در حال حاضر سه کلاس خودرویی وجود دارند که یا تنها از نیروی الکتریکی استفاده میکنند یا از آن به همراه قوای محرکه مرسوم سود میبرند. این خودروها شامل هیبریدی، پلاگین هیبریدی و تمام الکتریکی هستند. هر یک مزیتها و معایب خاص خود را داشته و ما هم میخواهیم مقایسهای بین این دسته از محصولات داشته باشیم.
- هیبریدیها
خودروهای هیبریدی از یک پیشرانه احتراق داخلی سنتی به عنوان منبع اصلی قدرت خود استفاده میکنند. پیشرانهی بنزینی با یک واحد الکتریکی همراه است. خود واحد الکتریکی از مجموعه باتری خودشارژی که نیروی ریکاوری را از ترمز و کاهش سرعت میگیرد نیرو خواهد گرفت. بسته به نوع استفاده شده، واحد الکتریکی شاید در زمان موردنیاز اقدام به افزایش قدرت کند و شاید هم بتواند چند کیلومتری را بدون اتکا به پیشرانه بنزینی خودرو را به پیش ببرد.
میزان صرفهجویی در مصرف سوخت این مجموعه به نوع خودرو و تکنولوژی بکار رفته در آن بستگی دارد. بهترین نمونهها از این نظر هیوندای آیونیک و تویوتا پریوس هستند.
اما نقطهضعف هیبریدیها هم قیمت بالاتر آنها در مقایسه با نمونههای مرسوم است و شاید هم مالک نتواند هزینهی بیشتر مالکیت اینگونه خودروها را پوشش دهد. برخلاف خودروهای پلاگین هیبریدی و تمام الکتریکی، نمونههای هیبریدی از مشوقهای مالیاتی فدرال بهرهمند نیستند.
- پلاگین هیبریدیها
این نوع خودروها که با مخفف PHEV هم شناخته میشوند از باتری بزرگتری استفاده میکنند که همین امر باعث میشود با آنها بتوان مسافت بیشتری را در حالت الکتریکی طی نمود. همانگونه که اسم این خودروها نشان میدهد باتری باید با یک سوکت شارژ دیواری جان تازهای بگیرد. زمانی که باتری به وضعیت مشخصی برسد خودروهای پلاگین هیبریدی همانند مدل هیبریدی عادی عمل خواهد کرد. شورولت ولت و نسخهی برد بلند ب ام و i3 عملکرد متفاوتی دارند. در هر دو خودرو اتکای اولیه به پیشرانه الکتریکی است اما هرکدام دارای پیشرانهی بنزینی کوچکی هم هستند که پس از خالی شدن شارژ باتری به عنوان یک ژنراتور عمل میکند.
برخلاف خودروهای الکتریکی، مالکان پلاگین هیبریدیها اصلاً نیازی به نگرانی درباره خالی شدن شارژ باتری و ماندن در راه ندارند. حداکثر برد این خودروها تنها توسط میزان بنزین داخل باک محدود میشود.
محدوده حرکتی و مصرف انرژی این دسته از خودروها متفاوت است. برای مثال نسخه پلاگین هیبریدی مینی کانتری من در حالت الکتریکی برد حدود ۲۰ کیلومتری دارد. تویوتا پریوس پرایم هم برد ۴۰ کیلومتری دارد.
پلاگین هیبریدیها گرانتر از هیبریدیهای استاندارد هستند. پریوس پرایم یاد شده حدود ۳۸۰۰ دلار گرانتر از پریوس هیبریدی پایه است؛ اما این خودروها برخلاف هیبریدیها از مشوقهای مالیاتی در محدوده ۳۵۰۰ تا ۷۵۰۰ دلار برخوردار میباشند؛ و در برخی ایالتها از جمله کالیفرنیا مشوقهای خاص دیگری هم برای این دسته از خودروها در نظر گرفته شده است.
- الکتریکیها
خودروهای تمام الکتریکی آلایندگی نداشته و معمولاً مالکیت آنها هزینهی کمتری در مقایسه با خودروهای بنزینی دارد. همهی گشتاور این خودروها از لحظه حرکت در دسترس میباشد بنابراین پرفورمنس خوبی دارند؛ اما محدوده حرکتی خودروهای الکتریکی محدود بوده و باید آنها را در خانه یا مکانهای شارژ عمومی شارژ کرد. زمانی که باتری خالی شود خودرو از حرکت باز خواهد ایستاد. خیلی نباید روی سفر طولانی با خودروهای الکتریکی حساب باز کرد مگر اینکه در سر راه مکانهای شارژ عمومی وجود داشته باشد. اکثر خودروهای الکتریکی محدوده حرکتی بین ۱۶۰ تا ۲۰۰ کیلومتری دارند که برای یک رانندگی روزمره کافی است.
البته تسلا مدل S با برد ۵۴۰ کیلومتری حرف اول را در این زمینه میزند. از طرف دیگر خودروی اسمارت فورتو الکتریک درایو را داریم که تنها ۹۶ کیلومتر برد دارد. به یاد داشته باشید که فاکتورهایی همچون رانندگی پر سرعت، آبوهوای سرد و استفاده از تجهیزاتی همچون کولر باعث کاهش محدوده حرکتی خودروهای الکتریکی میشوند.
خودروهای الکتریکی گرانتر از دو دستهی دیگر هستند. بهطور مثال فورد فوکوس الکتریکی ۱۱ هزار دلار گرانتر از نسخهی پایهی بنزینی میباشد. تسلا مدل S قیمت پایه حدود ۷۶ هزار دلار داشته و قیمت آن حتی به بیش از ۱۳۶ هزار دلار هم میرسد؛ اما این دسته از خودروها نیز از مشوق ۷۵۰۰ دلاری مالیاتی سود میبرند.
البته زمانی که یک خودروساز بیش از ۲۰۰ هزار خودروی الکتریکی بسازد این مشوقها حذف میشوند. از آنجایی که تسلا قبلاً به این مرز تولید رسیده بنابراین مشوقهای آن به ۳۷۵۰ دلار کاهش یافتهاند. خودروهایی که از اول جولای تا ۳۱ دسامبر سال ۲۰۱۹ فروخته شوند مشوق کمتر ۱۸۷۵ دلاری خواهند داشت و پس از آن دیگر هیچ مشوق مالیاتیای در نظر گرفته نخواهد شد. انتظار میرود جنرال موتورز هم در اواخر سال ۲۰۱۹ مرز تولید ۲۰۰ هزار دستگاه را رد کند.
اما خودروهای الکتریکی از نظر اقتصادی میتوانند هزینههای بالای خود را توجیه کنند. EPA میگوید هزینهی استفاده از یک خودروی الکتریکی در سال و با کارکرد حدود ۲۴ هزار کیلومتر بهطور متوسط بین ۵۰۰ تا ۷۵۰ دلار است. این هزینه بین ۴ تا ۵۲۵۰ دلار کمتر از هزینهی استفاده از یک خودروی بنزینی مدل ۲۰۱۸ در دورهای ۵ ساله میباشد. هزینههای مالکیت و نگهداری خودروهای الکتریکی هم کمتر از مدلهای بنزینی است زیرا فاقد قطعات مکانیکی معمول میباشند که از جملهی آنها میتوان به تعویض روغن، مایع خنککننده، سرویس گیربکس و تعویض فیلتر هوا، شمعها و… اشاره کرد.
" swedish arrogant tiger"
۲۳ مهر ۱۳۹۷من پلاگین هیبرید رو به هردو ترجیح میدم چون هم منطقی تر
و قابل اطمینان تره و از نظر الاینده هم در حد وسط قرار میگیره
با تمام الکتریکی که اصلا نمیتونم کنار بیام انگار اسباب بازیه !
mahdy
۲۳ مهر ۱۳۹۷آره واقعا تمام الکتریکی مثل ماشینی میمونه ه چرخاش با چهار تا آرمیچر گند میچرخن
باز هم هیبریدی و پلاگین هیبرید بهترن حد اقل یه صدای خیف موتور درون سوز رو میشنوی
sina
۲۳ مهر ۱۳۹۷در حال حاضر هیبریدی ها گزینه بهتری هستند تا زمانی محدوده حرکت الکتریکی ها به اندازه یه باک معمولی (بالای 600 کیلومتر) بشه .
مهدی
۲۳ مهر ۱۳۹۷دوست عزیزشما که هونداسویک دوست داری سایت دیجیاتوخودرو یک هونداسویک جدید رو درمنطقه انزلی تست کرده.خیلی جذابه مطالعه اش کنی
sina
۲۳ مهر ۱۳۹۷ممنونم مهدی عزیز
لطف کردی
mahdy
۲۳ مهر ۱۳۹۷شما روزی چند ساعت مطالعه خودرویی دارین ؟
واقعا واسم جالب شده آخه از همه جا همیشه میخونین
من تنها جایی که پیوسته درش هستم همین پداله
sina
۲۳ مهر ۱۳۹۷من هر روز پدال و زومیت رو میخونم. یکم قبل تر دیجیاتو و یک پزشک هم میخوندم که دیدم چون همپوشانیشون زیاده با اون دوتا دیگه نخوندم.
البت ببخشید سوالی که از اون دوستمون پرسیدی رو جواب دادم :)
Reza
۲۳ مهر ۱۳۹۷الکتریکی ها بهترن
Joseph
۲۳ مهر ۱۳۹۷الکتریکی بازدهی بالاتری داره نسبت به او دو گزینه ولی اگر بخوای بعد گارانتی ماشینو نگه داری دیگه صرف نمیکنه چون باتری بعد از پنج سال افت فاحشی میکنه ،با قیمت الان باتری ،بسیار بالاست
نوید جهرمی
۲۳ مهر ۱۳۹۷برای کشوری مثل ما که فاقد زیرساخته، هایبریدی گزینه مناسب تری برای شروعه.
هر وقت تویوتا و لکسس الکتریکی برای بازار امریکا ساختن یعنی اطمینان از فروش و کارکردش دارن.
فعلا پلاگین هایبریدها گزینه معقولی هستن که با کاهش هزینه های تولیدی دارن جاشونو توی بازارهای مختلف باز میکنن.
david
۲۳ مهر ۱۳۹۷من برای استفاده روزانه 100 درصد از الکتریکی استفاده میکنم خیلی خوبن ولی برای مسافرت یه SUV با موتور 6 یا 8 سیلندر بنزینی که کم نیاره
Behrouz anzali
۲۳ مهر ۱۳۹۷فقط بنزینی . الکتریکی چند سال دیگه منسوخ میشه حالا ببین چی گفتم!! هیدروژنی از الکتریکی بی صدا بهتره . صدای موتور عشقه.
pooriya.bmw..german
۲۳ مهر ۱۳۹۷قطعا آینده نهچندان دور نصیب الکتریکی ها هست
شاید ۱۰ یا ۲۰ سال دیگه کلا موتور های سوخت فسیلی منقرض بشن
(هزینههای مالکیت و نگهداری خودروهای الکتریکی هم کمتر از مدلهای بنزینی است زیرا فاقد قطعات مکانیکی معمول میباشند که از جملهی آنها میتوان به تعویض روغن، مایع خنککننده، سرویس گیربکس و تعویض فیلتر هوا، شمعها و… اشاره کرد.)
برای استفاده شهری خودروهای الکتریکی عالیه خیلی از دردسر های ماشین های بنزینی رو نداره مثلا پاره شدن تسمه یا جوش آوردن موتور
ولی بزرگترین ایراد الکتریکی ها برد کوتاه و همچنین زمان بر بودن شارژ ماشین خصوصا در مسیر های خارج شهر که اون هم در آینده مرتفع خواهد شد
emad1990
۲۳ مهر ۱۳۹۷احتراق داخلی 6یا8سیلندر
حمیدرضا
۲۴ مهر ۱۳۹۷همین الان اگر به من یه ماشین بدن که 110 کیلومتر رو بایه بار شارژ طی میکنه سریع میرم میخرمش چون این اسمشه که 110 کیلومتر برد داره اگر در سرپایینی استفاده کنی و ترمز بگیری باطری ها شارژ میشن و در سربالایی ها هم به خاطر گشتاور خیلی زیادشون معمولا کند نمی شن و مثل بنزینی ها نباید هی بهش گاز بدی
Omid
۲۴ مهر ۱۳۹۷معمولا برد الکتریکی ها کمتر از مشخصات اعلامیه
Asa
۱۰ بهمن ۱۳۹۷با رشد تکنولوژی باتری ها آینده از آن الکتریک هست اما حیف که رانت نفت و بنزین نمیزاره در کشور ما این خودروها براحتی در دسترس مردم قرار بگیره و حداقل تو تهران و شهرهای بزرگ مردم نفس بکشن
ما توان تولید این مدل خودروها را داشته و داریم چو ن نخبگان ما پرتیبل های قابل تحسینی تابه امروز ساخته اند!
ما بعد از چند سال باید چند برابر قیمت التماس خارجیها کنیم و نهایت آزمایشگاه و لابراتوار برادران چینی بشیم! …
ب ت bugatti
۷ فروردین ۱۴۰۲قطعا هیبریدی عالیترین هست
قیمت بیشتری داره ولی واقعا بصرفه تره