در جدیدترین مقاله آموزشی پدال به بررسی کامل موتور سری XU7 و XU7P پژو و ایرانخودرو پرداخته و تفاوت آنها با یکدیگر را ذکر میکنیم.
بیشک موتور یا پیشرانه هر وسیله نقلیهای جزو مهمترین اجزای آن خواهد بود. پیشرانههای درونسوز از صدها قطعه ثابت و متحرک تولید شدهاند و خرابی یا عملکرد نادرست هریک از آنها میتواند باعث از کار افتادن کل مجموعه شود. در دنیا برخی خودروسازان همچون تویوتا به تولید پیشرانههای مطمئن و کارا شهره هستند اما در کشور ما داستان به کلی متفاوت است. متأسفانه پیشرانههای بکار رفته در خودروهای داخلی همچون دیگر اجزای آنها از تکنولوژی بسیار قدیمیای استفاده میکنند و به همین خاطر راندمان بسیار پایینی دارند. از جمله قدیمیترین پیشرانههای مورد استفاده در خودروهای داخلی پیشرانه XU7 است که از چندین دهه قبل در محصولات ایرانخودرو بکار میرود. در این مقاله میخواهیم به تفاوت موتور XU7 با XU7P بپردازیم و مزایا و معایب هریک را مرور کنیم پس همراه ما باشید.
تاریخچه موتور XU7
سری پیشرانههای XU پژو سیتروئن از دهه ۸۰ میلادی در دل بسیاری از محصولات این برند فرانسوی قرار داشتهاند. اولین بار در سال ۱۹۸۱ بود که خودروی پژو ۳۰۵ از پیشرانه سری XU استفاده کرد. این پیشرانهها با حجم ۱.۶ تا ۲ لیتر تولید شدهاند و همگی سوخت بنزین را مصرف میکنند. پژو سیتروئن در ادامه این پیشرانهها را با سری پیشرانههای مدرنتر EW/DW جایگزین کرد؛ اما پیشرانه XU7 با حجم ۱.۸ لیتر خود دارای سیستم تزریق انژکتوری و قدرت بین ۹۰ تا ۱۱۲ اسب بخار است. این پیشرانه در خودروهای مختلفی همچون سیتروئن برلینگو، زانتیا و پژو ۳۰۶، ۴۰۵، پارس و همچنین ایرانخودرو سمند بکار رفته است.
به جرات میتوان گفت این موتور حق بزرگی بر گردن صنعت خودروی کشور و به ویژه ایرانخودرو دارد چراکه علاوه بر قرار گرفتن در بطن خودروهای مختلف از جمله اولین خودروی ملی یعنی سمند، به لطف استهلاک بالا سبب امرارمعاش بخش بزرگی از جامعه به ویژه مکانیکها و فروشندگان لوازمیدکی خودروها شده است. ایرانخودرو به سبب همین مشکلات و همچنین استانداردهای آلایندگی جدیدتر مجبور به اعمال تغییراتی در این موتور شد که نتیجه آن تولد موتور XU7P است. ایرانخودرو میگوید این پیشرانه به سبب بهبودهای رخ داده مشکلاتی نظیر سوختن واشر سر سیلندر را ندارد و درعینحال مصرف سوخت و آلایندگی آن نیز کاهش یافته است.
همچنین بخوانید: هزینه تعمیر واشر سرسیلندر خودرو در سال ۱۴۰۲
تفاوت موتور XU7 با XU7P
پیشرانه XU7 مورد استفاده توسط ایرانخودرو با کد دقیقتر XU7JP/L3 شناخته میشود. این پیشرانه ۴ سیلندر با حجم دقیق ۱۷۶۱ سیسی توانایی تولید ۱۰۰ اسب بخار قدرت در دور ۶ هزار پیشرانه و گشتاور ۱۵۳ نیوتون متر در دور ۳ هزار را دارد. وجود ۸ سوپاپ در این نیروگاه آهنین و همچنین قدرت و گشتاور تولیدیاش به خوبی نشان دهنده تکنولوژی قدیمی آن خواهد بود. پیشرانههای مدرن امروزی با چنین مشخصاتی قدرت و گشتاور بسیار بیشتری تولید میکنند و درعینحال مصرف سوخت پایینتری دارند.
موتور XU7 در خودروهایی همچون پژو ۴۰۵، سمند و پارس قرار گرفته است. یکی از اصلیترین مشکلات این پیشرانه به سوختن واشر سر سیلندر و همچنین مشکلات بخش خنک کاری مربوط میشود که در نهایت میتواند باعث تحمیل هزینههای سنگین به مالک از بابت تراشکاری سر سیلندر و حتی تعویض کامل آن شود. این موضوع به همراه استانداردهای آلایندگی جدیدتر باعث شدند ایرانخودرو به فکر بازنگری در این پیشرانه سالخورده بیفتد. نتیجه این کار تولید نسخه جدیدی از موتور موردبحث با نام XU7P است.
مهندسان ایرانخودرو تغییراتی را در بخشهای منیفولد ورودی، سیمکشی، کامپیوتر مرکزی، دریچه گاز، واشر سر سیلندر، میللنگ، پیستون و… اعمال کردهاند تا هم موتور XU7P استانداردهای جدید را پاس کند و هم مشکلات پیشرانه قبلی را نداشته باشد. تفاوت موتور XU7 با XU7P علاوه بر این موارد در قدرت و گشتاور تولیدی نیز دیده میشود. علیرغم اعمال تغییرات یاد شده، قدرت پیشرانه XU7P در حقیقت کاهش یافته و به ۹۷ اسب بخار و ۱۴۶ نیوتون متر رسیده است. البته این امر به معنی مصرف سوخت کمتر نیز هست هرچند اختلاف فاحشی بین دو موتور دیده نمیشود. همچنین وجود ۸ سوپاپ در موتور XU7P همچنان خبر از تکنولوژی قدیمی این نیروگاه آهنین میدهد. در جدول زیر مشخصات هر دو موتور ذکر شدهاند:
مقایسه موتور XU7 با XU7P | ||
موتور XU7 | موتور XU7P | |
حجم موتور | ۱۷۶۱ سیسی | ۱۷۶۱ سیسی |
حداکثر توان موتور | ۱۰۰ اسب بخار در دور ۶ هزار | ۹۷ اسب بخار در دور ۵۵۰۰ |
حداکثر گشتاور | ۱۵۳ نیوتون متر در دور ۳ هزار | ۱۴۶ نیوتون متر در دور ۴۵۰۰ |
نسبت تراکم | ۹.۳ | ۱۰.۵ |
تعداد سوپاپ | ۸ | ۸ |
سیستم انژکتوری | پاشش چندنقطهای | پاشش چندنقطهای |
یکی دیگر از تفاوتهای دو موتور موردبحث به ظاهر آنها مربوط میشود. یکی از انتقادات وارده به موتور XU7 طراحی نامنظم آن و وجود شلنگها و اجزای مختلف در معرض دید بود که ایرانخودرو با بازنگری در آن و تولید موتور XU7P وضعیت بهتری را به وجود آورده است. هماکنون پیشرانه XU7P ظاهر یکدستتری دارد هرچند ایرانخودرو میتوانست از کاور پلاستیکی روی پیشرانه استفاده کند تا علاوه بر ایجاد ظاهری زیباتر، آلودگی و گردوغبار به بخشهای زیرین نفوذ نکند.
در بحث استهلاک پیشرانه باید گفت موتور XU7 جزو بدترین گزینههای بازار است و مشکلات مختلفی دارد که سوختن واشر سر سیلندر جزو مشهورترین آنهاست؛ اما ایرانخودرو میگوید XU7P با کارایی بهتر خود این مشکلات را رفع کرده و درعینحال مصرف سوخت کمتری دارد. اکثر مالکان پژو پارس XU7P نیز به این نکته اشاره کردهاند هرچند باید منتظر تستهای بلندمدت این پیشرانه ماند. همچنین نکته مثبت دیگر درباره موتور بهروز شده ایرانخودرو به سر و صدای کمتر آن مربوط میشود اما در مقابل موتورهای مدرن دنیا حرفی برای گفتن نخواهد داشت. البته تمامی موارد یاد شده به قیمت هزینههای سرویس و نگهداری بالاتر تمام شدهاند. در واقع باید گفت هزینه تعویض روغن و دیگر سرویسهای موتور XU7P بسیار بیشتر از موتور XU7 است و شاید در بار اول از دیدن صورتحساب تعویض روغن خودروی خود شوکه شوید!
همچنین بخوانید:
- هزینه و اجرت تعمیرات انواع پژو پارس – ۱۴۰۲
-
اعلام مشخصات سورن پلاس XU7P ایران خودرو، جانشین پژو پارس در راه بازار
نهایتاً به بحث استقبال مشتریان در بازار میرسیم که دراینباره باید گفت پیشرانه XU7P نسبتاً تازهوارد محسوب میشود و اصطلاحاً در بازار جا نیفتاده است اما درصورتیکه نقاط ضعف موتور XU7 را رفع کرده و استهلاک کمتری داشته باشد قطعاً با بازخورد خوب مشتریان مواجه خواهد شد. این پیشرانه مصرف سوخت و آلایندگی کمتری دارد و در کل پربازدهتر نشان میدهد. همچنین ایرانخودرو نیز پیشرانه XU7P را علاوه بر پارس سال در آریسان ۲ و سورن پلاس بکار برده و به دنبال حذف موتور XU7 است. در نهایت از نظر ما پیشرانه XU7P بهتر از XU7 است و میتواند انتخاب خوبی باشد. نظر شما دراینباره چیست؟
موتور XU7 | موتور XU7P | |
نقاط قوت | فراوانی قطعات و خدمات، قیمت پایینتر قطعات، هزینه سرویس و نگهداری کمتر | مصرف سوخت و آلایندگی کمتر، استهلاک پایینتر، سر و صدای کمتر |
نقاط ضعف | استهلاک بالا، سوختن واشر سر سیلندر، مصرف سوخت بالا، سر و صدای بیشتر | هزینه سرویس و نگهداری بالا، کاهش قدرت و گشتاور پیشرانه |
محمدرضا
۸ دی ۱۴۰۲تا زمانیکیه اینهمه پول بیزیون به ماشین آشغال 50 سال پیش بدین وضعیت همینه. بعد از خرید هم باید جیب قطعه فروشارو پر کنین.
Hamid
۸ دی ۱۴۰۲آفرین داداش چقدر قشنگ و زیبا گفتی،
ممنونم ازت که حرف دلمون رو زدی💙
Ali
۸ دی ۱۴۰۲جنایتی دیگر از ایران خودرو موتور ای اف سون حذف کرده موتور اشغال پژو می خواد بزاره رو سورن با وزن سنگینش
شادی
۹ دی ۱۴۰۲مشکل واشر زدن از ترتیب چیدمان سوماپهاست
اینو یه مکانیک شهرستانی فهمیده قسمتی ک پژو واشر میزنه دو تا سوپاپ دود دقیقا جفت همن مثلا
هوا دود هوا. دود دود هوا
دوتا سوپاپ دود باعث حرارت اضافی میشه
مشکلی ک زانتیا نداره
د حوصله نوشتن نارم
Roham
۹ دی ۱۴۰۲شکتی رفیق😂😂
یونس
۹ دی ۱۴۰۲گل گفتی ای گل گفتی مثل یه بلبل گفتی هوا بودیم خوش بودیم که یک دفعه سوپاپ دوتا بقل هم واشر اتیش زد واقعا ها یه موتور تویوتا باز بود برو نگاه کن فاصله پیستونها ازهم هر کدوم ۳ یا ۴ سانته بزار اون ۳ و۴ سانتی داغ کنه واشر بزنه اصلن نمیزنه چون داغ نمیشه آب بیشتر در رفت امده
۹ دی ۱۴۰۲د اخه دیده موتور ملیش چه اشغالیه😂شاتون یاتاقان واشر همه چی باهم میزنه گفته بزا اصالت بندازم روش یکم را بره
رسول
۸ دی ۱۴۰۲سلام واقعا درسته این لگن ساز کشور فکر میکنن مردم از ساختن لگن هاشون خوشحالن نمیدونن که از اجبار وبخدا سپردیم از ظلم ظالمان لگن ساز از چین اشغال وارد میکنن چندین برابر بهذملت خودشون میفروشن ولی ظلم پایدارنیست بزار هرچه توان دارن جیب مردم با این لگن ها خالی کنن اخرش به کجا میرسند تهش مرگهذوکوله باری تز عذاب اخرت
Ali
۹ دی ۱۴۰۲من پارس موتور جدید مدل۴۰۱دارم دنده چهار ۲۰۰تارو راحت مث آبخوردن پرمیکنه مصرفش ب شدت پایینه ماشینا همشون یکی نیستن بعضیا میان میگن اینجوره اونجوره فلانه بدرد نمیخوره اتفاقا ب جرعت میتونم بگم بهتراز تیوفایوه خیلیکشش بهتری نسبت ب تیوفایو داره تو سربالایی کمنمیاره منتهی راننده میخاد دنده ۵ هم تقریبا همون ۲۰۰ تا ۲۰۵تا میره ولی بخاطراینکه محدودش کردن و دورموتورش بیشتر نمیره بالا باید ریمپ بشه ک راحت وحشی وحشی میشه اینماشین
صمد
۱۳ دی ۱۴۰۲به نظر منم از tu5 بهتره.من هر دو رو داشتم.سر بالایی هایی که tu5 با دنده ۳ کم میاره این موتور جدید با دنده ۴ خیلی عالی و با قدرت میاد بالا
اون اوایل که صفر بود یکم بی جون بود ولی به مرور که کار کرد خیلی عالی شد.ولی هزینه روغنش گرونه و سر و صداش بیشتره
محمد د
۹ دی ۱۴۰۲دوست عزیز همه مثل شما پول ماشین چند میلیاردی با کیفیت ندارن و کسی که زن و بچه داره نمیتونه بدون ماشین سرکنه پس به ناچار ماشین با این کیفیت و قیمت میخرن.
مهدی
۹ دی ۱۴۰۲کی میگه سرو صدای کم تر ….؟!
عجب شما باکدام مشتری ها صحبت کردی !
من ۲۷ ساله کارشناس و استاد مکانیک هستم
پر سر صدا تر ار مدل xu7p موتوری ندیدم هرکی شک داره بره یکی رو کاپوتش بالا کنه تمام اقای مقاله نویس
بابک
۸ دی ۱۴۰۲بنده برج ۱۲ سال ۹۸ سمند ال ایکس ۱۸۰۰ موتور XU7 صفر کیلومتر خریدم….تا الان ۱۲۰۰۰۰ کیلومتر کارکرده و مشکل در ارتباط سوختن واشر سرسیلندر و یا بالا رفتن دمای موتور نداشتم….دما موتور در این چند سال همیشه روی درجه اول بوده…حتی مایع رادیاتور را تا حالا تعویض نکردم
بیشتر کارکرد ماشین هم بیرون شهر رفتم
در مجموع خیلی راضی هستم…۲۰۶ تیپ ۲ دارم مدل ۹۵
هر ماه حدود نیم لیتر مایع رادیاتور کم می کند..از صفر ماشین را دارم…یک بار هم واتر پمپ را در گارانتی تعویض کروم…کارکرد ۲۰۶ تیپ ۲ حدود ۷۵۰۰۰ کیلومتر…هر دو تا ماشین دست خودم بوده اما از ۲۰۶ تیپ ۲ اصلا راضی نبودم…
علی
۸ دی ۱۴۰۲سلام اهل کدوم استان هستید ؟؟؟
رضا
۸ دی ۱۴۰۲206شما احتمالا مشکل واشر سر سیلندر داره و مقداری آب رو از طریق اگزوز به خارج میفرسته البته باید اینو بدونید که سطح آب در حالت سرد موتور در مخزن انبساط آب باید کمی زیر خط ماکزیمم باشه و نه بیشتر و اگه بیشتر از اون نیم لیتر کم میکنه اونموقع ایراد حساب میشه و باید رفع ایراد کنید و نه در غیر اینمورد .
علی
۸ دی ۱۴۰۲با سلام
بنده خودرو پارس ۱۴۰۱ با موتور جدید دارم از نظر مصرف بنزین هشت ونیم درصد مصرف دارد گیربکس من درآوردی گذاشتند که با این موتور همخوانی ندارد شتاب آنچنانی ندارد درست است دور موتور همیشه پایین است تقریبا عملا شبیه پراید شده این موتور اگر شانزده سوپاپ بود خوب بود در آخر هم عرض کنم این موتور یورو ۵ هست درصورتیکه بنزین موجود بلکه یورو ۲ یا بیشتر هست بهترین گزینه ریمپ کامپیوتر آن است با تشکر
مهدی
۸ دی ۱۴۰۲من سمند ال ایکس مدل 89 داشتم و هفت سال از آن استفاده کردم. بعد از آن هم 405 جی ال ایکس مدل 96 خریدم که چهار سال داشتم و هر دو هم موتور XU7 داشتند و هرگز با مشکل داغ کردن و سوختن واشر سرسیلندر مواجه نشدم.
اگر از ماشین درست استفاده شود و به موقع سرویس شود هیچ مشکلی نخواهد داشت.
Hamid
۸ دی ۱۴۰۲بله مثلا از تهران تا قزوین رو با سرعت ۷۰الی۸۰ کیلومتر بری و ۷__۸ ساعت تو راه باشی و از مناظر پیش روت لذت ببری دیگه هیچ وقت واشر نمیزنی😜
حسام elx
۸ دی ۱۴۰۲از تهران تا قزوین 1ساعته رفتم
amir
۸ دی ۱۴۰۲نوار بالدار گذاشتی رو ماشینت پرواز کرد؟
روح الله حسنی
۹ دی ۱۴۰۲اولا که موتورش همون موتوره فقط یه تغییر تهول جزعی اونم قسمت مینیفول وبعضی جاهاش که باعث شده بجای روغن 300000تومانی روغن 1500000بریزی داخلش اصلأ بصرفه نیست ومشکلش بدتره قبله واینکه همون موتور قدیمیاحتیاطش کنی وبه موقع سرویسش انجام بدی مشکلی پیش نمیاره وخیلی هم باصرفه تره
پرویز رضایی
۸ دی ۱۴۰۲من یک سمند مدل 93 با موتور XU7 رو خودم از نمایندگی بصورت صفر کیلومتر تحویل گرفتم و با دقت آب بندی کردم. یه ماشین دیگه هم دارم و نصف نصف از دو تا ماشین استفاده میکنم . اهل اذیت کردن و فشار آوردن به ماشین نیستم . بعد از دو سال رینگ موتور شکست و همه روغن موتور رو میداد بالای پیستون و سر شمع ،، تعمیر کامل کردم ،، امسال هم واشر سر سیلندرش سوخت و آب و روغن قاطی کرد ، همزمان سر سیلندر هم دچار خوردگی شده بود که مجبور شدم اون رو هم عوض کنم . اینها همه در حالیست که کارکرد ماشین هنوز به صد هزار کیلومتر هم نرسیده ،
موتور XU7 واقعا موتور پرهزینه و پرمصرفی هست لطفا تولیدش رو متوقف کنید در این زمانه ای که تکنولوژی بسرعت نور در حال پیشرفت است .
محمد
۸ دی ۱۴۰۲ماشین به درد نخوریه من پارس موتور جدید401خریدم با7000تا کارکرد واشر زده
میلاد
۸ دی ۱۴۰۲سلام به تمام همشهریان عزیز
1 کلام ماشین هر نوعش مخصوصا تو پژو سمند پارس ..اینا تا مدل 90 بقیه تمام اشغال
من پژو مدل 89 دارم کاردش 260000 هستش زیر پای خودمم بوده هنوزم واشر نزده مشکل آب رادیاتور هم نداره به لطف پرودگار تصادف هم نکردم
رنگش اولی داره سفید میشه هنوز یه ذره خیلی کم دقت کنی نقره ی هست به جرات میگم الان یه پژو حالا هر نوعش پارس باشه سمند 405 هرچی خشک بهم بدن بجای این ماشین بخدا نمیدم ماشینمو
خداشاهده اینا ماشین نیستن ترو قران اینارو ندین دست مردم
هرکیو دیدم اشنا دوست غریبه بخدا خودشو لعنت میکنه بجای ماشینو از بس اذیتش کرده
مهدی
۸ دی ۱۴۰۲باسلام من ی سمند ۸۳ دارم ۷۵۰۰۰۰ راه رفته از صفری دست خودم بوده هفتهای ۳۰۰۰ کیلومتر راه میرسه فقط یکبار واشر عوض کردم اما ی شاهین صفر گرفتم فقط ی ماه اول خوب بود هر روز ی مشکل پیدا میشه
سعید
۸ دی ۱۴۰۲ایران خودرو یک ماشین جی تی ۲۰۰۰سی سی بسازه با ۱۸۰ اسب
روی ۲۰۷ دید که ساختن این موتور میزاشتین جی تی ارسی
فروششون هم بالا میرفت.
JaMsHiD
۹ دی ۱۴۰۲آشغال آشغاله . خلاص
چه هفتصد اسب باشه چه صد اسب
رهگذر
۸ دی ۱۴۰۲۷۵۰۰۰۰ هزااار کیلومتر سمندت راه رفته و فقط یکبار واشر عوض کردی؟؟؟ برادر یک چاخانی بکن که به عقل بگنجه اینو اگر در مورد تویوتا هم میگفتی بازم قابل باور نبود
البته اینو به عنوان یک مکانیکی که ۱۶ ساله سابقه سر وکله زدن با موتورهای خانواده پژو داره میگم
مهرداد
۹ دی ۱۴۰۲منظورش هر هفته عوض میکنه بنده خدا مدل ۸۳الان فقط چند بار سرسیلندر و بلوک سیلندر عوض شده…
راننده سمند
۸ دی ۱۴۰۲سلام من یه سمند ۸۴ دارم که واسه اولین بار یک ماه پیش واشر زد حدود ۴۰۰ هزار تا راه رفته دست مالک قبلی هم زیاد رسیدگی نمیشده ، مکانیک به شدت تاکیید داشت که نفروشمش چون قیمتی نمیخوزه و از مدل های الان خیلی بهتره ، سوختشم بارها گرفتم زیر ۸ هست ، خلاصه میخوام بگم مدل های الان اصلا کیفیت قدیمی ها رو نداره ،
داود
۸ دی ۱۴۰۲برتری موتور ایکس یو۷ گشتاور بالا در دور سه هزار و شتاب ثانویه بالاست که باعث میشه در رنج قیمتی پایین برای کسانیکه ماشین جادار میخواهند بهترین انتخاب باشد.
سید جواد
۸ دی ۱۴۰۲فقط تواین موتورها پارس TU5عالی هست مصرف یک باکشم ۹۰۰تا راه میره خیلی راضیم از انتخابم پول بیشتر دادم ولی خیالم از این موردها راحت هست
amir
۸ دی ۱۴۰۲یه دیش اضافی کنی ۹۰۰۰ تارم میره
Mohamad
۸ دی ۱۴۰۲پژو صفر داشتم از سال 90تا 95حدودا سه بار واشر عوض کردم ،بعد از اون فروختم سمندlx گرفتم موتور اولی دو تراش بردم بار سوم سیلندر ترکید ،موتور کامل عوض کردم این موتور هم الان تراش آخره سیلندرش دیگه باید عوض بشه .
Sgh
۸ دی ۱۴۰۲والا من از سال ۸۹ یه سمند صفر دارم که فقط یه بار سرسیلندرش رو دادم کفتراشی و اصلا مشکل گرمکردن نداره و آمپرش روی خط اوله و ساکن اهواز هم هستم،لازم بذکره که توی جاده ۱۲۰ تا ۱۶۰ تا هم گازش میدم،وجدانا موتور خوبیه،تا الان هم ۱۸۰ تا کیلومتر انداخته،البته رادیاتور دولول انداختم براش
عبد
۸ دی ۱۴۰۲دوست گرامی من 8سال دزفول بودم 3بار واشر عوض کردم وتمامی دوستانم هم همینطور این چیزی که شما میگید تو اون گرمای 50درجه از معجزات پیامبران هم بالاتره خواهشا یه جوری خالی ببند که بشه باور کرد حالا ما هم نمیخواهیم ماشینتو بخریم ،🤔🤔
Sgh
۸ دی ۱۴۰۲از مصرفش بگم که توی شهر ۱۰ لیتر در صد کیلومتر و درجاده زیر ۷ مصرف میکنه،واقعا عالیه
JaMsHiD
۹ دی ۱۴۰۲یه موتور چهار صد اسبی شش سیلندر تولید شده توسط اروپا از این کمتر بنزین میسوزونه :/
Sajjad
۸ دی ۱۴۰۲من ازسال90 تا الان یه405مدل 88رو دارم. دوبار تا الان سرسیلندر عوض کردم از بس هی تراشیدیم تموم میشد😂😂😂فکر کنم 10بار واشر زده، ولی چون خوش رکاب و خوش شتابه دلم نمیاد بفروشمش
مهرداد
۹ دی ۱۴۰۲واقعا خوش رکابه احسنت بذار قاب خونه خب آقای خانوم خب ده بار واشر زده باید ده بار آتشش بزنی
سعید
۸ دی ۱۴۰۲آقا من نمیدونم چرا یه عده الکی ایراد روی موتورxu7میذارن! ایران خودرو این موتورجدید رو که سر هم کرده تنها فرقش اینه که قطعه گرونتر بخرید،و ماشین لش و بی جون سوار بشید،من خودم بااجازتون راننده تاکسی ام،اون هم درشهری چون قم که تابستانهاش حسابی گرم و آتیشیه،پژومدل۹۵صفرتحویل گرفتم توی این هفت هشت سال بااینکه الان نزدیک۶۰۰هزارتا کار کرده،یکبار واشر نزده،حواست به آب رادیات و ضدیخ باشه این موتور هیچ عیبی نمیکنه،قدرت و شتابش هم خوبه،صداش هم مثل بقیه ماشینای ایرانیه،نیست بقیه ماشیناشون همه صدای بنز میدن،بعدتازه بیشتربچه ها که پژو ایکس یو سون دارن نود درصد راضی هستن،این بنزینی هم که اینها تولیدمیکنن بهتربااین موتور جور در میاد،ماشالله گرما و سرما باهاش هم کارکردیم هم بارها توی جاده و راه دور رفتیم،درجواب اون آقاکه میگفت هفتاد هشتاد تا نه داداش،یکسره۱۲۰تا رفتم،توی جاده مثل شیر میره چون موتورش اصالت داره،فقط باید حواست باشه به آب رادیات و مایع خنک کننده.
محسن
۹ دی ۱۴۰۲تو اگر پژو با موتور tu5سوار بشی حالت پرواز بهت دست میده
علی مهربان
۸ دی ۱۴۰۲در کشور ما بعلت انحصار حاکمیتی و حذف پارامترهای ارتقادهنده کیفیت و ایجاد کننده قیمت رقابتی، وضعیت سالهاست که خودتان میبینید و هیچ حرکت مثبت جدیی انجام نگرفته و نخواهد گرفت وظیفه دولت در تمام حوزه ها نظارت و ایجاد رقابت است که متاسفانه بعلت منافع طبقه مسئول، مسکوت مانده است
اریا
۹ دی ۱۴۰۲شاید این نظر من یکم عجیب باشه اما دوستان شک نکنید که عیب موتور xu7در جنس واشر و موتور نیست
و علت واشر زدن این خودرو چیزی نیست جزفن های معیوب این خودرو مخصوصا در مدلهای پایینتر
فکرکنم این مدل فن با این دور چرخش مناسب مناطق ایران که معمولا گرمسیر هست نباشه و مخصوصا یه مدت کار کرد افت بیشتری هم داره این عیب ختی از شنیدن کارکرد فن ها هم مشخص هستش من خودم کلا دور کند و حذف کردم و هم در حالت کولر و هم در حالت عادی دور تند کار میکنه البته از نظر مهندسی این کار باعث مصرف سوخت بیشتر و استهلاک بیشتر میشه که شاید فنها روتعویض کنیم بهتر باشه اما بهر صورت مشکل بالا رفتن امپر حل میشه و در اخر افرادی هم که دنبال تعویض ترموستات با درجه پایینتر یا حذف ترموستات هستندبایدکفت هیچاثری بر خنککنندگی خودرونمی ذاره چون این فنها هستند که در یکدرجه مشخص شروع به کار میکنن و بیشتر تعیین کننده دمای خودروهمین فنها هستند
کوروش مقدم
۹ دی ۱۴۰۲۱۲ سال پژو داشتم
۵ بار واشر زد
هیچ کسی مثل من وسواسی ماشین سوار نمیشه
ذات پژو برای واشره زدنه
تا مافیای لوازم یدکی پول پارو کنند
کشوری داریم بالاترین پول دنیا
مردمی فقر که باید آشغال سوار بشیم
الهی نور بر تاریکی پیروز بشه
حسین
۹ دی ۱۴۰۲این موتور از رده خارجه یه بار واشر بسوزونه دیگه سالی یه بار باید موتور باز بشه یه بار یادمه موتور سر سیلندر نو کرده بودم یکی از لوله های بخاری سوراخ شده بود تا اومدم به خودم بجنبم آمپر رفت وسط و تمام 😂😂😂
خیلی مسخرس واقعا باورتون نمیشه که یه موتور چقد میتونه مسخره و بدرد نخور باشه
مسعود
۹ دی ۱۴۰۲سلام دوستان من با تمام انتقادات بقیه موافقم و شکی نیست که xu7 با یا بدون p اشغاله و از رده خارج …
دوستان فقط یه ترفند که برای من کاملا جواب داده و دما اومده پایین رو بهتون بگم ،
علت اصلی واشر زدن این خودرو مخصوصا تو تابستون اینه که فن خودرو اول به رادیات کولر میزنه بعد به رادیاتور آب که تقریبا از باد فن هیچی بهش نمیرسه ،
ترفندش اینه که در حالت خاموش خودرو با برداشتن جلو پنجره .. از لای پره های فن با یه تیغ موکت بری( چون آسیب نمیرنه ) پره های لای لوله های رادیاتور کولر رو خالی کنید ، ( فقط قسمت های پشت فن ) تا باد فن ها به طور مستقیم به رادیاتور آب بخوره ، بعد دوباره جلو پنجره رو ببندید
دمای موتور کاملا بهتر و خنک تر و کولر هم یخ میشه .
اگر جیبتون جواب میده علاوه بر این ترفند حتما از رادیاتور آب دو لول استفاده که اگر این دو کار رو با هم انجام بدین عمری میشه . هی واشر عوض نکنید …
ما رو هم دعا کنید
فن های مزخرف و بی کبفیتش رو هم هر چندبار چک کنید که درست و بدون لنگی کار کنن.
ایرانخودرو خیلی راحت میتونست به جای اینهمه کار چرت و چرند و تعویض درجه روغن که کرونش کرده فقط یک جای بهینه تر برای فن ها درست کنه ، مثل جای فن های پراید و تیبا که خیلی بهتره. ولی خب
یا نمی خوان یا نمیدونن …
غلام
۹ دی ۱۴۰۲اشغالی به اسم ماشین تولید میکنن و همه ما ایرانیان غیور توی صف نفر اول هستیم تا همین اشغالای ایران خودرو و سایپا رو بخریم و به حق و حقوق خودمون احترام نزاریم . تا وقتی ما هر اشغالی رو بخریم اوناهم تولید میکنن چون بفکر جون ما نیستن فقط بفکر جیب خودشون هستن
ناصر پورغلامی
۹ دی ۱۴۰۲ایران خودرو واقعا مزخرف است.خودروهایی تولید میکنند که ازلحاظ استاندارد با رانت ورشوه قبول میشوند.بنده پژو ۴۰۵صفر مدل ۹۰خریدم یکسال فقط کارکرد.ازسال دوم هرسال واشر سرسیلندر میسوزاند.انقدر خرجش کردم که خسته شدم وبعد فروختمش باقیمت زیر بازار.بعد اچ سی کراس ثبت نام کردم الان این خودرو مشکلاتی دارد.قدرت گیربکس ان ضعیف است.سربالایی بازور وان هم دنده ۱و۲میرود باسرعت۳۰کیلومتر درساعت.الان که ۵سال اینخودرو دارم تقریبا راضی هستم.البته بگویم که این خودرو وزن سنگین نسبت به قدرت موتور دارد .این خودرو میبایست موتور ۲۰۰۰سی سی داشته باشد که اون موقع بهترین خودرو میشد..به نظر بنده ایران خودرو فقط دنبال سود زیاد است واصلا برایشان مهم نیست ملت با چه بدبختی پول به خودروهای بی کیفیت شان میدهند ودراخر هزینه های بسیار گزاف متحمل میشوند.ولی اقایان این رابدانید یکی هست که کارهایتان را رصد میکند وبالاترین قدرت رادارد.وانهم خداست.پس دنیا واخرت خودرا بخاطر هیچ نابود نکنید.چون پشت سر شماها میلیونها نفرین ولعن است.پس خانواده عزیزتان را فدای زرنگی وسود ناهنجار نکنید..خودرو را درست وبا کیفیت های جهانی وهم رده ژاپن والمان بسازید وقیمت های مناسب ودر شان ایرانی تحویل بدهید.
amir
۹ دی ۱۴۰۲واقعا متاسفم برای ایران خودرو با اینکه یه موتور ضعیف تر طراحی کرده بخاطر این کار صددرصد پول بیشتری از مشتری می خواد بگیره
ننگ برشما درفردای آزادی ایران شماها باید جواب گو باشین
عباس
۹ دی ۱۴۰۲چقدر ما ایرانی ها بدبخت شدیم که ماشین نیم قرن پیش رو با کلی مشکلات و مصائب باید بخریم اونم با قیمت گزافی و آخرش هم سر اینکه کدوم یکی از این دو یعنی لگن یا فرغون بهتر است بحث میکنیم.
امیدوارم همه ما به این نتیجه برسیم که واردات خوودرو اونم بدون تعرفه و بدون محدودیت بهترین راه است برای ایجاد یک بازار رقابتی و بالا رفتن کیفیت خودروهای ایرانی است🤲
سپهر
۹ دی ۱۴۰۲با تشکر از مهندسانی که با تغییرات این موتور جدیدو بهینه سازی کردن فقط مساله جالب برام اینه که وقتی حجم موتور و تعداد سوپاپها همون قبلیه و تغییر نکرده و تراکم افزایش پیدا کرده و به ۱۰.۵ رسیده با این وجود قدرت موتور کاهش پیدا کرده!! واقعا نشان از نبوغ غی قابل وصف گروه طراحی داره !!
رضا
۹ دی ۱۴۰۲بنظر بنده تازمانی که خودروسازان بجای پیشرفت ونواوری تکنولوژی بدنبال حیله وحقه به بهانه ارتقا واستاندارد باکم وزیادکردن حروف انگلیسی یا تعویض موتور وغیره رامحصول جدید بداند و۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان ازمردم پول اضافی بگیرد نه مشکل خودروهای ایرانی نه مشکل زیان خودروسازان ونه مشکل مردم حل نخواهد شد کشورهای پیشرفته بجای دزدی وخیانت به فکر رفاه واسایش مردم کشور خود هستند وسودشان رابارقابت وافزایش کیفیت وحتی با پایین اوردن قیمت فروش را بالا میبرند متاسفانه درکشور ما باالاجبار باید با دزدی وکاهش کیفیت وبالا بردن قیمت خودروسازها سود میکنند
JaMsHiD
۹ دی ۱۴۰۲نود سال دیگه تقریبا به امید خدا میرسیم به XU7PPP توئین توربو با سامانه تمام چرخ محرک پژو T16