خودروهای زیبای زیادی در نمایشگاه خودروی نیویورک ۲۰۱۸ حضور داشتند. آئودی RS5 اسپورت بک یک خودروی شیک آلمانی است. نظرتان درباره کانسپت جنسیس Essentia چیست؟ این خودرو یکی از برجستهترین محصولات امسال نمایشگاه نیویورک محسوب میشود.
البته در این وانفسا ما نگاهی متفاوت به بحث طراحی خودرو داریم! چراغهای عقب چنگال لابستر!
خب میدانیم که این عبارت کمی نامأنوس به نظر میآید و شاید خیلی از افراد نیز به آن دقت نکرده باشند اما اگر به نمای عقب برخی از خودروهای حاضر در این رویداد خودرویی نگاه کنید طراحیای را شاهد خواهید بود که شما را به یاد چنگال لابستر یا خرچنگ خواهد انداخت.
مثلاً بخش عقب آکورا RDX 2019 را نگاه کنید. این خودرو در تریم A-Spec خود دارای اسپویلر بزرگ روی سقف، شیشه جلوی کمی پهن و یک جفت چراغهای عقب چنگال لابستری است. بخش جالبتوجه طراحی RDX قسمت بالایی این چنگال است. منظورمان این است که چراغ عقب خودرو روی بخش عقب واقعی قرار گرفته اما پایه آن در کنارههاست.
این طراحی تنها به آکورا اختصاص ندارد. رویه مشابهی را میتوان در نسل جدید سوبارو فارستر نیز مشاهده نمود؛ اما این بار بخش فربهتر چنگال در بخش پایینی شاسیبلند سوبارو قرار دارد. هنوز هم یک عنصر بزرگ و یک بخش کوچک وجود دارد.
البته این موضوع برای شاسی بلندها و کراس اوورها بد نیست زیرا طراحی بدنه جعبهای و بلند باعث میشود خطوط عضلانی بهتری را نشان دهند؛ اما این رویه به دیگر فرمهای بدنه نیز سرایت کرده است. نسل جدید هوندا سیویک مثال بارز این پدیده است. این خودروی کامپکت قبلاً نیز استایل متمایزی داشته که باعث شده افراد زیادی از آن متنفر شوند و چراغهای عقب چنگال لابستر نیز به بهبود اوضاع کمک زیادی نمیکنند. این موضوع حتی در سیویک کوپه قابلتوجهتر بوده زیرا این نسخه دارای چراغهایی است که با یک چراغ نواری روی صندوق به یکدیگر ارتباط پیدا کردهاند.
به نظر میرسد هوندا به این طراحی چراغهای عقب وفادار است زیرا نسل جدید آکورد نیز همین رویه را در پیش گرفته است. چراغهای چنگال لابستر را میتوان در خودروهای زیادی از هوندا دید. اگر به کلاریتی یا اودیسه نیز نگاه کنید همین موضوع را مشاهده خواهید کرد.
تا به اینجا به نظر میرسد چراغهای عقب چنگال لابستری عمومیت بیشتری یافتهاند؛ اما تویوتا میتواند با کرولا هاچبک اسپورت و شیک این رویه را تغییر دهد. ولوو نیز به لطف S90 و V90 این طراحی را سرراستتر کرده است.
نهایتاً اینکه ما طرفدار پر و پا قرص این نوع طراحی چراغهای عقب نیستیم. منظورمان این است چراغهای چنگال لابستر شکل عجیبی داشته و با خطوط بدنه همخوانی ندارند. از نقطه نظر شخصی ما چراغهای عقب نازکی همچون کانسپت جدید جنسیس و جگوار اف تایپ را بیشتر دوست داریم. چراغهای نازک کلافه کننده نیز نیستند زیرا یک نگاه کوتاه به چراغهای آیندهنگرانه بامو i8 میتواند ذهنیت هر فردی را تغییر دهد.
اما نظر شما چیست؟ آیا طرفدار دوآتشه چراغهای عقب چنگالی هستید یا اینکه طراحی دیگری را جذابتر میدانید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
منبع: carscoops
NAVID۰۰۹۸
۱۶ فروردین ۱۳۹۷طراحی خودرو معقوله ای هست اختیاری یا اجباری شرکتها در ذهن طراح .
ولوو که از قدیم به این مدل طراحی خاص چراغها پایبند بوده .
سوبارو و هوندا احساس میکنم خراب کردن نمای عقب خودشونو
بخصوص آکورد باید کَمی مُحتاط عمل میکرد بخاطر اینکه الان داریم نتیجشو از فروش کمتر از حَد انتظار شرکت میبینیم.
آکورد رقیبه تویوتا کمری هست و باید خیلی حواس جمعتر اقدام میکرد ، ببینید چطور با اختلاف زیاد فروش بازار رو به کمری تقدیم کرده.
البته همیشه کمری اول بوده ولی نه با این اختلافی که خوده هوندا اعلام کرده تعداد تولید خودشو مجبوره پائین بیاره به دلیل فروش کمتر (( اشتباه نکنم کارخانه ایالت کنتاکی باشه)).
آکورد در بیشتر بررسی های مجلات و سایتها بهتر از کمری عمل کرده ولی فکر میکنم به دلیل طراحی خاص در این کلاس حساس اقتصادی که باید باهوشتر عمل میکرده اشتباه کرده و خاص پسند شده .
البته بنظرم این طراحی به سیویک بیشتر میاد بخاطر اتاق کوچیکترش.
شاهین
۱۶ فروردین ۱۳۹۷سلام
طبق اخبار منتشر شده بخش اعظم مشکل فروش نسل جدید آکورد به پیشنهادهای فروش نه چندان جالب این خودرو مربوط میشه وگرنه از نظر طراحی و کیفیت آکورد جدید ماشین قابلیه.
مخلصم
حسام
۱۶ فروردین ۱۳۹۷زیبایی در سادگی هستش…طرح باید ساده و با روحی پر معنا باشه تا به یه شاهکار یا عصر هنری تبدیل بشه؛ مثل پورشه یا بی ام و. باید هویت داشته باشه تا ماندگار بشه ، چیزی که الان تازه شرکت هایی مثل کیا ،هیوندای،رنو و…درکش کردن.
مهدی
۱۶ فروردین ۱۳۹۷ساده تربن و شیک ترین طراحی را فولکس واگن دارل
Abadan
۱۶ فروردین ۱۳۹۷قطعا طراحی عقب اکورد در فروش ضعیفش نقش داشته .