صنعت خودرو بیش از هر زمان دیگری جهانی شده است. باید اعتراف کرد دیگر زمان افتخار ملی به برندهای داخلی خواه در آلمان، ژاپن یا آمریکا سپری شده است. قطعاً خریداران زیادی در آمریکا وجود دارند که محصولات تولید این کشور را ترجیح میدهند اما عکس این موضوع نیز صادق است. با این حال ما در این نوشتار میخواهیم بدانیم چه خودروهایی واقعاً آمریکایی هستند؟
چندین سال است که وبسایت Cars.com لیستی سالانه از آمریکاییترین خودروها را ارائه کرده و با استفاده از شاخص ساخت آمریکا یا AMI این موضوع را میسنجد. AMI از روش پیچیدهای که شامل محل نهایی مونتاژ، محل تولید قطعات، پیشرانهها و گیربکس و تعداد کارگران آمریکایی مشغول به تولید خودروهاست استفاده میکند. این روش نسبت به گزارشهای پیشین که آمار فروش را بجای تولید خودرو در نظر میگیرند متفاوت است. به همین خاطر گفته شده که نباید این لیست را با لیستهای قبلی مقایسه کرد.
با در نظر گرفتن این موضوع، کدام خودروها در سال ۲۰۲۰ آمریکاییترین هستند؟ فورد رنجری که چندین سال در بازار آمریکا حضور نداشته رتبه اول را به دست آورده است. شایان ذکر است حتی این خودرو نیز بهصورت ۱۰۰ درصدی خودرویی آمریکایی نیست. ۷۰ درصد قطعات این خودرو در آمریکا تولید شدهاند و البته محل مونتاژ آن نیز در میشیگان میباشد.
این گزارش جزئیات مشابهی برای دیگر خودروهای لیست را ارائه نکرده اما میدانیم که دومین خودروی آمریکایی سال ۲۰۲۰ جیپ چروکی است. پس از آن نیز تسلا مدل S و مدل ۳ در رتبههای سوم و چهارم قرار گرفتهاند. این اولین سال حضور تسلا در لیست است، تسلایی که محصولاتش را در کارخانه فرمونت کالیفرنیا تولید میکند.
موضوع جالب اینکه هوندای ژاپن سه رتبه بعدی را با خودروهای اودیسه، ریجلاین و پاسپورت به خود اختصاص داده است. این سه خودرو در لینکلن آلاباما تولید میشوند. شورولت کوروت رتبه هشتم آمریکاییترین خودروهای سال ۲۰۲۰ را کسب کرده و تسلا مدل X و شورولت کلرادو نیز تکمیل کننده لیست ۱۰ تایی اول هستند.
این لیست شامل ۹۱ خودرو بوده اما حدس میزنیم خریداران آمریکایی به ویژه خریداران پیکاپ ها مشتاقاند ببینند پرفروشترین پیکاپ های آمریکایی در چه جایگاهی حضور دارند. ما دیدیم که ریجلاین بین ۱۰ خودروی اول بوده و رنجر و کلرادو نیز در این جایگاه حضور دارند؛ اما جالب است بدانید فورد F-150 در جایگاه چهل و چهارمین خودروی آمریکایی سال ۲۰۲۰ قرار گرفته است. رم ۱۵۰۰ رتبه ۴۷ را داشته و سیلورادو نیز در رتبه ۷۷ جا خوش کرده است.
۱. Ford Ranger (assembled in Wayne, Mich.)
2. Jeep Cherokee (Belvidere, Ill.)
3. Tesla Model S (Fremont, Calif.)
4. Tesla Model 3 (Fremont, Calif.)
5. Honda Odyssey (Lincoln, Ala.)
6. Honda Ridgeline (Lincoln, Ala.)
7. Honda Passport (Lincoln, Ala.)
8. Chevrolet Corvette (Bowling Green, Ky.)
9. Tesla Model X (Fremont, Calif.)
10. Chevrolet Colorado (Wentzville, Mo.)
11. GMC Canyon (Wentzville, Mo.)
12. Chevrolet Camaro (Lansing, Mich.)
13. Honda Pilot (Lincoln, Ala.)
14. Acura RDX (East Liberty, Ohio)
15. Honda Accord (Marysville, Ohio)
16. Toyota Tundra (San Antonio)
17. Acura MDX (East Liberty, Ohio)
18. Cadillac CT5 (Lansing, Mich.)
19. Cadillac XT4 (Kansas City, Kan.)
20. Ford Expedition, Expedition Max (Louisville, Ky.)
21. Cadillac XT6 (Spring Hill, Tenn.)
22. GMC Acadia (Spring Hill, Tenn.)
23. Cadillac XT5 (Spring Hill, Tenn.)
24. Lincoln Aviator (Chicago)
25. Acura TLX (Marysville, Ohio)
26. Jeep Grand Cherokee (Detroit)
27. Toyota Highlander (Princeton, Ind.)
28. Lexus ES (Georgetown, Ky.)
29. Toyota Avalon (Georgetown, Ky.)
30. Chevrolet Suburban (Arlington, Texas)
31. Cadillac Escalade, Escalade ESV (Arlington, Texas)
32. GMC Yukon, Yukon XL (Arlington, Texas)
33. Chevrolet Tahoe (Arlington, Texas)
34. Ford Mustang (Flat Rock, Mich.)
35. Kia Optima (West Point, Ga.)
36. Hyundai Sonata (Montgomery, Ala.)
37. Kia Sorento (West Point, Ga.)
38. Ford Explorer (Chicago)
39. Toyota Sienna (Princeton, Ind.)
40. Jeep Gladiator (Toledo, Ohio)
41. Toyota Camry (Georgetown, Ky.)
42. Jeep Wrangler, Wrangler Unlimited (Toledo, Ohio)
43. Mercedes-Benz GLE-Class (Vance, Ala.)
44. Ford F-150 (Dearborn, Mich., and Claycomo, Mo.)
45. Dodge Durango (Detroit)
46. Hyundai Santa Fe (Montgomery, Ala.)
47. Ram 1500 (Sterling Heights, Mich.)
48. Nissan Pathfinder (Smyrna, Tenn.)
49. Nissan Murano (Canton, Miss.)
50. Chevrolet Traverse (Lansing, Mich.)
51. Buick Enclave (Lansing, Mich.)
52. Honda CR-V Hybrid (Greensburg, Ind.)
53. Acura ILX (Marysville, Ohio)
54. Lincoln Navigator, Navigator L (Louisville, Ky.)
55. Nissan Titan (Canton, Miss.)
56. Infiniti QX60 (Smyrna, Tenn.)
57. Nissan Maxima (Smyrna, Tenn.)
58. Ford Escape hybrid (Louisville, Ky.)
59. Kia Telluride (West Point, Ga.)
60. Toyota Highlander Hybrid (Princeton, Ind.)
61. Toyota Camry Hybrid (Georgetown, Ky.)
62. Chevrolet Sonic (Lake Orion, Mich.)
63. Ram 1500 Classic (Warren, Mich.)*
64. Honda Accord Hybrid (Marysville, Ohio)
65. Mercedes-Benz GLS-Class (Vance, Ala.)
66. Chevrolet Malibu (Kansas City, Kan.)
67. Volkswagen Atlas, Atlas Cross Sport (Chattanooga, Tenn.)
68. Volkswagen Passat (Chattanooga, Tenn.)
69. Ford Escape (Louisville, Ky.)
70. Nissan Altima (Smyrna, Tenn.)
71. Lincoln Corsair (Louisville, Ky.)
72. Subaru Ascent (Lafayette, Ind.)
73. Subaru Legacy (Lafayette, Ind.)
74. Honda Insight (Greensburg, Ind.)
75. Subaru Outback (Lafayette, Ind.)
76. Subaru Impreza (Lafayette, Ind.)
77. Chevrolet Silverado 1500 (Roanoke, Ind.)*
78. BMW X5 (Spartanburg, S.C.)
79. BMW X3 (Spartanburg, S.C.)
80. Volvo S60 (Ridgeville, S.C.)
81. Honda CR-V (Greensburg, Ind.; East Liberty, Ohio; and Marysville, Ohio)*
82. BMW X7 (Spartanburg, S.C.)
83. Chevrolet Bolt EV (Lake Orion, Mich.)
84. Toyota Tacoma (San Antonio)*
85. GMC Sierra 1500 (Roanoke, Ind.)*
86. Hyundai Elantra sedan (Montgomery, Ala.)*
87. Toyota Corolla (Blue Springs, Miss.)*
88. Honda Civic (Greensburg, Ind.)*
89. Nissan Rogue (Smyrna, Tenn.)*
90. Mercedes-Benz C-Class (Vance, Ala.)*
91. Toyota RAV4 Hybrid (Georgetown, Ky.)*
ایمان جباری
۷ تیر ۱۳۹۹دمشون گرم عجب لیستی تهیه کردن
به شخصه اگه بخوام اصیل ترین برند آمریکایی رو انتخاب کنم ” جیپ ” انتخاب اولم هست
Malt hill
۷ تیر ۱۳۹۹هوندا واقعا آمریکاییه :)
مهدی
۷ تیر ۱۳۹۹اره اینا شرکت های چمد ملیتی هستن یعنی هر جزئ از خودرو در جایی ساخته طراحی مونتاژ میشه سهامش هم مطعلق به چمدین کشور از قاره های مختلفی هستش جتلب اینجاس که کارشناسان عکس داخلی نظر دیگه ای دارن و هنوز در توهم دوران نوجوانی هستن
ممد ژانگولر
۷ تیر ۱۳۹۹تسلا شرکت نوپاییه ولی ببین چقدر ازش استقبال شده
تسلا یعنی ❤️
مدیرعامل
۷ تیر ۱۳۹۹فورد جایگاه اول رو به خودش اختصاص داده و کلاً همه ماشینای برند فورد ارزون قیمت و با کیفیت خیلی بالا هستن البته برای خود آمریکاییها و اروپاییها ارزونه نه برای ما ایرانیها با این وضعیت نرخ دلار و ممنوعیت واردات خودرو مخصوصاً ممنوعیت واردات ماشینای آمریکایی
فری
۷ تیر ۱۳۹۹تسلا خوبه
بیژن
۷ تیر ۱۳۹۹جالبه. توو بیست تای اول، از تویوتافقط تاندرا دیده میشه. انگار خیلی هم آمریکایی نیست تویوتا…!
NAVID۰۰۹۸
۸ تیر ۱۳۹۹بیژن جان
یه چیز جالب بگم براتون ، خود آمریکاییها ، ماشینهای ژاپنی منتاژ ژاپن را بیشتر از منتاژ آمریکا قبول دارند که این را با دیدن فیلمهای اینستاگرامی و یوتیوبی که بین حرفهاشون گفتن فهمیدم که برای خودم جالب بود (( حرف من را با سفارش آمریکا بودن اشتباه نگیرید لطفاً )) .
داخل ایران خودمون هم باب هست ، همینطوره که مثلاً هایلوکس و یاریس تایلندی ، یا کمری استرالیا یا کمری و bmw x4 و آکورد آمریکایی ، یا راو۴ پرادو لندکروزر ژاپنی و….که اتفاقاً در قیمتگذاری تاثیر گذاره خیلی کم ولی به نظرم مسخرست ، چون قطعات و مدریت زیر نظر شرکت مادر هست که به هیچ عنوان در بحث کیفیتی چیزی کم نمیگذارند و فقط شاید در منتاژ کردن کمی تفاوت باشه .
IN
۸ تیر ۱۳۹۹نه نوید جان ماشین ها متفاوتن مثلا تویوتا رافور عمان و خلیج فارس قطعات موتور اکثر وسایلشون با سفارش کانادا ژاپن آمریکا متفاوتن درحالی که حجم موتور و فیس ها یکین از لنت بگیر تا خیلی قطعات موتوری فرق دارن
همینطور سانتافه توسان الانترا اکسنت
حالا بعضی ماشین ها قطعات ممکنه یکی در بیان با امارات مثلا سفارش کانادا ها من سوناتاLFدیدم که خیلی قطعات موتوری خلیج میخوره .من شرایط اروند هارو گفتم حالا شاید شرایط ملی متفاوت باشن
NAVID۰۰۹۸
۸ تیر ۱۳۹۹IN عزیز
مرد مومن ، در کامنتم داخل پاراگراف نوشتم منظور من سفارش کشوری نیست .
Hadi
۸ تیر ۱۳۹۹آمار هوندا واقعاً جالبه…
بهمن
۸ تیر ۱۳۹۹آقای نوید شما انسان با ادب و با هوشی هستی اکثر کامنت هات و نظراتت درسته واطلاعاتت در مورد ماشینها در حد مطلوبیه ممنون که راهنمایی میکنی .من نظراتتو اکثرا دنبال میکنم و بیشتر نظاره کننده ام تا نظر نویس. فقط یه چیز دوستانه همینطور با شخصیت باش تا بیشتر مقبول همه باشی.موفق و پیروز باشی
NAVID۰۰۹۸
۸ تیر ۱۳۹۹بهمن عزیز
این نظر لطف شما و دوستان محترمه .
ببینید آقا بهمن
دنیای ما دنیای عمل و عکسالعمله و این قانونِ طبیعته که از هر دستی بدی از همون دست هم پس میگیری .
تعریف شما از شخصیت چیه ؟
زندگی به من آموخته همه انسانها محترم و باشخصیت هستند مگر اینکه احترام به طرف مقابل جوابش توهین تمسخر و تهمت باشه ، درسته که میشه بیاهمیت از کنارش گذشت اما وقتی بیاحترامی تکرار و تکرار میشه ، دیگه گذشت کارساز نیست و باید مثل خود اون فرد با طرف مقابل برخود کرد که بدونه چقدر اشتباهه توهین کردن به هر انسانی .
اینجا فضای مجازیه ، از زندگی و شخصیت همدیگر بیخبریم اما یه اصل مهم باید رعایت بشه و اون توهین نکردن به همدیگره که اگر غیر از این صورت بگیره ، باید واکنشی سخت انجام بگیره تا کشمکش و بیشخصیتی شکل نگیره .
امیدوارم در پدال ، همه با هم نقد کنیم و نقد پذیر باشیم ولی توهین کننده و مسخره کننده نباشیم که اونوقت وضعیت فرق میکنه .
توهین یعنی خورد کردن شخصیت مقابل که ذات شخص توهین کننده میتونه حاصل خیلی اتفاقات در زندگیش باشه که داره به شخص توهینپذیر انتقال میده .
مستندی کوتاهی دیدم در مورد اینکه وقتی صبح از خواب بیدار میشیم و لبخند میزنیم به هر انسانی که در اطرافمون میبینیم ، چقدر انرژی در جامعه منتقل میکنیم و این انرژی زنجیروار منتقل میشه و روز یک به یکمون تا شب زیباتر میگذره و برعکس وقتی صبح با تلخی با اطرافیانمون برخورد میکنیم ، این تلخی در جامعه پخش و به همه ما منتقل میشه ، پس وقتی میتوانیم خالی از حسادت و حقارت زندگی را با دید مثبت و لبخند به هم منتقل کنیم ، چرا باید بد باشیم و با توهین به دیگران ، انتقال دهنده بدی در جامعه باشیم .
متاسفانه مردم ایران روز به روز به سبب اتفاقات زیاد در زندگیهایی که بدون فکر جلو میره و حاکمیت دَرِش سهیمه داره بد و بدتر میشه که حاصلش میشه توهین به همدیگر و ادامه اتفاقات زیاد و جبرانناپذیر .
بهمن
۸ تیر ۱۳۹۹نوید جان شخصیت یعنی آنقدر صبور باشی و با معلومات که آخرش. طرفی که تمسخر میکنه و یا بر خلاف دیدگاه شماس با هوش و ذکاوت شما و صبوری شما جز طرفدارن شما بشه .عزیز دل . و حرفتون روش اثر بذاره .بهر حال من کامنت ها رو میخونم و از نظرات شما و بقیه دوستان که بیشتر از من میدونن نهایت استفاده رو میبرم و از همگیتون ممنونم
NAVID۰۰۹۸
۸ تیر ۱۳۹۹بهمن جان
اگر من بخوام طرفدار جمع کنم ، باید دروغین از هر خودرویی که تولید میشه تعریف تمجید کنم تا یه موقع به شخصی بر نخوره و این یعنی دروغ و دورویی .
بارها گفتم که من اصلاً برام مهم نیست لایک و دیسلایک ، چون غیر از این باشه ، روی نظرها تاثیر میگذاره و نظر ما حکم لودگی و دروغین پیدا میکنه که فقط تعریف میکنیم که اکثریت خوششان بیاد در صورتی که من نظرم را میدم و تا به حال سعی کردم واقعگرایانه و از لحاظ تجربم نظر بدم .
البته کاملاً با صحبت شما موافقم که صبر پیشه کرد و امیدوارم واقعاً بشه ، چون پدال رده سنی نداره و جداً خیلیها هدفشان خودرویی نیست و فقط برای توهین و مسخره کردن میان .
در هر صورت ok ، حرف منطق جواب نداره ، با شما موافقم و سعیهم بر صبور بودنه ?? .
NAVID۰۰۹۸
۸ تیر ۱۳۹۹شایدم خودم از خودم تعریف کردم !
خدارو چه دانی !!!
حسن
۸ تیر ۱۳۹۹درهای کشورشون را به اسم تجارت جهانی و بازار رقابتی به روی تمام دنیا باز کردن و خودرو سازان دنیا و سایر تولید کنندگان وارد خاک امریکا شدن و به علت بعد مسافت ترجیح دادن همو نجا خودرو بسازند بعضی از خودرو سازان بزرگترین سایتهای تولیدیشون در خاک امریکاست نه در کشور خودشون
کمپانی خودروسازی بی ام و”دارای بزرگ ترین کارخانه تولید اتومبیل خود یعنی اسپارتانبورگ است که در ایالت کارولینای جنوبی واقع شده است و راه اندازی یک کارخانه تولید”پیشرانه های محرک اتومبیل” و همچنین “سیستم های انتقال قدرت” در خاک آمریکا برای تامین قطعات کارخانه اسپارتانبورگ که می تواند قطعات مورد نیاز کارخانه شهر “سن لوئیس پوتوسی” در کشور مکزیک را هم تامین کند در برنامه ی ب ام و است
مدیر منطقه آمریکای شمالی تویوتا در ادامه اعلام کرد:
در حال حاضر ما بیش از ۷۰ درصد قطعات خودروهای خود را در خاک آمریکا تولید میکنیم تویوتا و مزدا ۱.۶ میلیارد دلار در خاک آمریکا سرمایهگذاری خواهند کرد و بیش از ۴ هزار نفر از شهروندان آمریکا صاحب شغل خواهند شد؛ یک سرمایهگذاری بزرگ در صنعت آمریکا.
و سایر خودرو سازان دنیا بنز ولوو هوندا تو یوتا نیسان …………..
احمد علی
۹ تیر ۱۳۹۹اول اینکه بزرگترین کارخانه های ساخت قطعات و مونتاژ نهایی تویوتا(البته به جز کارخانه جورج تاون کنتاکی)در ژاپن قرار دارن.ضمنا این قضیه بیشتر در خودروسازی صدق میکنه و به عنوان مثال در صنعت الکترونیک(که پرهزینه تر و بزرگتر از خودروسازیست) بیشتر کارخانه های فاندری و تولید نیمه هادی ها(که بالاترین فناوری رو بین بخشهای این صنعت دارن) درون کشورهای خودشون میسازن شرکتها.نمونش TSMC و سامسونگه.نکته جالب اینجاست که TSMC با اینکه بیشتر مشتریانش آمریکایی هستن ولی تمام محصولاتش رو در تایوان تولید میکنه و اخیرا گفته تا چند سال آینده نخستین کارخانه خودشو تو آمریکا ایجاد میکنه که البته بسیار کوچکتر از مراکز تولیدیش در تایوان هست.یا مثلا سامسونگ تقریبا همه حافظه ها و پردازنده ها رو در خاک کره جنوبی میسازه و تنها دو کارخانه در چین و یکی در آمریکا داره که همونها هم از نظر فناوری چندسال عقبتر از کارخانه های کره جنوبی هستن.در کل بیشتر شرکتها سعی میکنن بیشترین سود رو به کشور خودشون برسونن و در گامهای بعدی سراغ کشورهای دیگه میرن و در عین حال معمولا فناوری های بسیار پیچیده و نوین رو در خاک کشورن خودشون تولید میکنن.
حسین
۸ تیر ۱۳۹۹خیلی جالبه. نکته ی این گزارش اینه که صرفا به اسم خودروی داخلی، خودرویی که تولید میشه داخلی نیست. مثلا خودروهای ما به اسم داخلی سازی دارن تولید میشن و یه هزینه ی گزافی گمرگ رو خودروهای وارداتی تحمیل می کنند؛ در صورتی که اصلا با درصدی کمتر از 50 داخلی هستن و گواه این حرف من هم تو این شرایط تحریمه که قیمت خودرو چهار برابر شده و گرنه اگه خیلی داخلی سازی شده بود, نباید تا 300 درصد افزایش قیمت پیدا میکرد! و با همین استدلال هم متاسفانه خودروسازهای خارجی بهشون اهمیت داده نشد و تشویق به داخلی سازی تو خود ایران نشدن.