عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: خودروسازان ایرانی طرف قرارداد با خودروسازان فرانسوی، برخی خصولتیها و برخی مدیران دولتی فرصتطلب خودرویی داخلی، مثلث شومی را تشکیل دادهاند تا رنو مجبور به خروج از ایران شود.
جمهوری اسلامی ایران بهترین نقطه دنیا از نظر هزینههای بسیار پایین انرژی است به همین دلیل شرکتهای رنو و سیتروئن حاضرند به قیمت فشارهای اقتصادی آمریکا حضورشان در ایران را تثبیت کنند.
به گزارش ایسنا وی ادامه داد:
هزینههای برق، آب و گاز در ایران در قیاس با سایر کشورهای جهان حتی کشور چین به حدی ارزانتر است که میتوان گفت قیمت انرژی در ایران تقریباً رایگان است. قیمت هر کیلووات ساعت برق یک سنت است، قیمت هر مترمکعب گاز ایران یکبیستم تا یکچهلم سایر کشورهای دنیاست، قیمت هر مترمکعب آب در ایران یکدهم تا یکبیستم قیمت جهانی است، قیمت کارگر ایرانی ۲۰۰ دلار در ماه است درحالیکه این عدد در چین و ژاپن حدود ۱۰۰۰ و ۴۰۰۰ دلار در ماه است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یادآور شد:
کاهش ارزش ریال در برابر ارزهای رایج دنیا موجب به صرفه شدن تأمین مواد اولیه فلزی مثل فولاد و آلومینیوم برای خودروسازان خارجی که در ایران سرمایهگذاری کردهاند، شده است. وقتی بازار خودرویی ایران اینچنین برای خودروسازان فرانسوی جذابیت دارد، تلاش میکنند که به قیمت مشکلاتی که آمریکا برایشان به وجود میآورد در ایران باقی بمانند و خودرو تولید کنند و با این کار بازار کشورهای آسیای میانه، کشورهای عربی و غیرعربی و سایر کشورهای خاورمیانه را قویتر از قبل در اختیار داشته باشند. این مسئله موجب بهبود کیفیت و فناوری تولید قطعه و لوازمیدکی خودرو در صنعت قطعهسازی کشور میشود.
منصوری با ابراز تأسف افزود:
جای تأسف فراوان و عمیق است که خودروسازان داخلی نتوانسته و نخواهند توانست از چنین مزیتهای سرشاری استفاده کنند و خودروهای ایمن و با کیفیت تولید و صادر کنند. خودروسازان ایرانی به جای آن از رانتهایی که در اختیار دارند و ممنوعیتها و محدودیتهایی که برای خریداران ایرانی به وجود میآورند بازار خودرویی کشور را به زور حفظ کردهاند.
وی سپس به تشریح دلایل راه نیفتادن خطوط تولید رنوی فرانسه در سایت خودرویی شهرستان ساوه پرداخت و افزود:
از ابتدای امضای توافقنامه بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با شرکت رنوی فرانسه، شرکت خودروسازی ایرانی طرف قرارداد با رنوی فرانسه و برخی مدیران دولتی صاحب نفوذ در صنعت خودروسازی کشور با راه انداختن شوء تبلیغاتی در شهرستان ساوه و سایر شهرها مانع راه افتادن خطوط تولید خودروی رنو در ایران شدهاند.
نماینده مردم ساوه در مجلس ادامه داد:
این افراد به خوبی میدانند در صورت راه افتادن خطوط تولید رنو در ایران مجبورند بساط ظلم و زور و سفره فرصتطلبیشان را از بازار خودرویی کشور جمع کنند و دنبال کارشان بروند به همین دلیل به بهانههای واهی و تلاش بسیار و با چنگ و دندان در پی صحنهسازی و خروج اجباری رنو از ایران و تداوم وضع نابسامان موجود و سرازیر ماندن منافع و درآمدهای جاری هستند.
به گفته عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، استقامت رنو برای تداوم حضور در ایران نقطه عطفی در صنعت خودروسازی کشور به شمار میرود.
منصوری افزود:
با تداوم حضور رنو در ایران فشار خودروسازان، بخشی از مدیران دولتی و خصولتیها بر مردم و صنعت خودرویی کشور از بین رفته و بعد از ۴۰ سال سایه سنگین فرصتطلبها و رانتخواران از سر صنعت خودروسازی کشور برداشته میشود و بعد از یک دوره پنجساله همکاری مشترک با رنو یا سایر خودروسازان خارجی خواهیم توانست ایمنی، آرامش، کیفیت، خدمات پس از فروش مطلوب را به مصرفکنندگان ایرانی خودرو هدیه داد.
وی در بخش دیگری از این گفتوگو از استقرار دفتر اصلی مرکز تحقیق و توسعه (D&R) شرکت رنوی فرانسه در ایران خبر داد و افزود:
با انتقال دفتر اصلی مرکز تحقیق و توسعه شرکت رنو به ایران در تیرماه سال جاری مالیات و سایر هزینههای بالایی که دولت فرانسه از این شرکت دریافت میکند، حذف میشود و تولید هر دستگاه رنو در ایران برای این شرکت بسیار به صرفه و اقتصادی میشود و شاید به همین دلیل است که مدیران رنو با وجود سنگاندازی شرکت خودروساز داخلی طرف قرارداد، برخی مدیران دولتی رانتخوار ایرانی و تحریمهای احتمالی آمریکا حاضر است به حضورش در ایران ادامه دهد.
نماینده مردم ساوه در مجلس افزود:
این شرکت حتی حاضر شد برای حفظ موقعیتش در بازار خودرویی ایران، سایت تولید خودروی سایپا در شهرستان ساوه را به قیمت گزافی خریداری کند. این خرید در برابر مزایای میانمدت و بلندمدت تداوم حضور رنو در ایران و صادرات تولیداتش به کشورهای منطقه هزینه قابل اهمیتی نیست.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به رتبه برتر رنوی فرانسه تولید و فروش خودرو در بازار خودرویی جهان، گفت:
شرکت رنو بازار خودرویی جهان را در دست دارد به نحوی که رتبه اول و دوم تولید و فروش خودروی دنیا را در اختیار دارد پس بسیار طبیعی است که این خودروساز بزرگ چشمش را به روی بازار بزرگ ایران که سهم این شرکت از کل تولید و فروش دنیا را دچار تغییرات چشمگیری میکند، ببندد. هزینههای سرسامآوری که تولید هر دستگاه رنو در فرانسه وجود دارد در ایران نیست پس بسیار عقلانی است که این شرکت مجموعه قدرتمند طراحی و تولید خود را به ارزانترین کشور جهان انتقال دهد و پای سختیهای اجرایی و اقتصادی داخلی و بینالمللی آنهم بایستد.
مبلغ قابلتوجهی از این پول در ایران سرمایهگذاری شده و ۳۰ درصد تولید رنو در ایران حتماً صادر میشود. بر اساس مفاد قرارداد ایران و فرانسه رنو موظف است خودروهای مدل ۲۰۱۸ را در ایران طراحی، تولید و صادر کند. برای شروع کار نیز دو مدل خودرو ۲۰۱۸ که یکی از آنها به احتمال زیاد «کولئوس» است در ایران تولید میشود.
وی خطاب به مدیران شرکت سایپا، متذکر شد:
حالا که شرکت رنو با وجود فشارها و تحریمهای احتمالی آمریکا حاضر شده در ایران بماند، شما زمین و کارخانه خریداری شده رنو در شهرستان ساوه را هر چه سریعتر در اختیارش قرار دهید و اجازه ندهید بیش از این زمان از دست برود.
نماینده مردم ساوه در مجلس ادامه داد:
چه مسائلی در پشت پرده قرارداد ایران و فرانسه میگذرد که مدیرعامل و هیئتمدیره دولتی سایپا حاضر نیستند زیر بار قرارداد برد – برد رنو و ایران بروند؟ آیا این مخالفتها و سنگاندازیها برای حفظ شایستهسالاریهاست یا تداوم وضعیتی که مورد رضایت هیچکس نیست؟ مدیران دولتی شرکتهای خودروساز به حدی کاربلد هستند که به انواع شیوهها در تلاشاند از پا گرفتن فعالیت رنو در ایران که هم به نفع صنعت خودروسازی کشور است، هم به نفع مردم است و هم به نفع درآمدهای دولتی است، جلوگیری کنند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس متذکر شد:
مافیای خودرو به صورت علنی با حضور رنو در ایران مخالفت نمیکنند و فشارها، سنگاندازیها و بهانهگیریها مثلث شوم فوقالاشاره به شدت در جریان است، مردم و مسئولان هوشیار باشند.
Archi KHAN
۲۹ خرداد ۱۳۹۷دلم میسوزد از باغی که میسوزد …
morteza
۳۰ خرداد ۱۳۹۷همه رفتن اینم بره.حالا خوبه که رنو هم تو دست خودشونه.همچین کم سودی هم نبود کولئوس 200 تومنی شده 500.به درک
جواد
۳۱ خرداد ۱۳۹۷داداش فکر کردی همه پولو اینا ورداشتن؟همچین دستهایی وسط هشست که بعید می دونم بیشتر از ۱۰۰ تومن به خودشون رسیده باشه
بی وطن
۳۱ خرداد ۱۳۹۷اگر بزرگترین نعمتهای خدا را به کوته فکران بدهید فرقی با عذاب ندارد ، خدایا دستشان را کوتاه گردان
me84
۲۹ خرداد ۱۳۹۷.
چه خبره تو این مملکت واقعا؟
دود از کله آدم بلند میشه.
morteza
۳۰ خرداد ۱۳۹۷دود که سهله شاخم در میاد.البته اونا فکر میکنن گوشامونم درازه.هر چند بعضیها بعضی هاهستن
ahmad
۲۹ خرداد ۱۳۹۷قبلا هم گفتم یک عده ای تو این مملکت از عمد دارن جلوی پیشرفت مملکتو میگیرن نه اینکه ندونسته ، بلکه عمدا .
علی
۲۹ خرداد ۱۳۹۷از اولش هم مشخص بود یه عده دارن همه چی رو کنترل میکنن.
حالا این نماینده فقط از یه نمونش پرده برداری کرد. امیدوارم اینقدر مصر و پیگیر باشه و حتی اسمشون رو به همه بگه. البته اگه زور اون عزیزان به این نماینده نرسه که میرسه
سام
۲۹ خرداد ۱۳۹۷افشاگری جالبی بود و بسی خواندنی!
Sajjad
۲۹ خرداد ۱۳۹۷معلومه دیگه
منم ماشین 30 سال پیش رو با دی لایت بزک میکردم و سانروف و کروک میذاشتم روش نهایتا میتونستم چند سال مردم ور گول بزنم، بعدش مردم آگاه میشن و ماشین منو نمیخرن
پس باید رقیب اصلی خودمو بندازم بیرون
حمید
۲۹ خرداد ۱۳۹۷همیشه هم اینجور نمیمونه
دو تا فرقون ساز به بهانه اشتغال هم گرون فروشی هم با جون مردم بازی میکنند
Landscape
۲۹ خرداد ۱۳۹۷الآن دو سال این قرارداد بسته شده با اینکه رنو این کارخانه به قیمت خیلی گران خریده ولی جالبه تو همون مجلس مدعی وین هستن که سایپا این کارخانه ارزان واگذار کرده حتی تو کمیسون اقتصادی مجلس پیگیر این داستان بافتنی همون مافیای دولتی شده
جلوی همچین قرداد مهمی گرفته شده هر روز یه بازی در میارن بعد همچنان دنبال اینن که پراید تولید کنن و درآمد ارزی داشته باشن
سود یه عده لاشخور باید به همچین قیمت گزافی برای یه ملت تموم بشه
ترکمنستان پیشرفته س
۲۹ خرداد ۱۳۹۷لیاقتمون همینه
دو سال قبل تو ترکمنستان گفتن کم کم برق رو پولی کنیم مردم ریختن خیابون یه هفته بعدش دولت پشیمون شد
الانم الحمدالله برقشون ابشون گازشون مجانیه
ولی چیزی به اسم یارانه پولی ندارن. اونایی که فقیرن ماهی دو میلیون تومن به اسم خرج زندگی دریافت میکنن
اونام مسکن دولتی دارن که تو اینترنت بگردین عکساشو ببینی غش میکنی از بس زیبا و قشنگن. چون دولت میسازه باید همه ی استاندارها رو پاس کنه
Ardalan
۳۰ خرداد ۱۳۹۷چند سالی هست که با دیدن بحث طرفداران اصلاح و اصول و این چیزا خندم میگیره
مصطفی
۳۰ خرداد ۱۳۹۷آقای منصوری خودش نماینده لیست امیده که دولتش مدیران سایپا و ایرانخودرو رو سر کار گذاشته که الان مافیای خودرو میدوننش (که صد البته ایران خودروو سایپا مافیا هستن).
جناب منصوری ملت که خیلی وقته به تنگ اومدن از این دو لگن ساز داخلی، لطفا به جای اینکه این حرفها رو به ما بگید به دولت هم طیف تون بگید که نجات بدین مردم رو از دست پراید و دوستانش
علی بابا
۳۰ خرداد ۱۳۹۷درود. متاسفانه مردم فقط ظاهر ماجرا را به صورت سطحی میبینن.دستهای پشت پرده و مافیای خودرو در ایران اصلا ربطی به دولت نداره.دولت خودش ابزار و بازیچه دست عده ای دیگره.شماها هیچ میدونید که سهامداران اصلی سایپا و ایرانخودرو و مالک اصلی اونا کیه؟؟تمام ساختمونا و دفاتر و سایتهای این دو مجموعه زیر مجموعه شرکتهای اسمی،صوری و کاغذی فلان نهاد قدرتمند حاکمیتی است.این مجموعه همونایی بودن که سال۸۲تا۸۴ در خلال قرارداد معروف ال۹۰ اونقدر دخالت و سنگ اندازی کردن تا نهایتا بعد از روی کار آمدن دولت مهرورز عدالت گستر!!!! و در مجلس هفتم و دولت نهم (که مجلس و دولت،تمام و کمال با آنها همسو شده بود) تونستن قرارداد ال ۹۰ را به کلی نابود و از ان فقط اسمی به جا بذارن.همین مافیا که در مجلس و محافل مختلف فریاد وااسلاما سر می دادن و کفن پوش میخواستن برن جلوی ایدرو…نوچه هاشون هم در دولت و مجلس با استعماری خواندن قرارداد ال ۹۰ و همینطور هم ترک سل (اپراتور دوم همراه) ، اونا را ترکمانچای دوم تعریف میکردن و حتا کار به جاهای دیگه هم کشیده شد. و نهایتا جناب رئیس وقت مجلس و وزیر وقت صنایع دولت نهم به صورت یکطرفه قرارداد را لغو و خواستار ایجاد تغییرات شدن.رنو هم بعد از این جریان، دو کشور ترکیه و رومانی را جایگزین ایران کرد و ما که قرار بود هاب منطقه ای رنو بشیم و سال اول ۱۵۰ هزار دستگاه انواع مدلهای لوگان و ظرف سه سال ۵۰۰ هزار دستگاه تولید کنیم و ۳۰ تا ۵۰درصد تولیدات ایران در زنجیره فروش جهانی رنو صادربشن شدیم ،وارد کننده قطعات تندر از این دو کشور؛ طنز تلخ روزگار را میبینید؟؟!!!؟؟
قراردادی که اگر این جماعت نبود نتیجش جایگزینی پلتفرم ایکس ۹۰ رنو به صورت تدریجی با پیکان و پراید و ….می بود و تولید محصولاتی نظیر لوگان (تندر فعلی) و ساندرو و تندر وانت و ام پی وی و استپ وی در فاز اول بعنوان خودروهای ارزان قیمت و با کیفیت و کم مصرف بجای خودروهای نابود و ازرده خارج تولید داخل می شد. قیمت نهایی اونا هم بین ۵۷۰۰ تا ۶۵۰۰ یورو به نرخ هر یورو ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ تومن بود.کمااینکه ما همون سال اول ثبت نام ال نود، تیپ ۲ را به قیمت تقریبا ۷ میلیون ثبت نام کردیم هرچند روند ساخت و تحویل خیلی طول کشید ولی همون ماشین را سال ۹۱ بعد از چند سال استفاده ۲.۵ برابر قیمت خرید فروختیم.
حسین
۳۱ خرداد ۱۳۹۷فلان نهاد قدرتمند حاکمیتی اشتباهه ، فلان جریان قدرتمند که از دهه ۷۰ روی کار هس و با گول زدن مردم رو قدرت هست اینکار ها رو میکنه!
کسانی که الان وزیر و وکیل اند و هزار میلیارد سرمایه دارن!
جریانی که خون به دل حاکمیت میکند!
جواد
۳۱ خرداد ۱۳۹۷در عجب که اینها واقعا مسلمان هستند؟اینها که هی دم از حق و دفاع از حق مظلوم و ستم دیده می زنند!واقعا آبروی هرچی مسلمان برده اند.اینها که هی حرف از فانی بودن این دنیا می زنند.الان به قول شما همین کافران غربی، چه دیدگاهی نسبت به ما دارند؟اگر از زورگویی و حق خوری دیگران خجالت نمی کشید حداقل از مسلمان بودنتان خجالت بکشید!!!
سروش
۴ تیر ۱۳۹۷حق؟ دفاع؟ اینجا فقط از حقوق مردم مظلوم یمن و فلسطین دفاع میشه