هفته نامه

معرفی بزرگ‌ترین پیشرانه پیستونی دنیا؛ نیروگاهی با 108 هزار اسب بخار قدرت!

در این مقاله می‌خواهیم شما را با بزرگ‌ترین پیشرانه پیستونی دنیا که ۱۰۸ هزار اسب بخار قدرت دارد آشنا کنیم.


زمانی که به بزرگ‌ترین پیشرانه‌های پیستونی دنیا فکر می‌کنیم معمولاً سوپر اسپرت‌ها و ابر خودروهای اروپایی همچون بوگاتی ویرون سوپر اسپرت با پیشرانه ۱۶ سیلندر ۸ لیتری کواد توربو که ۱۲۰۰ اسب بخار قدرت دارد به ذهن می‌رسد اما آیا می‌دانستید که این پیشرانه‌های خودرویی در مقایسه با دیگر نیروگاه‌های پیستونی بکار رفته در برخی وسایل نقلیه بسیار کوچک و کم‌توان به نظر می‌رسند؟ بله بزرگ‌ترین پیشرانه‌ای که می‌توانید در یک خودروی اسپرت ببینید اصلاً قابل‌مقایسه با بزرگ‌ترین پیشرانه پیستونی دنیا نیست. این غول آهنی اولین بار در سال ۲۰۰۶ یعنی یک سال پس از ویرون بکار گرفته شود؛ اما شاید نیروگاه عظیم موردبحث ما به اندازه ویرون در بین طرفداران دنیای خودرو شناخته شده نباشد زیرا این پیشرانه زیر کاپوت هیچ خودرویی قرار ندارد بلکه در بطن یک کشتی تجاری بزرگ نصب شده است.

وارتسیلا ۱۴RT-flex96C بزرگ‌ترین پیشرانه پیستونی دنیا محسوب می‌شود. این نیروگاه دیزلی بزرگ بسیاری از رکوردهای جهانی را جابجا کرده و در ادامه می‌خواهیم به ویژگی‌های جالب آن بپردازیم. ۱۴RT-flex96C یک پیشرانه توربودیزل ۱۴ سیلندر است که طولش به حدود ۲۷.۳ متر می‌رسد که معادل طول ۶ شاسی‌بلند میان سایز خواهد بود. همچنان ارتفاع آن نیز به حدود ۱۳.۵ متر می‌رسد که بیشتر از ارتفاع یک آپارتمان چهار طبقه است. وزن خشک وارتسیلا ۱۴RT-flex96C به ۲۳۰۰ تن می‌رسد به این معنی که عدد یاد شده بدون در نظر گرفتن مایعات ضروری همچون روغن‌های روان کار و سوخت گازوئیل اعلام شده است. نکته جالب اینکه قطعات بکار رفته در پیشرانه نیز بسیار بزرگ و سنگین‌وزن هستند و به‌طور مثال وزن میل‌لنگ به ۳۰۰ تن می‌رسد درحالی‌که هر پیستون ۵ تن وزن دارد. اگر وزن هر شاسی‌بلند میان سایز را به‌طور متوسط ۲.۳ تن در نظر بگیریم، همین قطعه تکی از پیشرانه موردبحث وزنی در حدود ۱۰۰ برابر خودروهای خانوادگی را خواهد داشت.

همین ارقام احساس‌برانگیز باعث شده‌اند ۱۴RT-flex96C بزرگ‌ترین پیشرانه پیستونی دنیا لقب گیرد. البته تنها ابعاد و وزن نیستند که نیروگاه موردبحث را از هر چیزی متمایز می‌کنند چراکه قدرت تولیدی آن نیز ورای تصور خواهد بود. هر سیلندر وارتسیلا ۱۴RT-flex96C حجم ۱۸۲۰ لیتری دارد و بنابراین حجم کلی پیشرانه توربودیزل یاد شده به ۲۵,۴۸۰ لیتر برسد. با توجه به اینکه پیشرانه ۱۶ سیلندر بوگاتی ویرون حدود ۱۰,۷۳۳ لیتر فضا را اشغال می‌کند بنابراین شما می‌توانید بیش از دو پیشرانه ویرون را فقط در یکی از سیلندرهای وارتسیلا قرار دهید.

هر سیلندر این پیشرانه می‌تواند ۷۷۸۰ اسب بخار قدرت تولید کند و به همین خاطر قدرت کلی ۱۴ سیلندر آن به ۱۰۸,۹۲۰ اسب بخار می‌رسد. مهم‌تر اینکه برخلاف اکثر پیشرانه‌های بکار رفته در خودروها، این نیروگاه عظیم‌الجثه نیازی به دورگیری بالا به منظور ارائه چنین قدرتی ندارد. در واقع حداکثر خروجی وارتسیلا ۱۴RT-flex96C در دور ۱۰۲ به دست می‌آید و به همین خاطر راندمانی استثنایی دارد. جدای از دور موتور پایین، بزرگ‌ترین پیشرانه پیستونی دنیا می‌تواند به راندمان گرمایی قابل‌توجه ۵۰ درصد برسد. برای مقایسه باید گفت راندمان اکثر پیشرانه‌های خودرویی بین ۲۵ تا ۳۰ درصد است و بنابراین این غول دریایی می‌تواند ۱۰۰ درصد قدرت بیشتری از هر لیتر سوخت مصرفی خود به دست آورد. صحبت از مصرف سوخت شد و باید گفت ویرون در سیکل شهری ۲۹ لیتر سوخت در صد کیلومتر مصرف می‌کند اما اگر رانندگی به شدت پرفشاری داشته باشید این ابر خودرو در هر دقیقه ۵ لیتر بنزین را خواهد بلعید.

البته چنین مصرفی در برابر عطش سوخت ۱۴RT-flex96C ناچیز است چراکه مصرف سوخت غول موردبحث ما در هر ساعت تا ۶۴۰۰ لیتر سوخت و یا حدود ۱۰۷ لیتر در هر دقیقه است. این رقم که در بهترین حالت به دست می‌آید بیش از ۲۱ برابر مصرف سوخت ویرون در شدیدترین حالت رانندگی خواهد بود. با این تفاسیر، وارتسیلا ۱۴RT-flex96C چگونه راندمان بالایی دارد؟ علت راندمان بالای این پیشرانه به میزان وزنی مربوط می‌شود که حمل می‌کند.

اولین نمونه از پیشرانه وارتسیلا در کشتی اما مارسک نصب شد، کشتی‌ای که در سال ۲۰۰۶ عنوان بزرگ‌ترین کشتی کانتینری دنیا را به خود اختصاص داد. با اینکه رکورد بزرگ‌ترین کشتی کانتینربری دنیا از آن زمان تاکنون شکسته شد اما مارسک همچنان حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. این کشتی می‌تواند ۱۱ هزار کانتینر ۲۰ فوتی را حمل کند. از آنجایی که حداکثر وزن این کانتینرها به ۲۵ تن می‌رسد بنابراین اما مارسک می‌تواند بیش از ۳۰۳,۰۰۰ تن محموله را حمل کند. با در نظر گرفتن وزن بیش از ۱۷۰,۰۰۰ تنی خود کشتی، پیشرانه ۱۴RT-flex96C قادر خواهد بود بیش از ۴۷۳,۰۰۰ وزن را جابجا کند. با در نظر گرفتن وزن حدود ۲ تنی هر دستگاه بوگاتی ویرون، وارتسیلا ۱۴RT-flex96C می‌تواند بیش از ۱۹۷ هزار دستگاه ویرون را حمل نماید.

تنها ۲۵ دستگاه از بزرگ‌ترین پیشرانه پیستونی دنیا تا آوریل سال ۲۰۲۳ ساخته شده اما ۸۶ دستگاه دیگر از آن نیز سفارش داده شده است که مجموع آمار ساخت آن را به ۱۱۱ دستگاه می‌رساند. اکثر این پیشرانه‌ها در کشتی‌های کانتینربر بزرگ همچون اما مارسک نصب می‌شوند. بد نیست مقایسه‌ای هم بین این پیشرانه با پیشرانه‌های دیگر نیز داشته باشیم. با اینکه در دنیا نیروگاه‌های متنوعی با ابعاد و قدرت‌های قابل‌توجه تولید شده‌اند اما هیچ‌کدام آن‌ها نمی‌توانند از نظر وزن و حجم پیشرانه با وارتسیلا رقابت کنند. همچنین با اینکه پیشرانه F-1 بکار رفته در اسپیس ایکس و GE9X در نظر گرفته شده برای هواپیمای بوئینگ ۷۷۷X قدرت زیادی دارد و از نظر نسبت قدرت به وزن بهتر از وارتسیلا عمل می‌کنند اما راندمان جابجایی محموله وارتسیلا بهتر خواهد بود. به همین خاطر است که علیرغم پیشرفت‌های صورت گرفته در زمینه هوافضا، کشتی‌های تجاری همچنان حرف اول را در دریاها می‌زنند. نکته دیگر اینکه پیشرانه وارتسیلا ۱۴RT-flex96C بر اساس نسخه ۱۲ سیلندر مشابه این پیشرانه شکل گرفته و بنابراین نسخه‌های کوچک‌تری از آن با قدرت و حجم کمتر نیز وجود دارند که البته همچنان از برخی پیشرانه‌های دیگر مخصوص وسایل نقلیه بزرگ‌تر و حجیم‌تر خواهند بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۵ دیدگاه‌ها

  1. شاهین

    ۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4639 ديدگاه)

    سازنده این هیولا اگه اشتباه نکنم شرکت فنلاندی هستش.

    موافقم 8
    مخالفم 3
    1. مهراد

      ۳ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (819 ديدگاه)

      اگر سازنده این هیولا آدمه پس من چی هستم ؟ اینهمه علم و فکر و تلاش و سختی کار و دقت از کجا ناشی میشه ؟

      حتی فکر کردن به تولید یک چنین چیزی با این ابعاد سردرد آوره

      چطور و با چه ماشین آلاتی قطعات این غول بیابونی رو میسازن ال… و اعلم

      موافقم 13
    2. مهراد

      ۳ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (819 ديدگاه)

      در ضمن بله تصدیق میکنم سازنده این موتور شرکت وارتسیلا فنلاند هست

      موافقم 11
    3. Mohammad hasan

      ۴ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (131 ديدگاه)

      بله
      اگر از نحوه مهندسی این مدل موتورا هم توضیح میدادید خیلی عالی میشد…

      موتور بویینگ و اسپیس ایکس که در آخر با این موتور مقایسه کردید اون دو تا موتور موتور های شاره محور هستن یعنی با سرعت دادن به یه شاره که حالا تو موتور بویینگ جریان هواست و تو موتور اسپیس ایکس گاز های خروجی یک موتور راکتی

      در حالی که موتور وارتسیلا یه موتور گشتاور محور هستش و گشتاوری در حدود ۸ میلیون نیوتن متر تو اوج سیکل قدرت خودش تولید می کنه که هیچ یک از موتور هایی که گفتید در آخر مقاله چنین قابلیتی رو به خواب هم نمیبینن

      این موتور ها طراحی منحصر به فردی هم دارن ؛ دارای یک سوپاپ هستن و از دو تا شاتون متصل به هم ( یکی ثابت یکی متحرک ) استفاده می کنن و از میل لنگ چند پارچه بهره میگیرن یا اینکه تایپیت و اسبک و… ندارن و سیستم محرک سوپاپ این موتورا هیدرولیکی هست و برخیشون قابلیت فعال شدن با بخار آب رو دارن یعنی میتونن مثل یه موتور بخار فعالیت کنن و یا در صورت نیاز مجدد به عملکرد دیزل برگردن

      و نسبت به بازده و گشتاور و محموله ای که حمل می کنن صرفه این موتورا از ۱۰۰ درصد عبور می کنه

      نمود مهندسی موتور و مکانیک تو این جور سازه ها پیدا میشه تا برخی دیگه از وسایل نقلیه که علم مکانیک درش استفاده شده

      1. آرش

        ۵ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (3 ديدگاه)

        در مورد فعال شدن با بخار آب تا حالا چیزی نشنیدم و ندیدم. فکر نمیکنم در مورد این نوع موتورها صدق بکنه.

  2. الف.ی

    ۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1746 ديدگاه)

    اعجاب برانگیزه!
    مصرف سوخت رو ببین
    کاش یه راهی برای عدم آلایندگی این وسایل پیدا کنن
    به جای گیر دادن به ماشینا

    موافقم 12
    مخالفم 4
    1. JaMsHiD_R1988

      ۳ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2288 ديدگاه)

      توی یه دقیقه اندازه مصرف سوخت این اندازه مصرف سوخت پنجاه تا ماشین پلاگین هیبرید توی صد کیلومتره
      ( مثل پژو 508 PSE )

  3. Adnsn

    ۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (29 ديدگاه)

    خیلی عالیه ،اگه امکان داره بیشتر از کشتی و اجزاشون مقاله بزارید

    موافقم 10
  4. Taha Ayoobi

    ۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3481 ديدگاه)

    هرجور میخوام فکر کنم که آیا میشه بذارنش رو یه ماشین میبینم که اصلا تو عالم تخیل هم نمیشه.

    موافقم 11
    1. شمال

      ۳ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (127 ديدگاه)

      در سرزمین غول بیابانیها شاید بشه

      موافقم 11
  5. زیزیگولو

    ۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (6033 ديدگاه)

    ابعادش و قدرتش باورنکردنیه

  6. ayatollahbiden

    ۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    واشر نزنه فقط…

  7. reza342

    ۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (208 ديدگاه)

    شاسی بلند 9متری نداریم:)) اطلاح کنید :)) در بخش طول پیشرانه که نوشتید 27 متر و مقایسه کردید…

    1. شاهین

      ۳ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (4639 ديدگاه)

      سلام بله اصلاح شد ممنونم

  8. reza342

    ۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (208 ديدگاه)

    ویرون هم 2.4 تن نیست :)))))))) این اعدادو کدوم منبع خارجی نوشته؟!!!!! یا شما خیلی حواس پرت بودی :)

    موافقم 1
    مخالفم 2
  9. reza342

    ۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (208 ديدگاه)

    داخل منبع اصلی نوشته 6 خودرو خانوادگی :)))

  10. Joker

    ۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (582 ديدگاه)

    مدعیان حافظ محیط زیست کجان؟😂😂😂بعد میخوان با جاروبرقی دنیا رو از آلودگی پاک کنن😂😂😂اونم جاروبرقی که خودش به نفت وابسته اس😂😂😂چی تو کله این نابغه ها درگذره من نمیدونم…

    موافقم 11
    مخالفم 2
  11. آرش

    ۴ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (165 ديدگاه)

    مغزم ترکید
    اخه این مال چه وسیله ایه
    متوجه نمیشم ……

    موافقم 3
    مخالفم 1
  12. حسین دهمرد

    ۴ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2538 ديدگاه)

    چرا از توربین بخار برای این کشتی ها استفاده نمیکنن؟ بنظر بازدهیشم اگر بیشتر نباشه کمتر هم نیس.

    1. آرش

      ۵ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (3 ديدگاه)

      کمتره. قبلاً بیشتر کشتی‌ها با توربین بخار کار میکردند اما الان موتورهای دیزلی کاملاً غلبه دارن.

  13. BlackWing

    ۴ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1255 ديدگاه)

    ولی کل کهکشان رو بگردی بازم ۱۹۷ هزارتا ویرون نیست که بدی وارتسیلا حمل کنه !!

  14. Rahman

    ۴ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (55 ديدگاه)

    یه دونه موتور ویرون میخاد که اینو به حرکت در بیاره و روشن کنه

  15. Arash72

    ۴ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام
    ممنون از مقاله بالا خیلی جالب و عالی بود از ظاهر موتور اینگونه استنباط میشه که 18سیلندر باشه تا 14سیلندر
    دوستان عزیز که در مورد آلایندگی نکاتی رو اشاره کردند توجه کنید که در ازا جابجایی 307هزار تن کالا چنین مصرفی داره یعنی اگر هر هواپیما رو 307تن فرض کنیم به اندازه 1000 هواپیما کالا و وزن جابجا میکنه
    تصورش خیلی راحت نیست
    مصرف خیلی خارج از نرمال نیست

    1. آرش

      ۵ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (3 ديدگاه)

      عکس‌ها تزئینی هستند. فقط عکس دوم مقاله مربوط به انجین موضوع مقاله است.

  16. Bakzadeh

    ۴ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سیستم استارت این موتور با هوای فشرده است با حدود ۲۰ تا ۳۰ bar

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا