چشم اندازهفته نامه

بررسی میزان سود خودروسازان در سال 2019

تا پیش از شیوع گسترده ویروس کرونا هم صنعت خودرو با مشکلات زیادی روبرو بوده است. سال پیش چشم‌انداز منفی اقتصاد جهانی باعث پیچیده‌تر شدن اوضاع برای خودروسازان شد. داده‌های منتشر شده توسط ۲۸ خودروساز مهم جهانی نشان دهنده سود کمتر این شرکت‌ها در سال ۲۰۱۹ بود. همچنین سود عملیاتی آن‌ها نیز با افت ۱۱ درصدی به ۸۶.۴ میلیارد یورو رسید.

وقتی افت سود را با رشد درآمدها مقایسه کنید این موضوع بیشتر به چشم خواهد آمد. در کل صنعت خودرو درآمد کلی ۱.۸۷ تریلیون یورویی را به دست آورد که نسبت به سال پیش یک درصد رشد را نشان می‌داد. نوسان و فشارهای ادامه‌دار روی صنعت خودرو باعث شده تلاش‌های زیادی برای حفاظت از فروش و سوددهی شرکت‌ها صورت گیرد و از جمله این موارد می‌توان به تولید خودروهای گران‌تر اشاره کرد؛ اما این موضوع چندان موفقیت‌آمیز نبوده است.

  • چین به عنوان یک منبع

عواقب درآمد بیشتر و سود کمتر در سود عملیاتی خودش را نشان می‌دهد به گونه‌ای که سود عملیاتی از ۵.۲ درصد در سال ۲۰۱۸ به ۴.۶ درصد در سال پیش کاهش پیدا کرده است. نتایج مالی نه چندان جالب خودروسازان در سال پیش به مشکلاتی در چین، آمریکا و اروپا مربوط است.

اول اینکه چین با برخی سیاست‌ها می‌خواست مشتریان را به خرید خودروها ترغیب کند و این موضوع به نوعی روی اقتصاد فشار آورد. همچنین این کشور پهناور به‌طور قابل‌توجهی اقدام به کاهش یارانه‌های خرید خودروهایی با انرژی‌های جدید کرد.

از آنجایی که چین ۲۹ درصد فروش جهانی خودروها را تشکیل می‌دهد بنابراین کشوری کلیدی برای خودروسازان بزرگی همچون گروه فولکس‌واگن، هوندا، جنرال موتورز، دایملر و گروه ب ام و می‌باشد. هرگونه تغییر در اقتصاد چین می‌تواند تأثیر جهانی داشته باشد.

آمریکا و اروپا نیز پس از چندین سال پیاپی رشد اقتصادی نشانه‌هایی از افت را نشان دادند. برخلاف چین، بازار خودروهای اروپا و آمریکا به حد رشد خود رسیده و بنابراین این میزان از نوسان را می‌توان طبیعی قلمداد کرد.

البته افزایش فشارهای رگلاتوری در اروپا و همچنین وقوع جنگ تجاری آمریکا و چین باعث شده خودروسازان شرایط سختی را تجربه کنند. این دو بازار در کل ۴۲ درصد فروش خودروها در سال ۲۰۱۹ را تشکیل داده‌اند و البته خودروسازان دیگر در کشورهای هند، ایران، آرژانتین و ترکیه نیز چنین تکانه هایی را تجربه کرده‌اند. در کل ۵.۱ میلیون دستگاه خودرو در این کشور به فروش رفته که نسبت به یک سال پیش از آن افت ۲۱ درصدی را نشان می‌دهد.

  • داستان درآمد و سود فولکس‌واگن و تویوتا

گروه فولکس‌واگن نه تنها از نظر فروش بلکه از نظر درآمد نیز بزرگ‌ترین خودروساز دنیا در سال ۲۰۱۹ بوده است. این خودروساز آلمانی درآمد ۲۵۲.۶ میلیارد یورویی را گزارش کرده درحالی‌که درآمد تویوتا ۲۵۰.۸ میلیارد یورو بوده است. درآمد هر دو غول خودروسازی دنیا نسبت به سال ۲۰۱۸ افزایش یافته و این امر نتیجه فروش بیشتر، ترکیب بهتر قیمت و درآمد بالاتر از فعالیت‌های غیر خودرویی می‌باشد. البته از نظر عملکرد، دو شرکت فراری و تسلا توانسته‌اند رشد دو رقمی را بر جای بگذارند.

اما از نظر سود این تویوتاست که پیشرو بوده و سود عملیاتی ۲۱.۲ میلیارد یورویی را نشان داده و این امر حاکی از افزایش ۱ درصدی نسبت به سال قبل از آن می‌باشد. به این ترتیب تویوتا به ازای هر خودرویی که فروخته سود عملیاتی ۱۹۷۶ یورویی به دست آورده و بالاتر از فولکس‌واگن و تمامی رقبای ژاپنی به جز ایسوزو قرار گرفته است. این نوسان تأثیر منفی روی تویوتا نداشته است. پرفورمنس خوب تویوتا را می‌توان با توجه به محصولات هیبریدی‌اش توجیه کرد.

  • داستان پول‌ساز بودن فراری

با فروش ۱۰۱۳۱ دستگاهی در سال پیش فراری همچنان رتبه‌بندی سوددهی را به خود اختصاص داده است. پس از ثبت رکورد فروش در سال ۲۰۱۹، فراری سود عملیاتی ۲۳.۲ درصدی را گزارش کرده و سود هر خودروی آن فراتر از ۸۶ هزار یورویی بوده است. استفاده سریع از تکنولوژی‌های جدید، توانایی تطبیق با تغییرات بازار و دپارتمان بازاریابی عالی باعث شده‌اند فراری مانور موفقیت‌آمیزی در این شرایط سخت داده باشد. موضوع احساس‌برانگیز اینکه فراری این نتایج قابل‌توجه را بدون تولید شاسی‌بلندی به دست آورده است.

تسلا در دنیای دیگری بوده و نسبت به بسیاری از رقبا مدل تجاری متفاوتی داشته است. معرفی تسلا مدل ۳ به این شرکت کمک کرده تا حضور جهانی خود را گسترش داده و آمار فروشش را بالا ببرد. البته از آنجایی که تسلا مدل ۳ ارزان‌تر از دیگر محصولات این برند است بنابراین درآمد آن به همین اندازه رشد نداشته است. تسلا هنوز در فاز گسترش بوده و به منظور رشد در بازار ضرر می‌دهد. به همین خاطر است که ضرر عملیاتی ۶۱.۶ میلیون یورویی برای تسلا در سال ۲۰۱۹ ثبت شده ولی خب این عملکرد نسبت به ضرر ۳۴۶.۴ میلیون یورویی سال ۲۰۱۸ بهتر شده است. به عبارت بهتر، تسلا به ازای فروش هر خودروی خود در سال گذشته ۱۶۸ یورو ضرر کرده است.

  • پیش‌بینی آینده

پیش‌بینی می‌شود صنعت خودرو در سال ۲۰۲۰ جدول سبزی نداشته باشد. همه‌گیری کرونا باعث شده بسیاری از شرکت‌ها با بدترین شرایط مالی و اقتصادی روبرو شوند. اگر سال پیش وضعیت پیچیده‌ای وجود داشت اما وضعیت وحشتناکی حکم فرماست. علاوه بر این مورد، خودروسازان در اروپا با قوانین سخت گیرانه آلایندگی روبرو هستند و شاید جریمه‌های سنگینی را تحمل کنند.

اما سؤال این است: آیا خودروسازان خواهند توانست روی پای خود بایستند یا اینکه دولت‌ها وارد میدان خواهند شد؟!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
منبع
fiatgroupworld

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۲ دیدگاه‌ها

  1. Hamidreza

    ۲۵ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (2464 ديدگاه)

    تویوتا چه غولیه!!!!!

    1. MOHAMAD.n.r

      ۲۶ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (1141 ديدگاه)

      تویوتا رو ول کن.
      الان مسءله من اینه که اون دوستانی که تسلا رو میپرستند کجا هستند؟؟؟
      از دیرز تا الان صبر کردم ببینم سر و کلشون پیدا میشه این ضرر دهی رو توجیح کنن یا نه
      فقط موندم چرا سهام شرکتی که زیان ده هست انقدر رفت بالا.
      شخصا احساس میکنم این افزایش قیمت سهام یا فیکه یا سقوط در پیش داره.

      1. میلاد

        ۲۶ فروردین ۱۳۹۹
        سوابق: (96 ديدگاه)

        قطعا ارزش سهامش فیک هست قطعا
        حتی ایلان ماسک تلاش کرد با توییاتش و بالا پایین کردن سهامش و خرید و فروش اونها درآمد زایی کنه واسه خودش، حتی قرار بود دادگاهی هم بشه که خیلی اتفاقی دوباره دولت پشتش در اومد و قضیه یهو تموم شد

      2. sevlan

        ۲۶ فروردین ۱۳۹۹
        سوابق: (186 ديدگاه)

        من نه طرفدار تسلا هستم و نه موکل اونایی که طرفدار تسلا هستن ، ولی چیزی که مشخصه شما کوچکترین آشنایی با تعریف سود عملیاتی ندارین !!!!
        در حقیقت تمام هزینه‌هایی که برای حفظ فعالیت واحد تجاری ضروری هستند، باید در محاسبه‌ سود عملیاتی در نظر گرفته بشه ، تسلا یه استارتاپ موفقه که هزینه های رشد و تبلیغ و تاسیساتی و ایحاد گیکا فاکتوری های میلیارد دلاری رو واسه بسط و توسعه سریع خودش در دستور کار داره و بدیهی که انجام اینکارها پول میخواد ، با کسر همه این ریخت و پاش ها سود عملیاتی چندانی واسش نمیمونه که هیچ ، ضرر هم بده ، و ابن واسه همه کسب و کارهادر ابتدای کار پیش میاد ، و ربطی به سهام تسلا نداره ، تسلا خیلی زود با تعدیل هزینه ها رو غلطک سود دهی میفته!!!

      3. حایران

        ۲۷ فروردین ۱۳۹۹
        سوابق: (2 ديدگاه)

        به این کار میگن دمپینگ
        برو ببین داستانش چیه
        بیایید سطحی نگری رو بگذاریم کنار

  2. سینا BMW

    ۲۵ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (2429 ديدگاه)

    تسلا روی هر ماشین ۱۶۸ یورو ضرر میده!!! در حالی که فراری روی هر خودرو ۸۶ هزار دلار سود داره!!!
    البته بیشتر ضرر مربوط مدل های پرفورمنسه و روی مدل های پایه ضرر کمتری داره.
    الان دلیل قیمت پایین تر محصولات تسلا مشخص شد!
    آستون مارتین هم انگار ضرر میده!
    بازار چین برای همه بازار خوبیه ولی اونجا یه چیز ارزون میخوان مثل مطلبی که پدال درباره سدان های فولکی واگن گفته بود و ماشین های پر مصرف و قوی و سریع رو مردم عادی چین دوست ندارن

    1. میلاد

      ۲۵ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (96 ديدگاه)

      تازه این در شرایطی هست که بدترین کنترل کیفیت در بین تمام خودروسازها رو داره
      روزی نیست که خبری از کیفیت نا امید کننده و مشکلات بعضا خنده دارش،مثل اون بنده خدایی که مجبور شد بره دوباره ماشینو رنگ کنه، منتشر نشه
      فرض کن اگه کیفیت خوب هم قرار بود داشته باشه دیگه رو هر مدل حداقل نصف قیمت فروشش ضرر میداد

    2. سینا BMW

      ۲۵ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (2429 ديدگاه)

      تازه ژوئن ۲۰۰۹ تسلا ۲۴۶۵ میلیون دلار آمریکا وام با سود را از وزارت انرژی ایالات متحده آمریکا دریافت کرده و روی هر ماشین کلی مشوق مالیاتی داره

  3. رزیتا

    ۲۵ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (418 ديدگاه)

    به نظر من بیشترین سود دهی رو حتی تو این شرایط بحرانی کرونا ویراخودرو و سایپا دارن که با قیمتای بالا و غیر واقعی که واسه ماشینای دمده و از رده خارج شده از مردم میگیرن سود خوبی به جیب میزنن !!! تازه هر چقدرم قیمتاشونو میبرن بالاتر بازم میان تو رسانه ها اعلام میکنن که قیمتا پایینه و داریم ضرر میدیم !!!!! بهترین راه واسه مبارزه گرون فروشی و بنجل فروشی نخریدنه ولی متاسفانه یه عده از مردم همیشه در صحنه گرونتر که میشه بیشترم ثبت نام میکنن !!

    1. همایون

      ۲۶ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (141 ديدگاه)

      اون دوتایی دیس زدن احتمالا مدیر عاملای این دو شرکت بودن

  4. رزیتا

    ۲۵ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (418 ديدگاه)

    به نظر من سود ده ترین خودروسازا حتی تو این شرایط بحرانی کرونا سایپا و ایرانخودرو هستن که با قیمتای بالا و غیر واقعی که واسه فروش ماشینای دمده و بنجل از مردم میگیرن سود خوبی به جیب میزنن !! تازه با این که هر روز قیمتاشونو میبرن بالاتر ولی بازم میان تو رسانه ها اعلام میکنن که قیمتا هنوز پایینه و داریم ضرر میدیم !!!! تنها راه مبارزه با گرون فروشیو بنجل فروشی نخریدنه ولی یه عده از مردم همیشه درصحنه هرچی گرونتر میشه بیشترم ثبت نام میکنن !

  5. ارشیا

    ۲۵ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (1750 ديدگاه)

    پسر شاسی بلند فراری بیاد سودش چی میشه
    ماشینی ۸۶۰۰۰!!!???????

    1. Obscured

      ۲۵ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (37 ديدگاه)

      فروش 2019 ی لامبو 8200 یونیت بوده که 5000 تاش اوروس بوده. 43 درصد افزایش فروش نسبت به 2018
      نمی دونم آیا میشه مدل مشابهی رو بعد معرفی شاسی بلند به فراری تعمیم داد یا نه.

  6. Zonda R

    ۲۵ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (1872 ديدگاه)

    فراری بدون شاسی بلند به این مقام رسیده
    و
    بدون داشتن محصول ارزون دقت کنید تسلا مدل 3 حدود 35 هزار دلار هست و مشوق دولتی هم داره
    البته سال 2020 فعلا که بد بوده و بدتر هم خواهد شد و این برای خودرودوستان اصلا خبر خوبی نیست

  7. مک وال

    ۲۵ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (217 ديدگاه)

    به نظرم سایت پدال باید نظراتی که جدیدتر داده میشه رو بالاتر قرار بده که هر کسی که برای دفعات بعد یک مطلب رو مجدد میخونه، نظرات جدیدتر رو زودتر ببینه.
    موافقان = لایک
    مخالفان = دیسلایک

  8. Irani

    ۲۵ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (141 ديدگاه)

    اگه آمار ایرانخودرو و سایپا منتشر میشد، بیشترین درصد سود برای اونها بود. بالای 35درصد سود میبرن!

    1. Obscured

      ۲۵ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (37 ديدگاه)

      تو این آمارا ما هیچ فرقی با کره ی شمالی نداریم.
      همه جا ایگنور شده ایم. عدم وجود آمار موثق داخلی از هزینه کرد و سود عملیاتی شرکت های بزرگ هم عمق مبهم بودن عمکرد و فساد رو نشون می ده. متاسفانه

    2. مهدی

      ۲۵ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (1237 ديدگاه)

      بهش نمیشه گفت سود ، نزول خوری

  9. محمد

    ۲۵ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (615 ديدگاه)

    بیشتره شرکت ها ضرر کردن

  10. نامجو

    ۲۵ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (3 ديدگاه)

    مدل کسب و کار هر سازمانی منحصر به فرد هست. خودم از مدل کسب و کار سود بسیار ناچیز برای فروش بیشتر خوشم نمیاد. بنظرم ارائه خدمات باکیفیت تر و جذابتر به مشتری با کیفیت بالاتر ولی حاشیه سود بیشتر فکر بهتریه. نگاه کنید به سود تسلا(در واقع ضرر تسلا!). عاشق این شرکت و ماشین هاش هستم اما این مدل کسب و کار اگر در طولانی مدت ادامه پیدا کنه پول سرمایه گذارا برگشت داده نمیشه و حتما شرکت ورشکسته میشه. اما از همه جالبتر نه فراری و پورشه بلکه تویوتا هست. در حالیکه نیسان و فورد رقبای مستقیم تویوتا محسوب میشن و همگی در رده خودروهای مختص قشر متوسط و هم قیمت هستن، اما تویوتا سود خیلی بالایی رو برای فروش هر خودرو بدست میاره طوریکه با لوکس سازها قابل مقایسه هست (حتی بیشتر از اونها!). تویوتا نماد مدیریت صحیح و سالمه.

  11. حسین دهمرد

    ۲۵ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (2647 ديدگاه)

    مسخرس جیلی از تویوتا بالاتره

  12. meysam

    ۲۵ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (3627 ديدگاه)

    تویوتا واقعا غوله. هر دونه تویوتایی که فروش میره با اینکه برند اقتصادیه از حدود 50% بیشتر از مرسدسه.

    1. مانی

      ۲۶ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (2486 ديدگاه)

      حالا یه امسال اینجوری شد
      معمولا سود مرسدس رو هر ماشین ۳-۴ برابر تویوتا بود

  13. Farzad

    ۲۵ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (2568 ديدگاه)

    فکرشو بکنید ایراخودرو و سایپا وجود نداشتن و خودروی داخلی هم نداشتیم ، اون وقت این عدد و ارقامها همه تغییر میکردن …
    وای چه بهشتی میشد اون وقت اینجا …

    1. حمید

      ۲۶ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (107 ديدگاه)

      این مطلب معلوم میکنه فروش بیشتر منوت بر این نیست که سود بیشتری برای شرکت داره بلکه بستگی داره با چه حاشیه سودی خودرو رو بفزوش برسونه که تو این امر تویوتا حرف اول و آخر رو میزنه
      فولکس به اون بزرگی تو فروش رتبه اول رو داره ولی نگاه کنین تو چه رتبه ی قرار گرفته از نظر سود یا مرسدس بنز نسبت به رقیب دیرینش بی ام و فروش بیشتری داره ولی تو سودهی پایینتره
      همه ی اینها بستگی به سیاست و بازاریابی برند خودروسازی بر میگرده
      ولی میرسیم به ❤فراری ❤اسطوره ی بی تکرار
      با حاشیه سود ۸۶ هزار دلار حرفی واسه گفتن نمیزاره البته ارزش خرید داره و نوش جونش

  14. Obscured

    ۲۵ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (37 ديدگاه)

    چه مطلب پرمغزی
    کلی به اطلاعاتمون در مورد ابعاد شرکت های خودرویی و تقلاهاشون برای رقابت افزوده شد.
    ممنون

  15. احمدعلی

    ۲۵ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (121 ديدگاه)

    میشه توضیح بدین دقیقا تویوتا چطور همچین عملکردی داشته؟من که واقعا تعجب کردم؛مگه داریم اصن؟

  16. sina

    ۲۵ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (2662 ديدگاه)

    مرسی بابت مطلب عالی و تشکر از شاهین عزیز

    1. شاهین

      ۲۵ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (4696 ديدگاه)

      ممنونم سینا جان انجام وظیفه اس.
      مخلصم

  17. اشکان

    ۲۶ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (16 ديدگاه)

    کسانیکه چیزی از حسابداری و سود و زیان نمیدونن نباید نظر بدن تسلا الان کلی هزینه ی وام یا همون نزول داره برای مخارج تحقیق و توسعه ی فعالیت هاش و با توجه به اینکه حجم فعالیتش یا همون فروش کم این هزینه ها جبران نمیشه اما به مرور زمان این زیان کمتر و به سود تبدیل میشه که با توجه به پیشتاز بودنش افزایش محسوس فروشش دور از ذهن نیست ولی اینجا یکی از نقاط ضعف بورس مشخص میشه که با وجود ارزش ۱۰۰میلیارد دلاری در بورس ارزش دارایی های این شرکت فقط ۶ میلیارد دلاره و برای توسعه باید نزول بگیره بقیه رو دلالا یا همون مردمی که تو بورس سرمایه گذاری میکنن میخورن و اینکه قیمت بورس بسته به پیش بینی های اتی هست.

    1. sevlan

      ۲۷ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (186 ديدگاه)

      نگو دوست عزیز ، نگو ، گوشامونو گرفتن و اصرار بر اغلاط از خصیصه مهم ما ایرونیاس ، من چن پاراگراف بالاتر در پاسخ به دوستی که گفته بود کجان آمریکایی بازا !لال شدن و چه وچه …گفتم این سود عملیاتی تسلا هستش و توضیح جریان تسلا …که اومدن دیسلایک دادن ?????

  18. سامورایی از قله فوجی

    ۳۰ آذر ۱۳۹۹
    سوابق: (1147 ديدگاه)

    تویوتا ?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا