فورد موستانگ، بامو M3 و مرسدسهای اسپرت همگی سابقهٔ استفاده از پیشرانههای چهار سیلندر را دارند، بنابراین، آیا نفرت ما از نسخههای مدرن این خودروها موجه است؟
این روزها که پیشرانه خودروها در حال کوچک شدن و کاهش تعداد سیلندرها است، بسیاری از علاقهمندان از خودروهای اسپرت چهار سیلندر انتقاد میکنند. بهعنوانمثال، خیلیها مرسدس C63 جدید را نهفقط به دلیل وزن سنگین بلکه به دلیل جایگزینی موتور V8 روحانگیز با یک چهار سیلندر شبیه سشوار آماج انتقادات قرار دادهاند. همچنین اغلب ما بهعنوان علاقهمند به خودرو، مدلهای پرفورمنس چهار سیلندر را خیانت به میراث این خودروها میدانیم اما باید گفت کاملاً اشتباه میکنیم. در طول تاریخ، بسیاری از خودروهای نمادین از پیشرانههای چهار سیلندر استفاده کردهاند که شاید امروز به یاد نداشته باشیم و به همین دلیل وقتی خودروسازان در محصولات پرفورمنس مشهور خود سراغ این موتورها میروند بشدت انتقاد میکنیم.
بامو M3
اولین نسل M3 که با کد E30 شناخته میشد، بجای پیشرانهٔ شش سیلندر خطی نمادین بامو، از موتور چهار سیلندر استفاده میکرد. این موتور با نام S14، از موتوراسپرت گرفته شده بود و بسته به نسخه بین ۲.۳ تا ۲.۵ لیتر حجم داشت. این پیشرانه در M3 اوولوشن ۲۳۵ اسب بخار قدرت تولید میکرد.
مرسدس بنز 190E 2.3-16
این خودرو که پدر C63 امروزی محسوب میشود، از پیشرانهٔ چهار سیلندر استفاده میکرد. این موتور ۲.۳ لیتری بهخودیخود بسیار خوب بود اما کاسورث با سرسیلندر آلیاژی سبک، دو برابر کردن سوپاپها و استفاده از دو میلسوپاپ، آن را افسانهای کرد. این موتور در نسخهٔ پایه ۱۸۳ اسب بخار قدرت و ۲۳۵ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد که ارقام چشمگیری بودند اما قدرت نسخهٔ ۲.۵ لیتری بزرگتر آن در مدل اوولوشن II به ۲۳۲ اسب بخار رسید و نسخههای مسابقهای حتی تا ۳۵۰ اسب بخار قدرت تولید میکردند.
مرسدس بنز 190SL
مرسدس بنز نسل کنونی SL را با پیشرانهٔ چهار سیلندر به بازار فرستاده اما این اولین باری نیست که SL از موتور چهار سیلندر استفاده میکند. مدل 190SL به پیشرانهٔ چهار سیلندری مجهز بود که مستقیماً از موتور شش سیلندر خطی 300SL گرفته شده بود و فقط دو سیلندر کمتر داشت. 190SL بسیار ارزانتر از 300SL بود و در دسترس طیف بیشتری از خریداران قرار میگرفت.
فورد موستانگ
زمانی که فورد برای نسل ششم موستانگ پیشرانهٔ ۲.۳ لیتری چهار سیلندر اکوبوست را ارائه کرد، بشدت موردانتقاد طرفداران قرار گرفت درحالیکه پیشینهٔ قرارگیری پیشرانهٔ چهار سیلندر زیر کاپوت موستانگ به سال ۱۹۷۴ و نسل دوم بازمیگردد. البته آن زمان هم بسیار از این حرکت فورد انتقاد شد اما این نشان میدهد که موستانگ همیشه خودرویی با نیروگاه عظیم V8 نبوده است. همچنین در نسل سوم نیز دقیقاً مشابه نسل ششم، فورد یک موتور ۲.۳ لیتری توربوشارژ چهار سیلندر را برای موستانگ ارائه کرد که قدرتی مشابه موتور V8 آن سالها داشت.
پورشه ۹۱۱
پورشه به پیشرانههای شش سیلندر تخت شهرت دارد اما این شرکت مدتها پیش از تولد کیمن و باکستر، از موتورهای چهار سیلندر تخت استفاده میکرد. اولین محصول این شرکت یعنی ۳۵۶ به انواع موتورهای چهار سیلندر مجهز میشد و حتی اشتوتگارتیها نسخهای ارزانتر از ۹۱۱ را هم با نام ۹۱۲ با موتورهای چهار سیلندر تولید کردند. بااینحال، اگر در سال ۲۰۲۳ پورشه اقدام به عرضهٔ ۹۱۱ با موتور چهار سیلندر کند، با شدیدترین انتقادات مواجه خواهد شد.
نتیجهگیری
ما قصد داریم با این مبحث نشان دهیم که موتور چهار سیلندر در خودروهای اسپرت میراثی بسیار بیشتر از چیزی که ما فکر میکنیم دارد. ما بهراحتی نامهای بزرگی که تنها چهار سیلندر زیر کاپوت خود داشتهاند را فراموش کردهایم و فکر میکنیم باموها و پورشهها باید شش سیلندر داشته باشند و برای موستانگها و مرسدسهای AMG هیچ چیزی کمتر از V8 را قابلقبول نمیدانیم؛ اما تمام این خودروهای نمادین داستان چهار سیلندر موفقی در تاریخچهٔ خود دارند.
ما اشتباه نمیکنیم که از خودروهای پرفورمنس چهار سیلندر متنفریم
در انتها به سوالی که در ابتدای مطلب مطرح شد بازمیگردیم و با توجه به مواردی که بیان شد، پاسخی که به این سؤال دادهایم ممکن است عجیب به نظر برسد. ما اشتباه نمیکنیم که از C63 یا SL چهار سیلندر تنفر داریم و اگر بامو و پورشه اقدام به ساخت M3 و ۹۱۱ چهار سیلندر کنند قطعاً از آنها هم با شدیدترین انتقادات استقبال خواهیم کرد. دلیل این موضوع این است که هرچند خودروهای مذکور زمانی با موتورهای چهار سیلندر ارائه میشدند اما در طول دههها، نام این مدلها با موتورهای بزرگ شش و هشت سیلندر عجین شده است و وقتی غرش رعدآسا و سمفونی گوشنواز هشت سیلندرهای AMG و شش سیلندرهای M پاور را شنیدهایم، دیگر نمیتوانیم این ماشینها را با موتور چهار سیلندر بپذیریم.
مردیم از خوشی
۲۵ مرداد ۱۴۰۲سه نکته مهم وجود داره
یک ،گذر زمان خیلی چیز ها تغییر میکنه حتی علایق مردم
دو ،رقبا هم نقش مهمی دارند وقتی گزینه بهتر هست مردم میرند سمت اون
سه ، الان هم با ۴ سیلندر مشکلی نداریم به شرطی که قیمتش بالای ۱۰۰ هزار دلار نباشه ! حدود ۵۰ نهایت
وی
۲۵ مرداد ۱۴۰۲موافقم چهار سیلندر برای هاچ بک ها و کوپه های کوچک مثل میاتا جالبه ولی نه خودرو های بزرگ اسپرت
Mr. gt c
۲۵ مرداد ۱۴۰۲بله اشتباه میکنیم، 4 سیلندر هیچوقت حس اسپرت رو به اندازه 6 یا هشت یا بالاتر القا نمیکنه
mercedes
۲۵ مرداد ۱۴۰۲درسته
وقتی موجود نباشه جوونا با همون چهار سیلندر قدیمی حال میکنن.
دلخوشی برای آدما لول داره
محمدهادی
۲۶ مرداد ۱۴۰۲حالا من ازین بحث قرائت خودمو دارم
بنظر من دلیل اصلی مورد پذیرش قرار نگرفتن ماشینای اسپرتی مثل همین سی جدید مرسدس بنز این نکته ست که،موتور چهار سیلندر استفاده شده در قلب این خودرو از هیجان و روح اسپرتی لازم برخوردار نیست!
ینی چی
ینی اینکه مرسدس تمام توجه خودشو روی طراحی این موتور معطوف کرده روی بحث خروجی موتور با استفاده از توربو های بد صدایی که طنین صدای موتور ۴سیلندر رو کاملا محو میکنه
این اصلا برای یک ماشین اسپرتی اونم در سطح عالی AMG مطلوب نیست
مردم دوست دارن صدای طنین یا نعره یا غرش و یا زوزه ی یک خودروی اسپرت رو بشنوند و با اون ماشین ازین طریق ارتباط عاطفی برقرار کنن
این مرسدس و سایر گزینه های توربو شارژ شده اصلا هیچ صدایی ازشون درنمیاد!!
دور موتور بحرانی اغلب این نسل از ماشینا عموما در حدود ۷ هزاره!
ما چهار سیلندر های خوش صدا با ذات اسپرتی در دنیای خودرو دیدیم که مو به تن افراد سیخ میکرده،مثل ۴ سیلندرهای ۲لیتری معروف مزدا و هوندا با اون دور بالا و زوزه های وحشتناکشون
یا ۴ سیلندر های اسپرت محور پورشه های دهه ۷۰ ۸۰ میلادی و یا همون ۴ سیلندهای دهه ۷۰ ۸۰ سلطان BMW
اون ۴ سیلندرها اساسا هیچ تشابهی با این ۴ سیلندرهای بیصدا و آرام و بی روح امروزی که فقط توسط توربوچارحر پرتوان شدن،ندارن
همه منظورم همین بود
enayat
۲۵ مرداد ۱۴۰۲اما محصولات از جمله سری لنسر اوولشن و سوبارو امپرزا WRX STi از ژاپن و نسل های مختلف فولکس واگن گلف GTi و این اواخر هم رنو مگان تروفی .R.S : از اروپا خودروهای نامدار در کلاس چهار سیلندرها هستند.
محسن
۲۵ مرداد ۱۴۰۲چون همشون سبکن
نشناسی بهتره
۲۵ مرداد ۱۴۰۲https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/08/Cars-5-4.jpg
چقدر زیباست😍👌
مرسدس اون زمان میدونست چجوری دل آدمارو ببره
Alireza
۲۵ مرداد ۱۴۰۲ادم وقتی یه ماشین اسپرت میخری بهترین و لذت بخش ترین بخش ماشین که تکراری نمیشه صدای موتور ۸ یا ۶ شیلندرشه که موتور های چهار سیلندر به هیچ وجه توانایی تولید غرش ۸ و ۶ سیلندرها رو ندارن
AMANTE
۲۵ مرداد ۱۴۰۲تو متن هم اشاره شد، گذشت زمان و عادت کردن باعث شده که موتور های چهار سیلندر رو برای اسپرت های رده بالا یا سوپرماشین ها بد بدونیم ولی عموما بد نیستن.
اما یک شرکت بیاد یکهو از ۸ سیلندر نصف اش رو بیخیال بشه و با کمک برق و تاوان افزایش وزن بخواد بگه این به اندازه قبلی خوبه به آدم فشار میاد. با اینکه حتی یکبار هم پشت اون ماشین ننشسته باشی.
محمدهادی
۲۶ مرداد ۱۴۰۲بخدا هنوزم پشت یک هوندا S2000 نشستن و دراوردن فریاد ماشین رو دور بالا توی پیچ های پرسرعت مو به تنت سیخ میکنه و عاشق صندلی و فرمون و دسته دنده و تمام اجزای اون خودرو میشی
مشکل ماشینای ۴ سیلندر امروزی نداشتن اون روح اسپرتیه
روندن یه لوتوس الیزه ی ۴ سیلندر مدل ۱۹۹۹ بخدا خیلی هیجان انگیز تره ازین لش های سنگین وزن و موتور ساکت امروزی که فقط ظاهر اسپرت دارن،نه روح اسپرتی
alirezamt211
۲۵ مرداد ۱۴۰۲مطلب عالی بود
دستتون درد نکنه نظری ندارم دیگه
محمدهادی
۲۶ مرداد ۱۴۰۲تورو قران فقط رخ اون M3 دهه هشتادو نگاکن تو
هنوزم به بیننده القا میکنه کلی هیجان پشت فرمون من هست!!
جرأت داری به فرمونم دست بزن تا نشونت بدم…
پیام
۱۵ شهریور ۱۴۰۲عالی ترین و بهترین ماشین دوره خودش و حتی الان عاشقشم
R@min
۲۵ مرداد ۱۴۰۲وقتی بهای گزافی برای پسوندهایی مثل AMG و M و بلک وینگ و… داده میشه انتظار تفاوت فاحش نسبت به مدل های چهار سیلندر پایه بوجود میاد چه از لحاظ ارقام چه صدا چه ظاهر !! حالا مرسدس اومده همون موتورهای پایه رو با دو تا موتور الکتریکی اضافه با پسوند AMG داده بیرون.
یه پیچیدگی بیش از حد و ناقص که استهلاک و وزن خیلی بالا برده.
آلمانی ها بشدت تحت فشارن هم از سمت اتحادیه اروپا و قوانین آلایندگی هم موج الکتریکی که هنوز براش آماده نشدن و حتی پلتفرم و باتری مناسب هم ندارن و صرفا دارن یه پک باتری زیر صندلی پلتفرم های درون سوز میزارن تا از این دوران گذر رد بشن.
اوضاع ژاپنی ها و آمریکایی ها بهتره چون هنوز دولت هاشون فشاری از بابت آلایندگی وارد نکرده و خیلی آهسته و پیوسته دارن آماده میشن.
بشخصه امیدوارم آلمانی ها هر چه زودتر برن سمت الکتریکی شدن تا از این حرکات مضحک که خیلی شبیه به دوران بحران نفت برندهای آمریکایی هست رد بشن.
رضا
۲۵ مرداد ۱۴۰۲یکی از دلایلی که از موتورهای چهار سیلندر خوشم نمیاد اینکه شاید بتونن توانی مشابه موتورهای شش یا هشت سیلندر تولید کنند ولی موتورهای بیشتر از چهار سیلندر زیر استرس و فشار کمتری هستند که طول عمر موتور رو افزایش میده.
blackwing
۲۵ مرداد ۱۴۰۲مهیب تر از صدای مرسدس و بیامو ، صدای هشت سیلندر یه ماستنگ وحشی هستش ، باز دمشون گرم سالیان سال این ماشینها ساخته شدن و تا دههها قراره توی خیابونها ویراژ بدن و یا توسط کلکسیونرها نگهداری میشن به همین دلیل هیچوقت از بین نمیرن ✌🏼💪🏼🇺🇸🇩🇪
JDM سابق
۲۵ مرداد ۱۴۰۲صدای یه LS7 و یه کم چاپ چاپ رو به هزار تا ۴ سیلندر نمیدم
علیرضا
۲۵ مرداد ۱۴۰۲چهارسیلندر یعنی خودروی اقتصادی
از ۴ سیلندر کمتر هم واقعا بیخوده
موتور ۴ سیلندر لرزش زیادی داره که ۶ و ۸ سیلندر این مورد رو ندارن کلا ۴ سیلندر یعنی یه ماشین کار راه بنداز فقط همین
EOD
۲۵ مرداد ۱۴۰۲در زمانی که صنعت خودروسازی هنوز اوایل راهش بود پیشرانه های چهار سیلندر پر کاربرد بودن ولی وقتی سالهای طولانی موتور های ۶ و ۸ سیلندر هیجان انگیز و ۱۰ و ۱۲ سیلندر های وحشی و شاهکار w16 بوگاتی رو دیدیم و به توربوشارژها و سوپرشارژرهای بزرگ عادت کردیم تمام الکتریکی شدن و استفاده از ۳ و ۴ سیلندرها حالا هرچه قدر هم که توان زیادی داشته باشه برای خیلی ها ناامید کننده شده .
آلمانی باز
۲۵ مرداد ۱۴۰۲https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/08/Cars-1-4.jpg
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/08/Cars-2-4.jpg
این دوتا تنها ماشینایی بودن که ثابت کرد با چهارتا سیلندر هم میشه جذاب بود
بهنام
۲۵ مرداد ۱۴۰۲نظر من متفاوته مثل اینکه بگیم یه زمانی گوشی های پرچمدار دوربین وی جی ای داشتن و الان هم با قرارگیری دوربین وی جی ای روی گوشی های پرچمدار بگیم یه زمانی هم اینجوری بوده و جای انتقاد نیست.
ماکان
۲۵ مرداد ۱۴۰۲سلام . با اینکه می دونم شاید از لحاظ کلی در برخی از موارد پیشرانه های 8 سیلندر بهتر باشند ، اما من در هر صورت با اینکه می دونم اونجور ماشین ها با پیشرانه 12سیلندر کمیاب تر هستند ، اما من در هر صورت برخی از خودروهای 12سیلندر را در مقایسه با تمام خودرو های 8 سیلندر بیشتر دوست دارم .
دیمن
۲۵ مرداد ۱۴۰۲موتور 6سیلندر ،بسیار نرم تر وبی صدا تر از 4 سیلندر کار میکنه، به همین علت عمر بیشتری داره وتوان بیشتر در زیر فشار
حسین دهمرد
۲۵ مرداد ۱۴۰۲لااقل v4 بزنن. صدا و دورگیری v8 رو در سطحی پایینتر زنده نگه میداره.
مجتبی .
۲۶ مرداد ۱۴۰۲آقا ۴سیلندر هم بزنن ولی به قیمتش وهمون نسل ۶ و۸ سیلندرروهم بزنن تا کسی که قیمت مناسب وظاهر رومیخواد ۴ سیلندربگیره وکسی هم که غرش رعد آسا وپرفورمنس میخواد بهای بیشتر بده و ۶و۸ سیلندر بگیره که نه سیخ بسوزه نه کباب. یکی نیست بگه به شما چه برین همون جک ۴۵ کیلوواتی رواگه دادن التماس کنین
JaMsHiD
۲۶ مرداد ۱۴۰۲واقعا اگه دقت کنیم میبینیم همش تعصب و غیر انعطاف پذیری هست
واقعا الان یه هشت سیلندر که صدی بیست میسوزونه با سیصد اسب بخار انتخاب میکنید یا چهار سیلندر یا حتی سه سیلندر توربو سیصد اسب بخاری که صدی ده میسوزونه؟خب معلومه دیگه!
یه مشکلی هم که خیلی با خودم کلنجار رفتم تا قبپلش کنم ، بحث صدا نداشتن برقی ها هست . که با hyundai Kona rally car آشنا شدم
یا ماشین رالی کراس تمام برقی کن بلاک
که واقعا هم صدا دارن !
صدا دارن درسته اندازه بقیه خودرو ها نیست ، ولی حداقل صدا جارو برقی نمیده
محسن
۳۱ مرداد ۱۴۰۲ما کوییک داریم صدی 21 لیتر میسوزونه
JaMsHiD
۳۱ مرداد ۱۴۰۲داداش اینجا ما داریم ماقبل تاریخ اسلام زندگی میکنیم انتظار داری صدی پنج بسوزونه؟
JaMsHiD
۲۶ مرداد ۱۴۰۲الان واقعا مشکلتون اینه که چهار سیلندر صدا هشت سیلندر نمیده؟
اگزوز اسپرت مشکلتون رو حل میکنه .
هر کی باشه معلومه چهار سیلندر توربو چهار صد اسبی که صدی ده تا میسوزونه رو به ده سیلندر که صدی بیست تا میسوزونه با چهارصد اسب بخار ترجیح میده!
JaMsHiD
۳۰ مرداد ۱۴۰۲دیس لایک دقیقا برای چی؟یه ریپلای بزنید من قانع میشم که دقیقا چرا دو تا دیسلایک گرفتم😐
k-jafaee
۱ شهریور ۱۴۰۲اشتباه میکنید دوست عزیز چون عملکرد موتور حجمبالا خیلی متفاوته با موتور حجمپایین. اون عدد اسب بخار هم صرفاً جنبهی تبلیغاتی داره خیلی روش حساب نکنید. توضیحش خیلی طولانیه فقط خواستم پاسخ شما رو دادهباشم. البته من دیسلایک نکردم پیامتونو
محسن
۳۱ مرداد ۱۴۰۲ایمپرزا و گلف جی تی ای هم موتور 4 سیلندر دارن ولی چون سبکن همچنان ماشینای اسپرت خیلی خوبین واقعا حتی اپ جی تی ای با اینکه 3 سیلندره خیلی ماشین گلیه چون سبک و ارزونه
parhamiof
۱ شهریور ۱۴۰۲از نظر من بستگی داره
یه ماشینی مثل لوتوس الیزه چه نیازی به موتور 8 سیلندر داره؟
همون 4 سیلندر کاملا کافیه
اما یه ماشینی مثل موستانگ یا استون مارتین حتما نیاز به یه موتور 8 و حتی 12 سیلندر دارن
ماشین اسپرت انواع گوناگونی داره بهتره با توجه به ماشین موتور رو انتخاب کرد
پیام
۱۵ شهریور ۱۴۰۲همه چهار سیلندر ها به کنار ولی موتور روسال ۱۷۰۰ به کنار اصلا تو دنیا لنگه نداره .مصرف سوخت در ۶ یا ۸سیلندر خارجی صداشم همینطور واقعا لذت میبرم تو ایران هم از این انجین ها داریم 😉👌