هفته نامه

بدترین ترندهای خودرویی دنیا؛ از تیونینگ عجیب تا چراغ‌های خطرناک!

در این مقاله به ۵ نمونه از بدترین ترندهای خودرویی دنیا اشاره خواهد شد.


خودروها بخش جدایی‌ناپذیر از زندگی امروزی هستند. وسایل نقلیه در برهه‌ای از زمان نماد فرهنگ مشخصی بوده‌اند و هر یک از این دوره‌ها با مدها و سلایق بسیار متفاوتی همراه شده است. خودروسازان نیز دنباله‌روی ترندهای روز بوده‌اند و اگرچه بسیاری از آن‌ها حتی امروزه نیز دل‌چسب هستند اما برخی نیز به مذاق عموم مردم و کارشناسان خوش نیامده است. بسیاری از ترندها حاصل اتفاقاتی بوده که شاید در نگاه اول ارتباط چندانی با خود خودروها نداشته است اما نتایج نهایی بسیار فاجعه‌بار بوده‌اند. برای مثال می‌توانیم به بحران نفتی ۱۹۷۳ اشاره کنیم که باعث شد خودروهای عضلانی تا حد زیادی از بازارها محو شوند. مثال دیگر نیز بحران مالی سال ۲۰۰۷ بود که سیستم پرداخت جدیدی را بنیان نهاد. این رویدادهای مهم برای همیشه چشم‌انداز صنعت خودرو را تغییر داده‌اند و منجر به تصمیم‌های سؤال‌برانگیز بین خودروسازان و خریداران شده‌اند. به همین مناسبت می‌خواهیم در این مقاله به ۵ نمونه از بدترین ترندهای خودرویی دنیا اشاره کنیم.

همچنین بخوانید: ترندهای اصلی صنعت خودرو در سال ۲۰۲۵ را بشناسید

صنعت تیونینگ دو دهه قبل

تیونینگ شاخه‌های بسیار گسترده‌ای دارد اما وقتی‌که یک خودرو را مشاهده می‌کنید می‌دانید که به کدام دوران تعلق دارد. خودروهای تیونینگ شده دو دهه پیش معمولاً فقط در بخش ظاهری تغییر کرده‌اند و خبری از ارتقای قدرت آن‌ها نیست. کیت‌های بدنه عجیب، برش فنرها، چراغ‌های نئون پرنور، رینگ‌های بیش از حد بزرگ، سر اگزوزهای متفاوت، بال‌های عقب بسیار بزرگ، فیبر کربن تقلبی و نوشته‌های روی بدنه همه و همه باعث می‌شوند یک خودرو بسیار زشت‌تر از حالت استاندارد باشد. چنین پروژه‌های تیونینگی نه زیبا هستند و نه کاربردی و به دلیل محبوبیت مسابقات خودرویی آن زمان طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند.

چراغ‌های جلوی بسیار پرنور

چراغ‌های جلو یکی از مهم‌ترین بخش‌های خودرو هستند و در طول این سال‌ها پیشرفت‌های زیادی در طراحی و تکنولوژی آن‌ها صورت گرفته است؛ اما یکی از جدیدترین و بدترین ترندهای چراغ‌های جلو را می‌توان شدت نور آن‌ها دانست. اگرچه مشکل اختلاف ارتفاع شاسی بلندها با خودروهای سواری و ورود نور آن‌ها به کابین خودروهای کم ارتفاع وجود دارد اما تأکید ما روی چراغ‌های پرنوری است که چشمان رانندگان دیگر را اذیت کرده و خطرات زیادی در پی دارد. رانندگان چنین خودروهایی تصور می‌کنند چراغ‌های پرنور همچون زنون باعث افزایش ایمنی می‌شود اما این‌طور نیست و بلکه احتمال حادثه را بالاتر می‌برد.

خودروهای بزرگ دهه ۷۰ میلادی

یک خودروی آمریکایی طراحی ‌شده برای دوران نفتی دهه ۷۰ میلادی را تصور کنید. در اواسط دهه ۷۰ میلادی مردم آمریکا به تازگی از شوک انتظار در صف پمپ‌بنزین‌ها رها شده بودند و خودروهای ژاپنی وارداتی با ابعاد کوچک خود حرف اول را می‌زدند. این خودروها با کیفیت خوب، مصرف سوخت پایین و قیمت مناسب نظرات زیادی را به خود جلب کردند. خودروسازان آمریکایی نیز با محصولات کوچکی همچون پینتو، وگا و پیسر به جنگ ژاپنی‌ها رفتند و برخی اوقات نیز موفق شدند اما در کنار این خودروها مدل‌های بزرگ و لوکسی همچون محصولات کادیلاک قرار داشتند که به پیشرانه ۸ سیلندر بزرگ مجهز شده بودند. آمریکایی‌ها برای هماهنگی با قوانین جدید عجله داشتند و مجبور شده بودند این پیشرانه‌ها را به سیستم‌های کنترل آلایندگی اولیه مجهز کنند. نتیجه چنین چیزی تولید قایق‌های زمینی بزرگ با قدرت پایین بود. اگرچه چنین سیستم‌هایی آلایندگی را کاهش می‌دادند اما راندمان کلی خودرو نیز افت می‌کرد. همین موضوع درباره برخی از خودروهای امروزی نیز صدق می‌کند، خودروهایی بزرگ با پیشرانه‌های کم‌توان که مصرف سوخت بالایی نیز دارند زیرا پیشرانه برای رسیدن به سرعت مطلوب تحت‌فشار قرار می‌گیرد.

سقف وینیل

محبوبیت سقف‌های وینیل در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی به بیشترین حد خود رسید و معمولاً در تریم های خاص خودروهای آمریکایی شاهد این آپشن بودیم. وینیل راهی نسبتاً ارزان و راحت برای ایجاد ظاهری لوکس‌تر در یک خودرو بود و تضاد رنگی زیبایی هم ایجاد می‌کرد؛ اما علیرغم تمامی این ویژگی‌ها، سقف وینیل جزو بدترین ایده‌هایی بود که در صنعت خودرو اجرایی شد. درست همانند پانل‌های چوب مانند بدنه که حس و حال کلاسیک ایجاد می‌کنند، سقف وینیل نیز به فراموشی سپرده شده و برخلاف مدل‌های کانورتیبل واقعی، وینیل در واقع یک پوشش بزرگی است که روی سطح فلزی با قابلیت زنگ زدن چسبانده می‌شود. با کمی جست‌وجو در اینترنت می‌توانیم نمونه‌های بسیار زیادی از زنگ زدن این سقف‌ها را مشاهده کنیم. از آنجایی که وینیل در واقع برچسبی ساده است بنابراین با گذشت زمان آسیب می‌بیند و ترک‌هایی روی آن ایجاد می‌شود.

وانت پیکاپ هایی با ابعاد بسیار بزرگ

نهایتا به آخرین مورد از بدترین ترندهای خودرویی می رسیم. از دهه قبل تاکنون ابعاد وانت پیکاپ ها به شدت رشد کرده است. وانت‌های امروزی جزو بزرگ‌ترین خودروهای بازار هستند و ابعاد آن‌ها برای بسیاری از خودروهای سواری و عابران پیاده ترسناک است. رشد این خودروها جدای از سلایق خاص خریداران به دلیل قوانین نیز بوده است. اساساً استانداردهای EPA نشان می‌دهد که هرچقدر خودرو بزرگ‌تر باشد در بحث مصرف سوخت نیز تست‌ها را راحت‌تر پاس خواهد کرد. همین امر باعث شده خودروسازان محصولاتی بزرگ را برای پاس کردن تست‌ها تولید کنند. همچنین خریداران نیز به دنبال فضای کابین و بار زیاد هستند و همه این‌ها معامله برد برد به نظر می‌رسد. با اینکه وانت‌های فول سایز مشکل خاصی ندارند اما همین ابعاد بسیار بزرگ برای دیگر کاربران جاده و عابران خطرناک خواهد بود. در طول این سال‌ها مطالعات متعددی درباره ارتباط مستقیم ارتفاع کاپوت خودرو و افزایش مرگ‌ومیر عابران پیاده منتشر شده است. نقاط کور زیر خط کاپوت نیز می‌تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. Taha Ayoobi

    ۲۶ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (5391 ديدگاه)

    به جز دومی بقیه الکی چرت بود

    موافقم 38
    مخالفم 9
    1. مهدی میباخ

      ۲۶ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (24 ديدگاه)

      کاملا باهات مخالفم
      مثل این که نمیدونی که شاسی بلند های فول سایز و پیکاپ هایی با ابعاد بزرگ علاوه بر این که هیچ کاربرد درست و حسابی ندارن بلکه چیزی بجز خطر برای خودرو های دیگه و عابر پیاده نیستند
      امیدوارم که قانونی وضع بشه که جلوی تولید این کلاس خودرویی رو بگیره

      موافقم 5
      مخالفم 15
      1. Taha Ayoobi

        ۲۶ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (5391 ديدگاه)

        کاربرد خاصی ندارن؟
        آها

        موافقم 8
        مخالفم 3
      2. سوشیانت

        ۲۶ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (3809 ديدگاه)

        اتفاقا خیلی کاربرد دارن نمونش فضای بسیار زیاد و ظرفیت یدک کشی بالا در ضمن این حرفی که زدی خیلی خنده داره چون یه چیزی هست به اسم ترمز اظطراری روی اون باید کار کنن

        موافقم 8
        مخالفم 3
        1. مهدی میباخ

          ۲۶ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (24 ديدگاه)

          حداکثر سایز پیکاپ باید درحد میتسوبیشی l200 و رنجر و هایلوکس باشه
          بعد از اون باید دیگه اونو کامیون حساب کرد
          درضمن فضای بار پیکاپ های دوکابین بسیار کوچیکه و از اونجایی که پیکاپ های تک کابین (که به معنی واقعا برای کار ساخته شده) نه از طرف مردم و نه از طرف کمپانی استقبال نمیشه این کلاس خودرویی بی معنیه
          در باره ترمز اضطراری خب در همه سناریو های تصادف نمیشه ازش استفاده کرد و از آنجایی که پیکاپ های فول سایز وزن بیشتری دارن کاراییش کمتر میشه
          (این کلاس کلا برای دور زدن و سوه استفاده کردن یه قانون ساخته شده و در قرن 21 باید از بین بره)

          موافقم 1
          مخالفم 1
        2. Taha Ayoobi

          ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (5391 ديدگاه)

          تو آمریکا استفاده از وانت خیلی گسترده تر از جاهای دیگه اس و لازمه

  2. net

    ۲۶ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (3601 ديدگاه)

    من خودم ابعاد بزرگ وانت های فول سایز امریکایی دوست ندارم و ابعاد وانت میان سایز رو بیشتر دوست دارم . رانندگی با ابعاد بزرگ وانت فول سایز لوکس امریکایی سخته و امریکایی ها باید برای حمل بار به جای این وانت های لوکس فول سایز از کامیون و ماشین های حمل بار استفاده کنند

    موافقم 7
    مخالفم 19
  3. amirboss

    ۲۶ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (873 ديدگاه)

    ترندهای تیونینگ دودهه قبل هنوز توایران دارن به شکوفایی خودشون ادامه میدن و چراغ های پرنور و غیراستاندارد شده وسیله ای برای پز دادن و کرم ریختن شوتی های عزیز تو جاده.

    موافقم 30
    مخالفم 2
  4. BMW is GOD

    ۲۶ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (82 ديدگاه)

    به جز ترندهای ۱ و ۲ بقیه خیلی خوبن ( ۳ و ۴ و ۵ )

    موافقم 8
    مخالفم 1
  5. ۲۶ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (5538 ديدگاه)

    اینا مال بچه خوشگلاست تو ایران پراید پژو تیونینگ میکنن

    موافقم 5
    مخالفم 2
  6. علی جردن

    ۲۶ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (2147 ديدگاه)

    ترندهای آینده: حذف شارژر خودروهای برقی مثل گوشی های سامسونگ

    موافقم 8
    مخالفم 2
  7. AMANTE

    ۲۶ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1909 ديدگاه)

    بجز چراغ های پر نور غیر استاندارد که واقعا بدترین هستن بقیه فقط عجیب هستن.
    اون تیونینگ های دو دهه قبل تب اش از بازی های NFS شدت گرفت که مردم متوجه شدن میتونن ماشین های قدیمی یا با ظاهر عادی شون رو با کمترین هزینه متفاوت کنن.

    موافقم 3
    مخالفم 1
  8. Sohrab

    ۲۶ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    چراغ پر نور بکنار، همون چراغ عادی می ذارن روی سوبالا با مه شکن روشن می کنن اصلا اهمیتی به راننده مقابل نمیدن اکثرا تو خیابون اینطوری رانندگی می کنن که نشون میده چقدر شعور و فرهنگمون عقبه

    موافقم 8
    مخالفم 1
  9. NIKAN-JAAAAAAAAAAG

    ۲۶ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (31 ديدگاه)

    نه سقف وینیل و هیکل گنده بک نیازه.البته واقعا کاربردی ندارن.ماشین های بزرگ هم بدرد شهر نمیخورن ولی باز هم مخالفم.

  10. Titanium

    ۲۶ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (172 ديدگاه)

    سقف وینیل چه بدی داشت بیچاره🥺

  11. محمدحسین اسدالهی

    ۲۶ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (65 ديدگاه)

    خیلی مسخره بودن همشون به جز شماره یک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا