با دیدن یک کامیون معدن از نزدیک مفهوم اصلی عظمت و بزرگی یک وسیله را درک میکنید! این کامیونها بهقدری بزرگ هستند که امکان تردد آنها در هیچ جادهای وجود ندارد. به همین علت شرکت سازنده قطعات را از هم جدا کرده و به محل مأموریت کامیون میفرستد و در آنجا اقدام به مونتاژ قطعات میکند. شاید یک تایر از این کامیونهای کمپرسی معدن به اندازه چند خودرو ارتفاع و وزن داشته باشد.
بعد از آشنا شدن با این کامیونهای کمپرسی، حتی بزرگترین تریلیها و کامیونهای سطح جاده نیز در نظرتان کوچک میآید. البته قیمت این نوع کامیونها بسیار بالا است و معمولاً برای خرید یک نسخه معمولی از آنها باید ۵ میلیون دلار بپردازید. شاید بگویید بهتر است از کامیونهای معمولی برای کار در معدن استفاده کرد تا هم هزینه کمتری صرف شود و هم حمل نقل آنها در جادهها میسر باشد اما جالب است بدانید که ضعیفترین کامیون معدن لیست ما قادر است به اندازه ۲۲ کامیون معمولی بار حمل کند! حالا خودتان حساب کنید خرید یک کامیون معدن بهصرفهتر است یا ۲۲ کامیون معمولی!
۱۰. کاترپیلار ۷۹۵ اف (Caterpillar 795F AC)
حداکثر ظرفیت باربری: ۳۳۸ تن
کاترپیلار این کامیون را در سال ۲۰۰۹ به بازار عرضه کرد. موتور ۱۶ سیلندر این کامیون قادر به تولید ۳۴۰۰ اسب بخار قدرت است. فضای بار این کامیون حدود ۲۵۲ مترمکعب حجم دارد. طبق گفته کاترپیلار، حداکثر سرعت ۷۹۵ اف به ۶۴ کیلومتر بر ساعت میرسد. جالب است بدانید این کامیون بهتنهایی ۲۳۸ تن جرم دارد! متأسفانه هنگام طراحی قوای محرکه، کاترپیلار توجه چندانی قوانین آلایندگی نداشته و به همین خاطر ۷۹۵ اف فقط در معادن کشورهایی که قوانین سادهتری برای آلایندگی وضع کردهاند حضور دارد.
۹. بلاز ۷۵۶۰۴ (BelAZ 75604)
حداکثر ظرفیت باربری: ۳۶۰ تن
شرکت بلاروسی بلاز این کامیون را در ۴ نسخه مختلف به باز عرضه میکند. البته هر چهار نسخه ۷۵۶۰ قادر به حمل ۳۶۰ تن بار هستند و تفاوتشان در طراحی موتورها برای کار در شرایط مختلف آب و هوایی است. فضای بار این کامیون ۲۰۱۸ مترمکعب حجم دارد. بلاز برای این خودرو یک موتور ۳۷۵۰ اسب بخاری در نظر گرفته. مهندسی خاص ۷۵۶۰۴ سبب شده تا بتواند در دمای ۵۰- تا ۵۰+ کار کند! حداکثر سرعت این کامیون ۶۴ کیلومتر بر ساعت و جرم خالص آن ۲۶۱ تن اعلام شده.
۸. کوماتسو ۹۸۰ ای ۴ (Komatsu 980E-4)
حداکثر ظرفیت باربری: ۳۶۳ تن
کوماتسو برای این کامیون موتور ۱۸ سیلندر ۳۵۰۰ اسب بخاری خود که با کد SSDA18V170 شناخته میشود را در نظر گرفته. ۹۸۰ ای قادر به حمل بارهایی با حجم ۲۵۰ مترمکعب است. جرم خالص این کامیون به ۲۶۲ تن میرسد. حداکثر سرعت این کامیون ۶۱ کیلومتر بر ساعت است. این ساخته کوماتسو سال ۲۰۱۶ به بازار عرضه شد و از آن زمان در بسیاری از معادن آمریکا، استرالیا و کانادا دیده شده.
۷. ایکس سیام جی، ایکس دیای ۴۰۰ (XCMG XDE400)
حداکثر ظرفیت باربری: ۳۶۳ تن
ایکس دیای ۴۰۰ توسط یک کمپانی چینی ساخته شده. این کامیون شباهت زیادی به کوماتسو ۹۸۰ ای دارد. حداکثر سرعت این کامیون کمپرسی ۶۴ کیلومتر بر ساعت و جرم خالص آن ۲۶۰ تن اعلام شده. موتور ایکس دیای ۴۰۰ قادر به تولید ۳۷۵۰ اسب بخار قدرت و ۱۵ هزار نیوتنمتر گشتاور است. جالب است بدانید شعاع گردش این کامیون حدود ۳۲ متر است!
۶. کوماتسو ۹۸۰ ای ۵ (Komatsu 980E-5)
حداکثر ظرفیت باربری: ۳۶۳ تن
تیپ ۵ ۹۸۰ ای سه سال پس از ساخت تیپ ۴ (۲۰۱۹) این کامیون به بازار عرضه شد. هدف تولید این نسخه از ۹۸۰ ای برکنار کردن تیپ ۴ و جانشینی تیپ پنج بود. در این نسخه کابین، سیستمهای الکترونیکی و ماهوارهای بسیار پیشرفتهتر از نسخه ۴ این کامیون است. مشخصات فنی این دو کامیون کاملاً شبیه به هم هستند و تنها تفاوتشان در حداکثر سرعت آنهاست. تیپ ۵ ۹۸۰ ای قادر است ۴ کیلومتر بر ساعت از برادر بزرگ خود سریعتر برود. ۹۸۰ ای ۵ هم در بسیاری از معادن کانادا و آمریکا دیده میشود.
۵. تیرکس ام تی ۶۳۰۰ (Terex MT6300AC)
حداکثر ظرفیت باربری: ۳۶۳ تن
شرکت تیرکس با تولید ام تی ۶۳۰۰ (که اکنون تحت مالکیت کاترپیلار قرار دارد) در سال ۲۰۰۸، بزرگترین کامیون زمان خود را به بازار عرضه کرد. البته ظرفیت ۲۳۰ مترمکعبی فضای بار این کمپرسی این روزها بین رقیبان خود چندان جذاب جلوه نمیکند. مشخصات فنیام تی ۶۳۰۰ بسیار شبیه به رقیبان خود است و تقریباً هیچ تفاوتی با آنها ندارد.
۴. لیبهر تی ۲۸۴ (Liebherr T 284)
حداکثر ظرفیت باربری: ۳۶۳ تن
تی ۲۸۴ در سال ۲۰۱۲ بهعنوان بزرگترین کامیون کمپرسی معدن شناخته شد. همانطور که ابعاد این کامیون رکوردها را جابهجا کرد توان موتور ۴۰۲۳ اسب بخار آن هم رکودهای قبلی را شکست (که البته امروزه توسط کامیون شماره یک لیست ما شکسته شده). البته ظرفیت باربری ۳۶۳ تنی و حداکثر سرعت ۶۴ کیلومتر بر ساعتی این کامیون مانند باقی قسمتها شگفتی نمیآفریند. جالب است بدانید محفظه بار این کامیون (که به خواسته مشتری ساخته میشود) تقریباً با ۵ بار ریختن مصالح یا ضایعات توسط بیل مکانیکی خود شرکت لیبهر پر میشود!
۳. کاترپیلار ۷۹۷ اف (Caterpillar 797F)
حداکثر ظرفیت باربری: ۳۶۴ تن
۷۹۷ اف تنها با یک تن ظرفیت باربری بیشتر، توانسته بهجای رتبه چهارم، در رتبه سوم جدول ما قرار گیرد. موتور ۲۰ سیلندر این کامیون قادر به تولید ۴ هزار اسب بخار قدرت است. کاترپیلار ۷۹۷ اف بسته به میزان تجهیزات، در بازه قیمتی ۳.۵ تا ۵ میلیون دلار قرار میگیرد. حداکثر سرعت ۶۸ کیلومتری این کامیون نیز در جدول ما رتبه اول را کسب میکند.
۲. کاترپیلار ۷۹۸ ای سی (Caterpillar 798 AC)
حداکثر ظرفیت باربری: ۳۷۲ تن
موتور ۱۶ سیلندر این کاترپیلار قادر به تولید ۳۵۰۰ اسب بخار قدرت است. حداکثر سرعت این کامیون نیز مانند دیگر رقیبان خود حدود ۶۴ کیلومتر بر ساعت است. وزن خالص ۷۹۸ ای سی نیز ۲۵۲ تن اعلام شده. این کامیون غولپیکر در حال حاضر در معادن شن، ماسه استرالیا و کانادا استفاده میشود. جالب است بدانید ساز رینگهای ۷۹۸ ای سی حدود ۷۰ اینچ است. فاق لاستیکهای این کامیون معدن نیز تقریباً ۸۰ سانتیمتر است!
۱. بلاز ۷۵۷۱۰ (BelAZ 75710)
حداکثر ظرفیت باربری: ۴۵۰ تن (۵۰۰ تن برای مسافتهای بسیار کوتاه!)
زمانی که تمام ۵۴۰ تن بار را روی این کامیون بگذارید، جرم آن به ۸۱۰ تن میرسد! قدرت موتور ۴۶۰۰ اسب بخاری و محفظه بار ۲۶۸ مترمکعبی آن تمام رکوردهای قبلی را شکسته. ۷۵۷۱۰ حدود ۲۰.۶ متر طول، ۸.۲ متر ارتفاع و ۱۰.۶ متر عرض دارد (جایگاه راننده تقریباً ۷ متر بالاتر از سطح زمین است!). درحالیکه تمام کامیونهای معدن از ۶ تایر استفاده میکنند، بلاز برای ۷۵۷۱۰ از ۸ چرخ در نظر گرفته. حداکثر سرعت ۶۴ کیلومتری این بلاز نشان میدهد که در یک مسابقه درک در برابر رقیبان خود کم نمیآورد!
قیمت این بلاز بسیار بالاتر از رقیبان خود بوده و تقریباً حدود ۶ میلیون دلار است.
mahdi-es17
۲۱ بهمن ۱۴۰۱یکی از اینا به من بدین برم از روی ویران خودرو باهش رد شم
RENAULT5
۲۱ بهمن ۱۴۰۱ویران خودرو رو ولش
هپکو رو پچسب که داره حلبی تولید میکنه
هپکو حیف شد.
Iman1199
۲۳ بهمن ۱۴۰۱آره اینها خیلی خفنن این رو بگم بدونید خوبه کاترپیلا و لیبهر بهترین و بادوام ترین ماشین آلات سنگین صنعتی رو دارن طوری که حتی سازنده های مطرح دیگه از اینها برای محصولاتشون کمک میگیرن
مثلا دامپتراک کوماتسو از موتور ۱۸ سیلندر کامینز امریکایی استفاده میکنه با کد qsk78 کامینز که
Cummins QSK78(Komatsu SSDA18V170)
که کلا متعلق به کامینز بوده که برای استفاده در کوماتسو توسعه دادن
و همچنین دامتراک کوماتسو از ژنراتور جنرال الکتریک امریکا استفاده میکنه
و موتور الکتریکی اونم یعنی ترکشن موتور اون هم متعلق به جنرال الکتریک هستش
GE GTA-39 alternator with (2) GE GDY108 induction traction motors
همچنین در اولین دامپتراک بعنی بلاز از موتور دیزلی مان ام تی یو آلمان استفاده میشه
که با موتور الکتریکی و ژنراتور زیمنس آلمان کوپل شدن
MTU MAN و siemens آلمان
موتور دیزلی اینم ۳۲ سیلندر داره یعنی دوتا شانزده سیلندر
Amir mahdi @-1387
۲۱ بهمن ۱۴۰۱دم کاترپیلار گرم همشو اون ساخته
باورم نمیشه که ۳۶۳ تن می برن
net
۲۱ بهمن ۱۴۰۱امریکا تو همه زمینه ها بهترین در دنیاست
911
۲۱ بهمن ۱۴۰۱نمیدونم چرا از بچگی، چیز هایی که برا این کارا بوده، دوست دارم.
یا حسین فقط عکس آخر
کیان
۲۱ بهمن ۱۴۰۱دوستان تا جایی ک من میدونم این خودروها یه ژنراتور دیزلی دارن اکثرا، ک برق مورد نیاز موتور برقی و تامین میکنه و …
اینطور بازدهی بیشتر هست نسبت به استفاده از درون سوز مستقیم یا درون سوزی نمیشد بسازنن ک نیاز و براوردذه کنه
اگر کسی میدونه راهنمایی کنه، ممنون
گلاب
۲۱ بهمن ۱۴۰۱اینکه موتور در نقش ژنراتور هست درسته اما ژنراتور پمپ روغن کلا با فشار روغن به حرکت در میان پیشرانه برقی اینقدر زور نداره که اینو در جا تو سر بلایی ها بکشه ترمز شون هم با استفاده از خلاف گردش پمپ روغن هست و بجای گیربکس و دیفرانسیل پمپ روغن اینکار رو میکنه و همه چی هیدرولیک هست
Volvo fh
۲۱ بهمن ۱۴۰۱سلام
هیدرولیک نیست ،فقط سیستم ترمز و فرمون و بالابر اتاق هیدرولیک هست
موتور برقی هست فوق العاده هم قوی و پرشتاب هست ،برای ریتاردر هم همین موتور تبدیل ب ژنراتور میشه ،انرژی جنبشی تبدیل ب الکتریکی میشه و بعد توسط یه سری مقاومت تبدیل ب حرارت میشه
Iman1199
۲۳ بهمن ۱۴۰۱Volvo fh آفرین دقیقا منم همینهارو میخواستم بگم
تو لوکوموتیو ها هم از همین سیستم دیزل الکتریک استفاده میشه
این روش کارایی و انعطاف پذیری و دوام بهتری نسبت به انتقال قدرت با گیربکس دنده ای داره
حتی تو کارخونه های بزرگ اگه دیده باشین
سنگین ترین کارها و قدرتی ترین کارها رو با موتور های الکتریکی قدرتمند انجام میدن
زیزیگولو
۲۱ بهمن ۱۴۰۱این کامیونا علیرغم بزرگی و عظمتشون، پدال گازو ترمزو کلاچ و فرمونشون به اندازه همون کامیونهای معمولی هستش
مجتبی .
۲۱ بهمن ۱۴۰۱ماشین بزرگتره رانندش بزرگتر نیست که بخواد فرمون وترمز وکلاج بزرگتر باشه!! قدرت اونهام توسط هیدرولیک تامین میشه.
زیزیگولو
۲۱ بهمن ۱۴۰۱مجتبی یه حرفایی میزنیا!!!!!! من زمانی که بچه دبستانی بودم فکر میکردم کسایی که پشت این کامیونا میشنن غول بیابونی هستن و سه چهار متر قد و هیکل دارن تا اینکه تو همون دوران بچگی موقعیتش پیش اومد از نزدیک ببینم و دیدم که نه بابا از این خبرا نیستش و آدمای معمولی مثل باباهای خودمون پشت این کامیونای غول پیکر میشینن و واسه همین این کامنت رو گذاشتم …….. ولی بطور کلی فرمون و پدال گاز و ترمز و کلاچ کامیون یه مقدار از ماشینای سواری بزرگتر هستش
ram1500trx
۲۴ تیر ۱۴۰۲نه پس.راننده جفت پا میپره رو گاز بعد میخواد ترمز کنه به شاگرده میگه برو رو نردبون منم میام بپریم رو ترمز😂😂😂
F22RAPTOR
۲۱ بهمن ۱۴۰۱خب داداش جان راننده هاش غول پیکر نیستن
که هم سایز منو شمان
زیزیگولو
۲۱ بهمن ۱۴۰۱😂 حالا واسه چی شماها فکر کردین که من یه جور دیگه فکر میکنم؟؟ …….. تو کامنت بالایی راجبش توضیح دادم
F22RAPTOR
۲۱ بهمن ۱۴۰۱اگه آخر پیامت یه ایموجی خنده میداشتی
درست میشد😉
زیزیگولو
۲۱ بهمن ۱۴۰۱F22RAPTOR بعضی وقتا تو کامنت نمیشه درست منظور خودتو بیان کنی که این باعث برداشت اشتباه بقیه میشه😉
F22RAPTOR
۲۱ بهمن ۱۴۰۱واقعا هم همینطور داداش
حالا که فک میکنم کامنت
زیبایی داشتی
Volvo fh
۲۱ بهمن ۱۴۰۱دامپتراکها کلاچ ندارن ،همشون اتومات هستن
دامپتراکهای ژنراتوری گیربکس و دیفرانسیال هم ندارن
زیزیگولو
۲۲ بهمن ۱۴۰۱دارم میگم وقتی بچه بودم قدیمیشو که دیدم اینشکلی بودش
علی
۹ اسفند ۱۴۰۱نابغه 😐
Hemn
۲۱ بهمن ۱۴۰۱مطلب عالی بود دررود🌹
❤BMW❤
۲۱ بهمن ۱۴۰۱۴۶۰۰ اسب بخار ،
خیلیه
۶ میلیون دلار ،
بازم خیلیه
۴۵۰ تن ،
بازم خیلیه 😆
گلاب
۲۱ بهمن ۱۴۰۱کت ۷۹۷ در کشور مون خیلی دیده میشه واقعا یکی از بهترین طراحی ها رو داره و خیلی خیلی بزرگه و تا اونجایی که میدونم از پاکستان میارن ایران و تعمیراتشون هم تو پاکستان انجام میشه
Volvo fh
۲۱ بهمن ۱۴۰۱کاتر ۷۹۷ داخل ایران نیست
همشون ۷۷۷هستن که ظرفیتشون ۷۵تن هست
گلاب
۲۲ بهمن ۱۴۰۱توی معدن نیمور ۳ عدد هست
Royal Driver
۲۱ بهمن ۱۴۰۱یکی از جالبترین مطلبای این دو سه روز همین بود. عالی بود.
رامتین
۲۱ بهمن ۱۴۰۱بسیار عالی بود. یکی از دوستان عمرانی بنده میگفت در این زمینه کاترپیلار بی رقیبه. در این جدول هم دیدیم اکثر مدلها ساخت این شرکت آمریکایی است.
مختار
۲۱ بهمن ۱۴۰۱و جالب تر این که در بسیاری از معادن بیشتر از ظرفیت اعلامی کمپانی بار میزنن مثل کامیون کمپرسی سه محور (10چرخ) که ظرفیت اعلامی 15تن ولی توی معادن بیشتر از 20تن بار میزنن ولی ککش هم نمی گزه البته کامیون های بنز و ولوو نه امثال آمیکو و هوو
هدف جهانی
۲۱ بهمن ۱۴۰۱ای کاش هیتاچی هم بود چون اون هم از رقبای سرسخت هست
Iman1199
۲۳ بهمن ۱۴۰۱نه در برابر کاترپیلار خرفی برای گفتن نداره
بزرگترین دستگاههای هیتاچی از موتور و پیشرانه های کامینز امریکا استفاده میکنن
علی====
۲۲ بهمن ۱۴۰۱کاماز شماره یک خیلی طول می کشه که راننده از پله ها بالا بره و به اتاق برسه. درضمن تراس و بهارخواب خوبی هم داره. جاسازی اگزوزش هم جالبه
علی
۹ اسفند ۱۴۰۱اصلا کاماز نبود توی لیست !!!!😐
JaMsHiD
۲۵ بهمن ۱۴۰۱کوماتسو و کاتر پیلار ، پیشرو در صنعت ساخت ماشین آلات معادن
فرقون
۱۲ آبان ۱۴۰۲الان یک عده که ژاپن ارث آبا و اجدادیشونه و از ناموسشون براشون مهمتره ، میان میگن حضرت لندکروز ، بیست تا از تین کامیونارو یکجا باهم بکسل میکنه . 🤣🤣🤣🤣🤣🤣