در جدیدترین مقاله آموزشی پدال به بررسی کامل موتور سری XU7 و XU7P پژو و ایرانخودرو پرداخته و تفاوت آنها با یکدیگر را ذکر میکنیم.
بیشک موتور یا پیشرانه هر وسیله نقلیهای جزو مهمترین اجزای آن خواهد بود. پیشرانههای درونسوز از صدها قطعه ثابت و متحرک تولید شدهاند و خرابی یا عملکرد نادرست هریک از آنها میتواند باعث از کار افتادن کل مجموعه شود. در دنیا برخی خودروسازان همچون تویوتا به تولید پیشرانههای مطمئن و کارا شهره هستند اما در کشور ما داستان به کلی متفاوت است. متأسفانه پیشرانههای بکار رفته در خودروهای داخلی همچون دیگر اجزای آنها از تکنولوژی بسیار قدیمیای استفاده میکنند و به همین خاطر راندمان بسیار پایینی دارند. از جمله قدیمیترین پیشرانههای مورد استفاده در خودروهای داخلی پیشرانه XU7 است که از چندین دهه قبل در محصولات ایرانخودرو بکار میرود. در این مقاله میخواهیم به تفاوت موتور XU7 با XU7P بپردازیم و مزایا و معایب هریک را مرور کنیم پس همراه ما باشید.
تاریخچه موتور XU7
سری پیشرانههای XU پژو سیتروئن از دهه ۸۰ میلادی در دل بسیاری از محصولات این برند فرانسوی قرار داشتهاند. اولین بار در سال ۱۹۸۱ بود که خودروی پژو ۳۰۵ از پیشرانه سری XU استفاده کرد. این پیشرانهها با حجم ۱.۶ تا ۲ لیتر تولید شدهاند و همگی سوخت بنزین را مصرف میکنند. پژو سیتروئن در ادامه این پیشرانهها را با سری پیشرانههای مدرنتر EW/DW جایگزین کرد؛ اما پیشرانه XU7 با حجم ۱.۸ لیتر خود دارای سیستم تزریق انژکتوری و قدرت بین ۹۰ تا ۱۱۲ اسب بخار است. این پیشرانه در خودروهای مختلفی همچون سیتروئن برلینگو، زانتیا و پژو ۳۰۶، ۴۰۵، پارس و همچنین ایرانخودرو سمند بکار رفته است.
به جرات میتوان گفت این موتور حق بزرگی بر گردن صنعت خودروی کشور و به ویژه ایرانخودرو دارد چراکه علاوه بر قرار گرفتن در بطن خودروهای مختلف از جمله اولین خودروی ملی یعنی سمند، به لطف استهلاک بالا سبب امرارمعاش بخش بزرگی از جامعه به ویژه مکانیکها و فروشندگان لوازمیدکی خودروها شده است. ایرانخودرو به سبب همین مشکلات و همچنین استانداردهای آلایندگی جدیدتر مجبور به اعمال تغییراتی در این موتور شد که نتیجه آن تولد موتور XU7P است. ایرانخودرو میگوید این پیشرانه به سبب بهبودهای رخ داده مشکلاتی نظیر سوختن واشر سر سیلندر را ندارد و درعینحال مصرف سوخت و آلایندگی آن نیز کاهش یافته است.
همچنین بخوانید: هزینه تعمیر واشر سرسیلندر خودرو در سال ۱۴۰۲
تفاوت موتور XU7 با XU7P
پیشرانه XU7 مورد استفاده توسط ایرانخودرو با کد دقیقتر XU7JP/L3 شناخته میشود. این پیشرانه ۴ سیلندر با حجم دقیق ۱۷۶۱ سیسی توانایی تولید ۱۰۰ اسب بخار قدرت در دور ۶ هزار پیشرانه و گشتاور ۱۵۳ نیوتون متر در دور ۳ هزار را دارد. وجود ۸ سوپاپ در این نیروگاه آهنین و همچنین قدرت و گشتاور تولیدیاش به خوبی نشان دهنده تکنولوژی قدیمی آن خواهد بود. پیشرانههای مدرن امروزی با چنین مشخصاتی قدرت و گشتاور بسیار بیشتری تولید میکنند و درعینحال مصرف سوخت پایینتری دارند.
موتور XU7 در خودروهایی همچون پژو ۴۰۵، سمند و پارس قرار گرفته است. یکی از اصلیترین مشکلات این پیشرانه به سوختن واشر سر سیلندر و همچنین مشکلات بخش خنک کاری مربوط میشود که در نهایت میتواند باعث تحمیل هزینههای سنگین به مالک از بابت تراشکاری سر سیلندر و حتی تعویض کامل آن شود. این موضوع به همراه استانداردهای آلایندگی جدیدتر باعث شدند ایرانخودرو به فکر بازنگری در این پیشرانه سالخورده بیفتد. نتیجه این کار تولید نسخه جدیدی از موتور موردبحث با نام XU7P است.
مهندسان ایرانخودرو تغییراتی را در بخشهای منیفولد ورودی، سیمکشی، کامپیوتر مرکزی، دریچه گاز، واشر سر سیلندر، میللنگ، پیستون و… اعمال کردهاند تا هم موتور XU7P استانداردهای جدید را پاس کند و هم مشکلات پیشرانه قبلی را نداشته باشد. تفاوت موتور XU7 با XU7P علاوه بر این موارد در قدرت و گشتاور تولیدی نیز دیده میشود. علیرغم اعمال تغییرات یاد شده، قدرت پیشرانه XU7P در حقیقت کاهش یافته و به ۹۷ اسب بخار و ۱۴۶ نیوتون متر رسیده است. البته این امر به معنی مصرف سوخت کمتر نیز هست هرچند اختلاف فاحشی بین دو موتور دیده نمیشود. همچنین وجود ۸ سوپاپ در موتور XU7P همچنان خبر از تکنولوژی قدیمی این نیروگاه آهنین میدهد. در جدول زیر مشخصات هر دو موتور ذکر شدهاند:
مقایسه موتور XU7 با XU7P | ||
موتور XU7 | موتور XU7P | |
حجم موتور | ۱۷۶۱ سیسی | ۱۷۶۱ سیسی |
حداکثر توان موتور | ۱۰۰ اسب بخار در دور ۶ هزار | ۹۷ اسب بخار در دور ۵۵۰۰ |
حداکثر گشتاور | ۱۵۳ نیوتون متر در دور ۳ هزار | ۱۴۶ نیوتون متر در دور ۴۵۰۰ |
نسبت تراکم | ۹.۳ | ۱۰.۵ |
تعداد سوپاپ | ۸ | ۸ |
سیستم انژکتوری | پاشش چندنقطهای | پاشش چندنقطهای |
یکی دیگر از تفاوتهای دو موتور موردبحث به ظاهر آنها مربوط میشود. یکی از انتقادات وارده به موتور XU7 طراحی نامنظم آن و وجود شلنگها و اجزای مختلف در معرض دید بود که ایرانخودرو با بازنگری در آن و تولید موتور XU7P وضعیت بهتری را به وجود آورده است. هماکنون پیشرانه XU7P ظاهر یکدستتری دارد هرچند ایرانخودرو میتوانست از کاور پلاستیکی روی پیشرانه استفاده کند تا علاوه بر ایجاد ظاهری زیباتر، آلودگی و گردوغبار به بخشهای زیرین نفوذ نکند.
در بحث استهلاک پیشرانه باید گفت موتور XU7 جزو بدترین گزینههای بازار است و مشکلات مختلفی دارد که سوختن واشر سر سیلندر جزو مشهورترین آنهاست؛ اما ایرانخودرو میگوید XU7P با کارایی بهتر خود این مشکلات را رفع کرده و درعینحال مصرف سوخت کمتری دارد. اکثر مالکان پژو پارس XU7P نیز به این نکته اشاره کردهاند هرچند باید منتظر تستهای بلندمدت این پیشرانه ماند. همچنین نکته مثبت دیگر درباره موتور بهروز شده ایرانخودرو به سر و صدای کمتر آن مربوط میشود اما در مقابل موتورهای مدرن دنیا حرفی برای گفتن نخواهد داشت. البته تمامی موارد یاد شده به قیمت هزینههای سرویس و نگهداری بالاتر تمام شدهاند. در واقع باید گفت هزینه تعویض روغن و دیگر سرویسهای موتور XU7P بسیار بیشتر از موتور XU7 است و شاید در بار اول از دیدن صورتحساب تعویض روغن خودروی خود شوکه شوید!
همچنین بخوانید:
- هزینه و اجرت تعمیرات انواع پژو پارس – ۱۴۰۲
-
اعلام مشخصات سورن پلاس XU7P ایران خودرو، جانشین پژو پارس در راه بازار
نهایتاً به بحث استقبال مشتریان در بازار میرسیم که دراینباره باید گفت پیشرانه XU7P نسبتاً تازهوارد محسوب میشود و اصطلاحاً در بازار جا نیفتاده است اما درصورتیکه نقاط ضعف موتور XU7 را رفع کرده و استهلاک کمتری داشته باشد قطعاً با بازخورد خوب مشتریان مواجه خواهد شد. این پیشرانه مصرف سوخت و آلایندگی کمتری دارد و در کل پربازدهتر نشان میدهد. همچنین ایرانخودرو نیز پیشرانه XU7P را علاوه بر پارس سال در آریسان ۲ و سورن پلاس بکار برده و به دنبال حذف موتور XU7 است. در نهایت از نظر ما پیشرانه XU7P بهتر از XU7 است و میتواند انتخاب خوبی باشد. نظر شما دراینباره چیست؟
موتور XU7 | موتور XU7P | |
نقاط قوت | فراوانی قطعات و خدمات، قیمت پایینتر قطعات، هزینه سرویس و نگهداری کمتر | مصرف سوخت و آلایندگی کمتر، استهلاک پایینتر، سر و صدای کمتر |
نقاط ضعف | استهلاک بالا، سوختن واشر سر سیلندر، مصرف سوخت بالا، سر و صدای بیشتر | هزینه سرویس و نگهداری بالا، کاهش قدرت و گشتاور پیشرانه |
یاسین
۹ دی ۱۴۰۲نویسنده محترم مقاله فقط کپی برداری و یا نماینده ایرانخودرو است.
هرچند هر دو متور فناوری قدیمی و حدودا بیش از سی و پنج سال است در فرانسه از رده خارج شده،
آیا تاکنون کسی دوتا خودرو با متور Xu7و Xu7p را همزمان کنار هم روشن کرده .خودتان به وضوح متوجه میشید که متور قدیمی بسیار نرم تر و بی صدا تر کار می کند
تنها ضعف متور قدیم واشر سرسلیندر که با استفادهای واشر مسی (دوگانه سوز ) این مشکل بر طرف میشود
علیرضا
۸ بهمن ۱۴۰۲من دو ساله آریسان موتور جدید xu7p دارم که همین موتور روی پارسم هست ۱۰۰ هزار تا با این موتور کار کردم تعویض روغن طبق دفترچه هر ۱۵۰۰۰ تا انجام میدم چون روغنی که استفاده میشه بسیار با کیفیت تره وخیلی دوام بیشتری داره خدارو شکر مشکل کم کردن روغن اصلا نداره اما سر ۱۵۰۰۰ تا عوض کنیدمصرف سوختشم به نسبت xu7 خیلی خیلی کم شده قدرتشم بیشتره مشکل واشرم حل شده چون منبع انبساط جداگانه داره و کلا موتور از اول طراحی شده دم نخبه های ایرانی که موتور قدیمی رو به این خوبی ارتقا دادن گرم واقعا معرکست به نسبت tu5 که خودم قبلا داشتم و مشکل کم کردن روغن داشت خیلی بهتره الان فهمیدم tu5 فقط اسمشه واقعا و مطمئنم این موتور روی اکثر محصولات ایرانخودرو در آینده نصب میشه
رسول
۹ دی ۱۴۰۲با سلام بلوک سیلندر موتور xu7 با زانتیا 1800 دقیقا یکی هست ایرانخودرو بجای این همه مزخرف کاری که باعث شده هزینه نگهداری زیاد بشه و قدرت موتور کم بشه میامد سرسیلندر زانتیا 1800 که ۱۶ سوپاپ هست رو میزاشت روی بلوک سیلندر xu7 چند تا حسن داشت اول که آماده وطراحی شده وجود داشت فقط باید تولید انبوه میشد دوم قدرت وشتاب بسیار عالی میشد سوم مشکل واشر زدن بدلیل ۱۶ سوپاپ بودن و کنار هم نبودن دو سوپاپ دود برطرف میشد چهارم موتور کاملا ساکت و بی سر و صدا کار میکرد اینقدر هم روی مخ ملت چهار نعل نمیرفت
حمید رضا
۹ دی ۱۴۰۲خکب این میشه همون ELX سابق. الان واسه پایین اوردن هزینه ها ۱۶ سوپاپ رو کردن ۸ سوپاپ ولی بجاش ۱۸۰۰ رو کردن ۲۰۰۰ سی سی. تازه بازم افت توان داشتن.
محمد
۱۰ دی ۱۴۰۲مقایسه کاملا غیر تخصیصی بود و در حد همان شایعه های بین مردم بود . مطلب فاقد اطلاعات کاربردی برای مخاطب فنی بود.
بینام
۱۲ دی ۱۴۰۲من که نه از سوختش راضی هستم و نه از صداش،
نزدیک شش ماهه که درخواست سنسور دنده عقب دادم هنوز میگن شرکت نفرستاده
صداش هم مثل ماشینی که گازوییلی هست
سوختش هم چندبار دقیقا حساب کردم
100تایی 9تا میسوزونه
Sina
۱۳ دی ۱۴۰۲sinaabdisarkamy@gmail.com
علی
۷ فروردین ۱۴۰۳قبول ندارم مصرفش ۹ باشه.من خودم دارم و یه مسافت ۱۶۰ کیلومتر جاده رو اندازه گرفتم و سرعت بالای ۱۲۰ نرفتم و البته زیر ۱۰۰ کیلومترهم نرفتم،۹ لیتر مصرف کرد
Sina
۱۳ دی ۱۴۰۲مت خودم ۲۰ سال هست که پژو ۴۰۵ دارم.هیچ وقت مشکلی برای موتور پیش نیامد.
Sina
۱۳ دی ۱۴۰۲تازه، بماند که در دفترچه راهنما و بر روی در باک خودرو نوشته شده «فقط بنزین سوپر بدون سرب با اکتان ۹۵».و ما از این بنزین های بی کیفیت استفاده می کنیم.
سجاد
۲۰ بهمن ۱۴۰۲با سلام . لطفا کسانی که این ماشین را دارن ( پژو پارس XU7P ) وجدانا خدا ویکیلی بدون تعصب بگین آیا مشکل واشرسرسیلندر حل شده ؟ من خودم پژو ۴۰۵ دوگانه مدل ۹۸ داشتم واقعا ماشین خوبی بود از نظر جاداری – هندلینگ و تعادل در پیچها و جاده ها عالی بود تنها ایرادش که واقعا اذیت میکرد و خرج سنگینی داشت مشکل سوختن واشرسریلندر بود که دیگه جز مصرفی ها به حساب میاد . هر کاری که بگید کردم ولی آخرش واشر را میزد ! حالا میخوام بدونم اگه این مشکل بطور کامل حل شده تا برم بخرم راستش یکی دیگه گزینه هام پارس TU5 بود ولی قیمتش خیلی بالاست که حدود ۱۰۵ میلیون تفاوتشه و توان مالیش را ندارم . خدا خیرتون بده لطفا جواب بنده را بدید . با تشکر فراوان
Sam
۲۴ خرداد ۱۴۰۳سلام و درود دوستان من دو روز هست یک پارس موتور جدید نسخه سال مدل ۴۰۱ گرفتم حدود ۴۰ هزار کار هست . قبلا هم یه ۴۰۵ موتور xu7 داشتم تفاوتی که تو چشم میزنه و خیلی داره آزارم میده و تاحدودی که تصمیم دارم مشتری خوبی پیدا کردم بفروشمش اینه بنظرم من تو کفی و تو شهر موتور جدید xu7p خوب هستن و شتاب و کیفیت رانندگی بهتری دارن ولی نقطه ضعف اصلیش اینه که دیروز یه سفر ۲۵۰ کیلومتری داشتم تو جاده خیلی اذیتم کرد با ۴ نفر تو ماشین بدون بار تو سربالایی ها و یا شیب های خیلی کم موتور خیلی خیلی ضعیف هست مثلا دنده ۲ یا ۳ میره بالا و نهایت سرعت رو ۸۰ تا ۹۰ قفل میشد و دیگه گاز نمیخورد و حتی جرات سبقت گرفتن نداشتم ولی با ۴۰۵ همین سربالایی ها رو با دندهد۳ و یا ۴ میرفتم و باد۵ نفر آدم و ۲۰۰تا۳۰۰ کیلو وسیله به سرعتد۱۲۰ هم میرسید و هرجا اراده میکردم سبقت میگرفتم و ترس نداشتم که تو سبقت بمونم و حتی قبلا تر پراید ۱۱۱ داشتم از این موتور جدید خیلی بهتر بود.
در این حد افتضاح که مثلا آخرین سرعت من با دنده ۳ بزور ۸۰ تا میرسید ولی میدی ماشین های مثلا سمند ۴۰۵ پژو موتور xu7 با ۱۴۰ از کنارم رد میشدن و غیب میشدن.
میخوام بدونم تمام موتور جدیدها این مشکل رو دارن یا از من اینجوری هست . چه راهکارهای رو برای حل این مشکل پیشنهاد میکنید. دوستانی که موتور جدید دارن آیا این مشکل رو دارن یا ازمن اینجوری هست؟؟؟؟
محسن
۳ شهریور ۱۴۰۳بله برا منم اینطوره گشتاورش یا همون قدرت موتور ضعیف شده اگر چهار سرنشین بشینن اصلا نمیکشه
شهرام
۱۵ شهریور ۱۴۰۳با سلام خدمت مسؤلان تصمیم گیر کشور احتراما ما که تولید کننده نیستیم و مونتاژ کاریم حالا چرا از میان اینهمه موتور موجود در دنیا با آبشنهای روز مثل تویوتا یا میتسوبیشی که حتی کشوری مثل چین روی خطوط تولیدش استفاده میکنه چسبیدیم به xu7که خود پژو هم کاملا آنرا کنار گذاشته این ملت چه گناهی کرده که اینگونه دست و پا بسته تحویل دو کارخانه زیان ده داده شده و باید هر اشغالی که میسازند را بگردن بگیرندبخدا تعطیلی دو کارخانه و واردات خودرو روز هم به نفع نظام است در مبحث صرفه جویی بنزین و واردات قطعات و هم خوشحالی ملت را بدنبال دارد.با تشک
musky
۱ مهر ۱۴۰۳هیچکدوم از اینا جای تعریف ندارن…ولی خب موتورxu7 مثل ۲ لبه ی تیغ میمونه، هم میتونه دررسر ساز بشه شدید هم میتونه بی آزار کارشو بکنه, اگه از اول و وقتی موتور صفر هست، درست آب بندی بشه، رسیدگی منظم بشه، باور کنید میشه کم خرج ترین و کم آزار ترین موتور
برای منی که از سال ۸۷ xu7 سوار شدم تا ۴۰۳، این قضیه اثبات شده برام، بجز یه ماشین که کارکرده و بصورت موقت خریدم که واشر زد، بقیشون هیچ اذیتی نکردن چون اب بندی و سرویس هاشو خودم انجام دادم