سام کاویانی: امروزه وجود برخی از تجهیزات در یک خودروی مدرن به امری بدیهی و متعارفی درآمده است، گو اینکه ممکن است خیلی هم حیاتی هم نباشند ولی مشتریان امروزی کمتر حاضرند فقدان چنین تجهیزاتی را از سازنده مربوطه قبول کنند. این تجهیزات عبارتاند از: شیشههای برقی، سیستم تهویه مطبوع و… اما برخی از تجهیزات هم هستند که برای بازارها و مناطق خاصی مناسبترند و بیش از همه، این شرایط آبوهوایی بازار هدف است که صرف وجودشان ضروری و یا غیرضروری میسازد. در این میان، سه “تجهیز” وجود دارند که نزد مشتریان وطنی از ارجوقرب فراوانی برخوردارند و امروزه در لابهلای صفحات آگهیهای فروش، چه در نشریات مکتوب و چه مجازی، نامشان بیشازپیش به چشم میآید. این سه تجهیز عبارتاند از: صندلیهای چرمی به رنگ تیره، سقف شیشهای پانورامیک و دوربین دید عقب. البته تجهیزات پرطرفدار دیگری هم وجود دارند، ولی فعلاً این سه تجهیز بهاصطلاح رفاهی بیشتر در بورس بازار هستند و از هواخواهان بسیاری هم برخوردارند. در مورد تکتک این تجهیزات و چرایی ضرورت و یا عدم ضرورتشان، توضیحاتی در سطور ذیل به عرضتان میرسد.
صندلیهای چرمی تیره
همانطور که خود بهتر آگاهید، اغلب نقاط کشورمان به لحاظ آبوهوایی در مناطق خشک و گرم جای میگیرند و در پارهای از نقاط، در فصول گرم سال، دمای هوا از ۴۵ درجه سانتیگراد هم فراتر میرود. حال تحت چنین شرایطی، تصور کنید که وجود صندلیهای چرمی آنهم به رنگ تیره که گرما را سریعاً جذب میکنند، چه فضای خفهکنندهای را در ماههای گرم سال و در آغاز حرکت برای سرنشینان یک خودرو رقم میزند. هرچند که بسیاری از افراد بر این باورند که باوجود سیستم تهویه مطبوع، گرمای توفنده صندلیها، آنهم در خودرویی پارک شده در فضای باز و زیر آفتاب سوزان موضوع چندانی مهمی نیست و پس از کمی تحمل، با روشن نمودن کولر و نیز سردکن صندلیها، هوای خنکی را میتوان در کابین شاهد بود؛ اما در پاسخ این عزیزان باید گفت که اولاً تمامی خودروها و بهخصوص شاسی بلندها به آن سرعتی که فکر میکنیم، فضای داخلی آنها و بهخصوص ردیف عقب آنها در گرمای سوزان آفتاب خنک نمیشود و ثانیاً تمامی خودروهای گرانقیمت وارداتی در کشور ما دارای سردکن صندلی بهویژه در بخش عقب خود نیستند و ثالثاً چرا باید خود و دیگر سرنشینان را چنین عذاب داد و بهجای صرف این همه هزینه اضافی، از همان آغاز پوشش خنکتری را برای صندلیهای خودرو گزینش نکرد؟ واقعاً پوششهای پارچهای استانداردی که در برخی از خودروهای گرانقیمت نصب شده است، چه عیب و ایرادی دارد که جایش را باید پوششهای چرمیای بگیرند که هم سریعتر گرما را جذب میکنند و هم نیاز به مراقبت بیشتری دارند و هم اینکه، باید دائماً دغدغه سرنشینانی را داشت که سهواً و یا عمداً، با ناخن و یا انواع و اقسام ابزار تیز و لبهدار به آن خسارت و آسیب نرسانند. آیا واقعاً پوششهای چرمی آنهم به رنگ تیره ارزش این همه گرفتاری و دردسر را دارند؟ چرا باید رفاه و آسایش سرنشینان را فدای تجملات ظاهری نمود؟
نکته جالب اینجاست که بسیاری از پوششهای چرمی موجود در خودروهای گرانقیمت وارداتی نه با استاندارد سازنده مربوطه، بلکه توسط دلالان در امارات و یا حتی در داخل کشور نصب و دوخته میشوند و حتی سیستم سردکن صندلیها نیز این گونهاند یعنی اکثرشان غیر استاندارد و از انواع نامرغوب هستند و این قضیه در بلندقامتتان کرهای و ژاپنی که بهصورت شخصی وارد میشوند، بیشتر مصداق دارد که البته بعد از خرید خودروی مربوطه مشتری بختبرگشته تازه پی میبرد که چه کلاه بزرگی بابت نصب برخی از آپشنهای نامرغوب سرش رفته است! ضمن اینکه، این پوششهای غیر استاندارد و نامرغوب چرمی سریعاً نیز فرسوده شده و خرج سنگینی را هم جهت تعویض و ترمیم روی دست مالکان خود میگذارند. درمجموع، پوششهای چرمی تیره به دلیل جذب سریع گرما، برای اکثر نقاط کشورمان چندان مناسب نیستند و بیشتر درخور مناطق سردسیر کشورمان هستند تا مناطق خشک و کویری.
سقف پانورامیک
سقف شیشهای پانورامیک امروزه به یک تجهیز نسبتاً مهم و حیثیتی در خودروهای گرانقیمت، بهویژه وارداتیها و در این میان، انواع بلندقامت بدل شده است. فقط کافی است که از بالای پلهای هوایی و یا ساختمانهای مرتفع شهر نگاهی به خودروهای در حال تردد در خیابانها بیاندازید تا ببینید که اکثر خودروهای گرانقیمت به این آپشن خاص مجهز هستند. این آپشن نیز چون صندلیهای چرمی نسبت وثیقی با شرایط آبوهوایی کشورمان دارد و کلاً در نقاط سردسیر مناسبتر است تا مناطق گرمسیر کشورمان. این درست است که سقف پانورامیک از جذابیت بصری فوقالعادهای برخوردار است و علیالخصوص در رنگهای سفید و نقرهای، خودرو را از آنچه هست بهمراتب جذابتر و دلرباتر میکند اما این تجهیز سخت پرطرفدار، نور بیشتری از خورشید را هم به داخل اتاق نفوذ میدهد و کابین خودرو را از آنچه هست گرمتر میکند.
حال پیش خودتان تصور کنید که ترکیب صندلیهای تیره چرمی با سقف پانورامیک آنهم در فصول گرم سال و در ترافیک سخت کلانشهرها، چه فضای عذابآوری را برای سرنشینان یک خودرو ایجاد میکند و اینکه چه حجمی از زمان باید هم صرف شود تا سیستم تهویه مطبوع خودرو داخل اتاق را به تمامی خنک نماید که وجود همین قضیه نیز در دراز مدت، استهلاک بالایی را متوجه کولر خودرو نموده و درعینحال، هزینه بالایی را جهت تعمیرات آن روی دست مالک خودرو میگذارد. از طرف دیگر، پرتاب اشیاء سخت و سنگین بر روی سقف شیشهای پانورامیک، دغدغه خاطری است که اکثر صاحبان این خودروها با آن مواجهاند زیرا که در صورت ایجاد هرگونه ترک و یا شکستگی مشهود در این سقف، باید کل آن را تعویض نمود و مثل سقفهای فلزی نمیتوان با صافکاری و نقاشی بخشی از آن، ایراد مربوطه را رفعورجوع کرد. نکته جالبتر اینکه طبق برخی از شنیدهها، سقفهای پانورامیک و حتی سانروف، در کشورهای اروپایی که عمدتاً آبوهوای معتدلی نیز دارند چندان پرطرفدار نیستند!
دوربین دید عقب در خودروهای کوچک
اخیراً دوربین دید عقب به گزینهای سخت محبوب نزد خریداران خودروهای وارداتی و حتی مونتاژ داخل درآمده است. در کمال شگفتی، دیده میشود که حتی خودروهای کوچکی مثل تویوتا یاریس هاچبک را نیز با این آپشن در نشریات و سایتهای اینترنتی آگهی داده میشود؛ اما در واقعیت امر و در دنیای مدرن، دوربین دید عقب بیشتر برای خودروهایی کاربرد دارد که از ابعادی نسبتاً بزرگ و یا طراحی خاصی برخوردارند و به سبب فرم بدنهشان، راننده بهتمامی جوانب پیرامونی خودروی خود اشراف کافی ندارد.
شاسی بلندها، پیکاپها و سدانهای بزرگ از زمره خودروهایی هستند که وجود دوربین دید عقب در آنها بهعنوان تجهیزی مکمل کمک بزرگی به راننده در هنگام پارک و یا حرکت رو به عقب میکند؛ اما با کمال شگفتی شاهدیم که در کشور ما دلالان زحمتکش و سختکوش! با سوءاستفاده از علائق مشتریان وطنی، این تجهیز را عمدتاً از انواع نامرغوب بازار تهیه کرده و بهطور دستی و غیر استاندارد در خودروهای هاچ بک و سدانهای کوچک هم نصب میکنند! آیا واقعاً پارک یک خودروی کوچک و نقلی اینقدر زحمت دارد که باید برای آن متوسل به دوربین دید عقب شد؟ به نظر بنده، در خودروهای کوچک و بهاصطلاح کامپکت، همان سنسور عقب گزینه مناسبتری است تا دوربین دید عقبی که نامرغوب و غیر استاندارد بوده و توسط افراد غیرمتخصص نصب شده است.
حسین
۲۸ شهریور ۱۳۹۶به نظرم همه اپشن ها خوبه و ی جایی و روزی به درد میخوره .
سقف پانرما با دید باز و لذت برای مسافران و دوربین عقب برای موانع کوچیک و میله و جوب ( حتما که نباید برای پارک دوبل یا خروجی باشه).
صندلی چرمی هم اگه با کیفیت باشه( ساییده یا ترک برنداره) و عمراه با سیستم تهویه صندلی( سردکن) باشه ارزش داره و همخونیش با رودری و داشبورد و رنگ دوخت متفاوت زیبایی و لوکس بودن رو القا میکنه
TOYOTA
۲۸ شهریور ۱۳۹۶سقف پانورامیک فقط اس کلاس بنز
با یه دکمه تیره میشه
هدف خریداران ایرانی توجه به این جزییات نیست به نظرم .
میخوان با حداقل بودجه بیشترین امکانات رو داشته باشن مثلا سقف پانورامیک و دقیقا مشکل همینجاست
یه جورایی تو فرهنگمونه . نه فقط ماشین . مثلا تو یه واحد 50 متری اینقدر ابزار و امکانات جا میدن که سالی یکبار استفاده نمیشه .
فرهنگ خرید خودرو پایین ، بازار انحصاری و جیبهای خالی باعث میشن ضندلی هارو چرم مصنوعی بزنیم با قیمت پایین و از گرماشون بنالیم.
به نظرم این امکاناتی که میگم خیلی خوبن برای ایران
کروز کنترل تطبیقی
کنترل سرعت در سربالایی و سرپایینی
چراغهای اتوماتیک
دنده اتوماتیک یا cvt
درب صندوق برقی
داخل کابین هم پشتیبانی از اندروید اتو و اپل کارپلی برای نقشه
با تشکر
آریا
۲۸ شهریور ۱۳۹۶به نظر من دوربین عقب ضروریه و مثل اون دو تای دیگه نیست.
احسان
۲۹ شهریور ۱۳۹۶دقیقا همین طوره، نظر نویسنده در مورد نهچندان ضروری بودن دوربین عقب کاملا اشتباه هست.
دوربین عقب یک مورد ضروری هست و میتونه از خیلی از حوادث ناشی از حرکت به عقب جلوگیری کنه خصوصا هنگامی که کودکان در اطراف خودرویی هستند که میخواهد شروع به حرکت به عقب کند.
وجود دوربین عقب از May 2018 توسط سازمان ایمنی حمل و نقل آمریکا NHTSA بر روی تمام خودرو ها الزامی شده است.
https://www.nhtsa.gov/equipment/safety-technologies
مجید
۲۸ شهریور ۱۳۹۶کلا این رشته سر دراز دارد!!!!
متاسفانه همون طور که تو مقاله ذکر شد اکثر آپشن ها تقلبی و دستی روی خودروها نصب میشن و هم از کیفیت کم میکنن و هم اصالت ماشین زیر سوال میره.به عنوان مثال یکی از اقوام دورمون لکسس سری ES خرید و میگفت ماشینش زنون داره!!!!!من تعجب کرد چون هم میدونستم که اون تیپ از این برند این آپشن رو نداره و اگر هم داشته باشه به این داغونی نیست.خلاصه بعد از یه مدت اتصالی کرد و کلی خرج رو دست مالکش گذاشت!!!!
اما بدبختی اینه که این وضع ادامه داره مخصوصا تو کره ای های پرطرفدار مثل سانتافه و اسپورتیج.
امین
۲۸ شهریور ۱۳۹۶با نویسنده محترم موافقم هرچند که میشه موارد بیشتری را هم به لیست بالا اضافه کرد
اما در کل بعضی از ماها زیادی درگیر تجملات شده ایم و کمتر به نیاز واقعی توجه میکنیم در حالیکه از لحاظ درآمدی (با وجود کشور ثروتمند) جزو مردم فقیر دنیا هستیم!!
Meysam..LaFerrari
۲۹ شهریور ۱۳۹۶ایران کشور ثروتمندیه؟ میخوام بدونم بر اساس کدوم میزان و معیار به این نتیجه رسیدید که ایران کشور ثروتمندیه؟
درامد نفتی و خام فروشی ایران هم در برابر صنایع بزرگ و مجموع درامدهای صنعتی کشورهای پیشرفته بسیار کوچیکه.
ایران کشور ثروتمندی نیست و هیجوقت هم نبوده ، با این روند هم نخواهد بود ، خودمون رو گول نزنیم .
محسن
۲۹ شهریور ۱۳۹۶داداش 7درصد منابع دنیا تو ایرانه
ایران یه کشور چهار فصله
جمعیتشم در برابر بعضی کشور ها خیلی کمتره اما اما فقط به خاطر سیاست غلط بعضی ها این همه ثروت داره حیف و میل میشه و اینجوری که ما تو خیلی از صنایع از جمله خودرو سازی عقب مونده ایم
Meysam..LaFerrari
۲۹ شهریور ۱۳۹۶اون چیزی که شما داری بهش میگی ثروت ، توانایی سیر کردن یک ملت رو تا ابد نداره.
اون ثروت نیست ، به اون منابع میگن “ظرفیت” که میتونه به تولید ثروت کمک کنه.
ثروتمند یعنی ژاپن ، یعنی آلمان! شما بیا مجموع درامدهای نفتی ایران رو با چند نمونه از درامدهای غیر نفتی و صنعتی این کشورها مقایسه کن متوجه خواهی شد.
ایران غیر از نفت و گاز هم تو سایر زمینه ها جزو داراترین کشورها نیست ، هر چند نفت و گاز یا هر منبع خام دیگه ای نشون از ثروتمند بودن یک کشور ندارن.
اون ثروتی که شما ازش حرف میزنی خیلی شیرینه ، اتفاقا خیلی ها هم دارن خیلی جاها سرش دعوا میکنن اما وقتی بخوای به عموم جامعه نسبتش بدی بسیار ناچیز و ناکافیه. حتی اگه اینطور هم نباشه از نظر من ارزشی نداره.
ثروت از نظر من داشتن دانشگاه های جهانی ، داشتن صنایع دانش بنیان که اقتصاد یک ملت رو تا آینده های بسیار دور تضمین کنن ، نخبه هایی که بتونن برای جامعه ظرفیت های اقتصادی تولید کنن و در نهایت یک کشور مولد که صرفا مصرف کننده نباشه و ثروتش علم و تولیدش باشه که ایران تو این زمینه ها تقریبا هیچی نیست.
نخبه ها و هنرمندان خوبمون هم عموما برای رسیدن به آرمانشون این کشور رو ترک میکنن.
amir2020
۳۰ شهریور ۱۳۹۶مالیات بنز اندازه نفت ما درآمد داره برای دولتش
هیوا
۲۸ شهریور ۱۳۹۶دوستان کسی میدونه چرا گزینه دوربین عقب بر عکس تصاویر رو نشان میده؟ یعنی مثل دوربین سلفی موبایل عمل نمی کنه؟
mohammad_FM 480
۲۸ شهریور ۱۳۹۶با درود خدمت آقای کاویانی.
مطلب جالب و مفیدی بود.
منم موافقم با اینکه ما شمال هستیم و میشه گفت نسبتا هوا معتدل و خنک تر از شهر هایی مثل تهران و … هست با اینکه صندلی ماشینمون رنگش کرمه وقتی بعد از پارک وارد ماشین میشم ماشین کلا توش اکسیژن نیست و داغ میشه.
واقعا فکر روکش سیاه اونم چرمی منو اذیت میکنه البته از حق نگذریم واقعا قشنگ میشه.
حالا بستگی داره به خودت و ماشینت بیشتر اهمیت میدی یا به زیبایی !!
سام
۲۸ شهریور ۱۳۹۶با سلام به شما دوست عزیز،خوشحالم که این متن مورد توجه و عنایت شما واقع شد.
:::فرشاد:::
۲۸ شهریور ۱۳۹۶۹۰ درصد امکانات خودرو شاید دیر به دیر استفاده شن اما بیکاربرد نیستن.
اگر قراره به خاطر آب و هوا قید فلان رنگ و فلان نوع چرم و. . . رو بزنیم، خیلی از تریمها تو اکثر کشورها بی مصرف میشن، سیستم تهویه اتاق و صندلی و فرمان رو برای همین چیزا ساختن.
دوربین دنده عقب هم کاملا لازمه، حالا ماشین هر ابعادی میخواد داشته باشه.
ShoMpeT
۲۸ شهریور ۱۳۹۶فقط با صندلی چرمی مخالفم! بقیش خیلی هم خوبه، مخصوصا دوربین عقب! ربطی هم به سایز ماشین نداره
الف.ی
۲۸ شهریور ۱۳۹۶یه آپشنم تو ال 90 هست اگه فندکش رو روشن کنی چپ میکنه
اسم آپشن اینه : دستگیر کردن دزد سیگاری
Fit Demon
۲۹ شهریور ۱۳۹۶یه آپشن توی دنا هست به اسم سفر در زمان!
هر چند وقت یه بار ساعتش چند دقیقه عقب میفته و توی زمان منتقل میشی!
البته اگه با ایمنی خوبش به دیار باقی منتقل نشی…
شاهين
۲۸ شهریور ۱۳۹۶بحث بین زیبایی و راحتیه.انتخاب همیشگی انسان ها همینه.شما میتونی با تی شرت و شلوار لی بری مهمونی خیلیم واحته.اما وقتی کت و شلوار و کفش مردونه کروات بزنی هم گرمت میشه هم حس راحت نداری.اما له زیباییش میارزه.تودوزی چرم و پاناروما هم همینه
احسان
۲۹ شهریور ۱۳۹۶شما با ماشین روکش پارچه ای بری مهمونی کلاست پایین میاد؟
Sina
۲۹ شهریور ۱۳۹۶دوستمون داشت مثال میزد، مثلا شما یک لکسوس Nx داشته باشی با آون ظاهر زیبا و لوکسش، بعد بری داخلش و صندلی هاش پارچه ای باشه خیلی تو ذوق زن هستش، در صورتی که وقتی شما از بیرون نگاه میکنی توقع صندلی چرمی با کیفیت رو داری، یعنی صندلی پارچه ای خیلی راحت تر هست و هیچگاه عرق هم نمیکنی روش اما آون زیبایی و لوکس بودن چرم رو نداره مثل تفاوت تیشرت با کت و شلوار برای انسان
AK_007
۲۸ شهریور ۱۳۹۶ماشین هست صندلیش چرمیه
چون تو قسمت گرمیم حتی وقتی کولر روشنه مشت کمرمون عرق میکنه, البته رنگش کرمیه ولی بازم جالب نیست
حمیدرضا
۲۹ شهریور ۱۳۹۶اپشن یه چیز سلیقه ایه بعضیا دوست دارن بعضیا نه مثلا من دوربین عقب رو خیلی میپسندم ولی کلا با سانروف و این چیزا مخالفم صندلی پارچه ای با سرد کن رو هم ترجیح میدم به گرمکن صندلی کولر سرنشین عقب لازمه صندلی برقی چند حالته خیلی مهم نیست و…..
خیلی بده ماشینای افترمارکتی وارد ایران میشن ممکنه ایراد فنی پیدا کنن
محمدامین
۲۹ شهریور ۱۳۹۶سقف پانوراما:
مزیت ها:زیبایی بصری(دیدن آسمان برای کسی که صندلی سوم سانتافه نشسته و دیدی از طریق پنجره نداره)- جهت استفاده برای افزایش زیبایی خودرو و گران قیمت تر نشان دادن آن-جادار تر نشان دادن خودرو(مثل کیا سورنتو که اگر سوار شده باشید متوجه میشید)
معایب:گرم تر شدن خودرو(درصورتی که سقف پوشیده نباشه که در اکثر خودرو هایی که سقف پانوراما دارن میتونه پوشیده بشه)این درمواقعی هست که خورشید بتابه!در فصل سرد سال عیب حساب نمیشه-قیمت بالای تعویض چراکه امکان صافکاری و تعمیر نیست!
یک مورد دیگه هم هست برای بعضی ها مزیته و برای بعضی ها عیب:بیرون بردن بچه از سانروف!!!!
چرم مشکی:این آپشن در شهر های سرد عیبی نداره!تنها مزیتش زیبایی بصری و افزایش قیمت خودرو-عیب هاش هم گرم تر شدن صندلی و پوسته پوسته شدن زود چرم هست!(هرچند باکیفیت!!!)-به مطالبی که ذکر شد بسنده میکنیم!
دوربین دید عقب:در این مورد اصلا با نویسنده موافق نیستم!ماشین چه بزرگ باشه چه کوچیک رانندگی کردن باهاش بستگی به مهارت راننده داره!مادربزرگ ۶۵ ساله من کیا پیکانتو داره که یه بار دوربینش خراب شد حاضر نشد سوار بشه و با اطمینان میگفت:من این بار تصادف میکنم!!!!!…همچنین خیلی از افراد رو میشناسم که لکسوس lx یا بنز ml رو راحت بدون دوربین دید عقب حرکت میدن!
فکر میکنم خیلی آپشن های مهم تری برای بررسی وجود داشت!مثل هشدار خروج از بین خطوط-به شخصه این مورد برای من کار نمیکنه!-اتوپارک فقط ۱۵ الی ۳۵ میلیون اختلاف قیمت پیدا میکنه ولی بنده تاحالا ندیدم کسی این اپشنو استفاده کنه!….مقاله ی خوبی بود!منم عاشق ماشینم!خیلی خوبه که دارید مقاله هایی رو توی سایت میزارین که نویسنده ایرانی دارن…سام کاویانی❤
Reza
۲۹ شهریور ۱۳۹۶من خودم با چشمای خودم دیدم اکثر کسانی که دنبال ماشین سانروف دار هستند فقط بخاطر بچه شون میخرن!
واقعا مسخرس. چون بچه کوچیک دارن و بخاطر چشم و هم چشمی که بچه نصف نیم تنه بالاشو مثل *** از سانروف بیاره بیرون خودشونو میکشن این ماشین ها رو (اکثرا چینی) بخرن !
براشون موضوع حیثیتیه
حالا موضوع غیر ایمن بودن اینکار به کنار چون اصلا نمیتونی براشون توضیح بدی
احمد
۲۹ شهریور ۱۳۹۶دوستانی که با چرم مشکی موافقن احتمالا جای سردسیر زندگی میکنن، توی منطقه بلوچستان که تابستونش 7 صبح هوا 46 درجه هستش فکر کن صندلی چرم مشکی داشته باشی، باور کنید اسپیلت نمیتونه ماشینو خنک کنه چه برسه به تهویه ماشین. برادر خانم من یدونه پارس داشت که صندلی هاش چرم مشکی بود، باور کنید یکبار که از بیرون اومده بود و داخل ماشین خنک بود به مدت بیست دقیقه بیرون پارک بود بعد من سوار شدم جایی برم اولش که سوار شدم از شدت گرما نفسم بند اومد و بعد از نیم ساعت رانندگی ماشین خنک نشد هیچ پشت من از شدت گرما تاول زد. در صورتی که اون روز از روزهای نسبتا خوب تابستون بود و هوا نزدیک 40 درجه بود. فکر کنید اگه مثل امسال که ظهر هوا 52 تا 53 درجه بود چه بلایی سر من در میومد. بعضی از آپشنها برای کشورهای سرد خوبه. من با دوربین موافقم چون یک آپشن کابردی و کمکیه ولی صندلی چرم حتی اگه سفید باشه واسه منظقه ما غیر قابل استفاده هستش.
Sina
۲۹ شهریور ۱۳۹۶برخی از آپشن های غیر ضروری دیگه که بود و نبودش رو کیفیت رانندگیمون تاثیر نداره:
رادار نقطه کور
تنظیم برقی صندلی شاگرد
خنک کننده صندلی (فن صندلی)
یخچال کنسول
تنظیم برقی فرمان
گرم کن صندلی
سنسور جلو
مانیتور
و….
SS
۲۹ شهریور ۱۳۹۶متاسفانه در ایران حق انتخاب آپشن بسیار محدود هست و نهایت انتخاب در پکیج های از پیش تعیین شده هست
در مورد پوشش صندلی ها فکر میکنم پوشش الکانترا برای اب و هوای ایران خیلی مناسب تر از چرم باشه و حس لوکسی هم داره. نمیدونم چرا وارد کننده ها به چرم اصرار دارن.
متاسفانه ماشین خودم روکش چرمی و به رنگ مشکی داره و وقتی نیم ساعت در مقابل آفتاب مستقیم باشه واقعا غیر قابل استفاده هست.
در مورد سانروف و پانورامیک هم بیشتر یه چیز سلیقه ای هست و به نظر من آپشن کاملا بدون کاربردی هست اما بیشتر مردم علاقه دارن که روی ماشین نصب باشه
اما وجود سنسورها و دوربین پارک هیچ وقت خالی از لطف نیست و به نظرم یکی از پرکاربردترین آپشن ها هستن
نت
۲۹ شهریور ۱۳۹۶زیباترین و خوشکلترین و بزرگترین سقف سانروف جهان مربوط به هیوندای سانتافه اسپرت 2018 و هیوندای گرنجور 2017 نسل قبلی هست.عکس چهارم سقف سانروف بزرگ گرنجور هست
Mohsen bahramnezhad
۲۹ شهریور ۱۳۹۶یه موردی که نویسنده اشاره نکرد مون روف و سان روف وزن بیشتری نسبت به سقف فلزی دارن وباعث استهلاک و مصرف سوخت بیشتر میشود
علی
۳۱ شهریور ۱۳۹۶من فکر میکنم که مورد توجه قرار گرفتن این آپشن ها بیشتر به خاطر پز دادنه. نه به خاطر اینه که واقعا نیاز باشه. من چند وقتی تو نمایشگاه ماشین بودم و خیلی از کسایی که قصد خرید ماشین رو داشتن اصلا نمیدونستن این آپشنا چی هستن. تا یه لیست بلند بالایی از آپشن رو اسم میبردی طرف ماشینو میخرید.
من به نظرم بخش خیلی زیادی از جامعه اطلاعاتشون درمورد ماشین در حد مشخصات پراید و کلا چیز زیادی از ماشین سرشون نمیشه
Bbb
۳۱ فروردین ۱۴۰۰سلام .
پانوراما لذت بخشه .