هفته نامه

ناشناخته‌ترین شاسی‌بلندهای دنیا؛ از دایهاتسو و مزدا تا اولدزموبیل و ساب

در مقاله پیش رو به برخی از ناشناخته‌ترین شاسی‌بلندهای دنیا اشاره خواهیم کرد.


شاسی‌بلندها تقریباً در هر نقطه‌ای از دنیا دیده می‌شوند هرچند که سبک بدنه آن‌ها ریشه در سال‌های خیلی دور ندارد و قبل از محبوبیت چنین خودروهایی شاهد تولید مدل‌های متنوع و گمنامی بوده‌ایم. با اینکه اکثر این شاسی‌بلندهای قدیمی فراموش شده‌اند اما برخی از آن‌ها تأثیر انکارناپذیری روی شکل‌گیری کلاس فعلی شاسی‌بلندها داشته‌اند. از قدبلند جالب مزدا گرفته تا شاسی‌بلند مهجور ساب، لیست ناشناخته‌ترین شاسی‌بلندهای دنیا محصولات جالبی را برای شما در نظر گرفته است.

ناشناخته‌ترین شاسی‌بلندهای دنیا

دایهاتسو راکی (سال ۱۹۸۸)

این شاسی‌بلند کامپکت در ژاپن با نام راگر و در بریتانیا با نام فورتراک نیز شناخته می‌شد. با اینکه راکی در ژاپن و بریتانیا عملکرد مناسبی داشت اما ابعادش برای بازار آمریکا خیلی کوچک بود و از نظر قوای محرکه هم چنگی به دل نمی‌زد. در واقع پیشرانه ۴ سیلندر راکی نمی‌توانست مرز قدرت ۱۰۰ اسب بخار را رد کند و به همین خاطر پرفورمنسی کاملاً معمولی داشت. از نظر هندلینگ نیز نمی‌توان راکی را در حد مطلوب دانست و در کل تولید آن کمکی به بهبود وجهه دایهاتسو نکرد.

مزدا ناواجو (سال ۱۹۹۰)

مزدا با استفاده از جلوپنجره و چراغ‌های جلو و عقب جدید، فورد اکسپلورر نسل اول را به شاسی‌بلند ناواجو تبدیل کرد. تفاوت بین این دو خودرو در همین موارد خلاصه می‌شد و فورد حتی اولین آفرودر مزدا را در کنار اکسپلورر و در کارخانه کنتاکی خود تولید می‌کرد. ناواجو فقط به‌صورت دو در عرضه شد و مدت زیادی در بازار دوام نیاورد. این خودرو در سال ۱۹۹۴ از بازار خارج شد و مزدا تا زمان معرفی تریبیوت که یک محصول ریبج شده دیگر از فورد بود به این بازار بازنگشت.

اولدزموبیل براوادا (سال ۱۹۹۰)

اولین نسل براوادا در سال ۱۹۹۰ عرضه شد و تفاوتی با شورولت S-10 بلیزر و جی ام سی S-15 جیمی نداشت. البته جلوپنجره خاص براوادا مشابه دیگر محصولات اولدزموبیل بود و برخی تفاوت‌های دیگر همچون پکیج گلد باعث تمایز آن می‌شدند. هرچند عمده خریداران، براوادا را همان بلیزر می‌دانستند. دومین نسل براوادا در سال ۱۹۹۵ معرفی شد هرچند بازهم محصولی ریبج شده بود ولی به فروش بهتری دست یافت.

آکورا SLX (سال ۱۹۹۵)

برند آکورا برای اینکه بتواند سریعاً در کلاس شاسی‌بلندهای لوکس حضور یابد دست به دامن ایسوزو شد. با اینکه ایسوزو محصولات لوکسی را تولید نمی‌کرد اما مدیران می‌دانستند دومین نسل تروپر می‌تواند به عنوان محصولی لوکس ارتقا یابد. این خودرو در سال ۱۹۹۵ و با نام آکورا SLX راهی بازار آمریکا شد. SLX دقیقا محصول ایسوزو بود هرچند تغییراتی در جلوپنجره و کابین داشت. با اینکه پیشرانه ۶ سیلندر این خودرو برتر از تروپر بود اما قدرت بیشتر نمی‌توانست ریشه‌های اصلی خودرو را پنهان کند.

میتسوبیشی پاجرو اوولوشن (سال ۱۹۹۷)

سابقه مسابقات پاجرو به مدت‌ها قبل از تولید مدل اوولوشن بازمی‌گردد. این خودرو در مسابقات پاریس داکار ۱۹۸۵، ۱۹۹۲ و ۱۹۹۳ به پیروزی رسید و میتسوبیشی نیز تجارب به دست آمده در آن سال‌ها را صرف تولید یک سوپر شاسی‌بلند خاص و تولید محدود کرد. حدود ۲۵۰۰ دستگاه از پاجرو اوولوشن دو در تولید شد. این خودرو از پیشرانه ۳.۵ لیتری با ۲۷۵ اسب بخار قدرت سود می‌برد و از جمله ویژگی‌های برجسته آن نیز می‌توان به قوس چرخ‌های گیرا و بال روی سقف اشاره کرد.

ساب ۹-7X (سال ۲۰۰۵)

یکی از دو خودروی بسیار عجیب کمپانی ساب با نام ۹-7X شناخته می‌شود که نمادی از سو مدیریت جنرال موتورز در آن دوران است. مدیران جنرال موتورز در آن زمان اعتیاد شدیدی به مهندسی برند داشتند و ساب ۹-7X نیز اشتراک بسیار کمی با ساب داشت و در واقع معادل شورولت تریل بلیزر و اولدزموبیل براوادا به شمار می‌رفت. البته محصول ساب قیمت بالاتری داشت و با تجهیزات بیشتری عرضه می‌شد تا در کلاس لوکس‌ها بهتر عمل کند هرچند این‌گونه نشد و تنها حدود ۸۶ هزار دستگاه از این خودرو تولید شد.

کیا بورگو/موهاوی (سال ۲۰۰۸)

سبد محصولات فعلی کیا طراحی بسیار تیز و چشمگیری دارند اما اولین طراحی پیتر شرایر برای کیا خیلی برجسته و شاهکار نبوده است. این خودرو که در کشورمان با نام موهاوی شناخته شده از ساختار سنتی بدنه روی فریم استفاده می‌کند و با پیشرانه‌های ۶ و ۸ سیلندر تولید شده است. با اینکه بورگو یا موهاوی در کشورمان طرفداران زیادی دارد اما درست زمانی عرضه شد که بحران مالی آمریکا رخ داده بود و کیا نیز وضعیت متفاوتی نسبت به امروز داشت. سواری موهاوی نیز خیلی راحت نبود و مصرف سوخت بالایی داشت و به همین خاطر پس از فروش حدود ۲۳ هزار دستگاه از بازار خداحافظی کرد. بورگو در سال ۲۰۱۱ جای خود را به سورنتو داد و در سال ۲۰۱۹ جانشین مستقیم آن با نام تلوراید رونمایی شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۹ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. اشکودا عشق مردم ترکیه

    ۲ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    همش ری برند
    جنرال موتور هم چ دیوانه ای بود یه ماشین رو هزارتا شرکت میساختند
    حیف ساب خیلی ماشیناش خوب بود

    موافقم 22
    مخالفم 5
    1. علی Shelby

      ۲ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (621 ديدگاه)

      موهاوی رو همه تو ایران میشناسن

      پاجرو اوولوشن با اکورا اس ال ایکس با اولدز موبیل رو قبلا شنیده بودن

      موافقم 13
      مخالفم 2
  2. saeedfarshchian

    ۲ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (134 ديدگاه)

    موهاوی تو ایران زیاد هست قدرتشم خوبه
    ولی بهترینشون تو این لیست پاجرو هست بنظرم
    ولی پاترول و بلیزر تو این دسته از همه شناخته شده ترن

    موافقم 13
    مخالفم 2
    1. ۲ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (5343 ديدگاه)

      فقط ۵۰ هزار هزار تا موهاوی وارد ایران شده اینا چطور روشون شد بنویسن ۲۳ هزار؟

      موافقم 13
      مخالفم 7
      1. امین

        ۲ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (692 ديدگاه)

        نشریه آمریکایی فقط تاریخچه بازار داخلی شون بررسی کرده.
        به بازار جهانی کاری نداشته

        موافقم 10
        مخالفم 1
        1. ۲ دی ۱۴۰۳
          سوابق: (5343 ديدگاه)

          نشریه اشتباه بوگولید

          موافقم 1
          مخالفم 1
  3. froG-driVer

    ۲ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1059 ديدگاه)

    موهاوی که دیگه…

    موافقم 8
    مخالفم 5
  4. عمو مایک

    ۲ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (76 ديدگاه)

    یادش بخیر سال ۹۳ ، ۹۴ بود فکر کنم ، یکی از آشنا های ما موهاوی ۸ سیلندر تریم کرم خریدش ۱۲۰ میلیون تومن ، یه مدت برای تعمیر ش دست مون بود اون ماشین ، واقعا نسبت به سال خودش سواری و آپشن واقعا خوبی داشت و شتاب ش آدم رو به صندلی می چسبوند ، فضای داخلیش هم فوق العاده بزرگ بود ولی کیفیت متریال ش متوسط بود .

    هرچند الان ۹۰ درصد اون ماشین ها دیگه نیاز به یه اورهال اساسی دارن و دیگه قیمت هاشون سر به فلک کشیده .

    موافقم 23
    مخالفم 3
  5. مهدی میباخ

    ۲ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (7 ديدگاه)

    موهاوی ، براوادا و پاجرو اولوشن رو میشناختم بقیه رو نه
    اون دایهاتسو راکی چقدر شبیه نیسان پاتروله

    موافقم 11
    مخالفم 1
  6. nikan

    ۲ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (187 ديدگاه)

    قطعا بهترینشون پاجرو
    براوادا خیلی خوشگله شبیه پونتیاک ترنس ام ۱۹۷۶
    مهم نیست همون بلیزره چون همون بلیزرم دوس داشتنیه

    موافقم 11
    مخالفم 2
  7. KAIZEN

    ۲ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (298 ديدگاه)

    دایهاتسو خیلی خوب بوده
    البته نه برای بازار آمریکا

    موافقم 9
    مخالفم 2
  8. JaMsHiD-B

    ۲ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (3119 ديدگاه)

    موهاوی کیفیت داخلیش خوبه البته اگه تمیز باشه
    ولی مصرف سوختش سر به فلک می‌کشه هندلینگشم توی سرعت بالای صد تا ترسناکه

    موافقم 6
    مخالفم 3
  9. Amirsh

    ۲ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (221 ديدگاه)

    ساب عشق بود

    موافقم 4
    مخالفم 5
  10. Cert

    ۲ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (195 ديدگاه)

    بیشترشان تجربه اول سازنده در ساخت suv بوده است

    موافقم 3
    مخالفم 2
  11. Titanium

    ۲ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (110 ديدگاه)

    این سری از مقالات رو خیلی دوست دارم فقط میشه یکی بگه ماشین بالای تیتر چیه؟

    موافقم 2
    مخالفم 1
    1. boost10

      ۳ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (250 ديدگاه)

      ایسوزو آکسیوم

      1. Titanium

        ۱۳ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (110 ديدگاه)

        ممنون

  12. علی منصوری

    ۳ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (465 ديدگاه)

    دیهاتسو چقدر شبیه پاتروله، ولی قشنگ بودن زمان ساختشون، البته ک موهاووی هنوزم فوق‌العاده است، ی موهاووی معامله کردیم چون سال قبل، پشت چراغ قرمز ،قهوه ای اپویم ، ب مالکش گفتیم فروشه گفت آره ، خدا براش بسازه ماشین تو زرورق نگه داشته بود،
    پاجرو هنوزم جذابه ،ولی انتخابم ساب…..سوئدیا بهترینن تو امنیت و لوکس سازی

    موافقم 3
    مخالفم 1
    1. گاس فرینگ

      ۳ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (520 ديدگاه)

      این مدل ساب بیشتر امریکاییه تا سوئدی ماشین شورلت رو برداشتن آرم شو عوض کردن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا