بازار خودروی داخلی و همچنین خودروهای وارداتی روزهای عجیبی را میگذراند. به نظر میرسد هیچگونه نظارتی روی قیمتگذاریها وجود ندارد و علاوه بر افزایش قیمتهای هفتگی و گاه روزانه خودروسازان، فروشندگان و واسطهها نیز بازار داغی برای خود درست کردهاند و هر قیمتی را که دوست دارند برای خودروهای خود اعلام میکنند. یکی از مثالهای بارز این نابسامانی خودروی رنو ساندرو استپ وی است که امروز اعلام شد با قیمت ۸۹ میلیون تومانی به فروش میرسد! این در حالی است که در بازارهای جهانی نسخه جدیدی از نسل جدید این خودرو با نام اوربان ادیشن معرفی شده که حتی ارزانتر از مدلهای قبلی آن میباشد!
اما جدای از بازار خودروهای داخلی به وارداتیها هم میرسیم که حکایت دردناکی دارند. در عرض چند هفته و چند ماه قیمت این خودروها افزایش گاه چند صد میلیونی پیدا کردهاند؛ اما پایگاه خبری انتخاب در مطلبی مفصل به این ماجرا پرداخته و انتقادات شدیدی را متوجه وزیر صنعت، معدن و تجارت کرده است.
با گذشت چند ماه از گرانی ناگهانی و افسارگسیخته خودروهای وارداتی، وزیر صنعت و مسئولان این وزارتخانه هیچ واکنش مؤثری به این موضوع نشان ندادهاند.
به گزارش سرویس اقتصادی «انتخاب»، ماجرا از اواخر سال ۹۵ آغاز شد که وزارت صنعت نمایندگیهای غیررسمی را از چرخه واردات خودرو حذف کرد. بر اساس گزارش مرکز پژوهشهای مجلس ۵۱ درصد واردات خودروها به این نمایندگیهای غیررسمی تعلق داشت و این تصمیم به خودی خود باعث افزایش ناگهانی قیمت شد.
افزایش ۲۰۰ درصدی قیمت در ۲۰ روز
در تیرماه ۹۶، دولت سایت ثبت سفارش خودرو را بست. این اقدام نیز هرجومرج بازار را دوچندان کرد. چندی بعد، مجتبی خسروتاج، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره این تصمیم گفت: الآن در زمانی قرار داریم که مدیریت منابع ارزی از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین جهت باید در خصوص واردات حساسیت بیشتری داشته باشیم، بهویژه در خصوص کالاهایی که مشابه داخلی دارند. وی افزود: دلیل بسته شدن سامانه ثبت سفارش خودرو حجم بالای تقاضا واردات خودرو در اواخر سال گذشته (۹۵) و ابتدای امسال (۹۶) بود، به همین دلیل از تیرماه تصمیم گرفتیم که این سامانه بسته شود که البته با شکایت انجمن واردکنندگان خودرو نیز مواجه شدیم.
به دنبال این پاسخ، بازار بیش از پیش دچار نوسان شد تا جایی که برخی از خودروها تنها در ۲۰ روز افزایش قیمت ۲۰۰ درصدی را تجربه کردند.
افزایش تعرفه واردات و ورود دیوان عدالت
سایت ثبت سفارش در دی ماه ۹۶، پس از حدود ۶ ماه بسته بودن، مجدداً باز شد، اما دولت همزمان ضوابط جدیدی را برای واردات خودرو اعلام کرد که بر اساس آن، تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور ۱۵۰۰ سیسی، از ۴۰ درصد به ۵۵ درصد، خودروهای ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سیسی به ۳۵ درصد و خودروهای ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سیسی نیز از ۵۵ درصد به ۹۵ درصد افزایش یافت. همچنین در تصمیم بحثبرانگیز، تعرفه خودروهای هیبریدی از چهار درصد به حداقل ۲۵ و حداکثر ۹۵ درصد رسید. البته این مصوبه چندی بعد در ۱۸ بهمن ماه توسط دیوان عدالت اداری باطل شد.
بلاتکلیفی صاحبان و متقاضیان خودروهای وارداتی
همین تصمیم، باعث شد تا بازار نه تنها به اوضاع قبل خود بازنگردد بلکه بهانه جدیدی برای تلاطم و گرانی مجدد بیابد. دولت البته در نهم دی ماه ۹۶، مصوبه دیگری داشت که بر اساس آن، واردات خودرو توسط اشخاص حقیقی و حقوقی غیر از نمایندگی رسمی را در صورت عقد قرارداد ارائه خدمات پس از فروش واردکننده با نمایندگی رسمی و بر اساس ضوابط تعیینشده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت امکانپذیر دانست. با این وجود این مصوبه تأثیر خاصی بر بهبود قیمتها نداشت.
همه این اتفاقات در نهایت با افزایش ناگهانی قیمت دلار تکمیل شد و کار را به جایی رساند که امکان به تعادل رسیدن قیمت، تقریباً غیرممکن شد.
اکنون ماههاست وضعیت بغرنجی در کشور حاکم شده؛ خیل کسانی که خودروی خارجی دارند، به دلیل آشفتگی بازار نمیتوانند آن را بفروشند؛ متقاضیان خرید هم به علت بیثبات بودن قیمتها، امکان خرید ندارند.
واکنش عجیب انجمن واردکنندگان: قیمت را پایین نمیآوریم!
در این میان، واردکنندگان نیز مشغول گرفتن ماهی از آب گلآلود هستند. چندی پیش رییس انجمن واردکنندگان خودرو در پاسخی عجیب به این باور عمومی که با تخصیص ارز رسمی (۴۲۰۰ تومانی) به واردکنندگان خودرو باید شاهد کاهش قیمتها در این بازار باشیم زیرا واردکنندگان خودرو که پیش از این از ارز میانگین ۶۰۰۰ تومانی بازار آزاد برای واردات استفاده میکردند با تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی، هزینههای ارز مصرفی آنها کاهش یافته است بنابراین متناسب با آن قیمت خودروهای وارداتی نیز باید کاهش یابد، گفت: تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی تأثیری در کاهش قیمتها نخواهد داشت بلکه تنها باعث ثبات نرخهای فعلی میشود، زیرا همزمان با افزایش نرخ ارز رسمی از ۳۷۰۰ تومان به ۴۲۰۰ تومان، مبنای محاسبه حقوق و عوارض گمرکی واردات خودرو نیز از ۳۷۰۰ تومان به ۴۲۰۰ تومان افزایش یافته که به معنای افزایش ۱۴ درصدی هزینههای واردات خودرو در این بخش است.
انحصار واردات در دست چند سازمان و شخص
در این بین، شائبههایی هم در خصوص، انحصار واردات و وابستگی آن به دولت نیز مطرح شده؛ به طور مثال، اسفندماه سال گذشته، مجری برنامه پایش در یکی از برنامههای خود گفته بود:
سالانه حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار خودرو به کشور وارد میشود. در حال حاضر به دلیل توقف ثبت سفارش واردات خودرو و افزایش تعرفه واردات، قیمت خودروهای خارجی در بازار افزایش یافته به طوری که در برخی خودروها رشد ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی را شاهد هستیم. تعدادی از واردکنندگان خودرو که تعداد آنها ۹ نفر است از قبل تعداد زیادی خودرو ثبت سفارش کردند و اکنون با افزایش تعرفهها رانتی حدود ۱۰۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به جیب این افراد رفته است.
از طرف دیگر، علی خاکساری، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با خبرنگار «انتخاب»، با بیان اینکه «واردات انحصاری به اندازه تولید انحصاری خطرناک است» گفته بود: گرچه در ظاهر، واردات خودرو آزاد است و هر فردی میتواند خودرو وارد کند، اما در عمل، افراد خاص به گونهای فرآیند را چیدهاند که واردات، عملاً در انحصار چند فرد و چند خانواده قرار گرفته است. این شرایط کاملاً انحصاری، بر واردات نوع، کیفیت و قیمت خودرو حاکم است.
او افزود: البته این واردکنندگان انحصاری، تحت نفوذ تعدادی از دولتمردان هستند و بیشتر نقش رابط را بازی میکنند. واقعیت آن است که واردکنندگان به نوعی تاجرند و نمیتوانند خود راسا چنین انحصاری ایجاد کنند. این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: سیاستهای مربوط به واردات خودرو، در شورای سیاستگذاری خودرو تعیین میشود که ریاستش با وزیر صنعت است و اعضای آن نیز مدیران سابق و فعلی خودروسازی کشور و قطعه سازان هستند. از چنین شورایی تصمیماتی که به نفع مردم باشد بیرون نمیآید.
سکوت محض آقای وزیر
در میان این آشفتگیها و تلاطمهای بازار، آنچه قابلتأمل و باورنکردنی است، سکوت محض محمد شریعتمداری وزیر صنعت است. شریعتمداری پس از رخ دادن اتفاقات فراوان در سال ۹۶ و افزایش افسارگسیخته قیمتها، در اردیبهشتماه امسال سرانجام در گفتوگویی به این ماجرا پرداخت، اما اظهارات او بیشتر جنبه شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت داشت.
او درباره تصمیم توقف واردات خودرو در تیرماه سال ۹۶ گفت که این تصمیم «قبل از تشکیل دولت دوازدهم-زمانی که من مسئولیتی در وزارت صنعت، معدن و تجارت نداشتم- گرفته شده است. این تصمیم را وزیر وقت، بر مبنای اختیارات قانونی وزارت صنعت، معدن و تجارت گرفته است و به این ترتیب ثبت سفارش خودرو به عنوان یکی از ابزارهایی که میتوان به وسیله آن واردات را مدیریت کرد و از اختیارات خود میدانسته را اجرایی کرده است.»
وزیر صنعت در پاسخ به این سؤال که ریشه این تصمیم از کجا آمد و چرا چنین تصمیمی گرفته شد گفته است: «بهتر است از ایشان (محمدرضا نعمت زاده) سؤال شود. ولی بنده تصور میکنم تصمیم جناب آقای نعمت زاده پس از نامه ابراز نگرانی از واردات خودرو به ایشان بنا به تشخیص خودشان در آن ایام به دو دلیل اساسی اتخاذ شده است. نخست کنترل واردات خودروهای خارجی به دلیل محدودیتهای ارزی و با هدف تعادل بخشی به بازار ارز با کاهش تقاضا و دوم برای برقراری تعادل بین واردات خودروهای خارجی و تولید داخلی خودرو به لحاظ تعداد و ارزش.»
شریعتمداری در اظهاراتی که بوی باز کردن مسئولیت از گردن خود میداد، توضیح داد: «حادثهای که اتفاق افتاد در دولت قبل بوده و تمهیداتی که انجام شده، در این دولت و در جهت رفع آن مشکل بوده است، اما برخی از اتفاقهای افتاده در تیرماه سال ۹۶ را ما نمیتوانیم درست کنیم، یعنی نمیشود به قبل از این ماه برگردیم و این تصمیم را ملغی کنیم. این تصمیمها گرفته شده و آثار آن ظاهر شده و در اقتصاد کشور عمل کرده است، کسانی هم که به این تصمیم اعتراض دارند، اعتراضشان به حق است و ما هم نمیتوانیم به این اینها بگوییم که این اتفاقها نیفتاده است، اما در پاسخ به این سؤال که آیا میتوان برای رانتی که پیشآمده کاری کرد؟ پاسخ این است که بله میشود. »
او افزود: «وزارت امور اقتصادی و دارایی هم اطلاعات واردات را از طریق گمرک دارد و میداند چه تعداد خودرو به وسیله کدام نمایندگیها به چه میزان وارد کردهاند و هم از طرفی هم اختیار نظام مالیاتی را دارد و میتواند به این افراد مراجعه کرده و بر اساس دفاتر آنها و یا به صورت علی الراس برگ تشخیص صادر کند و مالیات دریافت کند و به این ترتیب اگر قلهای با افزایش قیمت برای آنها ایجاد شده تبدیل به حفره شود و بخشی از این سود به دست آمده بهوسیله نظام مالیاتی کشور به خزانه عمومی دولت برگردد.»
با انباشته شدن تصمیمات نادرست و مشکلات پیشین، اکنون قیمتگذاریها برای خودروهای وارداتی فراتر از تصور است تا جایی که در میان سکوت وزیر صنعت، قیمتها بازهم از روند پیشین خود سبقت گرفتند؛ یعنی اگر برخی خودروها ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشتند، طی روزهای گذشته در بازار بی نظارت خودرو، قیمتهایی دیده شده که حکایت از افزایش ۲۰۰ درصدی قیمتها داشت! در تازهترین اتفاق، برخی خودروهای وارداتی که قیمت آنها کمتر از ۴۰ هزار دلار است تا رقم ۴۵۰ میلیون تومان نیز قیمت خوردهاند؛ به بیان سادهتر، بهای دلار برای آنها نزدیک به ۱۲ هزار تومان در نظر گرفته شده است! این در حالی است که طبق گفته مقامات دولتی، واردکنندگان خودرو دلار ۴۲۰۰ تومانی وارد میکنند! این اتفاق بیتردید در بخشهای دیگر اقتصاد کشور تأثیر منفی گذاشته و تنها به افزایش سرمایه دلالان و سوداگران میانجامد.
اکنون سؤال اینجاست که چرا وزیر صنعت در سال گذشته که چنین وضعیتی برای خودروهای وارداتی پیش آمده بود، کاری برای جلوگیری از رانتی که به اذعان خود او میشد جلوی آن را گرفت، نکرد؟ اساساً چرا وزیر صنعت کشور درباره ماجرایی که تا این حد زندگی و خریدوفروش بخش قابلتوجهی از مردم را تحتالشعاع قرار داده و تأثیر مستقیم و غیرمستقیم بر قیمتهای دیگر گذاشته، باید نزدیک به یک سال تمام هیچ اقدام خاص و مؤثری انجام ندهد؟ چرا او درباره شائبههایی که پیرامون رانت واردکنندگان خاص و وابستگی آنها به دولت وجود دارد، تاکنون توضیح قانعکنندهای نداده است؟ حتی اگر توضیحات او و انداختن تقصیرها به گردن وزارت صنعت دولت یازدهم را بپذیریم، او به عنوان رییس شورای سیاستگذاری خودرو تاکنون چه اقدامات مؤثر و قابل قبولی برای رفع این آشفتگی انجام داده است؟
John
۲۲ خرداد ۱۳۹۷هموطن خودروی صفر نخر
علی
۲۲ خرداد ۱۳۹۷دوست عزیز که میگی خودروی صفر نخر تا حالا شده به خودت بگی چه خبر؟!!!
وقتی خودروی صفر بشه A تومان خوب خودروی کارکرده میشه A منهای چنقل تومان یعنی وقتی میخوان ی جملرو که دهن به دهن میچرخه کپی کنید حداقل یکم روش فکر کنید شاید بشه کپی قشنگتر بزنید . به نظر من باید گفت ((( انقد نمیخریم تا قیمتها برگرده چه صفر چه کارکرده ))) البته اگه بعضیها گوش بدن و صبح اول صف نبینیشون !!!!
با تچکر
John
۲۲ خرداد ۱۳۹۷دوست عزیز اگر کسی نیاز به پول داشته باشه و مجبور باشه خودروی کارکردش رو بفروشه تکلیفش چیه ؟
امیر رضا
۲۲ خرداد ۱۳۹۷از هر صد نفر شاید ده نفر این موضوعی که میگین شاملش میشه….بقیه یا میخوان ماشینشون رو بفروشن تا سود حسابی به جیب بزنن ،بعضی ها هم میخوان بفروشن تا یه ماشین دیگه بگیرن و غیره…
برجام بزرگترین ضربرو زد بهمون…
حالا یه عده برن بگن مرگ بر آمریکا…مرگ بر اسرائیل…
در حالی که باید بگیم:مرگ بر وطن و هم وطن فروش ها…
ما نمیتونیم آمریکارو ضعیف کنیم ولی میتونیم برای مقابله باهاش خودمونو قوی کنیم که تا الان اقدام بدرد بخور و درست درمونی انجام ندادیم…
موشک شاید برای تجاوز خارجی خوب باشه ولی برای هرج و مرج های داخلی چی؟جنگ جنگه نرمه!
فساد اخلاقی کل جامعرو گرفته،اونوقت زیر نویس میزنن تو آمریکا تیر اندازی شده و فلان نفر مردن…
سوال اساسی اینه که:
اگه تو ایران خرید و فروش اسلحه آزاد بود،تا حالا کسی زنده میموند؟
دولت هم هیچ واکنشی نشون نمیده…
پس اصلا چکاره است تو این کشور؟
کسانی که از این وضعیت میان سوء استفاده میکنن عملا مفسد فی الارضن و باید اعدام بشن…
آها راستی یادم رفت…
طناب دار دور گردن آقا زاده ها نمی افته!!!
من نمیدونم دولت داره چکار میکنه،ولی باید برای این مشکل صریحا راه حل اعلام کنه…
تنها دل خوشیشون اینه که یه عده گل باقالی رو میارن شبکه خبر تا حرف مفت بزنن و تقصیر رو به هم پاس بدن…
گوش من از این حرف های پوچ و بی ارزش پره…
علی
۲۲ خرداد ۱۳۹۷اینم حرفیه ولی اینجور آدما که بخوان بفروشن و جایگزینش نکن ۲٪ جمعیت مالکین هم نمیشن . ولی بیشتراین دلالها هستن که از بازار دسته دوم سود میبرن .
ماشینهای صفر هم که عمدشو ارگانها وابسته به دولت میارن . حالا خودت ی کم ماشین حساب دستت باشه متوجه میشی حرف من کاملا منطقی تره .اصلا تا حالا شده به خودمون بگیم برای چی هزینه عدم مدیریت کشور را با بی ارزشی واحد پوی که تو دست مردمه ما بدیم ؟!!
کره شمالی تصمیم گرفته از نقطه A جهش کنه به نقطه فلان . اونوقت ما از اونا کمتریم؟!! با این همه معادن و صادرات؟!!
آقا ما نخوایم تورم باشه باید کیو ببینیم؟!!
هر روز داریم آب میریم عین ی زیرشلواری بی کیفیت شدیم . هر چی بگی گرون شده حتی جنسهای تولید داخل که وابستگی به خارج نداره این یعنی ی جای کار بدجور میلنگه و کلا رها کردن.
با تچکر از شما
Kian70
۲۲ خرداد ۱۳۹۷مطمن باش هرچی گرونتر بشه ملت بیشتر میخرن
خب مردم ما اینجورین دیگه !!کاریشم نمیشه کرد
برای خودروی ۴۰۰ میلیونی صف میکشن شب تا صبح
Hamid.Hellcat
۲۲ خرداد ۱۳۹۷یعنی واقعا فرقش رو نمیدونی؟؟
فرقش اینه پول فروش ماشین صفر میره تو جیب خودروساز ولی پول فروش ماشین دست دوم تو جیب مردم.
پس نخریدن ماشین صفر تاثیر زیادی داره.
ضمنا تعداد کسانی که ماشین ندارن و میخوان تازه ماشین صفر بخرن خیلی کمتر از کسانی هست که ماشینشون رو میفروشن و صفر میخرن. برای دسته دوم هم کار خیلی سختی نیست که ماشین صفر نخرن.
محمد
۲۲ خرداد ۱۳۹۷چه میگذره؟؟
هیچی داریم خون همدیگه رو مینوشیم
هیچکس هم برخوردی نمیکنه
پس یعنی بیشتر خون همدیگه رو نوشجان کنید
liom
۲۲ خرداد ۱۳۹۷چون کار خودشونه و به نفع خودشونه و طبق نظر اونا تا اسب هست اسب سوار هم هست
محمد
۲۲ خرداد ۱۳۹۷البته که منظورت اسب نبود
اما حرفت با همون حیوان مد نظرت رو باید از طلا نوشت
lmbx
۲۲ خرداد ۱۳۹۷مگه سال 91 که همه چی با دلار گرون شد بعدش با ارز دولتی ارزون شد . تا همین چند وقت پیش سکه بود 2 تومن و دلار 6000 تومن میگفتن حبابه! الان که سکه شده 2500 و همه فقط دعا میکنیم دلار بالاتر از 7 تومن نشه! خودرو الان اومده تو چشم وگرنه وضع همه چی الان اینطوری هست. چند روز دیگه هم قیمت رنو ساندرو عادی میشه مثل بقیه چیزایی که تو مملکت عادی شده. تنها راه تحریم شدید خودروسازی است تا وقتی که پول دارند قدرت هم دارند، تحریم باید طوری باشه که خودروسازی به زانو دربیاد و کلا جم کنن برن! نه اینکه مثلا ساندرو بشه 80 تومن بعد هم همه راضی شوند.
تو این اوضاع هم بعضی ها هم میگن که تقصیر خودتونه چرا به فلان شخص رای دادید؟! بابا به خدا مشکل از شخص نیست مشکل از سیستم و ایدوئولوژی حاکمیت هست. من خودم تا به حال رای ندادم و نخواهم داد چون رای من تاییدی بر ظلم حاکم هست.
پدال تو رو خدا نظرمو چاپ کن!
ستار
۲۲ خرداد ۱۳۹۷کیا موافق ن همچی مشتی مملکت شخم زدن ؟؟؟؟؟؟!!
اگه چهل سال پیش بمب هسته ای خورد بود وسط ایران الان وضعمون بهتر بود
واقعا داریم به قهقرا میریم
ahmad
۲۲ خرداد ۱۳۹۷چرا پدال راجع به اینکه امروز صبح هیوندا و مزدا هم اعلام کردند از بازار ایران میرند مطلبی نمیذارید ، فقط منتظر این هستید ببینید فرانسویا چیکار میکنند ، فوری مطلب بنویسید تا ملت هم بیان خوب هر چی میخوان به فرانسویا فحش بدن کم کم داره باورم میشه پدال هم راجع به برخی خودروسازها مقرضانه عمل میکنه وگرنه اگه به رفتن باشه خیلی خودروسازهای دیگه دارن از ایران میرن چرا راجع به اونها نمیگید .
شاهین
۲۲ خرداد ۱۳۹۷سلام
دوست عزیز درباره مطلبی که شما فرمودین هم به زودی مقاله ای منتشر میشه.
ارادتمندم
sina.d
۲۲ خرداد ۱۳۹۷چرا وزیر صنعت کاری نکرده؟؟!!***!!!.گوشمون پر شده از شنیدن رانت های هزار میلیاردی تو جای جای کشور عادی شده برامون.تا وقتی که اقا زادگی و ژنه خوب با قایم شدن پشت سنگر انقلابی بودن و دموکراسی جایه شایسته سالاری رو تو مملکت گرفته باشه همینه .حالا کی و کجا راهو اشتباه رفتیم…
مهمان
۲۲ خرداد ۱۳۹۷از ماست که بر ماست…
Firooz
۲۲ خرداد ۱۳۹۷چرا و به چه دلیل خودرو صفر نخریم؟؟؟؟واقعن چرا ؟؟؟
Hamid.Hellcat
۲۲ خرداد ۱۳۹۷سال 90 با 88 تومن میشد دو تا اپتیمای صفر خرید الان یک ساندرو!!!!
محمود
۲۲ خرداد ۱۳۹۷چرا اینقد راه دور میری
اپتیما تابستون 180 میشد بخری الان یه سال نشده وارد کننده رسمی!!! قیمت زده 430میلیون
محمد
۲۲ خرداد ۱۳۹۷خدا رو شکر خدا کنه از اینم بد تر شیم جوری بشیم نونم نتونیم بخوریم نا شاید یکی دلش بسوزه بیاد به دادمون برسه یا خودمون یه فکری کنیم
حسن
۲۳ خرداد ۱۳۹۷به نظر من خلایق هر چه لایق.
Firooz
۲۳ خرداد ۱۳۹۷ساندرو ۵۰۰میلیون هم بشه برای من به شخصه فرقی نداره.منم نرخ کاری را که برای ملت انجام میدم ده برابر میکنم.تو این شرایط که همه افتادن به جون هم منم همین کاررو میکنم
امین
۲۳ خرداد ۱۳۹۷ایران خودرو با احتکار خودرو ها در پارکینگ های خود – سبب کاهش عرضه در بازار میشه و به دنبال آن ….> سبب افزایش قیمت ها در بازار و در مدت زمان اندک افزایش قیمت خودرو های خود در هنگام ثبت نام و قیمت شرکتی خود. وضعیت خودرو سازی ایران وحشتناک بغرنج است و فقط و فقط مصرف کننده ضرر میکنه. خیییلی از تست های جاده ای خودرو ها در مراحا آخر تایید کیفیت در خودرو سازان انجام نمیگیره- یکی از دلایلی که خودرو های صفر کارخانه ای ایراد فنی و عملکردی دارند همین هست.