هفته نامه

بهای بالا و برد محدود دو مشکل خودروهای الکتریکی

الکتریکی شدن خودروها مسیر جدیدی در صنعت خودرو است و با اینکه اکثر بزرگان این صنعت داخل بازی شده‌اند اما خودروهای الکتریکی راه درازی برای کسب محبوبیت در پیش دارند.

ev-tesla-autopilot-04
بله تسلا با صف خرید برای مدل ۳ مواجه بود، خودرویی که تا اواخر سال ۲۰۱۷ تولید نخواهد شد.

ev-tesla-model-3
همان‌گونه که وال استریت ژورنال اشاره کرده صنعت خودرو باید با دو مشکل کنار بیاید. اولین مشکل اینکه خودروهای الکتریکی در زمان حاضر گران هستند. طبق گفته‌های Kelley Blue Book، بهای متوسط ماه نوامبر خودروهای الکتریکی ۳۹۱۰۴ دلار بوده که به بهای متوسط ۴۰۸۰۶ دلاری خودروهای لوکس سطح پایه کاملاً نزدیک بوده و از متوسط ۳۴۹۴۸ دلاری کل خودروها بیشتر است. بهای پایین سوخت نیز نقش مهمی در گرایش خریداران آمریکایی به شاسی بلندها و کراس اوورها بازی می‌کند. این سگمنت در حال حاضر طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است.

ev-tesla-supercharger-idle-fee
علاوه بر این خودروهای کنونی در حال حاضر بسته به مشوق‌های مالیاتی ارزان‌تر از بهای واقعی عرضه می‌شوند اما مشوق ۷۵۰۰ دلاری فدرال تنها به ۲۰۰ هزار خودروی ابتدایی فروخته شده توسط سازنده تعلق می‌گیرد و با ریاست جمهوری دونالد ترامپ حتی ادامه‌ی این مشوق‌ها نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

ev-chevrolet-bolt-24
دومین مشکل برد حرکتی محدود (در حد ۳۲۰ کیلومتر) بسته به طرز رانندگی و شرایط است که به سادگی نمی‌تواند با هیچ خودروی بنزینی یا دیزلی مقایسه شود. بله شما می‌توانید ۵۰ درصد باتری تسلا را با استفاده از سوپرشارژر در ۲۰ دقیقه شارژ کنید اما همین زمان هم بیشتر از رسیدن به پمپ‌بنزین است و در ثانی در کل کشور آمریکا تنها ۳۵۰ ایستگاه سوپرشارژر وجود دارد. همچنین در کل چندین هزار نقطه شارژ وجود دارد که در مقایسه با تعداد ۱۰۰ هزار جایگاه سوخت ناچیز جلوه می‌کند.

ev-ford-focus-electric-2
تا زمانی که صنعت خودرو نتواند بهای این خودروها را کاهش دهد و محدوده‌ی حرکتی بیشتری و زیرساخت‌های ضروری را مهیا کند خودروهای الکتریکی محبوبیت فوق‌العاده‌ای را به دست نخواهند آورد.

ev-tesla-autopilot-03

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. امير علي

    ۲۲ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (399 ديدگاه)

    کاملاً موافقم

  2. AK_007

    ۲۲ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (562 ديدگاه)

    استهلاک باتری هم مدنظره
    یک مشکل دیگه هم هست
    فرضا ک این ماشینا معروف بشن
    این همه الکتریسیته از کجا میخواد بیاد?
    نیروگاه های غیر فسیلی هنوز نتونستن میزان مورد نیاز برق خونه ها رو تامین کنن
    بعد اونوقت برای ماشین هم تامین کنن?
    اگ نیروگاهای فسیلی بیان روکار ک ضرر بیشتره
    چون انرژی دوبار تبدیل میشه
    و هزینه نیروگاه های اتمی هم بسیار بالاست
    باس اول زیرسازی بشه ک فکر میکنم کشور های جهان اول دارن این کارو میکنن

    1. فقط تویوتا و هوندا

      ۲۲ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (571 ديدگاه)

      پیشنهاد میکنم قسمت نهم گرندتور رو حتماً ببینید. چون بخشیش مربوط به همین موضوع تاًمین الکتریسیته برای ماشینای برقیه. البته خیلی جدی نیس. بیشتر برای خندست. فوق العادن این 3 تا بشر. :)

      1. AK_007

        ۲۲ دی ۱۳۹۵
        سوابق: (562 ديدگاه)

        دیده بودم
        عالی بود?

    2. محمدرضا

      ۲۲ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (89 ديدگاه)

      اینجاست که طرح های ایلان ماسک مطرح میشن.پنل های سقفی خورشیدی که زیبا و مقاوم و با ظاهری مشابه سقف های عادی هستند،در تمام خونه هایی که ماشین برقی دارند استفاده میشن و حتی برق خود خونه ها هم توسط باتری های تسلا که توسط پنل های سقفی شارژ میشن،تامین میشه.بدون هیچ گونه آلودگی مستقیم

      1. AK_007

        ۲۲ دی ۱۳۹۵
        سوابق: (562 ديدگاه)

        این طرحا رو افراد زیادی دادن
        مهم عملی کردنشه که ایشون تونست
        به این میگن زیرساخت
        اما آیا همه میتونن هزینه این وسیله رو پرداخت کنن?
        اینجاست که مشوق های اقتصادی دولت و قسط بندی اونا میاد جلو
        پس این یه پروسه که هرکسی باید سهمشو اجرا کنه
        یه دفعه نمیشه

      2. sunmartin

        ۲۲ دی ۱۳۹۵
        سوابق: (1919 ديدگاه)

        نمیدونم چرا به محمدرضا منفی دادید ؟?
        اتفاقا نابغه و دانشمند دنیای امروزی ایلان ماسک است که در تسلا مشغول کار میباشد من 3 جلد از کتاب های ایشان را دارم مطالعه میکنم واقعا تحلیل های عجیبی بکار میبرند و افکار جلوتر از زمان خود دارند

        1. AK_007

          ۲۲ دی ۱۳۹۵
          سوابق: (562 ديدگاه)

          دوست عزیز حرف حق منفی نداره!
          اتفاقا بنده مثبت دادم!
          و مطمئن باشید افکار ایشون جلوتر نیست
          ایشون افکاری ب ذهنش میرسه ک کسی ب ذهنش نرسیده و مهم تر از اون به خاطر شرایطشون میتونن عملیش کنن
          باید این پتانسیل رو در ادم ها کشف کرد و این فرصت رو به جوونا داد که متاسفانه در اینجا چنین خبری نیست!

  3. AK_007

    ۲۲ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (562 ديدگاه)

    و ی چیز دیگه
    متوسط قیمت خودرو ها 35000 دلاره
    چیزی نزدیک به ۱۴۰ میلیون تومن!

    1. فقط تویوتا و هوندا

      ۲۲ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (571 ديدگاه)

      دوست عزیز اشتباه کردی. وقتی به میلیون گفتی یعنی منظورت ایرانه. پس اگه تعرفه و کوفت و زهرمار هم درنظر بگیری، قیمت پایش که 39هزار دلار زده تو متن میشه هم قیمت لکسوس NX یعنی حدوداً 350 میلیون تومان!

      1. AK_007

        ۲۲ دی ۱۳۹۵
        سوابق: (562 ديدگاه)

        حرف شما صحیح منتها من منظورم این بود ک حتی اگ گمرک رو مد نظر نگیریم باز ۱۴۰ تومن خیلی بالاست!
        این همه هزینه گمرکی آخرشم مشخص نیست کجاست!

  4. ME84

    ۲۲ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    درود
    یه کلیپ تو آپارات دیدم که یه جوون اردبیلی پراید خودشو تبدیل به الکتریکی کرده و جالب اینکه خودبخود شارژ میشه. دو تا باتری معمولی داشت. عمل خودکار شارژش هم خیلی ساده با دو تا ژنراتور انجام میشد. در ضمن الان وسایل زیادی طراحی شدن که میشه برق رایگان و پاک تولید کرد. این داستانهای خودروهای الکتریکی هم همش مافیاییه. سرگذشت نیکلا تسلا رو تو گوگل سرچ کنین خودتون میفهمین. سالهاست که دانشمندان به فناوری ای رسیدن که میتونن از انرژی جاذبه زمین برق تمام کره زمین رو تولید کنن. اونم با کمترین هزینه و به پاکترین روش. دست شرکتهای نفتی تو کاره که نمیزارن کار جلو بره.
    تو گوگل عبارت موتورهای بدینی یا تولید برق رایگان رو سرچ کنین. با یه دستگاهی به ابعاد یک در یک متر تمام برق مصرفی خونه بطور رایگان و پاک تامین میشه.
    کلیپهای زیادی تو یوتیوب و آپارات هست که طرف با این سیستم ماشین الکتریکی خودشو برای همیشه بی نیاز از شارژ کرده.

  5. mehran.Jy

    ۲۲ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (232 ديدگاه)

    تنها راه همه گیر شدن ماشین الکتریکی، پیشرفت فناور باتری هاست. چند ماه پیش یه پتنت ثبت شد که یه باتری به شکل ورق منعطف طراحی شده بود که البته برا موبایل بود.

    اگه بتونن باتری های سبک با بازدهی بالا تولید کنن، اون زمان میشه راحت سراغ این ماشین ها رفت. به جای معطل شدن براس شارژ هم میشه از پمپ بنزین ها باتری های شارژ شده گرفت و تو ۵ دقیقه باتری خالی رو با پر عوض کرد

    1. sunmartin

      ۲۲ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (1919 ديدگاه)

      این پتنت از شرکت الجی بود نقل کامل این باطری هوشمند و منعطف در شماره اخیر مجله تصویری صوتی زومجی قابل مشاهده است البته شرکت هیوندا در ماه دسامبر سال قبل (2016) با همکاری شرکت مطرح هوندا ژاپن جوینت وینچری امضا کرد که طی آن باطری های هیدروژنی که بسبار ارجح تر پاکتر و دارای شارژ بهتر و آلودگی کمتری نسبت به انواع متداول آن هستند را در یک طیف وسیع تولید کنند اولین خودرویی که با این مدل باطری ها واقعا تویط دو شرکت پیشرو یاد شده ساخته شد هیوندای سانتافه جدید بود که قرار است تا اواسط 2017 به تولید انبوه برسد

  6. بهزاد

    ۲۲ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (2544 ديدگاه)

    دوست گرامی
    این دو شرکت که نام بردید قراره در همکاریشون از تکنولوژی full cell استفاده کنند و طرز کار این سیستم نیز بارها خبرهاش اومده به این صورت که با استفاده از هیدروژن و فرآیند اون انرژی لازم برای به حرکت درآمدن موتور برقی تامین میشه و شاید در آینده با اضافه شدن باطری های لیتیوم امکان استفاده از برق به غیر از full cell نیز فراهم بشه و شاید در آینده مشارکتی برای ساخت خودروی تمام برقی هم فراهم بشه.
    لیدر سازنده های full cell و تامین کننده ی اصلی این تکنولوژی شرکت ژاپنی TANAKA میباشد.

  7. Viper ACR

    ۲۳ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (11565 ديدگاه)

    این مشکلات حل میشه
    اگر میبینیم موتور احتراق داخلی الان اینقدر پیشرفت کرده 130 سال تلاش پشت سرشه
    موتور الکتریکی هنوز 5 ساله دارن روش کار جدی میکنن.
    به نظر من آینده ی پیشرانه های الکتریکی درخشان تر از الان پیشرانه های احتراق داخلی هست
    هنوز هیچ چی نشده از نظر شتاب و سرعت از بنزینی ها جلو زدن.
    سادگیشون هم که خیلی به توسعه کمک کرده

  8. Ali joker

    ۲۳ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (17 ديدگاه)

    خدا کنه زودتر تمام ماشین ها الکتریکی بشن خفه شدیم تو تهران.هرچند که ی صد سال طول میکشه این تکنولوژی جا ییفته اینجا

  9. احمد باقری

    ۲۳ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    آلودگی غیر مستقیم این خودروها که به خاطر استفاده از سوخت های فسیلی برای تولید برق هست هم باید مد نظر قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا