هفته نامه

تفاوت موتور XU7 با XU7P در چیست؟

در جدیدترین مقاله آموزشی پدال به بررسی کامل موتور سری XU7 و XU7P پژو و ایران‌خودرو پرداخته و تفاوت آن‌ها با یکدیگر را ذکر می‌کنیم.

بی‌شک موتور یا پیشرانه هر وسیله نقلیه‌ای جزو مهم‌ترین اجزای آن خواهد بود. پیشرانه‌های درون‌سوز از صدها قطعه ثابت و متحرک تولید شده‌اند و خرابی یا عملکرد نادرست هریک از آن‌ها می‌تواند باعث از کار افتادن کل مجموعه شود. در دنیا برخی خودروسازان همچون تویوتا به تولید پیشرانه‌های مطمئن و کارا شهره هستند اما در کشور ما داستان به کلی متفاوت است. متأسفانه پیشرانه‌های بکار رفته در خودروهای داخلی همچون دیگر اجزای آن‌ها از تکنولوژی بسیار قدیمی‌ای استفاده می‌کنند و به همین خاطر راندمان بسیار پایینی دارند. از جمله قدیمی‌ترین پیشرانه‌های مورد استفاده در خودروهای داخلی پیشرانه XU7 است که از چندین دهه قبل در محصولات ایران‌خودرو بکار می‌رود. در این مقاله می‌خواهیم به تفاوت موتور XU7 با XU7P بپردازیم و مزایا و معایب هریک را مرور کنیم پس همراه ما باشید.

تاریخچه موتور XU7

سری پیشرانه‌های XU پژو سیتروئن از دهه ۸۰ میلادی در دل بسیاری از محصولات این برند فرانسوی قرار داشته‌اند. اولین بار در سال ۱۹۸۱ بود که خودروی پژو ۳۰۵ از پیشرانه سری XU استفاده کرد. این پیشرانه‌ها با حجم ۱.۶ تا ۲ لیتر تولید شده‌اند و همگی سوخت بنزین را مصرف می‌کنند. پژو سیتروئن در ادامه این پیشرانه‌ها را با سری پیشرانه‌های مدرن‌تر EW/DW جایگزین کرد؛ اما پیشرانه XU7 با حجم ۱.۸ لیتر خود دارای سیستم تزریق انژکتوری و قدرت بین ۹۰ تا ۱۱۲ اسب بخار است. این پیشرانه در خودروهای مختلفی همچون سیتروئن برلینگو، زانتیا و پژو ۳۰۶، ۴۰۵، پارس و همچنین ایران‌خودرو سمند بکار رفته است.

به جرات می‌توان گفت این موتور حق بزرگی بر گردن صنعت خودروی کشور و به ویژه ایران‌خودرو دارد چراکه علاوه بر قرار گرفتن در بطن خودروهای مختلف از جمله اولین خودروی ملی یعنی سمند، به لطف استهلاک بالا سبب امرارمعاش بخش بزرگی از جامعه به ویژه مکانیک‌ها و فروشندگان لوازم‌یدکی خودروها شده است. ایران‌خودرو به سبب همین مشکلات و همچنین استانداردهای آلایندگی جدیدتر مجبور به اعمال تغییراتی در این موتور شد که نتیجه آن تولد موتور XU7P است. ایران‌خودرو می‌گوید این پیشرانه به سبب بهبودهای رخ داده مشکلاتی نظیر سوختن واشر سر سیلندر را ندارد و درعین‌حال مصرف سوخت و آلایندگی آن نیز کاهش یافته است.

همچنین بخوانید: هزینه تعمیر واشر سرسیلندر خودرو در سال ۱۴۰۲

تفاوت موتور XU7 با XU7P

پیشرانه XU7 مورد استفاده توسط ایران‌خودرو با کد دقیق‌تر XU7JP/L3 شناخته می‌شود. این پیشرانه ۴ سیلندر با حجم دقیق ۱۷۶۱ سی‌سی توانایی تولید ۱۰۰ اسب بخار قدرت در دور ۶ هزار پیشرانه و گشتاور ۱۵۳ نیوتون متر در دور ۳ هزار را دارد. وجود ۸ سوپاپ در این نیروگاه آهنین و همچنین قدرت و گشتاور تولیدی‌اش به خوبی نشان دهنده تکنولوژی قدیمی آن خواهد بود. پیشرانه‌های مدرن امروزی با چنین مشخصاتی قدرت و گشتاور بسیار بیشتری تولید می‌کنند و درعین‌حال مصرف سوخت پایین‌تری دارند.

موتور XU7 در خودروهایی همچون پژو ۴۰۵، سمند و پارس قرار گرفته است. یکی از اصلی‌ترین مشکلات این پیشرانه به سوختن واشر سر سیلندر و همچنین مشکلات بخش خنک کاری مربوط می‌شود که در نهایت می‌تواند باعث تحمیل هزینه‌های سنگین به مالک از بابت تراشکاری سر سیلندر و حتی تعویض کامل آن شود. این موضوع به همراه استانداردهای آلایندگی جدیدتر باعث شدند ایران‌خودرو به فکر بازنگری در این پیشرانه سالخورده بیفتد. نتیجه این کار تولید نسخه جدیدی از موتور موردبحث با نام XU7P است.

مهندسان ایران‌خودرو تغییراتی را در بخش‌های منیفولد ورودی، سیم‌کشی، کامپیوتر مرکزی، دریچه گاز، واشر سر سیلندر، میل‌لنگ، پیستون و… اعمال کرده‌اند تا هم موتور XU7P استانداردهای جدید را پاس کند و هم مشکلات پیشرانه قبلی را نداشته باشد. تفاوت موتور XU7 با XU7P علاوه بر این موارد در قدرت و گشتاور تولیدی نیز دیده می‌شود. علیرغم اعمال تغییرات یاد شده، قدرت پیشرانه XU7P در حقیقت کاهش یافته و به ۹۷ اسب بخار و ۱۴۶ نیوتون متر رسیده است. البته این امر به معنی مصرف سوخت کمتر نیز هست هرچند اختلاف فاحشی بین دو موتور دیده نمی‌شود. همچنین وجود ۸ سوپاپ در موتور XU7P همچنان خبر از تکنولوژی قدیمی این نیروگاه آهنین می‌دهد. در جدول زیر مشخصات هر دو موتور ذکر شده‌اند:

مقایسه موتور XU7 با XU7P
موتور XU7 موتور XU7P
حجم موتور ۱۷۶۱ سی‌سی ۱۷۶۱ سی‌سی
حداکثر توان موتور ۱۰۰ اسب بخار در دور ۶ هزار ۹۷ اسب بخار در دور ۵۵۰۰
حداکثر گشتاور ۱۵۳ نیوتون متر در دور ۳ هزار ۱۴۶ نیوتون متر در دور ۴۵۰۰
نسبت تراکم ۹.۳ ۱۰.۵
تعداد سوپاپ ۸ ۸
سیستم انژکتوری پاشش چندنقطه‌ای پاشش چندنقطه‌ای

یکی دیگر از تفاوت‌های دو موتور موردبحث به ‌ظاهر آن‌ها مربوط می‌شود. یکی از انتقادات وارده به موتور XU7 طراحی نامنظم آن و وجود شلنگ‌ها و اجزای مختلف در معرض دید بود که ایران‌خودرو با بازنگری در آن و تولید موتور XU7P وضعیت بهتری را به وجود آورده است. هم‌اکنون پیشرانه XU7P ظاهر یکدست‌تری دارد هرچند ایران‌خودرو می‌توانست از کاور پلاستیکی روی پیشرانه استفاده کند تا علاوه بر ایجاد ظاهری زیباتر، آلودگی و گردوغبار به بخش‌های زیرین نفوذ نکند.

در بحث استهلاک پیشرانه باید گفت موتور XU7 جزو بدترین گزینه‌های بازار است و مشکلات مختلفی دارد که سوختن واشر سر سیلندر جزو مشهورترین آن‌هاست؛ اما ایران‌خودرو می‌گوید XU7P با کارایی بهتر خود این مشکلات را رفع کرده و درعین‌حال مصرف سوخت کمتری دارد. اکثر مالکان پژو پارس XU7P نیز به این نکته اشاره کرده‌اند هرچند باید منتظر تست‌های بلندمدت این پیشرانه ماند. همچنین نکته مثبت دیگر درباره موتور به‌روز شده ایران‌خودرو به سر و صدای کمتر آن مربوط می‌شود اما در مقابل موتورهای مدرن دنیا حرفی برای گفتن نخواهد داشت. البته تمامی موارد یاد شده به قیمت هزینه‌های سرویس و نگهداری بالاتر تمام شده‌اند. در واقع باید گفت هزینه تعویض روغن و دیگر سرویس‌های موتور XU7P بسیار بیشتر از موتور XU7 است و شاید در بار اول از دیدن صورت‌حساب تعویض روغن خودروی خود شوکه شوید!

همچنین بخوانید:

نهایتاً به بحث استقبال مشتریان در بازار می‌رسیم که دراین‌باره باید گفت پیشرانه XU7P نسبتاً تازه‌وارد محسوب می‌شود و اصطلاحاً در بازار جا نیفتاده است اما درصورتی‌که نقاط ضعف موتور XU7 را رفع کرده و استهلاک کمتری داشته باشد قطعاً با بازخورد خوب مشتریان مواجه خواهد شد. این پیشرانه مصرف سوخت و آلایندگی کمتری دارد و در کل پربازده‌تر نشان می‌دهد. همچنین ایران‌خودرو نیز پیشرانه XU7P را علاوه بر پارس سال در آریسان ۲ و سورن پلاس بکار برده و به دنبال حذف موتور XU7 است. در نهایت از نظر ما پیشرانه XU7P بهتر از XU7 است و می‌تواند انتخاب خوبی باشد. نظر شما دراین‌باره چیست؟

موتور XU7 موتور XU7P
نقاط قوت فراوانی قطعات و خدمات، قیمت پایین‌تر قطعات، هزینه سرویس و نگهداری کمتر مصرف سوخت و آلایندگی کمتر، استهلاک پایین‌تر، سر و صدای کمتر
نقاط ضعف استهلاک بالا، سوختن واشر سر سیلندر، مصرف سوخت بالا، سر و صدای بیشتر هزینه سرویس و نگهداری بالا، کاهش قدرت و گشتاور پیشرانه

 

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۹۳۵ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۱۵ دیدگاه‌ها

  1. Amir Reza

    ۷ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (27 ديدگاه)

    همون سگ زرد برادر شغاله

    موافقم 190
    مخالفم 6
    1. amir

      ۷ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (3601 ديدگاه)

      هیچ فرقی ندارن باهم فقط اون روغنش گرونتره
      تیوفایو هم فک نکنید کم استهلاکه مثلا

      موافقم 106
      مخالفم 1
      1. Mgh

        ۸ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (61 ديدگاه)

        روغنش باید ۳۰-۵ ریخته بشه که حدود ۱۲۰۰ قیمته در حالیکه روغن موتور xu7 ۵۰-۲۰ بود که حدود ۳۵۰ میشه تقریبا ۴ برابر تفاوت قیمت!

        موافقم 85
        مخالفم 1
        1. Mmad

          ۸ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (1 ديدگاه)

          سلام 0.20روغنشه

          موافقم 37
          مخالفم 2
      2. مصطفی زمانی

        ۸ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        دقیقا درست گفتی
        یه کویل و یه دست شمع تیپ پنج خیلی با واشر سرسیلندر فاصله نداره

        موافقم 5
        مخالفم 1
    2. حامد

      ۸ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      ی اشغال پر سروصدا
      مصرفشم بالاست

      موافقم 13
      مخالفم 1
  2. محمد

    ۷ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1484 ديدگاه)

    لعنت به خودتون و لگن های تولیدیتون دنیا عوض شد هزاران ماشین اومد و رفت هنوز این آشغال ها با یک دهم کیفیت نمونه اصلی داره تولید میشه

    موافقم 228
    مخالفم 1
    1. amir

      ۷ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (3601 ديدگاه)

      اولین خودروی ملی یعنی سمند، به لطف استهلاک بالا سبب امرارمعاش بخش بزرگی از جامعه به ویژه مکانیک‌ها و فروشندگان لوازم‌یدکی خودروها شده است.
      اینجای مقاله باحال بود

      موافقم 229
      مخالفم 6
      1. Muty

        ۸ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (2202 ديدگاه)

        دقیقا
        اینقدر اینا به فکر امرار معاش مردم هستن، بعد ما فکر میکنیم بفکر نیستن و شوتن!!!
        در اصل ما شوتیم نه اونا…

        موافقم 89
        مخالفم 3
    2. PURIYA

      ۷ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (569 ديدگاه)

      انشاالله روزی بیاد که با دستای خودمون در کارخونه ایران خودرو و سایپا رو گل بگیریم
      کلاهبردارایه…

      موافقم 221
      مخالفم 3
  3. sinasvj

    ۷ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (429 ديدگاه)

    همون تفاوت آیفون 12 با 13, هیچ تفاوتی ندارن

    موافقم 103
    مخالفم 7
  4. پیکان جوانان گوجه ای

    ۷ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (990 ديدگاه)

    p=تفاوت

    موافقم 87
    مخالفم 1
  5. دکتر

    ۷ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (337 ديدگاه)

    xup پژو سواری اما هر سری یک و نیم برای سرویس پیاده میشی، اما موتور نرم تر کار میکنه، و گیربکس جدید ضرایب بسیار بهتری داره و دور موتور رو خیلی بالا نگه نمیداره، در مورد کاهش صدای موتور باید گفت اون عایق صدای پشت موتور که در مدل های پایین تر وجود ندارند تاثیر بسزایی در کاهش صدا داشته،مشکل واشر سر سیلندر با توجه به اینکه این موتور بوش تر هست، ذاتش جوریه که واشر مستهلک میشه، پس فک نمیکنم حل شدنی باشه.

    موافقم 82
    مخالفم 4
  6. Amirshayan

    ۷ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (120 ديدگاه)

    در کمال ناباوری تنها خودرو سازی که در حین بروز رسانی موتور قدرت کمتری از مدل قبلی کشیده ایران خودروهه

    موافقم 133
    مخالفم 1
    1. دکتر

      ۷ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (337 ديدگاه)

      نمیدونم چرا من پشتش نشستم حس میکردم خیلی بهتر راه میره، خبره از نعره زدن تو دورای بالاتر نبود، و واقعا نرمتر از معمولی گاز میخورد، دنده ۲ش ۱۰۰ رو پر میکرد😐😂

      موافقم 38
      مخالفم 75
      1. رهگذر

        ۷ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (227 ديدگاه)

        دوست عزیز اگر بخام به زبان عام صحبت کنم میگم که xup تا ۱۰۰ تا حداقل دو ماشین از xu7 عقب میفته ولی اگر بخایم با انصاف صحبت کنیم باید فقط موتور ها مقایسه بشن و تاثیر گیربکس حذف بشه ، از اونطرف باید هردو خودرو از یه مپ استفاده کنن چون راه رفتن یورو۲ و یورو۵ زمین تا آسمون فرق داره
        در نهایت اینکه عمر کوتاهه و توی بازار انحصاری ایران که تفاوت راه رفتن سریعترین و کندترین ماشین زیر ۲ میلیارد ۴ پنچ تا ماشین بیشتر نیست ازرش بحث کردن نداره

        موافقم 39
        مخالفم 3
      2. فردین

        ۸ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (2 ديدگاه)

        داداش احیانا پشت ماکسیما نبودی؟ ماشین ایرانی دنده ۲ صد تا بره قیامت هس اونروز

        موافقم 29
        مخالفم 4
      3. مسعود

        ۸ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (7 ديدگاه)

        دوستان محترم ضریب پایین دنده دلیل به خوبی ماشین نیست. چراکه تو ماشین های با قدرت بالا ضریب دنده میاد پایین نه ماشینی با قدرت 97 اسب.
        این یعنی عدم تطابق گیربکس و موتور.
        مثلا شما تو سربالایی قبلا با دنده 4 می‌رفتید بالا الان با این موتور جدید باید با 3 برید بالا.

        موافقم 25
        مخالفم 1
      4. JaMsHiD

        ۹ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (2810 ديدگاه)

        یه کام دیگه بگیری دنده یک رو بیشتر از لکسوس LFA میری😂💔

  7. ۷ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (4948 ديدگاه)

    XU7 بدرد نمیخوره مخصوصا با این کیفیت ماشین های جدید
    یه موتور جدید بسازید یا
    TU5 رو جایگزینش کنید بره که اونم بدرد نمیخوره

    موافقم 38
    مخالفم 6
  8. هعب

    ۷ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (208 ديدگاه)

    تفاوتشون؟ معلومه دیگه یدونه p داره

    موافقم 75
    مخالفم 1
  9. فرشاد

    ۷ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (932 ديدگاه)

    انتخاب بین افتضاح و فاجعه
    البته مودبانش

    موافقم 69
    مخالفم 1
  10. 🤡

    ۷ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (298 ديدگاه)

    یکیش آشغاله یکیش زباله

    موافقم 58
  11. ۷ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (4948 ديدگاه)

    شبکه دو به تیزر رو نشون داد
    باورم نمیشه😭
    می‌گفت جعفر آقا بعد از سالها پس انداز یک خودروی داخلی اپشناش (ساینا اس منظورشه) بخره که فقط یکم از کیفیت خودروهای روز دنیا کمتر داره!
    گفت یکم
    به جان مادرم گفت یکم!!!!!!
    خدایا اینجا کجاست منو آوردی

    موافقم 69
    مخالفم 2
  12. جفر

    ۷ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    xu7 یورو ۴, 87 اسب بخار و 133 نیوتن متر سر فلایویل توان و گشتاور داره، اون عدد صد اسب و 153 نیوتن برای قبل از یورو 4 هست که ایران خودرو به خودش زحمت نداده اصلاحش کنه
    از پدال انتظار میرفت که کمی بیشتر تحقیق کنه
    در کل این موتور اگه ده سال پیش هم به بازار میومد بازم از رده خارج بود، اما ایران خودرو به خاطر سود زیادی که داره دست از سرش برنمیداره کلا موتورهای آلومینیومی به درد ایران نمیخوره اینجا یه ماشین باید حداقل بیست سال کار کنه….

    موافقم 44
    مخالفم 1
  13. سید علی

    ۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    تا وقتی که از موتورهای تسمه تایم استفاده میشه مصرف کننده بدبخته مخصوصا شاتون بلندا که حتی سوپاپ بدلیل ضعیفی فنر بخاطر فشار کمتر رو تسمه با سالم بودن تسمه برخورد میکنه با پیستون یعنی سوپاپ پایین میمونه چون فنر توان برگشت سوپاپ رو نداره لعنت به هر چی موتور تسمه تایم

    موافقم 39
    مخالفم 2
  14. پیام

    ۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به عنوان کسی که سالها از ماشینهای داخلی استفاده کرده اگر بخوام نظر بدم باید بگم که این خودروها بسیار ضعیف هستند و اصلا نباید تحت فشار قرار بگیرن درصورتیکه به موتور فشار وارد نشه تا ۱۰ سال به تعمیر اساسی نیاز ندارن ولی اگر به موتور فشار وارد بشه قطعا زیر ۲ سال باید تعمیرش کرد و هیچ فرقی نمیکنه pباشه یا tu5

    موافقم 43
    مخالفم 3
    1. مسعود

      ۸ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (7 ديدگاه)

      دوست عزیز شما p رو باtu5 مقایسه میکنید؟!!
      موتور تی یو فایو فقط برای فشار درست شده بدون اینکه واشر بزنه. اینو شما از هر مکانیکی میتونی سؤال کنی.
      اما برعکس xu7 با فشار زیاد به موتور سریع واشر میزنه و کافیه شما آب ماشینو یکماه چک نکنی کار دستت میده.
      درکا ایکس یو 7 موتور سوسولی داره…

      موافقم 9
      مخالفم 10
      1. احمد

        ۸ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        داداش شما شنیدی ما استفاده میکنیم موتور xu7 خیلی تحمل فشارش بالاست فقط ضعفش واشرشه اونم به خاطر اینکه تو ابه ولی همینجوریش اگه پارش کنی بازم زیر دو سال واشر نمیخواد اگه فن و بقیه چیزاش سالم باشه واشر هم که خیلی خرجش پایینه نسبت به شاتونو و خرجای موتورای دیگه…من نمیخوام بگم موتور خوبیه ولی چیزی که استفاده نکردی رو از زبون بقیه نگو

        موافقم 11
        مخالفم 1
  15. RAM1500TRX

    ۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (213 ديدگاه)

    مثلا با این کارشون استاندارد ۸۵ گانه خودشونو پاس کردن ک بتونن با قیمت نجومی تحمیل کنن ب شهروندا
    بعد خودشون ماشینای ژاپنی کره ای سوار میشن
    لعنت بهشون…

    موافقم 39
    مخالفم 2
  16. عجب

    ۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (105 ديدگاه)

    هر دو جهانسومی هستند

    موافقم 24
    مخالفم 2
  17. سیدحسین

    ۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    در کل بهانه خوبیه که بگن ماشین جدید هست و قیمت را ۳۰, ۴۰ درصد بالا بکشن، و شورای رقابت هم مثل ماست موافقت کنه.

    موافقم 38
    مخالفم 1
  18. کمال حیدریان

    ۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام وقتی بلوکه سیلندر در هردو موتور موتور یکی باشه و سیستم سوخت‌رسانی هم مشابه باشه پس مقایسه کردن کار عاقلانه ای نیست مردم متوجه میشوند کارخانه دار تبلیغات کذب میکند

    موافقم 22
  19. رضا

    ۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آفرین ایران‌خودرو چه پیشرفتی کردی،شرمندمون کردی انصافا 8سوپاپ پلاس!!!!

    موافقم 16
  20. سلطان

    ۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تفاوت در زدن جیب مردم از طریق پسونبازی

    موافقم 9
    مخالفم 1
  21. تاجی

    ۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوستان فرمودن فرق ماشین تندرو و کندرو تو جاده های ایران نهایت چند ماشینه ک تقریبا درسته پس ارزش حرص خوردن نداره
    ما اعتراض کنیم یا نه مدیران خودروساز کاری ک دلشون بخواد میکنن
    چون پشتشون به بالاتریا گرمه و محکم

    موافقم 13
    مخالفم 1
  22. مصلح

    ۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (8 ديدگاه)

    Xu7اشغاله. Xupهم آشغاله. اما عملیات مزخرف سازی روش انجام شده و چند تا جوون مملکت هم مشغول بودند.

    موافقم 10
  23. رضا

    ۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان من سورن پلاس دوگانه نوشته بودم تحویل زمستان 402حالا پیامک اومده سورن بهینه با همین موتور آشغال باید واریز کنم با کلی اضافه قیمت خدا لعنت کنه ایران خودرو دزد و شورای رقابت بی عرضه رو به قول کیوان تف به ذاتشون

    موافقم 13
  24. منوچهر

    ۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بابا
    سلطانه🤣

  25. رضا احمدی قواقی فر

    ۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام به همه مردم عزیز و شریف ایران
    روی صحبتم با مسئولان شرکت های خودرو سازی و سایت ها و مدیران و وزرا و سیاسیونه
    دقت کردین تمام نظرات منفیه و مردم از روی عصبانیت چه حرفایی میزنن
    یکم به خودتون بیاین و اینقدر در حق این مردم شریف و دوست داشتنی و وفادار ظلم نکید

    موافقم 23
    مخالفم 0
    1. JaMsHiD

      ۹ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (2810 ديدگاه)

      اونا هم میگن باشه😏
      بهتون بر نخوره ولی این اتفاق هیچوقت قرار نیست بیوفته

  26. سید علی

    ۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این که xu7p بهتر است شکی درش نیست ولی خدا ازتون نگذره که سورن ef7 دارید خراب میکند موتور به اون خوبی پایه گازسوز چرا اسم شرکت رو لکه دار میکنید واقعا که …

    موافقم 6
    مخالفم 5
  27. نادر

    ۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    چرا قبل از سال ۹۰ که تحریم نبودیم این موتور بهترین عملکرد رو داشت و شخصا شش سال با این موتور سرعت ۲۰۰ کیلومتر رو هم تجربه کردم و هرگز دچار مشکلی نشدم..ایراد از جایی شروع شد که شما شروع به تولید این موتور کردید

    موافقم 14
    مخالفم 1
  28. سجاد

    ۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من دارم صفرشو یعنی قربون گاری راه نمیره جون میکنه تا بیاد رو دور بیفته

    موافقم 4
    مخالفم 3
  29. احمد

    ۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    انحصار خودروساز=تولید هر آشغال غیره استاندارد وناایمن و فرو کردن ب قیمت نجومی و دور از توان کارگر قانون کار
    لعنت ب همه تون
    خدایا خسته شدیم ازین زندگی

    موافقم 4
    مخالفم 1
  30. سالار

    ۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خیلی تعجب میکنم همه دارن از ایران خودرو و ماشیناش نالش میکنن ولی موقع ثبت نام توی سایت صف میکشن اره جوووون خودتون

    موافقم 10
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا