپرسی سه محور (10چرخ) که ظرفیت اعلامی 15تن ولی توی معادن بیشتر از 20تن بار میزنن ولی ککش هم نمی گزه البته کامیون های بنز و ولوو نه امثال آمیکو و هوو

    موافقم 18
    مخالفم 2
  12. هدف جهانی

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (54 ديدگاه)

    ای کاش هیتاچی هم بود چون اون هم از رقبای سرسخت هست

    موافقم 11
    مخالفم 3
    1. Iman1199

      ۲۳ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (1864 ديدگاه)

      نه در برابر کاترپیلار خرفی برای گفتن نداره
      بزرگترین دستگاههای هیتاچی از موتور و پیشرانه های کامینز امریکا استفاده میکنن

      موافقم 10
      مخالفم 3
  13. علی====

    ۲۲ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (48 ديدگاه)

    کاماز شماره یک خیلی طول می کشه که راننده از پله ها بالا بره و به اتاق برسه. درضمن تراس و بهارخواب خوبی هم داره. جاسازی اگزوزش هم جالبه

    موافقم 11
    مخالفم 3
    1. علی

      ۹ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (107 ديدگاه)

      اصلا کاماز نبود توی لیست !!!!😐

  14. JaMsHiD

    ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (2768 ديدگاه)

    کوماتسو و کاتر پیلار ، پیشرو در صنعت ساخت ماشین آلات معادن

    موافقم 10
  15. فرقون

    ۱۲ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    الان یک عده که ژاپن ارث آبا و اجدادیشونه و از ناموسشون براشون مهمتره ، میان میگن حضرت لندکروز ، بیست تا از تین کامیونارو یکجا باهم بکسل میکنه . 🤣🤣🤣🤣🤣🤣

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا