با وجود اینکه وظیفه اصلی فناوری راحتکردن زندگی انسان است اما گاه پایش را آن فراتر گذاشته و صرفا باعث پیچیدگی میشود.
پیشرفت فناوری و توسعه ایدههای جدید صنعت خودرو را متحول کرده است. از روشهاس ساخت تا ویژگیهای ایمنی یک خودرو، همهوهمه مدیون پیشرفتهای فناوریهای گوناگون هستند. خودروهای دو دهه گذشته در مقایسه با نمونههای پایینرده امروزی هیچ ویژگی چشمگیری نداشتند. با فرارسیدن عصر دیجیتال، برخی از ویژگیهای تازه آنقدر برای کابران مهم شده که نمیتوانند زندگی را بدون آنها تصور کنند.
اما بر کسی پوشیده نیست که فناوری گاه از حد معمول خود فراتر میرود و شکلوشمایلی تزئینی به خود میگیرد؛ این روند گاه آنقدر افراطی میشود که ویژگیهای کاربردی را کنار گذاشته و نمونههای غیرضروری را جایگزین آنها میکنند. نتیجه این کار، توسعه محض رضای توسعه و افزایش پیچیدگی، کاهش قابلیت اطمینان و هزینههای بیشتر است. خودروهای امروزی برای بسیاری از رانندگان بیشازاندازه پیچیده شدهاند و گاه باعث کاهش تمرکز آنها در رانندگی میشوند. کاهش تمرکز هم احتمال بروز خطر را افزایش میدهد. در همین راستا به ۱۱ ویژگی محبوب اما بیفایده در خودروها میپردازیم که پیش از سودآوری، مضر هستند.
ترمز پارک الکترونیکی
این نوع ترمز که با یک دکمه فشاری فعال میگردد، کار یک ترمزدستی متداول را انجام میدهد. این سیستم تازهوارد با وجود اینکه مزایایی چون دستیار نگهداری خودرو در سربالایی را (برای راهاندازی راحتتر خودرو در این شرایط) به ارمغان میآورد اما معایبی هم دارد. تعمیرات این نوع ترمز به مراتب دشوارتر از نمونههای دستی و سیمی است. مشکل دیگر آن ناممکن بودن ترمزدستی کشیدن است که در دنیای واقعی مشکلاتی ایجاد میکند. سوم آنکه این فناوری قیمت ساخت را افزایش میدهد.
چراغهای خودکار
همانگونه که از نامش پیدا است، در مواقعی که حسگرهایشان علامت دهد، روشن میشوند تا از روشن بودن چراغ در لحظات ضروری اطمینان حاصل کنند. متاسفانه این فناوری آنطور که انتظار دارید کار نمیکند. حسگرهای پایش نور محیطی ممکن است در شرایطی چون مه یا باران سنگین نور مناسبی جذب کنند و نیازی به روشن کردن چراغهای نبینند؛ درحالیکه در این شرایط اغلب دید کاهش پیدا میکند و نیاز به نور چراغ پیش میآید. مشکل دیگر این سیستم تاخیر در تنظیم سطح نور است. ممکن است یک تونل را رد کنید اما چراغ مقداری زمان نیاز داشته باشد تا حضور شما در یک محیط تاریک را تشخیص دهد.
ورود بدون کلید
چند سالی است که ورود بدون کلید برای بسیاری از خریداران به یک باید تبدیل شده است تا دیگر برای بازکردن خودرو به دنبال ریموت نگردند. عدم نیاز به دردست گرفتن کلید مزیت اصلی این سیستم است اما مشکلاتی هم دارد. همین که برای ورود به خودرو روشن کردن آن نیاز به کلید نداشته باشید، باعث عدم تخصیص مکانی مشخص به کلید شده و میتواند باعث گمشدن کلید شود. در این حالت اگر کلید در جیب راننده بماند، نمیتواند خودرو را روشنخاموش کرده یا قفل کند. جایگزینی کلید گمشده هم بهخاطر فناوری آن گران تمام میشود. این سیستم کار دزدها را هم راحتتر کرده است؛ چراکه با استفاده از تقویتکننده سیگنال میتوانند مالک را به دردسر بیاندازند.
پدال تعویض دنده پشت فرمان برای خودروهای معمولی
پدال تعویض دنده پشت فرمان یا پدال شیفتر اختراعی است که فراری با توسعه جعبهدنده «سبک F1» آن را به گوش جهانیان رساند. با خودکار شدن جعبهدندهها، استفاده از این سیستمها سرعت بیشتری را برای رانندگان خودروهای عملکردبالا فراهم کرد. امروزه اما این پدالهای جذاب راه خود را به شاسیبلندهای کوچک و هاچبکها هم باز کردهاند. از آنجا که این سیستم در این دسته از خودروها تفاوتی در تعویض دنده ایجاد نمیکند و صرفا جنبه تبلیغاتی دارد، رانندگان کمی از آنها استفاده میکنند.
دستیار ارائه کمربند ایمنی
یکی از غیرضروریترین ویژگیهایی که یک خودروساز میتواند در محصول خود جای دهد، سیستم موتوری ارائه کمربند به راننده است. ایده این محصول آن است که راننده برای دسترسی به کمربند ایمنی بدن خود را ذرهای نچرخاند و کمربند از کنار به او عرضه شود. درباره این سیستم باید بگوییم که نخست برداشتن کمربند توسط شخص بهمراتب سریعتر از سیستم یادشده است. دوم آنکه تازگی این ویژگی خیلی زود از ذهن کاربر پاک شده و سرعت پایین آن آزاردهنده خواهد شد. سوم آنکه جایگزینی قطعات و تعمیر آن درصورت خرابی هزینه هنگفتی را بر دوش مالک خودرو خواهد گذاشت؛ بهویژه اگر این کار به نمایندگی برندهایی چون مرسدسبنز محول شود که از سیستم یادشده استفاده میکنند.
سرگرمی صندلی عقب
زمانی که برای نخستینبار، نمایشگرهای سرگرمی پشت بالشتک سر سرنشینان جلو ظاهر شدند، یکی از بهترین و جذابترین ویژگی خودروهای مدرن به شمار میرفتند. این ایده مثال عیان گذران لذتبخش و لوکس یک سفر طولانی برای کودکان و سرنشینان عقب بود. حال با گذر زمان، CD و DVD از بازار برچیده شده و کاربران کمتر به این سیستمها روی میآورند؛ چراکه استفاده از یک تبلت قابلحمل بهمراتب منطقیتر از نمایشگر روبهروی آنها محسوب میشود. نمایشگرهای یکپارچه با بالشتک صندلی جزو گرانترین آپشنهای خودرویی هستند و عملا خرید یک تبلت جداگانه از برندهای دیگر، برای مالک بهصرفهتر است.
درهای مخالف به هم
سدانهای بزرگ و سنگینی چون لینکلن کانتیننتال کوچ و انواع مدلهای رولزرویس یا حتی فراری پروسانگوئه از این سیستم استفاده میکنند؛ بنابراین خودرویی که به درهای مخالف هم مجهز باشد بیشک توجه اطرافیانش را به خود جلب میکنند. همین استدلال باعث شده تا این درها راه خود را به مدلهای پایینرده مانند اوپل مریوا و مزدا MX-30 هم باز کنند. وقتی این درها اصلیترین کاربرد خود یعنی خودنمایی را از دست بدهند، مشکلات کاربر شروع میشود. استفاده از درهای مخالف در پارکینگ بهشدت چالش برانگیز است. آنها برای مردم پیاده و دوچرخه سواران حاشیه خیابان هم خطرآفرین هستند.
HUD
این واژه مخفف عبارت «Head-up Display» است. این نمایشگرها که با قرار گرفتن درست روبهروی راننده، نیاز او را برای پایین نگه داشتن سرش برطرف میکنند، بهعنوان یک ویژگی کاربردی شناخته میشوند. تصور کنید یک گرافیک زیبا و جذاب روی شیشه جلو و روبهروی شما نمایش داده شود و به نیاز شما به تماشای کیلومترشمار و دورسنج را هم رفع کند. این سیستم باوجود هدف کاربردی که دارد گاه میتواند دلیل حواسپرتی راننده باشد. خودروهای مدرن مملو از اطلاعات و گرافیکهای رنگآمیز هستند و استفاده از HUD صرفا به شلوغی و حواسپرتی کمک خواهد کرد. در هر صورت و بهویژه در خودروهای مدرن، نگاهکردن به نمایشگر روبهروی راننده در کسری از ثانیه و دریافت اطلاعات لازم درباره سرعت چندان مشکلی ایجاد نمیکند.
کنترل حرکتی
برندهای بیامو، مرسدسبنز و جگوار به انواع حرکات کنترلی مجهز شدهاند. این سیستم به کاربران این شرکتها اجازه میدهد تا با حرکت دست و انگشتانشان، به تماسها پاسخ دهند و سیستم اطلاعاتسرگرمی را کنترل کنند. این ویژگی مدرن و آیندهنگرانه در بسیاری از مواقع حرکات دست را درست شناسایی نمیکند و باعث میشود تا راننده دستور خطای سیستم را به حالت اولیه بازگرداند و تمرکز خود را از دست بدهد. این مشکل درباره سیستم دستورات صوتی خودروها هم صدق میکند که باوجود چند دهه حضور در صنعت، هنوز درست کار نمیکنند.
سردنده شیشهای
برندهایی چون بیامو و ولوو برای افزایش جذابیت کابین خود، به استفاده از سردندههای شیشهای و کریستالی زیبا روی آوردهاند. در طول زمان ممکن است این قطعه شیشهای با خراش روبهرو شود که جلوهای کهنه به آن خواهد داد و عملا هدف خود را از دست میدهد؛ بنابراین خودروسازان با درک این مسئله، سردندههای بزرگ پیشین را با نمونههای کوچکتر جایگزین کردهاند که اتفاقا به ارگونومی کابین هم کمک شایانی میکند.
سیستم اطلاعات سرگرمی یکپارچه
یکپارچه کردن اطلاعات این سیستمها گل سرسبد ویژگیهای بیخاصیت درون یک خودرو به شمار میرود. تنها در ایالاتمتحده و در سال ۲۰۲۰، بیشاز ۳۰۰ هزار نفر راننده بهخاطر حواسپرتی آسیب دیدهاند. این حواسپرتیها ناشی از استفاده از سیستمهای الکترونیکی چون تلفنهوشمند و بهویژه شبکههای مجازی حین رانندگی رخ داده است؛ بنابراین اگر کمی منطقی نگاه کنیم، تبدیل یک خودرو به یک تلفنهوشمند بزرگ کاری تبلیغاتی برای جذب کاربر بیشتر برای این سیستمها و حواسپرتی بیشتر کاربران است.
به نظر شما دیگر چه ویژگیهای بیفایدهای در خودروهای امروزی وجود دارند؟
Matin
۲۳ شهریور ۱۴۰۲بنظرم دنده پشت فرمون خیلی خوبه جتی برای ماشین های معمولی
فقط خط آخری که درباره در های مخالف نوشته 🤣
یاد تام و جری افتادم
NAVID۰۰۹۸
۲۳ شهریور ۱۴۰۲بهتره موضوع رو بازش کنیم :
خودروها یا اقتصادی هستند یا غیر اقتصادی ( زیر ۵۰ هزار دلار و بالای ۵۰ هزار دلار ) !
کرهی زمین به دو قسمت تقسیم شده :
۱- خارج فرنگ اَجنبی غربی کوفت درد زهرمار یا هرچی که اسمشو میذارید !
۲ – ایران ××× !
دوستانی که خارج از ایران زندگی میکنن یا رفتهاند میتوانند شهادت دهند که اکثر خودروهای اقتصادی که فروش میره لوآپشن هستند و مردم به سبب اقتصادی بودن و باسواد بودن ( توجه به کیفیت متریال ، برند ، کیفیت سواری در اولویت و سرمایهای نبودن خودرو ) انتخابشون از روی عقل هست !
اما ایران / جایی که همه شاهدیم و دیدیم نه از خودرو چیزی حالیمونه نه کیفیت سواری و برندشناسی میفهمیم نه … بخصوص اونهایی که تعصب چینی لگنها را میکشند که البته آمارشون در پدال و جامعه هم بالا رفته متاسفانه ((((( تنها و تنها به چیزهایی اهمیت میدهیم که همان چیزها شده برای تاجران گوشبُری از مردم ایران که طرف یا اصلاً در سال یکبار هم از آپشن استفاده نمیکنه یا اصلاً نمیدونه آپشن چیه و فقط یه چیزی از دهن بقیه شنیده و موقع خرید آپشن آپشن میکنه و این میشه که بازار هم بیمار میشه و قیمتها نوسان شدید پیدا میکنه و البته که فرد باسواد میتونه از این ضعف مردم استفاده ببره و خودروی مورد نظرش را ارزانتر بخره و از سواری لذت ببره نه اینکه جلوی بقیه پُز بده ماشینش آپشن داره ولی در عمل در سال حتی شاید یکبار هم استفاده نکنه ولی پولش را داده !
به طور مثال خودم را میگم که روکش صندلی پارچهای باکیفیت بالا را به بهترین چرمها هم ترجیح میدهم ( مثل همانی که در ماکسیما کمری پرادو و … هست ) در صورتی که تازه ۹۵٪ چرمهای به کار رفته در خودروهای امروزی مصنوعی و به درد نخور هستند که در تمام فصول سال رو مخ هستند مگر برای خودروهای گران که تکلیفشان مشخص هست ولی به درد هیچ خودروی اقتصادی ژاپنی کرهای آمریکایی نمیخورند جز چاپیدن جیب خریدار ( البته خودروهای فولکس را از همه جدا کنید که حقیقتاً کیفیت چرم خودروهای اقتصادیش حتی از بنز و bmw اقتصادی هم بالاتره و جالبه برای خودم ) !
دوستان ، آپشن در ابتدا یعنی کیفیت باتنی خودرو و سپس تهویهی درجه یک و چهار شیشه برقی و ترمز عالی به همراه کیفیت نرم روان راحت سواری و لاغیر / بقیه هرچی که پول دادید یعنی دور ریختن پول یا عقدهای بودن طرف که فقط میخواد نمایشی زندگی کنه برای دیگران که ماشالاه در ایران اکثریت بازیگریم نه یک انسانی که به دل خودش زندگی کنِ !!!
میدونم حرفهای من باب میل خیلیها نیست چون همون خیلیها با بیفرهنگی و ادعا و بیسوادی باعث شدن که دولتمردان ما از آنها سواستفاده کنند و به سبب همین اکثریت افراد ضعیف از نظر اقتصادی که اتفاقاً سواد هم دارند ولی توان مالی ندارند به دلایل مختلف فلج شدند و اگر همه مسئولیتپذیری و درست پول خرج کردن و سرمایهگذاری را میفهمیدیم ، هیچگاه نه خودرو نه مسکن به چنین روزی دچار نمیشد که امروز جنبهی سیاسی عقیدتی مافیایی پیدا کنه !
در کل ، پولتون اگر حلالِ و با زحمت به دست میارید را پای آپشنهای خودروهای مختلف حروم نکنید ( البته که طرف حساب من مصرفکنندگان واقعی هستند نه نمایشی ) !
JDM
۲۴ شهریور ۱۴۰۲دقیقا ما اکثرا از روی خودنمایی و عقده تصمیم به خرید هر چیزی میکنیم
تو دنیا 90درصد به کیفیت و متریال مخصوصا ایمنی فکر میکنن و یه چشماندازی به آپشن دارن ولی ما ایرانیا فارغ از آگاهی درست فقط دنبال این هستیم که بگیم ماشین ما فلان آپشن داره ولی بعد از دوسال کارکرد میفهمن کیفیت یعنی چی
RAMIN
۲۵ شهریور ۱۴۰۲آفرین به این طرز نگاه عمیق
گرچه بایه گل بهار نمیشه ولی خوبه اطلاعاتمونو بالا ببریم.
Ta
۲۵ شهریور ۱۴۰۲جواب منو بده.
مثلا فردی به قول شما از راه حلال پول در آورده خونه خودشو خریده، وسایل خونهاش رو هم خریده پول کافی هم برای خرج دانشگاه و جهیزیه و عروسی بچه هاش گذاشته یه دو میلیارد هم برای زندگی خودش تا آخر عمر. الآن میخواد تو ایران یه سه میلیارد بده ماشین بخره که با کوئیک نره سر کار (به کوئیک سوار ها توهین نمیکنم منظورم اینه که میخواد خودرویی خارجی سوار شه نه ملی) تو که میدونی تو اروپا چه خبره تو که متریال و شیشه بالابر برقی دوست داری به من بگو با سه میلیارد چی بخرم؟
گزینه اول: سانتافه، اسپورتیج یا سورنتو ۱۵۰ هزار کارکرد با طراحی سال ۲۰۱۲؟
گزینه دوم: بنز ئی کلاس، بیامو، ولوو ۲۰۰ هزار کارکرد ۲۰۱۰ دو لکه رنگ؟
گزینه سوم: تیگو و جک و فردا
گزینه اول یعنی کرهای ها با این میزان کارکرد که که نه زیبایی دارن، نه متریال و کیفیت دارن همه بوی پلاستیک میدن، نه فنی سالمی دارن همه هم به یاتاقان زدن معروفند، سواری بهتر از گزینه دوم و سوم هم که ندارن. به قول شما آپشن هم ندارن.
گزینه دوم هم که بد فروش میرن کسی نیست که چنین ماشینی بخره، قطعاتشون هم که تو ایران آنچنان نیست اگر هم باشه خداتومنه و خودش قیمت یه موتور سیکلته.
مجبورم برم چینی بخرم دیگه به قول شما زرق و برق.
زیبا نباشن خدایی زشت نیستن، سواری شون هم اگر بهتر از کرهای ها و ژاپنیها و آلمانی های هم قیمتشون تو ایران نباشه بدتر نیست یا اگر پایین تر باشه یکم پایین تره (مثلا سراتو و ساینا نیست. برلیانس و دنا) سواری که فرقشون خیلی کم احساس میشه یا شاید اصلا نشه. متریال هم یه چیزی مثل بقیه است ولی با زرق و برق مثل چرم و دسته دنده الکترونیکی و شیشهای
اون چیزی که شما میگین درسته اما نه تو ایران. بله طرف تو آلمان زندگی میکنه نمیره خودروی لوکس چینی مثل هونگچی بخره میره یه ماشین اقتصادی آلمانی میخره مثل فولکس تیگوان یا اشکودا.
مشکل ایران تعصب مردمه تعصب مردمه. مشکل ایران فرار بچههای نخبه مرم ما است، مشکل ما جوانانی هستند که فقط میخوان مدرک بگیرن طرف رفته کارشناسی ارشد یا دکتری گرفته و هیچی بارش نیست. میره میشه پزشک آنفولا نمیتونه تشخیص بده، میره میشه مهندس خونهای که ساخت میریزه، میشه مهندس ناظر رشوه میگیره، میره میشه فوتبالیست ورزش کشور رو نابود میکنه. ماشین و میبری مکانیکی طرف بجای یه پیچ سفت کردن ۵ تا قطعه خارجی با کیفیت و فابریک ماشین و بر میداره و آشغال ایرانی یا چینی میزاره جاش یا صداشو درمیاره یا میگه خراب بود خارجی انداختم.
مشکلات ایران اینه، خود ما مردم سهم بیشتری رو تو نابودی و سختی زندگی تو ایران رو داشتیم تا مسئولین و تحریمها.
امیر
۲۵ شهریور ۱۴۰۲حرفهای نوید هم تا حدودی درسته از بزک شده های چینی اولاش خوبه بزار چند سال بگذره بدتر از اون کره ای های 2013 خواهد شد مثال بزنم همین لیفان X60 دیگه لش شده جالب اینجاست هنوز 10 سالش نشده.
با حلبی ملی سوارا کاری ندارم ولی فقط زمان اشتباهات شما چینی سواران رو توجیه میکنه این خط اینم نشون پراید صفر هم کابین خشک و بی صدا داره چند سال که از عمرش بگذره باطنشو نشون میده.
پدرم یه فولکس گلف نسل 1 داشت مدل 1364 صدایی که از بیرون و موتور به داخل میومد خیلی کمتر از صدای کابین تیبای مدل 1393 بود. شما اختلاف سنی این دوتا ماشینو 30 سال درنظر بگیر…
میلیاردر مجازی
۲۷ شهریور ۱۴۰۲من هم با حرف شما موافقم و همیشه گفتم دولت بخشی از مشکلات هست اما اصلش ما خودمون هستیم . کسی که حرف زدنی سرو ته پراید رو نابود میکنه اما موقع ثبت نامش زیر ۲ دقیقه سایت فروش پرمیشه که هیچ جالبه بیشتر از ثبت نامی ها معترض داره که ما نتونستیم ثبت نام کنیم میشه همین .
من یکبار جایی گفتم یک سال خودرو صفر داخلی نخرن یک تصمیماتی تغییر میکنه همه داشتن چشم منو در میاوردن که نخریم پس چی سوار شیم اما درک اینو نداشتن که صحبت سر خودروی نو و صفر هست حالا از کارخانه یا بازار . مدل پایین داری یک مدت همونو سوار شو یه کارکرده کم هزینه بخر نه اینکه کلا پاده بمونه . ماشین داشتن شده واسمه مردم ما ابزاری برای فخرفروشی .
درمورد آپشن هم اگر چیزی باشه که راحتی در رانندگی بوجود بیاره و قابل استفاده باشه ارزش داره مثل انواع ترمز ها که باید جزء ضرورت ها باشه نه آپشن . مثلا سیستم سرگرمی چه کاربرد مفیدی میتونه برای خیلی ها داشته باشه جاش ۲ تا ایربک بذار کناره های ستون وسط اخه تریم چرم مزخرف اونم در خودروهای داخلی مثلا چه معنی داره زمستونش یه مصیبت تابستونشم یه مصیبت دیگه آپشن به درد نخور دقیقا مثل درخت دم مستراح میمونه . جسارت نشه این نظرات منه ما روزبه روز بیشتر به سمت تجملات حرکت میکنیم تا امنیت و کیفیت و واقعیت همه هم میدونن اما… .
خداوندا کی این دسته از مردم ما عاقل میشن دست از تجملات برمیدارن و به زندگی واقعی و اصلی خودشون فکر میکنن حتی گوشی برای شنیدن واقعیت هم ندارن .
سادات
۲۸ شهریور ۱۴۰۲(خود ما مردم سهم بیشتری رو تو نابودی و سختی زندگی تو ایران رو داشتیم تا مسئولین و تحریمها.) شما با این گزینه، فقط بهانه لازم را به مسئولان بی کفایت مملکت ما داده ای تا همه نواقص و علت ویرانی های مملکت را که خود، عامل اصلی آن بوده اند، به گردن مردم بیندازند! الناس علی دین ملوکهم؛ مردم به مسئولان و مقامات خود نگاه میکنند! مسئولان و مدیران ممالک بنلوکس را ببینید، آنگاه با رفتار و عملکرد مردم آن کشورها مقایسه کنید! حالا مدیران و مسئولان مملکت خودمان و سایر کشورهای مثل ما همچون ونزوئلا کوبا و سایر جهان سوم را نگاه کنید، با رفتارهای مردم این کشورها مقایسه کنید، چه می بینید!!؟ حالا رفتارهای مسئولان و مقامات کشورهای پیشرفته را با رفتارهای مسئولان و مقامات کشور خودمان و همچنین رفتارهای مردم آن کشورها را با رفتارهای خودمان مقایسه کنید و نتایج شگفت آن را ببینید! بله دوست عزیز، این مدیران و مقامات هر کشور و مملکتی هستند که رفتارها و عملکرد مردم خود را جهت میدهند.
net
۲۴ شهریور ۱۴۰۲تبلت پشت بالشتک صندلی جلو بد و الکی هست و سی دی و دی وی دی دیگر کسی استفاده نمیکنه و جلو دید سرنشینان عقب گرفته.حتی زمانی هم که سی دی و دی وی دی استفاده میشد این نمایشگر پشت بالشتک صندلی جلو بی کاربرد و الکی بود
net
۲۴ شهریور ۱۴۰۲جالبه این صفحه نمایش سرنشینان عقب بی کاربرد و الکی امسال بی ام و اومده به جای تبلت پشت بالشتک صندلی جلو در سری ۷ از سقف اویزون کرده که خیلی مسخره و بد هست
مهدی
۲۵ شهریور ۱۴۰۲هر موقع سوازش شدی میتونی نظر درست بدی
net
۲۵ شهریور ۱۴۰۲تبلت پشت بالشتک صندلی جلو باعث شلوغ شدن طراحی داخلی هم میشه و بد هست
net
۲۵ شهریور ۱۴۰۲درهای مخالف هم بد هست
A1
۲۳ شهریور ۱۴۰۲از بین همه ی اینا مهم ترین ویژگی واسه من کی لس اینتری هست که واقعا واسه استفاده روزمره کاربردیه جوری که بعد مدت کوتاهی اگه از ماشینی که نداره استفاده کنی نبودش حس میشه واقعا
NAVID۰۰۹۸
۲۳ شهریور ۱۴۰۲البته که ورود بدون کلید یکی از بهترین آپشنهاست !
ریموت داخل جیبتونه و هم از نظر امنیت هم راحتی بهترین گزینه هست که با نزدیک شدن به خودرو و لمس دستیگره باز و بعد از استفاده از خودرو راحت درها قفل میشه !
مصطفی آقا میرسلیم
۲۳ شهریور ۱۴۰۲زه بغل، بالابر شیشه برقی، دسته دنده، سپر، فرمون و چرخهای جلو و … از نظر من جزو آپشنهای تجملی خودرو هستند و باید حذف شوند.
سادات
۲۸ شهریور ۱۴۰۲موتور و رینگ و لاستیک هم همینطور! میگی نه از میرسلیم بپرس.
مردیم از خوشی
۲۳ شهریور ۱۴۰۲همش کار آمده و در آینده کار آمد تر هم میشه
شاید برا همه نه
ولی بازم برا خیلی ها خوبه
محمد
۲۳ شهریور ۱۴۰۲اتفاقاً همه پر فایده بودن
کیان
۲۳ شهریور ۱۴۰۲بنظر من کیلیس واقعا خوبه، هم ورود به خودرو هم استارت خودرو
دنده پشت فرمان هم بنظرم خیلی خوبه، چون شما تو ماشین اتومات بخوای دنده رو سنگین کنی مجبوری پدال گاز و فشار بدی، هم دنده سنگین میشه هم دور موتور میره بالا و هم اینکه ماشین در حال شتاب بیشتر قرار میگیره و …، با وجود پدال شیفتر میتونی راحت دنده رو سنگین کنی بدون اینکه گاز خور ماشین و بیشتر کرده باشی و هروقت پدال و فشار بدی شتاب و میگیری و ماشین تو کنترل کامل هست.
دستیار ارائه کمربند ایمنی : واقعا مسخره
M.83
۲۳ شهریور ۱۴۰۲چرا حس میکنم همه اینا تو ایران قفله ؟
صدرا
۲۳ شهریور ۱۴۰۲حس نکن باور کن
ایمان
۲۳ شهریور ۱۴۰۲مقاله جالبی بود. ولی برخلاف خیلی از آپشنهای بی فایده و دهن پر کن، دوتا ویژگی هست که واقعا تجربه استفاده از ماشین رو راحت تر میکنند. برخلاف نظر این مقاله سیستم کیلس واقعا کاربردی و خوبه و باز هم برخلاف جمله عجیبی که در متن مقاله بود، اگه کلید در جیبتون باشه هم امکان خاموش کردن ماشین هست و هم قفل کردن در. ویژگی دوم ریموت استارت هست که تا جایی که میدونم تو ماشینهای ایرانی نیست (ولی آپشن پرکاربردی در ماشینهای آمریکایی و بازار آمریکا است). این امکان رو میده که از داخل خونه یا محل کار یکی دو دقیقه قبل از خروج ماشین رو روشن کنید و در زمستون وارد کابین گرم و در تابستون وارد کابین خنک بشید.
هومن
۲۳ شهریور ۱۴۰۲چندتاشون واقعا به اشتباه تو لیست آوردی! مثلا یعنی نظر شما اینکه کنترل حرکتی نبودش بهتر از بودنشه چون چند بار خوب تشخیص نداده!؟ آقا جان شما میتونی بدون اینکه تو جاده یه لحظه به مانیتور نگاه کنی جلو عقب ولوم یا.. بدی، خدایی این بده؟ اگرم میخوای بگی نه رو فرمون هست بلاخره چه اشکال داره خارج از فرمونم امکانش به راحتی باشه، مثلا صفحه ماشین من ولوم نداره، و من همیشه از رو فرمون صدارو کمو زیاد میکنم، خب با این استفاده زیاد اصطحلاکش مطمنن میره بالا و دفرمه میشه همچین اپشنی میتونست کمکی خوبی باشه. بارهام برام شده فرمونو کامل پیچوندم تو یه موقعیتی تو شهرم و اومدم صدا رو سریع خفه کنم این موقع یه لحظه یا باید به فرمون نگاه کنم ببینم دگمه ها کجاست یا یه لحظه به مانیتور، اما حرکتی نیاز به نگاه کردن نداره!
کرگدن باواریا
۲۴ شهریور ۱۴۰۲دقیقا هیچ کدومشون بیفایده نیستن به جز در ها
رضا
۲۴ شهریور ۱۴۰۲بجز یکی دو مورد بقیه همه خوب و کاربردی بودن
نظر نویسنده شبیه اون بنده خدایی هست که گفت لندکروز با ۲۰۶ فرقی نداره! :)
enayat
۲۴ شهریور ۱۴۰۲کسی با وجود این آپشن ها مخالف نیست ولی اختلاف جایی هست که اکثریت شرکت گرفتار استفاده از این چیزی های چشم گیر و دهان پرکن برای فروش بهتر محصول شان شدند؛ تا مهندسی دقیق تر خودرو!!!
مثال می زنم: در گذشته شرکت ها در نبود سیستم های کمک پایداری باید بهترین تقسیم وزن و بهترین سیستم تعلیق، با شاسی رو می ساختن تا هندلینگ خودرو ها به بهترین نحو می بود و این گونه آن برند زبانزد عام می شد…
ولی الان هندلینگ خودروها رو انداختن به گردن سیستم الکترونیکی و هزار جور چیز دیگه و پیچیده! و از مهندسی دقیق تر در خودروها تا حدودی طفره می روند حتی برند ها آلمانی ها!!!
چون هزینه های مالی و زمانی کم تری رو داره براشون
EOD
۲۴ شهریور ۱۴۰۲جرمی کلارکسون و جیمز می و ریچارد هموند همیشه به این معضل ترمز پارک برقی اشاره داشتن و کامل توضیح میدادن که چقدر وجود ترمز دستی معمولی مفیده 😂 ولی جدای از شوخی کشیدن ترمز دستی حس بهتریه تا زدن یه دکمه .
علیرضا
۲۴ شهریور ۱۴۰۲با این حساب پراید خوبه پراید
حسین دهمرد
۲۴ شهریور ۱۴۰۲درهای برعکس زیباست و ورود و خروجش هم راحت تره
امین
۲۴ شهریور ۱۴۰۲من با این مقاله کامل موافق نیستم بعضی موارد مثل درب برعکس اما بقیه چیزها خوب و مناسب هست
ماشین فعلی خودم بجز چند مورد خیلی تجملی بقیه موارد داره و بنظرم خوب هستند.
هدآپ بخصوص که اگر تابلو خوان و نویگیشن داشته باشه و علائم ضرور نشان بده خیلی عالیه
شما فقط نباید ایران در نظر بگیرید
در بعضی کشورها که تراکم راهها زیاد هست و تعداد اتوبان خیلی زیاد هدآپ پیشرفته خیلی کمک میکنه
کی لس خیلی خوبه و بخصوص استارت از راه دور برای زمستان و تابستان
پدل دنده پشت فرمان برای رانندگی در مسیرهای کوهستانی عالیه و اجازه تمرکز به راننده میده و در اصل استفاده مفیدش در اونجاست مخصوص وقتی دریک شیب طولانی هستی و نیاز به ترمز مکرر کمتر میکنه و این وقتی بجای کنار دنده در پشت فرمان هست استفاده راحت تری داره
چراغ اتومات مخصوصا دستیار نور که نور بالا و پایین خودش تنظیم میکنه خیلی عالیه اولا دید خوب در شرایط تاریک میده دوما همیشه مطمئنی که باعث آزار راننده مقابل نمیشه بخصوص اگر نسل جدید چراغ های لیزری داشته باشه یا ماتریکس آئودی که من عاشقشم
برف پاکن اتوماتیک هم خوبه
چراغ شور جلو در جایی که زیاد بارندگی داره مورد نیازه
البته اینکه این تجهیزات از چه کمپانی باشه خیلی فرق میکنه
تفاوت بین برند درجه یک با برند معمولی در کاربرد این تجهیزات ، تفاوت را ایجاد میکنه.
امیدوارم در ایران نیز بتونید ماشینهای بهتری یا حتی بهترین ها را تجربه کنید و از آپشن با کیفیت واقعی و کاربری دقیق لذت ببرید
میلیاردر مجازی
۲۷ شهریور ۱۴۰۲اینجا داداش ایرانه تازه زه بغل آپشن شده تا برسیم به فرمایشات شما فکر کنم ۱۰ تا کفن رو حداقل پوسوندیم . در کل ممکنه یه پشن به درد من نخوره اما هستن کسانی که همون آپشب براشون پر کاربردترین باشه و از دید دیگه میشه گفت هر آپشنی میتونه در مکان و زمان و شرایط بخصوص خودش به کار بیاد و قطعا کمپانی های رده بالا با یه حساب کتابی آپشنی رو به خودروشون اضافه میکنن اما واقعلا دیگه در بعضی موارد خیلی مسخره به نظر میاد .
علی
۲۴ شهریور ۱۴۰۲بی فایده ترین آپشن سقف پانورامیک هست و شاید سان روف
م
۲۴ شهریور ۱۴۰۲در ایران دیفیوزر هم غنیمت یست
Parsa
۲۵ شهریور ۱۴۰۲به نظر من بی خاصیت ترین آپشن در شرایط فعلی سیستم رانندگی خودران هست که هنوز اونقدر به بلوغ کافی نرسیده که کاربردی باشه. تصور کن تا فرمون ماشین رو ول می کنی هر چند ثانیه یک بار بهت هشدار میده که دستت رو دوباره بزار روی فرمان. خوب این چه خاصیتی داره
آرش
۲۵ شهریور ۱۴۰۲من بعد از ده سال رانندگی با mvm 315 که علیرغم چینی بودنش ماشین خوب و کم دردسری بودx55 pro گرفتم. واقعا تفاوت رو حس می کنم. رانندگی خیلی باهاش راحته ولی آپشن هایی هم داره که خیلی واسه ایران کاربردی نیست من جمله سیستم کروز کنترل یا تنظیم سرعت . ماشین مثلا تنظیم میشه که از صدتا بیشتر سرعت نداشته باشه ولی در جاده های پر پیچ و خم و علی الخصوص دوطرفه خطرناکه. یک آپشن دیگه اش تنظیم خودکار در سراشیبی هست که ماشین باسرعت ۱۴ تا ۳۰ کیلومتر و بدون ترمز گرفتن راننده پایین میره. اگه این سراشیبی خلوت باشه که هیچ وگرنه باعث ترافیک در پشت سر شما و بعضا سبقت ماشین های کم حوصله عقبی و خدا ناکرده بروز تصادفات میشه. بنابراین به نظر من واسه ما ایرانیها آپشن جالبی نیست.
فرشاد
۲۵ شهریور ۱۴۰۲اینا رو ک گفتی خیلی خوبه ولی ۲۰۶چیز دیگست😂
مهدی نوروزی
۲۵ شهریور ۱۴۰۲همگی اپشن های پر کاربرد و بدرد بخور هستند..و اکثر برند های خودرو سازی دارند استفاده میکنند..فقط شمایید که چون ندارید و نمیتونید استفاده کنید میگید بی فایده..چه قدر پول گرفتید تا اینها رو بنویسید؟
حسین پاسبان
۲۵ شهریور ۱۴۰۲به نظر من سیستم ترمز روی پراید هم بی فایده ترین ویژگیشه
چون اول اخر قراره بمیری
علیرضا
۲۵ شهریور ۱۴۰۲من حتی قبل خوندن این مقاله مدتها بود فکر میکردم هرچی ماشین پیچیده تر میشه گرفتاریش و اتفاقا امنیتش پایینتر میاد و بجای اینکه مالک سوار ماشین بشه ماشین سوار اعصاب و روان و جیب مالک میشه انواع سنسورهای مختلف که گاهی هیچ خطایی در بخش تشخیص ثبت نمیکنن و علائم مشابه هم دارن و واقعا موقعیتهای خطرناکی ایجاد میکنن و تعمیرکارها با آزمون و خطا و تعویض قطعات غیر ضروری باید شانسی اگر بشه مشکل پیدا کنن بخصوص در مورد سیستمهای مولتی پلکس و این موضوع فقط گلایه من ایرانی نیست موضوعی هست که فرومهای زیادی از استرالیا تا اروپا و امریکا تا دلتون بخواد گلایه و مشکلات مردم مطرح شده بزرگترین آپشن یک ماشین قابل اطمینان بودنش هست و سادگیش این تجربه من هست
سعید
۲۸ شهریور ۱۴۰۲زه بغل در خودرو پراید از موارد بیخود بود که خوشبختانه حذف شد
چند مورد بود که خودرو تولید شد دنده عقب نداشت و این نشان از پیشرفت در تولید خودرو در ایران است
زاویه در فعال شدن ایربگ که مهمترین مورد هست و بهش اشاره نشد متاسفانه
omid
۲۹ شهریور ۱۴۰۲اینا همه آپشن های بی خاصیت هستن اون وقت نصب زه وار روی درب ها یا برچسب روی رکاب ها ک ساییپا و ایرانخودرو اسمشو گذاشته آپشن خاصیت داره مثلا ویتامین D داره برای ماشینمون نمیتونین ی آپشن درست و حسابی رو ماشین های تولیدی تون نصب کنید برا چی آپشن ها و خلاقیت بقیه برند هارو رو میبرین زیر سوال فکرشو کن این مطلب برسه ب دست شرکت بنز یا بی ام و یا ولو بیشک میان برا کلاس های آموزشی طراحی آپشن و نویسنده این مقاله رو میذارن راس مدیریت 🤣👎
rezam5
۳۱ شهریور ۱۴۰۲ترمز دستی رو که میکشی اصن لذت میبری خیلی بهتر هستش تا این الکتریکی ها