حالا که خودروهای برقی در سرخط تمامی اخبار قرار دارند پس بهتر است بزرگترین فروشندگان این دسته از خودروها در سال ۲۰۲۲ را نیز بشناسیم. به نظر شما سهم کدام خودروساز از فروش بیش از ۱۰ میلیون دستگاهی خودروهای برقی و پلاگین هیبریدی در سال قبل بیش از همه بوده است؟
همانطور که گفتیم سال گذشته بیش از ۱۰ میلیون دستگاه خودروی برقی و پلاگین هیبریدی در دنیا فروخته شد که سهم ۱۴ درصدی از کل فروش خودروهای صفرکیلومتر در بازارهای جهانی را به خود اختصاص میدهد. امروز میخواهیم با یکدیگر بزرگترین فروشندگان خودروهای قابل شارژ در دنیا را بشناسیم پس با ما همراه شوید. بر اساس دادههای منتشر شده، ۵ گروه خودرویی بزرگ توانستهاند سهم بیش از ۵۰ درصدی در فروش خودروهای برقی و پلاگین هیبریدی داشته باشند. همچون همیشه در ابتدا اقدام به بررسی میزان فروش و سهم خودروسازان برتر در بازار محصولات پلاگین هیبریدی خواهیم داشت و سپس به خودروهای برقی خواهیم پرداخت.
خودروهای قابل شارژ (برقی و پلاگین هیبریدی)
در بخش خودروهای قابل شارژ که شامل محصولات تمام برقی و پلاگین هیبریدی هستند، رتبه بزرگترین فروشندگان این دسته از خودروها در سهماهه پایانی سال ۲۰۲۲ تغییری نکرده است. BYD با فروش بیش از ۱.۸۵ میلیون دستگاه و سهم ۱۸.۴ درصدی حرف اول را در زمینه یاد شده میزند و جایگاه خود را تقویت کرده است. چینیها در مقایسه با سال ۲۰۲۱ توانستهاند فروش محصولاتشان را بیش از سه برابر کنند.
تسلا که در سالهای ۲۰۱۸، ۲۰۱۹، ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ جایگاه بزرگترین فروشنده خودروهای برقی را در اختیار داشت به رتبه دوم نقلمکان کرده است و فاصلهاش با BYD به بیش از نیم میلیون دستگاه خودرو میرسد. همین امر باعث میشود سهم تسلا از بازار خودروهای قابل شارژ از ۱۴.۴ درصد یک سال قبلتر به ۱۳ درصد در سال ۲۰۲۲ برسد. گروه فولکسواگن نیز یک پله نزول کرده است و با فروش بیش از ۸۳۱ هزار دستگاهی در سال ۲۰۲۲ به کسب رتبه سومی بسنده میکند. سهم ۱۱.۷ درصدی سال ۲۰۲۱ ژرمنها نیز به ۸.۲ درصد کاهش یافته است. رتبه چهارم بزرگترین فروشندگان خودروهای برقی به سایک چین با ۷.۲ درصد سهم از بازار اختصاص دارد و پس از آن شرکتهای جیلی–ولوو (۶ درصد)، استلانتیس (۴.۷ درصد) و هیوندای موتور (۴.۶ درصد) قرار دارند. در ادامه میزان فروش خودروسازان یاد شده به همراه سهم از بازار و مقایسه با سال ۲۰۲۱ را داریم:
رتبه اول: BYD چین با فروش ۱,۸۵۷,۵۴۹ دستگاه و سهم ۱۸.۴ درصدی (سهم ۹.۱ درصدی در سال ۲۰۲۱)
رتبه دوم: تسلا آمریکا با فروش ۱,۳۱۴,۳۳۰ دستگاه و سهم ۱۳ درصدی (سهم ۱۶ درصدی در سال ۲۰۲۱)
رتبه سوم: گروه فولکسواگن آلمان با فروش ۸۳۱,۸۴۴ دستگاه و سهم ۸.۲ درصدی (سهم ۱۳ درصدی در سال ۲۰۲۱)
رتبه چهارم: سایک چین شامل جوینت ونچر سایک-جنرال موتورز-وولینگ با فروش ۷۲۴,۹۱۱ دستگاه و سهم ۷.۲ درصدی (سهم ۱۰.۵ درصدی در سال ۲۰۲۱)
رتبه پنجم: جیلی ولوو با فروش ۶۰۶,۱۱۴ دستگاه و سهم ۶ درصدی
کل فروش ۵ گروه اول: ۵,۳۳۴,۷۴۸ دستگاه و سهم ۵۲.۸ درصدی
کل فروش سایر خودروسازان: ۴,۷۵۶,۴۱۶ دستگاه و سهم ۴۷.۲ درصدی
کل فروش خودروهای قابل شارژ در بازارهای جهانی در سال ۲۰۲۲: ۱۰,۰۹۱,۱۶۴ دستگاه
خودروهای تمام برقی
رتبهبندی بزرگترین فروشندگان خودرویی در بخش خودروهای تمام برقی کمی متفاوت است زیرا تسلا که تنها روی چنین محصولاتی تمرکز دارد کاملاً پیشتاز از بقیه نشان میدهد. در سال ۲۰۲۲ آمریکاییها بیش از ۱.۳ میلیون دستگاه خودروی برقی فروختهاند که سهم جهانی ۱۸.۲ درصدی را از آنِ تسلا میکند هرچند همین سهم قابلتوجه نیز نسبت به سال ۲۰۲۱ افت ۵ درصدی را نشان داده است. چنین عملکردی به معنی کندتر شدن تسلط تسلا بر بازار خودروهای تمام برقی خواهد بود.
BYD فروش خودروهای تمام برقی خود در سال ۲۰۲۲ را به شدت افزایش داده و به ۹۱۳,۰۵۲ دستگاه رسانده است که به معنی سهم ۱۲.۶ درصدی از فروش کل خودروهای برقی در جهان خواهد بود. هنوز مشخص نیست که آیا چینیها خواهند توانست در سال جاری میلادی از تسلا سبقت بگیرند یا خیر. در رده بعدی سایک با سهم ۹.۳ درصدی قرار دارد هرچند نباید از نقش جوینت ونچر سایک-جنرال موتورز-وولینگ در این موفقیت غافل شد. اگرچه گروه فولکسواگن سال پیش را به رده چهارمی و سهم ۷.۹ درصدی از بازار خودروهای تمام برقی به پایان رساند اما انتظار میرود در سال جاری به رتبه سوم برسد. ژرمنها سال ۲۰۲۱ با سهم ۱۰ درصدی از بازار در رتبه سوم قرار داشتند.
پنجمین خودروساز در جدول بزرگترین فروشندگان خودروهای برقی جیلی-ولوو با سهم ۵.۳ درصدی است که جای گروه هیوندای موتور را میگیرد. در ادامه نیز رتبه، میزان فروش و سهم خودروسازان از بازار خودروهای برقی در سال ۲۰۲۲ را مرور میکنیم:
رتبه اول: تسلا با فروش ۱,۳۱۴,۳۳۰ دستگاه و سهم ۱۸.۲ درصدی (سهم ۲۳ درصدی در سال ۲۰۲۱)
رتبه دوم: BYD با فروش ۹۱۳,۰۵۲ دستگاه و سهم ۱۲.۶ درصدی (سهم ۷ درصدی در سال ۲۰۲۱)
رتبه سوم: سایک شامل جوینت ونچر سایک-جنرال موتورز-وولینگ با فروش ۶۷۱,۷۲۵ دستگاه و سهم ۹.۳ درصدی (سهم ۱۳ درصدی در سال ۲۰۲۱)
رتبه چهارم: گروه فولکسواگن با فروش ۵۷۱,۰۶۷ دستگاه و سهم ۷.۹ درصدی (سهم ۱۰ درصدی در سال ۲۰۲۱)
رتبه پنجم: جیلی-ولوو با فروش ۳۸۳,۹۳۶ دستگاه و سهم ۵.۳ درصدی
کل فروش ۵ گروه اول: ۳,۸۵۴,۱۱۰ دستگاه و سهم ۵۳.۳ درصدی
کل فروش سایر خودروسازان: حدود ۳.۳۸ میلیون دستگاه و سهم ۴۶.۷ درصدی
کل فروش خودروهای برقی در بازارهای جهانی در سال ۲۰۲۲: حدود ۷.۲۳ میلیون دستگاه
امیرحسین
۲۴ بهمن ۱۴۰۱اقای احمد زاده عکس پیش فرض ماشین ابیه میگه برق از کلم پرید 😂😂😂
علی
۲۴ بهمن ۱۴۰۱جاروبرقی دوست ندارم ، والسلام!!!
کیان
۲۴ بهمن ۱۴۰۱یعنی این کیا و هیوندای با جاروبرقیاشون ک اینقدر مدعی هستن و … آخرش بازم مثه همیشه اخر هستن !!!
خب همین هست ک میگن پول میدن مجلات و …
خب اگر خوبی چرا فروش نداری در حد این همه سروصدایی ک داری و ادعا ها
Ehsan
۲۴ بهمن ۱۴۰۱بیا برو پیچ چرخ سوبارو و تویوتا رو جمع کن جا اینکه اینجا راجع به برقیا نظر بدی 🤣 گلم اینا ۶ تولید کننده برتر برقی هستن از لحاظ فروش وگرنه اگه میخواست کل برندهایی که برقی تولید میکردن رو لیستشون رو بزاره که ۳۰ تا برند میشدن! بین اون ۳۰ تا هیوندای رتبه ۶ هست تویوتا رتبه ۳۰ 🤣
که البته با داستان چرخ متاسفانه تویوتا به لیست تولید کنندگان ۳ چرخه های برقی منتقل شد جای خودش رو به نیسان داد تو لیست🤣
سهم هیوندای از بازار برقی : ۴/۶ درصد
سهم ۸ تا برند جاپونی رو هم : ۳ درصد 🤣🤣
Car love
۲۴ بهمن ۱۴۰۱فروش ندارن؟ حالا داداش تو توی بحث برقیا نیستی بخاطر اینکه فن ژاپنی از بازار برقی اطلاعی نداری ولی به حدودا پنج درصد سهم از بازار نمیگن فروش نداشتن.به این که کلا تو لیست وجود نداشته باشی میگن فروش نداشتن 😂😂😂😂😂😂😂ژاپن بیاد تو ۲۰ تای برتر حالا جزو ده تای اول پیشکش،انشالله به کمک چانگان
اتفاقا فروششون امسال عالی بود برای همین تو امریکا هوندا رو با پس گردنی فرستادن زیر و رتبه چهار بازار امریکا رو گرفتن 😂😂😂 هوندا و نیسان هر کدوم ۳۰ درصد کاهش فروش🙁🔥
من برم تا چرخ نخورد بهم
آریا منش
۲۵ بهمن ۱۴۰۱Toyota left chat