هفته نامه

حقایق باورنکردنی درباره خودروهای فرانسوی!

اخیراً ایمیلی از یکی از آشنایان دریافت کردیم که توجه ما را به خود جلب کرد. در این مطلب به فهرستی ۱۰ تایی با عنوان ۱۰ حقیقت باورنکردنی درباره خودروهای فرانسوی اشاره شده بود که ارزش خواندن را داشت. ما نیز تصمیم گرفتیم این مطلب را با شما عزیزان در میان بگذاریم هرچند نباید لیست موردبحث را خیلی جدی گرفت!

این شما و این هم ۱۰ حقیقت باورنکردنی درباره خودروهای فرانسوی!

اول: پرفروش‌ترین خودروی اجرایی تاریخ فرانسه در بریتانیا سیتروئن C6 است. در کل ۷ دستگاه از این خودرو در بریتانیا به فروش رسیده است و البته همگی نیز توسط سفارت فرانسه در لندن خریداری شده‌اند. یکی از این خودروها به‌صورت کوچ بیلد برای استفاده نیکولاس سارکوزی در زمان بازدیدها تولید شده است. خریداران بالقوه این خودروها باید آگاه باشند که یکی از صندلی‌های عقب C6 فقط ۳۰ سانتی‌متر فضای پا دارد. صندلی دیگر ۲ متر فضای پا دارد.

سیتروئن C6

دوم: اسم جمع انگلیسی برای خودروهای چندمنظوره فرانسه “سینرژی” است. البته در زبان فرانسه به این خودروها une Evasion می‌گویند. این عبارت در امتحان کسب شهروندی فرانسه جزو بیشترین درصد خطاهای انگلیسی‌زبان‌ها بوده است.

Renault Grand Scenic vs Citroen Grand C4

سوم: علاقه فرانسوی‌ها به نام‌گذاری خودروهای خود از روی گاز تولیدی ناشی از فرایند گوارش سابقه طولانی دارد. از جمله این نام ها می‌توان به رنو ویند و پژو ریفتر اشاره کرد. در سال ۱۹۲۹ شرکت Petomane لیموزین ۶ متری Borborygme Grande Trompette را با پیشرانه ۱۲ سیلندر سوپرشارژردار تولید کرد. این خودرو که در زمان رکورد اقتصادی بزرگ تولید شد باعث ورشکستگی سازنده پس از تولید تنها ۵ دستگاه شد. از قضا پیشرانه‌های این خودروها برای استفاده در یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های فراوری لوبیا تغییر کاربری دادند!

چهارم: رنو فکر می‌کرد بریتانیا بزرگ‌ترین بازار برای کوپه جدیدش خواهد بود و در ابتدا می‌خواست این خودرو را با خاطر انتقال حس آتش ماندرلی بنامد. زمانی که نتایج شرکت‌های تحقیقات بازار نشان داد کمتر از ۲ درصد بریتانیایی‌ها حتی نام دفنه دو موریر را شنیده‌اند، تصمیم گرفته شد از نام اسپانیایی فیوگو برای این خودرو استفاده شود. در همان زمان رنو برنامه‌های خود برای نام‌گذاری هاپر برای رقیب فورد ترانزیت را لغو کرد.

پنجم: پس از آنکه شرکت ماترا خودروی اسپرت خود را مورنا نامید کمپانی دیزنی از این شرکت شکایت کرد و به نتیجه رسید. ماترا به همین خاطر از نظر اقتصادی احیا نشد و اندکی بعد به پایان فعالیت‌هایش رسید. شایان ذکر است مورنا نام یکی از شخصیت‌های دوست‌داشتنی کتاب جنگل است.

Matra Murena

ششم: درحالی‌که اکثر مردم با طراحی سیتروئن 2CV یا ژیان آشنا هستند، افراد کمتری خودروی سیتروئن HY کامیونت را می‌شناسند. این خودرو باید توانایی نگه داشتن ماشینی برای تولید حداقل ۲۷ نوع قهوه دستی را می‌داشت و به توصیه‌های آژانس استانداردهای غذایی درباره ذخیره جایگزین‌های شیر گیاهی در پارکینگ یک رودخانه در بعدازظهری گرم گوش می‌کرد!

هفتم: پس از انتشار تبلیغ تلویزیونی ۳۰۵ در سال ۱۹۷۷، اسقف‌های کاتولیک رومی در ایرلند به مردم توصیه کردند پژو را به خاطر مسائل منافی عفت تحریم کنند. شرکت‌های تاکسی مجبور بودند فقط فوردها و اوپل ها را برای آخر هفته‌ها مهیا کنند؛ اما نکته جالب اینکه فروش پژو ۳۰۵ طی سه سال بعدی در ایرلند از مجموع فروش این خودرو در فرانسه و آلمان بیشتر بود! نسخه لوکس LG با استراحتگاه دست تاشونده در عقب نیز عملکرد بسیار خوبی داشت.


هشتم: آهنگ ۵،۶،۷،۸ استپس سال ۱۹۹۷ یک نسخه کاور از موزیک انگلیسی بود که در دهه ۷۰ میلادی رنو اسپانا را تبلیغ می‌کرد. این گروه هنوز هم محصولات رنو را دوست دارد. در واقع این گروه از رنو ولساتیس برای تردد استفاده می‌کند.

نهم: بروشور تبلیغاتی رنو آوان تایم همه‌گیری جهانی کرونا را ۲۰ سال قبل پیش‌بینی کرده بود. در این بروشور آمده بود:

در آینده گرمایش کره زمین و انتشار ویروس‌های مرگبار باعث تغییر رویدادهای اجتماعی خواهند شد. آوان تایم آنجا خواهد بود تا محیطی ایمن، فیلتر و کنترل شده را برای فرار از عواقب این مخاطرات ارائه کند

خب اگر به خاطر داشته باشید ما گفتیم این فهرستی ۱۰ تایی خواهد بود اما ۹ مورد را ذکر کردیم. پس تکلیف حقیقت دهم چه می‌شود؟ ما چندهفته‌ای از این ماجرا بی‌خبر بودیم تا اینکه یک ایمیل خاص دریافت کردیم. آشنای ما در یک دست نوشته گفته بود نویسنده این لیست به‌صورت مرموزی ناپدید شده است.

به همین خاطر ممکن است دهمین واقعیت باورنکردنی درباره خودروهای فرانسوی را هرگز ندانیم!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۷ دیدگاه‌ها

  1. datsun

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (3960 ديدگاه)

    بهترین خودروساز فرانسه سیتروئن قدیم بود قبل از ادغام با پژو ، یکی از بهترینهای دنیا بود

    موافقم 51
    مخالفم 11
    1. کافر مقدس

      ۱۱ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (1635 ديدگاه)

      رنو هم الان تامین کننده انجین چند کمپانی دیگه هست

      تمام انجین ها با کد M282 مرسدس رنو هستن

      اینا هم بیشتر جوک بود تا حقایقی که بویی از علم و فن توش نیست . رنو در کلاس کامیون به خیلی های دیگه انجین میده

      رنو 1894 دست به ساخت کامیون زد . زمانی که فیات و فورد هم نبودن
      https://www.youtube.com/watch?v=Hgbt8US7jAQ&ab_channel=RenaultTrucksOfficial

      https://www.renault-trucks.com/en

      موافقم 22
      مخالفم 9
    2. NAVID۰۰۹۸

      ۱۱ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (10474 ديدگاه)

      با فرانسوی‌ها حال نمیکنم جز خودروهای معدودی مثل طراحی DSها یا هاچبک‌های جدید پژو !

      اما از حق نگذریم ، فرانسوی‌ها در نرمی سواری ، ترمزهای خوب و هندلینگ مناسب نسبت به قیمتشان حرف‌ها برای گفتن دارند .

      موافقم 36
      مخالفم 3
  2. زیزیگولو

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (6036 ديدگاه)

    بین این ۱۰ حقیقت باورنکردنی مورد شیشم خیلی واسم جالب بودش و البته مورد دهم که تکلیفش مشخص نشده خیلی واسم عجیب بود!!!!

    موافقم 16
    مخالفم 1
    1. محمدهادی

      ۱۲ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (2409 ديدگاه)

      فقط گزینه ۹،ینی آخری
      درخصوص معرفی آوان تایم!

  3. AMANTE

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1911 ديدگاه)

    خودروسازی فرانسه پر از بالا و پایین و این سبک عجایب هاست و یکی از مشهورترین هاشون هم پژو است.
    فکر کن توی امتحان شهروندی یک سوال دارن که ازت میپرسن جمع خودروهای چندمنظوره به فرانسوی چی میشه؟ بعد غلط جواب بدی و نتونی شهروندی رو بگیری.

    موافقم 22
    مخالفم 9
  4. Hamid

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1723 ديدگاه)

    فکر کنم بهترین حسن تحریم‌ها اینه که اشغال سازهای فرانسوی برا همیشه رفتند فقط لهای ۳۰ سال پیششون هنوز تولید میشه

    موافقم 39
    مخالفم 30
    1. علی

      ۱۱ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (115 ديدگاه)

      … اگه روزی تحریم ها برداشته شد و واردات خودرو ازاد شد فرانسوی نخر ، ۲۰۸ ، ۳۰۸ ، ۵۰۸ بزار برای ما اشغالسوارا

      موافقم 37
      مخالفم 13
      1. (Saeed(peugeot

        ۱۴ فروردین ۱۴۰۱
        سوابق: (239 ديدگاه)

        ایول

        موافقم 3
        مخالفم 3
  5. امیرشایان فرازی

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (458 ديدگاه)

    سپر انعطاف پذیر خودرو های رنو برای نحوه پارک در فرانسه ممکنه دهمی باشه

    موافقم 15
    مخالفم 1
  6. Jdm باز

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1062 ديدگاه)

    کلا از خودروساز های فرانسوی خوشم نمیاد

    موافقم 28
    مخالفم 12
  7. آرش+وان

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (317 ديدگاه)

    در عجبم که مرحوم خیامیان که اعجبوبه صنایع خودرویی بود و ایران خودرو رو با انگلیسی ها و شرکت تالبوت شروع کرد ، چطوری به سمت فرانسوی ها کشیده شد و با پژو برای پروژه های بعدی قرارداد بست ، کسی از دوستان میدونه چرا ؟ البته در سالهای ۱۹۷۸ و ۱۹۷۷ اساساً کره جنوبی ای در این صنعت نبود و حتی ژاپنی ها هم شاید به قدرت دهه های بعدی نبودند ولی چرا مرحوم خیامیان ، آلمانی ها و یا آمریکایی ها رو انتخاب نکرد؟!

    نوروز بر شما شاد و پیروز بادا 🤩

    موافقم 13
    مخالفم 19
    1. Vandel

      ۱۱ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (566 ديدگاه)

      برام جالبه که شرکت تالبوت انگلیسی بهتر و معروفتر از پژو میدونی ، جهت اطلاع شما باید بگم دقیقا اشتباه برادران خیامی این بود که رفتن سراغ یه شرکت ورشکسته و بی نام و نشون ، چون اون شرکت در استانه ورشکستگی بود و امتیازشو به قیمت خوبی واگذار میکرد و یه خودروی بی نام و نشون بی کیفیت به نام هیلمن هانتر ( پیکان ) که حتی تو خود انگلیس خودروی معروفی نبود و خود مردم انگلیس سوارش نمیشدن اوردن به مدت ۴۰ سال تو ایران تولید کردن ، در واقع سنگ بنای کج ایران خودرو از همان جا شروع شد ، در صورتیکه اگر برادران خیامی سراغ شرکتهای معروفتری مثل پژو ، فولکس ، رنو ، اپل …… میرفتن سرنوشت خودروسازی ما میتونست بهتر از این باشه ، جالبه که بدونی بعدها همون شرکت تالبوت توسط پژو سیتروئن خریداری شد و بعدش کلا اون شرکت منهل شد به خاطر زیان ده بودنش و جالبتر اینکه بدونی برادران خیامی همون قبل از انقلاب قصد اینو داشتن که تولید پیکان متوقف کنن و بجاش تولید پژو ۳۰۵ در ایران شروع کنن که اتفاقا قراردادهاش و صحبتهاش با شرکت پژو انجام شد منتها خورد به انقلاب و قضیه منتفی شد .

      موافقم 26
      مخالفم 13
    2. Muty

      ۱۵ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (1858 ديدگاه)

      اینکه چرا تالبوت را انتخاب کردن مشخص نیست مگه اینگه خودشون جایی توضیح داده باشن که من تا حالا نشنیدم چیزی پیرامون این مورد. شاید محتمل ترینش رقم مالی باشه که شرکت گمنام تری بوده و…
      ( البته اگه بعده ها رد پاهای سیاسی در این انتخاب پیدا نشه ، که تاثیر گذاشته باشه)

  8. هیچکس

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (165 ديدگاه)

    به کل داری اشتباه میزنی داداش
    خیامیان نیست عزیزم؛ برادران خیامی.
    اون بندگان خدا هم تا زمانی که شرکتشون(ایران ناسیونال) را مصادره کردند و حاصل دسترنجشون را صاحب شدند و مجبور شدند از ایران برن قراردادی با پژو نبستند.
    تو گوگل بزن “مؤسس ایران خودرو” و کمی مطالعه بکن.

    موافقم 14
    مخالفم 9
  9. حمید

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (371 ديدگاه)

    من همیشه فکر میکردم فقط پژو های ایران کیفیت پایینی داره ، تا اینکه تو المان سوار یه پژو ۲۰۸ مدل۲۰۱۸ شدم که فقط ۳۰ هزارتا کار کرده بود ، محض رضای خدا یه درش هم درست بسته نمیشد باید در و با نهایت توان میکوبیدی تا بسته بشه 😂

    موافقم 17
    مخالفم 21
    1. ناشناس

      ۱۱ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (143 ديدگاه)

      اتفاقا من یه مدت تو شهر بن المان بودم و اونجا خودروهای و فرانسوی بسیار زیاد هستن و طرفدار دارن البته بعد از خودروهای خودشون تقریبا از هر ۱۰ تا ماشین حداقل ۴ تا فرانسوی هستن اونقدری که من تو المان و انگلیس پژو ۲۰۶ دیدم فک نکنم تو خود فرانسه اینقدر ۲۰۶ باشه من خودم تو المان تجربه داشتن پژو ۳۰۸ نسل قبل داشتم با کارکرد نزدیک به ۳۵۰۰۰۰ و هیچ مشکلی باهاش نداشتم و بسیار خودروی با کیفیتی بود

      موافقم 25
      مخالفم 10
  10. کوبیده

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1200 ديدگاه)

    و ما چقدر بد شانس بودیم توی همون اندک سالهای خوب اقتصادیمونم گیر این بی ابرو ها افتاده بودیم

    موافقم 13
    مخالفم 10
  11. datsun

    ۱۲ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (3960 ديدگاه)

    (علاقه فرانسوی‌ها به نام‌گذاری خودروهای خود از روی گاز تولیدی ناشی از فرایند گوارش سابقه طولانی دارد. ) این دیگه اسید خالصه

    موافقم 14
    مخالفم 3
  12. علیرضا

    ۱۲ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (237 ديدگاه)

    اون سیتروئن c6 عکس اول خیلی ماشین جالبیه ، خیلی تکنولوژی داره، همه چیزش خاصه، فقط حیف که خوب فروش نرفت.

    موافقم 7
    مخالفم 2
  13. BMW

    ۱۲ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (169 ديدگاه)

    عجیب که قیب شده

    موافقم 3
    مخالفم 1
  14. Sina10

    ۱۲ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (2429 ديدگاه)

    هیچ چیز از فرانسوی ها عجیب نیست!
    و عجیب ترینشون اونتایم بود
    ماشینی که گفته میشد گرندتورر هست!!! ولی بهش نگاه کنید
    سه تا موتور هم براش عرضه شد
    از ۳ لیتری V6 و ۲ لیتری و تا ۲.۲ لیتری دیزل
    نسخه V6 با قدرت ۲۱۰ اسب بخار و مصرف سوخت حدود ۱۱ لیتر
    رنو فوئگو و آلیانس هم از فجایع عجیب بودن

    موافقم 6
    مخالفم 1
  15. محمدهادی

    ۱۲ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (2409 ديدگاه)

    کاری با آشششغال های داخلی به اسم فرانسه ندارم
    ولی خود خودروهای فرانسوی درعین کم هیجان بودنشون در غالب مدلها(استثناء هم بسیار داره،مثل رنو ۵ توربو)،اما سواری بسیار باکیفیت و اتاق بیصدا و تمیزی دارن
    شاید تنها دلیل فروششون تو تمام اروپا همین کیفیت داخلی و بیصدا بودن کابین این ماشینا باشه
    اگه یادتون باشه اون زمان که محصول فرانسوی تو کشور زیاد تولید میشد(دهه ۸۰)،معروف بود که مردم میگفتن این ماشین سری اوله،ینی چی؟
    ینی همه چیش فرانسه ست،و اون خودرو یه اجر و قرب دیگه یی بین مردم داشت
    پس ماشین فرانسوی ماشین بی کیفیتی نبوده در اکثر مواقع
    این ساخته های آششغال داخلیه که آبروی فرانسوی هارم باخودش برد!!

    موافقم 10
    مخالفم 3
  16. onegold

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (41 ديدگاه)

    و به توصیه‌های آژانس استانداردهای غذایی درباره ذخیره جایگزین‌های شیر گیاهی در پارکینگ یک رودخانه در بعدازظهری گرم گوش می‌کرد!!!!یعنی چی؟

    1. Mad.z.Max

      ۱۴ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (1863 ديدگاه)

      یعنی ترجمه همینجوری..

  17. رامین

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (16 ديدگاه)

    خودروهای فرانسوی فقط ظاهری زیبا ارگونومی خوب کم صدا تا زمانی که خراب نشده ولی …با استهلاک بالا

    موافقم 3
    مخالفم 2
    1. ۲۵ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (4949 ديدگاه)

      اشغالن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا