امروزه آفرود بخش جداییناپذیری از دنیای خودرو محسوب میشود. به دلیل بازار فروش خوب این نوع خودروها شرکتهای خودروسازی سعی دارند بهترین محصولات و برترین کیفیت را در سبد خودروهای آفرودی قرار دهند.
در این لیست ۱۰ گانه سعی شده است تا برترین موتورهای آفرود که در ایران قابلدسترسیاند قرار بگیرد. علاوه بر آن موتورهای انتخاب شده بر اساس قابلیت اطمینان، طول عمر، کیفیت، قابلیت دسترسی در ایران، گشتاور بالا در دور پایین و بقیه فاکتورهایی که برای یک آفرودر نیاز است رتبهبندی شدهاند:
۱۰. فورد ۳۰۲ windsor V8 5.0 Litre small block(1969-1996)
- قدرت موتور/ گشتاور: ۱۳۰-۲۱۰ اسب بخار/۳۰۰-۳۹۰ نیوتن متر
- خودروهای مورد استفاده: فورد برانکو و پیکاپهای سری اف فورد
- تنظیم لقی سوپاپ: هیدرولیک (اتوماتیک)
- جنس سر سیلندر/بلوک سیلندر: آلیاژ آهن/آلیاژ آهن
- معایب: قدیمی بودن و کمیاب بودن
موتور ۳۰۲ فورد از سال ۱۹۶۹ تا ۱۹۹۶ بر روی انواع خودروهای شرکت فورد مورد استفاده قرار گرفت و از سال ۱۹۸۵ به سیستم انژکتور مجهز شد. یکی از نکات جالبی که سبب شد این موتور در رده دهم رتبهبندی ما قرار بگیرد این بود که به دلیل طراحی خاص در سری اول (۱۹۶۹-۱۹۷۱)/این موتور قادر است قدرتی معادل ۲۱۰ اسب بخار تولید کند. موتور ۳۰۲ در ایران بر روی انواع برانکو و پیکاپهای سری اف فورد در حال کار کردن است.
۹. شورولت ۳۵۰ V8 5.7 Litre small block(1967-2003)
- قدرت موتور/گشتاور:۱۴۰-۳۵۰ اسب بخار/۳۱۰-۵۰۰ نیوتن متر
- خودروهای مورد استفاده: بلیزر و سابربن و پیکاپهای جنرال موتورز
- معایب: قدیمی و کمیاب بودن
موتور ۳۵۰ شورلت مدتی طولانی در خط تولید این شرکت تولید میشد و از ۱۹۶۷ تا سال ۲۰۰۳ بر روی انواع خودروهای این شرکت قابل نصب بود. این قلب تپندهٔ جانسخت در ایران هنوز هم بر روی انواعی از شورلت بلیزر در حال تپیدن است.
۸. تویوتا 3UR-FE 5.7 Litre V8(2006-2019)
- قدرت موتور/گشتاور:۳۸۰ اسب بخار/۵۴۵ نیوتن متر
- خودروهای مورد استفاده: لندکروزر/سکویا/توندرا/لکسس ال ایکس ۵۷۰
- تنظیم لقی سوپاپ: اتوماتیک
- جنس سرسیلندر/بلوک سیلندر: آلومینیوم/آلومینیوم
- معایب: سوختن رینگ روغن پیستون که سبب مصرف زیاد روغن میشود و عمر کوتاه واترپمپ
تویوتا همیشه از بهترین موتورسازان دنیا بوده و هست. این موتور مطمئنترین موتور خانواده یو آر است اما هیچ موتوری بیعیب نیست که در بالا به برخی از آنها اشاره شد.
۷.نیسان VK56DE 5.6 Litre V8 (2003-2018)
- قدرت موتور/گشتاور:۳۰۵-۴۰۵ اسب بخار/۵۲۰-۵۶۰ نیوتن متر
- خودروهای مورد استفاده: پاترول/تایتان/پت فایندر/آرمادا
- تنظیم لقی سوپاپ: اتوماتیک
- جنس سرسیلندر/بلوک سیلندر: آلومینیوم/آلومینیوم
- معایب: عمر کوتاه پمپ بنزین/اشکال در سیستم کولر که سبب جوش آوردن میشود
نیسان هم همانند هموطن خود یعنی تویوتا همواره از بهترین موتورسازان دنیاست. موتور سری ۵۶ این شرکت هنوز هم به خاطر با کیفیت و قابل اعتماد بودن بر روی خط تولید باقی مانده است.
۶. لندروور ۲.25L4 (1958-1985)
- قدرت موتور/گشتاور:۷۵اسب بخار/۱۷۰ نیوتن متر
- خودروهای مورد استفاده: انواع لندروور
- جنس سرسیلندر/بلوک سیلندر: آهن/آهن
- معایب: کند بودن و قدیمی بودن
تعجب نکنید. همیشه پرحجمها بهترین نیستند. موتور معروف ۲.۲۵ لندروور که سالهاست در ایران بر روی انواع لندروور در حال تپیدن است هم در لیست بهترینهای ما قرار دارد. این موتور اگرچه موتوری بسیار کند است اما در ۱۵۰۰ دور به ماکزیمم گشتاور میرسد و با اینکه که از تکنولوژی قدیمی بهره میبرد نرم و بیسروصدا کار میکند (البته در دور آرام موتور)
۵. تویوتا 1FZ-FE 4.5 Liter L6(1984-2007)
- قدرت موتور/گشتاور:۱۹۰-۲۱۰ اسب بخار/۳۷۰نیوتن متر
- خودروهای مورد استفاده: لندکروزر/لکسس ال ایکس ۴۵۰
- جنس سرسیلندر/بلوک سیلندر: آلومینیوم/آهن
- معایب: مصرف زیاد سوخت
باز هم تویوتا. این موتور معروف و پرگشتاور که علاوه بر انواع لندکروزر بر روی انواع پاترول و جیپ قابل نصب است طرفداران خاصی در مناطق کردنشین و بلوچنشین ایران دارد.
۴. لندروور ۳.5Litre V8(1967-1994)
- قدرت موتور/گشتاور:۱۶۰ اسب بخار/۳۰۰ نیوتن متر
- خودروهای مورد استفاده: لندروور سری سه و دیسکاوری/رنجروور
- جنس سرسیلندر/بلوک سیلندر: آلومینیوم/آلومینیوم
- معایب: مصرف زیاد سوخت
موتور ۳.۵ Litre شرکت روور یکی از بهترین موتورهای ساخت این شرکت میباشد که در واقع نسخه ارتقا یافته بیوک است. این قلب تپنده صدایی بسیار عالی دارد و بهعنوان خوشصداترین موتور در بین ۱۰ موتور انتخاب میشود.
۳. تویوتا 1GR-FE 4.0 Litre V6(2002-2018) و تویوتا 2GR-FE 3.5 V6(2004-2018)
- قدرت موتور/گشتاور:۲۴۰-۲۸۰اسب بخار/۳۶۰-۳۹۰ نیوتن متر(1GR)&250-360اسب بخار/۳۲۰-۵۰۰نیوتن متر(2GR)
- خودروهای مورداستفاده: فوررانر/پرادو/لندکروزر/توندرا/هایلوکس/تاکوما/اف جی کروزر/فورچونر/لکسس جی ایکس ۴۰۰/هایلندر/راو ۴
- جنس سرسیندر و بلوک سیلندر: آلومینیوم/آلومینیوم
- معایب: اشکال در واتر پمپ
این دو سری از موتورهای تویوتا مشترکاً در رده سوم قرار میگیرند. این دو موتور شاید تنها موتورهایی باشند که در تمام خودروهای چهار چرخ محرک تویوتا استفاده شدهاند. این دو موتور بر روی بسیاری از آفرودرهای تویوتا قابلنصباند.
۲.AMC(کرایسلر) ۲۴۲ ۴.0Litre L6 (1987-2006)
- قدرت موتور/گشتاور:۱۹۰اسب بخار/۳۱۰نیوتن متر
- خودروهای مورد استفاده:جیپ cj/چروکی/رانگلر/واگونیر
- جنس سرسیلندر/بلوک سیلندر: آهن/آهن
- معایب: نازک بودن بلوک سیلندر که در صورت یخ زدن بلوک ترک میخورد (البته سبب زود خنک شدن هم میشود)
موتورهای شش سیلندر خطی امریکن موتورز یکی از موتورهای پرکاربرد در آفرود هستند. موتوری ۴ لیتری این سری از ۱۹۸۷ تا ۲۰۰۶ توسط این شرکت ساخته میشدند و پس از فروخته شدن این شرکت به کرایسلر بخش موپار شرکت کرایسلر تصمیم به انژکتوری کردن و بهبود این موتور گرفت. شاید بهجرئت بتوان گفت این موتور بهترین موتور آفرودر کرایسلر است.
۱. تویوتا 22R 2.4 Litre L4(1981-1997)
- قدرت موتور/گشتاور:۱۱۰اسب بخار/۱۸۵نیوتن متر
- خودروهای مورد استفاده: لندکروزر/فوررانر/هایلوکس
- جنس سرسیلندر/بلوک سیلندر: آهن/آهن
- معایب: زنجیر تایم هر ۱۰۰ هزار کیلومتر نیاز به سرویس برای تایمینگ بهتر دارد
و باز هم تویوتا! کمحجم بودن و یا ۴ سیلندر بودن دلیلی بر مطمئن و پرکاربرد نبودن نیست. این موتور تویوتا موتوری کممصرف و دارای طول عمر بسیار طولانی است. یکی دیگر از مزایای این موتور گشتاور بالا در دورهای متوسط و پایین است. این موتور با اینکه نسبتاً قدیمی است اما دارای نسخه توربو نیز هست.
نویسنده: محمد مهدی میرزایی
Elmiraj
۶ اردیبهشت ۱۳۹۸آفرود فقط با غولهای ۳۵۰ جنرالموتورز و AMC کرایسلر……
.
خدایان دوام و گشتاور در پایین ترین دور اند…
بلیزر و واگونیر بعد ۴۵ سال هنوز رقیبی در آفرود ، شیب زنی و طناب کشی ندارن ?
Elmiraj
۶ اردیبهشت ۱۳۹۸البته دوستان مورد پنجم که موتور EFI 4.5L / V6 تویوتا هست ، عشق مردم کردستانه و از پیرانشهر تا پاوه کاربرد بسیار خاصی داره….???…
.
مصرفش یه کم بالاست ولی در مقابل دوام و گشتاور بالایی که داره اصلا به چشم نمیاد….
#ali.m#
۶ اردیبهشت ۱۳۹۸جدای از مساله اصلی به نظرم این طناب کشی با اختلاف مسخره ترین رقابت در دنیای خودرو هستش.
بدون هیچ منطقی بدون هیچ تفکری دوتا ماشین مختلف با وزن و ارتفاع و گشتاور مختلف رو میندازن به جون هم .
این رقابت هم هیچی رو اثبات نمیکنه و ملاک هیچ چیزی نیست.
به نظرم یه ماشین افرودر علاوه بر حداقل های لازم برای طبیعت گردی ، باید در مرحله ی اول سخت جون باشه .
شما نهایتا میخوای چند روزی رو باهاش بری جاهایی که بقیه نمیتونن با ماشینای معمولی برن .
Elmiraj
۷ اردیبهشت ۱۳۹۸#ali.m# @
کسانی که ماشین ها را می اندازن به جون هم دو دسته اند :
۱ – افرادی که واقعاً ماشین باز اند و عشق آفرود و صرفا برای سرگرمی و تفریح این کارو می کنن .
۲ – افرادی که هیچی از ماشین نمی دونن و فکر می کنن ماشینی که در طنابکشی برنده میشه بهترینه…!!!
.
.
کار هر دو اشتباهه و خیلی زود باعث خرابی دفر و گیربکس میشه خصوصاً اونی می بازه .
در این طنابکشی ها هم ماشینی برنده میشه که گشتاور زیادی در دور پایین داره و وزن زیادی هم داره مثل بلیزر که تا حالا ندیدم به ماشینی ببازه …
#ali.m#
۷ اردیبهشت ۱۳۹۸دقیقا با شما موافقم .
ford
۱۹ مهر ۱۳۹۸با کی کار داری عزیز بلیز انگاری داری از نفر بر صحبت میکنی همون یه دونه فورد برانکو که تو ایران هست بزاریش تو دنده دوتا بلیزرو میکشه طناب کشی به اعداد موتور نیست بلکه به گیربکس دف هم ربط داره که فورد بهترینه نفر اوله تو دنیا موتور گیربکس دف که طناب کشی به لاستیک ربط داره دف قدرتی یا سرعتی ربط داره تعلیق ربط داره یه ماشین مثل باگی موتور با مدل بالا که موتور فوق قوی داره اما وزن کم که برای افرود سریع جامپ هست یه ماشین هم با موتور معمولی ولی وزن زیاد رقابت پیروز میشه وه گرنه بلیزر بین رقبای خودش اخر هم نیست
ford
۱۹ مهر ۱۳۹۸اگه بخواییم از نظر استقامت خودرو و قطعات قدرت حساب کنیم و عمر خودرو هیچ برندی نیست یک دهم فورد قدرت داشته باشه چه کشش چه افرود افرود هم مخصوصا برف و گل از اسفالت راحت تر میره موتور گیربکس هم که دیگه از نظر قدرت کیفیت تو کل دنیا حرف اولو میزنه با 500 نیوتن متر ده برابر بهتر از دوج شورولتی که 1350 نیوتن متر دارن هم افرودش بهتره هم کشش نه دوبرابر بلکه ده برابر خرابی هم اصلا صفر بر خلاف دوج شوی جی ام سی من این خودرو ها رو دیدم با این موتور ها برند ها فورد حرف اول میزنه هیچ برندی نه قدرت اینو داره نه مقاومت نه کیفیت استقامت افرود هیچ ولی ماشین خودم با موتور 1fz_fe واقعا قدرتش هم عالیه هم شتاب سرعتش خرابی هم تو کارش نیست دقیقا مثل سامسونگ اپل سامسونگ با دوربین 48 اما اپل با دوربین 12 از اون خیلی بهتره فورد هم پیش بقیه برندا همینه
Ghafour
۱۰ مرداد ۱۴۰۰سلام عذر میخوام صحبت موتور ۱uz رو کردین چن تا سوال داشتم. چه گیر بکسی رو باهاش مچ کردین؟ وکجا اینکارو انجام دادین؟ من ۲ساله درگیر این مکانیکای آفرودی هستم، هنوز باب دلم نشده، میشه راهنمایی کنید؟
Iman99
۲۹ تیر ۱۴۰۱آره درسته واقعا فورد بهترینه و الانم اینجا موتور های فورد و شورلت قویترین و پرگشتاور ترین موتور ها هستن تو آفرود گشتاور حرف اول رو میزنخ اونم تو درور موتور پایین که اینجا کلی در نظر بگیریم بازم موتور فورد و شورلت ۳۵۰ بهترین هستن و با دوام ترین هستن از همه نظر در کنار اینها موتور های مرسدس بنز هم بخصوص نسخه های دیزلی اونها هم بهترین هستن از همه نظر بهترین و باکیفیت ترین و قویترین موتورها کلا موتور های آلمانی و امریکایی هستن کلا که از همه نظر در همه چیز بهترین هستن و برتری دارن و سطح بالا هستن خدایی اینها تازه اینم بگم مثلا موتور های قدیمی اینها از جدیدای برند های دیگه بهتره چه برسه به جدید هاشون که دیگه در آفرودر های تخصصی و حرفه ای که دارن استفاده میشن و بطور تخصصی و حرفه ای کار کردن روشون با تکنولوژی های جدید که دیگه با فاصله زیا بهترین هستن از همه نظر اینها همون موتور های آلمانی ( اروپایی ) و امریکایی هستن مثل مرسدس و فورد و شورلت که کلا در همه چیز بهترین هستن و این برتری و سطح بالا بودنشون رو ثابت کردن و کسی به گرد پاشون نمیرسه و موارد دیگه ای هم که هستن بعد از اینها در سطح متوسطی قرار میگیرن ولی اینهایی که گفتم در بالاترین سطح و سطح بالا هستن
Iman99
۲۹ تیر ۱۴۰۱مطلق
حسین وی
۶ اردیبهشت ۱۳۹۸کسایی که همش دارن میزنن تو سره تویوتا که موتوره قدیمی رو
محصولاتشه و چرا قدرت بیشتر نمیگیره و
فلان موتور با حجم کمتر قدرت بیشتری داره و این حرفا بیان ببینن
چنتا کاندید داره اینجا
همین موتوری که 2006 ساخته هنوزم رو محصولاتشه جزو بهتریناس
ولی اونایی که شما میگفتین و من نمیبینم !
NAVID۰۰۹۸
۶ اردیبهشت ۱۳۹۸عجججب مقاله توپی .
عشقی پدال ، عشق .
از شماره ۱۰ که شروع به خوندن کردم ، فکر نمیکردن شماره ۱ ، با حجم ۲،۴ cc، بهترین موتور در این همه موتورهای پُرحجم باشه .
اما به نظر من موتور ۴۰۰۰ cc تویوتا از هر نظر بهترین پیشرانه هست ، به دلیل اینکه قطعات مصرفی و استهلاکی موتور در هر استانی از ایران به راحتی پیدا میشه و بیشتر ۹۰٪ پرادوها و لندکروزرها و تویوتاهای نظامی ایران از این موتور استفاده میکنند .و اینکه جواب خودش را پس داده .
اما مشکل واتر پمپ این موتور را تا حالا نشنیده بودم و پرادو یکی از دوستان با اینکه مدل ۲۰۰۵ و تا حالا ۵۰۰/۰۰۰ km را رفته ، فقط مشکل پلوس و جلو بندی داشته و موتور مثل ساعت بدون هیچ مشکلی بعد ۱۴ سال داره کار میکنه .
اما جالتر از همه شماره ۷ و موتور هشت سیلندر نیسان هست که در معایب اومده جوش میاره و این فاجعست برای خودرویی با این اسم و رسم و مورد استفاده که برای آفرود استفاده میشود ، این مشکل را نیسان پیکاپهای منتاژی با ۲،۴cc تا حالا ندیدم و اتفاقاً بسیار بیمشکل کار میکنه.
اما پدال یک موتور را جا اَنداخت ، و اون موتور ۲۰۰۰cc هایلوکس مدل ۱۹۹۲ میباشد که مثل چی ، هنوز داره کار میکنه و جالبتر اینکه به چه نرمی و بیصدا و روان کار میکنه .،
آقا ، هایلوکس سفید مدل ۱۹۹۲ میشناسم که صاحب خودرو حدود ۵۰ سال سن داره ، و با اینکه بازاریه و ثروتمنده ((تولیدکننده و فروشنده روکش صندلی ماشینه)) ، با صفر هایلوکس هم عوض نمیکنه و واقعاً هایلوکسِشو مثل بچه خودش دوست داره ، هیچگاه ندیدم این خودرو کثیف باشه و هنوز بعد از ۲۷ سال ، کِیف میکنم میبینمش با اون خط کشیای قرمز زیبای کنار خودرو .
اینقدر حال میکنم وقتی ماشینهای مدل ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۴ را تمیز در خیابون و جاده میبینم .، احساس خوبی میگیرم و انرژی مثبت .
هایلوکس ، گالانت ، لنسر ، کریسیدا ، کرونا ، کرولا ، سوناتا ، ریسر ، آکورد ، سیویک ، کرولا استیشن ، کاپریس تخم مرغی ، اولدُزموبیل کاتلاس و…
نوید جهرمی
۶ اردیبهشت ۱۳۹۸به نظر منم دهه 90 برای خودروسازی حکایتش جداست. چقدر ماشینای اون دهه دوست داشتنی و نوستالژیک هستن.
تویوتا
۷ اردیبهشت ۱۳۹۸دمت گرم جناب نوید هایلوکس مدل ۱۹۹۲داریم بعد ۲۵ سال زنجیر تایم فابریکشو عوض کردیم هنوزم مثل ساعت کارمیکنه از نظر سواری هم خیلی نرمه
Iman99
۲۹ تیر ۱۴۰۱از هر نظر بهترین پیشرانه متعلق به پیشرانه های امریکایی هست الانم اینجا بهترین پیشرانه از همه نظر همون موتور ها و پیشرانه های فورد و شورلت ۳۵۰ هستن در کنار موتور های دیزلی مرسدس بنز آلمان بهترین پیشرانه ها و بهترین موتور ها هستن چه در آفرود چه چه هر جای دیگه پیشرانه های دیگه هم هستن که کلا بهترین هستن که بازم همه متعلق به اروپا و امریکا هستن کلا از همه نظر در همه چیز بهترین هستن اروپا و امریکا
مثلا موتور های ۸ سیلندر که در خودروی امریکایی لینکلن تاون کار بکار رفته بادوام ترین موتور جهان هست و رکورد دار هم هست رکورد دوام و کار کرد در جهان با بیش از دو ۲ میلیون کیلومتر کارکرد مثل ساعت کار میکنه با بالاترین قدرت تنها رقیبش هم فقط میتونه مرسدس ۱۹۰ باشه ملقب به بنز معماری که اونم به عنوان با دوام ترین خودروی جهان هم شناهته شده و رکورد دار هست که اونم بدون آخ بیش از دو ۲ میلیون کیلومتر راحت کار میکنه
اینهایی که شما هم گفتی فقط چیز هایی بود که دیده بودی و نظر شخصیت بود ولی اینهایی که من گفتم واقعیت کلی در در جهان که اثبات شده و با در نظر گرفتن همه چیز هست که بطور کلی و مطلق هست نه اینکه فقط محلی باشه نه اینهایی که گفتم بطور نامحدود و در بالاترین مقیاس و در مقیاس جهانی و با در نظر گرفتن معیار های برتری همه چیز مشخص شده که برتری همه جانبه باهمین اروپا و امریکا هست که از همه نظر در همه چیز بهترین هستن و سطح بالا هستن خودشون یعنی معنی سطح بالا و برتری و بهترین در همه چیز فقط اینها هستن
Iman99
۲۹ تیر ۱۴۰۱مطلق
ایمان
۶ اردیبهشت ۱۳۹۸به نظرم موتورهای توربو دیزل بهترین و کارآمدترین موتورها برای آفرودرها هستن چون :
گشتاور بسیار بالاتر نسبت به موتورهای بنزینی
ارائه بیشترین گشتاور در دورهای پایین تر
مناسب تر از تنفس طبیعی در ارتفاعات
و مهم تر از یک موتور قدرتمندِ خوب و مناسب ، سیستم تعلیق و شاسی هست که حرف اول رو میزنه و بهترین مثال هم اسطوره آفرود جیپ رانگلر هست
sina
۶ اردیبهشت ۱۳۹۸به به عجب مقاله ای ! مرسی جناب میرزایی
زنده باد امپراطور تویوتا
#ali.m#
۶ اردیبهشت ۱۳۹۸بهترین کلمه در وصف این خودرو ساز همینه سینا جان
? امپراطوری تویوتا?
☺?
نوید جهرمی
۶ اردیبهشت ۱۳۹۸کسی اطلاع داره که آیا میشه انجین ماشین رو به صورت قانونی عوض کرد؟
بهراد
۶ اردیبهشت ۱۳۹۸بله اما قانونش اینه که تعداد سیلندر باید برابر باشه و نوع سوخت هم نباید عوض بشه
اما قانون دیگری هم هست که اینجا ایرانه و پول میزان اختیارات شمارو مشخص کنه
معمولا کساییم که موتور عوض می کنن راننده های جوان 206 هستن که موتورRC رو سفارش میدن از دبی یدونه میزارن ته لنج و میبستن رو ماشینشون قبلا 20 الی 25 تومن هزینه کلش میشد.حتی کساییم بودن که بدنه 206 رو به قیمت ده ونیم میلیون از کارخونه می خریدن و بعضی نمایندگی ها برگه سند ماشین کهنه یا چپی میدادن(هزینه 600 تومن الی یک میلیون) که میرفت مثلا برای تعویض اتاق و ماشین رو شما از صفر جمعش میکردی و خیلیم پول داشتی سقف پانارومیک میبستی روش.
Ali
۷ اردیبهشت ۱۳۹۸منبع: ذهن علاقه مندان ژاپن؟
ممنون ولی منبع این مقاله کجا بود با چه امار و ارقامی؟
Iman99
۲۹ تیر ۱۴۰۱با بررسی های کامل به این نتیجه میرسیم که بهترین موتور های آفرود موتور های امریکایی فورد و شورلت هستن که از همه نظر بهترین هستن در آفرود و در همه موارد دیکه در کنار اینها هم موتور های آلمانی از اروپا مثل مرسدس هم هستن که اونها دیزلی هاش رو برای آفرود در نظر میگیریم که بازم بهترین هستن و معنای سطح بالا هستن و اینها برتری کامل و مطلق و با فاصله زیادی دارن و از همه نظر در همه چیز بهترین هستن اینها و میتونیم بگیم که امپراطوری فورد و شورلت و مرسدس بنز یا دایملر که امپراطوری مطلقی دارن و واقعا پادشاهی میکنن و از همه نظر برتر و بهترین هستن در همه چیز از همه نظر
تازه اینها موتور های سالهای قبل بود الان درحال حاظر در خود اروپا و امریکا موتور های بسیار پیشرفته و با تکنولوژی های بسیار بالا دارن که دیگه از همه نظر خیلی بهتر هم هستن و برتری بسیار بالاتری دارن و در موارد بیشتری هم استفاده میشن
بقیه به گرد پای اینها نمی سن حالا دیگه چه در لیست باشن یا هرچی اصل قضیه و واقعیت اصلی و برتری اصلی همون بود که بالاتر گفتم
Iman99
۲۹ تیر ۱۴۰۱مطلق
Reza xxl
۳۰ مرداد ۱۴۰۲افرودر های تولید انبوه امریکا معمولا وزن سنگین وگشتاور بالا تو دور های پایین مصرف سوخت بالا وعضلانی بودن رو انتخاب میکنن ولی افرودر های ژاپن معمولا از همه چی وسطو در نظر میگیرن و هر کدوم یجورایی موفق عمل کردن نمیشه گفت بهترین کدومه یجاهایی امریکایی هیچ کاربردی نداره و یجاهاییم ژاپنی ولی از لحاظ سگ جون بودن و قدمت هیچ کدوم به طراحی امریکا نمیرسه من خودم یه کامیون بنزینی جی ام سی دارم سه محوره مال جنگ جهانی دومه معروف به جیمی رودستش نیست مث تانک همه جارو میره حتی تو گل با موتور 6 سیلندر خطی ک روی اکثر ماشینای امریکایی هست حتی شورلت نوا! اینقد موفق عمل کرد که تویوتا لندکروز 2اف 3اف 4.5 اف و… از رو همین کامیون کپی برداری کردن و ورژن موفقی هم از کار در اومدن جوری ک هنوز ک هنوز جز بهترینان. در کل تمام کارخونه های خودرو سازی جهان ارزوشون اینه تولیدشون به بازار امریکا راه پیدا کنه این خودش یه دنیا حرف پشتشه