اگر از دیدن و راندن سدان های تکراری داخلی خسته شدهاید و یا خواهان خودرویی با ظاهر جدید و البته امکانات بیشتر هستید چندین راه پیش رو دارید که البته هریک نیز به ذائقه و البته بودجه شما بستگی دارند: یک اینکه بخواهید خودروهای وارداتی صفرکیلومتر را خریداری کنید که در این صورت باید بودجه زیادی را در نظر بگیرید. روش دوم نیز خرید همین خودروهای وارداتی اما کارکرده و با قیمتی پایینتر است که البته در این صورت هم باید ریسک مشکلات احتمالی یک خودروی دستدوم را نیز بپذیرید. نهایتاً به راه سوم میرسیم که با بهای کمتر یک سدان چینی صفرکیلومتر بخرید.
این بار و در سلسله نوشتارهای “دوراهی” تصمیم داریم دو سدان چینی را رو در روی یکدیگر قرار دهیم که یکی شناخته شده تر بوده و از معرفی آن یکی چند ماهی بیشتر نمیگذرد. ام وی ام ۵۵۰ سدان ساخت چری است که در بازارهای خارجی با نام E5 شناخته میشود. این خودرو جایگزین مدل ۵۳۰ شده که قبلاً نیز توسط مدیران خودرو تولید میشد؛ اما محصول دیگر ام جی ۳۶۰ است که قطعاً برخی از مدلهای وارداتی این کمپانی را میشناسید.
البته یک نکته را باید گفت و آن اینکه ام وی ام ۵۵۰ هماکنون تولید نمیشود اما شاید بتوان نمونههای صفرکیلومتر آن را در برخی نمایندگیها و نمایشگاهها یافت. این خودرو که تکامل یافته ۵۳۰ بوده از همان پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری مدل ۵۳۰ استفاده کرده و خروجی ۱۳۹ اسب بخاری و گشتاور ۱۸۲ نیوتون متری را ارائه میکند. این پیشرانه به یک گیربکس ۵ سرعته دستی یا ۷ سرعته CVT با قابلیت تعویض دستی متصل میشود. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت این خودرو ۱۱ ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز ۱۸۵ کیلومتر در ساعت اعلام شده است.
ام جی ۳۶۰ که در اصل محصولی با برند سایک موتورز در بازار چین است در شهر تبریز مونتاژ میشود. شرکت پارس موتورز مسئولیت تولید و فروش این خودرو را بر عهده داشته و اولین نمونههای آن نیز به مشتریان تحویل داده شده است. ۳۶۰ از نظر طراحی خودروی قابل قبولی بوده و در صورت قیمتگذاری صحیح، شبکه نمایندگیهای وسیع و کیفیت مناسب خودروی موفقی باشد.
در بازار چین ام جی ۳۶۰ با دو پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی یا توربو عرضه میشود اما مدلی که فعلاً در ایران مونتاژ میشود از پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی استفاده میکند. این پیشرانه قدرت ۱۰۷ اسب بخاری و گشتاور ۱۳۵ نیوتون متری داشته و آن هم به یک گیربکس ۵ سرعته دستی یا ۴ سرعته اتوماتیک متصل است. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۳۶۰ برابر با ۱۲.۵ ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز ۱۸۰ کیلومتر در ساعت است. نسخه ۱.۵ لیتری توربوشارژر با گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته نیز در برنامه تولید صنعت خودروی آذربایجان قرار دارد. به نظر میرسد حداقل در روی کاغذ ام وی ام ۵۵۰ از نظر قوای محرکه و خروجی پیشرانه دست برتر را دارد.
بحث دیگر به مصرف سوخت و گنجایش صندوق بار این دو رقیب مربوط میشود. عمده خریداران سدان ها خانوادههایی هستند که به این دو فاکتور اهمیت بالایی میدهند. مصرف سوخت ۵۵۰ در هر صد کیلومتر ۷.۷ لیتر اعلام شده و حجم صندوق بار آن نیز ۴۵۰ لیتر میباشد. در طرف دیگر پیشرانه کمتوانتر ام جی ۳۶۰ مصرف ۷.۵ لیتری دارد که در مقایسه با ام وی ام ۵۵۰ پرمصرفتر نشان میدهد؛ اما صندوق عقب ام جی گنجایش ۴۸۲ لیتری دارد.
نکتهای که باید ذکر شود مشکلات کیفیتی ام وی ام ۵۵۰ است به گونهای که این خودرو در ارزیابیهای صورت گرفته تنها موفق به کسب ۱ ستاره کیفی شده بود. از آنجایی که ام جی ۳۶۰ خودرویی تازهوارد محسوب میشود بنابراین نمیتوان درباره کیفیت آن نظر قطعی داد و قضاوت دراینباره را باید به آینده موکول نمود. ام جی ۳۶۰ در نسخه دنده دستی فاقد ابتداییترین امکانات نظیر کنترلهای سیستم صوتی روی فرمان، صندلیهای عقب تاشو، مانیتور لمسی و بلوتوث، چراغهای روزتاب، سانروف، روکش چرمی صندلیها، تنظیم ارتفاع کمربند ایمنی و دوربین دید عقب میباشد. البته همه این امکانات در نسخه دنده اتومات موجود میباشند.
مقایسه مشخصات فنی | ||
ام جی ۳۶۰ | ام وی ام ۵۵۰ | |
موتور | ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری | ۴ سیلندر ۲ لیتری |
قدرت | ۱۰۷ | ۱۳۹ |
گشتاور | ۱۳۵ | ۱۸۲ |
گیربکس | ۵ سرعته دستی/چهار سرعته اتوماتیک | ۵ سرعته دستی/۷ سرعته اتوماتیک |
طول | ۴۵۷۹ | ۴۵۸۰ |
عرض | ۱۸۰۴ | ۱۷۶۰ |
ارتفاع | ۱۴۹۰ | ۱۴۸۳ |
فاصله بین دو محور | ۲۶۶۰ | ۲۶۰۰ |
وزن | ۱۱۱۵ | ۱۳۶۶ |
مصرف سوخت | ۷.۵ | ۷.۷ |
حجم صندوق بار | ۴۸۲ | ۴۵۰ |
شتاب صفر تا صد | ۱۲.۵ | ۱۱ |
حداکثر سرعت | ۱۸۰ | ۱۸۵ |
قیمت | ۵۷.۷ دستی/۶۷.۵ اتوماتیک | ۵۶ دستی/۶۴ اتوماتیک |
[polldaddy poll=9929612]
حامد
۱۱ بهمن ۱۳۹۶هر دو باعث افسردگیه
سامان اذری
۱۱ بهمن ۱۳۹۶هردوشونو از نزدیک دیدم
ام جی خیلی خیلی با کیفیت تر از ام وی ام هست
ولی با 65 تومن میشه یه ماکسیما خرید و حال کرد باهاش
شایان
۱۱ بهمن ۱۳۹۶حساب اینم بکن که نفر قبلی ممکنه زیادی باهاش حال کرده باشه :)
سامان اذری
۱۱ بهمن ۱۳۹۶داش دیگه
نخوردیم نون گندم
دیدیم دست مردم
ماهم تو کار خرید و فروش ماشین بودیم پسر عموم مکانیکه چند تا دوست صافکار و نقاشم دارم
خودمم تو ماشین خیلی حساسم میدونم که از کی باید ماشین بخرم
sina
۱۱ بهمن ۱۳۹۶خدا هیچ کافری رو دچار همچین دوراهی ای نکنه ایشالا
Sina
۱۱ بهمن ۱۳۹۶یادش بخیر من مزدا ۳ نیو نسخه فولشو سال ۹۰ خریدم ۵۳ میلیون ،اونم به شکل شرایطی که ۲۵ میلیون دادم ماشینو دو روز بعد تحویل گرفتم و ۲۸ میلیون باقی مونده رو طی یکسان هر چهار ماه هفت میلیون دادم ، نقدی ۵۰ میلیون بود من شرایطی خریدم 53 میلیون یعنی تو یکسال فقط ۳ میلیون سودش شد
حامد
۱۱ بهمن ۱۳۹۶تازه همون موقع هم بیخود و بی جهت گرون بود
۵۰ میلیون هم خیلیه
حسین دهمرد
۱۲ بهمن ۱۳۹۶اون موقع چقدر درآمد داشتین؟
اون موقع حقوق یه معلم یا کارمند معمولی حدودا 700 تومن بوده.
:::فرشاد:::
۱۱ بهمن ۱۳۹۶ام وی ام خدمات پس از فروشش گستردهتره، قطعاتشم راحتتر گیر میاد، اما به شخصه اگر قرار باشه تو این رنج قیمت چینی صفر کیلومتر بخرم، قطعا چانگان ایدو رو به این دو تا ترجیح میدم.
:::فرشاد:::
۱۱ بهمن ۱۳۹۶الان چک کردم، مثل اینکه دیگه چانگان ایدو صفر موجود نیست، هر چی هم آگهی بود، مدل ۹۴ بودن.
رامتین
۱۱ بهمن ۱۳۹۶البته همین هفته پیش نسل دوم چانگان در چین رونمایی شد که موتور 1.5 لیتری توربو 160 اسبی داره و ممکنه به ایران هم بیاد. من حس میکنم بین سدانهای چینی چانگان ایدو و بسترن b50 نسخه rs که اون هم در سال آتی توسط بهمن میاد، بهترین هستند. موافقید؟
امیر رضا
۱۱ بهمن ۱۳۹۶گشتاور هارو جابه جا وارد کردید.
روی کاغذ و در ظاهر زیاد باجی به هم نمیدن…فقط طراحی خارجی ام جی قشنگ تره و طراحی داخلیشون هم خیلی تفاوت نداره…
مشخصات فنی ام وی ام بهتره که با وزن بیشتر به لطف موتور قوی تر شتاب بهتری رو داره…
ولی در باطن اونایی که چند مدت ازشون استفاده کردن میدونن…
و من صلاحیت نظر دادن در این مورد رو ندارم!
رادین
۱۱ بهمن ۱۳۹۶راستش من مدل 530 رو دارم و خوشبختانه بعد از 5 سال تقریبا هیچ خرابی نداشته،تنها نقطه ی ضعفش همون کمک های جلوش بود که با نمونه ماکسیمایی عوض کردم.نمی دونم علت اینکه به مدل 550 فقط یک ستاره می دادن چی بود چون کیفیتش مسلما از خیلی از دو ستاره های امروزی هم بهتره.ولی به هر حال این مقایسه رو درست نمی دونم چون 550 دیگه تولید نمیشه بهتر بود با مدلی که تولید میشه مقایسه کرد.
مجتبي
۱۱ بهمن ۱۳۹۶من دقیقا دوساله ۵۵۰ ام وی ام رو دارم خیلی راضیم ازش ، منکه ام وی ام رو انتخاب میکنم چون قبل خرید خیلی تحقیق کردم
Behrouz. anzali
۱۱ بهمن ۱۳۹۶من خودم 3 سال هست 550اتومات دارم . واقعا بگم ازش راضی هستم بجز کمک هاش که دوستمون گفتن با کمک ماکسیمایی عوض کردم . شتابش خوبه قدرت موتور هم خوبه .کلا ماشین بی ازاری هست . ولی ام جی ماشین مدرن تری هست و تجربه ای ازش ندارم.
iman
۱۳ بهمن ۱۳۹۶درسته ام جی 360 محصول رووی هست و برای بازار انگلستان نیست ولی در حقیقا همون ام جی 5 یا جی تی هست
در واقع ماشین کاملاطراحی و زیر نظر ام جی هست
تو همین راه اندازی کارخونه آذربایجان ناظرهای انگلیسی ام جی کاملا بودند
sunmartin
۱۷ بهمن ۱۳۹۶امجی 360 خیلی خودروی با ارزشیه برای خرید بخصوص مدل توربو و اصلا با لیوان و جک و چری قابل مقایسه نیس
محمد
۱۸ بهمن ۱۳۹۶من در عجب هستم که با کدوم منطق کسی خودرو ام جی با ام وی ام مقایسه میکنه؟؟؟؟ ام وی ام با خودروهای لیفان و جک باید مقایسه کرد .کمی مطالب کارشناسانه تر در شایت بگذارید لطفا
vahid
۴ اسفند ۱۳۹۶واقعا جای سوال نیست. کیفیت ام جی چیکار داره به جک و جیلی و ام وی ام. گیربکس آیسین، موتور ام جی GT ، پلاتفورمش ، طراحیش ، متریالش ، 210 تا گشتاور، هندلینگش. یکم فقط هزینه نگهداریش بیشتره که اونم کم خوبیاش. آذویکو هم که تعداد نمایندگی هاش را رسونده به 17 تا و خیلی سریع گسترش داده. الان داره توی بازار 88 تومن معامله میشه.
پرهام
۱۹ اسفند ۱۳۹۶ام جی ماشین خوش ساخت تری هستش ولی ام وی ام 550 موتور خوبی داره
احمد
۲۲ فروردین ۱۳۹۷به نظر من کسی باید نظر بده که یکی از این دو خودرو را داشته باشه واگر نه از روی حرف دیگران نمیشه اظهار نظر کرد من 550 دارم فوقالعاده ازش راضی هستم. اون کسانی که بهش یه ستاره دادن بیان بگن مثلا فلان قطعه اش مشکل داره….اینا همه سیاسی بازیه که راه انداختن حتی. عدم تولیدش هم معلوم نشد نمایندگی ها میگن بیشترین فروش ام وی ام مدل 550بود که دیگه نیست
ابي
۱۸ خرداد ۱۳۹۷من 550داشتم خیلی آشغاله.گیربکسش که بدردنخوره.شتابشم که افتضاحه.
مهدی
۷ فروردین ۱۳۹۹با سلام خدمت کلیه عزیزان بنده یک mvm 550 دارم مدل 95 حدود 70هزار دست خودم کار کرده، قبلا سورن توربو صفرداشتم. فروختم چون خیلی اذیت می کرد.mvm 550 خودرو بی آزاری است. بسیار نرم واتاق بیصدایی دارد از نظر شتابخودرو تنبلی نیست قرت خوبی دارد. تاحالا مشکل خاصی نداشته البته یک نکته رو هم بایستی بگم واون اینکه ترمز هاش قلق خاصی داره هیچ وقت میخ کوب نمیکنه وabs اون درست عمل میکنه وصدای رگباری میده وقت سور خوردن، ماشین سنگینی هست برای مسافرا خیلی خوبه اصلا خسته نمی شید، صندلی های جلوش خیلی بالا هستند وبرای قد بلندکمی باید صندلی رو عقب بدهید، کیفیت رنگ بدنه نازک است ولی از لحاظ چسبندگی رنگ به بدنه مشکلی نداره سپرهاشم همینطوره یعنی رنگ پریدگی سپر وبدنه به خودی خود نداره متریال داخلی مشکلی نداره پا دری هاش رو بایستی مواظب باشید زیاد پانخوره تا خط و خش بر نداره رنگ روی قاب فرمون در محل برخورد دست به نظر بنده زود از بین میره که از اون هم میشه پیگیری کرد رنگ قسمتهایی از بدنه که داخل موتور هست نیز نازک می باشد. هندلینگ خوبی دارد در مورد رد شدن از دست انداز با سرعت بالا به علت نرمی زیاد 2 مشکل ممکن است رخ دهد اگر دست انداز بزگ باشد وبا سرعت زیاد رد شوید احتمال برخورد کف خودرو با دست انداز وجود دارد ولی اگر سرعت متوسط باشد جلوی خود رو بالا پایین می رود در دست اندازهای کوچک مشکلی ندارد.
به نظر بنده کولر وبخاری اش به محصولات پژو نمی رسد ودیر تر سرد یا گرم می کند. منبع انبساط آب را یات همواره بایستی نیمه آب داشته باشد در زمان خاموشی خودرو به علت آنکه خروجی اگزوز از سمت رادیات نیست وبین موتور ومابین است این خودرو در برابر گرما بسیار خوب عمل می کند ودر سخت ترین شرایط گرمایی گرم نمی کند طبق اظهار نظر سازنده این خودرو 300000کیلومتر تحت شرایط سخت به طور مداوم مورد آزمایش قرار گرفته وهیچ گونه مشکلی برای آن پیش نیامده(با در نظر گرفتن تعویض لوازم مصرفی) به نظر بنده نسبت به قیمت کاملا خودرو باارزشی است وعدم تولید اش هم به اعتقاد بنده سیاسی بوده یا صرفه اقتصادی برای تولید کننده نسبت به قیمت ارائه شده نداشته نه برای مصرف کنند. ممنون امیدوارم که راهنمایی مفیدی کرده باشم.